Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  
Forfatter: Tittel: Tegnet mellom Gud og Hans folk.
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 9-6-2008 kl 09:15
Tegnet mellom Gud og Hans folk.


Jeg fant ingen sabbatstråd i "Åpen teologisk debatt", så jeg laget en like godt. Det er tross alt et tema som går igjen her.

Sitat:

Hvilket tegn står som symbol på pakten mellom Gud og hans folk? Det står i Bibelen, Esekiel 20,20. Hold mine hviledager hellige! De skal være et tegn på pakten mellom meg og dere, så dere kan vite at jeg er Herren deres Gud.

Med dette tegnet i blandt oss så vet vi at Herren er vår Gud. Det er et tegn på pakten mellom Gud og oss.

Hva blir det hvis vi tar bort dette tegnet?

Sitat:

Sabbaten er også et tegn på helliggjørelse. Det står i Bibelen, Esekiel 20,12. Jeg gav dem også mine hviledager; de skulle være tegn på pakten mellom meg og dem. Slik skulle de vite at jeg er Herren som helliger dem.


Vil det bli det samme om vi setter inn søndagen her? Med tanke om hvor den kommer fra og hva den representerer.

Sabbaten er "tegnet", enten har man det eller så har man det ikke?

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-6-2008 kl 15:51


Kan det være kristelig rett å holde alle dager for like?

Ja, det kan se sånn ut ifølge Paulus:

”Én holder den ene dagen for å være viktigere enn den
andre, en annen mener at alle dager er like. Men enhver
skal være fullt overbevist om sitt syn.”
(Rom 14,5)



[Redigert den 9-6-2008 av Gnagar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-6-2008 kl 16:24


Ett menneske setter en dag høyere enn en annen, et annet menneske holder alle dager for å være like. Enhver av dem må bare være fullt overbevist i sitt eget sinn! (Rom 14,5)

Det ser for meg ut som om Paulus her kommer med en diplomatisk situasjonsbeskrivelse vedrørende både helligdager og helligdagen. Siden hans formaning her er at enhver må være overbevist i sitt eget sinn, kan det muligens ligge en oppfordring her til nøyere undersøkelse av saken slik at en vet hva en gjør eller ikke gjør. Det skulle være nok av eksempler og hendelser i Skriften til åpen beskuelse for enhver som ønsker å vite hva en skal mene og hvorfor. Det viktigste er at vi ikke dømmer hverandre ut fra hvilket syn og hvilken overbevisning vi har over dette tema.

Grupper som har en markant forkynnelse hvor sabbatshelligholdelse gjøres til et spørsmål om frelse eller fortapelse har en klar tendens til å gi dette tema en lovisk slagside. De ville oppnå en større respekt for sin overbevisning blant de som har et annet syn ved å fremheve sabbaten mer som et tilbud enn et krav

mener eg.

(Men eg har ment mye feil mange ganger, og vil sikkert komme til å gjøre det igjen!)



[Redigert den 9-6-2008 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 10-6-2008 kl 12:54


Hvem skylder vi å respektere i første rekke? Mennesket eller Gud?

Gud bruker "skal" i sine bud til oss; "du skal..."
Skal er det sterkeste uttrykket i lov form, det er ingen anbefaling (du bør.. os.v.), du kan heller ikke oversette det med du kan ikke.

Jeg tror vi synder mot Gud når vi sier vi kan gjøre som vi vil og jeg tror ikke vi kan påberope oss respekt når vi ikke respekterer Gud.

Jeg vet at Evangeliet ved Kristus har frelst oss fra lovens forbannelse, men vi lever ikke over loven/budene. Vi er i en mellomfase mellom gammel og ny pakt og budene gjelder ennå. Og det understreket Kristus da Han sa at Han ikke skulle fjerne en "tøddel".

Det er vel ikke uten grunn at Gud sier at Sabbaten skal være et tegn mellom Han og Hans folk.

.

[Redigert den 10-6-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 10-6-2008 kl 13:07


Jeg er helt enig med Viking.

Gud har selv sagt at Sabbaten er Hans hellige dag, og den ble ikke opphevet, som en del av loven, på korset (tvert imot).

Det er ikke det samme hva slags syn man har, mener jeg. Det er viktig å være i tråd med Bibelens lære! Gud har ikke opphevet sin Sabbat, den sjuende dag, og i følge Bibelen tyder mye på at nettopp denne dagen vil være tegnet på Guds sanne folk.

Når USA og pavemakten går sammen om å innføre en "nasjonal helligdag", som da vil være søndagen, vil alle, små og store, rike og fattige bli tvunget (i forhold til landets vedtekter) til å holde deres fastsatte dag. De som aksepterer dette menenskelige påbud vil da ta "dyrets merket", som det er nevnt i Åpnebaringsboken.

Men det finnes mange søndagshelligholdere som oppriktig tror at søndagen er Guds hellige dag. Alle vil før eller senere få den nødvendig kunnskapen til å kunne velge, så det er bare et spørsmål om tid.

[Redigert den 10-6-2008 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2008 kl 13:44


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Jeg vet at Evangeliet ved Kristus har frelst oss fra lovens forbannelse, ..

Vi er i en mellomfase mellom gammel og ny pakt ..

«Dette begeret er den nye pakt i mitt blod», sa Jesus.

«Hør ham!»

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2008 kl 18:59


Flere typer hviledag?
Sitat:

Sak.8.19: Så sier Herren, hærskarenes Gud: Fasten i den fjerde måneden og den femte og i den sjuende og i den tiende måneden skal bli til fryd og til glede og til glade høytider for Judas hus. Elsk sannhet og fred!

Etter som jeg forstår Skriften er hviledagen først og fremst en påminnelse og en hellig sammenkomst for Israels barn etter innhøstingen av kornet i landet. Denne hviledagen skal holdes i den sjuende måneden og på den første dag.
Men ti dager etter i den samme sjuende måned skal det være soningsdag, denne dagen var veldig viktig for den som ikke faster den dagen skal utryddes av sitt folk.
(3.M.23.22-29) (Esek.20.1)
Sitat:

Den femte dag i den sjuende måneden, når dere samler inn landets grøde, skal dere holde Herrens fest. Den skal vare i sju dager. Den første dagen skal være hviledag, og den åttende dagen skal være hviledag. 3.M. 23.39


Sitat:
Sak.7.5: Si til folket i landet og til prestene: Når dere har fastet og klaget i den 5. Og i den 7. Måneden, og det nå i sytti år, er det da for min skyld dere har fastet?




Så i 2.M.34.21:
Sitat:

Seks dager skal du arbeide, og på den sjuende dagen skal du hvile. Om det så er i våronn eller høstonn, så skal du holde hviledagen.


Hvordan i all verden holder en orden på dette?
Det er vel ikke noe som kan leses rett ut av boken og holdes, det ligger dypere forklaringer til hviledagen, den Gud hviler på. Han bruker nemlig den samme uken til å skape himmel og jord.
Tekstene er ment til å finne sammenhenger, våronn er såtiden som nevnes i 1.M.8.22:
Sitat:

Så lenge jorden står heretter, skal såtid og høst, kulde og hete, sommer og vinter, dag og natt aldri ta slutt.

Hva forstår vi med dette?
Sitat:

Matt.13.37:
Den som sår det gode kornet*, er Menneskesønnen. (*se lengre ned Matt.13.38)

Mark.4.14: Såmannen sår ordet.
1.Kor.15.37: Og det du sår, er ikke et legeme som skal bli, men et nakent korn - om det nå er av hvete eller av et annet slag.


Når lignelsen om kornet som blir sådd er våren, hva kommer etter, er det ikke sommeren som er veksttiden?:
Sitat:

Jes.42.9:
De ting som er forkynt tidligere, se, de er kommet. Og nå forkynner jeg nye ting. Før de spirer fram, lar jeg dere høre dem.

Mark.4.27:
Han sover og står opp, natt og dag, og kornet spirer seg høyt - hvordan det går til, vet han ikke.

Lignelsen om fikentreet og alle trær: Så snart de springer ut og dere ser det, da vet dere selv at sommeren er nær - slik skal dere også når dere ser disse ting skje, vite at Guds rike er nær. (Luk.21.29-31)


Når sommeren er over er det høst.
Sitat:

Matt.13.38-39:
Åkeren er verden. Det gode kornet er rikets barn* (*se ovenfor, Matt.13.37) Ugresset er den ondes barn. Fienden som sådde det, er djevelen. Høsten er enden på denne tidsalder.


Det er så lett å glemme sammenhengen i Skriften når en bare konsentrer seg om en ting - i dette tilfelle sabatten.
Vi ser i 3.M. 23.39 at i den 5.måneden i innsamlingstiden (altså om høsten, normalt bruker den å være 3 måneder senere?) skulle det holdes en fest hos Herren som skulle vare i en uke, altså i sju dager, den første dagen skulle så være hviledag og også den åttende dag? Noen som forstår dette?
Vi vet at det er etter disse åtte dager Jesus får sitt navn, Luk.2.21 og 1.M.17.12
Ser en på ordet sabbatsdag er dette en gave fra Israels barn som til alle tider (syv tider) legges fram for Herren - en evig pakt. 3.M.24.8
Sitat:

For på seks dager gjorde Herren himmelen og jorden, havet og alt som i dem er, og han hvilte på den sjuende dagen. Derfor velsignet Herren sabbatsdagen og helliget den.


Dersom du virkelig vil sette deg inn i sabbatsdagen, Viking, er der mange viktige ting som må tas i betraktning:
Sitat:

2.M.31.15:
Det er seks dager til å arbeide i, men den sjuende dagen skal det være høyhellig sabbat, hellig for Herren. Hver den som gjør noe arbeid på sabbatsdagen, han skal visselig lide døden.

Hos Neh.13.kap kan en lese mye av ting som skjedde på sabbatsdagen, men den er alltid om høsten etter innhøstningen av korn, om det nå var hvete eller et annet slag. Vinpressen var i hvert fall satt i gang. Neh,13.15

I følge Sal.92 .1- En salme. En sang for sabbatsdagen.
Og i v3 og v4 lyder miskunnhet om morgenen og trofasthet om nettene til sitar og harpe til tankefullt spill på sitar.

Dette gir også informasjon at sabbaten virkelig hører inn under høsten.
Miskunn er noe Herren gir etter fedres misgjerninger på barn inntil tredje ledd, på dem som hater ham. Miskunn gis for tusen ledd som er det samme som 35 000 år.(2.M.20.5-6)

Misgjerningen er den som fører til undergang, Esek.21.25 og miskunn og sabbat kommer inn etter denne.

Enda en ting som viser til at sabbatsdagen hører inn etter endetiden er instrumentene som brukes - ikke mist sitaren:
Sitat:
Ta din sitar, gå omkring i byen, du glemte skjøge! Spill det beste du kan, syng vise på vise, så folk kan komme deg i hu!

Verset handler om skjøgen i Åpenbaringsboken, og er også forklart i Jes.23.15:
Sitat:

På den tid skal Tyrus bli glemt i sytti år, så lenge som en konges dager. Når sytti år er til ende skal det gå med Tyrus som det heter i visen om skjøgen.


Sitat:
Sak.7.5: Si til folket i landet og til prestene: Når dere har fastet og klaget i den 5. Og i den 7. Måneden, og det nå i sytti år, er det da for min skyld dere har fastet?



Altså er sabbatsdagen en spesiell dag i fremtiden og ikke noen vanlig hviledag for oss vanlige mennesker. Vi tar fri midt i uken om det passer oss.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 10-6-2008 kl 19:53


Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Jeg vet at Evangeliet ved Kristus har frelst oss fra lovens forbannelse, ..

Vi er i en mellomfase mellom gammel og ny pakt ..

«Dette begeret er den nye pakt i mitt blod», sa Jesus.

«Hør ham!»

-


Det er nok riktig at den dels er kommet ved Kristus, Mellommannen og Garantisten.

Men hvis du leser Jeremiha 31:31


Sitat:

31:31 Behold, the days come, saith the LORD, that I will make a new covenant with the house of Israel, and with the house of Judah:

31:32 Not according to the covenant that I made with their fathers in the day that I took them by the hand to bring them out of the land of Egypt; which my covenant they brake, although I was an husband unto them, saith the LORD:



Sitat:

31:33 But this shall be the covenant that I will make with the house of Israel; After those days, saith the LORD, I will put my law in their inward parts, and write it in their hearts; and will be their God, and they shall be my people.

"After those days" hva tror du menes med det? Leser du forutgående kapittel så må en vel trygt kunne påstå at det er snakk om trengselstiden.

At noen har fått Loven til Gud i sine hjerter? Har ikke sett det heller.


Sitat:

31:34 And they shall teach no more every man his neighbour, and every man his brother, saying, Know the LORD: for they shall all know me, from the least of them unto the greatest of them, saith the LORD; for I will forgive their iniquity, and I will remember their sin no more.


Dette understreker og bekrefter at ingen har fullt ut fått den nye pakt ennå. Hvis du mener at noen har mottatt den nye pakt fullt ut så forklar dette verset.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2008 kl 20:35


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

At noen har fått Loven til Gud i sine hjerter? Har ikke sett det heller.


«Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Ingen kan se Guds rike hvis han ikke blir født på ny.»

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 10-6-2008 kl 23:50


Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

At noen har fått Loven til Gud i sine hjerter? Har ikke sett det heller.


«Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Ingen kan se Guds rike hvis han ikke blir født på ny.»

-


Der har du rett, men du ville ikke ta stilling til innholdet i versene til Jeremiah?

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 11-6-2008 kl 13:39


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Altså er sabbatsdagen en spesiell dag i fremtiden og ikke noen vanlig hviledag for oss vanlige mennesker. Vi tar fri midt i uken om det passer oss.


I følge Guds ti bud så er Sabbaten den sjuende dagen i uka. Dersom du tar en kikk på de andre budene, så ser du at også dette fjerde budet skal tolkes bokstavelig.

Det står svart på hvitt i Guds Ord, Bibelen. Jeg skjønner ikke at det skulle vært vanskelig å forstå. Ikke bare det, Gud selv velsignet den sjuende dagen da Han skapte himmelen og jorden. Sabbaten var grunnlagt lenge før de ti bud ble gitt til Israel. Gud er uforanderlig, og det er også de budene som var skrevet inn på steintavler.

[Redigert den 11-6-2008 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-6-2008 kl 18:14


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
I følge Guds ti bud så er Sabbaten den sjuende dagen i uka. Dersom du tar en kikk på de andre budene, så ser du at også dette fjerde budet skal tolkes bokstavelig.
[Redigert den 11-6-2008 av BiZ]



Hei BiZ !

Du har helt rett i at sabbaten er den syvende dagen i uken og verset hvor han velsignet den sjuende dag i uken har jeg da også tatt med i mitt innlegg.
Jeg har også fulgt de forklaringer Bibelen gir for hviledagen:
Sitat:

3.M.23.24:
Tal til Israels barn og si: I den sjuende måneden, på den første dag i måneden, skal dere holde hviledag med basunklang til påminnelse og en hellig sammenkomst.


Sitat:

3.M.23.29:
Den femte dag i den sjuende måneden, når dere samler inn landets grøde, skal dere holde Herrens fest. Den skal vare i sju dager. Den første dagen skal være hviledag, og den åttende dagen skal være hviledag.


Dette er de foreskrifter Bibelen gir til hviledagen i den 7. måned!
Men Herrens tidsregning forstår du ikke, for en dag er som tusen år og tusen år som en dag.

I tillegg orienterte jeg om innsamlingen av landets grøde - vanligvis samles grøden inn om høsten. Det er da også denne tiden hviledagen skal holdes!
Det som står om innhøstingen, Matt.13.30:
Sitat:

La dem begge vokse sammen til høsten. (hveten og ugresset) Når det så er tid for innhøstning, vil jeg si til høstfolkene: Sank først ugresset sammen og bind det i bunter for å brenne det. Men hveten skal dere samle i låven min.


Høstfolket er forklart som engler og høsten som denne tidsalders slutt. Matt.13.39
Forklaringer til hveten og ugresset er gitt i neste vers, ja til og med åkeren som grøden vokser i:
Sitat:

Åkeren er verden. Det gode kornet (hveten) er rikets barn. Ugresset er den ondes barn.

Forstår du ikke dette da?

Ellers er å si at grøden vanligvis betegner det man lever av, men her også i en dobbelt betydning: Man lever jo ikke av brød alene, men av hvert ord som går ut av Guds munn. Ut av dette med grøden får man ut ordet “førstegrøden.”

Sitat:

På førstegrødens dag, når dere bærer fram for Herren et offer av den nye grøden, på ukens høytid, skal dere holde en hellig sammenkomst. (se øverst) Dere skal ikke gjøre deres vanlige arbeid.


Hva er dette da? Er det vanlig å holde høytid hver uke? Slik du mener hviledagen sikter du til søndagen, men en vanlig søndag er ingen høytidsdag.
Legg for øvrig merke til at det skulle holdes en fest for Herren (3.M.23.29)

Festen var for at Herren hadde vendt assyrerkongens hjerte til dem:
Sitat:

Esr.6.22:
De holdt de usyrede brøds høytid i sju dager med glede. For Herren hadde gledet dem og vendt assyrerkongens hjerte til dem, så han støttet dem i arbeidet med Guds hus, Israels Guds hus.


Til slutt vil jeg gi deg en oppsummering av uker som er tilmålt Guds folk (den salvede)
Sitat:

Dan.9.23 -27:
Med det samme du begynte å frembære dine ydmyke bønner, gikk det ut et ord, og nå er jeg kommet for å kunngjøre deg det. For du er høyt elsket.
Så merk deg ordet og gi akt på synet.

Sytti uker er tilmålt ditt folk og din hellige stad til å innelukke frafallet og til å forsegle synder og til å dekke over misgjerning og til å føre fram en evig rettferdighet og til å besegle syn og profet og til å salve et Aller helligste.

Du skal vite og forstå: Fra den tid et ord går ut om å gjenreise og bygge Jerusalem, inntil en Salvet, en Fyrste står fram, skal det gå 7 uker og 62 uker.
Det skal igjen settes i stand og oppbygges med gater og vollgraver, men under tidens trengsel.

Etter de 62 ukene skal Den Salvede utryddes og intet ha. Byen og helligdommen skal bli ødelagt av folket til en fyrste som kommer - og slutten på det er oversvømmelse. Og inntil enden er det krig, ødeleggelse er fast besluttet.

Han skal stadfeste en pakt med mange for èn uke. Midt i uken skal han bringe matoffer og slaktoffer til å opphøre. På styggedommens vinger skal ødeleggeren komme, og det inntil tilintetgjørelse og fast besluttet straffedom strømmer ned over den som volder ødeleggelsen.


Den Salvede, altså Jesus Kristus kommer ikke før Jerusalem er gjenreist etter først å ha blitt lagt i ruiner.
Fra gjenreisningen til Den Salvede står fram, skal det gå 7 uker og deretter skal det gå nye 62 uker hvor Den Salvede utryddes (den vanlige betegnelsen på dette er korsfestelsen)
Det blir nok en ødeleggelse av Jerusalem og helligdommen også, av en fyrste som kommer.
Den siste av disse 70 uker kommer en ny pakt for 1 uke, og henvisningen under viser til Matt.26.28: For dette er mitt blod, den nye pakts blod, som utgytes for mange til syndenes forlatelse.

For å innhente ytterligere opplysning om tid, forklaring til disse uker er oppgitt at en uke her dreier seg om 7 år. 7x70 er altså 490 år, og dette stemmer godt overens med oppregnet tid fra Abraham til Messias som i Matt.1.17 er oppgitt i slektsledd - 14 ledd x 3, og 14 ledd fra bortførelsen til Babylon inntil Messias - 490 år.

Lykke til med sabbatstolkningen!

Lexus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 11-6-2008 kl 18:21


Hvorfor trekker du inn "årlige" sabbater, helligdager utenom den ukentlige Sabbaten? Det fjerde budet er vel ganske klar på at det budet gjelder den ukentlige?

Andre lover regulerte de årlige.

Jeg syntes du gjør Herrens "vei" krokete.

.

[Redigert den 11-6-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-6-2008 kl 00:47


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

At noen har fått Loven til Gud i sine hjerter? Har ikke sett det heller.


«Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Ingen kan se Guds rike hvis han ikke blir født på ny.»

-


Der har du rett, men du ville ikke ta stilling til innholdet i versene til Jeremiah?

.

Joda, skriftstedet i Jeremia, “and
I will remember their sin no more”,
oppfylles for den som blir ”født på ny”.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 12-6-2008 kl 08:25


Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

At noen har fått Loven til Gud i sine hjerter? Har ikke sett det heller.


«Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Ingen kan se Guds rike hvis han ikke blir født på ny.»

-


Der har du rett, men du ville ikke ta stilling til innholdet i versene til Jeremiah?

.

Joda, skriftstedet i Jeremia, “and
I will remember their sin no more”,
oppfylles for den som blir ”født på ny”.

-


Hvis dnk bare leser litt av profetien så er det ikke rart at du kommer frem til det svaret. Jeremiah skriver litt mer om den nye pakten, noe som ikke helt passer inn i dnk lære.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-6-2008 kl 08:27


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Hvorfor trekker du inn "årlige" sabbater, helligdager utenom den ukentlige Sabbaten? Det fjerde budet er vel ganske klar på at det budet gjelder den ukentlige?

Andre lover regulerte de årlige.

Jeg syntes du gjør Herrens "vei" krokete.

.

[Redigert den 11-6-2008 av Viking]


Du har helt rett i det du sier der, Viking!
Alt skal være krokete inntil Herren retter det krokete ut.
Sitat:

Luk.3.5
Hver dal skal fylles opp, hvert fjell og hver haug skal senkes.
Det krokete skal rettes ut, og de ujevne veier skal bli jevne.


Du mener jeg trekker inn årlige sabbater og henviser til det fjerde bud om at det viser klart at dette gjelder den ukentlige sabbaten.
Budet viser også tydelig at sabbaten er en hviledag Gud gjorde etter å ha skapt himmel og jord.

Nå er desverre ikke en dag eller en uke det samme for oss som for Gud, det vitner 2.Pet. 3.8 om.

Retningslinjer for selve hviledagen finner jeg bare to steder, 3.M.23.24 og 23.39, men det er jo alltids slik at Bibelen bruker dagligdagse ting som vi mennesker befenger oss med i hverdagen som utrykk og bilder på noe større. Sabbaten er den jødiske hviledag, den er tatt i bruk i skriften for å lage et enda mye større bilde på ting som vil hende i fremtiden.
Bildet på dette finner du i 3.M.25.kap. v1 til 13 som viser til det 50 år som er et jubelår. Les gjerne noen vers til, kapitlet viser igjen til frelse for landet om det holder sine lover.

I 3.M.26.31 -35 kan en lese om hvordan det skal gå med deres land, det blir lagt øde og byene blir til ørken.
Da skal landet gjøre godt igjen for sine sabbatsår, hele den tid det ligger øde.
Hele den tid det ligger øde skal det ha hvile, den hvile som det ikke fikk i sabbatsårene mens det bodde der.

Det er helt nødvendig for et utarmet land som ligger helt nede etter krig å ha hvile. Dette er hva som skjer den syvende dag.

Lexus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 12-6-2008 kl 11:54


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
...
Hva er dette da? Er det vanlig å holde høytid hver uke? Slik du mener hviledagen sikter du til søndagen, men en vanlig søndag er ingen høytidsdag.
...


Jeg henviser ikke til søndagen, jeg henviser til lørdagen, Guds Sabbat.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor Sabbatsår, o.l., trekkes inn. Alle disse formaningene Gud kom med til israels barn var en del av pakten som Gud opprettet med dem. Men den er brutt! Men Guds bud står fortsatt fast, og det var derfor Jesus måtte dø for at mennesker ved tro kunne få evig liv.

Jeg synes dette var kronglete lagt fram. Siden du påstår at Sabbaten ikke er en ukentlig dag satt til side for helligholdelse, så antar jeg du har flere andre forklaringer for de andre budene. Hva med "Du skal ikke slå ihjel."?, og "Du skal ikke vitne falskt..."?

Gud har lagt det hele fram på en enkel og likefram måte. Det er ingen vits å forvanske det ytterligere. Det er sletts ikke meningen at alt skal være krokete! Alle mennesker er fullt ut i stand til å forstå denne enkle og likeframme sannheten!

Mennesker gjør noen ganger sannheten vanskeligere enn den virkelig er. For å forstå "den egentlige meningen", gir man inntrykk av at man må være en teolog med mange års erfaring for å kunne forstå. Bibelen er ingen abstrakt, mystisk bok.


[Redigert den 12-6-2008 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 12-6-2008 kl 12:37


Sitat:


BiZ skrev:

Bibelen er ingen abstrakt, mystisk bok.



Ah, endelig noen som leser Bibelen riktig. Ikke rart at det er kaos p.g.a. denne "fortolkningen" enkelte har av Bibelen. Ting endres når de ikke helt begriper sammenhengen, de endrer det til det passer til deres "doktriner".

Og Sabbaten er et solid eksemel på hvordan dkk/dnk og hele suppa har tuklet og fixet for å få til en "kombiløsning" på soldag og Sabbat.

Dette fixeriet til DKK omkring soldagen og Sabbaten er forløperen til det økumenske virrvarr vi opplever i dag. Det er akkurat det samme som skjer i dag, de endrer litt etter litt.

Det beste eksempelet er søndag og Sabbat.

Kristi oppstandelse dkk versjon= oppstandelse etter to netter og en dag. - Nok et eksempel på bløff. Gud sier 3 dager og 3 netter, hverken mer eller mindre.

Listen er lang over det de har forkrøplet til det uforståelige.

.

[Redigert den 12-6-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-6-2008 kl 17:16


Sitat:

Opprinnelig postet av BiZ

Jeg synes dette var kronglete lagt fram. Siden du påstår at Sabbaten ikke er en ukentlig dag satt til side for helligholdelse, så antar jeg du har flere andre forklaringer for de andre budene. Hva med "Du skal ikke slå ihjel."?, og "Du skal ikke vitne falskt..."?


Nå synes jeg Sabbaten tar litt for stor bredde om man skal utvide den til å gjelde for flere bud.
Det er klart at en heller ikke skal slå i hjel, og slett ikke på en hviledag. Når blir forresten hvert eneste bud holdt av noen?
Premissene synes å være - ”jeg skal bare”
Jeg vet at det er lørdag som er sabbat i Israel, nå bor og arbeider jeg i Norge, og her er hviledagen lagt til søndag. Jeg er så pass gammel at jeg også har vært med på å jobbe lørdagene også, det var en vanlig arbeidsdag før.
Sier så Bibelen at jeg skal bli straffet for det?

Bibelen sier klart og tydelig:
Sitat:
Ef.6.1-5: Dere barn: Vær lydige mot deres foreldre, i Herren! For det er rett.
Hedre din far og mor! Det er det første av budene som er knyttet løfte til -
For at det må gå deg godt, og du må leve lenge i landet.
Og dere fedre: Vekk ikke sinne hos barna deres, men oppdra dem med Herrens tukt og formaning.
Dere tjenere: Vær lydig mot deres jordiske herrer, med respekt og aktelse av et oppriktig hjerte, som mot Kristus selv.


Jeg skal la være å tyde dette for et negativt forum, men hvis en bare skal forstå dette rett frem, og jeg som lovlydig tjener for mitt lands jordiske herre ble beordret ut i krigen for å slå i hjel, hvem skal jeg da lyde?
Det 6.bud du skal ikke slå i hjel?
Eller det 5.bud: Hedre din far og din mor, så dine dager må bli mange i det land Herren din Gud gir deg?
Uansett vil jeg her måtte komme til å bryte et av budene for å holde et av dem.
Så noen enkel tolkning er det slett ikke.

Lexus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-6-2008 kl 23:06


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

At noen har fått Loven til Gud i sine hjerter? Har ikke sett det heller.


«Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Ingen kan se Guds rike hvis han ikke blir født på ny.»

-


Der har du rett, men du ville ikke ta stilling til innholdet i versene til Jeremiah?

.

Joda, skriftstedet i Jeremia, “and
I will remember their sin no more”,
oppfylles for den som blir ”født på ny”.

-


Hvis dnk bare leser litt av profetien så er det ikke rart at du kommer frem til det svaret. Jeremiah skriver litt mer om den nye pakten, noe som ikke helt passer inn i dnk lære.

.

Du tenker kanskje på dette med at loven skulle skives i deres sinn og i deres
hjerter? Hvis du tar deg bryet med å se litt i kapitel 10 i hebreerbrevet
vil du finne at dette er blitt gjort for dem som har ”troens fulle
visshet” – dvs. den visshet som føder på ny.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 13-6-2008 kl 00:18


Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

At noen har fått Loven til Gud i sine hjerter? Har ikke sett det heller.


«Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Ingen kan se Guds rike hvis han ikke blir født på ny.»

-


Der har du rett, men du ville ikke ta stilling til innholdet i versene til Jeremiah?

.

Joda, skriftstedet i Jeremia, “and
I will remember their sin no more”,
oppfylles for den som blir ”født på ny”.

-


Hvis dnk bare leser litt av profetien så er det ikke rart at du kommer frem til det svaret. Jeremiah skriver litt mer om den nye pakten, noe som ikke helt passer inn i dnk lære.

.

Du tenker kanskje på dette med at loven skulle skives i deres sinn og i deres
hjerter? Hvis du tar deg bryet med å se litt i kapitel 10 i hebreerbrevet
vil du finne at dette er blitt gjort for dem som har ”troens fulle
visshet” – dvs. den visshet som føder på ny.

-



Sitat:

10:16 This is the covenant that I will make with them after those days, saith the Lord, I will put my laws into their hearts, and in their minds will I write them; 10:17 And their sins and iniquities will I remember no more. 10:18 Now where remission of these is, there is no more offering for sin.


Dette er den nye pakt som Gud vil gi dem etter "de dager".
Hvis du ser etter i Jeremiah så er det dager som vi neppe har opplevet ennå.

Skulle dnk ha mottatt en slik ny pakt, pinsevennene, jehovas vitne og dnk? Alle hevder å ha mottat den, men ingen vet hva denne pakten innebærer.


Sitat:

31:34 And they shall teach no more every man his neighbour, and every man his brother, saying, Know the LORD: for they shall all know me, from the least of them unto the greatest of them, saith the LORD; for I will forgive their iniquity, and I will remember their sin no more.



Vil du påstå at denne delen av profetien er oppfyllt? Etter profetiens ordlyd er det ingenting som tyder på at det er noen som har fått den.

Jeg vet ikke om en eneste menighet der absolutt alle er likt utrustet, der ingen "belærer" hverandre mer o.s.v..

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 13-6-2008 kl 12:50


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:

Opprinnelig postet av BiZ

Jeg synes dette var kronglete lagt fram. Siden du påstår at Sabbaten ikke er en ukentlig dag satt til side for helligholdelse, så antar jeg du har flere andre forklaringer for de andre budene. Hva med "Du skal ikke slå ihjel."?, og "Du skal ikke vitne falskt..."?


Nå synes jeg Sabbaten tar litt for stor bredde om man skal utvide den til å gjelde for flere bud.
Det er klart at en heller ikke skal slå i hjel, og slett ikke på en hviledag. Når blir forresten hvert eneste bud holdt av noen?
Premissene synes å være - ”jeg skal bare”
Jeg vet at det er lørdag som er sabbat i Israel, nå bor og arbeider jeg i Norge, og her er hviledagen lagt til søndag. Jeg er så pass gammel at jeg også har vært med på å jobbe lørdagene også, det var en vanlig arbeidsdag før.
Sier så Bibelen at jeg skal bli straffet for det?

Bibelen sier klart og tydelig:
Sitat:
Ef.6.1-5: Dere barn: Vær lydige mot deres foreldre, i Herren! For det er rett.
Hedre din far og mor! Det er det første av budene som er knyttet løfte til -
For at det må gå deg godt, og du må leve lenge i landet.
Og dere fedre: Vekk ikke sinne hos barna deres, men oppdra dem med Herrens tukt og formaning.
Dere tjenere: Vær lydig mot deres jordiske herrer, med respekt og aktelse av et oppriktig hjerte, som mot Kristus selv.


Jeg skal la være å tyde dette for et negativt forum, men hvis en bare skal forstå dette rett frem, og jeg som lovlydig tjener for mitt lands jordiske herre ble beordret ut i krigen for å slå i hjel, hvem skal jeg da lyde?
Det 6.bud du skal ikke slå i hjel?
Eller det 5.bud: Hedre din far og din mor, så dine dager må bli mange i det land Herren din Gud gir deg?
Uansett vil jeg her måtte komme til å bryte et av budene for å holde et av dem.
Så noen enkel tolkning er det slett ikke.

Lexus


Nei, det er jeg helt enig i. Ikke noe menneske kan holde alle budene slik de var ment å holdes, det pga. syndefallet. Gud sier at vi skal hedre våre foreldre, vise dem respekt. Men det er to forskjellige ting å gjøre alt det de sier og å være presentabel og skikkelig.

Hva med Jesus som tolvåring, da han befant seg i tempelet? Maria og Josef som var hans foreldre, haddet lett etter ham i tre dager og tre netter. Allikevel beklaget Jesus seg ikke, han var heller lydig mot sin himmelske Far.

Om min mor så ber meg om å bryte alle de andre budene, ville jeg da gjøre det for å hedre henne? Dette blir et perverst og forvrengt bilde.

Gud har gitt oss en samvittighet og lys. Vi er forpliktet til å følge det lyset vi har fått! Vi får tilgivelse dersom vi har syndet og virkelig angrer på det, men det gir oss ikke tillatelse til å synde. Så langt som vi kan strekke til burde vi prøve å komme, men vi er ikke fullt ut tilstrekkelige, så vi er helt avhengig av Jesu nåde og kjærlighet.

Og siden den hellige Sabbatsdagen var innsatt helt fra begynnelsen av Gud selv, så mener jeg at det sletts ikke er noeon unnskyldning å bryte den pga. landets vedtekter/foreldre, e.l. Det er akkurat det som kommer til å skje i de siste dager, verdens vedtekter og lover vil være opposisjonelle i forhold til Guds lover. Dem som følger verden tar dyrets merke, den som følger Gud og er trofast mot Hans Ord, han vil få Guds segl og et evig liv.

Vi burde streve etter sannhetens lys slik at vi ikke sovner og stryker med! Dette er dog ikke mulig uten et oppriktig hjerte med sitt selv, sine lyster og sine tilhørligheter på alteret.

[Redigert den 13-6-2008 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-6-2008 kl 16:50


Sitat:

Opprinnelig postet av BiZ
Gud har gitt oss en samvittighet og lys. Vi er forpliktet til å følge det lyset vi har fått! Vi får tilgivelse dersom vi har syndet og virkelig angrer på det, men det gir oss ikke tillatelse til å synde. Så langt som vi kan strekke til burde vi prøve å komme, men vi er ikke fullt ut tilstrekkelige, så vi er helt avhengig av Jesu nåde og kjærlighet.

Og siden den hellige Sabbatsdagen var innsatt helt fra begynnelsen av Gud selv, så mener jeg at det sletts ikke er noeon unnskyldning å bryte den pga. landets vedtekter/foreldre, e.l. Det er akkurat det som kommer til å skje i de siste dager, verdens vedtekter og lover vil være opposisjonelle i forhold til Guds lover. Dem som følger verden tar dyrets merke, den som følger Gud og er trofast mot Hans Ord, han vil få Guds segl og et evig liv.


Nå er vi nesten enige, men siden du trekker inn Jesu nåde og kjærlighet, bør en ha så pass tålmodighet og vente til den tid kommer, for nåden og kjærligheten kommer på nådens og frelsens dag.
Denne dagen er også Den Hellige Ånds dag, men ånden kan ikke bli utgytt før Jesus er blitt herliggjort. (Joh.7.37-39) Herliggjørelsen betyr at Jesus får makt som den eneste sanne Gud, og dette er det evige liv. (Joh.17.1-5)
Da dette skjer er Palasset forlatt, folkesvermene i byene er borte. Haug og vakttårn er blitt til huler for evige tider, til glede for villesler, til beite for buskapen - inntil Ånden blir utøst over oss fra det høye, og ørkenen blir til fruktbar mark, den fruktbare mark aktes for skog. (Jes.32.14-15)
Hvis du skjønner noe av dette tilhører det du skriver om - fremtiden.

Bildet du tegner av Jesus som tolvåring i templet er ufullstendig i og med at fortellingen om dette videre forklares andre steder i Bibelen, det står at dette var i høytiden, men forståelsen om hvilken høytid dette var kommer fram på forskjellige steder. I Joh.2.23 kommer det frem at høytiden var påsken.
Videre forklarer Herren til Moses at Israels barn skal holde påske på den fastsatte tid.
Nå er den fastsatte tid en tid Herren har satt, og betyr i endetiden - ennå dryger det med enden, til den fastsatte tid er inne.

Hvis du tror dette bare er oppspinn og sjonglering med skriftsteder for å synliggjøre mitt sandpunkt, er det bare å ta Bibelen fatt og studer!
Jesus sier nemlig i Joh.7.6: Min tid er ennå ikke kommet, men for dere er det alltid den rette tid.
V.8: Dra selv opp til høytiden! Jeg går ikke opp til denne høytid, for min tid er ennå ikke fullendt.
Her mener han at den fastsatte tid (enden) ennå ikke har kommet.
Og de tolv år du nevner som Jesus var, har sammenheng med en kvinne (Jerusalem) som har hatt blødninger (krig) i tolv år. (Luk.8.43) Verset forut forteller også om en datter som var tolv år og lå for døden, dette sikter til Jerusalems datter Tyrus som betegnes som Jomfru. (Jes.37.22, Esek.16.k.) Sions (Jerusalems) datter beskrives i Jes.1.8 som en løvhytte i en vingård.

Sitat:

Han har plyndret sin hytte som om det var en hage. Han har ødelagt sitt forsamlingssted. Herren har latt høytid og sabbat bli glemt i Sion. I sin vrede og harme har han vanæret både konge og prest. (Klag.2.6)


Når du skriver at det ikke er noen unnskyldning og bryte sabbaten pga. landets vedtekter/ foreldre el., så oppfatter du skriften som om dette gjelder for deg selv, men versene jeg hentet ut fra Ef.6.1-5 nevner ”dere barn”, da bør du også forstå at disse barn som det gjennom hele Bibelen omtales er ”Israels barn”, det er samtidig de som skal være lydige mot sin far og mor, dvs. sin avstamning og som det 5.bud sier: så dine dager må bli mange i det land Herren din Gud gir deg.
Disse barn er de samme som du kan lese om som sitter på torven og roper på sine lekekamerater…Matt.11.16.….>
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 13-6-2008 kl 21:13


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus

Nå er vi nesten enige, men siden du trekker inn Jesu nåde og kjærlighet, bør en ha så pass tålmodighet og vente til den tid kommer, for nåden og kjærligheten kommer på nådens og frelsens dag.
Denne dagen er også Den Hellige Ånds dag, men ånden kan ikke bli utgytt før Jesus er blitt herliggjort. (Joh.7.37-39) Herliggjørelsen betyr at Jesus får makt som den eneste sanne Gud, og dette er det evige liv. (Joh.17.1-5)
Da dette skjer er Palasset forlatt, folkesvermene i byene er borte. Haug og vakttårn er blitt til huler for evige tider, til glede for villesler, til beite for buskapen - inntil Ånden blir utøst over oss fra det høye, og ørkenen blir til fruktbar mark, den fruktbare mark aktes for skog. (Jes.32.14-15)
Hvis du skjønner noe av dette tilhører det du skriver om - fremtiden.

Bildet du tegner av Jesus som tolvåring i templet er ufullstendig i og med at fortellingen om dette videre forklares andre steder i Bibelen, det står at dette var i høytiden, men forståelsen om hvilken høytid dette var kommer fram på forskjellige steder. I Joh.2.23 kommer det frem at høytiden var påsken.
Videre forklarer Herren til Moses at Israels barn skal holde påske på den fastsatte tid.
Nå er den fastsatte tid en tid Herren har satt, og betyr i endetiden - ennå dryger det med enden, til den fastsatte tid er inne.

Hvis du tror dette bare er oppspinn og sjonglering med skriftsteder for å synliggjøre mitt sandpunkt, er det bare å ta Bibelen fatt og studer!
Jesus sier nemlig i Joh.7.6: Min tid er ennå ikke kommet, men for dere er det alltid den rette tid.
V.8: Dra selv opp til høytiden! Jeg går ikke opp til denne høytid, for min tid er ennå ikke fullendt.
Her mener han at den fastsatte tid (enden) ennå ikke har kommet.
Og de tolv år du nevner som Jesus var, har sammenheng med en kvinne (Jerusalem) som har hatt blødninger (krig) i tolv år. (Luk.8.43) Verset forut forteller også om en datter som var tolv år og lå for døden, dette sikter til Jerusalems datter Tyrus som betegnes som Jomfru. (Jes.37.22, Esek.16.k.) Sions (Jerusalems) datter beskrives i Jes.1.8 som en løvhytte i en vingård.

Sitat:

Han har plyndret sin hytte som om det var en hage. Han har ødelagt sitt forsamlingssted. Herren har latt høytid og sabbat bli glemt i Sion. I sin vrede og harme har han vanæret både konge og prest. (Klag.2.6)


Når du skriver at det ikke er noen unnskyldning og bryte sabbaten pga. landets vedtekter/ foreldre el., så oppfatter du skriften som om dette gjelder for deg selv, men versene jeg hentet ut fra Ef.6.1-5 nevner ”dere barn”, da bør du også forstå at disse barn som det gjennom hele Bibelen omtales er ”Israels barn”, det er samtidig de som skal være lydige mot sin far og mor, dvs. sin avstamning og som det 5.bud sier: så dine dager må bli mange i det land Herren din Gud gir deg.
Disse barn er de samme som du kan lese om som sitter på torven og roper på sine lekekamerater…Matt.11.16.….>


Nå er jeg vilt uenig. Påstår du at Jesus ikke har verken nåde eller kjærlighet for mennesker i dag? At det skal først skje en dag i framtiden? Jeg tror ikke på en Gud som først kan elske mennesket en gang i framtiden.

Guds Ord og bud gjelder for alle folkeslag, ikke bare den daværende Israel. Dessuten så er Israels barn et bilde på Guds folk, alle troende. Var det bare Isrealittene som ikke skulle drepe/stjele, osv.? Var det bare dem som skulle holde Sabbaten?

Poenget med å nevne Jesu' erfaring in tempelet, osv., var ikke når det skjedde/hva slags høytid det var. Personlig, så er jeg ganske overbevist om at det var påskehøytiden. Men uansett, poenget var at Jesus ikke beklaget seg da han fikk refs av sine foreldre. Han lød Guds stemme fremfor sine jordiske foreldres stemme. (Og uansett, så burde de ikke ha bekymret seg, de hadde fått åpenbart gjennom både engler og andre mirakler at Jesus var Guds Sønn og at han trengte samfunn med Faderen).

For meg er den innlysende at man lyder Gud fremfor mennesker!

Og "den fastsatte tid" finner man mange steder i Bibelen. Personlig, tror jeg det ikke nevnes én og samme tid for hver gang denne ordlyden brukes. Den fastsatte tid kan være én av mange tider som Gud har bestemt/fastsatt. Gud har fastsatt mange tider til forskjellige hendinger! Den fastsatte tid du nevner i Johannes mener jeg er noe som gjelder den spesifikke anledningen. Jesu' tid for å åpenbare sin guddom hadde ikke kommet på det tidspunktet, og brødrene hans prøver å fremskynde hans gjerning.

Det samme skjedde ved brullypet i Kana. Maria ville at Jesus skulle gjøre et mirakel, men der sier han også at hans "time er ennå ikke kommet". (Joh 2).

Det er forskjellig tider til enhver tid!

I Joh 7:37-> snakker Jesus om Ånden som dem som trodde på ham skulle få. Jesus hadde ennå ikke dratt opp til sin Far og fått Faderens anerkjennelse, men han vitnet om den Ånd som ville komme over dem som trodde.
Dette skjedde den tid Jesus var på jorden. Nå har Jesu majestet blitt anerkjent av Faderen, og tidligregnet har allerede vært! Men Jesus sier selv at Han i de siste dager skal utøse sin Ånd (senregnet). (Joel 3; Apg 2:17-)

Peter siterer selv Joel i den tro at han befinner seg i de siste dager. Men dette var før solformørkelser, månen som blir til blod og stjernefallet, osv. Alt dette skjedde på 1700-1800 tallet, så det er et klart bevis på at vi er i de siste dager! Altså, senregnet finner snart sted.

[Redigert den 13-6-2008 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-6-2008 kl 17:36


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

31:34 And they shall teach no more every man his neighbour, and every man his brother, saying, Know the LORD: for they shall all know me, from the least of them unto the greatest of them, saith the LORD; for I will forgive their iniquity, and I will remember their sin no more.



Vil du påstå at denne delen av profetien er oppfyllt? Etter profetiens ordlyd er det ingenting som tyder på at det er noen som har fått den.

Jeg vet ikke om en eneste menighet der absolutt alle er likt utrustet, der ingen "belærer" hverandre mer o.s.v..

Viking

«Kjenn Herren!» er poenget i verset du siterer.

Herren Jesus sier det samme:

«Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du har sendt, Jesus Kristus.»

Jeg forstår Jeremia sånn at det er angående dette vi i den nye pakt ikke trenger videre belæring – vi kjenner ham jo allerede.

Men dette kjennskapet opphever jo ikke behovet for videre opplæring. Tvert imot, det er jo nettopp da det begynner, men det forutsetter som sagt den grunnleggen første kjennskap – og om det skulle vi normalt ikke trenge videre belæring.

Paulus sier noe av det samme:

«Vi vil ikke på ny legge grunnvollen og tale om omvendelse fra døde gjerninger og om tro på Gud» – det kjennskapet hadde de.



[Redigert den 14-6-2008 av Gnagar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 14-6-2008 kl 19:13


Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

31:34 And they shall teach no more every man his neighbour, and every man his brother, saying, Know the LORD: for they shall all know me, from the least of them unto the greatest of them, saith the LORD; for I will forgive their iniquity, and I will remember their sin no more.



Vil du påstå at denne delen av profetien er oppfyllt? Etter profetiens ordlyd er det ingenting som tyder på at det er noen som har fått den.

Jeg vet ikke om en eneste menighet der absolutt alle er likt utrustet, der ingen "belærer" hverandre mer o.s.v..

Viking

«Kjenn Herren!» er poenget i verset du siterer.

Herren Jesus sier det samme:

«Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du har sendt, Jesus Kristus.»

Jeg forstår Jeremia sånn at det er angående dette vi i den nye pakt ikke trenger videre belæring – vi kjenner ham jo allerede.

Men dette kjennskapet opphever jo ikke behovet for videre opplæring. Tvert imot, det er jo nettopp da det begynner, men det forutsetter som sagt den grunnleggen første kjennskap – og om det skulle vi normalt ikke trenge videre belæring.

Paulus sier noe av det samme:

«Vi vil ikke på ny legge grunnvollen og tale om omvendelse fra døde gjerninger og om tro på Gud» – det kjennskapet hadde de.

[Redigert den 14-6-2008 av Gnagar]


Du trekker frem to ord av flere vers som forteller en helt annen "historie" enn den du prøver deg på. Etter en solid omskrivelse av versene vil du kanskje komme i land, men slik de er å lese så har du bommet stort.

Hvem gjelder dette, når skjer det, hvorledes skjer det? Syntes Bibelen gir en helt annen versjon.
.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-6-2008 kl 19:37


Det er ikke så mye å få gjort med din tro, og den skader deg jo ikke, for det går klokkeren som presten, som ordspråket jo heter.
Det samme kan du jo lese om hos Pred.9.2:
Sitat:
For det samme skjer dem alle. Det samme hender med den rettferdige som med den ugudelige, med den gode og rene som med den urene, men den som ofrer som med den som ikke ofrer. Det går med den gode som med synderen, med den som sverger som med den som er redd for å sverge.


Når det gjelder den fastsatte tid BiZ:
Sitat:

Pred.3.17:
Da sa jeg i mitt hjerte: Gud skal dømme den rettferdige så vel som den gudløse. Hos ham ham er det fastsatt en tid for alt som skal skje og for alt som gjøres.

Håper at du klarer å se forskjell på en tid og flere tider.

Sitat:

Opprinnelig postet av BiZ

Nå er jeg vilt uenig. Påstår du at Jesus ikke har verken nåde eller kjærlighet for mennesker i dag? At det skal først skje en dag i framtiden? Jeg tror ikke på en Gud som først kan elske mennesket en gang i framtiden.


Jeg påstår ingenting, jeg bare siterer hva Bibelen sier om nåden og frelsen, og når den forventes å inntre, for slik som verden er pr. i dag, så går det alle på samme vis.
Legg forøvrig mer vekt på det som står i Pred. 1.9-11.

Lexus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-6-2008 kl 20:15


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Etter en solid omskrivelse av versene vil du kanskje komme i land, men slik de er å lese så har du bommet stort.

”Intet profetord i Skriften er gitt til egen tydning”. Selv velger jeg derfor å lese de aktuelle versene i Jeremia i lys av det nye testamente – det er det som er det normale for en kristen.



Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Hvem gjelder dette, når skjer det, hvorledes skjer det?

Det var 3 spørsmål i rask rekkefølge Viking :)

Her er mine svar – og så langt jeg kan se er det også Skriftens svar:

1) Det gjelder alle dem som tar imot Herren. For ”alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn” (Joh 1,12).

2) Det skjer når ”morgenstjernen går opp i deres hjerter” (2 Pet 1,19).

3) Det skjer ved forkynnelsen av evangeliet – Guds kraft (Rom 1,16).

Evangeliet i en sum:

”For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.”
(Joh 3,16)



[Redigert den 14-6-2008 av Gnagar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-6-2008 kl 20:30


Sitat:

Opprinnelig postet av Viking

Sitat:

BiZ skrev:

Bibelen er ingen abstrakt, mystisk bok.



Ah, endelig noen som leser Bibelen riktig. Ikke rart at det er kaos p.g.a. denne "fortolkningen" enkelte har av Bibelen. Ting endres når de ikke helt begriper sammenhengen, de endrer det til det passer til deres "doktriner".

Og Sabbaten er et solid eksemel på hvordan dkk/dnk og hele suppa har tuklet og fixet for å få til en "kombiløsning" på soldag og Sabbat.


Jeg tror heller ikke at Bibelen er noen mystisk bok, bare man lærer seg og forstå at alt innholdet i den har en sammenheng.

Kanskje har dnk mer rett i at soldag og sabbat hører sammen - i fremtid vel og merke, for den sabbat som nå holdes skal bli glemt:

Sitat:
Han har plyndret sin hytte som om det var en hage. Han har ødelagt sitt forsamlingssted. Herren har latt høytid og sabbat bli glemt i Sion. I sin vrede og harme har han vanæret både konge og prest. (Klag.2.6)



Til soldag er dette å betrakte:
Sitat:


Sal.89.37:
Hans ætt skal bli til evig tid, hans trone som solen for mitt åsyn.

Åp.1.16:
I sin høyre hånd hadde han sju stjerner og av hans munn gikk det ut et tveegget, skarpt sverd. Og hans ansikt var som solen når den skinner i sin kraft.

Dom.5.31:
Måtte alle dine fiender omkomme slik, Herre! Måtte de som elsker ham, være som solen når den går fram i sin kraft! - Og landet hadde ro i førti år.

Matt.17.2:
Og han ble forklaret for deres øyne. Hans ansikt skinte som solen, og hans klær ble hvite som lyset.


Tegnet mellom Gud og Hans folk:
Sitat:

2.Kong.19.29 og Jes..37.30:
Dette skal du ha til tegn:
I år skal dere ete det kornet som vokser av seg selv, og neste år det som skyter opp fra roten, men det tredje året skal dere så og høste og plante vingårder og ete deres frukt.


Tegnet på at Herren vil holde det han har lovet:
Sitat:

Jes.38.7-8:
Se, jeg vil la skyggen gå tilbake så mange trinn som den har flyttet seg med solen på Akas trapp*, ti trinn. Så gikk solen tilbake ti av de trinnene den hadde gått ned.
(*Vi har før konkludert med at Akas trapp egentlig er Akas solur.)


Lexus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 14-6-2008 kl 23:31


Sitat:
Gnagar:

Det var 3 spørsmål i rask rekkefølge Viking

Her er mine svar – og så langt jeg kan se er det også Skriftens svar:


Sitat:

1) Det gjelder alle dem som tar imot Herren. For ”alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn” (Joh 1,12).

Det finnes ingen som helst indikasjon om at det skal gjelde hvem som helst. Den nye pakt er lovet til Judah- og Israels hus som det står skrevet. Hvis det skulle gjelde for alle, hvem skal være Israels hus og hvem skal være Judah hus? Nei, slik en forklaring som du kommer med der holder ikke.
Sitat:

2) Det skjer når ”morgenstjernen går opp i deres hjerter” (2 Pet 1,19).

Hvorfor trekke inn Pet 1,19. Det er Jeremiah vi snakker om akkurat nå. Det står i teksten; "etter de dager". Og hvis du leser kapitlene før så ser du at det er trengselstiden det gjelder.

Sitat:

3) Det skjer ved forkynnelsen av evangeliet – Guds kraft (Rom 1,16).


Kan ikke se at det passer inn. Du må undervise alle og ingen er enige, altså så har ikke denne profetien blitt oppfyllt slik som du fremlegger det. Bibelen blir veldig vanskelig å lese hvis du skal lese den slik du gjør.

Du kan jo selv tenke deg hvis en stakkar satt for selv med Bibelen, da ville han aldri komme ut med et slikt resultat som dkk og dnk. Det hadde blitt noe helt annet, og tro det eller ei, det hadde blitt mer riktig enn det dkk og dnk har gjort det til. Et råd; "les Bibelen som et barn", hvis du forstår hva jeg mener.;).

.

Sitat:

Evangeliet i en sum:

”For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.”
(Joh 3,16)


Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-6-2008 kl 23:53


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Et råd; "les Bibelen som et barn", hvis du forstår hva jeg mener.;).

Jo takk, det forklarer i alle fall svarene du gir :)

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 15-6-2008 kl 09:37


Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Et råd; "les Bibelen som et barn", hvis du forstår hva jeg mener.;).

Jo takk, det forklarer i alle fall svarene du gir :)

-


Du er klar over hva du sier der? :(

Jeg hevder at Bibelen taler for seg og at Jeremiah sier det akkurat slik det er, og det mener du er?

Jeg hever at innholdet i versene betyr akkurat det som står der.


Sitat:

31:31 Behold, the days come, saith the LORD, that I will make a new covenant with the house of Israel, and with the house of Judah:

31:32 Not according to the covenant that I made with their fathers in the day that I took them by the hand to bring them out of the land of Egypt; which my covenant they brake, although I was an husband unto them, saith the LORD:

31:33 But this shall be the covenant that I will make with the house of Israel; After those days, saith the LORD, I will put my law in their inward parts, and write it in their hearts; and will be their God, and they shall be my people.

31:34 And they shall teach no more every man his neighbour, and every man his brother, saying, Know the LORD: for they shall all know me, from the least of them unto the greatest of them, saith the LORD: for I will forgive their iniquity, and I will remember their sin no more.


Sitat:

31:17 And there is hope in thine end, saith the LORD, that thy children shall come again to their own border.


Store deler av Jeremiha handler om endetiden, det er bare å lese.

Du tror Gud ekskluderer kristne ved å si at profetien gjelder Israels hus og Judah hus? Først må du vite hvem Israels hus og Judah hus er. Mye har hendt siden de ble jaget ut av landet Gud hadde gitt dem.

http://www.britam.org/swedish/Naftaliterna-befolkar-Norge.ht...

Det er mye nyttig å lese på denne adressen her.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 15-6-2008 kl 11:42


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Det er ikke så mye å få gjort med din tro, og den skader deg jo ikke, for det går klokkeren som presten, som ordspråket jo heter.
Det samme kan du jo lese om hos Pred.9.2:
Sitat:
For det samme skjer dem alle. Det samme hender med den rettferdige som med den ugudelige, med den gode og rene som med den urene, men den som ofrer som med den som ikke ofrer. Det går med den gode som med synderen, med den som sverger som med den som er redd for å sverge.


Når det gjelder den fastsatte tid BiZ:
Sitat:

Pred.3.17:
Da sa jeg i mitt hjerte: Gud skal dømme den rettferdige så vel som den gudløse. Hos ham ham er det fastsatt en tid for alt som skal skje og for alt som gjøres.

Håper at du klarer å se forskjell på en tid og flere tider.

Sitat:

Opprinnelig postet av BiZ

Nå er jeg vilt uenig. Påstår du at Jesus ikke har verken nåde eller kjærlighet for mennesker i dag? At det skal først skje en dag i framtiden? Jeg tror ikke på en Gud som først kan elske mennesket en gang i framtiden.


Jeg påstår ingenting, jeg bare siterer hva Bibelen sier om nåden og frelsen, og når den forventes å inntre, for slik som verden er pr. i dag, så går det alle på samme vis.
Legg forøvrig mer vekt på det som står i Pred. 1.9-11.

Lexus


Riktig. I min bibel så står det:

Sitat:
Da sa jeg i mitt stille sinn: Det er Gud som skal dømme de rettferdige og de one. Han har fastsatt en tid for alle ting og for alt som blir gjort.


Min tolkning av dette bibelverset er at Gud har satt en tid for alt det som skjer under solen. Denne verden skal ikke fortsette slik i all evighet, den skal en gang ta slutt, og levende og døde skal dømmes.

Ettersom jeg er SDA, så tror jeg også på en undersøkende dom som foregår akkurat nå (og som begynte i 1844). Jeg tror at den Himmelske helligdommen er i ferd med å renses, og at det ikke er lang tid igjen før denne gjerningen er fullført. Når det skjer, vil Jesus ta av seg de yppersteprestlige klærne og ta på seg "hevnens klær". Da vil nådedøren være lukket, og alle de som ikke har tatt imot Guds segl vil snart bli rammet av de sju plager som skal komme. (En veldig røff sketsj!)




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 15-6-2008 kl 11:52


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:

Opprinnelig postet av Viking

Sitat:

BiZ skrev:

Bibelen er ingen abstrakt, mystisk bok.



Ah, endelig noen som leser Bibelen riktig. Ikke rart at det er kaos p.g.a. denne "fortolkningen" enkelte har av Bibelen. Ting endres når de ikke helt begriper sammenhengen, de endrer det til det passer til deres "doktriner".

Og Sabbaten er et solid eksemel på hvordan dkk/dnk og hele suppa har tuklet og fixet for å få til en "kombiløsning" på soldag og Sabbat.


Jeg tror heller ikke at Bibelen er noen mystisk bok, bare man lærer seg og forstå at alt innholdet i den har en sammenheng.

Kanskje har dnk mer rett i at soldag og sabbat hører sammen - i fremtid vel og merke, for den sabbat som nå holdes skal bli glemt:

Sitat:
Han har plyndret sin hytte som om det var en hage. Han har ødelagt sitt forsamlingssted. Herren har latt høytid og sabbat bli glemt i Sion. I sin vrede og harme har han vanæret både konge og prest. (Klag.2.6)



Til soldag er dette å betrakte:
Sitat:


Sal.89.37:
Hans ætt skal bli til evig tid, hans trone som solen for mitt åsyn.

Åp.1.16:
I sin høyre hånd hadde han sju stjerner og av hans munn gikk det ut et tveegget, skarpt sverd. Og hans ansikt var som solen når den skinner i sin kraft.

Dom.5.31:
Måtte alle dine fiender omkomme slik, Herre! Måtte de som elsker ham, være som solen når den går fram i sin kraft! - Og landet hadde ro i førti år.

Matt.17.2:
Og han ble forklaret for deres øyne. Hans ansikt skinte som solen, og hans klær ble hvite som lyset.


Tegnet mellom Gud og Hans folk:
Sitat:

2.Kong.19.29 og Jes..37.30:
Dette skal du ha til tegn:
I år skal dere ete det kornet som vokser av seg selv, og neste år det som skyter opp fra roten, men det tredje året skal dere så og høste og plante vingårder og ete deres frukt.


Tegnet på at Herren vil holde det han har lovet:
Sitat:

Jes.38.7-8:
Se, jeg vil la skyggen gå tilbake så mange trinn som den har flyttet seg med solen på Akas trapp*, ti trinn. Så gikk solen tilbake ti av de trinnene den hadde gått ned.
(*Vi har før konkludert med at Akas trapp egentlig er Akas solur.)


Lexus


Det at søndagen har blitt hellighet og slått sammen med "soldagen" har ingenting å gjøre med at Guds ansikt skinner som solen. Det har å gjøre med romerkirkens historie. For å forende hedninger og kristne slo de sammen hedningenes soldag som var på søndag, sammen med den kristne Sabbaten som den gang var på lørdag.

Hvorfor bruke andre skriftsteder som så og si har ingenting med dette emnet å gjøre når man har det sagt så direkte i skapelsesfortellingen/de ti bud?

Dersom man skal ha en så til de grader allegorisk tolkning av av de enkle sannhetene ... Da faller jo hele greien fra hverandre. Da kan alle tolke det slik de vil. Hvorfor ikke bare la Bibelen tolke seg selv?

Kristus sier i den nye testamentet av man skal "be om at man slipper å flykte på Sabbaten" (Matt 24:20). I åpenbaringsboken står det som en makt som skal forandre tider og lover, noe som pavedømmet har gjort, i følge historien. De innrømmer det jo selv at de har gjort det!

Jeg synes det er innlysende at det ikke er noe bibelsk grunnlag for helligholdelsen av søndag. De fleste gjør det simpelthen fordi de alltid har gjort det og de er vant med å gjøre det.

Og angående tegnet: det du siterer er tatt fra en historisk begivenhet. Det handler om hvordan Gud berger Jerusalem fra assyrerkongen Sankerib. Dette tegnet har ingenting med Guds folk å gjøre. Det er et tegn på Guds oppdragelse overfor kong Hiskia.

Ordfrasen "dette skal du ha til tegn" finner man mange steder i Bibelen (f.eks. engelen som viste seg for hyrdene på marken ved Jesu fødsel). Tegnet på Guds folk var i eldgammel tid den første pakten, også. Seremoniene, ofringene, osv.

Grunnen til at jeg tror at tegnet på Guds folk rett før Jesus kommer igjen er Sabbaten er at pavemakten selv hevder at søndagshelligholdelsen er tegnet på deres autoritet.

Det er bare å vente og se når USA offentliggjør en "nasjonal helligdag", og om dette blir en del av lovverket, slik at brudd på dette vil gi fengsling/bøter.

[Redigert den 15-6-2008 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-6-2008 kl 14:55


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Et råd; "les Bibelen som et barn", hvis du forstår hva jeg mener.;).

Jo takk, det forklarer i alle fall svarene du gir :)

-


Du er klar over hva du sier der? :(

Jada.

Det skulle heller ikke forundre meg om det er noe av
urjødens plan å få oss kristne til å ”lese Bibelen som et barn”.

En hemmelig plan noe à la Sions vises kanskje?

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 15-6-2008 kl 18:16


Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Et råd; "les Bibelen som et barn", hvis du forstår hva jeg mener.;).

Jo takk, det forklarer i alle fall svarene du gir :)

-


Du er klar over hva du sier der? :(

Jada.

Det skulle heller ikke forundre meg om det er noe av
urjødens plan å få oss kristne til å ”lese Bibelen som et barn”.

En hemmelig plan noe à la Sions vises kanskje?

-


Nå må du komme over dette "forvokste stadiet" du befinner det på. Du har virkelig behov for å bli som barn igjen ser jeg.
Jeg er rimelig sikker på at et barn ville forstå mer av Bibelen enn det en catholisert teolog ville gjøre.:smug:
.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-6-2008 kl 07:42


Hei BiZ!

Vi har grunnleggende forskjellig mening om hvordan Bibelen skal tolkes, min påstand er at Skriften forklarer seg selv og behøver således ikke å tolkes, men å forstås.
Din tro derimot går ut på selvtolkning og er uten verdi, i forhold til Ordet.
Mitt eksempel:
Når det gjelder den fastsatte tid BiZ:
Sitat:

Pred.3.17:
Da sa jeg i mitt hjerte: Gud skal dømme den rettferdige så vel som den gudløse. Hos ham er det fastsatt en tid for alt som skal skje og for alt som gjøres.

Dan.11.27 og 11.35
Ennå dryger det med enden, til den fastsatte tid er inne.


Ditt eksempel:
Sitat:

Opprinnelig postet av BiZ

Min tolkning av dette bibelverset er at Gud har satt en tid for alt det som skjer under solen. Denne verden skal ikke fortsette slik i all evighet, den skal en gang ta slutt, og levende og døde skal dømmes.

Ettersom jeg er SDA, så tror jeg også på en undersøkende dom som foregår akkurat nå (og som begynte i 1844). Jeg tror at den Himmelske helligdommen er i ferd med å renses, og at det ikke er lang tid igjen før denne gjerningen er fullført. Når det skjer, vil Jesus ta av seg de yppersteprestlige klærne og ta på seg "hevnens klær". Da vil nådedøren være lukket, og alle de som ikke har tatt imot Guds segl vil snart bli rammet av de sju plager som skal komme. (En veldig røff sketsj!)


Det som mangler her er underbyggelse fra Profetene om din SDA tro.

Om selve dommen sier skriften:
Sitat:

1.Pet.4.17:
For tiden er kommet da dommen skal begynne med Guds hus. Men begynner den med oss, hvordan skal det da ende med dem som ikke vil tro Guds evangelium?


Om selve renselsesprosessen:
Sitat:

3.M.14.2:
Dette er loven om den spedalske, på den dag han skal renses: Han skal føres til presten.

Til dette er å lese om i for eksempel Luk.17.11-14.

Lexus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-6-2008 kl 15:57


Sitat:
Opprinnelig postet av Gnagar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Jeg vet at Evangeliet ved Kristus har frelst oss fra lovens forbannelse, ..

Vi er i en mellomfase mellom gammel og ny pakt ..

«Dette begeret er den nye pakt i mitt blod», sa Jesus.

«Hør ham!»

-


:up:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 16-6-2008 kl 18:23


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Hei BiZ!

Vi har grunnleggende forskjellig mening om hvordan Bibelen skal tolkes, min påstand er at Skriften forklarer seg selv og behøver således ikke å tolkes, men å forstås.
Din tro derimot går ut på selvtolkning og er uten verdi, i forhold til Ordet.
Mitt eksempel:
Når det gjelder den fastsatte tid BiZ:
Sitat:

Pred.3.17:
Da sa jeg i mitt hjerte: Gud skal dømme den rettferdige så vel som den gudløse. Hos ham er det fastsatt en tid for alt som skal skje og for alt som gjøres.

Dan.11.27 og 11.35
Ennå dryger det med enden, til den fastsatte tid er inne.


Ditt eksempel:
Sitat:

Opprinnelig postet av BiZ

Min tolkning av dette bibelverset er at Gud har satt en tid for alt det som skjer under solen. Denne verden skal ikke fortsette slik i all evighet, den skal en gang ta slutt, og levende og døde skal dømmes.

Ettersom jeg er SDA, så tror jeg også på en undersøkende dom som foregår akkurat nå (og som begynte i 1844). Jeg tror at den Himmelske helligdommen er i ferd med å renses, og at det ikke er lang tid igjen før denne gjerningen er fullført. Når det skjer, vil Jesus ta av seg de yppersteprestlige klærne og ta på seg "hevnens klær". Da vil nådedøren være lukket, og alle de som ikke har tatt imot Guds segl vil snart bli rammet av de sju plager som skal komme. (En veldig røff sketsj!)


Det som mangler her er underbyggelse fra Profetene om din SDA tro.

Om selve dommen sier skriften:
Sitat:

1.Pet.4.17:
For tiden er kommet da dommen skal begynne med Guds hus. Men begynner den med oss, hvordan skal det da ende med dem som ikke vil tro Guds evangelium?


Om selve renselsesprosessen:
Sitat:

3.M.14.2:
Dette er loven om den spedalske, på den dag han skal renses: Han skal føres til presten.

Til dette er å lese om i for eksempel Luk.17.11-14.

Lexus


Vel, jeg lar også Bibelen tolke seg selv. Jeg kan godt dra fram noen skriftsteder.

Vi kan begynne med Jesus som øversteprest i den himmelske helligdommen:

Herbeerne 8 og 9 omtaler Jesus i sin prestetjeneste i Himmelen. Han selv er vår øversteprest og går i inderlig forbønn for sine barn.

Hvorfor begynte dette i 1844?:

Daniel 8,14:
14 Han sa til meg: «Inntil det er gått to tusen tre hundre kvelder og morgener. Da skal helligdommen igjen få sin rett.»

At 2 300 kvelder og morgener er det samme som 2 300 år har vi fra Det gamle testamentet, hvor denne dag/år-symbolikken flere ganger nevnes. (Se Esek 4,6 ; 4 Mos 14,34 og 1 Mos 29,27.)

Når begynte disse 2 300 årene?:

Dan 9,23-26:
Sytti uker er fastsatt
for ditt folk og din hellige by,
til ondskapen har nådd sitt mål
og synden tar slutt.
Da blir skylden strøket ut,
det kommer en evig rettferd,
profetenes syner blir stadfestet,
og Det aller helligste blir salvet.

Du skal vite og forstå: Fra den tid det ordet gikk ut at folket fra Jerusalem skulle føres tilbake og byen bygges opp igjen, og til det kommer en som er salvet, en fyrste, skal det gå sju uker. I 62 uker skal byen være gjenreist og bygd opp igjen med gater og vollgraver. Men tidene skal være harde. Etter disse 62 ukene skal den salvede ryddes av veien og ikke mer være til.


Det skal altså så 7+62 uker (altså 49+434 "dager"= 483 år) fra befalingen om at Jerusalem skal bygges opp til den Salvede, altså Jesus, skulle ryddes av veien. Befalingen fant sted i 457 f.Kr., og -457+483 = 26 (med hensyn til den jødiske kalenderen angående årstider, osv., lander det i år 27).
I år 27 begynner den profetiske uken som det er snakk om i Dan 9,27:
Én uke gjør han pakten tung for mange, midt i uken gjør han ende på slaktoffer og grødeoffer. ...

Midt i den 70. uke, altså midt i perioden 27 e.Kr. til 34 e.Kr blir det gjort "ende på på slaktoffer og grødeoffer (noe som skjedde ved Jesu død, ettersom forhenget i templet revnet i to). Jesus hadde nå oppfylt alle profetier og alle de symbolske seremoniene.

Etter de 70 ukene (490 årene) var det fortsatt de gjenværende 1 810 dagene/årene igjen, og disse sluttet i 1844 (i forhold til den jødiske kalenderen).

Daniel 8,14:
14 Han sa til meg: «Inntil det er gått to tusen tre hundre kvelder og morgener. Da skal helligdommen igjen få sin rett.»

Ettersom forfedrene til syvendedags-adventistene hadde tolket helligdommen som en jordisk helligdom, forventet de Jesu gjenkomst i 1844. Men den fastsatte tiden passerte og det gikk opp for dem at det måtte være en annen helligdom som skulle renses, altså den himmelske helligdom (som det er snakk om i Hebreerne 8-9). Prestene i Israel måtte årlig rense helligdommen, ettersom all synden ble symbolsk overført til den, osv. Når Jesus er ferdig med denne renselsen (som vi ikke vet når er), er nådedøren stengt, synden vår blir ikke lenger overført til helligdommen, den er renset for all synd. Jesus er ferdig som vår yppersteprest og det er da "den som gjør rett skal fortsette å gjøre rett, og den som gjør urett skal fortsette å gjøre urett".

Når det gjelder "en tid for alt som skal skje og alt som skal gjøres": Jeg snakker om tiden som er fastsatt for denne verden, tiden som er fastsatt for enden som skal komme. Gud har fastsatt denne tiden.

[Redigert den 16-6-2008 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-6-2008 kl 08:08


Hei BiZ!

Sitat:

Opprinnelig postet av BiZ

Vel, jeg lar også Bibelen tolke seg selv. Jeg kan godt dra fram noen skriftsteder.

Vi kan begynne med Jesus som øversteprest i den himmelske helligdommen:

Herbeerne 8 og 9 omtaler Jesus i sin prestetjeneste i Himmelen. Han selv er vår øversteprest og går i inderlig forbønn for sine barn.

Hvorfor begynte dette i 1844?:


Dette er surrogat, en blanding av Bibelvers og tankespinn!
Hvorfor?
Daniel 8.14 nevner 2300 aftener og morgener som gjelder fra når frafallet inntreffer og helligdommen og hæren overgis til å bli tråkket ned, (v13) inntil helligdommen kommer til sin rett igjen.
1. Først må altså helligdommen overgis til et ødeleggende frafall (hvor hele verden går over til å dyrke Artemis, Apg.19.27)
2. Aftener og morgener er ikke forklart i Bibelen som år, en aften og morgen er ikke nevnt annet enn i skapelsesberetningen (1.M.1.5, 8, 13, 19, 23 og 31)
En skapelsesdag er en tid Gud alene rår over og forbruker, og forklares helt klart og tydelig i 2.Pet.3.8:
Sitat:

Men en ting må dere ikke være blinde for, mine elskede: For Herren er en dag som tusen år og tusen år som en dag.

Her viser Gud til at en dag for ham er å betrakte som tusen år for oss, mens tusen år for oss er som en dag for ham.
Da er det bare å begynne å regne, og regnestykket blir nok forskere og vitenskapsmenn glade over å høre.
2300 døgn x 1000 år = 2300 000 år.
Er dette for lang tid for deg å vente? Vel, ikke forstår jeg det, og heller ikke Daniel, men synet gjaldt i hvert fall for en fjern framtid - Dan.8.26.

3. Helligdommen regnes også Jerusalem for å være, og den skal bli til en ørken Jer.9.11, Jes.6.11: Da spurte jeg hvor lenge Herre? Og han sa: Til byene er ødelagt og folketomme, og husene uten mennesker, og landet er ødelagt og blitt til en ørken.

4. De 70 uker som er omtalt hos Dan.9.24-27 hvor en uke her er 7 år (for Herren) som er 70 x 7 = 490 år (14 slektsledd, se Matt.1.17, et ledd er 35 år, se Job 42.16 - 140:4)
490 år x 1000 = 490 000 år.

Lexus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 17-6-2008 kl 17:46


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus

...

Dette er surrogat, en blanding av Bibelvers og tankespinn!
Hvorfor?
Daniel 8.14 nevner 2300 aftener og morgener som gjelder fra når frafallet inntreffer og helligdommen og hæren overgis til å bli tråkket ned, (v13) inntil helligdommen kommer til sin rett igjen.
1. Først må altså helligdommen overgis til et ødeleggende frafall (hvor hele verden går over til å dyrke Artemis, Apg.19.27)
2. Aftener og morgener er ikke forklart i Bibelen som år, en aften og morgen er ikke nevnt annet enn i skapelsesberetningen (1.M.1.5, 8, 13, 19, 23 og 31)
En skapelsesdag er en tid Gud alene rår over og forbruker, og forklares helt klart og tydelig i 2.Pet.3.8:

...
Lexus


Når det gjelder de 2 300 aftener og morgener: La oss ta en titt på grunnteksten som står på hebraisk.

Her nevnes 'ereb eller bôqer, som da betyr en vanlig kalenderdag. Og én kalenderdag i Bibelen blir brukt mange ganger som symbol på år. Jesus var ute i ørkene og fastet i 40 dager; Israel vandret rundt i ørkenen i 40 år. Jeg henviser igjen til skriftstedene Esek 4,6;4 Mos. 14,34 og 1 Mos 29,27.

I Dan 9,24 snakkes det om en periode på 70 uker (som er avsatt, skjært av), altså 70 x 7 dager = 490 dager som mest sannsynlig tilsvarer en periode på 490 år (denne symbolikken brukte Gud selv i Det gamle testamentet). En slik utregning passer perfekt på det historiske løpet, les videre.

(Angående 2 Pet 3,8: Fotnotene leder til Sal 90,4. Salmisten skriver "dagen i går da den fôr forbi ...". Jeg tror det her er snakk om symbolikk og allegori fremfor en "profetisk nøkkel".)

Ordet 'fastsatt' som på gresk tilsvarer châthak, som betyr 'kuttet av fra', må da være kuttet av fra en tidligere nevnet periode ... altså de 2 300 dagene. Så står det videre i vers 25 at denne perioden på 70 uker (62+7+1) begynner i det "ordet går ut at folket fra Jerusalem skal føres tilbake og byen bygges opp igjen ...". Dette skjedde i år 457 f.Kr. (Esra 7,11).

-457 - (69 x 7) = 26 (år 27 i jødisk kalender).

Etter denne tidsperioden skulle den salvede ryddes av veien, og det var akkurat det som skjedde. I Dan 9,27 står det: "Én uke gjør han pakten tung for mange, midt i uken gjør han ende på slaktoffer og grødeoffer."

Det var akkurat det som skjedde! Midt i den 70. uken døde Jesus, i år 31 ((27+34)/2 = 30,5) (år 31 i den jødiske kalender).

Dette motbeviser altså teorien din om at én bibelsk dag tilsvarer 1 000 år: Nøyaktig i midten av den 70. uken, som ifølge år/dag-prinsippet og den jødiske kalender var i år 31 e.Kr., døde Jesus på korset og helligdomstjeneste ble avskaffet:
Dan 9, 27:
"Én uke gjør han pakten tung for mange, midt i uken gjør han ende på slaktoffer og grødeoffer."

Dermed gjelder også år/dag-prinsippet for de resterende 1810 årene, og fram til 1844 hvor da helligdommen igjen skulle få sin rett.

Derfor er jeg overbevist om at Jesu helligdomstjeneste begynte i 1844.

[Redigert den 17-6-2008 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 17-6-2008 kl 19:58


Hentet fra Adam og Eva's bok nr. 1, kap. 3:


Sitat:

GOD said to Adam, "I have ordained on this earth days and years, and thou and thy seed shall dwell and walk in it, until the days and years are fulfilled; when I shall send the [paragraph continues] Word that created thee, and against which thou hast transgressed, the Word that made thee come out of the garden and that raised thee when thou wast fallen.

2 Yea, the Word that will again save thee when the five days and a half are fulfilled."

3 But when Adam heard these words from God, and of the great five days and a half, he did not understand the meaning of them.

4 For Adam was thinking that there would be but five days and a half for him, to the end of the world.

5 And Adam wept, and prayed God to explain it to him.

6 Then God in His mercy for Adam who was made after His own image and similitude, explained to him, that these were 5,000 and 500 years; and how One would then come and save him and his seed.

.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-6-2008 kl 07:44


Takk, Viking!
Dette stemmer bra overens med min oppfatning også.
Bibelen sier jo helt klart og tydelig at en dag er som tusen år.
Dermed er ogå fortellingen om Jonas som var tre dager og tre netter i storfiskens buk identisk (lik) Menneskesønnens være i tre dager og netter i jordens hjerte, det samme som tre tusen år.

Dette betyr igjen at den mannen som har sagt: Jeg kan bryte ned Guds tempel og bygge det opp igjen på tre dager, er ment i tre tusen år. ( Jødene brukte 46 år på å bygge det, Joh.2.20)

Å rive ned Guds tempel er sammenlignbart med Matt.27.63: De sa: Herre, vi kom til å minnes hva denne forføreren sa da han ennå levde: Etter tre dager skal jeg oppstå!

Dette passer inn med et utsagn fra Apokryfene: Meningen med synet: For litt siden så du en kvinne som sørget, og som du prøvde å trøste. Nå ser du ikke lenger en kvinne, men en by som bygges. Hun fortalte deg om det som var skjedd med hennes sønn. Forklaringen er denne:
Kvinnen du så er Sion som du nå ser som en by. Det hun fortalte, at hun hadde vært barnløs (uten sønn/sønner) i 30 år, det betyr at det i Sion ikke ble ofret i 3000 år.

Dette tilsvarer Menneskesønnens tre dager (3000 år) i jordens hjerte.

Mark. 8.31: Og han begynte å lære dem at Menneskesønnen skulle lide meget og bli forkastet av de eldste, av yppersteprestene og de skriftlærde, at han skulle bli slått i hjel, og at han skulle oppstå etter tre dager (3000 år)

En kan også sammenligne disse historiene med Kvinnen (Sion) som flyktet ut i ørkenen, bort fra slangens ansikt for en tid og tider og en halv (andre steder oppgitt som 42 måneder, 3 og en halv dag, eller midt i uken)
Tiden det her dreier seg om er 3500 år!

Dersom en så bruker multipliseringsmetoden vil en finne ut de 5500 år Viking nevnte med de 3000 år Menneskesønnen var i jordens hjerte - få 8500 år.
År 8000 er identisk med Bibelens 8. dag hvorpå Jesus fikk sitt navn, Luk.2.21: Da åtte dager var gått, og han skulle omskjæres, fikk han navnet Jesus, som han var kalt av englene før han ble unnfanget i mors liv.

[Redigert den 18-6-2008 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 18-6-2008 kl 08:03


2 Tim 4,4.5:
"For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt. For de vil ha det som klør i øret. De skal vende øret fra sannheten og holde seg til myter. Men du må være edruelig i alt du gjør. Bær lidelsene, gjør din gjerning som evangelist og fullfør din tjeneste."

Var jeg dere, ville jeg la Bibelen tolke seg selv!




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 18-6-2008 kl 10:56


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
2 Tim 4,4.5:
"For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt. For de vil ha det som klør i øret. De skal vende øret fra sannheten og holde seg til myter. Men du må være edruelig i alt du gjør. Bær lidelsene, gjør din gjerning som evangelist og fullfør din tjeneste."

Var jeg dere, ville jeg la Bibelen tolke seg selv!


Er enig i det, og er ikke av den oppfattning at "en" dag alltid regnes for å være "ett" år. Og jeg er heller ikke enig i alt SDA profetene sier om endetiden. De har jo tidligere bekreftet med sine bommerter at Gud har rett m.h.t. at det er bare Han som kjenner "tiden". Å bruke for mye tid på år og tall kan nok være bortkastet.

Jeg vet ikke mye om opprinnelsen av bøkene til Adam og Eva, men det var mye interssant å lese der bl.a. dette med "dager og år"..

Forstod ikke hennvisningen til "ørekløe" ;)
.

.

[Redigert den 18-6-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 18-6-2008 kl 11:41


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
2 Tim 4,4.5:
"For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt. For de vil ha det som klør i øret. De skal vende øret fra sannheten og holde seg til myter. Men du må være edruelig i alt du gjør. Bær lidelsene, gjør din gjerning som evangelist og fullfør din tjeneste."

Var jeg dere, ville jeg la Bibelen tolke seg selv!


Er enig i det, og er ikke av den oppfattning at "en" dag alltid regnes for å være "ett" år. Og jeg er heller ikke enig i alt SDA profetene sier om endetiden. De har jo tidligere bekreftet med sine bommerter at Gud har rett m.h.t. at det er bare Han som kjenner "tiden". Å bruke for mye tid på år og tall kan nok være bortkastet.

Jeg vet ikke mye om opprinnelsen av bøkene til Adam og Eva, men det var mye interssant å lese der bl.a. dette med "dager og år"..

.


Det har aldri vært i tvil at noe spesielt skjedde i 1844, dette sier profetiene helt klart. Men de første adventistene/metodisetene hadde kommet fram til den konklusjonen at det var Jesu gjenkomst som ville finne sted i 1844. Siden det står at helligdommen etter de 2 300 dagene skulle få sin rett, så trodde de at denne helligdommen var jorden. Men, etter grundigere studier kom de fram til at det måtte være snakk om den helligdommen som er i Himmelen.

Det er 100 % i tråd med Bibelens lære om en himmelsk helligdom og om Jesu ypperstpresttjeneste. Jeg sier ikke at enhver dag i Bibelen tilsvarer et år -- Jesus lå tross alt ikke i graven i tre år.

Men i denne profetien om de 2300 dager er dette prinsippet brukt. Hvordan vet jeg det? Jeg peker på det forrige innlegget mitt. Alt passer perfekt med de historiske hendelsene. Burde man da ikke rette seg etter og akseptere dette som sannhet? Det er ikke muligheter for ytterligere beviser enn historiebøkene.

Men om ikke så lang tid så er jeg overbevist om at Satan vil åpenbare seg som en hellig engel som kommer fra Gud. Ja, han vil omskape seg til Kristus selv og påstå at Gud har forandret hviledagen til søndagen, og annen lære som ikke samstemmer med det skriften sier. Han vil utføre mirakler for å underbygge sin autoritet som "Gud" (djevelen kan da også utføre mirakler, helbrede, osv.).

De aller fleste vil la seg lure. Det er bare de som våker og tviholder på Bibelen, Guds Ord alene som vil unngå å bli lurt.

Personlig, så er jeg ufattelig skeptisk til disse apokryfene. Selv om mye i dem kan være sannhet, så snikes det også pittelitt vranglære i forhold til Bibelen. Dette er livsfarlig!

[Redigert den 18-6-2008 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 18-6-2008 kl 12:24


Sitat:

Biz skrev

De aller fleste vil la seg lure. Det er bare de som våker og tviholder på Bibelen, Guds Ord alene som vil unngå å bli lurt.


Utrolig viktig! Å studere hvorledes Kristus vil komme er nok også viktigere enn "når".

.

[Redigert den 18-6-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 18-6-2008 kl 17:12


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

Biz skrev

De aller fleste vil la seg lure. Det er bare de som våker og tviholder på Bibelen, Guds Ord alene som vil unngå å bli lurt.


Utrolig viktig! Å studere hvorledes Kristus vil komme er nok også viktigere enn "når".

.

[Redigert den 18-6-2008 av Viking]


Der er vi helt enige. Heldigvis skal det ikke være tvil om Kristi komme. Det vil være spektakulært!




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 18-6-2008 kl 17:52


Jeg kom nettopp på en liten sak og tenker vel nærmest høyt. En eller annen "profet" har skrevet noe om den siste pave, er det den neste pave?

En annen farlig mann er imamen, venter ikke de på den siste imamen også? Ønsketenkning for en økumensk katolisert "euburger?"

Hva om det er en og samme person som blir en "antikrist"??


.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 18-6-2008 kl 18:28


For det første, så har jeg ikke peiling på hvilken profet det er som snakker om "den siste paven". Alt jeg vet er at pavedømmet og DKK er en "hoved-Antikrist".



\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
 Sider:  1  

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen