Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1    3  
Forfatter: Tittel: Den bortkomne neger
Cinclus
Medlem
**




Innlegg: 48
Registrert: 3-1-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-2-2012 kl 23:32


Sitat:
Opprinnelig postet av Igo
Sitat:
Opprinnelig postet av Cinclus

Nei, det var nok ikke egen økonomisk vinning som var hovedhensikten med handelsvirksomheten i templet. De drev med omsetning som var nødvendig for tempeltjenesten, dyrene som ble solgt skulle brukes i ofringene. vi kan lese om det her:
Joh 2, 13-17 Jødenes påske var nå nær, og Jesus drog opp til Jerusalem. 14 I templet fant han dem som solgte okser, sauer og duer, og pengevekslerne som satt der. 15 Da laget han seg en svepe av rep og drev dem alle ut av templet, med sauene og oksene. Pengevekslernes penger tømte han ut og deres bord veltet han. 16 Til dem som solgte duer, sa han: Ta dette bort herfra! Gjør ikke min Fars hus til en handelsbod! 17 Hans disipler mintes da at det er skrevet: Nidkjærhet for ditt hus skal fortære meg.

Så motivene var nok de samme som idag, at dette var nødvendig for arbeidet og tjenesten i Guds rike.
Dagens røverhulevirksomhet er nok langt mer motivert av egennytte, bare spør barna, de er i det minste ærlige nok til å innrømme det.
Men Jesus har altså tydelig demonstrert at han ikke vil ha handelsvirksomhet i et bønnens hus.

I parallellteksten hos Markus sier Jesus at tempelplassen var blitt gjort om til en røverhule. Og røvervirksomhet er vel vanligvis ikke noe en forbinder med ordinær handel uansett hvor den måtte finne sted. Jeg får derfor et inntrykk av at det var ikke handelen i seg selv som var problemet, for den var jo som du selv sier nødvendig for tempeltjenesten. Og var den nødvendig så er det grunn til å tro at Jesu utbrudd måtte ha en annen grunn. Selv tror jeg det kunne være mange grunner. Det ligger mye symbolikk her om overgangen fra den gamle til den nye pakt hvor Jesus selv var tempelet. Men tror også det at de beriket seg var en av grunnene. Ordet "røverhule" syns jeg peker i den retning.

[Redigert den 16-2-2012 av Igo]


Ja, både Matteus, Markus og Lukas bruker ordet røverhule (i hvertfall i 88-oversettelsen), mens det i Johannesevangeliet sies at Guds hus ikke skal gjøres til en handelsbod. Jeg respekterer ditt inntrykk av teksten og ditt resonnement, og innrømmer samtidig at jeg får et annet. Og det er godt mulig du har noe å lære meg ang symbolikken.
Jeg er forøvrig ingen ivrig motstander av kaker..langt derifra når jeg tenker meg om..:rolleyes: foretrekker bare at de håndteres i litt andre settinger :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-2-2012 kl 23:50


Sitat:
Opprinnelig postet av Cinclus

De kalles fortsatt Guds folk, og snart skal de bli det i dobbelt forstand, når de lar seg frelse.

Ja det er jo helt utrolig. De er Guds folk både før og etter de eventuelt blir det.

Jeg blir helt målløs.. :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Cinclus
Medlem
**




Innlegg: 48
Registrert: 3-1-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-2-2012 kl 00:24


Sitat:
Opprinnelig postet av Igo
Sitat:
Opprinnelig postet av Cinclus

De kalles fortsatt Guds folk, og snart skal de bli det i dobbelt forstand, når de lar seg frelse.

Ja det er jo helt utrolig. De er Guds folk både før og etter de eventuelt blir det.

Jeg blir helt målløs.. :)


Ja, er det så utrolig da? :) Når du leser resonnementet utfra Rom.11 ? Hva annet skal det innebære det som står skrivd der?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-2-2012 kl 01:18


Sitat:
Opprinnelig postet av Cinclus

Ja, er det så utrolig da? :) Når du leser resonnementet utfra Rom.11 ? Hva annet skal det innebære det som står skrivd der?

Har kommenter litt fra romerne 11 tidligere og tror ikke jeg gidder å gjenta..

Men du kan få et annet gudsord: "Guds rike skal bli tatt fra dere.."

:wow:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-2-2012 kl 02:01


Sitat:
Opprinnelig postet av Cinclus

Jeg er forøvrig ingen ivrig motstander av kaker..langt derifra når jeg tenker meg om..:rolleyes: foretrekker bare at de håndteres i litt andre settinger :)

Hvilket får en til undres.. Hva er en kakes setting? Og hva er forholdet mellom en kake og det organiserte? Men jeg tror jeg får la det ligge. Tror egentlig dette mer er en jobb for en psykoterapeut :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Cinclus
Medlem
**




Innlegg: 48
Registrert: 3-1-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-2-2012 kl 11:22


Sitat:
Opprinnelig postet av Igo
Sitat:
Opprinnelig postet av Cinclus

Ja, er det så utrolig da? :) Når du leser resonnementet utfra Rom.11 ? Hva annet skal det innebære det som står skrivd der?

Har kommenter litt fra romerne 11 tidligere og tror ikke jeg gidder å gjenta..

Men du kan få et annet gudsord: "Guds rike skal bli tatt fra dere.."

:wow:


Ja, du løsrev et ord fra Rom 11 og lot det få en betydning som ikke var i samsvar med sammenhengen.
Men bra at du deler gudsord, det er jo det som er av størst verdi i samtalene våre. Det at Guds rike skulle bli tatt fra dem forandrer ingenting på at de fortsatt er Guds folk Israel. Og vi hedninger skal ikke stjele navnet Israel fra dem. Så kanskje psykoterapeuten du hinter om heller skulle hjelpe å sortere tankene hos dem som lider av åndelig kleptomani.

Takk for ordet du ga meg. Her er ett til deg:
2 Mos 20, 15 Du skal ikke stjele.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Cinclus
Medlem
**




Innlegg: 48
Registrert: 3-1-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-2-2012 kl 11:36


Sitat:
Opprinnelig postet av Scot
Sitat:

Ja, han oppfyller profetiene stadig vekk han, men aldri de som kommer fra de falske profetene.


Jo, det er da riktig det, men hvordan ser du hvem som er falsk hyrde. Har du noen eksempler og hvordan "måler" du dem?

.


Det finnes mange måter å gjenkjenne falske hyrder på. Men la meg nevne et høyaktuellt eksempel: Når Guds ord sier: IKKE GI DEG AV MED ENDELØSE ÆTTETAVLER! og noen prøver å lære oss det stikk motsatte, at dette bør vi absolutt bruke mye tid på.. Da kan vi vite med sikkerhet at vedkommende er en falsk hyrde.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Scot
Medlem
**




Innlegg: 103
Registrert: 25-11-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-2-2012 kl 13:12


Sitat:
Opprinnelig postet av Cinclus
Sitat:
Opprinnelig postet av Scot
Sitat:

Ja, han oppfyller profetiene stadig vekk han, men aldri de som kommer fra de falske profetene.


Jo, det er da riktig det, men hvordan ser du hvem som er falsk hyrde. Har du noen eksempler og hvordan "måler" du dem?

.


Det finnes mange måter å gjenkjenne falske hyrder på. Men la meg nevne et høyaktuellt eksempel: Når Guds ord sier: IKKE GI DEG AV MED ENDELØSE ÆTTETAVLER! og noen prøver å lære oss det stikk motsatte, at dette bør vi absolutt bruke mye tid på.. Da kan vi vite med sikkerhet at vedkommende er en falsk hyrde.


Så da er jeg en falsk hyrde? Har jeg forbrutt meg mot budet; "du skal ikke gi deg av med endeløse ættetavler"?
Jeg kan klare å leve med det.

Da jeg var i "staskirken" holdt jeg hviledagen, søndag. Jeg feiret kirkens hedenske jul og kirkens hedenske påske.
Jeg spurte Gud hvorfor han ikke bønnhørte meg?

Nå er jeg fri fra kirken, søndag, jul o.s.v.. Nå blir jeg bønnhørt.

Ha en velsignet sabbat:bouncing:


.

[Redigert den 17-2-2012 av Scot]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-2-2012 kl 01:26


Ja staskirken legger en kvelende hånd over mye den, men hva kan en forvente. En Ap- og sekulær regjeingsstyrt kirke der prester jobber intenst innad for å slippe å tale mer enn høyst nødvendig. Virker ikke så veldig inspirert akkurat. Den fungerer derimot tålig bra som terapeutisk trøstevesen ved nasjonale ulykker og lignende. Fungerer også tålig bra som kultur- og konsertarena. En åpen folkekirke er omkvedet, men er Gud i Babel? Ja det er mulig, men Guds anvisning for menigheten var en annen:

"Fra toppen av klippene ser jeg ham,
fra høydene skuer jeg ham:
Her er et folk som bor for seg selv,
det blir ikke regnet blant andre folkeslag."
(4 Mos 23,9)

Var ikke mye åpen folkekirke å spore der nei.

Men i dag vites jo alt så mye bedre.
Åpenhet og toleranse og minst
mulig gudsord.

:sniff:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Scot
Medlem
**




Innlegg: 103
Registrert: 25-11-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-2-2012 kl 10:36


Sitat:
Opprinnelig postet av Igo
Ja staskirken legger en kvelende hånd over mye den, men hva kan en forvente. En Ap- og sekulær regjeingsstyrt kirke der prester jobber intenst innad for å slippe å tale mer enn høyst nødvendig. Virker ikke så veldig inspirert akkurat. Den fungerer derimot tålig bra som terapeutisk trøstevesen ved nasjonale ulykker og lignende. Fungerer også tålig bra som kultur- og konsertarena. En åpen folkekirke er omkvedet, men er Gud i Babel? Ja det er mulig, men Guds anvisning for menigheten var en annen:

"Fra toppen av klippene ser jeg ham,
fra høydene skuer jeg ham:
Her er et folk som bor for seg selv,
det blir ikke regnet blant andre folkeslag."
(4 Mos 23,9)

Var ikke mye åpen folkekirke å spore der nei.

Men i dag vites jo alt så mye bedre.
Åpenhet og toleranse og minst
mulig gudsord.

:sniff:


Enig i mye her. Folkekirke er nok vel og bra, men tror Guds kirke ville være å foretrekke. En folkekirke, tilrettlagt for folket, av folket ville bli kaos. Det er kaos, et mangfold av "lærer" å velge mellom.

En Guds kirke tilrettelagt av Gud for mennesket ville gi ens lære og likhet. Men det tror jeg dere er enig i:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-2-2012 kl 21:26


Sitat:
Opprinnelig postet av Scot

Nå er jeg fri fra kirken, søndag, jul o.s.v.. Nå blir jeg bønnhørt.


Ja, det kan jeg forstå. Har gjort noe av den samme erfaring selv også. Vi er født til frihet og til å følge vår samvittighet uansett hva vi måtte mene om dager og høytider mm. Gud ser til hjerte og bønnhørere den som er oppriktig. Det kan nok skje innenfor statskirken også, selvsagt, men man blir heller ikke gudsforlatt om man skulle velge noe annet. Nei, tvert imot. Kommer en kirke for mye på tvers av vår overbevisning så kan Gud komme nærmere når en går ut. Og takk for det ja.

:)


[Redigert den 18-2-2012 av Igo]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Scot
Medlem
**




Innlegg: 103
Registrert: 25-11-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-2-2012 kl 00:05


Sitat:

15
for en ny pakt. Han døde for å kjøpe oss fri fra lovbruddene under den første pakten, for at de som er kalt, skal få den evige arven som var lovet dem.


Siden du nevner frihet så vil jeg sette en liten nb. Ofte så får en høre at vi er under en ny pakt, men siden den ikke er borte vil den forsatt være gyldig. Kristus er Mellommann og Garantist for noe som kommer og som bare delvis er oppfyllt.

Sitat:

13 Når Gud taler om en ny pakt, har han dermed sagt at den første er foreldet. Og det som blir gammelt og foreldet, vil snart være borte.


Her sies det at den gamle pakt er foreldet, men ikke borte og når en studerer profetien om den nye pakt så vil en straks se at mye mangler ennå før den gamle er borte.

Guds hviledag og helligdager er fortsatt de som er rett, alt annet er galt. Jeg vet at en hel kirkeverden sier det motsatte, men bibelen beskriver noe annet. Interessant dette.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-2-2012 kl 01:57


Ja den gamle pakt er foreldet. Ingen tvil om det.

Men på den tid Hebreerbrevet ble skrevet var dette ennå ikke forkynt for alle jøder. For DEM var det enda en overgangstid mellom de to pakter. Tror muligens det kan være en forklaring.

Det er også mulig at uttrykket: "vil snart være borte" henspiller på at Jesu profeti om Jerusalem og tempelets ødeleggelse ennå ikke var oppfylt.

Uansett så er den gamle pakt forlengst borte nå :)

Og hvis det av gamle profetier kan se ut til at alt ikke er oppfylt så tror jeg det kan ha sammenheng med at disse ikke alltid skiller mellom det nye som kom med Jesus og den fremtid vi får på den nye jord. Disse to tidsepokene kan i slike profetier enkelte ganger flyte litt sammen. De så en fjern fremtid, men ikke alt i detalj.

:eureka:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Scot
Medlem
**




Innlegg: 103
Registrert: 25-11-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-2-2012 kl 12:13


Hvis hele den nye pakt er oppfyllt, så stemmer ikke profetiene som er gitt om den.

Ta bare f.eks. Israel og Judah som nevnes i Jeremiah 31:31, dette handler om etterkommere av de Herren førte ut av Egypt.
Ikke noe åndelig Israel.

Men her kan ikke jeg overbevise noen, her må en lese hele Jeremiah for å forstå hva dette fullt ut dreier seg om.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Scot
Medlem
**




Innlegg: 103
Registrert: 25-11-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-2-2012 kl 23:46


Her ligger mulig en av de største feila til kirken, de har ikke (ikke villet) forstått den nye pakts profeti. En kan se hvilke
konsekvenser det har ført med seg. For hvem
vil vel innrømme å ha tatt feil.

Jeg har alltid jaktet etter å finne folk som hadde en lignende
oppratning av dette som jeg og jeg fant en mann som faktisk har skrevet dette på en mye bedre måte enn jeg har klart å
tenke.

http://withchrist.org/lewis.pdf

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-2-2012 kl 04:20


Sitat:
Opprinnelig postet av Scot

Hvis hele den nye pakt er oppfyllt, så stemmer ikke profetiene som er gitt om den.

Det er fullbrakt sa Jesus. Den nye pakt var et faktum. Han lot hele den
nye pakt gå i oppfyllelse ved å gi sitt blod til syndenes forlatelse for
alt folk. Og hvis ikke det stemmer med profetiene så er det bare
en grunnen. Du har missforstått profetiene.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Scot
Medlem
**




Innlegg: 103
Registrert: 25-11-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-2-2012 kl 09:21


Sitat:
Opprinnelig postet av Igo
Sitat:
Opprinnelig postet av Scot

Hvis hele den nye pakt er oppfyllt, så stemmer ikke profetiene som er gitt om den.

Det er fullbrakt sa Jesus. Den nye pakt var et faktum. Han lot hele den
nye pakt gå i oppfyllelse ved å gi sitt blod til syndenes forlatelse for
alt folk. Og hvis ikke det stemmer med profetiene så er det bare
en grunnen. Du har missforstått profetiene.


Hvis jeg har missforstått er jeg veldig villig til å høre fra deg
hvordan en skal tolke Guds profeti gjennom Jeremiah.

Noe som er veldig viktig er å bli enig om
hvem Israels- og Judah hus er? Noen beskriver dem
som dagens kristne, men gi meg en forklaring på hvem
eksaktlig Israel og Judah er i denne sammenheng.
Dette punktet mener jeg er vikig for å forstå denne
profeti rett. Jeg er lutter øre;)

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-2-2012 kl 14:34


Israels- og Judah hus? Må ikke det være Guds folk? Antagelig Guds folk av flere folkeslag. Også ikke-jøder ble lagt til folket.

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Scot
Medlem
**




Innlegg: 103
Registrert: 25-11-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-2-2012 kl 17:04


Sitat:
Opprinnelig postet av Igo
Israels- og Judah hus? Må ikke det være Guds folk? Antagelig Guds folk av flere folkeslag. Også ikke-jøder ble lagt til folket.

:)


Israel - og Judah hus. Dette var to forskjellige kongedømmer, der Israel hus hadde 10 stammer og holdt til i nord, også kallt Nordriket. Judah besto av hovedsaklig 2 stammer og holdt til i sør.

Gud sendte begge rikene ut av dette land til forkjellig tid og sted som straff for sin ugudelighet. Disse stammene skulle tilbakevende når tiden var inne.

Sitat:

31 Se, dager skal komme, sier Herren,
da jeg slutter en ny pakt
med Israels hus og Judas hus,

32 ikke som den pakten
jeg sluttet med fedrene deres
den dagen jeg tok dem i hånden
og førte dem ut av Egypt
;
den pakten brøt de,
enda jeg var deres herre, sier Herren.

33 Men dette er pakten jeg vil slutte
med Israels hus i dager som kommer,
sier Herren:
Jeg legger min lov i deres sinn
og skriver den i deres hjerte.
Jeg skal være deres Gud,
og de skal være mitt folk.



Her står det tydelig hva profetien innebærer og hvem denne pakten er mellom. Det kan ikke bety noe annet og det inntrykket vil bare forsterke seg dersom du leser Jeremiah.
Dette er deres historie før og etter fangenskap, helt
til Herren kommer tilbake og samler en liten rest.

Her kan ingen hedningnasjon påberope seg en uberettiget pakt. Men det er frelse til alle. Pakten er kun mellom Gud og Hans folk.

.:wow:

Ganske interessant!?

Du og nesten hele kristenverden påstår at det står noe annet enn det bokstavlig står (det må bare tolkes etter tradisjonens mal på deres lære). Jeg mener at det betyr akkurat det slik det er skrevet i Bibelen. ;) Det tok meg flere år å fatte sammenhengen, men den kommer dersom en leser litt "ættetavler" ;). Hva er rett, tradisjon eller Bibel.

.

.

.

[Redigert den 20-2-2012 av Scot]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-2-2012 kl 17:16


Ja Herren kom for ca 2000 år siden og samlet en liten rest og hedninger ble innpodet. Det er pakten. Den nye pakt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Scot
Medlem
**




Innlegg: 103
Registrert: 25-11-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-2-2012 kl 18:21


Sitat:
Opprinnelig postet av Igo
Ja Herren kom for ca 2000 år siden og samlet en liten rest og hedninger ble innpodet. Det er pakten. Den nye pakt.


Det var en romslig tolkning. Hvor finner du profetier som underbygger en slik påstand?

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-2-2012 kl 18:56


Sitat:
Opprinnelig postet av Scot
Sitat:
Opprinnelig postet av Igo
Ja Herren kom for ca 2000 år siden og samlet en liten rest og hedninger ble innpodet. Det er pakten. Den nye pakt.


Det var en romslig tolkning. Hvor finner du profetier som underbygger en slik påstand?

.


Ja, Gud er en romslig Gud. Eller nådig og rik på miskunn som salmisten sier det. Hvor jeg finner profetier underbygger en slik påstand? Merkelig at du spør. Hele Bibelen er jo full av dette. Det begynner med en profeti allerede i 1. Mos 3,15 om kvinnens ætt som skulle knuse slangens hode og avsluttes vel et eller annet sted i Åpenbaringsboken.

:yes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Scot
Medlem
**




Innlegg: 103
Registrert: 25-11-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-2-2012 kl 22:24


Snakker vi forbi hverandre her?
Hva er den nye pakt?

Vi kan sammenligne
beskrivelsen av den nye
pakt i Jeremiah og i brevet til Hebreerne.

I Jeremiah finner vi profetien:

Sitat:

En ny pakt
31 Se, dager skal komme, sier Herren,
da jeg slutter en ny pakt
med Israels hus og Judas hus,

32 ikke som den pakten
jeg sluttet med fedrene deres
den dagen jeg tok dem i hånden
og førte dem ut av Egypt;
den pakten brøt de,
enda jeg var deres herre, sier Herren.

33 Men dette er pakten jeg vil slutte
med Israels hus i dager som kommer,
sier Herren:
Jeg legger min lov i deres sinn
og skriver den i deres hjerte.
Jeg skal være deres Gud,
og de skal være mitt folk.

34 Da skal ingen lenger
undervise sin neste og sin bror
og si: «Kjenn Herren!»
For de skal alle kjenne meg,
både små og store, sier Herren.
For jeg vil tilgi skylden deres
og ikke lenger huske synden.



Så finner vi igjen forklaring hva den nye pakt er i NT:

Sitat:

Se, dager skal komme, sier Herren,
da jeg oppretter en ny pakt
med Israels hus og Judas hus,

9 ikke som den pakten
jeg sluttet med fedrene deres
den dagen jeg tok dem i hånden
og førte dem ut av Egypt.
For de ble ikke stående i min pakt,
og jeg brydde meg ikke om dem, sier Herren.

10 Men dette er pakten jeg vil slutte
med Israels hus i dager som kommer, sier Herren:
Jeg vil legge mine lovbud i deres sinn
og skrive dem i deres hjerte.
Jeg skal være deres Gud,
og de skal være mitt folk.

11 Da skal ingen lenger undervise
sin landsmann eller sin bror
og si: «Kjenn Herren!»
For de skal alle kjenne meg,
både små og store.

12 For i nåde vil jeg tilgi all uretten deres
og ikke lenger huske syndene deres.


Så må du være så snill å forklare meg hvorfor du ikke tror at dette er den nye pakt, jeg er ikke sikker på hva du mener.

:puzzled:


.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-2-2012 kl 05:11


Forstår egentlig ikke helt hva du heller mener :)

Men det var nok den pakten som beskrives der som kom med Jesus ja

:yawn:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Scot
Medlem
**




Innlegg: 103
Registrert: 25-11-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-2-2012 kl 09:26


Jeg er ikke helt sikker på om du forstår den nye pakt.
.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-2-2012 kl 15:13


Å? Hvorfor det? Forklar gjerne :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Scot
Medlem
**




Innlegg: 103
Registrert: 25-11-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-2-2012 kl 16:22


Sitat:
Opprinnelig postet av Igo
Å? Hvorfor det? Forklar gjerne :)


Skal gjøre et lite forsøk på å spørre deg en gang til, bare slik at vi får slått fast en gang for alle, hvem snakker Gud om her?


Sitat:

31 Se, dager skal komme, sier Herren,
da jeg slutter en ny pakt
med Israels hus og Judas hus,

32 ikke som den pakten
jeg sluttet med fedrene deres
den dagen jeg tok dem i hånden
og førte dem ut av Egypt;



Altså, hvem er dette?

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-2-2012 kl 06:05


Israel og Juda?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Scot
Medlem
**




Innlegg: 103
Registrert: 25-11-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-2-2012 kl 09:57


Sitat:
Opprinnelig postet av Igo
Israel og Juda?


Ja. :yes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-2-2012 kl 18:50


Ja, det var jo kult. Hva med oss da?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Scot
Medlem
**




Innlegg: 103
Registrert: 25-11-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-2-2012 kl 19:57


Sitat:
Opprinnelig postet av Igo
Ja, det var jo kult. Hva med oss da?


Ja, hva med oss?
Kan ikke vår tro frelse oss, Kristus
har sagt; "din tro har frelst deg".

Alle er innvitert, men Han har en spesiel avtale med Sitt folk.
Hvem er Guds folk?

http://www.bmonline.no/download/Norronafolket.pdf

Hvem kan det være tro? Vet egentlig ikke helt sikkert, vet
bare at dagens Israel ikke er Jakobs etterkommere. Det sies at ca. 10% av de som bor i Israel er Jakobs etterkommere.

Gud taler igjennom Jeremiah utelukkende om Sitt folk når Han snakker om den nye pakt.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-2-2012 kl 01:41


Sitat:
Opprinnelig postet av Scot

Gud taler igjennom Jeremiah utelukkende om Sitt folk når Han snakker om den nye pakt.

Tror du har rett i det. Jeremia snakker utelukkende om sitt folk når han snakker om den nye pakt. Jesus sa vel noe av det samme. Han var bare kommet for de fortapte av Israel (og sikkert også Juda). Men Jesus sa også noe mer når det gjaldt den nye pakt. Han var selv det paktens blod som skulle utøses for MANGE til syndenes forlatelse (Matt 26,28). Og således gikk det til at pakten ble gjort gjeldene også for andre folk, vi ble innpodet (Rom 11,17).

Og at det er samme pakt Jesus og Jeremia snakker om kan sees av Joh 6,45 der Jesus ved å henvise til Jer 31,33f sier følgende:

"Det står skrevet hos profetene: Alle skal være opplært av Gud. Den som hører på Faderen og lære av ham, kommer til meg".

Altså, den som tror på Jesus kommer inn i den pakten Jeremia snakket om. Kommer inn i pakten og får evig liv (Joh 6,47).

:wow:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Scot
Medlem
**




Innlegg: 103
Registrert: 25-11-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-2-2012 kl 10:01


Den nye pakt er ennå ikke oppfyllt hvis vi ser på profetien i Jeremiah. Mottager må identifiseres. Du sier at 31:33 identifiserer Guds folk? Riktig det, men hvem har fått Guds lov i sine hjerter?
Det må jo være en "gruppe" mennesker det her er snakk om.
Hvem har rett lære i så fall.

Hvis du påstår at denne delen er oppfyllt så vis meg hvem som har rett lære.

For å forstå den nye pakt må en bl.a. identifisere mottager, det har ikke kirken klart.

Kirken hevder at de er Guds folk:

Sitat:

2.Mosebok 30

Sitat:

“Sannelig, Mine Sabbater skal dere hol-de, for det er et tegn mellom Meg og dere i alle slekter som kommer, så dere skal kjenne at Jeg er Herren som helliger dere. Derfor skal dere holde Sabbaten, for den er hellig for dere.

Jeg kan ikke få det til å stemme at kirken er Guds folk. Skriften sier så mye om det, men det blir oversett p.g.a. at folk stoler på kirken og tar deres tradisjon ukritisk til seg.

Er det ikke lov til å undres? Skal en ikke etterprøve hyrdenes lære før en satser liv og lemmer på deres syndige lære.


Hvem har rett, kirken og deres tradisjon eller Bibelen og Guds Ord?
Og hvis en er i tvil, er det da ikke best å satse på Bibelen?

.

[Redigert den 23-2-2012 av Scot]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-2-2012 kl 14:33


Vi forstår alle stykkevis sier Bibelen så jeg tror ikke dette har så mye med rett lære å gjøre.

Har nok mer med det å komme til Jesus og bli født på ny. Jfr. f. eks. Johannes-evangeliet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Scot
Medlem
**




Innlegg: 103
Registrert: 25-11-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-2-2012 kl 20:44


Sitat:
Opprinnelig postet av Igo
Vi forstår alle stykkevis sier Bibelen så jeg tror ikke dette har så mye med rett lære å gjøre.

Har nok mer med det å komme til Jesus og bli født på ny. Jfr. f. eks. Johannes-evangeliet.


Å kunne skille mellom rett eller feil lære er viktig, tro du meg.

Hvis jeg sier at Todd Bentley er en falsk hyrde p.g.a. han ikke forkynner Guds Ord, hva sier du da?

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-2-2012 kl 22:24


Og det at pakten Jeremia beskiver fikk sin oppfyllelse i Herren Jesu Krist syns jeg også viser ganske godt at Gud ikke har noe spesialopplegg for jøder nå eller i fremtid. Vi fikk ved innvielsen av den pakten alle den samme mulighet. Noe som også stemmer godt med det nye testamentes budskap om at Gud ikke gjør forskjell på folk. Og dermed så faller jo også grunnlaget for enkeltes tanker om et fremtidig tusenårsrike, skulle man tro, om man tenker seg om. Tenk det ja, vi stiller alle likt. Alle likt i Guds Rike. Ikke dårlig.

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Scot
Medlem
**




Innlegg: 103
Registrert: 25-11-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-2-2012 kl 22:55


Sitat:

Esekiel 36
24 Jeg henter dere fra folkeslagene, samler dere fra alle landene og fører dere hjem til deres eget land.

25 Jeg stenker rent vann på dere, så dere blir rene. Jeg renser dere for all urenhet og for alle avgudene.

26 Jeg gir dere et nytt hjerte, og en ny ånd gir jeg inni dere. Jeg tar steinhjertet ut av kroppen deres og gir dere et kjøtthjerte i stedet.

27 Jeg gir min Ånd i dere og gjør at dere følger forskriftene mine, holder lovene mine og lever etter dem.


Ikke bare Jeremiah profeterer om den nye pakt.



Sitat:

Esekiel 37

21 Du skal si til dem: Så sier Herren Gud: Se, jeg henter israelittene fra de folkeslagene de dro bort til. Jeg samler dem fra alle kanter og fører dem til deres eget land.

22 Så gjør jeg dem til ett folk i landet, på fjellene i Israel. De skal alle ha en og samme konge. De skal ikke lenger være to folkeslag og ikke mer være delt i to kongeriker.

23 Da skal de ikke mer gjøre seg urene med avgudene sine og alt det motbydelige og alle syndene sine. Jeg vil berge dem fra alle stedene hvor de levde i synd, jeg vil gjøre dem rene. De skal være mitt folk, og jeg skal være deres Gud.

24 Min tjener David skal være konge over dem, og de skal alle ha én gjeter. De skal følge lovene mine og holde forskriftene mine, så de lever etter dem.

25 Så skal de få bo i landet som jeg ga min tjener Jakob, og som deres fedre bodde i. De skal bo i det for alltid, både de og deres barn og barnebarn. Og min tjener David skal være deres fyrste for alltid.

26 Jeg slutter en fredspakt med dem; det skal være en evig pakt. Jeg lar dem bli mange, og jeg setter min helligdom hos dem for alltid.

27 Min bolig skal være hos dem. Jeg skal være deres Gud, og de skal være mitt folk. 28 Folkeslagene skal kjenne at jeg er Herren som gjør Israel hellig, når min helligdom er hos dem for alltid.

.




;)
Du må bare lese de store profetene, de har så mye å fortelle om tiden som kommer.

Denne pakt er så tydelig. Det er synd og skam og
tolke seg bort i denne sammenheng, alt ligger så
klart fremme i dagen.:bouncing:




[Redigert den 24-2-2012 av Scot]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-2-2012 kl 03:17


Ja Esekiel beskriver her noe av det samme som i Jeremia 31. Det handler om pakten som kom med Jesus. I tillegg så peker antagelig Esekiel kapitel 37 vers 25 - 27 på noe i fremtiden. De minner mye om Åpenbaringsbokens beskrivelse av hvordan det blir på den nye jord. Esekiel så begge disse hendelsene i et profetisk skue som noe som skulle skje nokså umiddelbart etter hjemkomsten fra Babel. Det er som tidligere nevnt ofte sånn i profetier. Høydepunktene går litt i ett. I dag vet vi at det tok litt tid før Jesus kom. Og det kan jo også ta litt tid før gjenkomst og ny jord, men det kommer.

Savner du et fremtidig tusenårsrike? :)

Eller kanskje en fremtidig hjemkomst til landet? :)

Sorry, men det er ingen av delene i disse tekstene :D
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Scot
Medlem
**




Innlegg: 103
Registrert: 25-11-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-2-2012 kl 10:36


Sitat:
Opprinnelig postet av Igo
Ja Esekiel beskriver her noe av det samme som i Jeremia 31. Det handler om pakten som kom med Jesus. I tillegg så peker antagelig Esekiel kapitel 37 vers 25 - 27 på noe i fremtiden. De minner mye om Åpenbaringsbokens beskrivelse av hvordan det blir på den nye jord. Esekiel så begge disse hendelsene i et profetisk skue som noe som skulle skje nokså umiddelbart etter hjemkomsten fra Babel. Det er som tidligere nevnt ofte sånn i profetier. Høydepunktene går litt i ett. I dag vet vi at det tok litt tid før Jesus kom. Og det kan jo også ta litt tid før gjenkomst og ny jord, men det kommer.

Savner du et fremtidig tusenårsrike? :)



.

Eller kanskje en fremtidig hjemkomst til landet? :)

Sorry, men det er ingen av delene i disse tekstene :D


Syntes du ikke at det er merkelig at "din" lære er noe annet enn det Bibelen sier?

Sitat:
JÅ 20
De tusen år

Og jeg så en engel stige ned fra himmelen med nøkkelen til avgrunnen og en stor lenke i hånden. 2 Han grep dragen, den gamle slangen, som er djevelen og Satan, og bandt ham for tusen år.

3 Så kastet engelen ham i avgrunnen, låste igjen og satte segl over den, så han ikke lenger skulle forføre folkene, ikke før de tusen år var gått. Etter det skal han slippes løs en kort tid.

4 Og jeg så troner, og noen satte seg på dem, og de fikk makt til å holde dom. Og jeg så sjelene til dem som var blitt halshugget på grunn av Jesu vitnesbyrd og Guds ord, de som ikke hadde tilbedt dyret eller dyrets bilde, og ikke tatt imot merket på pannen eller hånden. De ble levende igjen og hersket som konger sammen med Kristus i tusen år.

5 Men de andre døde ble ikke levende før de tusen år var gått. Dette er den første oppstandelsen.

6 Salig og hellig er den som får ta del i den første oppstandelsen. Over dem har den annen død ingen makt. De skal være Guds og Kristi prester og herske som konger sammen med ham i tusen år.

7 Når de tusen år er til ende, skal Satan slippes løs fra sitt fengsel.

8 Han skal dra ut og forføre folkene i alle fire verdenshjørner, Gog og Magog, og samle dem til strid. Og de er tallrike som havets sand.

9 De dro opp på jordens høyslette og omringet de helliges leir og den elskede by. Men ild fór ned fra himmelen og fortærte dem.

10 Og djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet.



Biben beskriver som sagt noe annet enn din lære, hvorfor skal det være slik? Skal det fortsette slik så er det ikke rart
at det blir bare "en liten rest igjen":

Jes. 20

Sitat:

6 Derfor blir jorden
fortært av forbannelse.
De som bor der,
må bøte for sin skyld.
Derfor brenner de som bor på jorden,
bare en liten rest blir tilbake.




Sitat:

4 Husk loven jeg ga Moses, min tjener,
på Horeb for hele Israel,
med forskrifter og bud.

5 Se, jeg sender profeten Elia til dere
før Herrens dag kommer, den store og skremmende.

6 Han skal vende fedrenes hjerter til barna
og barnas hjerter til fedrene,
så jeg ikke skal komme og slå landet med bann.

.

[Redigert den 25-2-2012 av Scot]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-2-2012 kl 04:39


Som du sikkert vet så ha tall i Bibelen ofte symbolverdi og skal ikke alltid tas helt bokstavelig. Da Jesus ble korsfestet ble satan bunnet, noen stod opp fra gravene, og Guds Rike / tusenårsrike var et faktum. Djevelen har også nå et visst spillerom, men hadde han ikke vært lenket så hadde det nok sett adskillig verre ut. Det er disse lenken som gjør at Gud kan gi løfter om å beskytte sine. Det blir likevel martyrer, men ikke mer enn det Gud tillater.

Kristi Ånd var som du vet også i den gamle pakt. Antikristens ånd også. Og antagelig er det noen av de som ikke da fulgte ondskapen som stod opp ved Jesu korsfestelse. "De ble levende igjen og hersket som konger sammen med Kristus i tusen år."

Snipp snapp snute - og det var soga om tusenårsriket.

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Scot
Medlem
**




Innlegg: 103
Registrert: 25-11-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-2-2012 kl 10:26


Sitat:
Opprinnelig postet av Igo
Som du sikkert vet så ha tall i Bibelen ofte symbolverdi og skal ikke alltid tas helt bokstavelig. Da Jesus ble korsfestet ble satan bunnet, noen stod opp fra gravene, og Guds Rike / tusenårsrike var et faktum. Djevelen har også nå et visst spillerom, men hadde han ikke vært lenket så hadde det nok sett adskillig verre ut. Det er disse lenken som gjør at Gud kan gi løfter om å beskytte sine. Det blir likevel martyrer, men ikke mer enn det Gud tillater.

Kristi Ånd var som du vet også i den gamle pakt. Antikristens ånd også. Og antagelig er det noen av de som ikke da fulgte ondskapen som stod opp ved Jesu korsfestelse. "De ble levende igjen og hersket som konger sammen med Kristus i tusen år."

Snipp snapp snute - og det var soga om tusenårsriket.

:)


Kan du ikke bruke bibelen, vise til hvor du finner dekkning for det du skriver? Dine påstander om mye her er nytt og ukjent for meg.

At satan ble "litt" bundet og har et "visst" spillerom, den tolkningen var hår reisende.:shocked2:
.

[Redigert den 26-2-2012 av Scot]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-2-2012 kl 12:07


Tolkningen kommer man fram til ved å ta summen av Bibelen og så bruke hode godt. Ikke like lett for alle selvsagt, men for meg føles nokså naturlig. Har i grunnen aldri hatt noen forståelse for tolkninger der man tar løsrevne bibelsitater, i dette tilfellet deler av Åp 20, og så tolker isolert. Det står noe i Boken om at det er summen av Guds ord som er sannhet. Og er det summen som er sannhet så kan vel ikke det bety så mye annet enn at det må tolkes i sammenheng. Fri fantasi på ett kapitel er ikke veien. Og vel ofte heller ikke Veien.

:duh:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Scot
Medlem
**




Innlegg: 103
Registrert: 25-11-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-2-2012 kl 13:10


Sitat:
Opprinnelig postet av Igo
Tolkningen kommer man fram til ved å ta summen av Bibelen og så bruke hode godt. Ikke like lett for alle selvsagt, men for meg føles nokså naturlig. Har i grunnen aldri hatt noen forståelse for tolkninger der man tar løsrevne bibelsitater, i dette tilfellet deler av Åp 20, og så tolker isolert. Det står noe i Boken om at det er summen av Guds ord som er sannhet. Og er det summen som er sannhet så kan vel ikke det bety så mye annet enn at det må tolkes i sammenheng. Fri fantasi på ett kapitel er ikke veien. Og vel ofte heller ikke Veien.

:duh:


Jeg kan huske en person som ikke helt hadde tolmodighet til å legge puslespill. Han hentet hammeren og klinte til brikkene som ikke helt passet. Etterhvert fikk han brikkene på plass, men "bildet" ble uforstålig til slutt.

Du må da kunne gjøre nærmere rede for dine tolkninger? Fortell litt mer om denne satan som er "bundet", men har allikevel fått et visst spillerom.

Hvor finner du dette i bibelen?
Sitat:

Fri fantasi på ett kapitel er ikke veien. Og vel ofte heller ikke Veien.


Jeg håper det er deg selv du snakker om her ;)

.

[Redigert den 26-2-2012 av Scot]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Scot
Medlem
**




Innlegg: 103
Registrert: 25-11-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-2-2012 kl 15:40


Sitat:
Opprinnelig postet av Igo
Tolkningen kommer man fram til ved å ta summen av Bibelen og så bruke hode godt. Ikke like lett for alle selvsagt, men for meg føles nokså naturlig. Har i grunnen aldri hatt noen forståelse for tolkninger der man tar løsrevne bibelsitater, i dette tilfellet deler av Åp 20, og så tolker isolert. Det står noe i Boken om at det er summen av Guds ord som er sannhet. Og er det summen som er sannhet så kan vel ikke det bety så mye annet enn at det må tolkes i sammenheng. Fri fantasi på ett kapitel er ikke veien. Og vel ofte heller ikke Veien.

:duh:


Tror ikke jeg orker å bruke noe mer tid på slik tom debatt, når en ikke en gang kan forholde seg til bibelen, men måtte ta hensyn til ditt glupe hode? Hvem vet hvor ballen ruller da?

.


[Redigert den 26-2-2012 av Scot]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-2-2012 kl 08:09


Sitat: skrevet av Scot  

Du må da kunne gjøre nærmere rede for dine tolkninger? Fortell litt mer om denne satan som er "bundet", men har allikevel fått et visst spillerom.

Hvor finner du dette i bibelen?

Jesus sier: "Nå felles dommen over denne verden, nå skal denne verdens fyrste kastes ut." Dette viser at det kom noe nytt med Jesus og Guds rike. Paulus sier noe av det samme: "Han kledde maktene og åndskreftene nakne og stilte dem fram til spott og spe da han viste seg som seierherre over dem på korset." Men til tross for dette så sier apostelen også: "dagene er onde" - det er fortsatt ondskap i verden.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 29-2-2012 kl 08:44


Sitat: skrevet av Igo  
Sitat: skrevet av Scot  

Du må da kunne gjøre nærmere rede for dine tolkninger? Fortell litt mer om denne satan som er "bundet", men har allikevel fått et visst spillerom.

Hvor finner du dette i bibelen?

Jesus sier: "Nå felles dommen over denne verden, nå skal denne verdens fyrste kastes ut." Dette viser at det kom noe nytt med Jesus og Guds rike. Paulus sier noe av det samme: "Han kledde maktene og åndskreftene nakne og stilte dem fram til spott og spe da han viste seg som seierherre over dem på korset." Men til tross for dette så sier apostelen også: "dagene er onde" - det er fortsatt ondskap i verden.


Visset er det onskap i denne verden, og satan er aktiv som bare det. Den dagen satan bindes vil du merke det, du vil også merke når han sippes løs igen.

At satan er delvis bundet er bare noe tøys. Finnes ingen dekkning for slik påstand.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-2-2012 kl 09:27


Sitat: skrevet av Viking  


At satan er delvis bundet er bare noe tøys. Finnes ingen dekkning for slik påstand.

Jesus sier: "Simon, Simon! Satan har krevd å få sikte dere som hvete. Men jeg ba for deg at din tro ikke måtte svikte."

:rolleyes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 29-2-2012 kl 10:33


Sitat: skrevet av Igo  
Sitat: skrevet av Viking  


At satan er delvis bundet er bare noe tøys. Finnes ingen dekkning for slik påstand.

Jesus sier: "Simon, Simon! Satan har krevd å få sikte dere som hvete. Men jeg ba for deg at din tro ikke måtte svikte."

:rolleyes:


Du kaster frem påstander uten å kunne ha dekkning for det du sier.

Hvor står det skrevet at satan er bundet nå (2012), men at han allikevel er fri.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-2-2012 kl 14:27


Sitat: skrevet av Igo  
Sitat: skrevet av Viking  


At satan er delvis bundet er bare noe tøys. Finnes ingen dekkning for slik påstand.

Jesus sier: "Simon, Simon! Satan har krevd å få sikte dere som hvete. Men jeg ba for deg at din tro ikke måtte svikte."
Det er forskjell på å binde en person og å be for personen. Og i dette tilfelle stansa ikke Jesus satan fra å sikte Simon, men han bad for Simon om at han ikke måtte falle for satans angrep.

[Edited on 29-2-2012 by solbu]




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 29-2-2012 kl 23:52



Sitat: skrevet av Igo  
Som du sikkert vet så ha tall i Bibelen ofte symbolverdi og skal ikke alltid tas helt bokstavelig. Da Jesus ble korsfestet ble satan bunnet, noen stod opp fra gravene, og Guds Rike / tusenårsrike var et faktum. Djevelen har også nå et visst spillerom, men hadde han ikke vært lenket så hadde det nok sett adskillig verre ut. Det er disse lenken som gjør at Gud kan gi løfter om å beskytte sine. Det blir likevel martyrer, men ikke mer enn det Gud tillater.

Kristi Ånd var som du vet også i den gamle pakt. Antikristens ånd også. Og antagelig er det noen av de som ikke da fulgte ondskapen som stod opp ved Jesu korsfestelse. "De ble levende igjen og hersket som konger sammen med Kristus i tusen år."

Snipp snapp snute - og det var soga om tusenårsriket.

:)



Sitat:

Solbu skrev: Det er forskjell på å binde en person og å be for personen. Og i dette tilfelle stansa ikke Jesus satan fra å sikte Simon, men han bad for Simon om at han ikke måtte falle for satans angrep.



Blir litt her og der, men jeg sier at Igo tolker i det vide her uten ville gjøre rede for seg. Jeg mener at når J.Åp. sier at satan ble bundet i 1000 år, så er det 1000 år. Igo mener at satan alikevel var aktiv selv om han er bundet, men han kan ikke dokumentere sine påstander.





[Redigert den 29-2-2012 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1    3  

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen