Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2
Forfatter: Tittel: Opprykkelsen:
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2006 kl 00:45


Det du glemmer soneh-chamas er at e jøde åndelig sett er den som har Abrahams tro. ALtså er man rettferdiggjort ved tro er man jøde åndelig sett og husk ogsåat profetiene må forstås åndelig så da kommer det ett helt nytt frigjørende bilde frem nemelig Jesus som vår alles barmhjertiger rettferdige Frelser! Israel er Hans folk! Jerusalem er det himmelske Jerusalem og denne by skal settes ned på denne jord. Så glem denne verdens Israel og blodlinjer, nå er det rettferdiggjørelse ved tro som gjelder.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-6-2006 kl 23:19


Soteria,

mht. denne bryllupsprosedyren som leder fremover mot Lammets bryllup:

Sitat:
1. Sønnen finner en utvalgt. Hans far har innflytelse på avgjørelsen.
2. Sønnen drar til den utvalgtes far for å avtale prisen på den utvalgte. Når prisen var betalt, var ekteskapskontrakten etablert.
3. Som et tegn på forholdet som er etablert drikker brudgommen og den utvalgte et glass vin—den utvalgte er iført slør.
4. To vitner signerer ekteskapskontrakten.
5. Brudgommen drar bort for å forberede et sted for den utvalgte.
6. Brudgommen kommer tilbake med et støt i basunen og noen følgesvenner for å hente den utvalgte i en lysprosesjon til den utvalgtes hjem. Etter hvert vil det følge på brudepiker.
7. Den utvalgte tas med til brudgommens fars hjem der brudgommen har forberedt et sted like i nærheten—den utvalgte er fortsatt tilslørt.
8. Selve bryllupet skjer—sløret tas av den utvalgte.
9. Rett etterpå starter bryllupsfesten som brudgommens far holder i sitt hjem.


vil det være interessant å sammenligne den med lignelsen av Jesus om kongesønnens bryllup i Matt., 22. Prøv derfor å finne ut når det er logisk mulig at følgende begivenheter fra denne lignelsen skjer i forhold til bryllupsprosedyren:

- Når i forhold til punktene i bryllupsprosedyren er det rimelig å anta at tjenere i lignelsen blir sendt ut til de innbudte med beskjed om å komme til bryllupet (Matt., 22:3)?

- Når i forhold til punktene i bryllupsprosedyren er det rimelig å anta at andre tjenere i lignelsen blir sendt ut til de innbudte med beskjed om å si følgende: 'Festmåltidet har jeg gjort i stand, oksene og gjøkalvene er slaktet, og alt er ferdig. Kom til bryllupet!' (Matt., 22:4)?

- Når i forhold til punktene i bryllupsprosedyren er det rimelig å anta at kongen i lignelsen sender tropper for å drepe morderne og ødelegge byen deres og mister tålmodigheten med de innbudte og sender tjenere ut for å få med seg inn i bryllupssalen hvem som helst de måtte møte (Matt., 22:7-9)?

[Redigert den 9-6-2006 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2006 kl 00:20


Svarene på de 3 punktene må være slik:

Det kan ikke sendes ut tjenere til de innbudte i lignelsen med beskjed om å komme til bryllupet mens man ennå må vente på brudgommen når han er borte for å forberede et sted. Brudgommen må altså være kommet tilbake med et støt i hornet før disse tjenerne kan sendes ut og selvsagt før bryllupet, dvs. mellom punktene 6 og 8 i bryllupsprosedyren.

Det kan ikke sendes ut tjenere til de innbudte i lignelsen med beskjed om å si følgende: 'Festmåltidet har jeg gjort i stand, oksene og gjøkalvene er slaktet, og alt er ferdig. Kom til bryllupet!' annet enn mellom det tidspunkt at brudgommen er kommet tilbake og bryllupsfesten. Maten kan ikke være klar mens man ennå må vente på brudgommen. Disse tjenerne sendes ut etter at brudgommen er kommet tilbake og før bryllupsfesten.

Utsendelsen av tjenere i det siste punktet kan bare skje etter at maten er klar og bryllupsfesten starter og selvfølgelig etter at brudgommen er kommet tilbake.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-6-2006 kl 00:43


Nå kan det være på sin plass å plotte inn trengselen og opprykkelsen der de nødvendigvis må skje i forbindelse med bryllupsprosedyren for Lammets bryllup:

1. Sønnen finner en utvalgt. Hans far har innflytelse på avgjørelsen.
2. Sønnen drar til den utvalgtes far for å avtale prisen på den utvalgte. Når prisen var betalt, var ekteskapskontrakten etablert.
3. Som et tegn på forholdet som er etablert drikker brudgommen og den utvalgte et glass vin—den utvalgte er iført slør.
4. To vitner signerer ekteskapskontrakten.
5. Brudgommen drar bort for å forberede et sted for den utvalgte.
6. Brudgommen kommer tilbake med et støt i basunen og noen følgesvenner for å hente den utvalgte i en lysprosesjon til den utvalgtes hjem. Etter hvert vil det følge på brudepiker.
7. Den utvalgte tas med til brudgommens fars hjem der brudgommen har forberedt et sted like i nærheten—den utvalgte er fortsatt tilslørt.
8. Selve bryllupet skjer—sløret tas av den utvalgte.
9. Rett etterpå starter bryllupsfesten som brudgommens far holder i sitt hjem.

En opprykkelse som involverer bruden kan ikke skje mellom det tidspunktet at ekteskapskontrakten opprettes og selve bryllupet, altså mellom punktene 2 og 8 fordi bruden bærer slør i dette tidsrommet. Opprykkelsen må være ferdig når døren til festlokalet lukkes og bryllupsfesten fortsetter og må skje i punktene 8 og 9.

Det er vanskelig å fastsette et starttidspunkt for den store trengselen som må være overstått når selve Gudsriket eller tusenårsriket overtar herredømmet. Når døren til festlokalet lukkes og bryllupsfesten skjer i punkt 9 må trengselen være over og opprykkelsen må også være over da.

I bryllupsprosedyren ser det derfor ut til at opprykkelsen og trengselen mest sannsynlig avsluttes samtidig og det er ingen begivenheter i bryllupsprosedyren som viser at trengselen strekker seg lenger frem i tid i forhold til opprykkelsen eller omvendt.

Legg iallefall merke til at brudgommen er kommet tilbake en viss tid før både trengselen og opprykkelsen avsluttes.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-6-2006 kl 13:29


I resonnementet mitt ser jeg for meg sterke og dramatiske begivenheter som er på gang i verden og som bidrar til at sløret fjernes på bruden, at det rett og slett er en intens opptrapping av trengselen som bidrar til fjerningen av sløret.

I lignelsen om kongesønnens bryllup (Matt. 22) sendes det ut tjenere for å få med seg både onde såvel som gode inn i bryllupssalen for å fylle den opp. Og dette kan jo bare skje i stort omfang når brudgommen begynner å bli synlig når sløret fjernes. Ifølge bryllupsprosedyren må dette skje rett før bryllupsfesten starter, altså mellom punktene 8 og 9.

Når både onde og gode i lignelsen i Matt., 22 hentes av tjenerne rett inn til bryllupsfesten og det inne i selve salen er personer tilstede uten bryllupsklær som kastes ut, så tyder dette på at bruden IKKE separeres fra de onde simultant med at sløret fjernes i punkt 8, bryllupet, men at separasjonen fra de onde fortsetter helt til det ikke er flere igjen i bryllupssalen uten bryllupsklær.

Det er denne separasjonsprosessen som jeg mener henger sammen med trengselen og faktisk forårsakes av den store trengselen og at en intens opptrapping av trengselen setter fart på fjerningen av sløret og prosessen med utskillelsen av de onde. Når døren til bryllupssalen lukkes for godt, vil både trengselen og opprykkelsen samtidig være avsluttet.

[Redigert den 17-6-2006 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-6-2006 kl 15:07
Synspunkter om bortrykkelsen og de 144000


Selv om dette er emner eg ikke prioriterer høyest leser eg innleggene om dette med interesse. Vi lever slik eg oppfatter det i endens tid og kan forvendte dramatiske begivenheter og omveltninger ved at Gud lar endetidens hendelser skje i henhold til Bibelens profetier. Det er mange og sterke meninger om disse spørsmål. Derfor er det viktig å undersøke nøye om disse lar seg forsvare på Skriftens grunn.

Legger ut en link med en del synspunkter om bortrykkelsen som inneholder en del momenter som etter min mening er greie å fundere litt over.

http://www.ex-sda.com/12-rapture.htm

Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-6-2006 kl 23:46


Bror,

den generelle oppfatningen av opprykkelsen blant kristne er at bruden rykkes opp samtidig med at brudgommen kommer med et støt i basunen, men ifølge den gamle jødiske bryllupsprosedyren er bruden tilslørt og kan ikke se brudgommen før bryllupet og sløret fjernes en viss tid etter at brudgommen er kommet. Før bryllupet er det bare følgesvenner og brudepiker som ser brudgommen ifølge bryllupsprosedyren.

For å forstå hva en opprykkelse er, må vi slå opp i 1. Kor, 15 der Paulus beskriver at mennesker har to legemer: ett legeme av kjøtt og blod som er forgjengelig og ikke arver evig liv og et åndslegeme som er uforgjengelig og arver evig liv. Åndslegemet vokser frem av legemet av kjøtt og blod slik som en kornplante vokser frem av et korn ifølge Paulus. Til slutt forsvinner kornet etter hvert som kornplanten vokser frem akkurat som legemet av kjøtt og blod dør og går i oppløsning og åndslegemet lever videre.

En opprykkelse etter at brudgommen er kommet tilbake gir bare mening i den forstand at det skjer en bevegelse i åndslegemet og ikke en geografisk bevegelse mht. legemet av kjøtt og blod. Ifølge bryllupsprosedyren kan ikke en slik opprykkelse for bruden skje før sløret er fjernet.

Jeg merket meg dessuten ex-sdaerens resonnement ang. de to vitnene som tilsvarende Moses og Elia som hadde makt til å sende plager over jorden og straffe sine fiender hardt. Jeg tror at dette er de to vitnene som signerte ekteskapskontrakten i pkt. 4 i bryllupsprosedyren.

[Redigert den 17-6-2006 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-6-2006 kl 13:37


I forrige innlegg skrev jeg at en opprykkelse bare gir mening når det skjer en bevegelse i åndslegemet og ikke en geografisk bevegelse i legemet av kjøtt og blod. Dette sitatet fra Paulus' skrifter understøtter dette resonnementet:

2. Kor., 12:2 Jeg vet om et menneske i Kristus, som for fjorten år siden ble rykket bort til den tredje himmel – om han var i kroppen eller utenfor kroppen, vet jeg ikke, Gud vet det.

Her har kroppen vært i ro, mens det har skjedd bevegelse i åndslegemet.

[Redigert den 18-6-2006 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-6-2006 kl 00:14


Hvis det er noe som er uklart i min fremstilling av dette med opprykkelsen, åndslegemet, etc. eller om det er andre ting rundt dette som er uklare, spør gjerne!

Ellers har jeg skrevet en del om dette i tråden "Død og oppstandelse" litt lenger ned i dette forumet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-6-2006 kl 00:46


Vi kan også se litt på dette med at han er forutsagt å komme som en tyv om natten og sette denne hendelsen i forhold til bryllupsprosedyren.

Som jeg tidligere har nevnt, så er situasjonen slik at når en tyv kommer inn i et hus om natten, så sover husets folk. Tyven forsvinner så ut av huset etter en viss tid uten at noen andre i huset merker det, fordi de sover fortsatt. Dette passer med det Jesus sa om at man ikke skal tro det når noen sier at han er her eller der.

Dette passer også med det faktum at rett etter at brudgommen er kommet tilbake så sees han ikke av bruden pga sløret og "tyv om natten"-perioden skjer i denne tiden med sløret. Når han altså ikke skal være "her eller der" så skal han ikke sees med øynene i kroppen av kjøtt og blod, men derimot av åndslegemet. Det er altså åndslegemet som reagerer på ham og det er dette som skjer i forvandlingen, oppstandelsen og opprykkelsen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-7-2006 kl 23:32


Bøker som "bygger" på bibelen, kan gi falske bilder, ideer, eller annet. Virker alltid imot sin hensikt, samme hvor oppriktig og tro forfatteren er.
Styr unnav! :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Priskilla
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 20-8-2006
Bosted: Sotra
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-8-2006 kl 03:13


Det er interessant å lese det dere skriver.
Jeg har lest noen av Left Behind bøkene og jeg har sett de tre filmene. De har lagt bortrykkelsen i begynnelsen på trengselstiden.
Men Latt Tilbake-bøkene halter på den måten at når menigheten er bortrykket, så dannes det en menighet av de som ikke bøyer seg for Antikrist. Men det går jo ikke an, siden menigheten er bortrykket. Da måtte de jo bli bortrykket straks etterhvert som de blir troende...
Og hva er trengselstiden? Jesus forkynte jo ikke at de kristne skulle slippe å oppleve trengsel, men det motsatte. Antikrists ånd er virksom hhele tiden.
At Kirken skal slippe trengselstiden er uforståelig for de kristne i Kina i dag, som blir forfulgt og torturert til døde fordi de ikke vil fornekte Kristus. Hele martyrhistorien handler om de grusommeste trengsler.
Hva mer kan Antikrist gjøre? Forføre de kristne? Men det er jo også hele kirkehistorien full av. Kirkesamfunn etter kirkesamfunn har forlatt Guds Ord og blitt forført til fortapelse. (Du har navn av at du lever, men er død)
Apostlene trodde at Jesus skulle komme igjen ganske snart. Det leste de ut fra Skriftene. Paulus anbefalte jo kristne om ikke å gifte seg for den trengselstid som stod foran. Han regnet ikke med en bortrykkelse først, for da trengte jo ikke de kristne å "forberede seg på den trengsel som står foran".
Da Herren drøyet, oppdaget Paulus det han kaller "en hemmelighet" (Romerbrevet) som ikke er beskrevet hos Israels profeter, nemlig hedningekirkens tidsalder, som ikke hadde noen tidsramme, men var knyttet til at evangeliet skulle forkynnes for alle folkeslag. Etter det skulle enden komme.
Det står at Guds dom begynner med Guds folk.
Jeg tror trengselstiden er en lutringstid, der Kirkens tro blir satt på hard prøve. Det står at vår byggverk skal bli prøvet gjennom ild. Denne lutringstiden, der Gud renser bruden, kuliminerer med at Jesus kommer og dømmer nasjonene og binder djevelen.
Og jeg tror at bortrykkelsen skjer når Jesus kommer i skyen, på vei ned til Jerusalem. Da blir alle troende trukket til Jesus som en magnet.

Priskilla
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-8-2006 kl 13:15


Sitat:
Da Herren drøyet, oppdaget Paulus det han kaller "en hemmelighet" (Romerbrevet) som ikke er beskrevet hos Israels profeter, nemlig hedningekirkens tidsalder, som ikke hadde noen tidsramme, men var knyttet til at evangeliet skulle forkynnes for alle folkeslag. Etter det skulle enden komme.


Beklager, men dette kan eg ikkje få til å stemme med min Bibel. Sanninga er snarare det motsette, Paulus repeterte om og om igjen formaninga om at Kristus kom snart.
Det stemmer dog at Paulus trudde at misjonsbefalinga måtte verta oppfylt før enden kom, men dette var ikkje ein "hemmelighet" han plutseleg fann, men Jesu klåre lære.
Paulus seier rett ut i avslutninga av Romarbrevet at det finst ikkje fleire hemmeligheiter, det guddommelege mysterie er allereie openberra.

Paulus arbeidde iherdig for at heile verda skulle få høyre om evangeliet, heilt til det faktisk skjedde og han kunne bekrefta det, ikkje berre ein gong men tre:
Sitat:
Matt. 24,14 -- Rom. 10,18
Matt. 24,14: 14 Og evangeliet om riket skal bli forkynt over hele verden {oikumene}, slik at alle nasjoner skal høre det, og så, endelig, kommer slutten.

Rom. 10, 18: Men hva så med jødene? Har de hørt Guds ord? Ja, for det har gått ut til alle steder der de bor. Evangeliet er blitt forkynt til jordens {oikumene} ender.


Sitat:
Mark. 13,10 -- Rom. 16,25-26
Mark. 13, 10: Og først må evangeliet forkynnes for alle folkeslag {ethnos}.

Rom. 16, 25-26: Men ham som er mektig til å styrke eder efter mitt evangelium og Jesu Kristi forkynnelse, efter åpenbaringen av den hemmelighet som har vært fortidd i evige tider,
26 men nu er kommet for lyset og ved profetiske skrifter efter den evige Guds befaling kunngjort for alle folk {ethnos} for å virke troens lydighet,


Sitat:
Mark. 16, 15 -- Kol. 1, 5-6+23
Mark. 16, 15: Og han sa til dem: Gå ut i all verden {kosmos} og forkynn evangeliet for all skapningen {ktisis}!

Kol. 1, 5-6: for det håps skyld som er gjemt for eder i himlene, som I forut har hørt om ved sannhetens ord i evangeliet,
6 som er kommet til eder, likesom det og er i hele verden {kosmos} og bærer frukt og vokser som hos eder, fra den dag I hørte det og lærte å kjenne Guds nåde i sannhet,

Kol. 1, 23: så sant I blir ved i troen, grunnfestet og faste, og ikke lar eder rokke fra det håp evangeliet gir, det som I har hørt, som er blitt forkynt for enhver skapning {ktisis} under himmelen, og som jeg, Paulus, er blitt tjener for.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-8-2006 kl 15:22


jeg tolket "hemmelighet" (med gåsetegn), som at det ikke var en hemmelighet.. men bare noe som var oversett. Alt er jo som blir sagt, åpenbart.

mvh
Egil
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Priskilla
Medlem
**




Innlegg: 25
Registrert: 20-8-2006
Bosted: Sotra
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-8-2006 kl 23:18


Når Paulus i Romerne 11:25 sier at "for jeg vil ikke, brødre, at dere skal være uvitende om denne hemmelighet..." så tror jeg det som det står - at det handler om en hemmelighet. Men det handler ikke om forsoningsverket, (det kunne jo ikke være en hemmelighet som brødrene var uvitende om), men hemmeligheten gjelder Israels delvise forherdelse og så deres frelse i endetiden. Det fremgår av de følgende vers.
I Paulus` forkynnelse forventer han at Jesus kommer snart, og derfor priser han sitt embete som hedningenes apostel, fordi at når han er med å bringe frelsen til hedningene, så skal det vekke jødene til nidkjærhet. Og så skal Jesus komme.
Jeg kan ikke se at Paulus har noen formening om at Guds timing var 2000 år.
Ennå fins det unådde folkeslag. Og hele Israel har ennå ikke biltt frelst, og Jesus er ennå ikke kommet tilbake.
Paulus forkynte til mennesker, og i menneskelig forstand er 2000 år ikke "snart" så en ikke bør gifte seg og stifte familie for å bli spart for den kommende trengsel.
Derfor tror jeg at Paulus` anliggende er å arbeid med hast ut fra oppdraget om å pode inn i menigheten en utvalgt skare av troende hedninger, slik at prosessen med Israels frelse og Jesus gjenkomst skulle komme igang.
Vi må huske at hedningenes plass i menigheten var så skjult i GT, at Peter måtte få et spesiellt syn på taket der han ble utfordret til å bryte med de jødiske (bibelske) renhetsreglene, for at han skulle skjønne at han skulle gå til Kornelius. Og derfor kan vi lese i Apostelgjerningene at det var mye diskusjon om hva hedningekristne skulle bli pålagt av jødiske regler.

Priskilla
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-8-2006 kl 00:31


Sitat:
Opprinnelig postet av Priskilla
Jeg kan ikke se at Paulus har noen formening om at Guds timing var 2000 år.

Bra! ;)
Sitat:
Ennå fins det unådde folkeslag.

...Men tok då altså Paulus (og dermed òg Skriften) feil? Eller kan det heller hende at vår globale / moderne forståing av misjonsbefalinga er feil?
Sitat:
Og hele Israel har ennå ikke biltt frelst, og Jesus er ennå ikke kommet tilbake.

Kan me seie det så sikkert? Tok Jesus òg feil då, når han lova disiplane å koma tilbake når dei (ikkje oss) vart forfulgde:
Sitat:
Matteus 10:23
23 Når dere blir forfulgt i en by, skal dere flykte til den neste! Jeg skal komme tilbake før dere har nådd dem alle!


Og var det ei anna ande enn den Heilage som inspirerte forfattaren av Hebrearbrevet til å endå ein gong skriva ned lovnaden om at Jesus ikkje skulle drøya med sitt komme:
Sitat:
Heb 10:37
37 For ennu er det bare så kort en stund, så kommer han som komme skal, og han skal ikke dryge;
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-8-2006 kl 12:06


Priskilla:

Sitat:
Og jeg tror at bortrykkelsen skjer når Jesus kommer i skyen, på vei ned til Jerusalem. Da blir alle troende trukket til Jesus som en magnet.


Når brudgommen kommer med et støt i basunen (pkt. 6 i bryllupsprosedyren under) så er det i grunnen få som legger merke til ham, bare følgesvenner og brudepiker i bryllupsprosedyren. Det går en viss tid fra han kommer med støtet i basunen og frem til bryllupet i pkt. 8. Bruden kan ikke se brudgommen mellom punktene 6 og 8 pga. sløret. Sløret fjernes altså i pkt. 8. Da må også trengselen skje. Trengselen må også være over når det ikke er flere personer igjen i festsalen uten bryllupsklær.

1. Sønnen finner en utvalgt. Hans far har innflytelse på avgjørelsen.
2. Sønnen drar til den utvalgtes far for å avtale prisen på den utvalgte. Når prisen var betalt, var ekteskapskontrakten etablert.
3. Som et tegn på forholdet som er etablert drikker brudgommen og den utvalgte et glass vin—den utvalgte er iført slør.
4. To vitner signerer ekteskapskontrakten.
5. Brudgommen drar bort for å forberede et sted for den utvalgte.
6. Brudgommen kommer tilbake med et støt i basunen og noen følgesvenner for å hente den utvalgte i en lysprosesjon til den utvalgtes hjem. Etter hvert vil det følge på brudepiker.
7. Den utvalgte tas med til brudgommens fars hjem der brudgommen har forberedt et sted like i nærheten—den utvalgte er fortsatt tilslørt.
8. Selve bryllupet skjer—sløret tas av den utvalgte.
9. Rett etterpå starter bryllupsfesten som brudgommens far holder i sitt hjem.


Med trengselen så mener jeg den store trengselen som nevnes her:

Åp., 7:14 »Herre,» svarte jeg, «du vet det.» Da sa han til meg: «Dette er de som kommer ut av den store trengsel, og som har vasket sine klær og gjort dem hvite i Lammets blod.

Jeg mener at når Lammets blod nevnes her så må det sees i sammenheng med Lammets bryllup.

[Redigert den 26-8-2006 av Taurus]

[Redigert den av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-8-2006 kl 15:08


Situasjonen er altså slik at Lammet (brudgommen) kommer i pkt. 6. og deretter går det et visst tidsrom før klærne kan vaskes hvite i Lammets blod:

Åp., 7:14 »Herre,» svarte jeg, «du vet det.» Da sa han til meg: «Dette er de som kommer ut av den store trengsel, og som har vasket sine klær og gjort dem hvite i Lammets blod.

Dette kan altså ikke begynne for denne flokken før selve Lammets bryllup i pkt. 8 og vil avsluttes utover på bryllupsfesten når alle ender opp med bryllupsklær.

[Redigert den 26-8-2006 av Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-8-2006 kl 22:13


Til slutt en liten kommentar til at han kommer på himmelens skyer. (Jeg har skrevet en god del om dette før, men jeg tar det om igjen for de nye som er kommet til i mellomtiden her på forumene).

Som dere vet så åpenbares Menneskesønnen på Herrens Dag. Men Herrens Dag er en dag med mørke skyer ifølge:

Esekiel, 30:3 Dagen nærmer seg, Herrens dag er nær. Det blir en dag med mørke skyer, en tid med dom over folkeslag.

Det er altså disse skyene han åpenbares på, skyene på hans egen dag Herrens Dag, og ikke på skyene på en vanlig ukedag søndag-lørdag.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen