Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2
Forfatter: Tittel: Hva er synd?
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 19-1-2006 kl 20:49


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Må han sjølv, fredens Gud, helga dykk heilt igjennom. Og gjev at dykkar ånd og sjel og kropp må haldast uskadde, så de kan vera ulastelege når vår Herre Jesus Kristus kjem!

mvh


Er du tilhenger av fullkommenhetslæren, k-mann? Tror du vi kan bli fullkomne i dette livet før Jesus kommer igjen og oppnå forvandlingen og få et nytt oppstandelseslegeme før vi dør?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-1-2006 kl 23:13


Å kvifor all denne verdslige synsingen ?

(1Jo 3:4 Norsk) Hver den som gjør synd, han gjør og lovbrudd, og synden er lovbrudd.

Bibelen definerer synd, så det er ingen sak som nokon behøver å lure på. Problemet er att satan har avskaffet loven for kristenheten, slik att kaos hersker. Ingen vet lenger kva som er rett eller galt. alle har sine egne rellative meninger, og opphøyer seg selv til småguder som kan lage sine egne reglr for kva som er rett og galt. Gud er for lengst forkasetet.

(Luk 18:8 Norsk) Jeg sier eder at han skal skynde sig å hjelpe dem til deres rett. Men når Menneskesønnen kommer, mon han da vil finne troen på jorden?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 09:04


Kmann,

1.Tess 5:23 har du nevnt før, og som sagt finner jeg ingen motsigelse her. Hadde vårt legeme kunne blitt født på ny ville det ikke gitt inn for fristelse, slik våre legemer gjør nå. Vil vil imidlertid få nye legemer ifølge 1.Kor 15:51-52.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 09:29


[quote][i]Opprinnelig postet av Jona[/i]
Å kvifor all denne verdslige synsingen ?
[/quote]

Det er ikke verdslig synsing. Det er da et faktum at Bibelen inneholder ulike lover. Og i tillegg har de hebraiske og greske ord for lov en langt videre betydning enn vårt norske ord "lov".

[quote]
[i](1Jo 3:4 Norsk) Hver den som gjør synd, han gjør og lovbrudd, og [u]synden [b]er[/b] lovbrudd.[/i] [/u]
[/quote]

Så [b]hvilken [/b]lov er det DU mener Johannes taler om i verset du her siterer?

[Redigert den 20-1-2006 av wbrochs]

[Redigert den 20-1-2006 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 09:38
Formatering virket ikke


Da jeg ville redigere mitt innlegg postet kl. 08:29 ville ikke formateringen virke. Gjorde jeg noe galt eller var det en liten svikt i funksjonen i forumet?



Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 12:53


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Må han sjølv, fredens Gud, helga dykk heilt igjennom. Og gjev at dykkar ånd og sjel og kropp må haldast uskadde, så de kan vera ulastelege når vår Herre Jesus Kristus kjem!

mvh


Er du tilhenger av fullkommenhetslæren, k-mann? Tror du vi kan bli fullkomne i dette livet før Jesus kommer igjen og oppnå forvandlingen og få et nytt oppstandelseslegeme før vi dør?


Eg trur det vi har allereie her blir fornya i oppstoda. Eg trur ikkje at vi blir fullkomne i dette livet. Men eg trur vi kan veksa. Det eg ikkje trur, derimot, er at det berre er vår ånd og sjel som blir frelst, og ikkje lekamen.

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 13:09


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Kmann,

1.Tess 5:23 har du nevnt før, og som sagt finner jeg ingen motsigelse her. Hadde vårt legeme kunne blitt født på ny ville det ikke gitt inn for fristelse, slik våre legemer gjør nå. Vil vil imidlertid få nye legemer ifølge 1.Kor 15:51-52.


Så du meiner altså at du ikkje synder i dett indre? 1Kor 15:51f:
Sitat:
"Sjå, eg seier dykk ein løyndom: Vi skal ikkje alle sovna inn, men vi skal alle bli omskapte, i hast, i ein augneblink, når den siste basunen lyder. For basunen skal lyda, og dei døde skal stå opp uforgjengelege, og vi skal bli omskapte."


Du tenker kanskje på vers 50? "Men det seier eg, sysken, at kjøt og blod kan ikkje arva Guds rike, og det som er forgjengeleg, skal ikkje arva det uforgjengelege." Dette verset står slik på gresk:
Sitat:
touto de fhmi, adelfoi, oti sarx kai aima basileian qeou klhronomhsai ou dunatai, oude h fqora thn afqarsian klhronomei.


Det står rett og slett at "sarx kan ikkje arve Guds rike".

Kva er sarx? Jo, det betyr heile mennesket, ikkje berre kroppen. I ei engelsk omsetjing står det "mere human nature cannot inherit what is imperishable".

Det er også slik at Paulus bruker to ord for å skilje mellom kroppen og "kjøtet": soma (som betyr kropp) og sarx (som betyr kjøt).

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 13:35


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
.........
Eg trur det vi har allereie her blir fornya i oppstoda. Eg trur ikkje at vi blir fullkomne i dette livet. Men eg trur vi kan veksa. Det eg ikkje trur, derimot, er at det berre er vår ånd og sjel som blir frelst, og ikkje lekamen.

mvh


Klart vi kan vokse åndelig her. Vi får også helt klart et fysisk legeme i oppstandelsen, men det blir likevel nytt og bedre i forhold til det vi bærer på her nå. Vi får et legeme helt uten skavanker og uten svakheter. Det blir et fullkomment legeme ilikhet med det Gud gav de første menneskene da han skapte dem. Det blir et legeme som ikke er mottakelig for sykdom og som ikke kan eldes. Og siden vårt nåværende legeme går i forråtnelse når vi dør og blir til jord, behøver vi et nytt legeme og det vil vi også få. Jeg er derimot ikke sikker på om vårt oppstandelseslegeme blir frembrakt av jord som de første menneskenes legemer ble.

Ok, dette er egentlig ikke noe jeg vil prøve å føre beviser for. Det er bare slik jeg tror det blir.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 13:50


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Kmann,

1.Tess 5:23 har du nevnt før, og som sagt finner jeg ingen motsigelse her. Hadde vårt legeme kunne blitt født på ny ville det ikke gitt inn for fristelse, slik våre legemer gjør nå. Vil vil imidlertid få nye legemer ifølge 1.Kor 15:51-52.


Så du meiner altså at du ikkje synder i dett indre? 1Kor 15:51f:
Sitat:
"Sjå, eg seier dykk ein løyndom: Vi skal ikkje alle sovna inn, men vi skal alle bli omskapte, i hast, i ein augneblink, når den siste basunen lyder. For basunen skal lyda, og dei døde skal stå opp uforgjengelege, og vi skal bli omskapte."


Du tenker kanskje på vers 50? "Men det seier eg, sysken, at kjøt og blod kan ikkje arva Guds rike, og det som er forgjengeleg, skal ikkje arva det uforgjengelege." Dette verset står slik på gresk:
Sitat:
touto de fhmi, adelfoi, oti sarx kai aima basileian qeou klhronomhsai ou dunatai, oude h fqora thn afqarsian klhronomei.


Det står rett og slett at "sarx kan ikkje arve Guds rike".

Kva er sarx? Jo, det betyr heile mennesket, ikkje berre kroppen. I ei engelsk omsetjing står det "mere human nature cannot inherit what is imperishable".

Det er også slik at Paulus bruker to ord for å skilje mellom kroppen og "kjøtet": soma (som betyr kropp) og sarx (som betyr kjøt).

mvh


Det er i våre tanker vi først synder. Hva vi gjør i kjødet bare reflekterer hva vi allerede har gjort i våre tanker. Derfor trenger vi at den Hellige Ånd tar kontroll over vår egen ånd, og at vi har Kristi sinn til å ta til fange enhver tanke som er imot Ordet.

Det som er frelst tar vi jo med oss til himmelen... våre legemer er ikke gjenløst, og de vil derfor FORVANDLES. Slik sett blir jo våre legemer frelst, så vi er vel ikke så uenige der.

[Redigert den 20-1-2006 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 15:48


Men kvifor seier du då dette?
Sitat:
Våre legemer er resultatet av synd, etter syndefallet, og vårt legeme kan heller ikke bli gjenfødt.


mvh

[Redigert den 20-1-2006 av k-mann]




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 15:52


Kmann,

Jeg vil svare med et spørsmål: Hvorfor var det Blod som måtte til for å gjenløse mennesket igjen fra dets falne tilstand?




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 17:57


Kva har det med saka å gjere?

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 19:36


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann

Det står rett og slett at "sarx kan ikkje arve Guds rike".

Kva er sarx? Jo, det betyr heile mennesket, ikkje berre kroppen. I ei engelsk omsetjing står det "mere human nature cannot inherit what is imperishable".

Det er også slik at Paulus bruker to ord for å skilje mellom kroppen og "kjøtet": soma (som betyr kropp) og sarx (som betyr kjøt).

mvh


Det greske ordet sarx som oversettes med kjød har også mer enn bare én betydning. Foruten å betegne kjøtt som du sier, står det også som uttrykk for "legeme" og "hele mennesket" med det indre liv, se blant andre;

Matt 19:5 og sa: Derfor skal mannen forlate far og mor og holde seg til sin hustru, og de to skal være ett kjød?
Matt 19:6 Så er de ikke lenger to, men ett kjød. Derfor, det som Gud har sammenføyd, det skal et menneske ikke skille.

Matt 24:22 Og dersom ikke de dager ble forkortet, da ville intet kjød bli frelst! Men for de utvalgtes skyld skal de dager bli forkortet.

Joh 3:6 Det som er født av kjødet, er kjød, og det som er født av Ånden, er ånd.

Joh 6:51 Jeg er det levende brød som er kommet ned fra himmelen. Om noen eter av dette brød, skal han leve i evighet. Og det brød som jeg vil gi, er mitt kjød, som jeg vil gi for verdens liv.

Joh 6:55 For mitt kjød er i sannhet mat, og mitt blod er i sannhet drikke.

Rom 3:20 Derfor blir intet kjød rettferdiggjort for ham ved lovgjerninger. For ved loven kommer erkjennelse av synd.

Nå er det ikke selve kjøttet på kroppen som blir rettferdiggjort, men det indre mennesket.

Rom 8:9 Men dere er ikke i kjødet, dere er i Ånden, så sant Guds Ånd bor i dere. Men om noen ikke har Kristi Ånd, da hører han ikke Kristus til.

Fil 1:24 Men av hensyn til dere er det mer nødvendig at jeg blir i kjødet.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 22:40


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance

Det er i våre tanker vi først synder. Hva vi gjør i kjødet bare reflekterer hva vi allerede har gjort i våre tanker. Derfor trenger vi at den Hellige Ånd tar kontroll over vår egen ånd, og at vi har Kristi sinn til å ta til fange enhver tanke som er imot Ordet.

Det som er frelst tar vi jo med oss til himmelen... våre legemer er ikke gjenløst, og de vil derfor FORVANDLES. Slik sett blir jo våre legemer frelst, så vi er vel ikke så uenige der.

[Redigert den 20-1-2006 av Lance]


Et flott forklaring, Lance!




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 23:03


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Kva har det med saka å gjere?

mvh


Ganske mye :)




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
maymee
Juniormedlem
*




Innlegg: 18
Registrert: 12-10-2013
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-11-2013 kl 11:56


skal si dette er litt av en debatt, og jeg ser tydelig at vi er i Babylon som står for forvirring, det er ikke for ingenting at Gud sier: kom ut av henne mitt folk. Jeg dømmer ingen, men jeg bare lurer på hvor mange av oss som er meget beruset av åndelig babylonsk vin= ubibelske doctriner. Først og fremst finn dere en god og gammel bibel, helst før 1900. dere kan også bruke 1930 ikke revidert utgave. Gud hater ordet revidert, kamuflert som ordet modernisert. Alle nye bibler er vinklet felleskirkelige. Dette systemet hater Gud, han er eksklusiv. I authorized King James Version så omtales Gud med denne tittelen. The LORD God spoke to Moses.

Bibelen sier klart at synd er lovbrudd, det vil si brudd på de 10 bud. Les gamletestamentet, der vil dere se, at Gud prøver dem, i forhold til hans 10 bud. Abraham fikk beskjed om å ofre Isak, sin løftes sønn. Han hadde full tro på at Gud kom til å vekke opp Isak igjen, fordi Gud hadde gitt han et løfte om at gjennom Isak, skulle han bli stamfar til mange nasjoner. Abraham ble prøvet angående 1 og andre bud han laget ikke Isak om til et idol, som han satte høyere enn Gud.

Josef stod imot Potifars kone da hun rett og slett ville være utro mot sin mann. Han ble prøvet på 1 bud, og 7 bud som er du skal ikke drive hor. han ble også prøvd på 10 bud, hun var en annens kone.

Vi kan finne mange svar i gamle testamentet, men bibelen snakker tydelig om to lover, Guds Hellige lov De ti bud(ikke katolske) Og Moselov, som inneholdt alle forskriftene om hvordan de skulle gjennomføre helligdomstjenesten. Denne loven med alle sine forskrifter, sluttet å gjelde når Jesus sa: det er fullbrakt, og utåndet på korset, da revnet nemlig forhenget mellom det hellige og det aller helligste i tempelet, og pga frelsen, så åpnet Jesus veien tilbake til Gud, som er vår himmelske Far. Gud Faderen har overlatt hele dommen til Gud sønnen, fordi Jesus er vår mellom mann, han vet nøyaktig hva det vil si å bli prøvet mot de 10 men imotsetning
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen