Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2    4  ..  12
Forfatter: Tittel: Bibelens Israel, dagens Israel og Jakobs etterkommere
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-8-2015 kl 08:48


Sitat: skrevet av gana  
Nei nei, jeg sidestiller jo på ingen måte Luther med Gud og profetene.

Det jeg sier er at de alle til tider kunne ha en noe krass språkbruk.

Det er altså ordbruken jeg sammenligner og ikke personene som sådan.

Håper du ser forskjellen, og det gjør du sikkert om tenker deg om litt.

:)


Hadde vel ikke ventet noe annet svar Gana. Du ser jo svært ofta at det du forsvarer ikke holder mål, men allikevel må du forsvare det. Ingen skam å snu:)
.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-8-2015 kl 08:58


Sitat: skrevet av LeifG  
Viking, gana la inn dette for å unngå å svare. En skikkelig avsporing for å unngå å tro at hun/ han er avslørt som antikristelig. Bare surr, smisk og glatte påpyntede løgner


Har liksom ikke villet innrømme at det hun/han serverer motbevises til gangs. Vil ikke innrømme at han/hun er på sviktende grunnlag selv om bevisene er der.

Men hyggelig at noen vil holde forumet i gang. :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-8-2015 kl 10:29


Ja men på hvilke bekostninger?

I Guds ord er det i grunnen gitt klare anvisninger imot å lefle med slangens ord. Det var sli Eva falt og det er slik slangen får innpass inn iblant Guds folk for så å forsøke å bedra flere. Ikke la han få innpass i ditt sinn og hjerte, slik at grobunn for onde tanker og føleser kan feste seg. Steng grensen sier jeg og grensen er Guds bud, de ti bud. Alle som taler imot Guds bud er den ondes følgesvenn, vitende eller uvitende.

Derfor skal vi opptre tydelig og i Hans rettferdsveier, der hvor bare godt er :)

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-8-2015 kl 10:30


Ef 6,11-12 Iklæ eder Guds fulle rustning, så I kan stå eder mot djevelens listige angrep; 12 for vi har ikke kamp mot blod og kjød, men mot makter, mot myndigheter, mot verdens herrer i dette mørke, mot ondskapens ånde-hær i himmelrummet.
Ef 6,14 Så stå da omgjordet om eders lend med sannhet, og iklædd rettferdighetens brynje,
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-8-2015 kl 12:55


Jammen det er vel håp for alle? :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-8-2015 kl 13:23


Sitat: skrevet av gana  
Jammen det er vel håp for alle? :)


Vi har valget og en fri vilje og vi må på egenhånd granske vårt indre i forhold til Guds ord. Vi som har lært og lese, har tilgang til bibel og har et ønske om visdom må be Guds Ånd veilede oss.

Til syvende og sist så er det jeg som må stå frem på dommens dag og få dommen som den rettferdige Gud vil gi.
Det veksler mellom tvil, håp og "litt" tro og tilslutt står jeg igjen med bare håpet på Guds nåde.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-8-2015 kl 17:33


Takk, da håper jeg det går bra for meg også :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-8-2015 kl 19:04


Sitat: skrevet av gana  
Takk, da håper jeg det går bra for meg også :)


Vil anbefale deg å lese bibelen fra 1. Mosebok igjennom til slutten. Tømme hodet først for villedende luthersk lære.
Det er mye her som den luthersk evangeliske lære har hoppet bukk over. Jeg mener enhver lesekyndig må se de store forskjeller det er.

Når en har kjørt feil inn på deres veier (i læren) så er det vanskelig å komme seg ut av det uføret. En blir blendet og mister gangsynet.


[Redigert den 3-8-2015 kl 19:05 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-8-2015 kl 19:54


Takk for velvillig oppfordring. Jeg oppfatter den som seriøs og velmenende. Når det gjelder å tømme hode så er nok det lettere sagt enn gjort, men er enig i at en bør prøve å være minst mulig forutinntatt.

Når det gjelder å lese Bibelen så er jeg litt usikker på om det å lese sammenhengende fra begynnelse til slutt er den beste løsningen. For å få det store oversiktsbilde så tror jeg kanskje en sånn noenlunde parallell-lesning av sentrale tekster i GT og NT kan være vel så effektiv. Og ikke minst er det lettere for psyken. Men selvsagt også viktig at en får med seg alt vesentlig.

Men det aller viktigste er jo hvor man tar utgangspunkt for tolkningen. Begynne man å lese i mosebøkene og tar utgangspunkt for tolkningen der så er man jo dømt til å mislykkes. Tar man derimot utgangspunkt i evangelienes frihetstenkning så slipper man all denne jalla-opphengningen i sabbatsdager og andre tilsvarende merkverdigheter.

Jesus bør være sentrum - ganske enkelt fordi han ER det.

[Redigert den 3-8-2015 kl 19:58 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-8-2015 kl 09:23


Sitat: skrevet av gana  
Takk for velvillig oppfordring. Jeg oppfatter den som seriøs og velmenende. Når det gjelder å tømme hode så er nok det lettere sagt enn gjort, men er enig i at en bør prøve å være minst mulig forutinntatt.

Når det gjelder å lese Bibelen så er jeg litt usikker på om det å lese sammenhengende fra begynnelse til slutt er den beste løsningen. For å få det store oversiktsbilde så tror jeg kanskje en sånn noenlunde parallell-lesning av sentrale tekster i GT og NT kan være vel så effektiv. Og ikke minst er det lettere for psyken. Men selvsagt også viktig at en får med seg alt vesentlig.

Men det aller viktigste er jo hvor man tar utgangspunkt for tolkningen. Begynne man å lese i mosebøkene og tar utgangspunkt for tolkningen der så er man jo dømt til å mislykkes. Tar man derimot utgangspunkt i evangelienes frihetstenkning så slipper man all denne jalla-opphengningen i sabbatsdager og andre tilsvarende merkverdigheter.

Jesus bør være sentrum - ganske enkelt fordi han ER det.

[Redigert den 3-8-2015 kl 19:58 av gana]


Hvis du ikke har lest fra A - Å noen gang så bør du gjøre det.


Sitat:

jalla-opphengningen i sabbatsdager og andre tilsvarende merkverdigheter.


Det er kanskje forståelsen av dette du får med deg hvis du leser fra A-Å. Du har gått glipp av den sammenhengende historien om Guds folk fra skapelse frem til i dag.

Hvis en leser stykkevis og delt uten å kjenne sammenhengen kan en jo tolke seg helt på jordet garantert.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-8-2015 kl 15:25


Den sammenhengende historien får man bare ved å lese fra A til Å om boken er en krønikebok.

Bibelen er derimot noe annet, den er en sammensetning av mange bøker, den er i så måte et helt bibliotek.

Alt bør selvsagt leses, ja, men om det er sammenhengen du er ute etter så må du ta den frem der den er å finne.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-8-2015 kl 16:26


Sitat: skrevet av gana  
Den sammenhengende historien får man bare ved å lese fra A til Å om boken er en krønikebok.

Bibelen er derimot noe annet, den er en sammensetning av mange bøker, den er i så måte et helt bibliotek.

Alt bør selvsagt leses, ja, men om det er sammenhengen du er ute etter så må du ta den frem der den er å finne.


Hvilken sammenheng er jeg ute etter tror du?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-8-2015 kl 22:07


Sitat: skrevet av LeifG  
Sitat: skrevet av Viking  

Takk for den LG:)


Bare hyggelig. Det er egentlig såre enkelt for Guds folk har fått Guds ord på at om noen taler imot Ordet og Vidnesbyrdet, altså imot de ti bud i Guds ord så er det ikke fra Ham selv om de sier de kommer fra Ham. Det er en sikkerhet Gud har gitt oss og på den måten vet vi hvem antikrists horde er.

Vi kan selv tenke oss at når Gud har sagt det til sitt folk i den gamle pakt så kommer det ikke en ny pakt som taler imot den gamle, for om det er slik er ikke Gud til å stole på.

Når jøder i den gamle pakt sørget over Jesus korsfestet og ba om Hans Ånd som deretter falt på de troende jøder ble den nye pakt stadfestet av Gud fysisk for menneskeheten. Disse Guds folk holdt Guds bud og forstod at Jesus var Guds Lam for all verdens synder. Deretter, 3,5 år senere falt også ånden på hedningene som ble podet inn i den nye pakts tro, jødene. Alle disse holdt Guds bud men ofret ikke lenger for Guds Lam var nå en gang for alle slaktet. Presteskapet sermonielle tjenestestid var over for Jesus tok seg av denne tjeneste nå som Yppersteprest. Altså alt rundt tjenesten av ofring av dyr og tilgivelse for synder der i er over. Med andre ord gjenstår den årlige prestetjeneste som Ypperstepresten skulle ta seg av men den peker på Dommen som kommer i fremtiden, i det Aller Helligste. Jesus tar seg av denne lov deri, vi som tror Ham har nå tilgang inn i det Hellige, altså Tempelet, ja vi som tror er Tempelet nå.

Så den moralske lov gjelder, ikke for oss den sermonielle da den er oppfylt og oppfylles av Jesus som vår Yppersteprest. På den måten er ikke en tøddel borte.

Antikristelige, altså de som går i Jesu navn men ikke er det skjønner ikke dette. De tror ikke på Moses og profetene, de kjenner ikke Jesus fordi de er kjødelige, altså ikke har dødd fra seg selv. De går i Guds navn men ærer Ham ikke ved å være Guds lov lydig, de løfter seg selv opp i sine synder og lar sitt lys lyse opp dem selv i en flora av løgner.

Paulus sier de er uten lov, lovløse og Daniel sier de forsøker å få loven til å forsvinne, ja endre den så de har tilgang til Guds rike. Og fordi de fornekter sannheten og rettferden skal universet få se hvor ondt ondskap egentlig er.

De vil hate og forfølge de som tror Ham men de vil dukke under i sin egen ondskap, hold deg unna de, ikke la de tro du tror det samme som de men forkynn sannheten og rettferdigheten. Altså, pass på så du ikke lar de tro at du støtter de i lovløsheten som de tror er Frelsen.

For bare slik kan du selv unngå avgrunnen med de og bare på denne måten kan de som deri søker sannheten selv komme derutifra.

Ja dette var jo virkelig en kraftsalve.

Men når dommeren således har talt så er det vel ikke så mye mer å si.

:wow:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-8-2015 kl 23:12



Ja, så viktig er det å lese GT. Uten den kunnskapen er mann tapt. Uten den ville jeg ha vært fortapt. Jeg er ingen mann med mot eller visdom, hadde det ikke vært for Guds Ånd som ledet meg igjennom dette ville jeg ha bukket under.

Da jeg ble overbevist om hvor ille det var i forholdet mellom statskirken og sann Guds lære da forlot jeg kirken, mine bestevenner (deriblant 3 sogneprester som jeg tilbrakte mye tid sammen med) ville ikke vite av meg mer o.s.v.. Men det rare var at jeg aldri har hatt det bedre, endelig hadde jeg fått svar på hvorfor det var så mye splid i kirken, de hadde rett og slett ikke funnet sannheten i Guds lære:)

Vær i allefall ærlig mot deg selv Gana, vær kritisk når du ikke forstår. For hvem kan vel forstå kirkelig lære:question:

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-8-2015 kl 23:46


Kan du bevise ut fra Skriften at man er fortapt uten den rette GT-kunnskap?

Med en sådan hardnakket påstand så er det kanskje ikke så rart at sogneprestene forlot deg :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 5-8-2015 kl 08:47


Sitat: skrevet av gana  
Kan du bevise ut fra Skriften at man er fortapt uten den rette GT-kunnskap?

Med en sådan hardnakket påstand så er det kanskje ikke så rart at sogneprestene forlot deg :)


Hele bibelen er et bevise og du tilkjennegir at du burde ha lest den.


Sitat:

Matteus 5
17I må ikke tro at jeg er kommet for å opheve loven eller profetene; jeg er ikke kommet for å opheve, men for å opfylle.

18For sannelig sier jeg eder: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel forgå av loven, før det er skjedd alt sammen.

19Derfor, den som bryter et eneste av disse minste bud og lærer menneskene således, han skal kalles den minste i himlenes rike; men den som holder dem og lærer andre dem, han skal kalles stor i himlenes rike.


Spørsmål til Gana:

:question: Hva tror du Kristus mener med: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel forgå av loven, før det er skjedd alt sammen.

:question: I må ikke tro at jeg er kommet for å opheve loven eller profetene; jeg er ikke kommet for å opheve, men for å opfylle.


:)


[Redigert den 5-8-2015 kl 12:52 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-8-2015 kl 01:30


Himmel og hav, ja jeg kan godt forstå at sogneprestene tok flukten, fred være med dem :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 6-8-2015 kl 10:29


Sitat: skrevet av gana  
Himmel og hav, ja jeg kan godt forstå at sogneprestene tok flukten, fred være med dem :)


Du forstår de godt sier du:question:
Hva med det Kristus sier:question:

Jeg er ikke i tvil om hvem jeg ville tro på:)

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-8-2015 kl 13:57


Sitat: skrevet av Viking  

Da jeg ble overbevist om hvor ille det var i forholdet mellom statskirken og sann Guds lære da forlot jeg kirken, mine bestevenner (deriblant 3 sogneprester som jeg tilbrakte mye tid sammen med) ville ikke vite av meg mer o.s.v..

Hva innebærer dette "o.s.v."? Hva skjedde?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 6-8-2015 kl 15:20


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Viking  

Da jeg ble overbevist om hvor ille det var i forholdet mellom statskirken og sann Guds lære da forlot jeg kirken, mine bestevenner (deriblant 3 sogneprester som jeg tilbrakte mye tid sammen med) ville ikke vite av meg mer o.s.v..

Hva innebærer dette "o.s.v."? Hva skjedde?


Vel, kort fortalt: Jeg var lenge nesten kristen, følte at noe manglet. Kirken var og er full av splid og uenighet og det på mange viktige punkter i forhold til bibelen. Jeg bad om visdom og svar på mine spørsmål. Etter tid, bønn og studie så meldte jeg meg ut av kirken.

Jeg har fortalt dette før noen ganger og du vet hva jeg mener, hvis ikke så finner du svar hvis du ønsker.

Jeg vet at du ikke vil gi meg svar på de spørsmål jeg stiller, og det p.g.a. at det ikke harmonerer med din tro, men så må du spørre deg selv; "hvem stoler jeg mest på, kirken eller Kristus".

Hvis du studerer kirken (drkk og døtre) så vil du se at den er bygget på et fundament av løgner som har gitt den stor makt og rikdom. Tror du virkelig at Gud holder av en slik løgner? Den store løgneren er satan selv. Han har vært listig, laget et tilbud som mange sluker rått. Han er så listig og lur at de færreste avslører ham.

Hele den romersk katolske kirke med døtre er hans teater som skal forføre flest mulig.

https://www.youtube.com/watch?v=LETvVezBXio

En interessant historie om en som var katolikk, men som ikke er det lenger. Mange av de svarene han gir er viktige.

.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-8-2015 kl 15:52


Joda, men nå tenkte jeg mer på hva som skjedde mellom deg og sogneprestene? De var vel ikke helt tause da de forlot deg? :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 6-8-2015 kl 15:57


Sitat: skrevet av gana  
Joda, men nå tenkte jeg mer på hva som skjedde mellom deg og sogneprestene? De var vel ikke helt tause da de forlot deg? :)


Det har jeg jo fortalt Gana.

Hadde vært interessant å få noen gode svar fra deg.

[Redigert den 6-8-2015 kl 15:58 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-8-2015 kl 20:53


Sitat: skrevet av Viking  

Spørsmål til Gana:

:question: Hva tror du Kristus mener med: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel forgå av loven, før det er skjedd alt sammen.

:question: I må ikke tro at jeg er kommet for å opheve loven eller profetene; jeg er ikke kommet for å opheve, men for å opfylle.


Med dette tror jeg Kristus mener at han har og skal oppfylle for oss.

Vårt eneste håp for å oppfylle blir derfor ved tro på han som har gjort det for oss.

Og dette tror jeg også er vårt eneste håp, at vi isteden for egen lov-rettferdighet får en tilregnet rettferdighet.

En tilregnet rettferdighet ved tro, det er dette som er evangeliet vei, og noen annen vei inn i himmelen kan jeg ikke se.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 6-8-2015 kl 22:41


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Viking  

Spørsmål til Gana:

:question: Hva tror du Kristus mener med: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel forgå av loven, før det er skjedd alt sammen.

:question: I må ikke tro at jeg er kommet for å opheve loven eller profetene; jeg er ikke kommet for å opheve, men for å opfylle.


Med dette tror jeg Kristus mener at han har og skal oppfylle for oss.

Vårt eneste håp for å oppfylle blir derfor ved tro på han som har gjort det for oss.

Og dette tror jeg også er vårt eneste håp, at vi isteden for egen lov-rettferdighet får en tilregnet rettferdighet.

En tilregnet rettferdighet ved tro, det er dette som er evangeliet vei, og noen annen vei inn i himmelen kan jeg ikke se.



Et slikt svar var nettopp grunnen tli at jeg ut av kirken Gana.



[Redigert den 6-8-2015 kl 22:42 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-8-2015 kl 02:34


Du foretrekker kanskje mer egenrettferdighet?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 7-8-2015 kl 10:18


Sitat: skrevet av gana  
Du foretrekker kanskje mer egenrettferdighet?


:question:


Sitat:

Spørsmål til Gana:

:question: Hva tror du Kristus mener med: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel forgå av loven, før det er skjedd alt sammen.

:question: I må ikke tro at jeg er kommet for å opheve loven eller profetene; jeg er ikke kommet for å opheve, men for å opfylle.


Det hadde vært interessant å endelig se at Gana kunne gi et svar.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 7-8-2015 kl 13:51



Bibelske, historiske og arkeologiske bevis indikerer at Israels etterkommere slo seg ned i NV Europa:


Sitat:

In conclusion, biblical, historical and archaeological evidence indicates that descendants of the so-called 10 lost tribes of ancient Israel migrated to northwestern Europe. It is more commonly understood that many peoples from these nations also settled in the United States.

For the above noted reasons, we believe that the peoples who settled in northwestern Europe and the United States are largely the descendants of the 12 tribes of Israel today.


http://lifehopeandtruth.com/prophecy/12-tribes-of-israel/12-...

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-8-2015 kl 02:55


Grunnen til at israelittene ble spredt rundt var nok mye at de ble jordvendte

og begynte og tilbe avguder av jord og stein. Dette kan vi ta lærdom av i dag.

Vi bør ha vårt sinn vendt oppover istedenfor å rote for mye rundt i det jordiske.

:)

[Redigert den 8-8-2015 kl 02:55 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 8-8-2015 kl 11:41


Sitat: skrevet av gana  
Grunnen til at israelittene ble spredt rundt var nok mye at de ble jordvendte

og begynte og tilbe avguder av jord og stein. Dette kan vi ta lærdom av i dag.

Vi bør ha vårt sinn vendt oppover istedenfor å rote for mye rundt i det jordiske.

:)

[Redigert den 8-8-2015 kl 02:55 av gana]


Hele GT vitner om dette. En slik jordisk lærdom er vår arv hvis vi kan ta lærdom av deres feil.

Å rote rundt i det jordiske er absolutt lærerikt og bekreftende og stadfester troen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 8-8-2015 kl 11:50



Da jeg var konfirmant fikk jeg lære at GTikke var nødvendig å lese og skulle en lese dette så måtte en se dette som nærmest en "historiebok".

Dummeste jeg har hørt noen gang.

Hvis en skulle liste opp de feil kirken gjør hadde en ikke blitt ferdig i dag.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-8-2015 kl 12:30


Det er enda tid for Kirken å vende om til Ham men med en gang Kirken innfører religiøse lover, politisk i denne verden. Som for eksempel en "søndagslov" som sier at alle skal helligholde denne dag som Guds Helligdag har Kirken falt fra Gud endelig og alle som har Gud og livet kjært må da komme ut av henne. Det er kun Gud man skal bøye seg for.

Dan 6,4-6 Men Daniel utmerket sig fremfor riksrådene og satrapene, fordi det var en høi ånd i ham, og kongen tenkte på å sette ham over hele riket. 5 Da søkte riksrådene og satrapene å finne skyld hos Daniel vedkommende rikets styrelse, men de kunde ikke finne nogen skyld eller nogen urett, eftersom han var tro, og det ikke fantes nogen forseelse eller nogen urett hos ham. 6 Så sa disse menn: Vi finner ingen skyld hos denne Daniel, det skulde da være at vi kunde finne noget å anklage ham for i hans gudsdyrkelse.
Dan 6,11-12 Men så snart Daniel fikk vite at skrivelsen var satt op, gikk han inn i sitt hus; der hadde han i sin sal åpne vinduer som vendte mot Jerusalem, og tre ganger om dagen bøide han sine knær med bønn og lovprisning for sin Guds åsyn, aldeles som han hadde gjort før. 12 Da stormet disse menn inn og fant Daniel bedende og bønnfallende for sin Gud.
Dan 6,14 Da tok de til orde og sa der de stod foran kongen: Daniel, som er en av de bortførte fra Juda, har ikke aktet på dig, konge, eller på det forbud du har latt sette op; tre ganger om dagen holder han bønn.



https://www.bencarson.com/

Tilstander kan fort komme.., for nå er de redde.



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-8-2015 kl 16:45


Sitat: skrevet av Viking  

Hvis en skulle liste opp de feil kirken gjør hadde en ikke blitt ferdig i dag.

Ja det stemmer godt med det Bibelen sier. Vi feiler alle ofte sier den.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 8-8-2015 kl 17:18


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Viking  

Hvis en skulle liste opp de feil kirken gjør hadde en ikke blitt ferdig i dag.

Ja det stemmer godt med det Bibelen sier. Vi feiler alle ofte sier den.


Enig, men hvilke feil gjør kirken syntes du?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-8-2015 kl 18:03


Vel, som du selv antyder, rekken av feil blir jo nesten uendelig.

Men siden folkekirken lar seg styre av sekulærstat og folkeopinion så kan jeg egentlig ikke se at det lenger er en kirke i bibelsk forstand.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-8-2015 kl 18:59


Babylon som betyr babbel, eller forvirring i en religiøs-politisk verden kan vi som tror bevitne at har godt grep rundt omkring.. .

Babylon er en religiøs politisk styremåte for å kontrollere verdens befolkning, holde folket i trelldom ved hjelp av mystikk, overtro, avguderi/ idoldyrkelse, med mere. Vi kan med sikkerhet fastslå at uten unntak så holder Babylonsk styre aldri Guds bud. Vi vet og ser at Kirken IKKE holder Guds bud og er politisk-religiøs. Ser vi etter så finner vi at Kirken bevisst har endret Guds bud politisk og religiøst for å tilpasse budene deres Babylonske og sol-avgud. Det er ikke rart den opplyste verden har valgt å bli sekulær når verden måler hvem Gud er ut i fra den babylonske gud.. . Men heldigvis er nå tiden kommet hvor Babylon blir og er avkledd, de som virkelig søker sannheten elsker sannheten høyere enn seg selv.. .
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-8-2015 kl 19:35


Sitat: skrevet av LeifG  

Ser vi etter så finner vi at Kirken bevisst har endret Guds bud

Endre og endre fru Blom. Det er vel få i dag som reagerer om det snakkes om å ikke misunne ens nestes kjøretøy istedenfor hans asen. Litt up to date må man jo være :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 8-8-2015 kl 20:18



Jeg mener det fortsatt Gana, du leser for lite GT.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-8-2015 kl 20:30


Det er i grunnen merkelig med oss mennesker at vi klarer å lyve for oss selv så vi velger på tross av å tro løgnene vi dyrker fullt ut åpenlyst.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-8-2015 kl 20:30


Paulus advarte sterkt imot å forherde seg imot sannheten for da går man fortapt, Gud kan ikke frelse steinhjerter.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-8-2015 kl 20:40


Sitat: skrevet av Viking  

Jeg mener det fortsatt Gana, du leser for lite GT.

Ja du er i grunnen et godt eksempel på det å ha meninger uten grunnlag. Meninger er noe en ikke bør danne seg uten å ha i alle fall litt viten. Da er det bedre å si at man ikke vet.

[Redigert den 8-8-2015 kl 20:49 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-8-2015 kl 20:54


Sitat: skrevet av Viking  

Jeg mener det fortsatt Gana, du leser for lite GT.


Noen tror bare ikke Viking, de sier de tror men tror ikke og de er vel slik sett vantro skjøger, horer, etc.. De kan også være djevelens følgesvenn som tror.., og skjelver men gjør alt for å få mennesker til å svikte i sannheten, gi opp eller overgi seg til Djevelens løgner, morderen fra begynnelsen.

Heldigvis har vi Guds ord på at de som fornekter Guds bud men sier de er fra Ham, er løgnere tvers igjennom. Det vi da trenger å gjøre er å vise de at Gud er god, at Han er kjærlighet og at Ordet og Vitnesbyrdet faktisk er de ti bud, Aarons stav og en krukke med Manna. Alt det som Nåden hviler på og med Guds verk kan vi bli overrasket over hvem som til slutt omvender seg :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 9-8-2015 kl 00:08


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Viking  

Jeg mener det fortsatt Gana, du leser for lite GT.

Ja du er i grunnen et godt eksempel på det å ha meninger uten grunnlag. Meninger er noe en ikke bør danne seg uten å ha i alle fall litt viten. Da er det bedre å si at man ikke vet.

[Redigert den 8-8-2015 kl 20:49 av gana]


Du må gjerne gjøre meg kjent med de tilfeller som du sikter til der Gana. Jeg har flere ganger spurt deg om forskjellige ting, men har ofte ikke fått noe fornuftig svar.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 9-8-2015 kl 00:22


Sitat: skrevet av LeifG  
Sitat: skrevet av Viking  

Jeg mener det fortsatt Gana, du leser for lite GT.


Noen tror bare ikke Viking, de sier de tror men tror ikke og de er vel slik sett vantro skjøger, horer, etc.. De kan også være djevelens følgesvenn som tror.., og skjelver men gjør alt for å få mennesker til å svikte i sannheten, gi opp eller overgi seg til Djevelens løgner, morderen fra begynnelsen.

Heldigvis har vi Guds ord på at de som fornekter Guds bud men sier de er fra Ham, er løgnere tvers igjennom. Det vi da trenger å gjøre er å vise de at Gud er god, at Han er kjærlighet og at Ordet og Vitnesbyrdet faktisk er de ti bud, Aarons stav og en krukke med Manna. Alt det som Nåden hviler på og med Guds verk kan vi bli overrasket over hvem som til slutt omvender seg :)


Dessverre så er det slik at mange ikke har gangsyn. De blir blendet av disse falske hyrder og sjekker dessverre ikke bibelen godt nok på egenhånd. "Åndelig fastfood" er ikke sundt. Det er ikke gjort på en kveld å forstå bibelen, særlig når disse hyrdene selv ikke forstår hva guds lære er.



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-8-2015 kl 00:29


Sitat: skrevet av Viking  
Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Viking  

Jeg mener det fortsatt Gana, du leser for lite GT.

Ja du er i grunnen et godt eksempel på det å ha meninger uten grunnlag. Meninger er noe en ikke bør danne seg uten å ha i alle fall litt viten. Da er det bedre å si at man ikke vet.

[Redigert den 8-8-2015 kl 20:49 av gana]


Du må gjerne gjøre meg kjent med de tilfeller som du sikter til der Gana. Jeg har flere ganger spurt deg om forskjellige ting, men har ofte ikke fått noe fornuftig svar.

.

Vet du hvor mye jeg leser GT?

Og når du ikke gjøre det så trekker jeg bare den slutning at du kanskje har for vane å utale deg på litt tynt grunnlag.

En nokså naturlig slutning syns jeg.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 9-8-2015 kl 00:52


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Viking  
Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Viking  

Jeg mener det fortsatt Gana, du leser for lite GT.

Ja du er i grunnen et godt eksempel på det å ha meninger uten grunnlag. Meninger er noe en ikke bør danne seg uten å ha i alle fall litt viten. Da er det bedre å si at man ikke vet.

[Redigert den 8-8-2015 kl 20:49 av gana]


Du må gjerne gjøre meg kjent med de tilfeller som du sikter til der Gana. Jeg har flere ganger spurt deg om forskjellige ting, men har ofte ikke fått noe fornuftig svar.

.

Vet du hvor mye jeg leser GT?

Og når du ikke gjøre det så trekker jeg bare den slutning at du kanskje har for vane å utale deg på litt tynt grunnlag.

En nokså naturlig slutning syns jeg.


Du har vel rett i det gana, men jeg oppfatter det bare slik at du sjuler det godt, at du leser mye i GT mener jeg.

,
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-8-2015 kl 02:19


Hehe, jada, jeg kan også være flink til å skjule.

Men hvis du mener deg å ha noen spesialkunnskaper på område så må du gjerne dele.

Jeremia 31 har du jo tatt et utall ganger tidligere, men du har kanskje også spesialisert deg på andre områder.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-8-2015 kl 04:14


Litt rart å tenke på at det midt i kirker og andre kristne gudshus faktisk er mulig å få et skifte av ånd. Et skifte fra Guds Ånd til en "annen ånd". Hvordan er det mulig? Jo jeg tror mye det dreier seg om et skifte til såkalt ny viten. Det oppdages plutselig noe nytt, det være seg om Jesus eller annet. Sturla Stålsett kan i den forbindelse opplyse at kirken nå har fått en ny kunnskap om kjærlighet, den er ikke lenger noe som følger Guds ord men noe som overstyrer Guds ord. Kan du merke at ånden der er litt annerledes? Muligens ikke og det er nettopp det som er det lumske, ånd kan ikke sees men må etterprøves på gudsordet.

Her syns jeg det sies noe treffende om det liberale menneske:

"Det liberale menneske opptrer offentlig med inderlig mildhet og empati overfor andre. Slik at det utvikles et mykt kommunikativt rom i kirke og samfunn. Men det styres også av inderlig aggressjon overfor ideologiske avvikere, særlig kristne som fastholder kirkens tradisjon i tro, etikk og fromhet."

"For kristne som avviser den sekularistiske liberalismen, dens tro og moral, kan det bli svært trange kår. Det er ved kamp for «fri religionsutøvelse», de kan begrunne sin legitimitet i det norske samfunn. Det betyr innsats for et demokrati som ennå ikke er blitt totalitært ved den sekularistiske liberalismes hegemoni."

(http://www.dagen.no/Meninger/kronikk/Når-folket-er-kirke-230...)

En annen ånd - ja jeg tror også ofte det kan dreie seg om demonbesatte.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 11-8-2015 kl 11:00


Sitat: skrevet av gana  
Et skifte fra Guds Ånd til en "annen ånd".


Hvem klarer å se forskjell? Hvor ligger forskjellen?

;)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-8-2015 kl 19:10


Forskjellen burde være åpenbar for alle. Den ligger i en annen holdning til Guds ord enn det Jesus og apostlene selv hadde.

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 12-8-2015 kl 08:31


Sitat: skrevet av gana  
Forskjellen burde være åpenbar for alle. Den ligger i en annen holdning til Guds ord enn det Jesus og apostlene selv hadde.

:)


Hva blir det omsatt i ord Gana? Hva er forskjellen?

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2    4  ..  12

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen