Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  ..  15    17    19  ..  24
Forfatter: Tittel: Den katolske kirke
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-12-2008 kl 23:05


Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
IHS skriver:
Ingen ting er endret i Bibelens første utgave. Som den Katolske Kirken satte sammen og utgav år 325. Alle greske ord fra papyrus ( P75 ) ( P46 ) ( P72 ) dvs. nye testamentet og ( LXX ) dvs. gamle testamentet er gjengitt.
Du sier Den Katolske Kirken endret noe :puzzled:


Hvis du kan fremlegge de ti bud som dkk bruker og lever etter pr. idag så skal jeg påvise deg endringene.

Kan du lese gresk Viking ? I Codex Vaticanus (Bibelens første utgave) er ingen ting endret, teksten er identisk med den greske teksten i LXX som ble skrevet lenge før Kristus

Codex Vaticanus (første side i det nye testamentet)

Du har heldigvis forstått at dkk har forfalsket budene og av den grunn ikke vil begi deg inn på den diskusjonen?

Den katolske kirkes bibel utgitt år 331 ( Codex Vaticanus ) har eksakt samme greske tekst som jødenes bibel ( LXX ) Ingen ting er endret !

2. Mos. 20: 3-17 Catholic Online Bibel

[Redigert den 3-12-2008 av IHS]


:lol::lol: Ser ikke ut til at en kan bli klok på deg.
.

[Redigert den 3-12-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-12-2008 kl 23:36


Fant et solid innlegg av en dkk avhopper:

http://www.scribd.com/doc/3302218/chatolic


Sitat:

Conclusion
The Catholic mystics loved God. They were zealous. They had supernatural experiences. However,
because they were Catholics, their understanding of the Bible was distorted by unbiblical Catholic
doctrines and pious practices. Therefore, they were poorly equipped to discern whether or not their
mystical experiences were from God
For example, Catherine of Sienna believed that Jesus wanted her to whip herself until the blood ran
down her back. Jesus, as portrayed in the Gospels, would never have done that. Although Catherine
was sincere and devoted, she was mistaken. She had a distorted picture of God's nature and
character.
The Bible warns us that the devil can appear as an angel of light (2 Corinthians 11:14) and he can
cause deceptive supernatural events (2 Thessalonians 2:9).
How can we know which experiences of the Catholics mystics were from God, and which ones were
counterfeits from the devil?
All we have are writings from people who trusted those experiences. We
weren't there to observe things that might have caused us to interpret them differently.
Some modern Catholic contemplatives, such as Thomas Merton, believe that all mystical
experiences are valid, including those of pagan religions. In their search for mystical experiences,
these people have abandoned the God of the Bible. The Bible says that pagan gods are really
demons. The Apostle Paul said:
"But I say, that the things which the Gentiles sacrifice, they sacrifice to devils, and not to God: and I
would not that ye should have fellowship with devils." (1 Corinthians 10:20)
By embracing mystical experiences from pagan gods, these contemplatives are engaging in
"fellowship with devils." This shows that mystical experiences can be dangerous.
I have been corresponding with a pastor who is heavily influenced by the Catholic mystics. He began
by admiring their passion for God. He ended up by accepting their Catholic doctrines. His pursuit of
mystical experiences has cost him his faith.
It is good to have passion and zeal for God. We can ask God to set our hearts on fire with love for
Him. We can ask Him to reveal Himself to us. We can spend time with Him, praying and worshiping
and rejoicing in His love for us. We can follow the example of Joshua, who loved to stay in the Tent of
Meeting, in the presence of the Lord. We can follow the example of David, who delighted in God and
sang songs (psalms) to Him.
God wants us to know Him better and love Him more. He will help us do it. We need to turn directly
to God—not to second-hand experiences of people we don't know.


[Redigert den 3-12-2008 av Viking]

[Redigert den 3-12-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 3-12-2008 kl 23:41


wbrochs :
Sitat:
"Hvis du tar deg btyet med å sammenligne hviledagsbudet vil du se at katekismen representerer et betydelig avvik fra Bibelens."

"Dene eneste forskjellen mellom de to utgavene er begrunnelsen for hviledagsbudet. Katekismen har derimot hverken begrunnelsen eller sier noe om hvilken av de syv ukedagene som er hviledagen slik Bibelens to utgaver gjør. Vi høres."


Eit par ting. Det er sant at Den katolske kyrkja ikkje gir ei direkte forklaring på sabbatsbodet. "Kom ihu at du helligholder sabbaten" står det. Men det er viktig å vita at dette er ei oppsummering. Og rett attmed finn du teksten, både frå 2Mos 20 og 5Mos 5. Men det er vel ikkje så viktig.

Når det gjeld spørsmålet om lærdag og søndag så har søndagen alltid blitt feira av kristne, men ikkje som sabbat/kviledag. Nei, den er alltid festdag. I Den ortodokse kyrkja feirer ein framleis sabbat lørdag. Og på søndagen er det, i Den ortodokse kyrkja, vanleg at ein står oppreist heile gudstenesta, for å feire oppstoda. (Dersom ein klarar det, sjølvsagt.)

Ingen har endra sabbatsdagen. Det som er endra er at vi ikkje lenger er bunde fast til den. Sjå Kol 2:16.




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-12-2008 kl 23:53


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann

Ingen har endra sabbatsdagen. Det som er endra er at vi ikkje lenger er bunde fast til den. Sjå Kol 2:16.

En fornuftig formulering det burde være mulig å ta lærdom av.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-12-2008 kl 10:30


En lov, et bud kan ikke endres uten "tillatelse/hjemmel". For å understreke alvoret i det så er det snakk om bud som "styrer" vårt forhold til Gud.

Hvem av oss mennesker er det som er "mann" nok til å belære Gud?

Yesuah hadde en klar melding i forhold til endringer; "ikke en tøddel".
Dere snakker tull når dere påstår at intet er endret.

Men for all del behold disse avgudene deres, men bare ikke kom her å påstå at det er av Gud.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-12-2008 kl 14:13


Sitat:
Opprinnelig postet av Labar
Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann

Ingen har endra sabbatsdagen. Det som er endra er at vi ikkje lenger er bunde fast til den. Sjå Kol 2:16.

En fornuftig formulering det burde være mulig å ta lærdom av.


Dette har man trukket ut av luften. Det finnes ingenting i bibelen som har endret sabbatsdagen.

Finn en plass i bibelen som KLART tilkjennegir denne endringen. For skal en endre Guds bud så er det ikke "hvemsomhelst" som kan gjøre det.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 4-12-2008 kl 17:56


Nei, når du vrir og vrenger på Bibelens ord er det sjølvsagt ingenting om dette. Men dersom du tar det som står for god fisk derimot...



«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-12-2008 kl 19:46


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Nei, når du vrir og vrenger på Bibelens ord er det sjølvsagt ingenting om dette. Men dersom du tar det som står for god fisk derimot...


Nei, tvert i mot - en trenger bare å lese den som den er. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har spurt deg, men hvor har dkk fått hjemmel til å endre bibelen?

Rart at du ikke kan svare på det k-mann?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 4-12-2008 kl 21:16


Jeg vil ikke blande meg, men jeg kan ikke annet enn å legge merke til hvordan man gjentatte ganger hakker på hverandre med sine ledende/sarkastiske spørsmål. Jeg skjønner ikke helt hva en får ut av å kverulere på de forskjellige doktriner og skriftssteder innbyrdes med hverandre når det ikke er til gagn for noen av partene. Det får det hele til å virke som en sport, en konkurranse -- om at det er om å omvende motparten, eller få dem til å innse at de taper diskusjonen. Hva gagner dette? Dette fører bare til såret stolthet og forlegenhet, det er ytterst få som blir mottakelige for andre synspunkt ved dette!

Jeg skriver dette til meg selv også. Det er uhyre lett å prøve å overbevise folk ved å holde fram skriftssteder foran nesen på dem (spesielt når man settes i et falskt lys); man kan ha den overbevisningen som man bare må få de andre til å skjønne! Tro meg, jeg har en sterk vilje, og jeg kan ikke godta at motparten rett og slett ikke vil forstå det jeg sier (selv har jeg opplevd det mange ganger).

Jeg mener ikke at det er galt å forklare sine synspunkt utifra hva Bibelens eget Ord sier, tvert imot, jeg er sterk tilhenger av dette.

Men det er heller ikke nødvendig å skrive sitere "vinnerverset" 20 ganger og "vinne" i alle diskusjoner for at det skal være til gagn for andre og at "de skal forstå".

Alle mennesker har én eller annen gang ikke vært villig til å innrømme at de har tatt feil, også jeg har det. Det er derfor det er så viktig å be oppriktig om et åpent og mottakelig sinn når man leser og tolker Bibelen, ved å sammenlikne skriftsted med skriftsted ... å spørre seg selv: "Hvorfor tror jeg det jeg tror?"

Jeg vil gjerne få sitere 2 Tim 2,14-26:

"Dette skal du minne om, og for Guds ansikt skal du pålegge dem å unngå ordkrig. Det tjener ikke til noe og virker ødeleggende på dem som hører på. Sett alt inn på å stå din prøve overfor Gud! Vær en arbeider som ikke har noe å skamme seg over, men som legger fram sannhetens ord på rett måte. Vend ryggen til det ugudelige og tomme snakket. For de som taler slik, går bare lenger og lenger i ugudelighet, og deres ord vil spre seg som koldbrann. [...] Men Guds grunnvoll står fast, og den har et segl med denne innskriften: «Herren kjenner sine», og: «Hver den som bekjenner Herrens navn, må vende seg fra urett.» I et stort hus er det ikke bare kar av gull og sølv, men også av tre og leire, de første til fint bruk og de andre til simplere bruk. Den som renser seg og holder seg borte fra slikt, blir et kar til fint bruk, innviet og nyttig for husets herre, gjort i stand til all god gjerning.

Legg ungdommens begjær bak deg og jag etter rettferd, troskap, kjærlighet og fred, sammen med andre som kaller på Herren av et rent hjerte. Men tåpelige diskusjoner som ingen lærer noe av, skal du avvise, for du vet at de skaper strid. En Herrens tjener må ikke ligge i strid, men være vennlig mot alle, dyktig til å undervise, villig til å tåle ondt, så han ydmykt viser til rette dem som sier imot. For kanskje vil Gud en gang gi dem å vende om, så de lærer sannheten å kjenne. Da kan de våkne av rusen og komme seg ut av djevelens snare, hvor de holdes fanget så de gjør hans vilje."


Paulus sier rett ut at vi skal vende ryggen til ugudelig og tomt prat. Når man skjønner at den andre parten ikke vil forstå det en sier og sletts ikke er interessert i å finne sannheten, er det ingen vits i å fortsette diskusjonen.

En Herrens tjener må ikke ligge i strid, men skal være vennlig mot alle og villig til å tåle ondt. Ondt er vondt, får å si det på godt norsk, men det er til gagn for oss. Urettferdighet, løgn, falskhet, forvrengning, alt dette er ondt, og det får oss til å ville ta et skikkelig basketak om den andre parten. Men vi skal være ydmyke og vennlige, og ikke gjenbevise og trykke den andre lenger og lenger ned. Dette forherder begge parter til de grader!

Noen ganger er det letteste å bare tenke på Jesus når Han sto overfor Pilatus og overfor prestene. Alle hadde fått tilstrekkelig bevis til å ta tro eller ikke, Han gjorde derfor ingen mirakler, verken for å redde seg selv (Han kom nettopp for å dø) eller for å bevise hvem Han Er. :)

God jul! :D




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-12-2008 kl 22:28


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Jeg vil ikke blande meg, men jeg kan ikke annet enn å legge merke til hvordan man gjentatte ganger hakker på hverandre med sine ledende/sarkastiske spørsmål. Jeg skjønner ikke helt hva en får ut av å kverulere på de forskjellige doktriner og skriftssteder innbyrdes med hverandre når det ikke er til gagn for noen av partene. Det får det hele til å virke som en sport, en konkurranse -- om at det er om å omvende motparten, eller få dem til å innse at de taper diskusjonen. Hva gagner dette? Dette fører bare til såret stolthet og forlegenhet, det er ytterst få som blir mottakelige for andre synspunkt ved dette!

Jeg skriver dette til meg selv også. Det er uhyre lett å prøve å overbevise folk ved å holde fram skriftssteder foran nesen på dem (spesielt når man settes i et falskt lys); man kan ha den overbevisningen som man bare må få de andre til å skjønne! Tro meg, jeg har en sterk vilje, og jeg kan ikke godta at motparten rett og slett ikke vil forstå det jeg sier (selv har jeg opplevd det mange ganger).

Jeg mener ikke at det er galt å forklare sine synspunkt utifra hva Bibelens eget Ord sier, tvert imot, jeg er sterk tilhenger av dette.

Men det er heller ikke nødvendig å skrive sitere "vinnerverset" 20 ganger og "vinne" i alle diskusjoner for at det skal være til gagn for andre og at "de skal forstå".

Alle mennesker har én eller annen gang ikke vært villig til å innrømme at de har tatt feil, også jeg har det. Det er derfor det er så viktig å be oppriktig om et åpent og mottakelig sinn når man leser og tolker Bibelen, ved å sammenlikne skriftsted med skriftsted ... å spørre seg selv: "Hvorfor tror jeg det jeg tror?"

Jeg vil gjerne få sitere 2 Tim 2,14-26:

"Dette skal du minne om, og for Guds ansikt skal du pålegge dem å unngå ordkrig. Det tjener ikke til noe og virker ødeleggende på dem som hører på. Sett alt inn på å stå din prøve overfor Gud! Vær en arbeider som ikke har noe å skamme seg over, men som legger fram sannhetens ord på rett måte. Vend ryggen til det ugudelige og tomme snakket. For de som taler slik, går bare lenger og lenger i ugudelighet, og deres ord vil spre seg som koldbrann. [...] Men Guds grunnvoll står fast, og den har et segl med denne innskriften: «Herren kjenner sine», og: «Hver den som bekjenner Herrens navn, må vende seg fra urett.» I et stort hus er det ikke bare kar av gull og sølv, men også av tre og leire, de første til fint bruk og de andre til simplere bruk. Den som renser seg og holder seg borte fra slikt, blir et kar til fint bruk, innviet og nyttig for husets herre, gjort i stand til all god gjerning.

Legg ungdommens begjær bak deg og jag etter rettferd, troskap, kjærlighet og fred, sammen med andre som kaller på Herren av et rent hjerte. Men tåpelige diskusjoner som ingen lærer noe av, skal du avvise, for du vet at de skaper strid. En Herrens tjener må ikke ligge i strid, men være vennlig mot alle, dyktig til å undervise, villig til å tåle ondt, så han ydmykt viser til rette dem som sier imot. For kanskje vil Gud en gang gi dem å vende om, så de lærer sannheten å kjenne. Da kan de våkne av rusen og komme seg ut av djevelens snare, hvor de holdes fanget så de gjør hans vilje."


Paulus sier rett ut at vi skal vende ryggen til ugudelig og tomt prat. Når man skjønner at den andre parten ikke vil forstå det en sier og sletts ikke er interessert i å finne sannheten, er det ingen vits i å fortsette diskusjonen.

En Herrens tjener må ikke ligge i strid, men skal være vennlig mot alle og villig til å tåle ondt. Ondt er vondt, får å si det på godt norsk, men det er til gagn for oss. Urettferdighet, løgn, falskhet, forvrengning, alt dette er ondt, og det får oss til å ville ta et skikkelig basketak om den andre parten. Men vi skal være ydmyke og vennlige, og ikke gjenbevise og trykke den andre lenger og lenger ned. Dette forherder begge parter til de grader!

Noen ganger er det letteste å bare tenke på Jesus når Han sto overfor Pilatus og overfor prestene. Alle hadde fått tilstrekkelig bevis til å ta tro eller ikke, Han gjorde derfor ingen mirakler, verken for å redde seg selv (Han kom nettopp for å dø) eller for å bevise hvem Han Er. :)

God jul! :D


Om jeg hadde vært en av de hensynsfulle statskirkegjengerne, "skap kristne" så hadde ingen hørt noe fra meg. Jeg hadde latt alle gå i fred. Men nå, selv om jeg skulle fornærme noen og det resultert i at de tok bibelen og "sjekket" påstandene ja så ser jeg en gevinst i det.
Ikke for meg i form av å vinne en diskusjon. Nei, men denne "gjesten/forummedlemet" ville kanskje se noe han/hun ikke hadde sett før. Kanskje ikke nå eller om en uke, men om et år eller mer.

Handler ikke dette mye om å så? Jeg er ingen god såmann, men vil sikkert bli husket for noen "rare ideer". Slikt kan ofte trigge enkelte i å "ete maten selv" med iver.

Jul, nei trøste og bære meg, jeg ønsker deg ikke noe av det babylonske. Kristus ble født i september/oktober. Handelsstanden er nærmere sannheten enn kriken :lol:.

Men jeg ønker deg og alle andre de svar de søker:

Sitat:

Jeremiah 6:16 Thus saith the LORD, Stand ye in the ways, and see, and ask for the old paths, where is the good way, and walk therein, and ye shall find rest for your souls. But they said, We will not walk therein.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 6-12-2008 kl 11:08


Er det ikke rimelig å tro at Gud ville sette en null tolleranse på "konkurerende" tvilsomme figurer og bilder da Han laget loven?


Sitat:

Thou shalt not make unto thee any graven image, or any likeness of any thing that is in heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the water under the earth.



Bubet passer ikke den norske kirke heller vil jeg tro. Det finnes mange "tunge" altertavler m.m. som aldri skulle ha vært der.

.

[Redigert den 6-12-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 6-12-2008 kl 11:46


Nr. 1 http://www.youtube.com/user/TheForerunner777

Nr. 2 http://www.youtube.com/watch?v=XGZk7X4Ofb8&watch_respons...

[Redigert den 6-12-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 10-12-2008 kl 13:14


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Jeg vil ikke blande meg, men jeg kan ikke annet enn å legge merke til hvordan man gjentatte ganger hakker på hverandre med sine ledende/sarkastiske spørsmål. Jeg skjønner ikke helt hva en får ut av å kverulere på de forskjellige doktriner og skriftssteder innbyrdes med hverandre når det ikke er til gagn for noen av partene. Det får det hele til å virke som en sport, en konkurranse -- om at det er om å omvende motparten, eller få dem til å innse at de taper diskusjonen. Hva gagner dette? Dette fører bare til såret stolthet og forlegenhet, det er ytterst få som blir mottakelige for andre synspunkt ved dette!

Jeg skriver dette til meg selv også. Det er uhyre lett å prøve å overbevise folk ved å holde fram skriftssteder foran nesen på dem (spesielt når man settes i et falskt lys); man kan ha den overbevisningen som man bare må få de andre til å skjønne! Tro meg, jeg har en sterk vilje, og jeg kan ikke godta at motparten rett og slett ikke vil forstå det jeg sier (selv har jeg opplevd det mange ganger).

Jeg mener ikke at det er galt å forklare sine synspunkt utifra hva Bibelens eget Ord sier, tvert imot, jeg er sterk tilhenger av dette.

Men det er heller ikke nødvendig å skrive sitere "vinnerverset" 20 ganger og "vinne" i alle diskusjoner for at det skal være til gagn for andre og at "de skal forstå".

Alle mennesker har én eller annen gang ikke vært villig til å innrømme at de har tatt feil, også jeg har det. Det er derfor det er så viktig å be oppriktig om et åpent og mottakelig sinn når man leser og tolker Bibelen, ved å sammenlikne skriftsted med skriftsted ... å spørre seg selv: "Hvorfor tror jeg det jeg tror?"

Jeg vil gjerne få sitere 2 Tim 2,14-26:

"Dette skal du minne om, og for Guds ansikt skal du pålegge dem å unngå ordkrig. Det tjener ikke til noe og virker ødeleggende på dem som hører på. Sett alt inn på å stå din prøve overfor Gud! Vær en arbeider som ikke har noe å skamme seg over, men som legger fram sannhetens ord på rett måte. Vend ryggen til det ugudelige og tomme snakket. For de som taler slik, går bare lenger og lenger i ugudelighet, og deres ord vil spre seg som koldbrann. [...] Men Guds grunnvoll står fast, og den har et segl med denne innskriften: «Herren kjenner sine», og: «Hver den som bekjenner Herrens navn, må vende seg fra urett.» I et stort hus er det ikke bare kar av gull og sølv, men også av tre og leire, de første til fint bruk og de andre til simplere bruk. Den som renser seg og holder seg borte fra slikt, blir et kar til fint bruk, innviet og nyttig for husets herre, gjort i stand til all god gjerning.

Legg ungdommens begjær bak deg og jag etter rettferd, troskap, kjærlighet og fred, sammen med andre som kaller på Herren av et rent hjerte. Men tåpelige diskusjoner som ingen lærer noe av, skal du avvise, for du vet at de skaper strid. En Herrens tjener må ikke ligge i strid, men være vennlig mot alle, dyktig til å undervise, villig til å tåle ondt, så han ydmykt viser til rette dem som sier imot. For kanskje vil Gud en gang gi dem å vende om, så de lærer sannheten å kjenne. Da kan de våkne av rusen og komme seg ut av djevelens snare, hvor de holdes fanget så de gjør hans vilje."


Paulus sier rett ut at vi skal vende ryggen til ugudelig og tomt prat. Når man skjønner at den andre parten ikke vil forstå det en sier og sletts ikke er interessert i å finne sannheten, er det ingen vits i å fortsette diskusjonen.

En Herrens tjener må ikke ligge i strid, men skal være vennlig mot alle og villig til å tåle ondt. Ondt er vondt, får å si det på godt norsk, men det er til gagn for oss. Urettferdighet, løgn, falskhet, forvrengning, alt dette er ondt, og det får oss til å ville ta et skikkelig basketak om den andre parten. Men vi skal være ydmyke og vennlige, og ikke gjenbevise og trykke den andre lenger og lenger ned. Dette forherder begge parter til de grader!

Noen ganger er det letteste å bare tenke på Jesus når Han sto overfor Pilatus og overfor prestene. Alle hadde fått tilstrekkelig bevis til å ta tro eller ikke, Han gjorde derfor ingen mirakler, verken for å redde seg selv (Han kom nettopp for å dø) eller for å bevise hvem Han Er. :)

God jul! :D


Det kunne jo være en mellomting da, fra DOA til livlig?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 22-12-2008 kl 13:29


Den katolske kirken påstod at det var dem som "gav" oss bibelen, men det kan ikke stemme. En av grunnene var de fryktet at folk flest skulle forstå at de ble lurt:


Sitat:

Pope Innocent III stated in 1199:

... to be reproved are those who translate into French the Gospels, the letters of Paul, the psalter, etc. They are moved by a certain love of Scripture in order to explain them clandestinely and to preach them to one another.

The mysteries of the faith are not to explained rashly to anyone. Usually in fact, they cannot be understood by everyone but only by those who are qualified to understand them with informed intelligence.

The depth of the divine Scriptures is such that not only the illiterate and uninitiated have difficulty understanding them, but also the educated and the gifted (Denzinger-Schönmetzer, Enchiridion Symbolorum 770-771)


Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 22-12-2008 kl 14:00


Husker du Praxis den nissen jeg limte inn som "moonet"?
Den var egentlig tiltenkt noe mer tekst, men det ble så mye rart akkurat da at det druknet før det kom på papir.

Litt humor så jeg i det, men jeg kom til å tenke på det igjen idag da jeg leste dette jeg tenkte å skrive, det kommer nuuhh - noe seint:


Sitat:

VATICANUS: The Word & its Meaning from which is derived the word Vatican as in Vatican City the Imperial Seat of the Roman Caesars.

VATICAN is derived from two Latin words Vatic-anus.

VATIC-ANUS

VATIC- "Characteristic of a prophet; oracular" From Latin: vts, seer -ANUS "The opening at the lower end of the alimentary canal through which solid waste is eliminated from the body" From Latin: nus, ring, anus

VATIC- ANUS = VATICANUS = VATICAN

En SANTA-VATIC-ANUS (Mooning santa)
:lol:


[Redigert den 22-12-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 23-12-2008 kl 00:11


Ja, ja. Der ser vi kva nivå Viking fører debatten på. Men det er kanskje godtl, slik at tullpratet hans blir avslørt. Trolla må som kjent ut i sola for å sprikke.



«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 23-12-2008 kl 00:34


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Ja, ja. Der ser vi kva nivå Viking fører debatten på. Men det er kanskje godtl, slik at tullpratet hans blir avslørt. Trolla må som kjent ut i sola for å sprikke.


Bare en oppklarende runde på tidligere innlegg. Ingen grunn til å trekke frem troll eller julenisser.

Derimot kunne det være svært interessant om du omsider
kunne fortelle meg hvorfor dkk har endret
de ti bud?

Eller om du kan vise meg hvilke
bud dkk mener er riktige og
hvorfor? Du må gjerne få med
hvorfor de har endret rekkefølge
på budene.
.

[Redigert den 22-12-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-12-2008 kl 01:10
Anus – a joy to the catholic-priest(?)


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann

Ja, ja. Der ser vi kva nivå Viking fører debatten på. Men det er kanskje godtl, slik at tullpratet hans blir avslørt. Trolla må som kjent ut i sola for å sprikke.

Du skal ikke se så mørkt på dette k-mann. Selv synes jeg sitatet
Viking var ikke så rent lite av et høydepunkt. Virkeligheten er nok
dog ikke like morsom. Tenker da ikke minst på hva mange katolske
prester og bisper er avslørt som. Ikke minst i USA.

Happy Christmas everybody! :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 23-12-2008 kl 04:48


Eg høyrte om ein taxisjåfør som hadde valdteke ei kvinne. Skal vi då anta at alle taxisjåførar er valdtektsmenn?



«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 23-12-2008 kl 12:45


Jeg oppfatter at det er forbindelse mellom dkk og den gronstisk katolske kirke.

Den gnostiske delen innrømmer villig linken til
Babylon.
http://www.alexandriangnostic.org/sothislodge.html

Denne linken ble funnet på denne siden: http://www.alexandriangnostic.org/

Det sies at svært mange av de eldre katolske kirkene er bygget på "grunnvollene" til hedenske tempel (Mitra). Og
at vatikanet er bygget på en "Mithra grotte"?

.

[Redigert den 23-12-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 24-12-2008 kl 02:09


Whatever... Anbefaler deg å sjekke kjeldene dine. Men det gidd vel du ikkje likevel.

Og om dei ti bodorda. Eg har svara deg mange gonger. Så eg veit til to at du har forherda hjarta og sinn for sanninga. Ha det bra!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-12-2008 kl 21:45


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Clement VII had sex with page boys.
Benedict IX was into bestiality and bi-sexual orgies.
Boniface VII was described as a “monster” and a criminal…
Benedict XII was a notorious drunkard.
The reign of Innocent VIII was called “The Golden Age of Bastards”.
Leo I was a sadist and torturer.
Julius III sodomized young boys.
Clement VI frequented prostitutes.
Anacletus was into raping nuns.
Paul II enjoyed watching naked men being racked and tortured.
Then of course there is the child sex abuse scandal in current times.

http://www.geocities.com/missus_gumby/papal.htm

Husker du Praxis den nissen jeg limte inn som "moonet"?

VATICANUS: The Word & its Meaning from which is derived the word Vatican as in Vatican City the Imperial Seat of the Roman Caesars.

VATICAN is derived from two Latin words Vatic-anus.

VATIC-ANUS

VATIC- "Characteristic of a prophet; oracular" From Latin: vts, seer -ANUS "The opening at the lower end of the alimentary canal through which solid waste is eliminated from the body" From Latin: nus, ring, anus

VATIC- ANUS = VATICANUS = VATICAN

En SANTA-VATIC-ANUS (Mooning santa)
:lol:



Sitat:
Opprinnelig postet av Labar

Anus – a joy to the catholic-priest(?)

Happy Christmas everybody! :)


Viking, er du et av ofrene for det forige århundres mange seksualovergrep i den katolske kirke ? Er det egentlig dette du forsøker å fortelle med alle dine innlegg ?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 24-12-2008 kl 23:24


Det var jo en merkelig måte å gjøre det på?
Hente litt her og der og i tillegg noe fra andre?
Men det er noe av kulturen fra dkk ikke sant?

Vaticanet er bygget på et "nekropolis" (pagan city of the dead)
http://www.informationliberation.com/?id=16977


Sitat:

The cave of the Vatican belonged to Mithra until 376 A.D., when a city prefect suppressed the cult of the rival Savior and seized the shrine in the name of Christ, on the very birthday of the pagan god, December 25."
-- Barbara G. Walker (The Woman's Encyclopedia of Myths and Secrets)

The throne in the Vatican Mithraeum, upon which the Pater Patrum ("Father of Fathers", the head priest of Mithraism) was customarily seated, was also taken. It is now the throne of St. Peter, though it is adorned by Mithraic carvings and is older than the later Vatican Church. Seated upon it now is the Bishop of Rome, also known as the Pope (from Papa meaning father, late vulgarization of Latin Pater).
Christian Bishops of Rome pre-empted the Mithraic high priest's title of Pater Patrum, which became Papa, or Pope. [Link]


[Redigert den 24-12-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 2-1-2009 kl 18:05


Sitat:

Paven mener han kan tilgi synd, men i Fadervår sier Jesus at han vil forlate oss vår synd som vi forlater våre syndere. Pavemakten står for så mange ubibelske læresetninger at jeg kunne skrive flere sider om det, men det som allerede er nevnt skulle være nok til å forstå at denne maktgiganten ikke representerer Kristus, og slettes ikke pavene som framviser slik en prakt som verden ikke har sett.

Sammenlign dette med Kristus som ikke hadde det han kunne helle sitt hode på. Dessuten tilber de jomfru Maria. At Marias symbol blir brukt i EU-flagget, forteller oss at det er katolikker som står bak dette styresettet. Ønsker du å være med å heise dette katolske Maria-symbolet til topps på flaggstangen din?


http://www.steelwitness.org/falskeprofetera.htm

[Redigert den 2-1-2009 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 3-1-2009 kl 04:49


Klippe, klippe... (Har du fjerna Joh 20 no?)



«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-1-2009 kl 11:32


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Klippe, klippe... (Har du fjerna Joh 20 no?)


Det er vel det som kjennetegner dkk og deres doktriner.


Sitat:

Joh. 20:1 The first day of the week cometh Mary Magdalene early, when it was yet dark, unto the sepulchre, and seeth the stone taken away from the sepulchre.




[Redigert den 3-1-2009 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 3-1-2009 kl 16:02


Hæ?



«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-1-2009 kl 16:18


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Hæ?


;)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-1-2009 kl 16:32


http://es.youtube.com/watch?v=fk52RfaUHjI&eurl=http://www.bereanbeacon.org/

[Redigert den 3-1-2009 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 4-1-2009 kl 00:55


Viking siterer ein eller annan tilhengar av konspirasjonsteoriar, som seier dette: "Paven mener han kan tilgi synd, men i Fadervår sier Jesus at han vil forlate oss vår synd som vi forlater våre syndere." For det fyrste; paven seier ikkje at han (eller andre prestar og biskopar) kan tilgjeva synd, og det har dei aldri sagt heller. Det han seier, er at presten har fått fullmakt til å tilgi synder, i Jesus. Akkurat som Jesus sa det.
Sitat:
Igjen sa han til dei: "Fred vere med dykk! Som Far har sendt meg, sender eg dykk." Med desse orda anda han på dei og sa: "Ta imot Den heilage ande! Tilgjev de nokon syndene deira, er dei tilgjevne. Held de syndene fast for nokon, er dei fasthaldne." (Joh.20:21-23)


Ein eller annan konsirasjonstilhengar seier: "Pavar, biskopar og prestar har ikkje fullmakt til tilgi synder, i Kristus." Jesus seier: "Pavar, biskopar og prestar har fullmakt til tilgi synder, i Kristus."

Viking; Eg veit kven eg høyrer på, Jesus. Kven høyrer du på?




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2009 kl 10:45


Finner ikke noe i Joh. 20:21-23 som begrenser dette til "Paver, biskopar og prestar".



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-1-2009 kl 11:09


Jeg mener den katolske kirke hevder en ekslusiv enerett på kristendommen ved å påstå at det ikke er noen vei til
Gud uten igjennom den katolske kirke.

Så den som ber Fadervår og ikke er katolikk får ikke tilgivelse
i følge dkk.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-1-2009 kl 11:09


(Joh.10:6-9). Denne lignelse sa Jesus til dem; men de skjønte ikke hvad det var han talte til dem. Jesus sa da atter til dem: Sannelig, sannelig sier jeg eder: Jeg er døren til fårene. Alle de som er kommet før mig, er tyver og røvere; men fårene har ikke hørt dem. Jeg er døren; den som går inn gjennem mig, han blir frelst, og han skal gå inn og gå ut og finne føde.

I følge Gud så kan alle (uten hjelp fra dkk) få frelse igjennom
Kristus. Du må være enig i det K-mann.

[Redigert den 4-1-2009 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 5-1-2009 kl 19:45


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Finner ikke noe i Joh. 20:21-23 som begrenser dette til "Paver, biskopar og prestar".


Nei, fordi du les Bibelen totalt fjerna frå sin naturlege kontekst: Kyrkja, som er "søyle og grunnvoll for sanninga." Sidan dei fyrste kristne tolka Joh 20:21-23 slik som eg gjer det, og slik som Den katolske kyrkja gjer det, så ser eg ingen grunn til å ikkje gjera det same. Viss eg ikkje hadde gjort det, kvifor skulle eg kalla meg kristen?

Ein jøde sa at dersom ein las GT lausrive frå tolkingstradisjonen vi finn i Talmud og Midrasj, så vil ein aldri forstå den rett. Dette er prinsippielt rett, men eg trur at Gud hadde gjeve autoriteten over til kyrkja i tida når desse tradisjonane kom til. Ergo: Du vil aldri forstå Skrifta dersom du les den lausrive frå sin heim i Kyrkja.




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 5-1-2009 kl 22:07


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Finner ikke noe i Joh. 20:21-23 som begrenser dette til "Paver, biskopar og prestar".


Nei, fordi du les Bibelen totalt fjerna frå sin naturlege kontekst: Kyrkja, som er "søyle og grunnvoll for sanninga." Sidan dei fyrste kristne tolka Joh 20:21-23 slik som eg gjer det, og slik som Den katolske kyrkja gjer det, så ser eg ingen grunn til å ikkje gjera det same. Viss eg ikkje hadde gjort det, kvifor skulle eg kalla meg kristen?

Ein jøde sa at dersom ein las GT lausrive frå tolkingstradisjonen vi finn i Talmud og Midrasj, så vil ein aldri forstå den rett. Dette er prinsippielt rett, men eg trur at Gud hadde gjeve autoriteten over til kyrkja i tida når desse tradisjonane kom til. Ergo: Du vil aldri forstå Skrifta dersom du les den lausrive frå sin heim i Kyrkja.



Sitat:

"søyle og grunnvoll for sanninga."


Jeg må få gjøre deg oppmerksom på at det du serverer
der er så fjernt fra sanninga som det er mulig å komme.

Den katolske kirke er bygget av slike menn som
denne paven her:

Sitat:

John XXIII (1410-1415)
Arguably the worst Pope ever, John XXIII — a brutal retired pirate — bought his cardinal’s hat with money raised by the sale of holy offices, and was elected pontiff in the hope that his military talents would save Rome from the clutches of rival Naples. Notoriously keen on women (his enemies charged that he had slept his way through 200 girls while Papal legate in Bologna, simultaneously running the city’s gambling and prostitution rackets), John XXIII was eventually deposed after five scandalous years on the throne of St Peter. The indictment brought against him ran to 72 articles and detailed every known vice and sin from simony to sodomy. Surely the most remarkable accusation levelled against the Holy Father, though, was the one charging him with atheism.



Dette er ikke et unntak, men slik var de nesten alle sammen.
Hva godt kommer det ut av slikt?

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2009 kl 23:26


Hei, bare en kort kommentar (for mer kan jeg ikke si siden jeg skylder Viking å skrive en del i en annen tråd). "K-mann" trekker fram et vers som peker på at Guds menighet er sannhetens søyle og grunnvoll (1Tim3:15). Er det ikke teologier bygd på ett vers som vanligvis blir avfeid av bl.a. DKK som "sekteriske"? Hvordan samstemmer den offisielle katolske forståelsen av dette ene verset med resten av NT?



\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 6-1-2009 kl 10:49


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Hei, bare en kort kommentar (for mer kan jeg ikke si siden jeg skylder Viking å skrive en del i en annen tråd). "K-mann" trekker fram et vers som peker på at Guds menighet er sannhetens søyle og grunnvoll (1Tim3:15). Er det ikke teologier bygd på ett vers som vanligvis blir avfeid av bl.a. DKK som "sekteriske"? Hvordan samstemmer den offisielle katolske forståelsen av dette ene verset med resten av NT?


Du skylder ikke meg noe, bare skriv.:yes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 7-1-2009 kl 08:49


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Viking siterer ein eller annan tilhengar av konspirasjonsteoriar, som seier dette: "Paven mener han kan tilgi synd, men i Fadervår sier Jesus at han vil forlate oss vår synd som vi forlater våre syndere." For det fyrste; paven seier ikkje at han (eller andre prestar og biskopar) kan tilgjeva synd, og det har dei aldri sagt heller. Det han seier, er at presten har fått fullmakt til å tilgi synder, i Jesus. Akkurat som Jesus sa det.
Sitat:
Igjen sa han til dei: "Fred vere med dykk! Som Far har sendt meg, sender eg dykk." Med desse orda anda han på dei og sa: "Ta imot Den heilage ande! Tilgjev de nokon syndene deira, er dei tilgjevne. Held de syndene fast for nokon, er dei fasthaldne." (Joh.20:21-23)


Ein eller annan konsirasjonstilhengar seier: "Pavar, biskopar og prestar har ikkje fullmakt til tilgi synder, i Kristus." Jesus seier: "Pavar, biskopar og prestar har fullmakt til tilgi synder, i Kristus."

Viking; Eg veit kven eg høyrer på, Jesus. Kven høyrer du på?


Du sier at du tror på Kristus, men du bøyer deg for vaticanets lov?

Den loven gir deg adgang til å tilbe statuer og bilder som nettopp Gud forbyr oss å gjøre igjennom De Ti Bud?
.
.

[Redigert den 7-1-2009 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 8-1-2009 kl 00:11


Løgna styrer argumentasjonen, ser eg.



«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-1-2009 kl 06:30


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Løgna styrer argumentasjonen, ser eg.
Kan du svare på det han spør om, heller enn å insuinere at han(?) lyver?

Dette er slett debatteknikk!

[Redigert den 8-1-2009 av solbu]




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 8-1-2009 kl 19:37


Eg har svara han mange gonger. Og det veit han. Men han berre held fram med dei same spørsmåla, utan å gje noko ny argumentasjon. Han søker ikkje sakleg diskusjon.



«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 8-1-2009 kl 21:34


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Eg har svara han mange gonger. Og det veit han. Men han berre held fram med dei same spørsmåla, utan å gje noko ny argumentasjon. Han søker ikkje sakleg diskusjon.


Svar? Mange ganger? Et og annet har du nok sagt, men du rømmer unna hver gang uten å ense det essensielle.

Ok, vi lar det bli med det k-mann. Jeg trenger ikke
noe svar, men hadde håpet at du ville se en
av de store feila til dkk.


.

[Redigert den 8-1-2009 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-1-2009 kl 22:03


Vel K-mann, har du et lite svar til det jeg spurte deg om ovenfor da? :)



\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 9-1-2009 kl 10:37


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Her finn du kva Den katolske kyrkja seier om dei ti bodorda (frå katekisma).

Dei som ikkje les med hat mot DKK ser at dei ikkje har endra noko som helst. Det skal også seiast at Den katolske kyrkja bruker inndelinga frå 5. Mosebok. Og sidan det er fjorten forskjellige "bod" i teksten, må nokre av dei bli slått saman. Då blir det slik:

1. Du skal ikkje ha andre gudar attåt meg.

Dette bodet finn vi i 5Mos 5:7-10:
Sitat:
Du skal ikkje ha andre gudar attåt meg. Du skal ikkje laga deg noko gudebilete, ikkje noko slag bilete av det som er oppi himmelen eller nedpå jorda eller i vatnet under jorda. Du skal ikkje bøya deg og tilbe dei og ikkje dyrka dei. For eg, Herren din Gud, er ein brennhuga Gud, som lèt straffa for synda åt fedrane koma over born i tredje og fjerde ættleden når dei hatar meg, men gjer vel i tusen ættleder mot dei som elskar meg og held boda mine.


Biletforbodet er ikkje eit forbod mot bruk av bilete og statuer i seg sjølv, heller ikkje til religiøse formål (jmf. 2Mos 25:18, 4Mos 21:8-9). Og det høyrer naturleg med under fyrste bodet. Grunnen til at du ikkje skal "bøya deg og tilbe dei og ikkje dyrka dei" er nettopp fordi du ikkje skal "ha andre gudar attåt meg."

2. Du skal ikkje misbruka namnet åt Herren din Gud.

Dette bodet finn vi i 5Mos 5:11:
Sitat:
Du skal ikkje misbruka namnet åt Herren din Gud; for Herren held ikkje den uskuldig som misbrukar namnet hans.


3. Du skal akta på kviledagen og halda han heilag.

Dette bodet finn vi i 5Mos 5:12-15:
Sitat:
Du skal akta på kviledagen og halda han heilag, så som Herren din Gud har bode deg! 13 Seks dagar skal du arbeida og gjera all di gjerning. 14 Men den sjuande dagen er sabbat for Herren din Gud. Då skal du ikkje gjera noko arbeid, korkje du eller son din eller dotter di eller tenaren din eller tenestkvinna di eller oksen eller eselet eller noko anna av dyra dine, eller innflyttaren i byane dine. Tenaren og tenestkvinna skal få kvila, dei som du. 15 Kom i hug at du sjølv var træl i Egypt då Herren din Gud førte deg ut derifrå med sterk hand og strak arm. Difor har Herren din Gud sagt deg at du skal halda sabbatsdagen.


4. Æra far din og mor di.

Dette bodet finn vi i 5Mos 5:16:
Sitat:
16 Æra far din og mor di, som Herren din Gud har bode deg; då skal du få leva lenge, og det skal gå deg vel i det landet Herren din Gud gjev deg.


5. Du skal ikkje slå i hel. (5Mos 5:17)

6. Du skal ikkje bryta ekteskapet. (5Mos 5:18)

7. Du skal ikkje stela. (5Mos 5:19)

8. Du skal ikkje vitna falskt mot nesten din. (5Mos 5:20)

9. Du skal ikkje trå etter kona åt nesten din. (5Mos 5:21a)

10. Du skal ikkje trå etter huset åt nesten din eller jorda hans, tenaren eller tenestkvinna hans, oksen eller eselet hans eller noko anna som høyrer nesten din til. (5Mos 5:21b)

Her vel ein å skilje mellom kona til nesten og eigedomen hans. Det håpar eg verkeleg du gjer i det verkelege liv. Det er ein "viss" forskjell mellom å trå etter kona til naboen og trå etter den nye grasklipparen hans.


Så, for å oppsummere: Den katolske kyrkja har ikkje endra på noko som helst i dei ti bodorda. Dei nytter seg av ein jødisk (talmud-rabbinsk) tradisjon. (Det kan du sjå her.)

Og det er også denne inndelinga som er mest fornuftig. Eller meiner du at biletforbodet ikkje er knytt til Gud som den einaste Gud? Og meiner du at kona di er din eigedom?

Du vil sikkert ikkje godta dette, men kankje nokre andre vil gjennomskua debattteknikken din no.


20:4 Thou shalt not make unto thee any graven image, or any likeness of any thing that is in heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the water under the earth: 20:5 Thou shalt not bow down thyself to them, nor serve them: for I the LORD thy God am a jealous God, visiting the iniquity of the fathers upon the children unto the third and fourth generation of them that hate me;

Her avsløres dkk's forsøk på å endre Guds Lov, her forsøker de å rettferdiggjøre sin tilbedelse av bilder og statuer.

Loven gir ingen anledning til å henge opp noe som helst. Ikke et lite bilde av Jesus en gang. Det rommer ikke
plass til tvil en gang, loven er klinkende klar.

.:up:

Dkk ogdatter dnk kan kaste alt av statuer, alter, bilder o.o. rett på bålet. Om ikke de selv gjør det vil Gud gjøre det.

.

[Redigert den 9-1-2009 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 9-1-2009 kl 15:14


Så du argumenterer altså ut ifrå at KJV er ramla ned frå himmelen? Meiner du at eg skal ta dette seriøst?



«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 9-1-2009 kl 15:25


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Så du argumenterer altså ut ifrå at KJV er ramla ned frå himmelen? Meiner du at eg skal ta dette seriøst?


Du må ta det seriøst K-mann,
er du like avvisende til denne oversettelsen?

http://faculty.gordon.edu/hu/bi/Ted_Hildebrandt/OTeSources/02-Exodus/Text/Articles/Burkitt-10Commands-JQR.pdf
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-1-2009 kl 16:45


Har du kikka på spørsmålet om 1Tim 3:15 K-mann?



\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 16-1-2009 kl 13:07
Santería


På bl.a. Cuba på finner vi en datter av dkk som de kaller "santeria". Noen som vet hvorledes vatikanet stiller
seg i forhold til denne "mixturen"?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 16-1-2009 kl 17:36


Viking, poenget er eigentleg ikkje om eg fylgjer KJV, men om du vel å lesa dette verset på din eigen, fundamentalistiske måte. For dersom di tolking stemmer, så må Gud vere gløymsam. For kort tid etterpå fekk Moses beskjed om å laga to kjerubar.

Du meiner kanskje at det er rett å synda dersom Gud gjev oss beskjed om det. Men eg trur ikkje på ein slik gud.




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-1-2009 kl 18:05


Har du kikka på spørsmålet om 1Tim 3:15 K-mann?



\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  ..  15    17    19  ..  24

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen