Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  
Forfatter: Tittel: Melk istedet for vann
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-8-2007 kl 08:28
Melk istedet for vann


Bibelske skrifter har mange flotte fortellinger, og en av dem handler om melk.

I Dom.4.15-19, slo Herren Sisera og alle stridsvognene med forvirring, og Barak forfulgte vognene og hæren til Horoset - Higgojim, og hele Siseras hær falt for sverds egg, det ble ikke en enest igjen.
Sisera flykte da til fots til Jaels telt, hun var kenitten Hebers hustru.
Det var fred mellom Jabin, kongen i Hasor, og kenitten Hebers hus.

Så kommer vi til poenget!

Jael gikk ut mot Sisera og ba han om å komme inn og ikke være redd, og han gikk da inn og gjemte han under et teppe.
Han var tørst og spurte etter litt vann å drikke, men Jael kom med en flaske melk istedet og lot ham drikke.

Andre steder kan en lese om da f.eks. Moses ble lovet et land som skulle flyte med melk og honning.

Det samme ble "de eldste" av Israel lovet, etter at fedrenes Gud, Abrahams, Isaks og Jakobs Gud åpenbarte seg og sa at han hadde sett det som var blitt gjort med dem i Egypt, og lovet da at de skulle få komme til et land som fløt med melk og honning.

Var melken bedre å drikke enn vann?

Da Herren velsignet Josef sa han: Velsignet av Herren være hans land med himmelens ypperste gaver, med dugg og med vann fra de store dyp der nede.

Vann var erstattet med melk, hvorfor?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 29-8-2007 kl 21:37


Hvilke land i verden er det som ligger på "melktoppen" tror du? Hvem tåler mye melkeprodukter og hvem tåler det ikke?

:smug:

Jeg må få legge til at tolleranse/inntolleranse er arvelig.
Dette er en egenskap vi i nv europa har arvet fra våre forfedre.


Sitat:

Some months ago, I became interested in the subject of milk tolerance and its genetic origin. It is known that most of the world's population cannot easily consume milk because adults cannot digest the milk sugar lactose. However, some populations, such as those whose origins are in North Central Europe, can digest milk. The ability to digest milk apparently is due to a mutation that happened one or more times in North Central Europe several thousand years ago. It is believed that this mutation spread in the Funnel Beaker Culture approximately 8,000 years ago. Even now the ability to drink milk is most common in areas in or near the area occupied by the Funnel Beaker Culture. The Funnel Beaker Culture takes its name from the characteristic pottery made by those people. The pottery often has a flared rim in the upper few inches of the vessel, so that the opening of the vessel is widest along the top rim. It is believed that cattle and milk products were important to the Funnel Beaker Culture. It occurred to me that the shape of their characteristic pottery was probably designed to aid in catching milk during the milking process. Those who have milked cows by hand know that sudden shifting of the animal can sometimes be a problem that results in spilt milk. The characteristic funnel beaker would help to prevent that problem. I believe that this is the first time that anyone has suggested that reason for the design of the funnel shaped vessels.

Because milk tolerance in adults varies so greatly among the world's population, I wondered how milk consumption might vary as a function of milk tolerance. By graphing milk consumption versus milk tolerance, a remarkable correlation is shown. As far as I know, this is the first time that anyone has constructed such a graph. The plot is shown below and a more detailed discussion is given in this link.

The world champion milk drinkers are the Irish who drink about 190 liters per person per year.




http://www.ntanet.net/milk-page.html


Norge og Holland skal visstnok ha høyest forbruk pr. innbygger, men jeg har ikke funnet tallet ennå.


[Redigert den 29-8-2007 av Viking]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-8-2007 kl 23:57


Har lest artikkelen du linker til, Viking. Det var interessant. Men hvordan passer dette med teorien du forfekter om at de ti tapte stammer befinner seg i Nord-Europa? Jødene har jo utpreget melkeintoleranse ...:

Det har vist seg at omtrent 50 millioner amerikanere har slik intoleranse. 75% av alle afrikanskættede amerikanere, amerikanere med indiansk, meksikansk eller jødisk bakgrunn har slik intoleranse.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 30-8-2007 kl 07:48


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Har lest artikkelen du linker til, Viking. Det var interessant. Men hvordan passer dette med teorien du forfekter om at de ti tapte stammer befinner seg i Nord-Europa? Jødene har jo utpreget melkeintoleranse ...:

Det har vist seg at omtrent 50 millioner amerikanere har slik intoleranse. 75% av alle afrikanskættede amerikanere, amerikanere med indiansk, meksikansk eller jødisk bakgrunn har slik intoleranse.


Hvem Jøder? Hva er en Jøde? Hvis du tenker på innbyggerne av staten Israel pr. idag, så er det en veldig samling av div. folkeslag. Alle hevder å være Jøder, men kan alle være det?

Det finnes dna bevis på at forfedrene til Vikingene kom fra gamle Nordriket Israel. Det finnes så mange tegn på vårt opphav. Mange vil si; "spiller det noen rolle"?

Ja i høyeste grad. Det betyr at vi ikke er "hedninger", det betyr at vi er de som forlot Gud og Hans lover og forordninger. Det er oss han snakker til igjennom sine profeter i GT.

Her på denne linken kan du finne mye om denne "teorien", det er gammeldagse jøder som driver hjemmesiden og forskningen, men det er mye nyttig stoff for en som vil vite litt mer.

http://www.britam.org/Broadcasts.html


http://en.wikipedia.org/wiki/Lactose_intolerance

[Redigert den 30-8-2007 av Viking]

[Redigert den 30-8-2007 av Viking]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-8-2007 kl 11:12


Interressant dette med melkens storprodusent, bare en ikke får melkeallergi.

Helte du meg ikke ut som melk og lot meg størkne som ost?
(Job 10.10)

[Redigert den 30-8-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 30-8-2007 kl 13:53


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Interressant dette med melkens storprodusent, bare en ikke får melkeallergi.

Helte du meg ikke ut som melk og lot meg størkne som ost?
(Job 10.10)

[Redigert den 30-8-2007 av Lexus]


Laktose tolleranse er nedarvet egenskap. Ekspertene sier ca. 8000 år gammel, hvis vi holder oss til Bibelen så er det vel noe yngre.

Disse levningene er restene av våre forfedre.
http://www.netzeitung.de/servlets/page?section=984&item=...

[Redigert den 30-8-2007 av Viking]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 30-8-2007 kl 17:32


Everaldo, du må jo vite at dersom noko ikkje stemmer med teorien til Viking, så kan jo ikkje teorien vere feil --- då det jo vere feil med fakta. Sanninga er ikkje det som er i samsvar med røynda, må du jo vite --- det er jo det som er i samsvar med Viking sine teoriar.



«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-8-2007 kl 10:52


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Interressant dette med melkens storprodusent, bare en ikke får melkeallergi.

Helte du meg ikke ut som melk og lot meg størkne som ost?
(Job 10.10)

[Redigert den 30-8-2007 av Lexus]


Laktose tolleranse er nedarvet egenskap. Ekspertene sier ca. 8000 år gammel, hvis vi holder oss til Bibelen så er det vel noe yngre.

Disse levningene er restene av våre forfedre.
http://www.netzeitung.de/servlets/page?section=984&item=...

[Redigert den 30-8-2007 av Viking]


Ja, det er utrolig hva vitenskapen finner ut av.
Liksom Ötis er ett funn er Jeriko det også, et innlegg som ennå ikke er kommentert.

http://www.bibleplaces.com/jericho.htm

Fakta blir ansett som hard fordøyelig kost, derfor tar jeg opp temaet "melk istedet for vann".

Kongespir skal ikke vike fra Juda, ikke herskerstav fra hans føtter, inntil fredsfyrsten kommer og folkene blir ham lydige.
Han binder til vintreet sitt unge esel, til den edle ranke sin eselhoppes fole.
Han tvetter i vin sin kledning og druers blod sin kjortel.

Dunkle er hans øyne av vin, og hvite er hans tenner av melk.
(1.m.49.10-12)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 31-8-2007 kl 12:24


Fint at du nevner Juda.

Det skal alltid være en konge av Davids ætt som "fysisk" er tilstede og er konge.

I europa har vi hatt to kongstammer av Judah. En av Pharez(gul riksløve) og en av Zarah (rød riksløve, som er symbolet på den "røde tråd". Denne delen av Judah havnet i Irland og Skottland (de britiske øyer).

Når Yesuah, siste ledd i konger fra Judah, kommer tilbake blir han sittende som Konge til evig tid.



[Redigert den 31-8-2007 av Viking]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-8-2007 kl 13:52


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Fint at du nevner Juda.

Det skal alltid være en konge av Davids ætt som "fysisk" er tilstede og er konge.

I europa har vi hatt to kongstammer av Judah. En av Pharez(gul riksløve) og en av Zarah (rød riksløve, som er symbolet på den "røde tråd". Denne delen av Judah havnet i Irland og Skottland (de britiske øyer).

Når Yesuah, siste ledd i konger fra Judah, kommer tilbake blir han sittende som Konge til evig tid.



[Redigert den 31-8-2007 av Viking]


Du nevner Pharez, og Zarah som symbol på den "røde tråd". Er det den som kom først fram du mener (1.m.38.28)?
Og i hvilken sammenheng ser du disse personene?
Mener du ættlingene deres?

Dra opp til et land som flyter med melk og honning.
Jeg vil ikke selv dra opp med deg, for du er et hårdnakket folk.
Jeg vil da komme til å ødelegge deg på veien. (2.m.33.3)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 31-8-2007 kl 14:17


Ja, jeg mener ættlingene deres.
Det finnes ikke andre konger her på jorden.

Det har alltid vært kongsemner og konger av Judah her i europa. Septeret har aldri veket fra deres fot.

Gud har lovet at vi alltid skal ha konger fra denne slekten til David inntil Yesuah vender tilbake igjen.

Det gamle Ulsterflagget viser en rød hånd og Davidstjernen, se det kongelige skotske flagget, gul bunn med rød løve.

Se det eldste norske flagget, som viser en gul løve på rød bunn. Se på Løvebakken, løven av Judah vokter vårt Storting. Vi har riksløve, ikke rikselg :).

Dette segel/kjennemerke har alltid fulgt Judah's kongsslekt.

Hvis du søker på nette finner du mange linker.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-8-2007 kl 14:52


Interressant!

Men Norge er vel ikke akkurat et slikt land som flyter av melk og honning?

Fra et av dem skjøt det fram et lite horn, som vokste seg overmåte stort mot sør og øst og mot det fagre land. (Dan.8.9)

Se, det kommer et folk fra nord, et stort folk. Og mange konger skal stå fram fra jordens ytterste ende. (Jer.50.41)


De fortalte ham og sa: Vi kom til det landet du sendte oss til. Det flyter virkelig med melk og honning, her er dets frukt. (4m.13.27)

[Redigert den 31-8-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 31-8-2007 kl 17:53


Våre forfedres straff ble fangenskap i Assyria/Babylon. Det var ikke mange som returnerte. Skilsmissen var kostbar, vi mistet både land og bevisshet.

Jeremiah forteller mye om hvordan "disse" dager vil bli.

Yesuah var sendt til de bortkommene fårene av Israel! Hvis ikke hadde ikke profetenes profetier gått i oppfyllelse.

Yesuah hadde en grand onkel som het Josef av Arimateah.
http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_of_Arimathea.

Han "bevegelser" kaster lys på en del av det vi har snakket om.:up:

[Redigert den 31-8-2007 av Viking]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2007 kl 01:10


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Våre forfedres straff ble fangenskap i Assyria/Babylon. Det var ikke mange som returnerte. Skilsmissen var kostbar, vi mistet både land og bevisshet.

Jeremiah forteller mye om hvordan "disse" dager vil bli.

Yesuah var sendt til de bortkommene fårene av Israel! Hvis ikke hadde ikke profetenes profetier gått i oppfyllelse.

Yesuah hadde en grand onkel som het Josef av Arimateah.
http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_of_Arimathea.

Han "bevegelser" kaster lys på en del av det vi har snakket om.:up:

[Redigert den 31-8-2007 av Viking]


Jeg er lite tent på teorier, og mener at sannheten ligger forklart mellom Bibelens to permer på en eller annen måte.

At vi skulle være rester av Juda folk i forgangen tid og at vi mistet både land og bevissthet, er i drøyeste laget synes jeg.

Du nevner også de fortapte får.

For å ta det siste først, de fortapte er de som lar seg forføre,
dette folks førere er forførere. (Jes.9.16)
Dette er fremtid, og hører med til fortellingen om antikrist.

Nei mine sønner! Det er ikke noe godt rykte jeg hører om dere. Dere forfører Herrens folk. (Sam.2.24)

Fortapte får var mitt folk. Deres hyrder hadde ført mitt folk vill, til fjellene hadde dem drevet dem bort. Fra fjell til haug gikk de, de glemte sitt hvilested. (Jer. 50.6)

Grunnen til at de må dra er Israels ødeleggelse, og blir til en ørken i 40 år (Jer.4.27, 7.34, Amos 5.25; Neh.9.21) De må bosette seg i fremmed land, de blir boende i sebulons land, ved havets sand, også kalt hedningenes Galilea.

Om fjellene og haugene.
Du skal si: Dere Israels fjell! Hør Herrens ord! Så sier Herren Herren, til fjellene og haugene, til bekkene og dalene: Se, jeg lar sverd komme over dere og gjøre offerhaugene til intet.

Folket
Det er snakk om et hardnakket folk som var vanskelig å temme;
Jeg har lagt merke til dette folket og sett at det er et hårdnakket folk. (5.m.9.13)

Men de skal eltes som pottemakerleire, til de blir temmet. (Hos.10.11)

Gjenstridig ætt.
Menneskesønn, jeg sender deg til Israels barn, til hedningene, til opprørerne som har gjort opprør mot meg, deres fedre har vært troløse mot meg til denne dag.
Til barna med de frekke ansikter og hårde hjerter sender jeg deg. Og du skal si til dem: Så sier Herren Herren.
Enten de hører eller lar det være - for en gjenstridig ætt er de - så skal de vite at en profet har vært midt iblandt dem. (Esek.2.3-5)

Juda er på langt nær blitt borte, Juda land lå innenfor det som het Palestina, og i dag er Juda folk det samme som Palestinere.

Og han sa til Israels barn: Når deres barn i framtiden spør: Hva er dette for steiner?
(Jos.4.21)

De fortalte ham og sa: Vi kom til det landet du sendte oss til. Det flyter virkelig med melk og honning, her er dets frukt. (4m.13.27)

Frukten
Som druer i ørkenen fant jeg Israel, som den tidligste frukt på et fikentre i dets første tid så jeg deres fedre. men da de kom til Ba'al-Peor, viet de seg til avgudsdyrkelse og ble avskyelige liksom den de elsket. (Hos.9.10)

Den som var elsket
Men han utvalgte Juda stamme, Sions berg, som han elsket. (Salm.78.68)

Så hør Israel, og akt vel på å holde dem, så det må gå deg vel, og dere må øke og bli tallrike, slik som Herren, dine fedres Gud, har lovet deg - i et land som flyter med melk og honning. (5.m.6.3)

Hvilket land snakkes det om?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 1-9-2007 kl 10:01


Kongsslektene er av Judah. Jeg påstår ikke at vi alle er rester av Judah. Det er nok feil.

Israel bestod av 10 stammer og Judah 2 stammer. Deler av Judah er tilstede i staten Israel idag også. Resten en ubestemmlig blanding av det meste. Ingen kan med sikkerhet si hvem er hvem.

Hvis vi går til bake til kongene og verset du siterte. Hvor i verden er kongene, hvor har de regjert og hvem har de regjert?

http://www.namiko.no/V%C3%A5rt%20folks%20opprinnelse.htm

[Redigert den 1-9-2007 av Viking]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2007 kl 19:48


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Kongsslektene er av Judah. Jeg påstår ikke at vi alle er rester av Judah. Det er nok feil.

Israel bestod av 10 stammer og Judah 2 stammer. Deler av Judah er tilstede i staten Israel idag også. Resten en ubestemmlig blanding av det meste. Ingen kan med sikkerhet si hvem er hvem.



[Redigert den 1-9-2007 av Viking]



Så litt på den siste linken din, det er bedre med norske linker, jeg er ikke så glad i engelske, den henviste bl.a. til Dom.5.17.
Dette mener jeg henviser til det store slaget på jorden i endetiden, den gang de drog ned til portene (Dom.5.11)
Vil de gå ned til dødsrikets porter? Skal vi sammen gå til hvile i støvet? (Job 17.16)

Går en helt tilbake til Dom.5.2, står det:
Fyrstene i Israel gikk først ut i striden, og folket møtte villig fram!
Det er snakk om en utryddelseskrig - allfarveiene - de veifarende gikk på krokete stier.
Dom.5.6. Fredens vei kjenner de ikke, og det er ingen rett i deres spor. Sine stier gjør de krokete. Jes.59.8.

Verset som det henvises til 17, om Dan:
Gilead på andre siden av Jordan holdt seg i ro. Og Dan - hvorfor drygde han ved skipene? Aser ble sittende ved havets strand, han holdt seg i ro i sine viker.

Drygde
Et lignende vers finnes om Amasa som drog av sted for å kalle Juda sammen. Men han drygde lenger enn den tid som var fastsatt. (2.Sam.20.5)

Drøye
Folket stod og ventet på Sakarias og undret seg over at han drøyde så lenge i templet. (Luk.1.21)

Skipene
Der går skipene. Der er Leviatan, som du skapte til å leke seg der. (Sal.104.26)

Sebulon - ved havets strand skal han bo, ved stranden hvor skipene lander. Hans grense strekker seg mot Sidon. (1.m.49.13)

Se, også skipene, som er så store og drives av sterke vinder, de styres av et ganske lite ror dit hvor styrmannen vil. (Jak.3.4)

Ut av det som kommer frem her sikter dette inn i fremtiden.

Henvisningene til de ti tapte stammer mangler en skikkelig henvisning, det henvises til den hebraiske apokryftiske delen. Nå har jeg den apokryfiske boken, men finner ikke dette omtalt.

Har du noen henvisninger, Viking?

Så får dere leve lenge i det landet Herren med ed lovte å gi deres fedre og deres etterkommere, et land som flyter med melk og honning. (5.m.11.9)

Hvilket land snakkes det om?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 1-9-2007 kl 21:14


Ja du kan spørre, mulig du overså mitt lille spørsmål: "Hvis vi går til bake til kongene og verset du siterte. Hvor i verden er kongene, hvor har de regjert og hvem har de regjert?"



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 2-9-2007 kl 09:10


Sitat:

Jeremiah 33:17 For så sier HERREN: David skal aldri mangle en mann til å sitte på tronen til Israels hus;


For å forstå denne profetien må mann lese, ikke tolke. Herrens veier er rette ;).




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-9-2007 kl 12:05


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

Jeremiah 33:17 For så sier HERREN: David skal aldri mangle en mann til å sitte på tronen til Israels hus;


For å forstå denne profetien må mann lese, ikke tolke. Herrens veier er rette ;).


Du spør hvor ble det av alle kongene, Viking.

Ja, si det, kanskje vi venter på julaften fordi vi vet at den har vært?

Skriftene prøver å forklare oss på en dunkel måte, at alt som har vært, og alt som skal bli har vært til fra før. (Pred1.9-12)

Og at det som har vært skal skje igjen, akkurat som julaften kommer om igjen hvert år, bare at det andre dreier seg om en mye større tidssyklus.

Dessuten er skriftenes oppfattelse ikke korrekte, grunnen til dette er et ord fra Gud som sier dette: Det er jeg som fra begynnelsen forkynner enden (Jes.46.10)

Da jeg så dette første gangen forstod jeg at jeg måtte revurdere mitt syn på skriftene.
Helt fra skriftenes begynnelse fortelles det om endetiden, og ingenting annet, i lignelser.
Tilogmed menneskets skapelse var en liknelse.

Så de kongene du leter etter har ikke tiltrådt enda, men vi kan se en begynnelse på det.

Jeg vil henvise til den evige tid, som på en måte ikke har begynt ennå.

Men det skal bo folk i Juda til evig tid, og i Jerusalem fra slekt til slekt. (Joel 3.25)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 2-9-2007 kl 14:02


Sitat:

Jeremiah 33:17 For så sier HERREN: David skal aldri mangle en mann til å sitte på tronen til Israels hus;



Herrens veier er rette. Gud kom ikke for å skape kaos. Han ord er heller ikke krokete. Enkelte ting skal ligge i ro til tiden for åpenbaring er der, men dette verset til Jeremiah skal leses rett frem.

Det tapte kapittel av Apg. gir en bekreftelse igjen på forbindelsen mellom nordvest europa og det forgjettede land.
Det kalles også Sonnini manuskriptet.


Sitat:

Verse 1: And Paul, full of the blessings of Christ, and abounding in the spirit, departed out of Rome, determining to go into Spain, for he had a long time purposed to journey thitherward, and was minded also to go from thence into Britain.

Verse 2: For he had heard in Phoenicia that certain of the children of Israel, about the time of the Assyrian captivity, had escaped by sea to "the isles afar off," as spoken by the prophet, and called by the Romans Britain.

Verse 3: And the Lord commanded the gospel to be preached far hence to the Gentiles, and to the lost sheep of the House of Israel.

Verse 4: And no man hindered Paul; for he testified boldly of Jesus before the tribunes and among the people; and he took with him certain of the brethren which abode with him at Rome, and they took shipping at Ostium, and having the winds fair were brought safely into an haven of Spain.

Verse 5: And much people were gathered together from the towns and villages, and the hill country: for they had heard of the conversion of the apostle, and the many miracles which he had wrought.

Verse 6: And Paul preached mightily in Spain, and great multitudes believed and were converted, for they perceived he was an apostle sent from God.

Verse 7: And they departed out of Spain, and Paul and his company finding a ship in Armorica sailing unto Britain, they went therein, and passing along the South coast they reached a port called Raphinus.

Verse 8: Now when it was noised abroad that the apostle had landed on their coast, great multitudes of the inhabitants met him, and they treated Paul courteously, and he entered in at the east gate of their city, and lodged in the house of an Hebrew and one of his own nation.

Verse 9: And on the morrow he came and stood upon Mount Lud; and the people thronged at the gate, and assembled in the Broadway, and he preached Christ unto them, and many believed the word and the testimony of Jesus.

Verse 10: And at even the Holy Ghost fell upon Paul, and he prophesied, saying, Behold in the last days the God of Peace shall dwell in the cities, and the inhabitants thereof shall be numbered; and in the seventh numbering of the people, their eyes shall be opened, and the glory of their inheritance shine forth before them. And nations shall come up to worship on the Mount that testifieth of the patience and long suffering of a servant of the Lord.

Verse 11: And in the latter days there shall be wars and rumours of wars; and a king shall rise up, and his sword shall be for the healing of the nations, and his peace-making shall abide, and the glory of his kingdom a wonder among princes.

Verse 13: And it came to pass that certain of the Druids came unto Paul privately, and showed by their rites and ceremonies they were descended from the Jews which escaped from bondage in the land of Egypt, and the apostle believed these things, and he gave them the kiss of peace.

Verse 14: And Paul abode in his lodgings three months, confirming in the faith and preaching Christ continually.

Verse 15: And after these things Paul and his brethren departed from Raphinus, and sailed unto Atium in Gaul.

Verse 16: And Paul preached in the Roman garrisons and among the people, exhorting all men to repent and confess their sins.

Verse 17: And there came to him certain of the Belgae to enquire of him of the new doctrine, and of the man Jesus; and Paul opened his heart unto them, and told them all things that had befallen him, how be it that Christ Jesus came into the world to save sinners; and they departed, pondering among themselves upon the things which they had heard.

Verse 18: And after much preaching and toil Paul and his fellow labourers passed into Helvetia, and came unto Mount Pontius Pilate, where he who condemned the Lord Jesus dashed himself down headlong, and so miserably perished.

Verse 19: And immediately a torrent gushed out of the mountain and washed his body broken in pieces into a lake.

Verse 20: And Paul stretched forth his hands upon the water, and prayed unto the Lord, saying, O Lord God give a sign unto all nations that here Pontius Pilate, which condemned thine only-begotten Son, plunged down headlong into the pit.

Verse21: And while Paul was yet speaking, behold there came a great earthquake, and the face of the waters was changed, and the form of the lake like unto the Son of Man hanging in an agony upon the cross.

Verse 22: And a voice came out of heaven saying, Even Pilate hath escaped the wrath to come, for he washed his hands before the multitude at the blood-shedding of the Lord Jesus.

Verse23: When, therefore, Paul and those that were with him saw the earthquake, and heard the voice of the angel, they glorified God, and were mightily strengthened in the spirit.

Verse 24: And they journeyed and came to Mount Julius, where stood two pillars, one on the right hand and one on the left hand, erected by Caesar Augustus.

Verse 25: And Paul, filled with the Holy Ghost, stood up between the two pillars, saying, Men and brethren, these stones which ye see this day shall testify of my journey hence; and verily I say, they shall remain until the outpouring of the spirit upon all nations, neither shall the way be hindered throughout all generations.

Verse 26: And they went forth and came unto Illyricum, intending to go by Macedonia into Asia, and grace was found in all the churches; and they prospered and had peace. Amen.




[Redigert den 2-9-2007 av Viking]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 2-9-2007 kl 15:42


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Det tapte kapittel av Apg. gir en bekreftelse igjen på forbindelsen mellom nordvest europa og det forgjettede land.
Det kalles også Sonnini manuskriptet.


The Lost Chapter of the Acts of the Apostles (Sonnini Manuscript):

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Sonnini+Manuscript

"It was found hidden in an English translation of Sonnini's Voyage en Grèce et en Turquie in the library of Sir John Newport, MP (1756-1843) after the MP's death. However, no trace of any such manuscript has been found, and from internal evidence, mainstream philology considers it to most likely be a fraud, thus it is classed among the modern apocrypha."

_ _ _ _ _

Artikkel som går igjennom Sonnini manuskriptet, og viser at det ikke stemmer:
http://www.tertullian.org/articles/goodspeed_strange_new_gos...

Utdrag:

"The chapter continues the narrative of the Acts with an account of how Paul departed from Rome (his imprisonment seems to create no difficulty) for Spain and Britain..

_ _ _ _ _

Det er jo bra gjort da.. å reise verden rundt samtidig som man sitter i fengsel. Gud klonet altså Paulus slik at èn satt i fengsel i Rom, mens den andre reiste fritt omkring?

Eller kanskje Paulus hadde en tvilling?

Eller en dobbeltgjenger?

Eller... :puzzled:




Viking..

Jeg tror du har havnet laaangt ute på viddene nå.

:o



[Redigert den 2-9-2007 av Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-9-2007 kl 17:37


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

Jeremiah 33:17 For så sier HERREN: David skal aldri mangle en mann til å sitte på tronen til Israels hus;



Herrens veier er rette. Gud kom ikke for å skape kaos. Han ord er heller ikke krokete. Enkelte ting skal ligge i ro til tiden for åpenbaring er der, men dette verset til Jeremiah skal leses rett frem.

[Redigert den 2-9-2007 av Viking]


Dette siste verset er tatt ut av sammenhengen, skriftene kan nemlig ikke tolkes et og et vers hver for seg, men en må se alt sammen i en eneste sammenheng, først da kan en si å ha løst Bibelens mysterium.
1. Kvist (Jes.11.1, 53.2, Esek.17.22, Jes.53.2, 60.21
2. Piletre (Esek.17.5)
3.Vintre (Esek.17.6)

Forklaring
Babels konge tok en av kongeætten (Juda 1.m.49.10 - kongespir skal ikke vike fra Juda) og gjorde en pakt med ham og tok ham i ed, og de mektige i landet tok han med seg, for at det skulle være et anseelig rike og ikke opphøye seg, holde pakten med ham og bli stående.
Men han falt fra ham og sendte sine bud til Egypt, for at de skulle gi ham mye hester og mye folk.
Pakten blir brutt enda han hadde gitt::up: på det.
Alle flyktningene fra alle hans krigsskarer skal falle for sverdet, og de som blir igjen skal bli spredt for alle vinder.

Så vil jeg ta en "kvist" av den høyeste sederens topp og plante det på et høyt, høyt fjell.
På Israels høye fjell vil jeg plante det, og det skal skyte greiner og bære frukt og bli til en herlig seder...

Når det fortelles om at Herrens veier er rette må fortellingen om hvodan de ble det også få komme fram. Hos.14.1-10.

[Redigert den 2-9-2007 av Lexus]

[Redigert den 2-9-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-9-2007 kl 17:55


For jeg vil føre dem inn i det land som jeg med ed har lovt å gi deres fedre, et land som flyter med melk og honning. Men når de har ett og er blitt mette og fete, da vil de vende seg til andre guder og dyrke dem og forakte meg og bryte min pakt. (5.m.31.20)

[Redigert den 2-9-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 2-9-2007 kl 20:30


Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Det tapte kapittel av Apg. gir en bekreftelse igjen på forbindelsen mellom nordvest europa og det forgjettede land.
Det kalles også Sonnini manuskriptet.


The Lost Chapter of the Acts of the Apostles (Sonnini Manuscript):

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Sonnini+Manuscript

"It was found hidden in an English translation of Sonnini's Voyage en Grèce et en Turquie in the library of Sir John Newport, MP (1756-1843) after the MP's death. However, no trace of any such manuscript has been found, and from internal evidence, mainstream philology considers it to most likely be a fraud, thus it is classed among the modern apocrypha."

_ _ _ _ _

Artikkel som går igjennom Sonnini manuskriptet, og viser at det ikke stemmer:
http://www.tertullian.org/articles/goodspeed_strange_new_gos...

Utdrag:

"The chapter continues the narrative of the Acts with an account of how Paul departed from Rome (his imprisonment seems to create no difficulty) for Spain and Britain..

_ _ _ _ _

Det er jo bra gjort da.. å reise verden rundt samtidig som man sitter i fengsel. Gud klonet altså Paulus slik at èn satt i fengsel i Rom, mens den andre reiste fritt omkring?

Eller kanskje Paulus hadde en tvilling?

Eller en dobbeltgjenger?

Eller... :puzzled:




Viking..

Jeg tror du har havnet laaangt ute på viddene nå.

:o

Det vil alltid være noen som finner noe Gunnar. Men det kommer vel litt an på hvilket fat du spiser fra. At du Gunnar er uenig tar jeg som possitivt, da vet jeg at jeg er på rett vei.
:singing:




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 2-9-2007 kl 20:34


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

Jeremiah 33:17 For så sier HERREN: David skal aldri mangle en mann til å sitte på tronen til Israels hus;



Herrens veier er rette. Gud kom ikke for å skape kaos. Han ord er heller ikke krokete. Enkelte ting skal ligge i ro til tiden for åpenbaring er der, men dette verset til Jeremiah skal leses rett frem.

[Redigert den 2-9-2007 av Viking]


Dette siste verset er tatt ut av sammenhengen, skriftene kan nemlig ikke tolkes et og et vers hver for seg, men en må se alt sammen i en eneste sammenheng, først da kan en si å ha løst Bibelens mysterium.
1. Kvist (Jes.11.1, 53.2, Esek.17.22, Jes.53.2, 60.21
2. Piletre (Esek.17.5)
3.Vintre (Esek.17.6)

Forklaring
Babels konge tok en av kongeætten (Juda 1.m.49.10 - kongespir skal ikke vike fra Juda) og gjorde en pakt med ham og tok ham i ed, og de mektige i landet tok han med seg, for at det skulle være et anseelig rike og ikke opphøye seg, holde pakten med ham og bli stående.
Men han falt fra ham og sendte sine bud til Egypt, for at de skulle gi ham mye hester og mye folk.
Pakten blir brutt enda han hadde gitt::up: på det.
Alle flyktningene fra alle hans krigsskarer skal falle for sverdet, og de som blir igjen skal bli spredt for alle vinder.

Så vil jeg ta en "kvist" av den høyeste sederens topp og plante det på et høyt, høyt fjell.
På Israels høye fjell vil jeg plante det, og det skal skyte greiner og bære frukt og bli til en herlig seder...

Når det fortelles om at Herrens veier er rette må fortellingen om hvodan de ble det også få komme fram. Hos.14.1-10.

[Redigert den 2-9-2007 av Lexus]

[Redigert den 2-9-2007 av Lexus]


Hvilken oversettelse er det du leser i?




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 2-9-2007 kl 20:44


Her er det nok en.


Sitat:

Paulus og menigheten i Rom

I år 36 e.Kr. overga kong Brân "Den velsignede" (Brennus) tronen og det siluriske kongedømme til sin sønn Caràdoc (Caractacus), for selv å bli erkedruid ved kollegiet i Siluria, det nåværende Wales. Da Caràdoc senere ble tatt til fange ved list og ført til Rom (ca. år 51) sammen med sine to døtre og sønnen Linus. Også Brân kom dit som gissel eller kausjon for sin sønn, et opphold som varte i syv år.

Da Caràdoc besteg silurtronen i år 36, hadde han tre sønner, Cyllin, Cynon og Lleyn (Linus) samt to døtre: Eurgain og Gladys (Claudia). Både Linus og søsteren Gladys er nevnt i Bibelen, som vi skal se.

Gladys ble adoptert av den romerske keiser Claudius, og tok da familienavnet Claudia.

Da Gladys (Claudia) var ca. 17 år gammel giftet hun seg med den unge og velhavende romerske senator Rufus Pudens Pudentius, som hun var blitt kjent med da han av den romerske general Aulus Plautius var blitt stasjonert som "Prætor Castrorum" ved Regnum, det nåværende Chichester. I museet i Chichester finnes et interessant monument, "Chichester-steinen", med en innskrift fra romertiden som forteller om Rufus' opphold der.

Da Claudia giftet seg med Rufus Pudens skrev den romerske dikteren Martial et dikt, som begynner slik:

"Claudia! De blåøyde briters rose!

Hjertevinneren! Hvordan er du blitt en latiner?"

I midten av femtiårene etter Kristus finner vi hele den siluriske kongefamilie i Rom, der de oppholdt seg i "Palatium Britannicum". Dette palasset ble senere kalt "Hospitum Apolostorum" (apostel-hjemmet), og enda senere "St. Pudentiana" etter Claudia Pudentiana, en datter av Claudia og Rufus. Dette hjemmet ble Roms første kristne kirke. Det er sterke tradisjoner som forteller at både apostelene Paulus og Peter bodde i dette hjemmet til Claudia Rufina og Rufus Pudens på den tid de oppholdt seg i Rom.

Det er fra denne familien Paulus overbringer en hilsen til Timoteus:

"Skynd deg å komme før vinteren! -- Eubulus og Pudens og Linus og Klaudia og alle brødrene hilser deg" (2 Tim 4,21).

Etter at Caràdocs far Brân ble satt fri (ca. år 58), vendte han tilbake til England sammen med tre andre personer som også var omvendt til kristendommen: Ilid, en jødekristen, Cyndaf og Arwystli, som etter all sannsynlighet er identisk med Bibelens Aristobulus, som Paulus hilser i Rom. 16,10. Tradisjonen og gamle skrifter forteller at Aristobulus forkynte evangeliet i England gjennom flere år.

Tradisjon?

Noen vil nok hevde at tradisjonene om Josef av Arimatea, Linus og Claudia, Paulus etc. bare er tradisjoner uten historisk belegg. Det finnes imidlertid rikelig med gamle manuskripter, verker av kirkefedre, kirkehistorikere og andre som går god for disse beretningene. Moderne historikere burde behandle disse tradisjonene med respekt i stedet for å stemple dem som oppspinn og fri fantasi. Det er et uomgjengelig faktum at det kristne budskap kom til England svært tidlig i den kristne menighets historie -- uansett hvem som brakte det dit. Vel kan tradisjon og historie i tidens løp bli omspunnet med fantasifulle detaljer, men de generelle linjene er likevel der. En tradisjon og en legende oppstår ikke spontant. Bak disse står som regel en virkelig hendelse, og det er denne man kan kjenne igjen bak det hele. Dette gjelder f.eks. de over 150 syndflodlegendene man finner over hele jorden. Detaljene kan være forskjellige, men den underliggende beretning som går igjen i alle disse legendene, er at jorden ble rammet av en vannflom, som bare en håndfull mennesker reddet seg fra ved å bygge en båt.

Det er populært i vår tid å tvile på det meste, spesielt ting som har med Bibelen å gjøre. Samtidig som gamle kristne tradisjoner av den "lærde" fløyen blir vraket som fantasiprodukter, blir regelrette eventyr som f.eks. utviklingslæren opphøyd som ubestridte sannheter. Alt snus på hodet i denne vanartede tid. Lys blir til mørke og mørke til lys.





Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-9-2007 kl 21:13


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking


Hvilken oversettelse er det du leser i?


Jeg bruker Norsk Databibel, er ikke sikker på årstallet, har ikke cd'n men innstallert på hardisken.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-9-2007 kl 21:52


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

Jeremiah 33:17 For så sier HERREN: David skal aldri mangle en mann til å sitte på tronen til Israels hus;




Herrens veier er rette. Gud kom ikke for å skape kaos. Han ord er heller ikke krokete. Enkelte ting skal
ligge i ro til tiden for åpenbaring er der, men dette verset til Jeremiah skal leses rett frem.
[Redigert den 2-9-2007 av Viking]
________________________________________________

Dette siste verset er tatt ut av sammenhengen, skriftene kan nemlig ikke tolkes et og et vers hver for seg, men en må se alt sammen i en eneste sammenheng, først da kan en si å ha løst Bibelens mysterium.

Når det fortelles om at Herrens veier er rette må fortellingen om hvodan de ble det også få komme fram. Hos.14.1-10:

Samaria skal bøte fordi det har vært gjenstridig mot sin Gud. For sverdet skal det falle. Deres små barn, skal skjæres opp.
Vend om Israel, til Herren din Gud! For du er falt ved din misgjerning.
Kom med ord og vend om til Herren! Si til ham: Forlat all misgjerning og ta imot det goe vi kan yte - så skal i gi deg våre leppers offergaver!
Assur skal ikke hjelpe oss! På hester vil vi ikke ride! Vi vil ikke mer si til våre henders verk: Vår Gud! - For det err hos deg den farløse finner miskunn.
Jegvil lege deres frafall. Jeg vil elske dem av hjertet, for min vrede har vendt seg fra dem.
Jeg vil være som dugg for Israel. Han skal blomstre som en lilje,og han skal slå røtter som skogen på Libanon.
Hans skudd skal bre seg vidt utover. Hans løv skal skinne som oljetreet, og han skal duftesom Libanon.
De som sitter i hans skygge, skal igjen dyrke korn og blomstre som vintreet.
Minnet om ham skal være som Libanons vin.
Efra'im! Hva har jeg mer med avguder å gjøre? Jeg vil bønnhøre ham og se til ham. Jeg er som en grønn sypress, din frukt kommer fra meg.

Det er herfra Herrens veier er rette Viking.

Hvem er vis, så han skjønner dette, forstandig, så han merker seg det?
For Herrens veier er rette. De rettferdige ferdes på dem, men overtrederne snubler der.

Nå Herrens vrede har snudd seg, har han ikke mer med avguder å gjøre, herfra er Herrens veier rette, enda en stund til....

Ennå bare en liten stund, så skal Libanon bli til fruktbar mark, og den fruktbare mark skal bli aktet som skog. (Jes.29.17)

I førti år vandret Israels barn omkring i ørkenen, inntil alt folket - de våpenføre menn som drog ut av Egypt - var døde. De hørte ikke på Herrens røst, derfor sverget Herren at han ikke ville la dem se det land som Herren med ed hadde lovtderes fedre å gi oss - et land som flyter med melk og honning. (Jos.5.6)




v

[Redigert den 2-9-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 2-9-2007 kl 22:35


Hvis alt er så vanskelig å tolke i Bibelen, hvem kan da bli frelst?

Blir det da som dkk sier; "ingen frelse uten kirken". At man må få alt servert av "de innvidde"?




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 2-9-2007 kl 23:35


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Her er det nok en.


Hei Viking.
Kan du være så vennlig å oppgi hvor det er du siterer fra?

Forøvrig så lurer jeg fremdeles på hvordan Paulus kunne foreta reiser til Spania og England samtidig som han satt i fengsel i Rom.

Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-9-2007 kl 00:02


Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Her er det nok en.


Hei Viking.
Kan du være så vennlig å oppgi hvor det er du siterer fra?

Forøvrig så lurer jeg fremdeles på hvordan Paulus kunne foreta reiser til Spania og England samtidig som han satt i fengsel i Rom.

Gunnar.


http://www.steelwitness.org/israelskekolonier1.htm
Hvordan skal jeg vite det? Hva vil du med mitt svar når du er fornøyd med ditt eget?


Sitat:

Skottland

Skjebnesteinen kom til Skottland i 487 e.Kr., da Fergus McEarca (Fergus Mor McErc) "Den store", som var sønn av dronning Earca av det irske kongedømme Dalriada, erobret Argyll i Skottland. Han ble kronet til kong Fergus II over Argyll, og ble dermed grunnleggeren av Det skotske monarki. Fordi Fergus hadde en sterk tro på de gamle profetier som var knyttet til Skjebnesteinen "Lia Fail" ("Der steinen befinner seg, vil den skotske rase herske"), ønsket Fergus å bli kronet på denne sagnomsuste steinen, som hadde ligget på Irland i tusen år. Fergus sendte derfor bud til sin bror Muircheartach, som lot den frakte til Skottland for kroningen. Skjebnesteinen ble oppbevart i Skottland fram til ca. 563, da den irske abbed Columba, Skottlands apostel, kom til den lille øya Hy (Iona) utenfor vestkysten av Skottland. På Columbas bønn lot kongen Skjebnesteinen frakte til Iona, for der å bli satt i et kloster.

Steinen ble værende på øya i 300 år, og alle Argyll-kongene ble kronet på den.

Da Kenneth McAlpin, Argylls siste regent, ble kronet til konge over hele Skottland i 843, lot han steinen hente til Scone i Skottland, der den ble liggende i et kloster fram til 1296.

Irland

At Skjebnesteinen "Lia Fail" befant seg på Irland nesten 600 år før Kristus, er ikke gjettverk. Fra Westminster Abbey kan historien til denne steinen føres direkte til Irland via Iona og Skottland. Dette er dokumentert historie, ikke legende.

Hvordan kom denne sagnomsuste steinen til Irland? Eller har den kanskje vært der bestandig? Her slutter imidlertid historien, og tradisjonen overtar, en tradisjon som fører oss langt tilbake i gammeltestamentlig tid.

Det er en rekke gamle irske tradisjoner og krøniker som forteller at Skjebnesteinen ble brakt til Irland ca. 586 f. Kr. Når det gjelder disse tradisjonene, må vi forstå at de ikke er uten grunnlag i sannheten. De gamle, irske legendene er mer en grunnløse myter. Det irske folk er svært tradisjonsbundet, og både større og mindre begivenheter som hadde med deres land og folk å gjøre, ble sjelden glemt. Fra de eldste tider rangerte de irske diktere og historikere nest etter kongen i ære. Grunnen til dette var at diktere og historikere sto for bevaringen av folkets historie, noe folket verdsatte svært høyt. Dikterne hadde lov til å farge sine fortellinger til en grad som for et moderne menneske virker fantastisk, men dette gjaldt bare detaljene i fortellingen. Selve hovedtrekkene, de viktige fakta, hadde de ikke lov å røre ved. Ingen dikter eller historiker med respekt for seg selv ville våget å forvrenge selve fortellingen.

Ca. to år etter at Juda/Benjamin ble tatt til fange av Nebukadnesar og ført til Babylon, rundt år 586 f.Kr., kom en "gammel, hvithåret hellig", en prinsesse, og en skriver til Irland fra Egypt via Spania. Skipet de kom med tilhørte Danaan-folket (etterkommerne etter Dans stamme). De gikk i land på nordøstkysten av Irland, der Carrickfergus nå ligger. Med seg hadde de en stor kiste, et banner og en stor, grov stein -- Skjebnesteinen.

Den gamle, hvithårete mannen ble kalt Ollam Fodhla, som betyr "den underfulle profet". Prinsessens navn var Tamar Tephi, og skriveren het Simon Brach (Brug, Brag, Bruch).

Hvordan hadde det seg at denne lille gruppen kom til Irland, ogisk konge nettopp på den tiden Jeremias oppholdt seg i Egypt. Scota var ikke faraos ekte datter, for ingen egyptisk prinsesse ville fått lov til å gifte seg med en mileser. Scota, som var kongedatter, var adoptert av Farao etter at hun kom til Egypt, en vanlig skikk på den tiden.

Den kjente arkeolog Sir Flinders Petrie foretok i 1887 utgravninger i Taphanhes og fant "palasset til jødens datter". "Jødens" datter var ingen ringere enn Scota, datter av kong Sedekias, Judas siste konge.

Da Farao Hophra ble myrdet, ble Taphanhes evakuert, og enkelte milesere som hadde støttet Hophra emigrerte vestover til Spania og deretter til Irland. Blant disse emigrantene var Niul og Scota med sine sønner, grunnleggerne av det irske kongedynasti -- hvis de da ikke hadde emigrert tidligere.

Hvordan kom "Skjebnesteinen" til Irland? Som vi har sett, går en versjon ut på at profeten Jeremias hadde den med seg da han etter tradisjonen kom til Irland sammen med sin skriver Baruk og prinsesse Tamar Tephi. En annen versjon går ut på at Jakobs sønner fraktet den til Egypt, og at den derfra ble fraktet til Spania av Gathelus, sønn av Cecrops, som var Atens grunnlegger. Fra Spania ble den fraktet til Irland av kongens sønn, Simon Brech.

Uansett hvilken versjon som er den riktige, er fortellingens kjerne utvilsomt sann: Skjebnesteinen ble fraktet rundt 600 år før Kr. fra Egypt til Irland. Det er meget sterke tradisjoner som borger for at dette er riktig.




http://www.steelwitness.org/israels12stammer7.htm

[Redigert den 3-9-2007 av Viking]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 3-9-2007 kl 00:25


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Hvordan skal jeg vite det? Hva vil du med mitt svar når du er fornøyd med ditt eget?


Jau.

Dette begynner å ligne på goddag mann økseskaft argumentasjon.

Jeg er oppriktig interesert i vite hva det er som overbeviser deg om at dine kilder er pålitelige og riktige. At du ikke kan/vil svare på momenter som gjør at jeg finner kildene dine lite troverdige, og at du i tillegg prøver å opperere som tankeleser, oppfatter jeg som et feigt forsøk på å sno seg unna vanskelige spørsmål.

Dersom du skal argumentere for noe, for så å spotte de som vil prøve å følge med deg i hvordan du tenker, eller kommer fram til ting, så skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å skrive noe til noen uansett.

Man må jo tydeligvis være enig med deg FØR du i det hele tatt skriver noe, for at du skal kunne nedlate deg til svare ordentlig på spørsmål...

Skjerp deg, Viking.

Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-9-2007 kl 09:18


Sannheten er vel at du ikke tror noe av det jeg viser til, og hvorfor skal jeg overbevise deg mot din vilje? Her skal du få noen Bibelsteder som er inne på en del av det jeg tenker på.

Hentet fra Bibelen!
Sitat:

Bibelhenvisninger til "Det adspredte Israel"



--------------------------------------------------------------------------------


1M 3,15

Og jeg vil sette fiendskap mellom deg og kvinnen, mellom din ætt og hennes ætt. Han skal knuse ditt hode, og du skal knuse hans hæl.

1M 9,24-27

Da Noah våknet av rusen, fikk han vite hva hans yngste sønn hadde gjort mot ham.

Han sa: Forbannet være Kana'an! Trellers trell skal han være for sine brødre.

Han sa også: Lovet være Herren, Sems Gud, Kana'an skal være hans trell!

Gud skal gjøre det vidt for Jafet, han skal bo i Sems telter, og Kana'an skal være hans trell!

1M 12,1-3

Og Herren sa til Abram: Dra bort fra ditt land og fra din slekt og fra din fars hus til det landet som jeg vil vise deg!

Jeg vil gjøre deg til et stort folk. Jeg vil velsigne deg og gjøre ditt navn stort, og du skal bli en velsignelse.

Jeg vil velsigne dem som velsigner deg, og den som forbanner deg, vil jeg forbanne. Og i deg skal alle jordens slekter velsignes.

1M 15,18

Den dagen gjorde Herren en pakt med Abram og sa: Din ætt har jeg gitt dette landet, fra Egypts elv like til den store elv, floden Frat,

1M 17,5-6

Ditt navn skal ikke mer være Abram, men ditt navn skal være Abraham, for jeg gjør deg til far for en mengde folk.

Jeg vil gjøre deg overmåte fruktbar, jeg gjør deg til mange folk, og konger skal utgå fra deg.

1M 26,3,4

Opphold deg som fremmed her i landet. Jeg vil være med deg og velsigne deg! For til deg og din ætt vil jeg gi alle disse land, og jeg skal holde den ed jeg har lovt Abraham, din far.

Jeg vil gjøre din ætt så tallrik som stjernene på himmelen, og jeg vil gi din ætt alle disse land. Og i din ætt skal alle jordens folk velsignes.

1M 28:1-3

Da kalte Isak til seg Jakob og velsignet ham. Og han bød ham og sa til ham: Du skal ikke ta deg en hustru blant Kana'ans døtre.

Og må Gud Den Allmektige velsigne deg og gjøre deg fruktbar og gi deg en tallrik ætt, så du blir til en hel skare av folkeslag.

1M 28:13-15

Og se, Herren stod over den og sa: Jeg er Herren, din far Abrahams Gud og Isaks Gud. Det land hvor du nå ligger, vil jeg gi deg og din ætt.

Din ætt skal bli som støvet på jorden. Du skal utbre deg mot vest og mot øst, mot nord og mot sør. Og i deg og i din ætt skal alle jordens slekter velsignes.

Se, jeg er med deg og vil bevare deg hvor du går, og jeg vil føre deg tilbake til dette landet. For jeg vil ikke forlate deg før jeg har gjort det jeg har sagt deg.

1M 35:11-12

Gud sa også til ham: Jeg er Gud Den Allmektige. Vær fruktbar og bli tallrik. Et folk, ja, en mengde med folkeslag skal stamme fra deg, og konger skal utgå av dine lender.

Og det land som jeg gav til Abraham og til Isak, til deg vil jeg gi det, og til din slekt etter deg vil jeg gi landet.

1M 25,21-26

Isak bad til Herren for sin hustru, for hun var barnløs. Og Herren bønnhørte ham, hans hustru Rebekka ble med barn.

Men barna støtte mot hverandre i hennes liv. Da sa hun: Er det slik med meg, hva skal så det bety? Og hun gikk for å spørre Herren.

Og Herren sa til henne: I ditt liv er det to folk, og fra ditt skjød skal to folkeslag skille seg at. Det ene folk skal være sterkere enn det andre, og den eldste skal tjene den yngste.

Da nå hennes tid var kommet og hun skulle føde, se, da var det tvillinger i hennes liv.

Den første som kom fram, var rød, og lodden som en kappe over hele kroppen. Og de kalte ham Esau [?den lodne?, senere kalt Edom, ?den røde?].

Deretter kom hans bror fram. Hans hånd holdt fast i Esaus hæl, og de kalte ham Jakob [?å holde i hælen, overliste, bedra?]. Isak var seksti år gammel da de ble født.




-----------------------------------------------------------

1M 27,27-30

Han gikk da fram og kysset ham, og han kjente lukten av hans klær. Og han velsignet ham, og sa: Duften av min sønn er som duften av en mark som Herren har velsignet. Gud gi deg [Jakob] av himmelens dugg og jordens fruktbarhet -- korn og most i overflod! Folk skal tjene deg, og folkeslag skal falle deg til fote. Vær herre over dine brødre, og måtte din mors sønner bøye seg ned for deg. Forbannet være den som forbanner deg, og velsignet være den som velsigner deg! Men da Isak hadde endt sin velsignelse over Jakob, og Jakob nettopp var gått ut fra Isak, sin far, da kom Esau, hans bror, tilbake fra jakten.

1M 27,38-40

Og Esau sa til sin far: Har du da bare én velsignelse, min far? Velsign meg, også meg, far! Og Esau gråt høyt. Da tok Isak, hans far, til orde igjen og sa til ham [Esau]: Se, uten jordens fruktbarhet skal ditt bosted være, og uten himmelens dugg ovenfra. Av ditt sverd skal du leve, og din bror skal du tjene. Men det skal skje, når du river deg løs, da skal du bryte hans åk av din nakke.

Mal 1,2-3

Jeg har elsket dere, sier Herren. Men dere sier: Hvordan har du vist oss din kjærlighet? -- Var ikke Esau bror til Jakob, sier Herren. Likevel har jeg elsket Jakob,

men Esau hatet jeg, og jeg gjorde hans fjell til en ørken og hans arveland til bolig for ørkenens sjakaler.

1M 28,3

Og må Gud Den Allmektige velsigne deg [Jakob] og gjøre deg fruktbar og gi deg en tallrik ætt, så du blir til en hel skare av folkeslag.

5M 29,27-28

derfor ble Herrens vrede opptent mot dette landet, så han førte over det alle de forbannelser som er skrevet i denne bok.

Herren rykket dem opp av deres land i vrede og harme og stor forbitrelse og kastet dem bort til et fremmed land, slik som det er i dag.

5M 30,1-5

Når alle disse ting kommer over deg, velsignelsen og forbannelsen som jeg har forelagt deg, og du tar det til hjerte ute blant alle de folk som Herren din Gud har drevet deg bort til,

og når du av hele ditt hjerte og hele din sjel omvender deg til Herren din Gud og hører på hans røst i alt det som jeg byder deg i dag, både du og dine barn,

da skal Herren din Gud gjøre ende på ditt fangenskap og miskunne seg over deg. Han skal igjen samle deg fra alle de folk som Herren din Gud hadde spredt deg iblant.

Selv om dere er drevet bort til himmelens ende, så skal Herren din Gud samle deg og hente deg der.

Og Herren din Gud skal føre deg til det land dine fedre eide, og du skal ta det i eie. Han skal gjøre vel imot deg og gjøre deg mer tallrik enn dine fedre.

1Kong 8,46-53

Når de synder mot deg -- for det finnes ikke noe menneske som ikke synder -- og du blir vred på dem og gir dem i fiendens hånd, så de tar dem til fange og fører dem bort til fiendens land, fjernt eller nær,

men de så tar seg dette til hjerte i det landet hvor de holdes fanget, slik at de omvender seg og bønnfaller deg om nåde der i fiendelandet hvor de blir holdt fanget, og sier, Vi har syndet og båret oss ille at, vi har vært ugudelige,

ja, hvis de så omvender seg til deg av hele sitt hjerte og hele sin sjel der i sine fienders land, hos dem som har ført dem bort i fangenskap, og de ber til deg, vendt mot sitt land, som du har gitt deres fedre, og mot den byen du har utvalgt, og det huset jeg har bygd for ditt navn --

så vil du høre deres bønn og ydmyke begjæring i himmelen, der du bor, og hjelpe dem til deres rett.

Du vil tilgi ditt folk det de har syndet mot deg, og alle de misgjerninger de har gjort mot deg. Og du vil la dem finne barmhjertighet hos dem som holder dem fanget, så de forbarmer seg over dem.

De er jo ditt folk og din arv, som du førte ut av Egypt, midt ut av jernovnen.

La da dine øyne være opplatt for din tjeners ydmyke begjæring og for ditt folk Israels ydmyke begjæring, så du hører på dem, så ofte de roper til deg.

For du har skilt dem ut fra alle jordens folk, så de skal være din eiendom, slik du sa gjennom din tjener Moses da du førte våre fedre ut av Egypt, Herre Herre!

1Kong 11,29-31

Så hendte det en gang på denne tiden at Jeroboam var gått ut fra Jerusalem, og profeten Akia fra Silo traff ham på veien. Profeten hadde en ny kappe på seg, og de to var alene på marken.

Da tok Akia den nye kappen han hadde på seg, og rev den i tolv stykker.

Og han sa til Jeroboam: Du skal ta ti stykker! For så sier Herren, Israels Gud: Jeg river riket ut av Salomos hånd og gir deg de ti stammene.

Sal 14,7; 53,7

Å, om det fra Sion ville komme frelse for Israel! Når Herren gjør ende på sitt folks fangenskap, da skal Jakob fryde seg, Israel glede seg.

Sal 78,59-61

Gud hørte det og ble vred, han fikk avsky for Israel.

Og han forlot sin bolig i Silo, det telt han hadde slått opp blant menneskene.

Han overgav sin styrke til fangenskap og sin herlighet i fiendens hånd.

Sal 85,2

Herre, du har før vært nådig mot ditt land, du lot Jakobs fangenskap opphøre.

Sal 106,46

Han lot dem finne barmhjertighet hos alle som hadde ført dem i fangenskap.

Jes 2,2-4

Det skal skje i de siste dager, da skal fjellet der Herrens hus står, være grunnfestet på toppen av fjellene og høyt hevet over alle høyder. Og alle hedningefolk skal strømme til det.

Mange folkeslag skal gå av sted og si: Kom, la oss gå opp til Herrens berg, til Jakobs Guds hus, så han kan lære oss sine veier, og vi vandre på hans stier! For fra Sion skal lov utgå, og Herrens ord fra Jerusalem.

Han skal dømme mellom hedningefolkene og skifte rett for mange folkeslag. De skal smi sine sverd om til hakker og sine spyd til vingårdskniver. Et folk skal ikke lenger løfte sverd mot et annet, og de skal ikke lenger lære å føre krig.

Jes 10,20

På den tid skal Israels rest og de som er sluppet unna av Jakobs hus, ikke mer bli ved å stole på ham som slo det. Men de skal trofast stole på Herren, Israels Hellige.

Jes 10,21-22

En rest skal omvende seg, en rest av Jakob, til den veldige Gud.

For om ditt folk, Israel, er som havets sand, skal bare en rest av det omvende seg. Tilintetgjørelse er fast besluttet, en flom av rettferdighet.

Jes 11,9-12

Ingen skal gjøre noe ondt og ingen ødelegge noe på hele mitt hellige berg. For jorden er full av Herrens kunnskap, likesom vannet dekker havets bunn.

På den tid skal hedningefolkene søke til Isais rotskudd, som står som et banner for folkeslag. Og hans bolig skal være herlighet.

På den tid skal Herren enda en gang rekke ut sin hånd for å vinne tilbake resten av sitt folk, de som blir berget fra Assyria og Egypt og Patros og Etiopia og Elam og Sinear og Hamat og havets øyer.

Han skal løfte et banner for folkene, han skal samle de fordrevne av Israel og sanke de spredte av Juda fra jordens fire hjørner.

Jes 14,1-2

For Herren skal forbarme seg over Jakob og igjen utvelge Israel. Han skal bosette dem i deres land. Og fremmede skal slå seg sammen med dem og holde seg til Jakobs hus.

Folkeslag skal ta dem og føre dem hjem igjen. Og Israels hus skal få dem i eie i Herrens land og gjøre dem til treller og trellkvinner. De skal få til fanger dem som holdt dem i fangenskap, og de skal herske over sine herrer.

Jes 35,10

Herrens forløste skal vende tilbake og komme til Sion med frydesang. Evig glede er det over deres hode. Fryd og glede skal de nå, sorg og sukk skal fly.

Jes 37,31-32

Og den rest som har sluppet unna av Judas hus, skal skyte dypere rot nedentil og bære frukt oventil.

For fra Jerusalem skal det komme fram en levning og fra Sions berg en rest som har sluppet unna. Herrens, hærskarenes Guds nidkjærhet skal gjøre dette.

Jes 49,6

han sier, Det er for lite at du er min tjener til å gjenreise Jakobs stammer og føre den frelste rest av Israel tilbake. Så vil jeg da gjøre deg til et lys for hedningefolkene, for at min frelse må nå til jordens ende.

Jes 51,11

Så skal Herrens forløste vende tilbake og komme til Sion med frydesang. Evig glede er det over deres hode. Fryd og glede skal de nå, sorg og sukk skal flykte

Jes 56,8

Så sier Herren Herren, han som samler de fordrevne av Israel: Enda flere vil jeg samle til ham, i tillegg til dem som allerede er samlet til ham.

Jer 3,18

I de dager skal Judas hus gå til Israels hus. De skal komme sammen fra landet i nord til det land jeg gav deres fedre til arv.

Jer 12,15

Men når jeg har rykket dem opp, da vil jeg igjen forbarme meg over dem og la dem vende tilbake, hver til sin arv og hver til sitt land.

Jer 13,17

Men vil dere ikke høre på dette, da skal min sjel gråte i det skjulte over slikt overmot. Jeg skal gråte så bitre tårer renner fra mitt øye, fordi Herrens hjord blir ført bort i fangenskap.

Jer 23,8

Så sant Herren lever, som førte Israels hus og ætt og lot dem komme fra et land i nord og fra alle de land jeg hadde drevet dem bort til! Og de skal bo i sitt land.

Jer 29,14

Jeg vil la meg finne av dere, sier Herren. Jeg vil gjøre ende på deres fangenskap og samle dere fra alle de folk og alle de steder som jeg har drevet dere bort til, sier Herren, og jeg vil føre dere tilbake til det sted som jeg førte dere bort fra.

Jer 30,3

For se, dager kommer, sier Herren, da jeg gjør ende på mitt folks, Israels og Judas fangenskap, sier Herren, og fører dem tilbake til det landet jeg gav deres fedre, så de kan ta det i eie.

Jer 30,10

Frykt ikke, du min tjener Jakob, sier Herren. Vær ikke redd, Israel! For se, jeg frelser deg fra det fjerne land og din ætt fra det land hvor den er i fangenskap. Og Jakob skal vende tilbake og leve i ro og være trygg, ingen skal forferde ham.

Jer 30,11

For jeg er med deg, sier Herren, og jeg vil frelse deg. Jeg vil gjøre ende på alle de folk som jeg har spredt deg iblant. Bare deg vil jeg ikke gjøre ende på. Jeg vil tukte deg med måte. Men helt ustraffet vil jeg ikke la deg være.

Jer 30,18

derfor sier Herren, Se, jeg gjør ende på fangenskapet for Jakobs telt og forbarmer meg over hans boliger. Byen skal bygges på sin haug, og palasset skal stå på sitt rette sted.

Jer 31,10

Hør Herrens ord, alle folk! Forkynn det til de fjerne kyster og si, Han som spredte Israel, skal samle det og vokte det, som en hyrde vokter sin hjord.

Jer 31,16-17

Så sier Herren, Hold opp med å gråte, og la ikke øynene felle tårer mer! Du skal få lønn for ditt arbeid, sier Herren. De skal vende tilbake fra fiendens land.

Det er håp for din framtid, sier Herren. Barna skal vende tilbake til sitt land.

Jer 31,23

Så sier Herren, hærskarenes Gud, Israels Gud, Enda en gang skal de si så i Juda land og i byene der, når jeg gjør ende på deres fangenskap, Herren velsigne deg, du rettferdighetens bolig, du hellige berg!

Jer 31,31

Se, dager kommer, sier Herren, da jeg vil opprette en ny pakt med Israels hus og med Judas hus.

Jer 31,33

Men dette er den pakt jeg vil opprette med Israels hus etter de dager, sier Herren, Jeg vil gi min lov i deres sinn og skrive den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk.

Jer 33,14

Se, dager kommer, sier Herren, da jeg vil oppfylle det gode ord jeg har talt om Israels hus og Judas hus.

Jer 33,7

Jeg vil gjøre ende på Judas fangenskap og Israels fangenskap, og jeg vil bygge dem opp som i den første tiden.

Jer 33,11

fryds røst og gledes røst, brudgoms røst og bruds røst, rop av dem som sier, Lov Herren, hærskarenes Gud, for Herren er god, hans miskunnhet varer evinnelig! -- og som bærer fram takkoffer i Herrens hus. For jeg vil gjøre ende på fangenskapet, så landet blir som i den første tiden, sier Herren.

Jer 33,26

så vil jeg også forkaste Jakobs og min tjener Davids ætt, så jeg ikke av hans etterkommere tar noen til å herske over Abrahams, Isaks og Jakobs ætt. For jeg vil gjøre ende på deres fangenskap og forbarme meg over dem.

Jer 42,11-12

Frykt ikke for Babels konge, som dere nå er redde for. Frykt ikke for ham, sier Herren. For jeg er med dere og vil frelse dere og fri dere av hans hånd.

Jeg vil vise barmhjertighet mot dere, slik at han forbarmer seg over dere og lar dere vende tilbake til deres land.

Jer 46,27

Men frykt ikke, du min tjener Jakob! Vær ikke redd, Israel! For se, jeg frelser deg fra det fjerne land og din ætt fra landet hvor de er i fangenskap. Jakob skal vende tilbake og ha ro og være trygg, og ingen skal forferde ham.

Jer 48,47

Men i de siste dager vil jeg gjøre ende på Moabs fangenskap, sier Herren. Her ender dommen over Moab.

Jer 49,6

Men deretter vil jeg gjøre ende på Ammons barns fangenskap, sier Herren.

Jer 50,33

Så sier Herren, hærskarenes Gud, Både Israels barn og Judas barn er undertrykt, og alle de som har ført dem i fangenskap, holder dem fast, de nekter å la dem fare.

Esek 6,8-9

Men jeg vil la en rest bli igjen, så noen av dere unngår sverdet ute blant folkene, når dere blir spredt omkring i landene.

Og de av dere som slipper unna, skal komme meg i hu blant folkene, hvor de er i fangenskap, når jeg har knust deres utro hjerter som var veket fra meg, og deres øyne som i utroskap fulgte deres motbydelige avguder. De skal vemmes ved seg selv for de onde gjerningers skyld som de har gjort -- for alle sine styggedommer.

Esek 11,16

Derfor skal du si, Så sier Herren Herren, Da jeg lot dem fare langt bort blant hedningefolkene, da jeg spredte dem i landene, ble jeg en kort tid en helligdom for dem i de land de var kommet til.

Esek 11,17

Derfor skal du si, Så sier Herren Herren, Jeg vil samle dere fra folkene og sanke dere fra de land som dere er spredt i, og jeg vil gi dere Israels land.

Esek 12,15

De skal kjenne at jeg er Herren, når jeg sprer dem blant folkene og strør dem ut i landene.

Esek 16,53

Men jeg vil gjøre ende på deres fangenskap, Sodomas og hennes døtres fangenskap, Samarias og hennes døtres fangenskap, dine fangnes fangenskap midt iblant dem

Esek 20,23

Men jeg løftet også min hånd for dem i ørkenen og sverget at jeg ville spre dem blant hedningefolkene og strø dem ut i landene,

Esek 20,34

Jeg vil føre dere ut fra de folk og samle dere fra de land som dere nå er spredt i, med sterk hånd og med utrakt arm og med utøst harme.

Esek 20,41

For den behagelige duftens skyld vil jeg ha velbehag i dere, når jeg fører dere ut fra de folk og samler dere fra de land som dere nå er spredt i. Og jeg åpenbarer min hellighet på dere for alle hedningefolkenes øyne

Esek 22,15

Jeg vil spre deg blant folkene og strø deg omkring i landene, og jeg vil ta bort fra deg all din urenhet.

Esek 28,25

Så sier Herren Herren, Når jeg samler Israels hus fra de folk som de er spredt blant, da vil jeg hellige meg på dem for folkenes øyne. Og de skal bo i sitt land, det som jeg gav min tjener Jakob.

Esek 34,11-13

For så sier Herren Herren, Se, jeg kommer og vil spørre etter min hjord og se til dem.

Som en hyrde ser til sin hjord på den dag han er iblant sine spredte får, slik vil jeg se til mine får og redde dem fra alle de steder hvor de ble spredt den dag det var skyer og skodde.

Jeg vil føre dem ut fra folkene og samle dem fra landene og føre dem til deres eget land. Og jeg vil røkte dem på Israels fjell, i dalene og på alle de steder i landet hvor de bor.

Esek 34,16

De fortapte vil jeg oppsøke, og de bortdrevne vil jeg føre tilbake, og de sønderbrutte vil jeg forbinde, og de syke vil jeg styrke. Men det fete og det sterke vil jeg ødelegge. Jeg vil røkte dem slik som rett er.

Esek 36,19

Jeg spredte dem blant folkene, og de ble spredt omkring i landene. Etter deres ferd og deres gjerninger dømte jeg dem.

Esek 36,24-28

Jeg vil hente dere fra folkene og samle dere fra alle landene, og jeg vil la dere komme til deres eget land. Og jeg vil stenke rent vann på dere, så dere skal bli rene. Fra alle deres urenheter og fra alle deres motbydelige avguder vil jeg rense dere.

Jeg vil gi dere et nytt hjerte, og en ny ånd vil jeg gi i dere. Jeg vil ta bort steinhjertet av deres kjød og gi dere et kjødhjerte.

Min Ånd vil jeg gi inne i dere, og jeg vil gjøre det så at dere følger mine bud og holder mine lover og gjør etter dem.

Dere skal bo i det landet jeg gav deres fedre. Dere skal være mitt folk, og jeg vil være deres Gud.

Esek 36,10

Og jeg vil føre mange mennesker opp på dere, hele Israels hus. I byene skal det igjen bo folk, og ruinene skal bygges opp igjen.

Esek 37,21

Si så til dem: Så sier Herren Herren: Se, jeg henter Israels barn fra de folk som de drog bort til, og jeg vil samle dem fra alle kanter og føre dem til deres eget land.

Esek 39,25

Derfor sier Herren Herren, Nå vil jeg gjøre ende på Jakobs fangenskap og forbarme meg over hele Israels hus, og jeg vil vise meg nidkjær for mitt hellige navn

Esek 39,29

Jeg vil ikke mer skjule mitt åsyn for dem, for jeg vil utgyte min Ånd over Israels hus, sier Herren Herren.

Esek 45,8

Dette skal han ha som sitt land, som sin eiendom i Israel, og mine fyrster skal ikke mer undertrykke mitt folk, men overlate landet til Israels hus etter deres stammer.

Mika 2,12

Jeg vil samle deg, Jakob, samle dere så mange som dere er. Jeg vil samle Israels rest. Jeg vil føre dem sammen som sauer i en kve, som en hjord til sitt beite, en larmende hop av mennesker.

Mika 4,1-7

Men det skal skje i de siste dager, da skal fjellet der Herrens hus står, være grunnfestet på toppen av fjellene, og høyt hevet skal det være over alle høyder. Og folkeslag skal strømme opp på det.

Mange hedningefolk skal gå av sted og si, Kom, la oss gå opp til Herrens berg og til Jakobs Guds hus, så han kan lære oss sine veier, og vi ferdes på hans stier! For fra Sion skal lov utgå, og Herrens ord fra Jerusalem.

Han skal dømme mellom mange folkeslag og skifte rett for veldige hedningefolk helt til de fjerneste land. De skal smi sine sverd om til hakker og sine spyd til vingårdskniver. Folk skal ikke lenger løfte sverd mot hverandre og ikke mer lære å føre krig.

Men de skal sitte hver under sitt vintre og sitt fikentre, og ingen skal skremme dem. For Herrens, hærskarenes Guds munn har talt.

For alle folkene vandrer hver i sin guds navn, men vi vandrer i Herrens, vår Guds navn evig og alltid.

På den dag, sier Herren, vil jeg samle de haltende og sanke sammen de bortdrevne og dem jeg har faret ille med.

Jeg vil la de haltende bli i live som en rest og gjøre de bortdrevne til et mektig folk. Og Herren skal være konge over dem på Sions berg fra nå og til evig tid.

Mika 5,2

Derfor skal han overgi dem inntil den tid da hun som skal føde [se Åp. 12,2.5], har født. De som blir igjen av hans brødre, skal vende tilbake sammen med Israels barn.

Mika 5,6

Jakobs rest skal være midt iblant mange folk som dugg fra Herren, som en regnskur på urter, som ikke venter på noen og ikke håper på menneskenes barn.

Mika 5,7

Jakobs rest skal være blant hedningefolkene, midt iblant mange folk, som en løve blant skogens dyr, som en ungløve blant sauehjorder, som trår ned og river i stykker der hvor den farer fram, og det er ingen som redder.

Herren vil føre tilbake Jakobs høyhet og Israels høyhet. For ransmenn har plyndret dem og ødelagt deres vintrær.

Sef 3,10

Fra landet bortenfor Etiopias elver skal de føre mine tilbedere, mitt spredte folk, som offergave til meg.

Joel 3,7

da vil jeg samle alle hedningefolk og føre dem ned til Josafats dal. Der vil jeg holde rettergang med dem på grunn av Israel, mitt folk og min arv, fordi de spredte dem blant hedningefolkene og delte mitt land.

Hos 6,11

Også for deg, Juda, er det fastsatt en høst, når jeg gjør ende på mitt folks fangenskap.

Joel 3,6

For se, i de dager og på den tid, når jeg gjør ende på Judas og Jerusalems fangenskap,

Amos 5,27

Jeg vil føre dere bort i fangenskap, langt bortenfor Damaskus, sier han som har navnet Herren, hærskarenes Gud.

Amos 9,9

For se, jeg befaler at Israels ætt skal ristes blant alle folkeslag, likesom en rister med et såld, og ikke et korn faller til jorden.

Amos 9,14

Og jeg vil gjøre ende på mitt folk Israels fangenskap. De skal bygge opp igjen de ødelagte byene og bo der og plante vingårder og drikke deres vin, og de skal dyrke opp hager og ete deres frukt.

Sef 2,7

Det skal bli en bygd for dem som blir igjen av Judas hus. Der skal de ha sitt beite. I husene i Askalon skal de hvile om kvelden. For Herren deres Gud skal se til dem og gjøre ende på deres fangenskap.

Sef 3,13

Israels rest skal ikke gjøre urett. De skal ikke tale løgn, og det skal ikke finnes en svikefull tunge i deres munn. For de skal finne føde og leve i ro, og ingen skal forferde dem

Sef 3,20

På den tid vil jeg føre dere hit. På den tid vil jeg sanke dere. For jeg vil gjøre dere til ry og til pris blant alle jordens folk, når jeg gjør ende på fangenskapet for deres øyne, sier Herren.

Sef 3,19-20

Se, jeg skal på den tid ha med alle dem å gjøre som plaget deg, og jeg vil frelse det haltende og sanke det bortdrevne, og jeg vil gjøre dem til pris og til ry over hele jorden, hvor de er blitt så vanæret.

På den tid vil jeg føre dere hit. På den tid vil jeg sanke dere. For jeg vil gjøre dere til ry og til pris blant alle jordens folk, når jeg gjør ende på fangenskapet for deres øyne, sier Herren.

Sak 2,2

Da spurte jeg engelen som talte med meg, Hva er dette? Og han sa til meg, Dette er de horn som har spredt Juda, Israel og Jerusalem.

Sak 2,4

Da spurte jeg, Hva kommer disse her for? Han svarte, Hornene har spredt Juda, slik at ingen våget å løfte hodet. Og nå er disse kommet for å forferde dem og slå av hornene på de hedningefolkene som løftet horn mot Juda land for å spre folket.

Sak 2,10

Hør! Hør! Fly bort fra Nordens land, sier Herren. For jeg har spredt dere for himmelens fire vinder, sier Herren.

Sak 7,14

Jeg spredte dem som i en stormvind blant alle hedningefolkene som de ikke kjente. Og landet skal ligge øde etter dem, så ingen drar fram eller tilbake der. Og slik gjorde de det herlige landet til en ørken.

Sak 9,1

Dette utsagn er Herrens ord mot Hadraks land, og i Damaskus slår det seg ned -- når menneskene og alle Israels stammer vender sitt øye til Herren.

--------------------------------------------------------

Bileams profeti

4M 24,2-4

Og Bileam løftet sine øyne og så Israel leiret etter sine stammer. Da kom Guds Ånd over ham

og han stemte i sitt kvad: Så sier Bileam, Beors sønn, så sier mannen med lukket øye*,

så sier han som hører ord fra Gud, som skuer syner fra Den Allmektige - sunket til jorden med opplatt øye:. . . .

4M 24,14-24

Se, jeg vender nå hjem til mitt folk. Men la meg først varsle deg om hva dette folket [Israels tolv stammer, Israel] skal gjøre med ditt folk [moabittene] i de siste dager.

Og han stemte i sitt kvad og sa: Så sier Bileam, Beors sønn. Så sier mannen med lukket øye.

Så sier han som hører ord fra Gud og har fått kunnskap fra Den Høyeste. Han som skuer syner fra Den Allmektige, sunket til jorden med opplatt øye:

Jeg ser ham, men ikke nå. Jeg skuer ham, men ikke nær. En stjerne stiger opp av Jakob, et spir løfter seg fra Israel. Han knuste Moabs tinninger og utryddet ufredsætten.

Edom blir ham underlagt, Se'ir, hans fiende, blir ham underlagt. Stort velde vinner Israel.

En hersker går ut fra Jakob, han utrydder dem som har reddet seg inn i byene.

Så fikk han se amalekittene. Da begynte han å fremsi sitt kvad: Det første blant hedningefolkene er Amalek, men til sist skal han gå til grunne.

Så fikk han se kenittene, og han sa fram sitt kvad: Fast er din bolig, på berget har du bygd ditt rede,

men likevel skal Ka'in bli ødelagt når Assur fører deg bort i fangenskap.

Så stemte han igjen i med sitt kvad og sa: Ve! Hvem skal bli i live når Gud lar dette skje?

En flåte av skip kommer fra Kittims kyst. De underkuer Assur. De underkuer Eber. Men også de skal gå til grunne.

-------------------------------------------------------------------

"Hedningene"

Jes 56,3-8

Den fremmede som holder seg til Herren, må ikke si: Herren vil visst skille meg fra sitt folk! Og den som er gjeldet, må ikke si: Se, jeg er et tørt tre!

For så sier Herren: De gjeldinger som vil holde mine sabbater og velge det som jeg har behag i, og holde fast ved min pakt,

dem vil jeg i mitt hus og innenfor mine murer, gi et minne og et navn som er bedre enn sønner og døtre. Et evig navn vil jeg gi dem, som ikke skal slettes ut.

Og de fremmede som holder seg til Herren for å tjene ham og for å elske Herrens navn, og for å være hans tjenere, alle de som holder sabbaten, så de ikke vanhelliger den, og som holder fast ved min pakt,

dem vil jeg føre til mitt hellige berg og la dem glede seg i mitt bønnehus. Deres brennoffer og slaktoffer skal være til behag på mitt alter. For mitt hus skal kalles et bønnens hus for alle folk.

Så sier Herren Herren, han som samler de fordrevne av Israel: Enda flere vil jeg samle til ham, i tillegg til dem som allerede er samlet til ham.

Jes 14,1

For Herren skal forbarme seg over Jakob og igjen utvelge Israel. Han skal bosette dem i deres land. Og fremmede skal slå seg sammen med dem og holde seg til Jakobs hus.



Du har deg selv å takke Gunnar, du er en "pøddesur" debatant når du treffer folk som ikke er enig med deg. Hvis du lover å skjerpe deg så blir tonen lettere rundt deg, prøv det.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 3-9-2007 kl 10:03


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sannheten er vel at du ikke tror noe av det jeg viser til, og hvorfor skal jeg overbevise deg mot din vilje? Her skal du få noen Bibelsteder som er inne på en del av det jeg tenker på.

Der har du noe av kjernen i problemet, Viking: "hvorfor skal jeg overbevise deg mot din vilje?" Dersom dette er holdningen din i et diskusjonsforum, så har du faktisk ikke noe i et sånt fora å gjøre. Vil du holde lange enetaler uten å bli motsagt eller svare for dine synspunkter, så bør du ordne deg med en blogg eller egen webside.

Sitat:

Du har deg selv å takke Gunnar, du er en "pøddesur" debatant når du treffer folk som ikke er enig med deg. Hvis du lover å skjerpe deg så blir tonen lettere rundt deg, prøv det.


Jeg beklager dersom jeg fremstår som "pøddesur", Viking. Selv så tror jeg ikke at jeg har for vane å bli sur, og særlig ikke på grunn av teologisk uenighet med andre. Slik uenighet kan riktignok få meg engasjert, så jeg håper og tror at du forveksler "engasjert" med "sur". :)

Jeg reagerer imidlertid noe skarpt når folk debaterer uredelig eller på en slik måte at de umuligjør nesten en hver form for konstruktiv dialog. Det er i denne kategorien jeg mener du befinner deg, Viking.

Det er litt trist at du nesten på forhånd bestemmer deg for hvem som er "verdige" til å nyte godt av din insikt og visdom. Jeg oppfatter det som at du "leker Gud", og stempler personer som har motforestillinger mot DINE argumenter, som "håpløse og fortapte sjeler som er hinsides enhver form for redning".

Mennesker som blir møtt slik av deg, Viking, vil kunne få problemer med å forstå hvorfor du overhodet gidder å snakke med dem. Du har jo gitt dem opp i utgangspunktet. I tillegg så blir det vanskelig, for å ikke si umulig, å gi deg tilbakemeldinger på det budskapet du formidler, når du gir et klart inntrykk av at enhver form for uenighet med deg er ensbetydene med å være en fortapt idiot.

Jeg kan leve med våre teologiske uenigheter til vi dør uten at jeg tror jeg blir sur, bitter eller sint. Jeg kan imidlertid ikke "leve med" at enkelte personer tar seg til rette i forumet og følger sine egne uskrevne regler, og ikke greier å bruke forumet slik det er ment.

Tenk litt på det..



[Redigert den 3-9-2007 av Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-9-2007 kl 11:10


Syntes du begynner å bli kjedelig Gunnar. Du minner meg mye om moderatorene i TF og JO.



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 3-9-2007 kl 14:23


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

http://www.steelwitness.org/israelskekolonier1.htm

Dette er faktisk litt underholdende. Blandt talløse dårlig eller ikke begrunnede påstander slenger man sånn i forbifarten ut at:
Sitat:

Dr. Fell dokumenterer at romerne hadde en koloni i Wyoming, der de eksporterte pels og skinn.


Wyoming! :cool:

For de uinnvidde: Det foregikk handel i pels og skinn mellom Europa og Amerika i over hundre år, fra 1600-tallet og utover. Pelsdyrfangsten foregikk i rimelig nærhet av gode havner nær Europa. Som i nærheten av dagens Montreal, eller Boston.

Fra dagens Wyoming var Atlanterhavskysten ca. 4000 km veiløse km unna i Romersk tid. Disse "handelsmennene" må ha nøyd seg med ekstremt dårlig timebetaling ...

Jeg har forresten vært i Cheyenne, Wyoming. Anbefales for de som tror Wyoming er en plass å drive internasjonal handel fra, selv nå. :bigsmile:


Hilsen Soneh Chamas
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 3-9-2007 kl 16:04


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Syntes du begynner å bli kjedelig Gunnar. Du minner meg mye om moderatorene i TF og JO.


Og med dette setter vi strek for denne diskusjonen, Viking.
Ev. Videre samtale om dette kan vi føre på U2U.

Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-9-2007 kl 16:15


Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Syntes du begynner å bli kjedelig Gunnar. Du minner meg mye om moderatorene i TF og JO.


Og med dette setter vi strek for denne diskusjonen, Viking.
Ev. Videre samtale om dette kan vi føre på U2U.

Gunnar.


Greit det Gunnar, din "sandkasse", men ikke du får ikke meg.

Du har mange løse påstander som henger i luften om meg. Jeg gidder ikke å svare på de. Hvis du føler et snev av anger en gang så må du vite at jeg tilgir deg.:smug:




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-9-2007 kl 17:41


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Sitat:

Bibelhenvisninger til "Det adspredte Israel"









Hvordan lese om Israels atspredelse?

Slå opp på ordet “spre”, “sprede”, “spredes”, “spredt” og “spredte”

Det første ordet gir et resultat som slår alle andre sitat som du Viking fremla i støvet:

Det er til og med første vers som beskriver ordet “spre” som viser til hvordan og når de skal bli spredt.

3.m.26.33:
Men dere vil jeg spre blant hedningene. Med draget sverd vil jeg forfølge dere.
Deres land skal bli øde og deres byer en ørken.

Når skjedde dette?

[Redigert den 3-9-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


exclamation.gif opprettet den 3-9-2007 kl 17:42


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Syntes du begynner å bli kjedelig Gunnar. Du minner meg mye om moderatorene i TF og JO.

Hehe, dette mener du vel ikke?

Hadde han kjørt samme linje som på TF/JO hadde tråden blitt låst eller sletta, og muligens hadde du blitt utestengt for oppvigleri.




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-9-2007 kl 18:01


Sitat:
Opprinnelig postet av solbu
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Syntes du begynner å bli kjedelig Gunnar. Du minner meg mye om moderatorene i TF og JO.

Hehe, dette mener du vel ikke?

Hadde han kjørt samme linje som på TF/JO hadde tråden blitt låst eller sletta, og muligens hadde du blitt utestengt for oppvigleri.


Hvis en har et snev av "galgen" humor og blander det så kan det bli riktig så ????

Det var liksom "litt" alvor og mer humor i den da. :cool2:

Der har du også den lille antydningen om at jeg er "far out."
Ok, men hvor ligger oppvigleriet?


Sitat:

Georg Orwell:
"I en tid da bedraget er altomfattende, er det en revolusjonær handling å fortelle sannheten"

"Sinnet er som en fallskjerm: Det virker bare så lenge det er åpent".


:yes:

[Redigert den 3-9-2007 av Viking]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-9-2007 kl 18:38


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Hvis alt er så vanskelig å tolke i Bibelen, hvem kan da bli frelst?


Hei Viking !

Nei, det er ikke vanskelig , men veldig engasjerende!
Skriftene tolker seg selv.
Det som absolutt behøves er Bibelen på data, hvor en har eget søkordregister.

Du spør hvordan en da kan bli frelst?

Det er lett å svare på.

Jesus sier: Dere dømmer etter kjødet. Jeg dømmer ingen. (Joh.8.15)

Da jeg var hos dem, bevarte jeg dem i ditt navn, som du har gitt meg. Jeg voktet dem, og ingen av dem gikk fortapt, uten fortapelsens sønn, for at Skriften skulle bli oppfylt. (Joh.17.12)

Han sa til henne: Kjære, gi meg litt vann å drikke! Jeg er tørst. - Da åpnet hun flasken med melk og lot ham drikke. Så dekket hun over ham igjen. (Dom.4.19)

Vann bad han om, melk gav hun ham. Fløte bar hun fram i en prektig skål. (Dom.5.25)

[Redigert den 3-9-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-9-2007 kl 22:57


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus



Sitat:

Han sa til henne: Kjære, gi meg litt vann å drikke! Jeg er tørst. - Da åpnet hun flasken med melk og lot ham drikke. Så dekket hun over ham igjen. (Dom.4.19)

Vann bad han om, melk gav hun ham. Fløte bar hun fram i en prektig skål. (Dom.5.25)




Hvorfor blir de ugudelige i live, blir gamle og vokser i makt og rikdom?
(Job 21.7)
Hans kar var fulle av melk, og margen i hans ben var saftfull. (Job.21.24)

Job taler om sine velmaktsdager, da Den Allmektige ennå var med ham, og hadde sine barn omkring seg. (Job.29.1-5)
Da mine skritt var badet i melk, klippen lot bekker av olje strømme fram for meg. (Job.29.6)
Han (David som ble tatt fra sauekveen, 70) gjette sauene som gav melk, men han satte ham til hyrde for Jakob, sitt folk, for Israel sin arv. (Salm.78.71)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-9-2007 kl 22:57


Ok Lexus, men tar du et vers videre i Joh. 8:16 så kan du lese følgende:

Men selv om Jeg dømmer, er Min dom sann, for jeg er ikke alene, men Jeg er sammen med Faderen, som sendte meg.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


thumbup.gif opprettet den 3-9-2007 kl 23:09


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking

Men selv om Jeg dømmer, er Min dom sann, for jeg er ikke alene, men Jeg er sammen med Faderen, som sendte meg.


Ja. det er riktig, og det har jeg vært inne på før i min forklaring om hvem Jesus er.
Se også 1.m.1.26: La oss gjøre mennesker i vårt bilde, etter vår liknelse.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-9-2007 kl 16:44


Sitat:

Det er visst ingen som er interessert i hva ordet melk i stedet for vann betyr.

Hos Ord.30.33 står dette om melk:
For trykk på melk gir smør, og trykk på nese gir blod, og trykk på vrede gir trette.

Mon tro om ikke vrede fører til bitterhet? Det som Skriften kaller MARA:
Jeg siterer fra 2.m.15.22-23:
Så lot Moses Israel bryte opp fra Rødehavet, og de drog ut i “ørkenen SUR”
I tre dager drog de fram gjennom ørkenen uten å finne “VANN”
Så kom de til “MARA”. Men de kunne ikke drikke vannet i Mara fordi det var beskt.
Derfor ble stedet kalt “MARA”*. (*Mara betyr bitterhet)

Det er noe muffens her, hvor ligger ørkenen Sur?
Etter noen blikk på kartet, ser en at den tidligere havnebyen Tyrus, heter i dag Sur.
Det er altså byen Sur som skal bli til en ørken !!!
Hva har byen Sur/Tyrus med Jerusalem å gjøre?

Det er akkurat der latteren setter inn, ja, tro meg, Han som troner i himmelen LER, Herren spotter dem. (Salm.2.4)

Noen som husker at jeg har nevnt at vinen som Jesus laget av vannet, var en spotter.
Nå er det slik at det er i Libanon det skal skje; Menneskesønn! Si til fyrsten i Tyrus; Så sier Herren Herren: Ditt hjerte opphøyer seg, og du sier: Jeg er en gud! Jeg sitter på et gudesete midt ute i havet! - Men du er et menneske og ikke en gud, likevel setter du ditt hjerte likt med en guds hjerte. (Esek.28.2)

Nåvel, dette passer jo bra med det Jesus sier om vintreet: Jeg er vintreet, dere er grenene. (Joh.15.5 og Esek.17.k.)

Derfor sier Herren Herren så: Som det går med veden av vintreet blant skogens trær, den som jeg gir til føde for ilden, slik gjør jeg med Jerusalems innbyggere. (Esek.15.6)

Hvorfor kom Jerusalem plutselig inn, nå som vi drev på i Libanon og Tyrus?

Ikke glem latteren!
Både Abraham og Sara lo da de hørte at Sara skulle ha barn da hun jo var 90 år! (1.m.17.17+18.13) Men Hagar og Sara er i virkeligheten to pakter, Gal.4.21-31)
Det snakkes egentlig om et Jerusalem i trelldom, Hagar, og et fritt Jerusalem der oppe, Sara.
Hva har så latteren med dette å gjøre? Jo, handlingene - det som skal skje.

Menneskesønn! Fordi Tyrus (Sur) sier om Jerusalem: HA-HA! Den er brudt i stykker, denne folkets port! Den er flyttet til meg, jeg blir RIK, men den ødelagt. (Esek.26.2)

Men hva har dette med ørkenen Sur å gjøre ?

Herren Herren sier: Se, jeg kommer over deg, Tyrus. Jeg fører mange folk fram mot deg, liksom havet fører sine bølger fram. (Esek.26.3)

I sin jammer skal de stemme i en klagesang over deg og si: Hvem er lik Tyrus, den byen som nå ligger taus, der den ligger midt ute i havet? (Esek.27.32)

Nå ser vi ifølge latteren hva som kommer til å skje, Jerusalem blir ødelagt og flytter til Sur, men etter en tid blir også Sur/Tyrus ødelagt og kastet i havet, det betyr flyttet igjen! Mens Sur ligger tilbake i ruiner, en ørken - ørkenen Sur.

Tyrus er altså kastet eller flyttet i havet, hvilket hav?
Folkehavet!
Den som kom over Libanon var en rovfugl fra Østen, kalt ørn. (Jes.46.11 + Esek.17.3)

Latteren forteller videre etter Tyrus fall:
Så sier Herren Herren: Fordi fienden ropte: HA HA! Over dere og sa: De evige hauger er blitt vår eiendom!

Er dette landet som flyter med melk og honning?
Det er et land i vekst, hvor mye kan det vokse?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 5-9-2007 kl 15:46


Jeg får ikke helt taket på det Lexus. Mener du at de fleste skulle trekke denne sluttning når de leser disse skriftstedene?

Men nå er jeg nok litt merkelig da:cool:




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-9-2007 kl 16:12


Sitat:
Nå har jeg redegjort for hvorfor vannet ble byttet ut med melk, vannet var blitt beskt, og melk var da å foretrekke. Melken indikerer også starten på noe nytt:

Melk gav jeg dere å drikke, ikke fast føde. For dere tålte det ennå ikke. Heller ikke nå tåler dere det. (1.Kor.3.2)

For skjønt dere etter tiden burde være lærere, trenger dere igjen at noen lærer dere de første grunnleggende ting i Guds ord. Dere er blitt slike som trenger til melk, ikke fast føde. (Heb.5.12)

Men fast føde er for de voksne, for dem som ved bruk har øvd sine sanser opp til å skille mellom godt og ondt. (Heb.5.14)

Det skjer fordi:
Altså var vannet en lærelekse for Israels barn, fordi de trengte det til å omvende seg fra det vonde, til gode gjerninger.

Også dere har han gjort levende, dere som var døde ved deres overtredelser og synder.
I disse vandret dere før på denne verdens vis, etter høvdingen over luftens makter, den ånd som nå er virksom i “vantroens barn.”

Også vi vandret alle blant dem i våre kjøds lyster, og vi gjorde kjødets og tankenes vilje. Vi var av naturen vredens barn liksom de andre.

Men Gud, som er rik på miskunn, (tilgivelse) har, på grunn av sin store kjærlighet som han elsket oss med,
Gjort oss levende med Kristus, vi som var døde ved våre overtredelser. Av nåde er dere frelst. (Ef.2.1-5)

For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud forut har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem. (Ef.2.10)

Det er fremdeles disse som omtales hos 1.Kor.15.12-20, om oppstandelsen og de dødes oppstandelse.

De er også kalt for oppstandelsens barn som ikke kan dø mer, for de er lik englene. De er Guds barn, siden de er oppstandelsens barn. (Luk.20.36)

Lærdommen blir kalt for verdens barnelærdom, da de var umyndige (Gal.4.3)

Men nå (NÅ ER NÅDENS TID, NÅ ER FRELSENS DAG) når dere kjenner Gud, ja det som mer er: er kjent av Gud, - hvordan kan dere da igjen vende tilbake til den svake og fattige barnelærdommen? Vil dere på nytt være treller under den? (Gal.4.9)

Når dere er døde med Kristus fra verdens barnelærdom, hvordan kan dere da - som om dere fortsatt levde i verden - la dem legge slike bud på dere:
Ta ikke! Smak ikke! Rør ikke!
Dette er bare menneskers bud og lærdommer. For disse ting er bestemt til å bli brukt og fortært. (Kol.2.20-22)

De siste to vers kunne passe inn som svar til “k-mann “ i tråden “Litt om hviledagen, budene og sånt.”

La oos derfor gå forbi barnelærdommen om Kristus, og gå videre mot det fullkomne, så vi ikke igjen legger grunnvoll med omvendelse fra døde gjerninger og tro på Gud.

[Redigert den 5-9-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-9-2007 kl 16:32


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Jeg får ikke helt taket på det Lexus. Mener du at de fleste skulle trekke denne sluttning når de leser disse skriftstedene?

Men nå er jeg nok litt merkelig da:cool:


Det virker kanskje noe vanskelig i begynnelsen og forstå, pga. omstilling fra noe en tidligere har trodd fast på.

Men hvis du lar Bibelen selv svare, vil alle som gjør dette finne samme svar, og vi kommer til enighet om at intet profetord som står skrevet, kan tas ut og tolkes etter andres
hoder. Skriften er ferdigtolket!
Jeg synes ikke at du er mere merkelig en noen andre, vi har hver vår oppfattelse og ideer, etter hvert foradres de da en oppdager nye ting, Jeg har også trodd annerledes før, men det var før. Jeg er heller ikke helt uenig i deler av det du kommer med, men det er jo fremstillinger andre mennesker har gjort.:up:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-9-2007 kl 22:26


Sitat:
Melken betyr kunnskap!
Hvem vil han lære kunnskap, og hvem vil han få til å forstå sitt budskap? Er det barn som nettopp er avvendt fra melken, som nettopp er tatt bort fra brystet?
For bud på bud, bud på bud, regel på regel, regel på regel, litt her, litt der.
Ja, ved folk med stammende lepper og på et annet tungemål skal han tale til dette folket. (se også et folk med et tungemål du ikke kjenner - Jer.5.15)

Kommet til hviledagen
Det var han som sa til dem: Dette er ro, unn den utmattede ro, og dette er hvile. Men de ville ikke høre.
Så da skal Herrens ord bli dem bud på bud, bud på bud, regel på regel, litt her, litt der, så skal de falle baklengs og bli knust og bundet og fanget.
Derfor hør Herrens ord, dere spottere, dere som hersker over folket her i Jerusalem!
Fordi dere sier: Vi har gjort en pakt med døden og et forbund med dødsriket. Når den susende svepen farer fram, skal den ikke nå oss. For vi har gjort løgn (løgneren - antikrist) til vår tilflukt og svik til vårt skjul -
Derfor sier Herren Herren: Se, jeg har lagt i Sion en grunnstein, en prøvet stein, en kostbar, fast hjørnestein. Den som tror haster ikke. (Jes.28.9-16)

Her menes dette folket som er prøvet og renset (Dan.11.35) - grunnsteinen (også Åp.21.19) er selve hjørnesteinen, hvordan jeg enn snur og vender på det, så er Kristus et folk -
Og hjørnesteinen er Kristus Jesus selv. (Ef.2.20)
Melk betyr altså kunnskap - kunnskap om Guds hemmelighet, som er Kristus. (Kol.2.2)

[Redigert den 5-9-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen