Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2
Forfatter: Tittel: Yom Kippur
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-3-2006 kl 15:51
Huset med mange rom.


"Når du har nådd fram til ditt eget rom, vær da vennlig mot dem som har valgt andre rom og mot dem som fremdeles er i forværelset. Har disse tatt feil, trenger de enda mer dine bønner; er de dine fiender, må du be for dem. Det er en av fellesreglene for hele huset." ( C.S.Lewis )

mvh Bror :saint:
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-4-2006 kl 21:35
Konstruktiv kritikk i en god tone


Legger ut en link til stoff som retter søkelys på adventismens skyggesider på en god måte. Stoffet viser at noen av adventismens doktriner dessverre er av en slik art at her trenges det helbredelse og ikke utbredelse.

http://www.goodnewsunlimited.org.au/sda.htm

mvh Bror

[Redigert den 23-4-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-4-2006 kl 12:47


Trenger du hjelp til noe så si fra. Foreksempel rette søkelyset på Jeus i stede for andres forståelse av troen/ menigheten. Liksom se heller på sannheten, ikke feilene andre står for og tenker på. Løft ditt hode.

Alle har sine skyggesider, selv de som ser skyggesider har det selv. I Jesus er de uten betydning, utenfor Jesus er de alt en har.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-4-2006 kl 17:54
Søkelys på Jesus


LeifG;

Har forståelse for din reaksjon som adventist på ethvert søkelys på adventismen som ikke "klør i øret". Men siden dette forum heter Apologetisk forum må vi nok regne med et kritisk, konstuktivt søkelys på hele kristendommens skyggesider. Sannheten tåler lys, det er "trollene" som sprekker når det kommer lys på dem. Eg ville nok følt det på samme måte for 35 år siden. Men i dag er eg glad for at eg blei "provosert" til å undersøke hva eg trodde på og hvorfor.

Deler av adventismen skjuler Kristus for søkende mennesker med "å rote til" evangeliet, og det er alvorlig slik eg oppfatter det.

Ellers vil du se dersom du leser andre innlegg eg har postet at det er nettopp søkelys på Kristus eg liker å skrive om.

Et har nettopp fått tillatelse til å gjenngi et brev til adventistenes verdensleder Jan Paulsen fra en som er oppvokst som adventist, men som fikk betenkeligheter angående EGW. Vedkommende fikk også et svar fra verdensledelsen som er ganske talende for hvordan "fårehyrdene røkter sine får" når de har spørsmål om adventismens profet.

Som før nevnt blir eg nok å skrive et innlegg om dette en gang det passer.

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-4-2006 kl 09:58


SDA klargjør nåden, rettferdigheten men mennesket er for feige til å snakke om det. Gransk oppriktig og Herren vil gi deg det du trenger.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 12:37


Hvis du leser innleggene på side 1 i denne tråden, så synes jeg heller man ser det stikk motsatte. Man ser at SDA's utleggelse om Yom Kippur tåkelegger nåden.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 15:45


Det som tåkelegger er mennesket, ikke Guds ord.

sjekk her. http://maranathamedia.com.au/start/index.php?option=com_docm...

Masse stoff..

http://www.adventistbiblicalresearch.org/documents/Judgment%...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 21:53
Yom Kippur, den store forsoningsdagen.


Legger for ordens skyld ut en link som klargjør hva SDA lærer om forsoningsdagens profeti/liturgi. Så får det være opp til hver enkelt å bedømme ut fra Skriften om denne lære holder mål eller om det er vranglære. Husk at ledelsen i SDA-Norge har behandlet dette i en teologisk komite som konkluderer med at syndebukken symboligserer Satan i soningsdagens
offerforbilder.

http://www.truthorfables.com/Scapegoat.htm

Bror

[Redigert den 3-5-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 22:10


Fakta og bedømmelse ut ifra ditt syn ja men ikke fra teologien i SDA.


Hvem er syndbukkens far?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 22:24


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Fakta og bedømmelse ut ifra ditt syn ja men ikke fra teologien i SDA.


...

Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Husk at ledelsen i SDA-Norge har behandlet dette i en teologisk komite som konkluderer med at syndebukken symboligserer Satan i soningsdagens




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2006 kl 23:30


Ja også hvem er syndbukken da? Jesus eller satan? Jeg stemmer for at det er Satan som er den sanne Syndebukk og at Han får det fulle og hele ansvaret for englers og menneskers fall. Han får tusen år i ørkenen.

De andre syndere slipper de tusen år i ørkenen, de slipper med sannheten og ditto dom for rettferdighetens del.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-5-2006 kl 00:04


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Ja også hvem er syndbukken da? Jesus eller satan? Jeg stemmer for at det er Satan som er den sanne Syndebukk og at Han får det fulle og hele ansvaret for englers og menneskers fall. Han får tusen år i ørkenen.

De andre syndere slipper de tusen år i ørkenen, de slipper med sannheten og ditto dom for rettferdighetens del.


Er Satan din frelser ? Er satan syndebukken som soner din synd ?

Er det Satan som Jesaja profeterer om?

Jes 53:5
5 Men han ble såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger. STRAFFEN LÅ PÅ HAM for at vi skulle ha fred, og ved hans sår har vi fått legedom.

Dersom Satan er syndebukken, hvorfor i all verden måtte da Jesus død og stå opp igjen ? Hvilken hensikt har hans død ?




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-5-2006 kl 00:13


Fra Lundes Bibelleksikon kan vi hente en annen måte å forstå forsoningsdagens forbilde:

- Israels store botsdag, er blitt kalt «GTs langfredag» (Frans Delitzsch). Blant jøder betraktes den som den viktigste av GTs høytider. Også i moderne jødedom feires dagen (hebr. jom kippur), men man bærer ikke lenger fram noe offer, ettersom tempelet ikke fins lenger. F. ble feiret på den tiende dagen i den sjuende måneden. Forskriftene for f. fins i 3M 16. Den var en fastedag, 3M 16:31. Se faste. Soningen på f. var en almen soning, noe som kommer til uttrykk ved at ypperstepresten er den eneste som forretter tjeneste i helligdommen denne dagen.

Hans soningsgjerning gjelder prestene like så vel som hele det øvrige Israel. Den gjaldt også ham selv, 3M 16:6. Med dette uttrykkes det at alle de sonofrene som ble båret fram på årets øvrige dager, var ufullkomne. Men at f. måtte feires hvert år på nytt igjen, antyder at også de ofrene som da ble båret fram, var ufullkomne, Heb10:1f. Når ypperstepresten har båret fram sitt eget syndoffer, skal han ta de to bukkene som folket har ført fram, og stille dem fram for Herrens ansikt og kaste lodd om dem, «ett lodd for Herren og ett lodd for Asasel» 3M 16:8. Offerblodet skal på f. bæres inn i det aller helligste, 3M11ff og stenkes på nådestolen.
Trolig sikter Jesus på f. i Joh 17:19 (en regner da at uttrykket «Jeg helliger meg» er uttalt i tilslutning til 3M 16:4). Hele Joh 17 er blitt kalt «Jesu yppersteprestlige bønn» fordi Jesus her ber en bønn som likner den bønnen ypperstepresten skulle be på f. hvert år.

Men deretter var Jesus selv det offeret som dør stedfortredende for alle Guds folks synder. F. er forbilde på det som er gitt oss gjennom Kristi offer. Men den nytestamentlige oppfyllelsen overgår naturligvis forbildet. «Som ypperstepresten én gang i året gikk inn i det aller helligste, så har Kristus som vår yppersteprest båret fram sonofferet én gang. Rom 6:10. Heb7:26f. 9:12, 26, 28. 10:10. 1Pet 3:18. Som syndene ble lagt på Asasel-bukken, så er Kristus blitt gjort til synd for oss 2Kor 5:21. Som bukken bærer folkets synder, så er Jesus Guds lam, som bærer verdens synd, Joh 1:29. Og som alle andre av GTs soningsforordninger når sitt høydepunkt i f., så er all soning for oss kristne sammenfattet i Kristi kors.» (Møller). Dette er f.s fornemste betydning: den er et forbilde på Kristi fullkomne sonoffer.

Asasel:
- I forskriftene for forsoningsdagen, 3M 16:8-22, sies det at en av de to bukkene skal slippes ut i «ørkenen til Asasel», etter at Aron har lagt hendene på dem og bekjent Israels synder. Asasel kan ikke være en demon (senjødedommen) eller Satan, for Gud forsoner ikke mennesket med en ond ånd. Sannsynligvis skal ordet ikke oppfattes som egennavn, men adjektivisk: «den som fjerner, den som er fjernet». Den ene bukken blir da symbolet på at synden er sonet (dekket over), den andre viser at den er fjernet, Joh 1:29.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-5-2006 kl 09:22


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Ja også hvem er syndbukken da? Jesus eller satan? Jeg stemmer for at det er Satan som er den sanne Syndebukk og at Han får det fulle og hele ansvaret for englers og menneskers fall. Han får tusen år i ørkenen.

De andre syndere slipper de tusen år i ørkenen, de slipper med sannheten og ditto dom for rettferdighetens del.


Er Satan din frelser ? Er satan syndebukken som soner din synd ?

Er det Satan som Jesaja profeterer om?

Jes 53:5
5 Men han ble såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger. STRAFFEN LÅ PÅ HAM for at vi skulle ha fred, og ved hans sår har vi fått legedom.

Dersom Satan er syndebukken, hvorfor i all verden måtte da Jesus død og stå opp igjen ? Hvilken hensikt har hans død ?



Satan er selvfølgelig Syndbukken, ikke kom her å si at Jesus er syndebukken som har den onde ånden!


Lev 16:8 Og Aron skal kaste lodd om de to gjetebukker, ett lodd for Herren og ett lodd for Asasel. [den onde ånd]

Lev 16:9 Og den bukk som ved loddet er tilfalt Herren, skal Aron føre frem og ofre til syndoffer.

Lev 16:10 Men den bukk som ved loddet er tilfalt Asasel, skal stilles levende frem for Herrens åsyn, forat det skal gjøres soning ved den, og så skal den sendes ut i ørkenen til Asasel.


Gen 3:15 Og jeg vil sette fiendskap mellem dig og kvinnen og mellem din ætt og hennes ætt; den skal knuse ditt hode, men du skal knuse dens hæl.

'

Jesus er Mellommannen i den Himmelske Helligdom, Han er den som ble ofret, satan knuste Hans hæl slik at Han falt. Han som har mottat alle bekjente synder kan gjøre rede for dem og renvaske de som tror Ham. De som ikke tror Ham gjør ikke Hans vei, deres synder henger personlig på de som stolte ikke bekjenner. Denne synd blir lagt på satan slik at han får føle syndens makt og bitre smak, han blir latt alene i ørkenen, den ødelagte jord i tusen år. Der hvor bare raggete troll, slanger, etc. er mens de som tror er i himmelen. De som syndet disse synder er da døde men blir oppreist til dom etter tusenårsriket og fakta blir lagt frem og for denne fakta kneler alle fordi man ser Guds sannhet og rettferdighet i den kommende dødsstraff. Deretter Gog og Magog krigen eller avslutningen av den ender med en ildsjø hvor hele jorden brenner opp. Så blir den nye jord skapt.

:yes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-5-2006 kl 12:19


:no::no::no:



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-5-2006 kl 00:31


:puzzled::puzzled::puzzled:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2006 kl 15:06


Kjære LeifG, ser du ikke hva du selv sier ?

Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Ja også hvem er syndbukken da? Jesus eller satan? Jeg stemmer for at det er Satan som er den sanne Syndebukk og at Han får det fulle og hele ansvaret for englers og menneskers fall. Han får tusen år i ørkenen.

De andre syndere slipper de tusen år i ørkenen, de slipper med sannheten og ditto dom for rettferdighetens del.


Er Satan din frelser ? Er satan syndebukken som soner din synd ?

Er det Satan som Jesaja profeterer om?

Jes 53:5
5 Men han ble såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger. STRAFFEN LÅ PÅ HAM for at vi skulle ha fred, og ved hans sår har vi fått legedom.

Dersom Satan er syndebukken, hvorfor i all verden måtte da Jesus død og stå opp igjen ? Hvilken hensikt har hans død ?



Satan er selvfølgelig Syndbukken, ikke kom her å si at Jesus er syndebukken som har den onde ånden!


Lev 16:8 Og Aron skal kaste lodd om de to gjetebukker, ett lodd for Herren og ett lodd for Asasel. [den onde ånd]

Lev 16:9 Og den bukk som ved loddet er tilfalt Herren, skal Aron føre frem og ofre til syndoffer.

Lev 16:10 Men den bukk som ved loddet er tilfalt Asasel, skal stilles levende frem for Herrens åsyn, forat det skal gjøres soning ved den, og så skal den sendes ut i ørkenen til Asasel.


Gen 3:15 Og jeg vil sette fiendskap mellem dig og kvinnen og mellem din ætt og hennes ætt; den skal knuse ditt hode, men du skal knuse dens hæl.
:yes:


Du gjør Djevelen til din frelser. Du bekrefter Det skyldoffer som Gud pekte seg ut, profetert ved Jesaja, m.m. er Satan.

Hvordan kan du si noe sånt ? Djevelen som ikke engang kan frelse seg selv?

Kjære LeifG, ser du ikke hva jeg skriver? Asasel er ikke egennavn for "den onde ånd".

Jeg gjentar mitt sitat:

"Asasel kan ikke være en demon (senjødedommen) eller Satan, FOR GUD FORSONER IKKE MENNESKET MED EN OND ÅND Gud forsoner ikke mennesket med en ond ånd. Sannsynligvis skal ordet ikke oppfattes som egennavn, men adjektivisk: «den som fjerner, den som er fjernet». Den ene bukken blir da symbolet på at synden er sonet (dekket over), den andre viser at den er fjernet, Joh 1:29. "

Trur du på en Gud som forsoner mennesker med en ond ånd?
En slik Gud vitner ikke Bibelen om. Den vitner en Gud som forsoner mennesket med seg seg selv, ved å ofre sin sønn. Dette er DEN ENESTE forsoningsveien.

Du later til å legge opp til 2 veier til frelse:

Vei nr 1)

Sitat:

Opprinnelig postet av LeifG

Jesus er Mellommannen i den Himmelske Helligdom, Han er den som ble ofret, satan knuste Hans hæl slik at Han falt. Han som har mottat alle bekjente synder kan gjøre rede for dem og renvaske de som tror Ham. De som ikke tror Ham gjør ikke Hans vei,
(Underforstått, de som tror på ham gjør hans vei).

Vei nr 2)


Sitat:

Opprinnelig postet av LeifG
De som ikke tror Ham gjør ikke Hans vei, deres synder henger personlig på de som stolte ikke bekjenner. Denne synd blir lagt på satan slik at han får føle syndens makt og bitre smak, han blir latt alene i ørkenen, den ødelagte jord i tusen år. Der hvor bare raggete troll, slanger, etc. er mens de som tror er i himmelen. De som syndet disse synder er da døde men blir oppreist til dom etter tusenårsriket og fakta blir lagt frem og for denne fakta kneler alle fordi man ser Guds sannhet og rettferdighet i den kommende dødsstraff.


Her forkynner du altså frelse (ved satan) for de som ikke trur på Jesus.
Eller ? Er det kanskje slik at de som ikke trur heller ikke blir frelst? (Slik Bibelen sier?). Dersom det er det du mener, da må jeg forstå det du skriver slik henn at disse synder blir sonet dobbelt. Først ved at de legges på Satan, så for annen gang ved at de ufrelste aksepterer sin dom.

BEGGE DELER (Både "frelse for ikke-troende", og eventuelt varianten "dommen sones 2 ganger") er totalt ubibelsk makkverk.

Og hele dette spindelvevet roter du deg inn i bare fordi du mener at "den som blir sendt bort" har egenanvet "den onde ånd".

Du kunne like gjerne sagt "Satan er min frelser". For det er den eneste logiske slutning av din argumentasjon så langt jeg kan se.

Dette LeifG, er noe av den værste vranglære jeg har sett, minst like grov og blasfemisk som JDS læren. De har begge det til felles at de forkludrer Jesu forsoningsverk og gjør Djevelen medaktig.
Hadde det vært å bare gjøre mennesket medaktig i sin egen frelse (loviskhet, noe som i seg selv er ille nok vranglære), eller å opphøye en enkelt skikkelse, f.eks. Jomfru Maria til med-frelser ("Guds mor", slik Katolikkene gjør, og som er helt forkastelig vranglære). Men du går ENDA LENGRE, du gir Satan selv denne plassen som Jesu likesidete frelser.

DETTE ER ILLE LEIFG.

Lev 16:10 Men den bukk som ved loddet er tilfalt Asasel, skal stilles levende frem for Herrens åsyn, forat det skal gjøres soning ved den, og så skal den sendes ut i ørkenen til Asasel.

FOR AT DET SKAL GJØRES SONING VED DEN. Dersom dette er noe som helst mer enn en sermoniell ordning, dersom det er riktig å se dette som et bilde på noe mer. Ja så MÅ også dette være et bilde på Jesus. Hvorfor ? Fordi NT er soleklar i alle punkt hvor den omtaler forsoning: er bare VED JESUS at det GJØRES SONING. Når jeg engang skal bli stilt framfor Herrens åsyn, da trer Jesus (den levende) fram. Han stilles fram, i mitt sted, fordi forsoningen har funnet sted VED HAM.

Jeg gjentar nok en gang følgende:


Sitat:

Når ypperstepresten har båret fram sitt eget syndoffer, skal han ta de to bukkene som folket har ført fram, og stille dem fram for Herrens ansikt og kaste lodd om dem, «ett lodd for Herren og ett lodd for Asasel» 3M 16:8. Offerblodet skal på f. bæres inn i det aller helligste, 3M11ff og stenkes på nådestolen.
Trolig sikter Jesus på f. i Joh 17:19 (en regner da at uttrykket «Jeg helliger meg» er uttalt i tilslutning til 3M 16:4). Hele Joh 17 er blitt kalt «Jesu yppersteprestlige bønn» fordi Jesus her ber en bønn som likner den bønnen ypperstepresten skulle be på f. hvert år.

Men deretter var Jesus selv det offeret som dør stedfortredende for alle Guds folks synder. F. er forbilde på det som er gitt oss gjennom Kristi offer. Men den nytestamentlige oppfyllelsen overgår naturligvis forbildet. «Som ypperstepresten én gang i året gikk inn i det aller helligste, så har Kristus som vår yppersteprest båret fram sonofferet én gang. Rom 6:10. Heb7:26f. 9:12, 26, 28. 10:10. 1Pet 3:18. Som syndene ble lagt på Asasel-bukken, så er Kristus blitt gjort til synd for oss 2Kor 5:21. Som bukken bærer folkets synder, så er Jesus Guds lam, som bærer verdens synd, Joh 1:29. Og som alle andre av GTs soningsforordninger når sitt høydepunkt i f., så er all soning for oss kristne sammenfattet i Kristi kors.» (Møller). Dette er f.s fornemste betydning: den er et forbilde på Kristi fullkomne sonoffer.

Asasel:
- I forskriftene for forsoningsdagen, 3M 16:8-22, sies det at en av de to bukkene skal slippes ut i «ørkenen til Asasel», etter at Aron har lagt hendene på dem og bekjent Israels synder. Asasel kan ikke være en demon (senjødedommen) eller Satan, for Gud forsoner ikke mennesket med en ond ånd. Sannsynligvis skal ordet ikke oppfattes som egennavn, men adjektivisk: «den som fjerner, den som er fjernet». Den ene bukken blir da symbolet på at synden er sonet (dekket over), den andre viser at den er fjernet, Joh 1:29.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 9-5-2006 kl 15:43


Hmm.. ser ut som at det er forskjellige tolkninger på hva/hvem Asasel er, både i kristne og ikke-kristne oppslagsverk m.m:

bibel.no:
Asasel: en ond ånd som israelittene mente holdt til ute i ødemarken.


storenorskeleksikon.no:
Asasel, ørkendemon omtalt i Bibelen (3 Mos 16). På forsoningsdagen ble syndebukken av presten jaget ut i ørkenen til Asasel.

ekris.net:
"Da ble Jesus av Ånden ført ut i ørkenen" (v 1.a). Ut i ørkenen (ødemarken). Ja, det er nettopp der djevelen, i åndelig/billedlig forstand, befinner seg. Der hvor intet godt kan gro. Slik ser vi også at de gamle israelitter, etter Guds forskrift og befaling, sendte syndebukken ut i ørkenen til Asasel (djevelen), (3 Mos. 16, 5 - 10). Der streifer han omkring, og dit har han ført sine fanger, menneskesjelene. Langt bort fra hjemmet, Faderhuset...

- - - -


Deretter skal han slakte den bukken som er bestemt til syndoffer for folket (den første bukken, red. anm), og bære blodet av den innenfor forhenget. Med det skal han gjøre som han gjorde med blodet av oksen: stenke det på soningsstedet og foran soningsstedet. 16 Slik skal han gjøre soning for helligdommen og rense den for urenheten som israelittene har ført over den med alle sine overtredelser og synder. 3. Mos 16, 15-16

Slik jeg forstår det så er det den første bukken som er "bestemt til syndoffer", som blir slaktet og hvis blod blir båret inn i helligdommen. Den andre bukken (som tilfalt Asasel) blir ikke slaktet men sendt levende bort.


* * * * * *


[Redigert den 9-5-2006 av Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2006 kl 23:48
Veien til nådestolen


At profetene i Det gamle testamente vitner om Jesus, er noe alle regner som selvfølgelig. På forskjellig vis peker profetene fram mot ham som er oppfyllelsen av Guds løfter.

Men hva med resten av Det gamle testamente?
Hva med alle de kultiske forskriftene i Moseloven? Har disse noe å fortelle oss om Jesus?

"Og han begynte fra Moses og fra alle profetene og utla for dem i alle Skriftene det som er skrevet om ham."

I boken "Veien til nådestolen", Luther Forlag tar Kai Ørebech, "den fremmedes" ord på alvor. Han ønsker å undervise oss om Jesus med utgangspunkt i Det gamle testamentes offerpraksis. Og plutselig er vi midt inne i forsoningens dypeste hemmelighet!

Boken gir etter min mening en god hjelp og veiledning til å forstå Bibelens vitnesbyrd om Jesus i sin sammenheng.

En del av stoffet i denne boken er blitt til gjennom flere år. Gjennom lesning av oppbyggelig litteratur, studier av ulike emner og gjennom bibeltolkninger har forfatteren fått stor personlig oppbyggelse av å arbeide med forsoningstanken, særlig med bakgrunn i Det gamle testamente. Det er interessant å se hvordan skyggebildene fra Det gamle testamente får sin oppfyllelse og fulle mening i Jesus Kristus.

Da stoffet er samlet over mange år og har modnet seg fram, har det heller ikke vært mulig for forfatteren å gi henvisninger til hvor de ulike tolkninger og tanker er hentet fra. Boken har derfor ingen henvisninger til noen litteraturliste.

Under det løfte at Guds ord skaper hva det nevner, sendes denne boken ut med det håp om at evangeliets rikdom kan styrke vår tro og gi nye krefter til vandringen sier Kai Ørebeck i forordet til boken som kom ut i 2001.

De to bukker.

Når loddet hadde bestemt skjebnen til hver av de to geitene, skulle ypperstepresten binde et tungeformet skarlagenrødt klede til hornet på geita for Azazel, den såkaldte syndebukken. Et tilsvarende klede ble hengt rundt halsen på geita for Jahve, den som skulle slaktes. Geita som skulle sendes bort, ble nå snudd rundt mot folket og sto vendt mot dem mens den ventet på at folkets synder skulle legges på den. Først da ble den ført bort til et ubebodd land.

Vi ser også her et skyggebilde av Kristus. Slik som bukken ble ført fram for folket, ble også Jesus av Pilatus ført fram for folket. Dette skjedde like før han tok opp korset for å bære bort folkets synder. Vi ser hvordan Jesus oppfyller også seremonilovens innhold.

De to geitebukkene utgjorde ett offer til sammen.

Utdrag fra boka "Veien til nådestolen" side 57.

Ja, det finnes flere tolkninger av forsoningsdagens offerforbilder. Men personlig mener eg at Satan ikke har noe i disse sonofferforbilder å gjøre. Det er også tungtveiende hva grunnteksten faktisk sier. Her er det gjort åpning for at ordet "Azazel" sannsynligvis er en del av verbet "sende/føre bort".

Vi kan gjerne spekulere. Men når vi har "fasiten" i de faktiske hendelser i Det nye testamente trenger vi ikke "fare vill" i dette spørsmålet.

I denne tråden er det postet utdrag fra Olav Valen-Sendstad,
Jan Bygstad, Jonny Vågen m.flere som gir et godt grunnlag på trygg bibelsk grunn.

Hyggelig med respons på en sak eg har brukt så mye tid og krefter på i min dialog med adventistsamfunnet. Men som før nevnt: Ingen blir frelst eller går fortapt på grunn av rette eller gale meninger. Men det er Skriftens hensikt å opplyse, ikke å tåkelegge evangeliet.

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-5-2006 kl 22:31
Den levende bukken


Før ypperstepresten sendte den levende bukken ut i ødemarken, la han begge sine hender på bukkens hode, bekjendte syndene og ba:

"Å, JAHVE! De har begått urett; de har overtrådt; de har syndet - Ditt folk, Israels hus. Å, JAHVE, dekk over (gjør soning for), ber jeg Deg, deres urett, deres overtredelser og dres synder, som de i ondskap har begått, overtrådt og syndet foran Deg - Ditt folk, Israels hus. Som det står skrevet i loven til Moses, Din tjener: "For på den dagen skal det dekkes over (sones) for dere, for å gjøre dere frie fra alle deres synder, framfor JAHVE skal dere bli renset."

Den bukken som fikk leve, bar folkets synder ut i ørkenen. Selv om den bekjendte synden ble tatt bort fra folket og lagt på bukkens hode, ble den ikke drept. Likevel var det denne bukken som skulle være til soning.

"Men den bukken som loddet var falt på, den som skal sendes bort, skal stilles levende fram for Herrens åsyn, for at det skal gjøres soning ved den, og så skal den slippes løs for å sendes ut i ørkenen." (3 Mos 16,10)

Den ble altså bare sendt langt av sted. Kanskje har dette noe å gjøre med det som Hebreerbrevet sier, at ofrene som loven påbyr, ikke kan gjøre dem fullkomne (Hebr. 10,1).
Syndene kunne med andre ord ikke utslettes for godt, men bare sendes bort fra folket. Det er et vitnesbyrd om at Den gamle pakt ikke er tilstrekkelig. Synden ble riktignok tatt bort fra folket, men lagt til side inntil Kristus kom for å bære dem til sitt rette sted. Gud har båret over med syndene inntil Kristus kom.

Om syndebukken hadde blitt slaktet, kunne den ikke ha fjernet synden for godt allikevel. "For det er umulig at blod av okser og bukker kan bortta synder" (Hebr. 10,4).
Da Kristus kom, var det ikke bare for å ta på seg vår synd, men for å utslette den og fjerne den for evig.

Utdrag fra boken "Veien til nådestolen" side 58,59 av Kai Ørebech, Luther Forlag.

Dette er det adventistsamfunnet "roter til" med profetisk autoritet gjennom sin profet Ellen White. De lærer at syndebukken er et symbol på Satan og at de borferdiges synder til sist skal legges på ham. Dette skulle først skje en gang etter 1844 etter "den undersøkende doms" avslutning ved innledningen til "de tusen år". Her øves det vold mot korsets budskap: "Det er fullbrakt!"

Denne læren griper inn i adventismens kjerne. Derfor har eg ingen problemer med å forstå at ledelsen vegrer seg for å "røre ved" denne doktrinen. Men dette er deres ansvar.

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-11-2007 kl 15:48
Fyrvokteren på Rock Island (Klippeholmen)


En tankevekkende historie som beskriver faren med å være "hellig overbevisst" om dette og hint. Minner meg om at skråsikkerhet kan være sannhetens verste fiende.
Fortellingen egner seg som tankevekker i mange sammenhenger.

Et hangarskip i den amerikanske marinen var for mange år siden blitt utstyrt med noe nytt og moderne: En radar!
Ei stormfull natt får styrmannen øye på et lite ukjendt objekt på skjermen. Det var som en liten sjark å regne, men lå akkurat på kollisjonskurs med hangarskipet. Styrmannen griper radiotelefonen og kaller opp denne ukjendte, lille filletingen som befinner seg foran dem:

-Du må vike 10 grader styrbord for å unngå kollisjon!

Det skraper i høytaleren, men etter en stund kommer svaret:
-Det er du og ditt skip som som må vike 10 grader styrbord hvis kollisjon skal unngås!

Da var det kapteinen ble sint. Han rev mikrofonen fra styrmannen og ropte: - Du snakker nå med kapteinen! Tiden er knapp. Skal du unngå kollisjon med verdens største hangarskip, er det du som må vike 10 grader styrbord øyeblikkelig!

Svaret kom rolig og klart: - Jeg ber dere innstendig om å legge om kursen! Du snakker med fyrvokteren på Rock Island (Klippeholmen)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-11-2007 kl 05:10


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
En tankevekkende historie som beskriver faren med å være "hellig overbevisst" om dette og hint. Minner meg om at skråsikkerhet kan være sannhetens verste fiende.

Ikke bare er den en tankevekker, det er en sann historie.





Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-11-2007 kl 22:48
Ro,ro på fiskeskjær.


Nederst på denne siden finner du fem programmer fra
"The John Ankerberg Show" hvor Dr.William Johnson og Dr.Walter Martin samtaler om hvorfor så mange menn og kvinner innen adventismens rekker blir "fjernet" fra sine stillinger. Programmene inneholder også meget tankevekkende stoff om Ellen G. White`s stilling innen adventbevegelsen. Har du kontakter med og innen adventistsamfunnet er dette problemstillinger de fortjener å bli gjort oppmerksomme på.

Her er det: http://www.exadventist.com/Home/Video/tabid/502/Default.aspx
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-12-2007 kl 02:41
The Scapegoat


Bildet The Scapegoat av William Hund fra 1856 en del av et prosjekt for å lede jøder til tro på Jesus som Messias.
Han skrev til sin venn Millias: "I am sangguine that that (the Scapegoat) may be a means of leading any reflekting Jew to see a reference to the Messish as he was, and nor as they undertans, a temporal King."

Her kan vi finne en lang avstand til adventismens cultiske doktrine om at syndebukker er et synbol på satan som de borferdiges synder til slutt vil bli lagt på i følge de sakrale soningsforbilder på den store forsoningsdag (Yom Kippur).

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Scapegoat_%28painting%29







[Redigert den 17-12-2007 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-4-2008 kl 22:32
Do we have the right to make these judgements?


Av og til dukker det opp spørsmål fra skribenter som går på om det har noen god hensikt med et slikt forum som dette.

Eg synes denne korte regjørelsen både rettferdiggjør en rett til å bedømme, og en plikt til å advare:

http://www.carm.org/cults/cultjudg.htm
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen