Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2
Forfatter: Tittel: Melk istedet for vann
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 6-9-2007 kl 10:26


Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Syntes du begynner å bli kjedelig Gunnar. Du minner meg mye om moderatorene i TF og JO.


Og med dette setter vi strek for denne diskusjonen, Viking.
Ev. Videre samtale om dette kan vi føre på U2U.

Gunnar.


Fant en "timeline" oversikt på Paulus.

http://www.blueletterbible.org/study/paul/timeline.html




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-9-2007 kl 15:57


Sitat:


Enda er ikke historien om melken og vannet slutt.
Det gjenstår å forklare hvorfor vannet var blitt beskt.

Hvorfor sitter vi stille?
Samle dere og la oss gå inn i de befestede byene og gå til grunne der!
For Herren vår Gud vil la oss gå til grunne og gi oss beskt vann å drikke fordi vi har syndet mot Herren. (Jer.8.14)

Derfor sier Herren, hærskarenes Gud, Israels Gud: Se, jeg gir dette folk malurt å ete og beskt vann å drikke. (Jer.9.15)

Litt etter litt får vi vite mer og mer om en holder seg til et bestemt tema.

Derfor sier Herren, hærskarenes Gud, om profetene: Se, jeg gir dem malurt å ete og beskt vann å drikke. For fra profetene i Jerusalem har gudløshet gått ut over hele landet. (Jer.23.15)

Vi får en forklaring også på dette med beskt vann - Vann vet vi jo fra før betyr folk og skarer og nasjoner og tungemål (Åp.17.15), en forklaring til hva ordet betyr, står som oftest bare en gang.

Min sønn! Gi akt på min visdom, vend ditt øre til din forstand, så du kan ta vare på kloke råd, og dine lepper kan bevare kunnskap! (melken)
For en fremmed kvinnes (kvinne betyr “by”) lepper drypper av honning, glattere enn olje er hennes tunge.
Men til sist er hun besk som malurt, skarpt som et tveegget sverd.
Hennes føtter går nedover til døden, til dødsriket fører hennes skritt.
Livets sti bryr hun seg ikke om, hennes veier går hit og dit, hun vet det ikke. (Ord.5.1-6)

Her snakker Gud til sin sønn og ber han ta vare på kunnskapen om ham!
Og advarer ham om denne fremmede kvinnen, skal vi si Tyrus/Sur som ble kastet i havet?
Guds folk blir fraktet til fremmed land av en rovfugl fra øst, av en ørn.
Der bor de hos denne fremmede kvinnen (kvinnens regjering)som lar sine ord renne, glattere enn olje.
Men til sist er de beske som et tveegget sverd.
Sverd betyr krig, og tveegget betyr dobbelt. Dette er endetidstegn, og vi finner en lignende versjon i Åp.13.k. om dyret fra havet og dyret fra land.
Når dyret (den fremmede regjering) går ut til krig, tømmes landet for vann (folk) og det tørre land kommer til syne, fordi Herren samlet alt vannet (folket) på et sted.
Dette er samtidig fortellingen om Noah, som ble stående øverst på fjellet til vannet sank, menneskene dør ut.
Det gikk et år fra vannflommen startet til vannet hadde sunket.

For så har Herren sagt til meg: Om et år, slik som en dagarbeider regner året, skal det være forbi med all Kedars herlighet. (Jes.21.16)

[Redigert den 6-9-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-9-2007 kl 02:32


Du mener at landet som flyter av melk (og honning), betyr landet som flyter av kunnskap om Kristus?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-9-2007 kl 11:13


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Du mener at landet som flyter av melk (og honning), betyr landet som flyter av kunnskap om Kristus?


Ja, det er riktig og vi har nå kommet til 1.m.2.9, livets tre midt i hagen, treet til kunnskap om godt og ondt.

Så plantet Gud Herren en hage i Eden, i Østen. Der satte han mennesket som han hadde formet. (1.m.2.8)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-11-2007 kl 17:16


Men hvor kom det beske vannet fra?
"Se, jeg gir dette folk malurt å ete og beskt vann å drikke." (Jer.9.15)

Kom i hu min landflyktighet - malurt og galle! (Klag.3.19)

De gjør retten om til malurt og kaster rettferdigheten til jorden! (Amos 5.7)

Hva skjer når et folk, stamme eller ætt blir behandlet dårlig? Kan vi se tegn til dette i dagens midtøsten?

Retten er gjort om til gift og rettferdighetens frukt til malurt. (Amos.6.12)

Stjernens navn var Malurt, tredjedelen av vannet ble til malurt. Og mange mennesker døde av vannet fordi det var blitt forgiftet. (Åp.8.11)

Så førte han meg tilbake til husets inngang. Og se, det kom vann ut under husets dørterskel mot øst, for forsiden av huset vendte mot øst. Og vannet randt ned fra høyre side av huset, sør for altret. (Esek.47.1)

Nå ser dere hvor vannet kom fra. Det opplyses også hvilken vei landets regjerig har vendt seg til.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Deron
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 15
Registrert: 5-11-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-11-2007 kl 13:13


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

Jeremiah 33:17 For så sier HERREN: David skal aldri mangle en mann til å sitte på tronen til Israels hus;


For å forstå denne profetien må mann lese, ikke tolke. Herrens veier er rette ;).


Dette er då sundagsskulelærdom. Fyrst og fremst er denne profetien oppfyld i Kristus. Israels andelege konge er Messias.

Ein annan ting er at Israels hus ikkje har hatt noko konkret trone på ei stund. Gud bryt ikkje løfta sine, men sanninga Han fortel oss er ikkje alltid den sanninga vi trur ho er. Vi vert klokare med åra, ettersom vi lærer Han å kjenne.

Det er viktig å hugse på at det finst både naturlege (det vi ofte kallar bokstavelege) og andelege (det vi ofte kallar symbolske) aspekt i mange profetiar og skriftstader. Vi skal ikkje oversjå denne dobbelte røynda i Bibelen. Nokon gonger er versa strengt naturlege, andre gonger er dei strengt andelege, andre gonger igjen kan dei vere begge delar.


[Redigert den 6-11-2007 av Deron]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 6-11-2007 kl 20:24


Kristus kommer igjen som Konge, ikke bare åndelig Konge, men som fysisk Konge. Han er siste "ledd" i kongerekken etter David.

Men inntil Han kommer igjen vil det alltid være en konge fra Davids ætt som sitter på tronen til Israels hus.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-11-2007 kl 07:57


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Kristus kommer igjen som Konge, ikke bare åndelig Konge, men som fysisk Konge. Han er siste "ledd" i kongerekken etter David.

Men inntil Han kommer igjen vil det alltid være en konge fra Davids ætt som sitter på tronen til Israels hus.

.


Fint at du nevner akkurat dette, Viking, jeg tenkte ikke over dette før akkurat nå, men dette at det alltid skal sitte en konge fra Davids ætt på tronen til Israels hus inntil Kristus kommer igjen, er jo nok et bevis på at hans første komme heller ikke er oppfyllt, siden så ikke er skjedd!!!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 7-11-2007 kl 14:59


Det der må du redegjøre for nærmere?

Jeg klarer ikke å henge i svingene. Hvor er du på kartet? :question:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-11-2007 kl 17:51


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Det der må du redegjøre for nærmere?

Jeg klarer ikke å henge i svingene. Hvor er du på kartet? :question:


Nok engang?

Med mine tidligere innlegg helt fra starten av har jeg nevnt dette. Ingenting stemmer med Jesu fødsel for to tusen år siden.

Engelen Gabriel bekjentgjør for jomfru Maria at Jesus skulle fødes av henne. Luk.1.26-27

Matt.13.39:
Fienden som sådde det (ugresset) er djevelen. Høsten er enden på denne tidsalder. Høstfolkene er engler.

Når dette står så klart og tydelig i Bibelen, hvorfor er det da ingen som oppfatter dette?
Bibelen forklarer hendelsene i lignelser, men likevel forklarer den dette hvis en søker etter ordet!
Jeg har tidliger forklart at hele Bibelen forteller om endetiden fra begynnelse til slutt (senest i Jakobs savnede etterslekt)
Den bibelske versjonen om begynnelsen er det som den beskriver som såtiden (våren) veksttiden er sommeren, innhøstingen (høsten) er enden, så kommer den bibelske vinter (hviletid/søvn/opplagstid)
Tror du meg ikke, begynn å lese om alle disse tingene og du vil se at alt henger sammen.
Når høsten er endetiden kan umulig Jesus være født enda.
Dessuten har vi Menneskesønnen han kommer før Jesus som
er Den Hellige Ånd, se Matt.12.32: den som taler ord mot Menneskesønnen skal få forlatelse, men den som taler ord mot Den Hellige Ånd skal ikke få forlatelse, hverken i denne tidsalder eller i den som kommer.
Altså kommer Menneskesønnen først.
Menneskesønnen er flest ganger beskrevet hos Esek. fra kap.2 og utover, allerede i Esek.2.6 fortelles det at han bor i mellom skorpioner.
Skorpionene er nevnt i Åp.9.3 bl.a. og de er lik gresshoppene, disse har jeg også nyss vær inne på. Dette handler også om endetiden, under den femte basun.
Jeg har nevnt byen Jeriko (egen tråd) den eksisterte ikke på den tid det hevdes Jesu levde.

http://www.bibleplaces.com/jericho.htm

Men den skal bygges opp igjen - Jos.6.26

Utdrag fra Dyret, under tråden Begynnelsen og enden:
Forklaring til kvinnen Maria:
8. Byen utsmykkes og gjøres til en stor, vakker og rik by ( Åp.17.4, 18.16)
Forklaring:
Tyrus som lever videre etter Jerusalems ødeleggelse, (6) når den høyeste skjønnhet (Esek.16.7) og blir utsmykket, vel skikket til kongedømme (Esek.16.9-13)
Tyrus sier: Jeg er fullkommen i skjønnhet! (Esek.27.3-4) Tyrus som er Sions datter og jomfru (betyr renhet (2) Maria betyr vakker, mens Eva er et hebr. ordspill med liv- lev Esek.16.6,Jerusalem) for den er vasket ren. (Esek.16.44-45,9,Jes.1.8,37.22: her
betegnes Sions datter, (Tyrus) som jomfruen)

I tillegg har jeg forklart mange ganger hvem Jesus virkelig er, for alt er forklart om en virkelig bryr seg med å finne det ut.
Jeg har skrevet om vintreet som begynner som en kvist Jes.53.2 - Esek.17.22 og videre.
Dette har heller ikke skjedd enda.
En ætt
Gal.3.16 en ætt, og dette er Kristus.
Veien
Jeg er veien……Joh.14.6
Denne Veien forfulgte jeg til døden Apg.22.4
En sekt
Denne Veien som de kaller en sekt….Apg.24.14

Jeg kunne vist mange flere ting, men det er bedre å ta dette i mindre porsjoner.







[Redigert den 7-11-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 8-11-2007 kl 00:44


Lexus,

Jeg begynte å gruble litt over det du skriver.
Et par kommentarer...

Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Når høsten er endetiden kan umulig Jesus være
født enda.


Jeg er enig i at dette er endetiden og at dette
er høsttiden. So far so good!

Men...

Konklusjonen din forstår jeg ikke.

Hva ble sådd for at vi i dag kan høste?

Jesus Kristus er jo såkornet som måtte dø,
legges i jorden (begraves) og deretter spire
igjen før vi kan få en høst.

En potet må sås, legges i jorden for å få
mange.

På samme måte. Jesus ble sådd, lagt i jorden
for å få mange andre av samme slag. Fylt av
Hans Ånd.

Forstår du hva jeg mener?

Sitat:


Dessuten har vi Menneskesønnen han
kommer før Jesus som er Den Hellige Ånd, se
Matt.12.32: den som taler ord mot
Menneskesønnen skal få forlatelse, men den
som taler ord mot Den Hellige Ånd skal ikke få
forlatelse, hverken i denne tidsalder eller i den
som kommer. Altså kommer Menneskesønnen først.


Du sier at Menneskesønnen kommer først,
og deretter Jesus som er den Hellige Ånd?

For så vidt enig. Jesus, som var Menneskesønnen,
kom først. Men etter at Han døde, kom Han
tilbake som den Hellige Ånd.

"Jeg vil være med dere..." sa Jesus. Ikke en
andre eller tredje person i guddommen.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-11-2007 kl 11:21


Hei Lance!

Bare fint at du spør.

Problemet ligger kanskje i vår barnelærdom at Kristus levde for snart 2000 år siden!
Og bryte tvert denne troen vi har blitt oppfostret med og si at den stemmer ikke, kan være vanskelig.
Blander du gammelt og nytt blir det bare rot, selv bygninger blir stygge hvis en blander gammelt og nytt.

Det står ingen steder at Jesus levde for snart 2000 år siden. Det er menneskers utregninger og forfalskninger.

Du spør hva som har blitt sådd for at vi i dag kan høste?
Spørsmålet er irrelevant i forhold til det jeg skrev.
Biblens høst er endetiden skrev jeg, og den er vel ikke nå?
Da blir dette feil, først må vintreet komme.

Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Konklusjonen din forstår jeg ikke.

Hva ble sådd for at vi i dag kan høste?

Jesus Kristus er jo såkornet som måtte dø,
legges i jorden (begraves) og deretter spire
igjen før vi kan få en høst.

En potet må sås, legges i jorden for å få
mange.

På samme måte. Jesus ble sådd, lagt i jorden
for å få mange andre av samme slag. Fylt av
Hans Ånd.

Forstår du hva jeg mener?


Ja, og beretningen om såkornet/ vintreet kommer her.
Ikke alt såkornet havnet der det skulle, noe falt ved veien og fuglene kom og åt det opp. Matt.13.4
Såkornet er også en lignelse om himmelens rike/Guds rike Mark.4.26

Vintreet beretter om Jesu oppvekst.
Jesus sa: Jeg er det sanne vintre, og min Far er vingårdsmannen. (Joh.15.1)
(Den første som plantet en vingård var Noah, 1.m.9.20, som er det samme som himmelens rike, Matt.20.1)

Altså dreier fortellingen om såkornet og vingården med vintreet i seg, om himmelens rike.

Vintreet, Esek.17.k.
Herrens ord kom til meg, og de lød så:
Menneskesønn! Sett fram en gåte for Israels hus og tal til dem i en lignelse.
Du skal si: Så sier Herren Herren: Den store ørnen med store vinger og lange vingefjær, med full fjærham og brokete farger, kom til Libanon og tok bort toppen av sederen.
Den brøt av den øverste kvisten og førte den til kjøpmannslandet og satte den i kremmerstaden.
Så tok den et skudd av landets vekster og satt det i dyrket mark. Den plantet det på et sted hvor det var mye vann.
Den satte det liksom et piletre.
Det vokste opp og ble til et vintre som satte grener og skjøt løvrike kvister.
Men det var en annen stor ørn med store vinger og mange fjær, og se, vintreet bøyde sine røtter bort imot den. Fra det jordstykket det var plantet i, strakte det sine ranker bort til den, for at den skulle vanne det.
Si: Så sier Herren Herren: Skal det trives? Skal han ikke rykke røttene opp og rive frukten av, så alle dets spirende blad tørker bort? Det trenges ikke stor styrke og mye folk til å rive det opp med rot.

La meg så gjenta hva Jesus også sa om vintreet, det gjelder å få med seg alt om vintreet:
Joh.15.5: Jeg er vintreet, dere er grenene...

Altså blir bladene på disse svidd av, det er oss.

Vi tar en titt på tolkningen, Esek.17.12-18:
Si til den gjenstridige ætten (kvisten): Vet dere ikke hva dette er?
Si: Se, Babels konge kom til Jerusalem og tok kongen og høvdingen og førte dem med seg i Babel.
Han tok en av kongeætten og gjorde en pakt med ham og tok ham i ed, og de mektige i landet tok ham med seg for at det ikke skulle være et uanseelig kongerike og ikke opphøye seg, men holde pakten med ham og bli stående.
Men han falt fra ham og sendte sine bud til Egypt, for at de skulle gi ham hester og mye folk. Skal han ha fremgang? Skal den som gjør noe slikt, slippe unna?
Så sant jeg lever, sier Herren Herren: Han skal dø i Babel, i det landet til den kongen som gjorde ham til konge, for han ringaktet eden han gav ham, og brøt pakten han sluttet med ham.
Farao skal ikke komme ham til hjelp i krigen med en stor hær og mye folk, når det blir kastet opp en vold og bygd skanser for å utrydde mange liv.
Han foraktet eden og brøt pakten, enda han hadde gitt hånden på det. Alt dette har han gjort, han skal ikke slippe unna.

Dette er historien om vintreet, men enda er ikke Kristus kommet, når han kommer er det for å redde en ødelagt verden. (også såkornet som havnet ved veien som fuglene kom og åt opp, ørnene.)
Forløperen til Kristus gjør gale ting som får konsekvenser for verden (se under Immanuel Jes.7.14-25), fordi han tilhører en gjenstridig ætt som etter hvert skal få erfaring i at det gode er bedre enn det vonde, og han vil med tiden få et nytt navn som bare gjør gode gjerninger, Kristus, og han tilgir alle, fordi han i fortid har båret på synder lik våre. Men straffen ble tillagt ham, for at vi skulle kunne stifte fred, og den har altså ennå ikke kommet,


Det som ble sådd.
Bibelen forteller mens folk lå og sov, kom fienden og sådde ugress blant hveten, og gikk så bort. Matt.13.25
Videre:
Men da strået skjøt opp og satte aks, da kom også ugresset til syne. Matt.13.26
Både ugresset og hveten skulle få vokse sammen til høsten, til innhøstingen skulle starte for høstfolkene. Matt.13.30
Forklaring til dette blir gitt: Åkeren er verden, det gode kornet (hveten) er rikets barn.(Kristus) Ugresset er den ondes barn (antikrist) Matt.13.38
Liksom ugresset blir sanket sammen og oppbrent med ild, slik skal det gå ved enden på denne tidsalder. Matt.13.40

Altså skal der ikke høstes noe før den store Allmektige dag, da folk reiser seg mot folk, hele verden går av hengslene.
Da kommer Kristus, han er av den nye verden, den gamle er borte, og han blir kalt for Den Hellige Ånd.





[Redigert den 8-11-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 8-11-2007 kl 12:37


Lexus, mitt lille hode klarer ikke mer. Det blir for fremmed for meg. Hvor har du alt dette fra, er det noen menighet som holder seg til denne lære?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-11-2007 kl 13:20


Ser du ikke at alt sammen er hentet fra Skriften?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen