Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2    4  5
Forfatter: Tittel: Er Adventisme vranglære?
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 25-8-2005 kl 01:34


Jeg vil bare først si at Kristnerd her ovenfor uttrykker gode og riktige tanker. Vi kanskje finner ulike måter å uttrykke oss på og også mindre vesentlige ting vi kan ha ulik forståelse av. Men så er det ikke noe galt i å ha ulik forståelse av flere ting, bare vi har grunnsannheten felles. Det er alltid godt og viktig å studere Guds Ord i Bibelen, men vi må passe oss så vi ikke bruker så mye tid på mindre viktige saker at det som skal være vår tros grunnvold kommer i bakgrunnen. Dette med hviledagsbudet er en slik mindre viktig sak. Bibelen sier jo riktignok lørdag, den syvende dag, men samtidig gir NT oss fornyet kunnskap som retter fokuset fra sabbatsdagen og til hvilen i Guds fullbrakte verk.

Sitat:
Opprinnelig postet av Sensation
...........
Snakkes det her om dem 10 bud? Jeg taklet det dit hen:
Lukas 16:17. Jesus sier: "Før skal himmel og jord forgå, før en eneste tøddel i loven faller bort."

Nei, Sensation, det er ikke tibudsloven som her er i fokus, men HELE loven og profetene (Mosebøkene, salmene og profetene). I vår moderne kultur har vi utviklet språket - både bevisst og ubevisst - slik at vi har gitt flere ord og uttrykk i Bibelen betydningsnyanser som ikke alltid stemmer overens med meningen i bibeltekster. Ordet "lov" er et slikt eksempel. Når vi tenker på ordet eller bruker det i vår dagligtale tenker vi først og fremst på et sett med regler slik vi normalt finner de uttrykt i Norges lovers lovtekst. Men ordet lov er på hebraisk "towrah" og har grovt sett fire hovedbetydninger: "kaste/skyte fra beskyttet posisjon", "lære", "lærer" og "tidlig regn". Ordet brukes i all hovedsak for å beskrive en fars lære overfor sine barn, eller en herres lære overfor sine undersåtter. Ordet "lov/loven" har altså i hovedsak betydningen lære. La meg ta et par tekster som kan understøtte denne forståelsen;

Joh 1:17 "For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus."
Se nøye hva denne teksten sier: Den viser til at loven ble gitt ved Moses. Da er det ikke bare tibudsloven sdet menes, men hele Moseloven. Denne loven inneholder absolutt alle lover i Bibelen, morallov og seremonilov, lov om renselse, lov om rene og urene dyr, lov om omskjærelse etc. Alle disse lovene ble gitt av Gud i den hensikt å lære Guds folk veien til f4relse. Nu var ikke lovene den endelige lære Gud ville undervise sitt folk i, men denne læren var Guds måte å få sitt utvalge folk til å skjønne at Den levende og allmektige Gud i himmelen som hadde skapt jorden og alt på den, var den eneste sanne Gud mennesker kunne sette sin lit til. Alt annet var tomhet. Gud knyttet løfter til denne læren som egentlig er en lærebok som viser frem til hva Messias komme ville innebære. Hele "Moseoven" var en lærebok som viste frem til Jesus Kristus. Derfor sier Joh 1,17 at "loven ble gitt ved Moses, NÅDEN OG SANNHETEN KOM VED JESUS KRISTUS. Jesus var altså det legemet som loven bare var skyggen av. Derfor sier Jesus i bergprekenen, Matt 5,17 at "dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene. Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle." Dette er klar tale. Ingen del av Moseloven, Salmene eller profetene er opphevet. Det betyr at alt i GT fortsatt er like sant og rett. Det er fremdeles en aktuell lærebok om Jesus Kristus. Både for å lære hva hans komme egentlig innebærer, men også som fremdeles ved sine profetier en solid beskrivelse og solid bevis for at Jesus Kristus er den Messias som skulle komme. Alle deler av GT er derfor like gyldige og rette, men etter at Jesus kom er det ikke lenger deen bokstavelige læren i GT vi skal sette vår lit og vårt håp til, men han som er nåden og sannheten. Vår lære i dag skal vi få fre Jesus Kristus, han som er veien, sannheten og livet. Det er dette som er meningen med Joh 1,17. Det er også denne samme meningen vi må lese ut av verset du siterer fra Luk 16,17. Når Jesus sier "Men før skal himmel og jord forgå, før en eneste tøddel av loven skal falle bort." så omfatter hans uttalelse alle Skrifter vi kjenner i GT. Grunnen til at ikke engang en tøddel av "loven" skal falle bort" er at den fortsatt gjelder som den rette læren som hjelper oss å identifisere den rette Messias, og bli forskånet fra å tro på falske messiaser.

Konklusjon:
Det handler ikke om én lov som fortsatt gjelder mens alle andre lover er opphevet. Dette lærer kirken, men slik er det ikke. Alle lover har like stor gyldighet i BOKSTAVEN som det alltid har hatt, men nå skal vi ikke lenger tjene Gud etter bokstaven, men etter Ånden. Denne Ånden som vi får ved troen på Jesus Kristus som vår Frelser. Legg merke til følgende tekst: "La derfor ingen dømme dere for mat eller drikke eller med hensyn til høytider eller nymånedager eller sabbat! Dette er bare en skygge av det som skulle komme, men selve legemet hører Kristus til." (Kol 2:16f)
Ser du at her omtales loven som skyggen - en avspeiling - av Jesus, men Jesus er selve det legemet som skyggen (loven) viser oss de svakere konturer av?

Jesus er i dag vår lov. Husk at "lov/towrah" betyr lære/læreren/tidligregn. Rett før Jesu himmelfart sier Jesus til disiplene: "Men talsmannen, Den Hellige Ånd, som Faderen skal sende i mitt navn, han skal lære dere alle ting, og minne dere om alt det som jeg har sagt dere." (Joh 14:26). Studer også følgende vers: Joh 15:26 og Joh 16:7.

Jeg tror dette får være nok for i dag. Resten får vi heller komme tilbake til ved en senere anledning for eller kan det fort bli for mye nye inntrykk på en gang.]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-11-2005 kl 23:54
Robert D. Brinsmead (forfatter af bogen "Døm af evangeliet")


Jeg fandt denne rystende artikel om Robert D. Brinsmead på dette link http://www.adventist.dk/Default.asp?ID=574&M=News&PI... om hans livsforløb og frafald efter han havde skrevet bogen "Dømt af evangeliet"
Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Ny bok om Adventismens teologi og historie vekker oppsikt!

DØMT Af EVANGELIET.

Avslørende og befriende - sådan er evangeliet, og sådan er det at blive bli dømt av evangeliet.
Robert D. Brinsmead kender adventismen indefra og skriver på bakgrund af sin egen personlige kamp for åndelig afklaring. Han har undersøkt adventismens historie, dens lære, og hvad den gjør krav på. Resultatet er et radikalt oppgjør med det i adventismen, der ikke holder mål i forhold til evangeliet.
Mange adventister har ved læsning af denne bok oplevet en personlig revolusjon.
En læser skrev: "Dette er det mest rystende og mest frigjørende, jeg nogen sinde har læst."
Men det er ikke kun en bok for adventister. Den har bud til alle kristne. For her lærer vi at skjeldne nytestamentlig kristendom fra dens skin. Vi lærer, hvad evangeliet egentlig er. Med den klare fremstilling af grunnleggende bibelske sandheter vil boken være afklarende og fornyende læsning for mange. (Fra baksiden av boken)

Slik eg har erfart det i min flere år lange dialog med Adventismens ledere i Norge fra 1994-2000 gir denne boken et riktig bilde av hva som er den tradisjonelle adventismens egentlige innhold, både historisk og teologisk.

Ønsker du en ærlig og rederlig bok om adventismens sett med nådige og barmhjertige øyne kan den bestilles her:

http://www.logosmedia.dk/

mvh Bror
Mvh. Jesper
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-11-2005 kl 15:38
Au,Au,Au!!


Selv om dette som her skrives om Brinsmead skulle være sannhet, er boken "Dømt af evangeliet" vel egnet til å gi et innblikk i adventismens tologiske innhold slik det er i dag. At det kommer reaksjoner av denne art er ingen stor overaskelse. Det er i god adventistisk tradisjon og "ta mannen og ikke ballen".

Det finnes et vell av vitnesbyrd fra tusenvis av vitner som har forlatt adventismen helt uavhengig av denne mannens livsløp. Les boken med rett innstilling: Hva er det som sies? Er det mulig å kontrollere om dette er sant?

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-11-2005 kl 16:32


Det er vell heller ingen direkte logikk i hva som egentlig sies om Brinsmead på adventist.dk Hva de sier er jo at siden Brinsmead nå ikke lengre annerkjenner Bibelen, så kan man ikke ta på alvår hva han skrev før han tok avstand fra Bibelen. Det er ikke noe logisk slutning spør du meg. De synes videre å antyde at det at han tok avstand fra adventistmen i første omgang er direkte årsak til at han i dag ikke er en kristen i det hele tatt. Nærmest; forkaster du oss, så forkaster Gud deg. Jeg setter det på spissen her, men likefult... Det er tankevekkende å lese artikkelen på adventist.dk og det er leit å høre om den retning Brinsmead har tatt i senere tid. Men det betyr ikke autmatisk at han har feil i sine betraktinger i denne boken som ble skrevet for 20 år siden.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-11-2005 kl 20:03


Hej Bror!
Tak for dit indlæg. Det du mener med denne sætning (Det er i god adventistisk tradisjon og "ta mannen og ikke ballen") er det her: Det er god adventistisk tradition og "gå efter manden og ikke bolden"?
Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Selv om dette som her skrives om Brinsmead skulle være sannhet, er boken "Dømt af evangeliet" vel egnet til å gi et innblikk i adventismens tologiske innhold slik det er i dag. At det kommer reaksjoner av denne art er ingen stor overaskelse. Det er i god adventistisk tradisjon og "ta mannen og ikke ballen".

Det finnes et vell av vitnesbyrd fra tusenvis av vitner som har forlatt adventismen helt uavhengig av denne mannens livsløp. Les boken med rett innstilling: Hva er det som sies? Er det mulig å kontrollere om dette er sant?

mvh Bror
Mvh. Jesper
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-11-2005 kl 21:13
Mannen og ikke ballen


Helt riktig Jesper! Det er det samme ordtaket.

Takk for at du la ut denne artikkelen. Eg var ikke oppmerksom på at denne reaksjonen var kommet.
Sier meg forøvrig helt enig med det som Kristnerd sier i sitt innlegg.

mvh Bror

[Redigert den 5-11-2005 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-11-2005 kl 21:25


Hej Bror!
Jeg er også enig i svarerne jeg fik på mit indlæg om Robert D. Brinsmead. Jeg mener man skal gå efter bolden og ikke manden (Robert D. Brinsmead)
Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Helt riktig Jesper! Det er det samme ordtaket.

Takk for at du la ut denne artikkelen. Eg var ikke oppmerksom på at denne reaksjonen var kommet.
Sier meg forøvrig helt enig med det som Kristnerd sier i sitt innlegg.

mvh Bror

[Redigert den 5-11-2005 av Bror]
Mvh. Jesper
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-11-2005 kl 17:57


Hva "Apologetisk index" skriver om SDA:

http://www.apologeticsindex.org/s18.html
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-5-2006 kl 17:30


"Er Adventisme vranglære?" var spørsmålet som startet denne tråden. Jeg har blitt nødt til å konkludere med JA.
Offisell SDA lære inneholder en rekke ubibelske punkter jeg ikke kjente til når jeg svarte i tråden tidligere. For de som vil sette seg inn i dette så kan http://www.sdaoutreach.org/ være en resurs videre.

[Redigert den 27-5-2006 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-5-2006 kl 17:33


Kristnerd,

start gjerne en egen tråd der vi får belyst Mikaels identitet. I endetiden skal han fremstå som en fyrste:

Dan., 12:1
På den tid skal Mikael stå fram, den store fyrsten som verner om ditt folks barn.
Det skal komme en trengselstid som det ikke har vært fra den dag noe folkeslag ble til og til den tid. Men på den tid skal alle de av ditt folk bli frelst som finnes oppskrevet i boken.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-5-2006 kl 20:58


--------------------------------------------------------------------------------
Men det står ikke i skriften at Mikael er en engel, det står at han er en overengel/ erkeengel, en fyrste over engeler og mennesker.

G743
archaggelos
ar-khang'-el-os
From G757 and G32; a chief angel: - archangel.


G757
ar'-kho
A primary verb; to be first (in political rank or power): - reign (rule) over.


G32
aggelos
ang'-el-os
From aggellō (probably derived from G71; compare G34; to bring tidings); a messenger; especially an “angel”; by implication a pastor: - angel, messenger.




Dette utelukker ikke at Han kan være Mikael, det støtter også det men er heller ikke bastant.

Mikael betyr "Som er lik Gud".

Han er:

H7223
ree-shone', ree-shone'
From H7221; first, in place, time or rank (as adjective or noun): - ancestor, (that were) before (-time), beginning, eldest, first, fore (-most), former (thing), of old time, past.

H8269
sar
From H8323; a head person (of any rank or class): - captain (that had rule), chief (captain), general, governor, keeper, lord, () master, prince (-ipal), ruler, steward.


Han er:

ree-shone' sar = den første og den største i tid og rangering, altså Mester, Prins, Hersker, Herre.., etc.



Dan 12:1
På den tid skal Mikael stå frem, den store fyrste som verner om ditt folks barn, og det skal komme en trengselstid som det ikke har vært fra den dag noget folk blev til, og like til den tid. Men på den tid skal alle de av ditt folk bli frelst som finnes opskrevet i boken.


Hvilken tid?


Dan 11:45
Og han skal slå op sine palasstelt mellem havet og helligdommens fagre berg;
men så bærer det til enden med ham, og det er ingen som hjelper ham.



Han er her antagelig Kalifatet, det Osmanske riket eller muslimene/ Islam. De tar altså Jerusalem.

Da kommer enden. Det siste er ikke 100% men trolig.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-5-2006 kl 23:29


Siden www.innsyn.com har vært borte en tid nå.
Det er litt rart, for den var basert på en liten avis kalt "Aktuell informasjon" utgitt av Åsmund Kaspersen.

Han hadde nok sitt opphav hos adventistene, men skrev denne siden uavhengig av dem. Den handlet om Israels ti stammer, evolusjonsteoriens virkningsmekanismer, Den Nye Verdensorden, universets historie og andre ting.
Hadde lagret en del artikler lagret på min PC, så slettet jeg dem fordi siden virket så stabil. Ikke lenge etter forsvant siden fra nettet :shocked2:

Det var vel bare det med Den Nye Verdensorden som hadde med konspirasjoner å gjøre. Han skrev om at israelittene var det utvalgte folket, og underbygde at de ti forsvunne stammene var forfedrene til mange av dagens europeere.

Betraktelig verre er det når flere adventister mener at gjenopprettelsen av staten Israel er en farlig okkult konspirasjon. De mener nemlig at det skjedde noe ubibelsk der, som Herren slett ikke satte igang. De går til angrep på symbolet i det israelske flagget, bl.a.
Dette er et punkt hvor jeg er sterkt uenig med adventistene.

Og de er vel nødt til å mene dette, for deres profetinne Ellen G. White sier ikke et knyst om det nye Israel. Det tyder jo sterkt på at hun ikke visste hva som kom til å skje i nær framtid...

Andre punkter der adventismen er uenig med gjennomsnittlig kristendom, kan argumentasjonen ofte ha noe for seg.
Men slik jeg har opplevd det, "kverner" de på disse punktene altfor mye, slik at man til slutt blir lei av det og lurer på om de ikke snart kan ta opp noe annet.

Jeg opplever det slik at adventistene henger litt fast i Ellen G. White i spørsmål angående endetiden, en talskvinne som levde på 1800-tallet og ikke hadde noe innsikt i det som foregår i dag (bortsett fra i helsemessige spørsmål kanskje, men det påstås at hun skrev av dette fra andres forfattere).
Hva med å finne seg en ny og mer aktuell talsperson?

Hun er veldig opptatt av spiritisme, som det ble drevet mye med på 1800-tallet. Idag er det karismatikk som er det interessante.
Og mange av dagens kristne vil høre om den gjenopprettede staten Israel, om den siste åruken av Daniels sytti uker som ennå ikke er oppfylt, og om bortrykkelsen av menigheten.
Alt dette var spørsmål som EGW ikke var orientert om.

Så jeg synes at selv om adventister generelt er snille og høflige mennesker som er flinke til å bevare sin gode helse, ligger de rett og slett etter på en del områder.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 27-5-2006 kl 23:55


Sitat:
Opprinnelig postet av Soteria
Jeg opplever det slik at adventistene henger litt fast i Ellen G. White i spørsmål angående endetiden, en talskvinne som levde på 1800-tallet og ikke hadde noe innsikt i det som foregår i dag (bortsett fra i helsemessige spørsmål kanskje, men det påstås at hun skrev av dette fra andres forfattere).
Hva med å finne seg en ny og mer aktuell talsperson?


Det er vel en underdrivelse å redusere Whites betydning til bare å være "talsperson" når *ekte* adventister regner henne som en sann Guds profet som taler med en autoritet og sannhet som ligger tett opp til bibelen selv?

Talspersoner kan man godt bytte ut ved behov, men "sanne Guds profeter" er det vel litt verre med..

Gunnar.


[Redigert den 27-5-2006 av Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-5-2006 kl 00:52


Det hun har skrevet skjer idag. Begynn å gransk.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-5-2006 kl 01:05


Ja, men dette var en slags anbefaling om hvordan adventistene bør forholde seg videre.

Dersom de tar oppgjør med visse ting, kan de bli en mye bedre menighet. Problemet med adventistene er at de ikke pleier å ta oppgjør med noe, man må bare gjette seg til at de kanskje har skiftet mening. F.eks. er jeg vant til at de er mot å drikke kaffe, Sigve Tonstad og mange andre har jo stilt seg kritiske til kaffe. Så jeg kommenterte det da jeg for første gang så en boks med pulverkaffe på et møte. Da fikk jeg høre at hvis jeg trodde at adventistene ikke drikker kaffe, da kjente jeg ikke adventistene! Følte meg litt dum da... er litt vanskelig å henge med på hvem som er "gammeldagse" adventister og hvem som plutselig ikke er det. Det neste blir vel at de serverer grillpølser i lompe :bigsmile:

Når de aldri tar offentlig oppgjør med noe, surrer det og går uten at andre vet hva som foregår. Og når de ikke går offentlig ut med noe, må vi jo nesten anta at de fortsatt mener at EGW var den store endetidsprofetinnen, en del mener at hun faktisk var vår tids Elia. EGW var nok en engasjert kristen, men det er veldig mye som er problematisk ved henne og det som skjedde i 1844. Det er så mye man må ta stilling til at det blir stressende og tar for mye tid. Så hvorfor ikke heller bruke denne tiden på Bibelen?
Har selv fått mye ut av verket Alfa og Omega, ikke minst på grunn av de fine bildene fra verdenskunsten. Men leser det bare som en annen andaktsbok, uten å gruble over "the shut door" og lignende ting. Men hvis man skulle bli adventist, ville man bli nødt til å bruke tid på alt det vanskelige i deres tro. Derfor er det mye enklere å bare se alt på avstand.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 28-5-2006 kl 01:13


Kjære LeifG.

Det er mange her på forumet som HAR gransket White. Både hun og SDA har rett i en god del ting, men er alikevel funnet å være en kilde som fører bort i fra det sanne liv med Jesus Kristus. (jfr innlegg av bror, wbrochs m.fl)

Jeg var i utgangspunktet ganske åpen for SDA da jeg begynte å skrive i dette forumet, men etter både ha lest en god del selv, lyttet til slike som deg, samt lyttet til tidligere SDA'ere, så har jeg kommet den konklusjon til at SDA desverre bare er en mer "kristen" variant av Jehovas Vitners lære.


Guds fred
Hilsen Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 28-5-2006 kl 08:32


Sitat:
Opprinnelig postet av Soteria
Betraktelig verre er det når flere adventister mener at gjenopprettelsen av staten Israel er en farlig okkult konspirasjon. De mener nemlig at det skjedde noe ubibelsk der, som Herren slett ikke satte igang. De går til angrep på symbolet i det israelske flagget, bl.a.
Dette er et punkt hvor jeg er sterkt uenig med adventistene.

Selv om adventistlæren er vranglære bør vi ikke tillegge dem standpunkter de ikke har. Det du skriver her er ikke en adventistisk forståelse selv om noen adventister vil hevde det, men de utgjør bare en mindre gruppe. Denne gruppen går langt utover hva adventistsamfunnet som trossamfunn lærer.
Sitat:

Og mange av dagens kristne vil høre om den gjenopprettede staten Israel, om den siste åruken av Daniels sytti uker som ennå ikke er oppfylt, og om bortrykkelsen av menigheten.
Alt dette var spørsmål som EGW ikke var orientert om.

Det du her konkluderer med er ikke i tråd med Bibelen. Den syttiende uken begynte 3 1/2 år før Jesu død og varte til 3 1/2 år etter. Forutsigelsene om denne profetiske uken er altså for lengt oppfylt.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 28-5-2006 kl 08:43


Sitat:
Opprinnelig postet av Soteria
.........
Når de aldri tar offentlig oppgjør med noe, surrer det og går uten at andre vet hva som foregår. .......

Jeg klarte dessverre ikke dy meg fra å komme med en liten kommentar om at adventistene nok ikke er de eneste som ikke vil ta et offentlig oppgjør med noe. Det gjelder nok alle kristne kirkesamfunn jeg kjenner til.

a) Når tok statskirken eller frikirkene et oppgjør med den ubibelske læren om "evig pine i helvete"?

b) Når tok de samme kirkesamfunn et oppgjør med deres misforståelse av hviledagsbudet i tibudsloven?:puzzled:
Beste hilsner




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-5-2006 kl 14:33


"Kjære LeifG.

Det er mange her på forumet som HAR gransket White. Både hun og SDA har rett i en god del ting, men er alikevel funnet å være en kilde som fører bort i fra det sanne liv med Jesus Kristus. (jfr innlegg av bror, wbrochs m.fl)

Jeg var i utgangspunktet ganske åpen for SDA da jeg begynte å skrive i dette forumet, men etter både ha lest en god del selv, lyttet til slike som deg, samt lyttet til tidligere SDA'ere, så har jeg kommet den konklusjon til at SDA desverre bare er en mer "kristen" variant av Jehovas Vitners lære.


Guds fred
Hilsen Gunnar. "


Husk at den sanne tro blir åpenbart av Gud selv til hver enkelt av oss personlig.

Bror og wbrochs har forlatt SDA fordi de ser på mennesker og deres personlige meninger. Det sier de selv.
Vi skal se på Jesus og Ham alene, la Ham lære oss rett og galt, vi skal ikke forkaste ett samfunn fordi om vi ser at det muligens er ulver også der og vi skal iallefall ikke dømme samfunnet som vranglære fordi noen i dette samfunnet mener ditt og datt. Reformasjonene varer, den har ikke stoppet.

Så døm ikke EGW for det andre sier og oppfatter henne som, mennesket har en tendens til å lyve for seg selv når man kommer sannheten nær.


Guds fred til deg og, i Jesu navn.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 28-5-2006 kl 16:23


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Husk at den sanne tro blir åpenbart av Gud selv til hver enkelt av oss personlig.

Bror og wbrochs har forlatt SDA fordi de ser på mennesker og deres personlige meninger. Det sier de selv.
Vi skal se på Jesus og Ham alene, la Ham lære oss rett og galt, vi skal ikke forkaste ett samfunn fordi om vi ser at det muligens er ulver også der og vi skal iallefall ikke dømme samfunnet som vranglære fordi noen i dette samfunnet mener ditt og datt. Reformasjonene varer, den har ikke stoppet.

Så døm ikke EGW for det andre sier og oppfatter henne som, mennesket har en tendens til å lyve for seg selv når man kommer sannheten nær.


Guds fred til deg og, i Jesu navn.


Ut ifra hva du selv sier skal man ikke bare arve andres meninger og oppfatninger av bibeltekster, men hver enkelt er selv personlig ansvarlig for å granske Skriften for selv i finne svar.
Kan du, LeifG, ut ifra egen granskning av Åp 14 si meg hva som er hovedinnholdet "et evig evangelium" i den første engelens budskap slik det omtales i versene 6-7?

Hilsen:o




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-5-2006 kl 17:22


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Vi skal se på Jesus og Ham alene, la Ham lære oss rett og galt, vi skal ikke forkaste ett samfunn fordi om vi ser at det muligens er ulver også der og vi skal iallefall ikke dømme samfunnet som vranglære fordi noen i dette samfunnet mener ditt og datt.


Gjelder dette bare SDA?

Eller skal man også godta Trosbevegelsen, Den Norske Kirke, den katolske kirke, mormonerne etc. siden "den sanne tro blir åpenbart av Gud selv til hver enkelt av oss personlig."
og man ikke skal "forkaste ett samfunn fordi om vi ser at det muligens er ulver også der og vi skal iallefall ikke dømme samfunnet som vranglære fordi noen i dette samfunnet mener ditt og datt."

Det Willy og Bror har gjort er ikke å forlate SDA på grunn av noen ting som tilfeldige enkeltpersoner mener. Men på grunn av læresetninger som har vert med helt fra grunnen av, og som ved konfrontasjon fremdeles fastholdes av nasjonale og internasjonale ledere i SDA.
Man har heller ikke dømt EGW på grunn av rykter og sladder, men på grunnlag av hennes egen lære, hva hun har sagt om seg selv, og den rollen hun er gitt som "budbærer" med profetisk autoritet i SDA.

Så... jeg har store problemer med å forstå hva du egentlig mener i ditt siste innlegg.

Mvh.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-5-2006 kl 17:52


Vi skal være oppriktige og stå for det, hvis vi oppdager at vårt oppriktige liv ikke allikevel har vært oppriktig skal man da fortsette der man er i samme spor?

Er du i TB og tror TB har rett så må du stå der men det betyr ikke at man skal la være å se på Jesus og granske skriften. Er man da oppriktig og har grunnleggende kjærlighet til sannheten vil man forlate TB. TB som ett eksempel her.


Fremdeles er SDA i reformasjonen. Forherd ikke ditt hjerte. Og når det gjelder årsaken til at de forlot SDA så er ikke den korrekt, de har ikke korrekt forståelse av frelsen I SDA, de er litt for snar til å sette lit til selvet og ikke Herren. Derfor mangler de også helheten.

EGW blir dømt ut ifra tillagte ønsketenkninger for å forsvare kjødets synder slik at man fortsatt kan gå stolt videre med hodet hevet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-5-2006 kl 18:06


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Vi skal være oppriktige og stå for det, hvis vi oppdager at vårt oppriktige liv ikke allikevel har vært oppriktig skal man da fortsette der man er i samme spor?

Er du i TB og tror TB har rett så må du stå der men det betyr ikke at man skal la være å se på Jesus og granske skriften. Er man da oppriktig og har grunnleggende kjærlighet til sannheten vil man forlate TB. TB som ett eksempel her.


Ok ;) da skjønner jeg mere hvordan du ser det ;)
Og jeg er forsåvidt enig. :)




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-5-2006 kl 18:08


"Kan du, LeifG, ut ifra egen granskning av Åp 14 si meg hva som er hovedinnholdet "et evig evangelium" i den første engelens budskap slik det omtales i versene 6-7? (wbrochs)"




Åp 14:6-7
Jeg så en annen engel, som fløy under det høyeste av himmelen. Han hadde et evig evangelium å forkynne for dem som bor på jorden, for alle nasjoner og stammer, tungemål og folk.

Og han sa med høy røst:


Frykt Gud og gi ham ære! For timen for hans dom er kommet. Tilbe ham som skapte himmelen og jorden, havet og vannkildene!




Vi må tilbe Skaperen for da viser vi at vi respekterer Ham og ved det gir vi Ham ære. Så ved dommens fall vil vi stå igjen fordi ved dette viser vi hvem som er vår Herre, hvem vi tror på.

Tro er jo rettferdiggjørelse, altså Guds verk. Og vi blir gjort rettferdige hvis vi har kjærlighet til sannheten, da leder Han oss til den hele og fulle sannhet. Han gir oss ett nytt hjerte/ sinn og en ny ånd slik at vi av då nåden holder Hans Bud og ikke menneskebud.

Så vi blir git rett ferd og med det hellig ferd, en holder altså Hans skrevne Bud i hjertet slik at Hans nestekjærlighet kan virke.


Ved å ta dette valget i tro ærer og respekter vi Ham og ikke en annen vei.



1M 2:2-3
Gud fullførte på den sjuende dagen det verk han hadde gjort, og han hvilte på den sjuende dagen fra alt sitt verk som han hadde gjort.

Gud velsignet den sjuende dagen og helliget den, for på den hvilte han fra alt sitt verk, det Gud hadde skapt og gjort.


2M 20:8-11
Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig!

Seks dager skal du arbeide og gjøre all din gjerning.

Men den sjuende dagen er sabbat for Herren din Gud. Da skal du ikke gjøre noe arbeid, verken du selv eller din sønn eller din datter, verken din trell eller din trellkvinne, eller ditt fe eller den fremmede som er hos deg innenfor dine porter.

For på seks dager gjorde Herren himmelen og jorden, havet og alt det som i dem er, og han hvilte på den sjuende dagen.

Derfor velsignet Herren sabbatsdagen og helliget den.


2M 31:16-18
Og Israels barn skal ta vare på sabbaten, så de holder den slekt etter slekt, en evig pakt.

Den skal være et evig tegn mellom meg og Israels barn. For i seks dager skapte Herren himmelen og jorden, og på den sjuende dagen hvilte han og holdt seg i ro.

Og da Herren hadde talt ut med Moses på Sinai berg, gav han ham vitnesbyrdets to tavler, steintavler, skrevet med Guds finger.

[Redigert den 28-5-2006 av LeifG]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 28-5-2006 kl 18:53


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Og han sa med høy røst:
Frykt Gud og gi ham ære! For timen for hans dom er kommet. Tilbe ham som skapte himmelen og jorden, havet og vannkildene!

Vi må tilbe Skaperen for da viser vi at vi respekterer Ham og ved det gir vi Ham ære. Så ved dommens fall vil vi stå igjen fordi ved dette viser vi hvem som er vår Herre, hvem vi tror på.
...............
Så vi blir git rett ferd og med det hellig ferd, en holder altså Hans skrevne Bud i hjertet slik at Hans nestekjærlighet kan virke.

Ved å ta dette valget i tro ærer og respekter vi Ham og ikke en annen vei.

2M 20:8-11
Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig!
Seks dager skal du arbeide og gjøre all din gjerning.
Men den sjuende dagen er sabbat for Herren din Gud. Da skal du ikke gjøre noe arbeid, verken du selv eller din sønn eller din datter, verken din trell eller din trellkvinne, eller ditt fe eller den fremmede som er hos deg innenfor dine porter.
For på seks dager gjorde Herren himmelen og jorden, havet og alt det som i dem er, og han hvilte på den sjuende dagen.
Derfor velsignet Herren sabbatsdagen og helliget den.

2M 31:16-18
Og Israels barn skal ta vare på sabbaten, så de holder den slekt etter slekt, en evig pakt.

Den skal være et evig tegn mellom meg og Israels barn. For i seks dager skapte Herren himmelen og jorden, og på den sjuende dagen hvilte han og holdt seg i ro.

Og da Herren hadde talt ut med Moses på Sinai berg, gav han ham vitnesbyrdets to tavler, steintavler, skrevet med Guds finger.

[Redigert den 28-5-2006 av LeifG]


Takk skal du ha, LeifG. Her gav du et tvers igjennom adventistisk svar på hva adventistene har for forståelse av "et evig evangelium" i Åp 14,6-7.

Det jeg ber forumets lesere merke seg er at navnet Jesus ikke er nevnt med et ord i den adventistiske forståelsen av "et evig evangelium". Heller ikke ordene "korset", "Jesu død" eller "Golgata" er nevnt med ett ord. Hva er så nevnt? Jo, Tibudsloven med hovedvekt på sabbatsbudet! Dette er adventistenes forståelse av "et evig evangelium" i Åp. 14,6-12. Adventistsamfunnet med Ellen White i spissen er ikke snauere enn at de erkjenner at "det evige evangelium" de har fått i oppgave av Kristus å forkynne for verden for å lede mennesker til "rettferdiggjørelse, av nåde, ved tro" er at "nå må menneskene leve i fullkommen lydighet mot tibudsloven og leve det livet Jesus levde, for når de gjør det har de fått hans rettferdighet.

Dette, LeifG, har ingen ting med evangeliet å gjøre. Det har heller ikke noe med TRO å gjøre, Gal 3,12-14: "Og loven har ikke noe med troen å gjøre, men der heter det: Den som gjør det, skal leve ved det. Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse ved at han ble en forbannelse for oss. For det står skrevet: Forbannet er hver den som henger på et tre. Dette skjedde for at Abrahams velsignelse skulle komme til hedningene i Kristus Jesus, for at vi ved troen skulle få Ånden som det var gitt løfte om."

Ditt svar bekreftes av Adventistsamfunnets formålsparagraf om hva de er satt til å forkynne for verden. Der står det at de er satt til å forkynne "et evig evangelium slik det kommer til uttrykk i Åp 14,6-12."
Ved ditt svar har du selv bevitnet hva adventister forstår med "et evig evangelium".:no:




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-5-2006 kl 20:49


Det er ikke korrekt wbrochs.

Det er rettferdiggjørelse ved tro som er budskapet og hva er tro?

Det finner man i korset, golgata og Jesu offer.


Det evige er rettferdiggjørelse ved tro og når man ser dybden der elsker man Herren så høyt at man vil ære Ham ved å følge Ham hvorenn Han går.

[Redigert den 28-5-2006 av LeifG]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 28-5-2006 kl 21:59


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Det er ikke korrekt wbrochs.

Det er rettferdiggjørelse ved tro som er budskapet og hva er tro?

Det finner man i korset, golgata og Jesu offer.
[Redigert den 28-5-2006 av LeifG]


Vet du hvordan Ellen White beskriver hvordan vi blir ikledd Jesu Kristi rettferdighet? I Boka "Ord som lever", side 205 skriver hun: "Ved hans fullkomne lydighet har han gjort det mulig for hvert menneske å adlyde Guds bud. Når vi underkaster oss Kristus, blir våre hjerter forent med Hans hjerte. Viljen smelter sammen med Hans vilje. Sinnet blir ett med Hans sinn. Tankene blir tatt til fange under lydighet mot Ham. Vi lever hans liv. Dette er meningen når det sies at vi blir ikledd Hans rettferdighet."

Vet du hvordan Ellen White beskriver rettferdiggjørelse ved tro? I Boka "På fast grunn", bind 1, side 369 - som er fra en artikkel hun skrev i adventistenes blad "Review & Herald", 1. april 1890, sitat: "Noen har skrevet til meg og spurt om budskapet om rettferdiggjørelse ved tro er den tredje engels budskap, og jeg har svart: Det er i sannhet den tredje engels budskap."

Hva er så den tredje engels budskap?
Åp 14,9-11: "En annen engel, den tredje, fulgte etter dem og sa med høy røst: Dersom noen tilber dyret og dets bilde, og tar merket på sin panne eller sin hånd, da skal han også drikke av Guds vredesvin, som er skjenket ublandet i hans harmes beger. Og han skal pines med ild og svovel for de hellige englers og for Lammets øyne. Røken av deres pine stiger opp i all evighet. De har ikke hvile dag eller natt, de som tilber dyret og dets bilde, og hver den som tar imot merket med dets navn."

Hva lærer så adventistene og Ellen White om den tredje engelens budskap? Jeg siterer fra Adventistenes Bible Commentary, bind 7, side 979 andre kolonne der Ellen White er gjengitt med følgende kommentar:

" ... What is the Mark of the Beast? - John was called to behold a people distinct from those who worship the beast and his image by keeping the first day of the week (sunday). The observance of this day is the mark of the beast. (fortsettelse på side 980): he shall be tormented with fire and brimstone in the presence of the holy angels, and in the presence of the Lamb .......... If the light of truth has been presented to you, revealing the Sabbath of the fourth commandments, and showing that there is no foundation in the Word of God for Sunday observance, and yet you still cling to the false sabbath, refusing to keep holy the Sabbath which God calls "My holy day," you receive the mark of the beast. ...."

Dette budskapet fra de tre engler sier Ellen White og adventistsamfunnet videre - er det siste varselsbudskapet budskapet som Guds menighet (Adventistsamfunnet) fikk i oppdrag fra Kristus i 1844 å forkynne for verden.

Har du noen kommentarer til dette, LeifG?

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 28-5-2006 kl 22:17


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Det er ikke korrekt wbrochs.

Det er rettferdiggjørelse ved tro som er budskapet og hva er tro?
[Redigert den 28-5-2006 av LeifG]


Her vil jeg sitere litt om adventistenes oppfatning av hva "et evig evangelium" er som omt6ales i Åp 14,6-7. Internettsiden er:
http://www.temcat.com/Remnant-Prophecy/3Angels.htm

"And I saw another angel fly in the midst of heaven, having the everlasting gospel to preach unto them that dwell on the earth, and to every nation, and kindred, and tongue, and people, Saying with a loud voice, Fear God, and give glory to him; for the hour of his judgment is come: and worship him that made heaven, and earth, and the sea, and the fountains of waters. Revelation 14:6,7

Here comes the first angel and his message. This message went out with great strength through the earth in the early 1800s and especially in 1843-1844. The longest time prophecy in the Bible found in Daniel 8:14 was coming to it's end and the Holy Spirit stirred up deep interest all over the world-

It is still going out as each angel adds his message to the messages of the ones before him. So at the end, three messages are going out and later we will learn that a fourth one joins the three.

The message told that God's Judgment was to begin in 1844 and people thought that this indicated the 2nd coming of Jesus in 1844, but it does mean His coming is very close.

What does this message tell us in brief? Put GOD 1st in our lives— Honour GOD above men— Honour Him as Creator! Honour Him as Redeemer! Fear Him and OBEY Him! Keep all His commandments including the 4th! Did you know that the 4th commandment is the only one that tells WHO GOD IS? And WHY HE HAS AUTHORITY? It tells us why we should OBEY HIM.

And there followed another angel saying "Babylon is fallen, is fallen, that great city, because she made all nations drink of the wine of the wrath of her fornication.

In 1843 and 1844 especially, as the message was linked with the cry- "Behold the BRIDEGROOM COMETH! Go ye out to meet Him!” It went with great power. October 22 1844— the prophecy of the 2300 days would come to it's close marking the start of God's investigative judgment— where all who have ever claimed to serve God will have their life records examined to see if they will be taken home when Jesus appears.

These messages set off a train of reactions— People began to show their true colours— Did they really LOVE JESUS and long for Him to return? Or were they more in love with worldly pleasure?

As the 'ADVENTIST' preachers put forth the warning— all over the world churches at first revived and came alive, but then a division occurred— those who wanted to see Jesus come, became more Godly in their lives and those who wanted a life of worldly pleasure, became more worldly. Then the worldly ones began to hate the Godly ones. This is the way it always is in this sinful world.

Soon churches were closing their doors to the Advent Message. In 1844 a tremendous change took place— the mainline churches began to mock the message of the prophecy of Daniel 8:14. Then they began holding big feasts and entertainments at which the message and the messengers were made fun of. Then solemnly the 2nd angels message went forward— ‘Babylon, the proud, worldly Churches, has fallen!’ It was added to the 1st angel’s message in the summer of 1844, and was sounded through the world.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-5-2006 kl 22:33


Hva er problemet wbrochs?

Hvis man blir gitt rett ferd ved tro, hva består da denne ferd i? Skal vi ikke gkjøre Guds vilje av fri vilje i tro. Gir ikke Han oss ett nytt hjerte og ett nytt sin? En Ånd gir Han også de som tror Ham. Jeg tror rett ferd er å vandre Hans Bud og forskrifter, ikke vår egen opfatning av ting og tang, ikke vårt syn på andres feil og mangler men ved å se på Ham alene.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-5-2006 kl 22:55


wbrochs:

Ja, det er vel egentlig få adventister som har den nevnte oppfatningen av Israel, men har ikke inntrykk av at det er plass for brennende kjærlighet for Israel i adventkirken. De holder seg til erstatningsteologien, som hevder at den kristne menighet har erstattet israelittene for alltid, og overtatt alle løftene.

Du mener at den syttiende uken begynte 3 1/2 år før Jesu død og varte til 3 1/2 år etter. Jeg er klar over at adventistene mener dette, men veldig mange andre mener at den syttiende uken ikke har vært ennå. Bl.a. alle de dyktige teologene fra hele Skandinavia som står bak StudieBibelen. Ikke at de nødvendigvis har rett pga det store antallet teologer, men det er altså svært mange som mener at din lære er i strid med Bibelen.
Det passer også fint inn i endetiden, der det siste store verdensriket skal vare i sju år til sammen.

Sitat:
Jeg klarte dessverre ikke dy meg fra å komme med en liten kommentar om at adventistene nok ikke er de eneste som ikke vil ta et offentlig oppgjør med noe. Det gjelder nok alle kristne kirkesamfunn jeg kjenner til.

a) Når tok statskirken eller frikirkene et oppgjør med den ubibelske læren om "evig pine i helvete"?

b) Når tok de samme kirkesamfunn et oppgjør med deres misforståelse av hviledagsbudet i tibudsloven?


Adventistene bør ta et oppgjør med EGW fordi det er veldig mange problemer ved hennes person og støtte til Miller-bevegelsen, den som forutså at Jesus skulle komme tilbake i oktober 1844. Senere fikset de jo på denne læren. Det har gått lang tid siden dengang, og det er vanskelig å tro at en dør skal ha blitt lukket for frelse alt i 1844.
Dette er innlysende ting.

De tingene du vil at statskirken og frikirkene skal ta oppgjør med, er langt fra så innlysende. Det kan godt forsvares ut fra Bibelen at helvete er evig pine, det har man jo alltid ment.

Og det er en bred enighet om at søndagen har erstattet lørdagen, for å feire Jesu oppstandelse.
Adventkirken har nok betraktelig større grunn til å gå i seg selv, ikke minst når det gjelder EGWs profetinne-status.
Det er ikke alltid sånn at når noen hører om adventistenes meninger, tenker de "Aha, da skifter vi mening!"


[Redigert den 28-5-06 av Soteria]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-5-2006 kl 23:21


Den 70. uke slangt frem i fremtiden har ikke bibelsk støtte. Den fjerner bekreftelsen om Jesu dåp og korsfeatelse samt overrekkkelsen av evangeliet til hedningene.

Å bryte bibelens egen fremgangsmåte for tolkning kalles i dette tilfellet futurisme. Man river ut den siste uken slik at man ikke blir berørt av alvoret i troen. Futurisme oppsto av Jesutitten Ribera på 1600 tallet og er motreformasjonen til katolske kirken. Den er myntet på de liberale, motreformasjonen til de konservative kalles preterisme. Den sier at profetiene allerede er oppfylt. Dem sanne bibelske fortolkningsmetode heter den historiske metoden. Alle våre protestaniske fedre trodde denne.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-5-2006 kl 23:24


"Adventistene bør ta et oppgjør med EGW fordi det er veldig mange problemer ved hennes person og støtte til Miller-bevegelsen, den som forutså at Jesus skulle komme tilbake i oktober 1844. Senere fikset de jo på denne læren. Det har gått lang tid siden dengang, og det er vanskelig å tro at en dør skal ha blitt lukket for frelse alt i 1844.
Dette er innlysende ting."

Dette er sladder.

Læren er ikke fikset, den har bibelsk forankring og oppklarer misforståelser.

Les denne om Miller og dens historie.

http://www.adventist.no/adventist/om_oss/historie


Døren er fremdeles åpen, den stenges først etter at søndagloven har kommet virksomt igang.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 29-5-2006 kl 00:38


Sitat:
Opprinnelig postet av Soteria
wbrochs:

Du mener at den syttiende uken begynte 3 1/2 år før Jesu død og varte til 3 1/2 år etter. Jeg er klar over at adventistene mener dette, men veldig mange andre mener at den syttiende uken ikke har vært ennå. Bl.a. alle de dyktige teologene fra hele Skandinavia som står bak StudieBibelen. Ikke at de nødvendigvis har rett pga det store antallet teologer, men det er altså svært mange som mener at din lære er i strid med Bibelen.
Det passer også fint inn i endetiden, der det siste store verdensriket skal vare i sju år til sammen.
[Redigert den 28-5-06 av Soteria]


Det er nok grunn til å være høyst tvilsom til tanken at den syttiende uken ennå ikke har vært. Når du nevner at noen skandinaviske teologer mener den ennå ligger i fremtiden. Det er godt mulig, men jeg skulle da likt å høre deres forklaring om hvordan de klarer få en slik tanke til å harmonere med Bibelen. I tillegg må nevnes at alle store og vel ansette bibellexica og oppslagsverker mener som jeg, at Jesu korsfestelse skjedde i denne uken.

Eller vil jeg legge til at jeg egentlig ikke ser noen hensikt å debattere akkurat dette og ønsker ikke bruke tid på merkelige spekulasjoner angående denne profetien. Bokens innhold aer for meg ikke særlig aktuell heller i tillegg til at dette ikke er tråden for å videreføre en debatt om emnet.

Ha en god natt!




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 29-5-2006 kl 00:49


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
og det er vanskelig å tro at en dør skal ha blitt lukket for frelse alt i 1844.
Dette er innlysende ting."

Dette er sladder.

Læren er ikke fikset, den har bibelsk forankring og oppklarer misforståelser.

Døren er fremdeles åpen, den stenges først etter at søndagloven har kommet virksomt igang.


Kjære LeifG
Ellen White's lære om den lukkede dør i 1844 er ikke fikset på annen måte enn at Adventistsamfunnet har lagt ned mye tid på å prøve å tåkelegge og bortforklare at Ellen og James White med flere lærte at nådens tid var forbi i 1844 og at omvendelse ikke var mulig etter denne tid. Læren om den lukkede dør medførte at Adventbevegelsen de første årene ikke hadde noe evangelium til verden, men bare et domsbudskap.

Dernest vil jeg nok råde deg til å være litt tilbakeholden med påstanden om en søndagslov. Ingen ting tyder på at det blir noe mer søndagslov enn det har vært, menb det kan bare tiden bevise.

Ha en god natt!




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-5-2006 kl 02:15


Ingen ting er eller har vært skjult for meg her. De forsto ettehvert hva de trodde feil etter bønn og nitidige studier og åpenbaringer. De hadde igrunnen Jakobskampen. De konkluderte riktig iforhold til det de trodde på der og da men forsto også at noe ikke stemte, derfor som over Jakobskampen.

Har du fått med deg tencommandmentsday.com? Naturkatastrofer og tragedier kommer de og deretter loven, ingentig i hennes utleggelser kan bortforklares men man kan så tvil og spre tvil.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 29-5-2006 kl 12:31


"Er adventisme vranglære?"

Er dette egentlig et godt spørsmål verdt en diskusjon? Etter hva jeg har sett av forskjellige konfesjoners læregrunnlag kan jeg si at ALLE har ett eller annet som er rett i sin lære. Faktisk gir jeg ingen konfesjon rett i alt. Bibelen har rett i alt. Religiøse organisasjoner har alltid en tendens til å bevege seg bort fra Ordet.

Tilbake til saken... Man bør heller fokusere på en enkelt læresetning hos SDA som er feil. Og Guds Ord er den eneste målesnor.

Vi kan jo bare ta den Norske Kirke, eller den lutherske lære. Jeg sier IKKE at Luther var en vranglærer. Jeg sier bare at han ikke hadde lys over alle ting. Ved aftentid skal det bli lyst, og aftentiden er endetiden. Det sier seg selv at Luther aldri gjenopprettet troen, han reformerte den i riktig retning.

Men hva med læren om barnedåpen? Litt historiegranskning vil fortelle oss hvordan dette oppstod. Dåpsformen for eksempel, er forvrengt. DKK godkjente overøsning av barn rundt 750 e.Kr. og likestilte overøsning i 1311.

Her snakker vi også om et trossamfunn som lærer at barn blir frelst i dåpen. Adventistene har i alle fall sett at dåpen fordrer tro og omvendelse.

Så er adventisme vranglære? Det spørs vel helt hvilken del av læren deres du snakker om? Når det gjelder dåpssyn vil jeg påstå at lutherdommen fremmer vranglære, og at adventistene har en mer bibelsk dåpsform, hadde de bare døpt slik de første kristne døpte, nemlig i Jesu Kristi navn.

[Redigert den 29-5-2006 av Lance]

[Redigert den 29-5-2006 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-5-2006 kl 13:33


Sitat:
I tillegg må nevnes at alle store og vel ansette bibellexica og oppslagsverker mener som jeg, at Jesu korsfestelse skjedde i denne uken.


Jeg tillater meg å betvile dette, men som du sier bør vi ikke diskutere i denne tråden hvis vi skal diskutere det temaet.

Men hvis sabbatsbudet skal være helt avgjørende for om man kommer inn i himmelen eller ikke, er det rart at Jesus ikke trekker det fram når han blir spurt om hva en må gjøre for å få evig liv. Hvis sabbatsbudet var helt avgjørende, ville han vel ha nevnt det her:

Sitat:
Matt 19,16 {DEN RIKE MANNEN}
En mann kom til Jesus med dette spørsmålet: "Gode Herre, hva godt kan jeg gjøre for å få evig liv?"
"God?" spurte Jesus. "Det er bare en som er virkelig god - og det er Gud. Men for å svare på spørsmålet ditt: Hold budene, og du skal få det evige liv."
"Hvilke?" spurte mannen.
Jesus svarte: "Drep ikke, driv ikke hor, stjel ikke, lyv ikke, ær din far og din mor og elsk din neste som deg selv!"
"Jeg har alltid holdt disse budene," svarte den unge mannen. "Hva ellers kan jeg gjøre?"
Jesus sa til ham: "Hvis du vil være helhjertet, så gå og selg alt du har og gi pengene til de fattige. Da skal du få en skatt i himmelen. Kom så og følg meg."
Men da den unge mannen hørte det, gikk han bedrøvet sin vei, for han var meget rik.
Etter at mannen var gått, sa Jesus til disiplene: "Det er nesten umulig for en rik mann å komme inn i himmelriket.
Jeg sier det igjen - det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik mann å komme inn i himmelriket!"


Disse budene går vel på det menneskelige, hva et menneske konkret kan gjøre, og da burde sabbaten vært med. Istedet legger Jesus vekt på rikdommens betydning. Hvorfor fant ikke EGW og de andre granskerne ut at de rike må selge det de eier og gi det til de fattige?
Jesus sier ikke, "hvis du vil være helhjertet, må du holde hviledagen hellig".

Har også et spørsmål om Israel.

Sitat:
Matt 19,27 Da sa Peter til ham: "Vi forlot alt for å følge deg. Hva vil vi få for det?"
Jesus svarte: "Når Menneskesønnen en dag sitter på tronen, skal dere sitte på tolv troner og dømme Israels tolv stammer.


Dette avsnittet viser at mye av det Jesus sier er beregnet på jødene. Det viser også at Israels tolv stammer skal få sin egen dom, eller iallfall en dom som blir ekstra framhevet her.
Det står ikke noe om at de skal dømme hedningene og folkeslagene.

Har i tillegg et spørsmål om nymånedagen. I det siste kapitlet av Jesaja står det at folket i den hellige byen skal feire sabbater og nymånedager. Hvorfor helligholder egentlig ikke adventistene nymånedagene?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-5-2006 kl 14:09


Det som er avgjørende er hvor du har ditt hjerte, hos Gud eller menneskenes verden.

Har man sitt hjerte hos Gud er Sabbat en glede fordi det er Skapelsens fullendelse og Hans merke på tilhørlighet. Leser man Sabbatsbudet kommer det tydelig frem. I tilegg er dagen velsignet til spesielt bruk, altså helliget.

Vis en har hjertet hos Gud er det lett å se. Se med Guds øyne, ikke det falne kjøds øyne.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 29-5-2006 kl 14:13


Sitat:
Opprinnelig postet av Soteria
Men hvis sabbatsbudet skal være helt avgjørende for om man kommer inn i himmelen eller ikke, er det rart at Jesus ikke trekker det fram når han blir spurt om hva en må gjøre for å få evig liv. Hvis sabbatsbudet var helt avgjørende, ville han vel ha nevnt det her: Matt 19,16 {DEN RIKE MANNEN}

Det er jeg enig i.
Sitat:

Jesus sier ikke, "hvis du vil være helhjertet, må du holde hviledagen hellig".

Det rare er at adventistene legger så stor vekt på sabbatsbudet at de knytter det som en betingelse for å bli frelst, men faktum er at sabbatsbudet ikke blir gjentatt eller nevnt en eneste gang i hele Det nye testamentet.
Sitat:
Har i tillegg et spørsmål om nymånedagen. I det siste kapitlet av Jesaja står det at folket i den hellige byen skal feire sabbater og nymånedager. Hvorfor helligholder egentlig ikke adventistene nymånedagene?

Je det kan du gjerne spørre om. Kanskje fordi den i Kol 2,16 ikke lenger skal feires, men her står jo også den ukentlige sabbatsdagen beskrevet.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-5-2006 kl 16:21


kom over denne siden Thin About Eternity Inc



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-5-2006 kl 16:35


Kol 2:16-17
La derfor ingen dømme dere for mat eller drikke eller med hensyn til høytider eller nymånedager eller sabbat!
Dette er bare en skygge av det som skulle komme, men selve legemet hører Kristus til.


Her er det ikke den ukentlige Sabbat det er snakk om, de snakker om skyggen og Guds Ti Bud er IKKE skyggen av de kommende ting.
Helligdomstjenesten i sin helhet er skyggen av de kommende ting.

Men det er dermed ikke sagt at vi skal dømme de siom ikke holder den Syvende Dag Hellig etter Guds øyne, vi er alle frie vesener og må selv stå for det vi velger å gjøre og det vi ikke velger å høre og gjøre.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-5-2006 kl 16:37


Å holde Sabbatsbudet er ikke en betingelse for å bli frelst, en skal holde hele Guds lov av hele sitt hjerte. Det hjlper ikke å holde Sabbaten mens man plyndrer å dreper resten av uken.

At noen tror SDA mener dette er egentlig forhåndsdømming uten granskning.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 29-5-2006 kl 18:07


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Å holde Sabbatsbudet er ikke en betingelse for å bli frelst, en skal holde hele Guds lov av hele sitt hjerte.


Man må vel kunne si at sabbatshelligholdelse er en betingelse for å bli frelst, så lenge den som nekter å holde sabbaten som helligdag ikke vil bli frelst?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-5-2006 kl 20:31


Ja, man er ikke frelst så lenge man nekter for helligholdelse av Sabbaten, vel å merke vist man kjenner bedreaget. Og kjenner man bedraget er det på grunn av at man kjenner Herren, man har kjærlighet til sannheten. Man ønsker rett og slett ikke denne frelse som ærer Gud på denne måten.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 29-5-2006 kl 20:42


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Ja, man er ikke frelst så lenge man nekter for helligholdelse av Sabbaten, vel å merke vist man kjenner bedreaget. Og kjenner man bedraget er det på grunn av at man kjenner Herren, man har kjærlighet til sannheten. Man ønsker rett og slett ikke denne frelse som ærer Gud på denne måten.


Men da må det vel være bedre for kristne at de ikke får høre om sabbaten da. De kan vel ikke dømmes til fortapelse om de ikke har hørt advarselen?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-5-2006 kl 23:37


Hehe..

Tror ikke det er løsningen. For innerst inne vet mennesker at alt ikke er greit og det må man stå til ansvar for. Hvis denne fortrengningen fører til at man i realiteten støtter djevelen i sitt "elskelige" liv er man fortapt. For å bli revet ut av søvnen tror jeg sannheten må frem og har man da kjærlighet til sannheten sier man ikke nei. Det står jo skrevet at vi har ingen unnskyldning men det finnes selvsagt så mange skadede mennesker her som har unnskyldninger. Men for oss "opplyste" og vi som studerer bevist.....hmmm. Hvis vi er frelst av Herren der oppe kan jeg ikkke skjønne at vi kan stå Ham imot. Jeg tror mange tror de er frelst men faktisk ikke er det. Man tror fordi det virker rett men har ikke fått åpenbaringen fra Faderen ennå, man ser bare at Jesus er veien men har ikke omvendt sitt hjerte slik at kjødet kan dø til fordel for Ånden. Det er først da Herren kan begynne å skrive.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-5-2006 kl 00:07


LeifG:
Ja, da fikk jeg altså høre at jeg ikke er frelst. Takk skal du ha - det gjorde dagen min fullkommen. I likhet med folka i baptistkirken, pinsemenighetene, Statskirken, Frelsesarmeen... støtter jeg altså djevelen, fordi vi er orienterte om sabbaten.

For mange her i verden er det vanskelig å godta at kristendommen har enerett på godheten, enda vanskeligere er det å fatte at adventistene + et par andre menigheter har enerett på godheten.

Og arbeidet til disse sovende menighetene, er vel uten verdi da?
Evangeliesenteret? Nei, har ikke frelst noen, bare bedratt dem.
Hans Nielsen Hauge? Niks, budskapet hans ble syret av den lille surdeigen - sabbaten. Liv Kyllingstad Godin - bare en annen som vanærer sabbaten. Søster Annie? Nei og nei. Vekkelser i Sør-Korea? Niks igjen. Åpne dører smugler bibler til Øst-Europa med fare for livet. Men nei - i bunn og grunn må det være bedrag alt sammen. På grunn av at Ellen G White har sagt det.

Jeg forstår at du er ærlig og oppriktig og søker Guds ære framfor alt annet, men hvilket verdensbilde må du ikke ha? Det finnes sannelig lite å glede seg over for deg. Først blir du vitne til alle disse sovende menneskene, og når adventistene forsøker å opplyse dem, blir de til alt overmål avvist!

Du kaller deg selv en av de få opplyste, og tror at de fleste andre vil fortsette å følge etter Dyret når den verdensomspennende søndagsloven kommer. Høres ikke dette sekterisk ut, så vet ikke jeg...
:exclamation:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-5-2006 kl 00:54
Troen - IKKE en lydighet


C.O.Rosenius sier: "At du ikke dreper, ikke driver hor, ikke sverger eller drikker, det beviser ikke noe som helst om den sanne gudsfrykten eller om Guds Ånd bor i deg. For slike grove synder kan både fornuften og samvittigheten av dekke som synd. Men at du uroes over onde tanker, skjult sinne, urein lyst, unyttige ord, selvsikkerhet, likegyldighet overfor Gud, treghet i bønn osv, det beviser mye mer om Den Hellige Ånds arbeid i din sjel enn de herligste gjerninger.

Men det er ikke bare i vårt forhold til Guds bud, det er også i selve vårt trosliv at denne tendensen til bare å se på gjrningen, og ikke på den almektige Guds ord, gjør så stor skade i oss".

Desverre er det mange som taler om troen som en lydighet. Disse taler gjerne om at de vil ha en "avgjort og klar kristendom, en aktiv tro som ikke sover på nåden, men viser seg i livet". Det har nok bakgrunn i at de ser på dem som trøster seg med nåden uten hensyn til det livet de selvvalgt lever. Men disse ser ikke at deres egen tro er blitt en gjerning. Selvsagt tar vår adamittiske natur anstøt overfor alt vi ikke selv får lov å delta aktivt i.

....Der hvor troen bevisst eller ubevist er blitt en lydighet, ser vi hvordan "troens stryrke" vurderes ut fra hvor stort eller lite av Guds undere, eller helliggjørelse, som virkes i eller ved deres liv. Dette kan bli IKKE en "tro til ære for hans navn", men til ære for den troende eller for hans tro.
Vi må holde troen klart adskilt fra alt det vårt liv med Gud virker, ved nådegaver og under, eller helliggjørelse og frukter.
(Utdrag fra siste nummer av bladet Arven, som kan bestilles gratis her: http://www.arven.net/)

Adventismen som påberoper seg å være en fortsettelse av reformasjonen, er i sin forkynnelse snillt sagt svært utydelig når det gjelder reformasjonens hovedsak. Slik eg opplevde det som medlem gjennom 20 år ble det svært ofte satt likhetstegn mellom rettferdiggjørelsen av tro og helliggjørelsen. Å gjøre helliggjørelsen og gjenfødelsen til vilkår for rettferdiggjørelsen, eller det å degradere rettferdiggjørelsen, ender i en slags åndelig, smermerisk lovltrelldom. Det er denne bevegelsens høye bekjennelse som gjør adventismens mørke sider så farlig. Mange har ventet på en reformasjon i denne bevegelsen. Men ser en nærmere på forkynnelsen i skrift og tale slik den er i dag er det ingenting som tyder på dette. Det hele er et sofistikert "kristelig" bedrag.

Bror

[Redigert den 29-5-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-5-2006 kl 02:06


Soteria, om du er frelst eller ikke vet ikke jeg men går du i mot Guds ord uten grunn..., ja er du da frelst? Det står ikke at de ti bud ikke gjelder lengre. Men hvis man går inn for å finne i skriften en grunn for ikke å trenge å holde budene finner du det men har du da Guds ånd ved en slik søken?

Glem ikke at alt har sin tid, Forkynneren 3, den er dyp(hele forkynneren er nå dyp da) :) .

Det er ditt valg, enten tror du eller så tror du på deg selv, gå du da eventuelt og fortsett i din egen vei som de også gjorde på Dommerens tid. Du er iallefall ikke alene i denne verden da.

Dom 21:25
I de dager var det ingen konge i Israel. Hver mann gjorde det som var rett i hans egne øyne.




Rettferdiggjørelse ved tro. Hvis vi leser ordet og eller får det fortalt, sammenligner det med verdens historie, ser på naturen og da tror. Ja, da har DHÅ virket på oss. Gud har da vært oss nådige og gitt oss kjærlighet til sannheten og vi liker det. Han har da gjort oss rettferdige. (PUNKTUM)

Vi liker altså dette, vi elsker Guds åpenbaring. Vi elsker Hans sannhet så høyt at vi begynner å gjøre etter det, vi lengter etter å komme nær Ham. Vårt gamle jeg blir borte i våre tanker og kjødets lyster dør hen. Dette er helliggjørelsen, vi blir gjort rede for ett hellig evig liv som tar våre på sin neste som om ens neste hvem det nå er som en konge.
Det er budenes endemål som behandler vår neste som en konge, det er den kongelige lov og den kongelige lovs spesifikasjoner ærer Gud som Skaper og vår Herre foran alt slik at Han kan skrive frihetens lov i våre hjerter.


Gjør som Job:
Job 42:1-4
Da svarte Job Herren og sa:

Jeg vet at du kan alt, og at ingen plan er umulig å gjennomføre for deg.

Hvem er den som vil formørke ditt råd i uforstand? Derfor må jeg nå si:

Jeg har talt om det jeg ikke forstod, om det som var for underlig for meg, og som jeg ikke skjønte.

Men hør nå, så vil jeg tale! Jeg vil spørre deg, og du skal lære meg.

[Redigert den 30-5-2006 av LeifG]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 30-5-2006 kl 08:26


Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Hehe..

Tror ikke det er løsningen. For innerst inne vet mennesker at alt ikke er greit og det må man stå til ansvar for. .........
Det er jeg enig i Leif, men hvilken forskjell gjør det da at Ellen White fikk lys over sabbaten hvis det er slik at alle søndagsholdere FØR 1844 var frelst fordi lyset over sabbaten og advarselen ennå ikke var gitt?

De ti bud har jo vært kjent for mennesker til alle tider etter Sinai og derfor kom ikke Ellen White med noe nytt lys som skulle legge nye premisser. Det skjedde ganske enkelt ikke noe nytt fra 1844. Både frelsen og betingelsene for frelsen var nøyaktig de samme frem til 1844 som etter 1844, altså slik det er i dag. Derfor mener jeg at Ellen Whites budskap om Sabbaten og de ti bud ikke gjør noe fra eller til for vår frelse.

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2    4  5

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen