Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2
Forfatter: Tittel: Tegnet mellom Gud og Hans folk.
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 18-6-2008 kl 21:20


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
For det første, så har jeg ikke peiling på hvilken profet det er som snakker om "den siste paven". Alt jeg vet er at pavedømmet og DKK er en "hoved-Antikrist".


Den siste pave, Petrus Romanus,

http://en.wikipedia.org/wiki/Prophecy_of_the_Popes

Sitat:

a later added pope described in the prophecy as "Peter the Roman", whose pontificate will end in the destruction of the city of Rome.


Det blir faktisk den neste pave som er den siste pontiffen.

St. Malachy kalles den "profeten".

.

[Redigert den 18-6-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-6-2008 kl 08:42


Sitat:

Opprinnelig postet av BiZ

Personlig, så er jeg ufattelig skeptisk til disse apokryfene. Selv om mye i dem kan være sannhet, så snikes det også pittelitt vranglære i forhold til Bibelen. Dette er livsfarlig!


Apokryfene hørte en gang i tiden til Bibelen, men kristne fanatikere fant ut den delen ikke passet inn i de kirkelige normer.
Luther erklærte om disse bøker at de var ”gode og nyttige å lese”

Så når det gjelder å tolke Bibelen:
Sitat:

Opprinnelig postet av BiZ

Var jeg dere, ville jeg la Bibelen tolke seg selv!

Når du da mener at Bibelen forklarer de 2 300 ”aftener og morgener” som dager som igjen skal omregnes til 2 300 år, ja da er du ute på tynn is.
Profeten Daniel ble forklart at disse aftener og morgener siktet til en ”fjern framtid” Dan.8.26

Du nevnte at ordet ”fastsatt” på gresk betyr ”kuttet av” og det kan nok stemme det.
Sitat:

Opprinnelig postet av BiZ

Ordet 'fastsatt' som på gresk tilsvarer châthak, som betyr 'kuttet av fra', må da være kuttet av fra en tidligere nevnet periode ... altså de 2 300 dagene. Så står det videre i vers 25 at denne perioden på 70 uker (62+7+1) begynner i det "ordet går ut at folket fra Jerusalem skal føres tilbake og byen bygges opp igjen ...". Dette skjedde i år 457 f.Kr. (Esra 7,11).


Men her blander du sammen flo og skodde.
….altså de 2 300 dagene - du trenger ikke forklare hvis Bibelen tolket seg selv her!
Dette gjør du bare for at din teori om årstallet 1844 skal stemme.
Dessuten, kutter du av noe fra disse 2 300 som du kaller år, vil du heller ikke få arstallet 1844, men du flytter dette problemet over til en annen "tidliger periode" - når?

Å kutte av, forkorte eller avskjære, står det forklaringer om i Skriften:
Sitat:

Salm.37.38:
Men overtrederne går til grunne alle sammen, og de ugudeliges framtid skal avskjæres.

Mark.13.20:
Dersom Herren ikke forkortet de dager, ble intet kjød frelst. Men for de utvalgtes skyld, dem som han har utvalgt, har han forkortet de dagene.

Her som om det allerede har skjedd:
Salm.89.46:
Du har forkortet hans ungdoms dager, du har dekket ham med skam. Sela.

Job 24.24:
De stiger høyt. En liten stund, så er de ikke mer. De segner og dør som alle andre, som akstoppen blir de skåret av.

Jak.5.4:
Se, lønnen dere har holdt tilbake fra arbeiderne som har skåret åkrene deres, roper høyt, og ropene fra høstfolkene er nådd fram til Herrens Sebaots ører.


Var det dette som skjedde i 1844?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 20-6-2008 kl 10:46


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
...

Så når det gjelder å tolke Bibelen:
Sitat:

Opprinnelig postet av BiZ

Var jeg dere, ville jeg la Bibelen tolke seg selv!

Når du da mener at Bibelen forklarer de 2 300 ”aftener og morgener” som dager som igjen skal omregnes til 2 300 år, ja da er du ute på tynn is.
Profeten Daniel ble forklart at disse aftener og morgener siktet til en ”fjern framtid” Dan.8.26

Du nevnte at ordet ”fastsatt” på gresk betyr ”kuttet av” og det kan nok stemme det.
Sitat:

Opprinnelig postet av BiZ

Ordet 'fastsatt' som på gresk tilsvarer châthak, som betyr 'kuttet av fra', må da være kuttet av fra en tidligere nevnet periode ... altså de 2 300 dagene. Så står det videre i vers 25 at denne perioden på 70 uker (62+7+1) begynner i det "ordet går ut at folket fra Jerusalem skal føres tilbake og byen bygges opp igjen ...". Dette skjedde i år 457 f.Kr. (Esra 7,11).


Men her blander du sammen flo og skodde.
….altså de 2 300 dagene - du trenger ikke forklare hvis Bibelen tolket seg selv her!
Dette gjør du bare for at din teori om årstallet 1844 skal stemme.
Dessuten, kutter du av noe fra disse 2 300 som du kaller år, vil du heller ikke få arstallet 1844, men du flytter dette problemet over til en annen "tidliger periode" - når?

Å kutte av, forkorte eller avskjære, står det forklaringer om i Skriften:
Sitat:

Salm.37.38:
Men overtrederne går til grunne alle sammen, og de ugudeliges framtid skal avskjæres.

Mark.13.20:
Dersom Herren ikke forkortet de dager, ble intet kjød frelst. Men for de utvalgtes skyld, dem som han har utvalgt, har han forkortet de dagene.

Her som om det allerede har skjedd:
Salm.89.46:
Du har forkortet hans ungdoms dager, du har dekket ham med skam. Sela.

Job 24.24:
De stiger høyt. En liten stund, så er de ikke mer. De segner og dør som alle andre, som akstoppen blir de skåret av.

Jak.5.4:
Se, lønnen dere har holdt tilbake fra arbeiderne som har skåret åkrene deres, roper høyt, og ropene fra høstfolkene er nådd fram til Herrens Sebaots ører.


Var det dette som skjedde i 1844?


Jeg synes du gjør det vanskelig for deg selv her. Det er ikke min teori, det er historie. For meg er det så innlysende at det hele henger sammen at jeg kan simpelthen ikke gjøre noe annet enn å godta det. Men motbevises denne profetien med årstall, o.l., da skal jeg revurdere den. Men hittil, så er det beviser både i Skriften selv og i historiebøkene.

Jesus døde akkurat midt i den 70. uke, altså det 70. år etter at gjenoppbyggingen av Jerusalem hadde begynt.

Dersom jeg befinner meg ute på "tynn is" som du sier, hvordan kan da dette år/dag-prinsippet samstemme helt med nedskrevet historie? Er det kanskje bare en tilfeldighet?

Jeg kuttet av 70 uker, som Gabriel sier, fra de 2 300 dagene. "70 uker er fastsatt..." står det, og dette sier Gabriel etter at han har kommet tilbake til Daniel for å gi Daniel "full innsikt" i synet Daniel hadde om de 2 300 dagene. Dette er innlysende, les kapitlene selv!

De 70 ukene begynte i det ordet om at Jerusalem skulle gjenoppbygges gikk ut, og dette skjedde nemlig i 457 f.Kr. (dette er ikke oppspinn!). Så dermed regner vi utifra dette: 70 uker = 70 x 7 dager = 490 dager/år. -457 - 490 = 33 (i år 34 i jødisk kalender dro Jesus opp til Himmelen igjen, og dette var ved slutten av det 490 årene, eller de 70 ukene). Midt i den siste uken, den 70. uke, en halv "uke" før Jesus dro opp til Himmelen, døde Jesus på korset, i år 31 e.Kr.

Som du ser, er det full harmoni med denne tolkningen av profetien om de 2 300 dagene. Dette er ikke oppspinn.


Les selv fra Dan 8-9. Legg merke til at ved det siste verset i kapittel 8 ender med at Daniel sier at "han var lamsått av synet og forstod det ikke". Dermed leser du videre, kapittel 9, hvor han ber en inderlig bønn til Gud. I vers 20 kommer det plutselig en engel til ham, Gabriel. Hvorfor kommer Gabriel til Daniel nå? Les videre, vers 22: "Daniel, nå er jeg kommet for å gi deg full innsikt".

Dermed går han igang med å forklare videre om de 70 ukene av de 2 300 dagene, osv.

Jeg er ikke helt på viddene! Ikke bare samstemmer dette med historie, men det er logisk lagt fram også. Ettersom Daniel fortsatt ikke forstod synet han fikk, kommer Gabriel, etter Daniels inderlige bønn, og lover å gi Daniel full innsikt.

Dan 8,26:
"Det er sant, dette synet om kvelder og morgener som her er fortalt. Du skal gjemme på synet, for det gjelder en fjern fremtid."

Amen, det gjaldt sannelig en fjern fremtid for Daniel, han levde tross alt en gang i den Babylonske tiden som varte fra 605--539 f.Kr. Og 2 300 år er nå en ganske lang tidsperiode, synes jeg da.

Og forresten, skriftstedet du hente fra Mark 13,20 har lite å gjøre med dette. Der snakkes om den store trengsel som skal oppstå i endetiden før Jesus kommer igjen. Om ikke de dagene var forkortet, ville ikke noe menneske bli freslt. Dette gjelder altså fortsatt en fremtid som jeg tror ikke er like fjern som den var for Daniel.

Jeg tror ikke nødvendigvis at hver gang det nevnes ordet 'forkortes' eller 'avskjært', at det handler om tidsprofetien til Daniel. Det blir litt rart å trekke inn alle mulige skriftsteder som nevner et par av ordene brukt i Daniels bok. Det er kanskje vel så viktig å se på sammenhengen hvor de er nevnt, enn å se på ordet i seg selv.

[Redigert den 20-6-2008 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-6-2008 kl 17:56


Hei BiZ!

Selv om du mener at hendelsene i 1844 ikke er din teori, men historie, så er det en avsporing fra den bibelske forklaring som tidsmessig setter avkorting av tiden til endetiden.
Jeg gjentar atter en gang:
Sitat:

Mark.13.20: Dersom Herren ikke forkortet de dager, ble intet kjød frelst. Men for de utvalgtes skyld, dem som han har utvalgt, har han forkortet de dager.

Avkortingen av den siste tid er et faktum, det har hendt før og det vil komme til å skje igjen.
Hvis du leser Prof. Daniels 9.kap nøyere igjennom vil du måtte kunne se at historikerne har tatt feil i sine antagelser, for den tiden som beskrives her gjelder ikke for året 1844, men tilhører den siste tid - “under tidens trengsel” - som er et velkjent begrep angående endetiden.
Dette begrepet - “stor trengsel” var et navn Daniel fikk - Beltsasar - Dette ordet er sant, og det varsler stor trengsel. Dan.10.1.

Altså de 70 ukene du refererer til, gjelder for den fastsatte tid - som i Dan.11.27 beskriver som endens tid - for ennå dryger det med enden, til den fastsatte tid er inne.

“Den fastsatte tid” er “De dager” og også “De 70 uker” som er tilmålt Guds folk - (ENGLENE, se nedenunder), “DE UTVALGTE”* som får Den Hellige Stad til å innelukke FRAFALLET og til å forsegle synder og til å dekke over MISGJERNING føre fram en EVIG RETTFERDIGHET, besegle syn og profet, og til å salve et Aller helligste.

Her bevises at kristne doktriner til stadighet tar feil, og at det finnes ingen som helst beviser for at Jesus levde for snart to tusen år siden, noen trefliser av et kors beviser ingenting, og til og med skriften selv motbeviser religiøse standpunker om Jesu liv:
Sitat:

1.Pet.1.20:
Han var forut kjent, før verdens grunnvoll ble lagt, for deres skyld er han blitt åpenbart EN gang VED TIDENES ENDE.


Han er med andre ord ikke åpenbart enda!
Sitat:

Heb.9.26:
I så fall måtte han ha lidt mange ganger fra verden ble grunnlagt. Men nå er han blitt åpenbart EN GANG VED TIDENS ENDE for å bortta synden ved sitt offer.


Sanningen er at:
Sitat:

For de som bor i Jerusalem, og deres rådsherrer, kjente ham ikke. Og da de dømte ham, oppfylte de profetenes ord, som blir opplest hver eneste sabbat. Apg.13.27.

Joh.1.10:
Han var i verden, verden er blitt til ved ham, og verden kjente ham ikke.

Matt.17.12 forklarer dette fenomenet ytterligere:
Men jeg sier dere at Elias allerede er kommet, og de kjente ham ikke, men gjorde med ham det som de ville. Slik skal også Menneskesønnen lide under dem.


Det finnes klare forskjeller mellom Menneskesønnen og Jesus:
Sitat:

Matt. 12.32:
Den som taler et ord mot Menneskesønnen, skal få forlatelse. Men den som taler ord mot Den Hellige Ånd (Jesus), skal ikke få forlatelse, verken i denne tidsalder eller den som kommer.

Her ser en forskjellen mellom Jesus og Menneskesønnen, hvor teksten viser at Menneskesønnen er Jesu kommet i kjød, mens den sanne Jesus er den som kommer med Den Hellige Ånd.

Jesu død på korset er derimot et billedspråk som Bibelen hele tiden er skrevet i, og er bare symbolsk for andre typer handlinger som verden ikke forstår - vi forstår bare stykkevis og delt.

Så, når det gjelder ord med store bokstaver er dette ord som kan undersøkes nærmere for å ta rede på betydningen - for Bibelen forklarer i sannhet meningen bak disse:
* “DE UTVALGTE - de som falske messiaser og falske profeter skal føre vill om det var mulig, Matt.24.24.

Teksten i Tim.5.21 viser til at det er når Jesus viser seg frem EN GANG ved tidenes ende:
Sitat:

Jeg vitner for Gud og for Kristus Jesus OG DE UTVALGTE “ENGLER“: Ta vare på dette fordom og uten å handle panisk.


Verset viser i det minste til at de utvalgte her er engler - englene er videre forklart som høstfolk, og høsten er det samme som enden på denne tidsalder. Matt.13.39.
Åp.17.14 forklarer de utvalgte slik:
Sitat:

(Disse - de ti horn som ennå ikke har fått rike, men får makt som konger sammen med dyret i en time…)
Disse skal føre krig mot Lammet. Men Lammet skal seire over dem, fordi han er herrenes herre og kongenes konge - SEIRE SAMMEN med dem som er med Lammet, DE KALTE OG UTVALGTE OG TROFASTE.


Det samme gjelder for FRAFALLET:
Sitat:

Først må frafalle komme, SYNDENS MENNESKE åpenbares, FORTAPELSENS SØNN. (2.Tess.2.3)


MISGJERNINGEN sikter til den misgjerning som fører til UNDERGANG,
Esek.21.25
Denne synd er det som ved TIDENS ENDE skal bort tas og til gjengjeld erstattes med en EVIG RETTFERDIGHET som betyr for oss en helt ny verden med EVIG LIV.

De 70 ukene er altså ennå ikke kommet, men sikter til DEN STORE DAGEN, en TRENGSELSTID for Jakob (Israel betyr navnet 1,M.32.28) som han /Israel skal bli frelst fra. (Jer.30.7)

Håper du forstår sammenhengen av dette bedre når du ser ordet i dets rette betydning.

Mvh Lexus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 16-8-2008 kl 18:45


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
........
Jeg vet at Evangeliet ved Kristus har frelst oss fra lovens forbannelse, men vi lever ikke over loven/budene. Vi er i en mellomfase mellom gammel og ny pakt og budene gjelder ennå. .......


Hvir i Bibelen står det at vi er i en mellomfase mellom den gamle og den nye pakt? Enten er du under den gamle pakt og må holde alle lover og forskrifter i Mose lov, eller du er under den nye pakt, frikjøpt fra trelldommen under den gamle, og har del i livets Ånds lov.

Da Jesus utandet på korset ropte han ut: Det er fullbrakt! Og da Jesus ble oppreist fra de døde frelsesverket fullendt. Jesus hadde levd, sonet for våre synder og stod opp igjen tredje dag var alt skjedd. Det levittiske prestedømmet er avskaffet og prestedømmet er omskiftet. Når er Jesus vår yppersteprest. Så sier også Heb 7,12 "For dersom prestedømmet blir omskiftet, da skjer det jo nødvendigvis også en omskiftelse av loven." Den gamle pakt er altså over og den troende lever nå under den nye pakt. Den gamletestamentlige loven er erstattet med Jesus, som nå ved Ånden er vår lov. Nemlig livets Ånds lov. Rom 8,2 "For livets Ånds lov har i Kristus Jesus frigjort meg fra syndens og dødens lov." Det var dødens tjeneste som med bokstaver var innhogd på stener, 2. Kor 3,7.

Legg også merke til 2. Kor 3,14 som sier om dem som ennå lever under den gamle pakt: "Men deres sinn er blitt forherdet. For helt til denne dag blir det samme dekke liggende når de leser den gamle pakt, og det blir ikke tatt bort. For det er bare i Kristus det blir fjernet."

Gud profeterer i Jesaja 42:6 at han vil gjøre Jesus til en pakt for oss. Den nye pakt er i Jesu blod som er utgytt for våre synder, Luk 22,20 "Likeså tok han kalken etter aftensmåltidet og sa: Denne kalk er den nye pakt i mitt blod, som utgytes for dere." Nå har vi vår indre ro og hvile (sabbatshvile) i Jesus, les Heb 4. Han er vår hvile. Nå skal vi kke lenger måtte trelle under loven, men Jesus har kjøpt oss fri fra denne trelldommen.

Sitat:
........ Og det understreket Kristus da Han sa at Han ikke skulle fjerne en "tøddel".


Hvis du leser Matt 5:17-18 ser du at Jesus med uttrykket "loven eller profetene" sikter til hele Mose lov og alle profetene. Det er ikke spesifikt om de bud bud jesus sier at: "Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå, før det er skjedd alt sammen." Da Jesus oppgav ånden på korset ropte han ut: Det er fullbrakt! Ved Hans oppstandelse og himmelfart var allt skjedd og både prestedømmet og loven var omskiftet.

Sitat:

Det er vel ikke uten grunn at Gud sier at Sabbaten skal være et tegn mellom Han og Hans folk.


Nå har vi vår sabbatshvile i Jesus Kristus. Ved troen på ham har vi fått del i den sanne sabbatshvilen, se Heb 4. Da har vi fått del i Guds rike og kommet inn til Guds hvile.

Et tegn eller et segl er samme sak. I den nye pakt er det Den Hellige Ånd som er den troendes segl, Ef 1,13 "I ham har også dere, da dere fikk høre sannhetens ord, evangeliet om deres frelse, ja, i ham har også dere, da dere kom til troen, fått til innsegl Den Hellige Ånd, som var lovt," Ef 4,30 "Og gjør ikke Guds Hellige Ånd sorg, han som dere har fått som segl til forløsningens dag."




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

puzzled.gif opprettet den 16-8-2008 kl 19:00


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
For det første, så har jeg ikke peiling på hvilken profet det er som snakker om "den siste paven". Alt jeg vet er at pavedømmet og DKK er en "hoved-Antikrist".


Jeg ser at våre adventistvenner og deres meningsfeller i spørsmålet om hvem som er Antikrist er så fokusert på paven og den katolske kirke at de ikke klarer å se den sanne Antikrist. Tegnet på Antikrist finner vi i 1. Joh 2,22 "Hvem er løgneren om ikke den som nekter at Jesus er Kristus? Han er Antikrist, han som fornekter Faderen og Sønnen."

Så spør jeg disse jeg innledningsvis nevnte:

1) Benekter paven og den katolske kirke at Jesus er Kristus?
2) Benekter paven eller den katolske kirke Gud Faderen og Sønnen?

Hvis dere mener det vil jeg ha sitater med bevis på at paven eller den katolske kirke benekter at Jesus er Kristus kommet i kjød.

Jeg venter på svar ...........? :shocked2:

[Redigert den 16-8-2008 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 16-8-2008 kl 19:18


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus

Her bevises at kristne doktriner til stadighet tar feil, og at det finnes ingen som helst beviser for at Jesus levde for snart to tusen år siden, noen trefliser av et kors beviser ingenting, og til og med skriften selv motbeviser religiøse standpunker om Jesu liv:
Mvh Lexus


Vil du med dette si at du ikke er en kristen, Lexus?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-8-2008 kl 12:17


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs


Vil du med dette si at du ikke er en kristen, Lexus?

Jeg går ikke rundt og kaller meg en kristen, fordi om jeg tror på Gud og Kristus.
Jeg venter heller til Kristus kommer for å bli begravet med ham ved dåpen. Rom.6.4
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 26-8-2008 kl 14:01


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs


Vil du med dette si at du ikke er en kristen, Lexus?

Jeg går ikke rundt og kaller meg en kristen, fordi om jeg tror på Gud og Kristus.
Jeg venter heller til Kristus kommer for å bli begravet med ham ved dåpen. Rom.6.4

Det må nok skje her og nå,Lexus, for Kristus er kommet for 2000 år siden.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-8-2008 kl 08:11


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs


Vil du med dette si at du ikke er en kristen, Lexus?

Jeg går ikke rundt og kaller meg en kristen, fordi om jeg tror på Gud og Kristus.
Jeg venter heller til Kristus kommer for å bli begravet med ham ved dåpen. Rom.6.4

Det må nok skje her og nå,Lexus, for Kristus er kommet for 2000 år siden.


Så påståelig du er wbrocks!
Har du et skriftsted i Bibelen som underbygger din påstand om 2000 år?
Hvis du har det skal jeg tro deg.

Jeg har Rom.6.4-10:
Sitat:

4
Vi ble altså begravet med ham ved dåpen til døden, for liksom Kristus ble oppreist fra de døde ved Faderens herlighet, så skal også vi vandre i et nytt liv.
(Henv. Rom.8.10, Ef.4.22-24, Kol.2.12, 3.1, 1.Pet.1.3)
5
For vi er blitt forenet med ham med ham ved en død som er lik hans død, så skal vi også bli det ved en oppstandelse som er lik hans oppstandelse.
6
Vi vet at vårt gamle menneske ble korsfestet med ham for at syndelegemet skulle bli tilintetgjort, så vi ikke lengre skal slave under synden. (Gal.2.20, 5.24)
7
For den som er død, er rettferdigjort fra synden. (1.Pet.4.1)
8
Men døde vi med Kristus, da tror vi at vi også skal leve med ham. (2. Tim.2.11)
9
For vi vet at etter at Kristus er oppreist fra de døde, dør han ikke mer. Døden har ikke lengre noen makt over ham. (Åp.1.18: Frykt ikke! Jeg er den første og den siste og den levende. Jeg var død, og se, jeg er levende i all evighet. Og jeg har nøklene til døden og dødsriket.)
10
For sin død, den dør han 'en gang for synden, men sitt liv, det lever han for Gud.


Jeg sitter og klyper meg selv i armen for å kjenne etter om jeg er død eller levende, begravet eller ikke, for er jeg død da er jeg allerede rettfediggjort fra synden. (v4 og 7)
Ikke har jeg blitt kosfestet ennå som jeg kan huske (v5 og 6)

wbrochs, skal vi ikke være enig om dette?
Pred.9.3:
Det er en ond ting ved alt det som hender under solen, at det går alle på samme vis. Menneskenes hjerte er fullt av det som er ondt, og det er uforstand i deres hjerte så lenge de lever. Siden går de avsted til de døde. (1.11, 2.16, 8.10,11)

Jeg mener ikke at vi av denne grunn ikke skal gjøre vårt ytterste for å unngå synd, men så lenge det ytterste teltet ennå står er det vanskeligheter med det.

Ps. Disse skriftstedene er egentlig myntet til de som ser og ikke ser, hører men lar være. Esek.12.2, men siden du forstår skriften på den måten du gjør - som om det skulle angå deg selv - tar jeg disse skriftstedene ibruk til samme formål.

[Redigert den 27-8-2008 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 27-8-2008 kl 13:12


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs


Vil du med dette si at du ikke er en kristen, Lexus?

Jeg går ikke rundt og kaller meg en kristen, fordi om jeg tror på Gud og Kristus.
Jeg venter heller til Kristus kommer for å bli begravet med ham ved dåpen. Rom.6.4

Det må nok skje her og nå,Lexus, for Kristus er kommet for 2000 år siden.


Så påståelig du er wbrocks!
Har du et skriftsted i Bibelen som underbygger din påstand om 2000 år?
Hvis du har det skal jeg tro deg.


Her er Bibelens eget bevis og hvis du ikke aksepterer det som et bevis, da er du laaaaangt borte fra kristendommen og like laaaaangt borte troen på Jesus Krisatus:

Matt 1:1-17
1 Ættetavle for Jesus Messias, Davids sønn, Abrahams sønn: ………
………..
17 Slik er det i alt fjorten slektledd fra Abraham til David, fjorten ledd fra David til bortførelsen til Babylon, og fjorten ledd fra bortførelsen til Babylon inntil Messias.

Matt 1:18-25
18 Med Jesu Kristi fødsel gikk det slik til: Hans mor, Maria, var trolovet med Josef, men før de var kommet sammen, viste det seg at hun var med barn, ved Den Hellige Ånd.
19 Josef, hennes mann, var rettferdig, han ville ikke føre skam over henne og ville skille seg fra henne i stillhet.
20 Mens han nå tenkte på dette, se, da viste en Herrens engel seg for ham i en drøm og sa: Josef, Davids sønn! Frykt ikke for å ta Maria, din hustru, hjem til deg. For det som er unnfanget i henne, er av Den Hellige Ånd.
21 Hun skal føde en sønn, og du skal gi ham navnet Jesus, for han skal frelse sitt folk fra deres synder.
22 Alt dette skjedde for at det skulle bli oppfylt som Herren hadde sagt ved profeten:
23 Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel – det betyr: Med oss er Gud.
24 Da Josef var våknet av søvnen, gjorde han som Herrens engel hadde pålagt ham, og han førte sin hustru hjem til seg.
25 Men han levde ikke med henne før hun hadde født sin sønn. Og han gav ham navnet Jesus.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-8-2008 kl 13:18


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
[Her er Bibelens eget bevis og hvis du ikke aksepterer det som et bevis, da er du laaaaangt borte fra kristendommen og like laaaaangt borte troen på Jesus Krisatus:



Du mente vel ikke Barjesus i Apg.13.6?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-8-2008 kl 13:21


Ættetavler?
Se Nahum.3.19 og 1.Tim.1.4
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 27-8-2008 kl 15:29


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
[Her er Bibelens eget bevis og hvis du ikke aksepterer det som et bevis, da er du laaaaangt borte fra kristendommen og like laaaaangt borte troen på Jesus Krisatus:



Du mente vel ikke Barjesus i Apg.13.6?


Jeg mente hva jeg skrev ig henviste til en spesifikk bibeltekst.

Det du viser til var en jødisk trollmann som også bar navnet og bar også navnet Elymas. Så hvordan kan du ungå å oppdage forskjellen på Jesus Kristus i Bibelsitatet jeg viste til i Matteus og Åpg. 13:6? Det må du være snild å forklare. ...

Synes du Barjesus er samme navn som Jesus, også omtalt som Messias? Er dette et eksempel på hvilke fortolkningsprinsipper du anvender og hvordan du går frem for å forstå og å forklare bibeltekster?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 27-8-2008 kl 15:30


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Ættetavler?
Se Nahum.3.19 og 1.Tim.1.4


Og hva mener du at det skal bevise?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-8-2008 kl 18:46


Heisann folkens... Jeg ser at dere debatter om Jesus levde for ca 2000 år siden. Jeg kan vel legge til at seriøse forskere, kristne som ikkekristne lenge har vært enige om at Jesus levde på den tida. Så det trenger egentlig ikke å debatteres. Bibelens vitnesbyrd om saken trenger ikke å kommenteres en gang, for der står Jesu liv i Judea for 2000 år siden fjellstøtt.

mhusoy :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 27-8-2008 kl 19:48


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Heisann folkens... Jeg ser at dere debatter om Jesus levde for ca 2000 år siden. Jeg kan vel legge til at seriøse forskere, kristne som ikkekristne lenge har vært enige om at Jesus levde på den tida. Så det trenger egentlig ikke å debatteres. Bibelens vitnesbyrd om saken trenger ikke å kommenteres en gang, for der står Jesu liv i Judea for 2000 år siden fjellstøtt.

mhusoy :)


Da vil jeg også få legge til at til om med innen islam erkjenner man at Jesus levde for ca. 2000 år siden.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-8-2008 kl 09:35


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs

Jeg mente hva jeg skrev og henviste til en spesifikk bibeltekst.

Det du viser til var en jødisk trollmann som også bar navnet og bar også navnet Elymas. Så hvordan kan du ungå å oppdage forskjellen på Jesus Kristus i Bibelsitatet jeg viste til i Matteus og Åpg. 13:6? Det må du være snild å forklare. ...

Synes du Barjesus er samme navn som Jesus, også omtalt som Messias? Er dette et eksempel på hvilke fortolkningsprinsipper du anvender og hvordan du går frem for å forstå og å forklare bibeltekster?


Hei!
Hadde litt dårlig tid da jeg la inn siste innlegg, så jeg bare la inn dette navnet for det vet jeg kommer inn på riktig spor igjen.

Som du ber om, jeg skal forklare…
Navnet Barjesus er helt riktig som du skriver en jødisk trollmann, som i verset også stadfester at trollmannen er en falsk profet.
Hvis du definerer en falsk profet og bruker de andre ord denne er omtalt med, finner du ut at det er også en profet som taler løgn.
Og løgneren som lærer løgn blir kalt for halen i Jes.9.15, som også er bakstussen til Slangen som blir kalt for Djevelen og Satan.
I 2.M.4.2-4 , ber Herren Moses om å kaste fra seg staven han har i hånden, og Moses kaster den på bakken, den blir da umiddelbart til en slange som Moses måtte flykte fra.
Interessant?
Men da Herren ba Moses om å rekke ut hånden og gripe den i halen, så ble den straks til en stav i hånden på ham.
Selv om Moses hadde en slik stav som kunne bli til en slange, hadde også Farao og hans tjenere en slik stav, og da de kastet hver sine staver ble begge stavene til slanger, men Arons stav slukte de andres stav. 2.M.7.10-12

Dette er selvfølgelig et bilde på de kommende krefter.
Trollmannen, wbrocks, er en som farer med trolldom, som også er nevnt under kjødets gjerninger i Gal.5.19-21. Jesus skulle jo komme i kjød og gjerninger. 1.Tim.3.16 og Luk.24.19:
Han sa da til dem: Hva da? De sa til ham: Det med Jesus fra Nasaret, en mann som var en profet, mektig i gjerning og ord for Gud og hele folket -

Som svar på ditt spørsmål :
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Synes du Barjesus er samme navn som Jesus, også omtalt som Messias? Er dette et eksempel på hvilke fortolkningsprinsipper du anvender og hvordan du går frem for å forstå og å forklare bibeltekster?


Svaret mitt er nei!
Nå har jeg grunngitt hva en trollmann er lagt ut som - trollmenn er slike som farer med trolldom, forklart i Apokryfene:
“Før hadde de nektet å tro på deg, fordi de drev med trolldom. Men da deres førstefødte sønner døde, måtte de erkjenne: Dette folk er Guds sønn!
Gal.3.16 Men løftene ble gitt til Abraham og hans ætt. Han sier ikke: Og dine ætlinger, som om det gjaldt mange. Men som når det gjelder èn: Og dette er Kristus.

Åp.22.16: Jeg Jesus, har sendt min engel for å vitne om dette for dere i menighetene. “Jeg er Davids rotskudd og ætt, den klare morgenstjerne."

Slik er mitt fortolkningsprinsipp!

Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Ættetavler?
Se Nahum.3.19 og 1.Tim.1.4


Og hva mener du at det skal bevise?

Det skal bevise at et visst folk som farer med fremmed lære (se verset førut) som er trollmannen og profeten Barjesus lære, og forteller at de ikke skal gi seg av med eventyr og endeløse ættetavler, som fører heller til unyttig strid enn til å tjene Guds frelsesråd i troen.
Dette er grunnen: Mange skal komme i mitt navn og si: Jeg er Messias! Og de skal føre mange vill. Matt.24.5
Disse som bedriver falsk lære, vil også prøve seg ved å dokumenter at de er det gjennom slektsledd og vil bruke de samme opplysninger som du legger frem på en finurlig måte.
Du nevner 14 slektsledd, et slektsledd er 35 år i følge Job 42.16,
140:4 = 35x14 =
490 år fra Abraham til David,
490 år fra David til bortforelsen av Babylon,
490 år fra bortførelsen til Babylon inntil Messias.
Sum av slektsledd er 14x3 = 42
Eller 490x3 = 1470 år

Når det gjelder Tit.3.9 handler stridsspørsmålet om ættetavler og stridigheter i loven, som en bør holde seg borte fra da de er unyttig og meningsløs.
I verset etter kommer rådet om å vise bort slike som farer med vranglære.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen