Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2  
Forfatter: Tittel: Den forbannede loven eller lovens forbannelse?
elin
Medlem
**




Innlegg: 114
Registrert: 15-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-6-2005 kl 23:11


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
"Bry dere ikke om dem! De er blinde veiledere for blinde; og når en blind leder en blind, faller begge i grøften."




Dette var det skriftsstedet jeg også fikk i hodet da jeg leste nedover denne tråden nå. Og så dukket det opp i tråden!
Flere hadde fått det samme ord.
Ånden leder ikke en forvirret hop, som tar seg lærere etter som det klør i øret eller blir kloke i egne øyne. Men søkende mennesker, som hungrer og tørster, de vil bli mettet og de vil få av det levende vann....
Jeg har ikke mer å tilføye for denne gang.
Elin
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 23-6-2005 kl 08:05


[Redigert den 23-6-2005 av Lance]



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 23-6-2005 kl 08:06


Elin, det Branham forkynte er ikke egnet til å klø noen i øret... Hans profetier gikk også i oppfyllelse, i motsetning til mange andre "profeters" profetier. Det som kjennetegner sanne veiledere er også at de får folket til å omvende seg fra sine synder.

Anastasis, det er ikke noe nytt i det han forkynner (utenfor Ordet). Det er sannheter som har gått tapt gjennom århundrene. Det er mange ting i Skriften som Paulus ikke utdyper. Eksempelvis dette med Kain, som han så vidt toucher...

Videre, hvorfor er det greit å si at ildsjøen er symbolsk, men ikke greit å si at frukten i hagen er symbolsk? Du hevder jo selv at omtrent alle underlige ting i Ordet er symbolske. Da kan du ikke ha store vanskeligheter med å se at frukten som fikk Adam og Eva til å innse at de var nakne, var symbolsk. :)

Åpenbaringsboken er også, som jeg sa, skrevet etter Paulus. Som en "kodet" bok hadde også den en tid for å bli åpenbart. Det står ganske klart også, hvem som vil gjøre det i de siste dager.

Disse tingene gjør Bibelen enklere å forstå, men hovedtingen for meg er å leve et liv som er Evangeliet verdig. Å være fylt med Ånden og Guds kjærlighet. Det er hva jeg strekker meg etter. ;)

Den Hellige Ånd er nemlig Guds Segl på den kristne. Det er Branhams hovedlære: den sanne dåpen i den Hellige Ånd; Jesu Kristi liv i den troende.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-6-2005 kl 09:28


Sitat:
Opprinnelig postet av elin
Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
"Bry dere ikke om dem! De er blinde veiledere for blinde; og når en blind leder en blind, faller begge i grøften."




Dette var det skriftsstedet jeg også fikk i hodet da jeg leste nedover denne tråden nå. Og så dukket det opp i tråden!
Flere hadde fått det samme ord.
Ånden leder ikke en forvirret hop, som tar seg lærere etter som det klør i øret eller blir kloke i egne øyne. Men søkende mennesker, som hungrer og tørster, de vil bli mettet og de vil få av det levende vann....
Jeg har ikke mer å tilføye for denne gang.
Elin


Som svar på jeres stormægtige kommentarer, vil jeg sige, at der er forskel på hvor meget mennesker kan og vil rumme. Preston Eby, en prædikant fra Texas med afsat i den karismatiske pinsebevægelse, prædiker flere af de ting i sin kirke, som jeg snakker om her på boardet, bla. universalisme og Jesus som Fader, Søn og Helligånd. Han var en overgang godt og grundig irriteret over at hans gamle far ikke kunne forholde sig til de dybere ting, som sønnen lærte. Ganske som jeg selv. Lige indtil Gud sagde til ham, at han skulle lade faderen være, for han kunne ikke rumme det, og han var ikke klar til det. Så enkelt er det. En mindretal går linen ud og diskuterer/studerer/ stille spørgsmål ved alt, men de fleste kan ikke rumme det. Jeg siger ikke disse ting for at være nedladende, men man skal gide ikke at marchere til den toneangivende tromme, og man skal frem for alt turde.

[Redigert den 23-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-6-2005 kl 10:06


Hej Lance,

Jeg kan sagtens se det fristende i, at gøre beretningen om Adam og Eva symbolsk. Men apropos en vis herre, der talte om genealogi ang. Kain, så bemærk Luk 3v38 og Rom 5v14, der gør det klart, at han er en ligeså bogstavelig person som Moses :eureka:. Med ildsøen forholder det sig ganske anderledes, den foregår i en bog med kæmpemæssige freaky monstre såsom drager og hestelignende græshopper med skorpion haler, og Jesus der truer en menighed med at snuppe deres lysestage, og andre lærdomme den bogstavelig bibel ikke kender til såsom, en vis anden død.

Kom iøvrigt til at tænke på de voldsomme beskrivelser af ægypten og Edoms undergang som profeterne skriver om, og hvorledes de stemmer overens med Jerusalems undergang som Åbenbaringen handler om, herunder det universelle sprog, der vildleder så mange.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 23-6-2005 kl 11:26


Anastasis, beretningen om Eva og Adam er ikke symbolsk.

MEN: Frukten som de spiste er et symbol på noe annet.

Du misforstår meg litt... :)




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-6-2005 kl 14:21


Lance,

Jamen så er beretningen symbolsk for dig. Du kan ikke skalte og valte mellem hvad der er symbolsk og bogstaveligt på den måde. Det svarer lidt til ildsøen, hvor jeg mener at huske, at ilden var bogstavelig for dig.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-6-2005 kl 14:33


Jeg kan iøvrigt også komme et med stormægtigt skriftstedsmisbrug ligesom det med de blinde vejledere;

Ordsprognene 25v2 Det er Guds ære at holde en sag skjult, det er kongens ære at udforske en sag.


I KJV står der kings :bigsmile:

[Redigert den 23-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 23-6-2005 kl 15:35


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Lance,

Du kan ikke skalte og valte mellem hvad der er symbolsk og bogstaveligt på den måde.


Jo, det kan man.

Frukten var symbolsk. Adam og Eva fantes faktisk.
Dyret er symbolsk. Gud og Satan finnes faktisk.

Jesaja 29,10-14

For Herren har sendt over dere
en ånd som gir dyp søvn.
Han har lukket deres øyne – profetene,
og dekket deres hoder – seerne.

Slik er alle syner blitt for dere som ordene
i en forseglet bok.
Gir de den til en som skjønner
seg på skrift, og sier: «Les dette!» så svarer han:
«Jeg kan ikke; den er forseglet.»

Og gir de boken til en som ikke kan lese, og sier:
«Les dette!» så svarer han: «Jeg kan ikke lese.»

Herren sa: Fordi dette folket
holder seg nær til meg med munnen
og ærer meg med leppene,
mens hjertet er langt borte fra meg,

og fordi den frykt de har for meg,
er tillærte menneskebud,

derfor vil jeg fortsette å gå fram mot dem
på underlig, selsom vis.
Da skal visdommen hos deres vismenn forgå
og de klokes klokskap forsvinne.

Anastasis, de blinde veilederne forstår ingen ting av det som står i Åpenbaringsboken. De gjetter seg fram uten noen autoritet, og dersom de ikke gjetter er de likevel så dristige at de spotter de Guds menn som har en åpenbaring om det.

Slik har det alltid vært. ;)

[Redigert den 23-6-2005 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-6-2005 kl 18:10


Utfordringa med å prøve Branhams lære på Bibelen, er at ein først må vite kva for ein bibel det er snakk om... :puzzled:

Sitat:
"Resurrection of Lazarus" - W. M. Branham
E-33 God is from above. He's writing the zodiac in the sky. Zodiac starts with the Virgin, the first coming of Christ, ends up with the Leo, the Lion, the second coming. And He's writing His first Bible. There's three of them.

One of them was written in the skies, one in the pyramids, one on this. Everything in God is in a trinity, like a man's in a trinity. All right.


(I tilfelle ein lurer, denne andre, pyramide-bibelen var skriven av Enok.)
Om ein vil undersøkje meir om Branham si lære er det berre å søke i veg.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 24-6-2005 kl 08:46


[Redigert den 24-6-2005 av Lance]



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 24-6-2005 kl 08:46


Heisann Theotormon!

Guds folk i dag kan ikke lese så mye av stjernene eller pyramidene. Det er selvsagt det skrevne Ordet vi leser og lever etter.

Før det skrevne Ordet ble til, skapte Gud bl.a. stjernene. Stjernehimmelen er forunderlig dannet, og Gud fortalte Job om dette:


Job 38,31-33


Kan du knytte Sjustjernens bånd
eller løse Orions lenker?

Lar du kveldsstjernen gå opp i rette tid,
leder du Løven og dens unger?

Kjenner du stjernehimmelens lover?
Bestemmer du dens makt over jorden?


Pyramidene er fortsatt et mysterium for historikerne og forskerne. Selv med vår moderne teknologi og materiale greier vi ikke å lage en pyramide. Vi har ikke kraner gode nok til det. Pyramidene er perfekt plassert, de har et stoff som binder steinene sammen, som vi den dag i dag ikke vet hva er. Jeg tror de ble bygget ved Guds hjelp. Pyramiden er et bilde:

Sakarja 4,7


Han skal føre toppsteinen fram,
mens jubelropene lyder:
«Nåde, nåde være med den!»

Som dere vet ble aldri Keops-pyramiden toppet. Dette er et bilde på at Jesus Kristus ble forkastet. I den første menighetstid var Kristus hjørnesteinen. Nå er byggverket (Jesu Kristi Brud fra Jesu tid og til nå) snart ferdig. Og vi venter på at toppsteinen, Jesus Kristus, skal komme tilbake og fullføre byggverket.

Efeserne 2,20-22


Dere er bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll,
men hjørnesteinen er Kristus Jesus selv.

Han holder hele bygningen sammen, så den i Herren
vokser til et hellig tempel, og gjennom ham blir
også dere bygd opp til en bolig for Gud i Ånden.

Jeg kunne skrevet mye mer om dette :)

Hovedsaken er uansett Jesus Kristus, at Han døde for oss for at vi skulle bli frelst. Disse tingene jeg forklarer er bilder som vi ser gjennom Bibelens sider. Den gjør Bibelen til en mer levende bok for oss...




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-6-2005 kl 10:08


Lance,

Oh ve og skræ. Din udtalelse om hvordan man opdeler mellem bogstaveligt og symbolsk er dybt bekymrende og typisk for det jeg har set til Branham og futurismens uoverskuelige problemer med at forstå symbolik. Når Gud omtales i symbolik, så omtales Gud i symbolsk kontekst. Derfor er det eks. at han har et sværd ud af munden eller har vinger.

Esajas taler om jødefolket på Jesu tid. Det viser Jesus jo, så det er der ikke mere at sige om.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 24-6-2005 kl 10:20


Jesus Kristus kan sees i bilder og symboler gjennom hele Skriften, som Han selv sier. Verken jeg eller WMB har problemer med å se det. :)



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-6-2005 kl 10:55


For seint av meg å komme med dette nå egentlig ;) når debatten har gått så langt.
Men strengt tatt, så burde dere startet en ny tråd, da dere er litt på sidelinjen i forhold til opprinnelig tema.

Ha en god sommer.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-6-2005 kl 10:57


Lance,

Ahem. Det forsvarer imidlertidig ikke, at I vælger at sige beretningen om Adam og Eva er bogstavelig pånær det med æblet. Inkonsekvent fortolkning åbner for at man kan få Bibelen til at sige hvad somhelst. Mulighederne er jo uendelige, fordi I ingen stringente fortolkningsprincipper har.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 24-6-2005 kl 12:16


Ikke helt riktig.

Guds prinsipp har alltid vært at Han har hatt en person til å bringe et budskap. Kombinasjonen av bilder og faktiske realiteter blir brukt gjennom hele Åpenbaringsboken.

Grunnen til at det er så mange tolkninger av Bibelen i dag, er at mange tar seg autoriteten til å tolke Ordet, uten at den er gitt dem av Gud.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-6-2005 kl 13:03


Lance,

Jeg kan godt se hvor du vil hen og det bekræfter blot det jeg allerede har sagt. Med den logik så kan "jeg kommer snart" bliver en kode, som de indviede skal vide bare er en overdrivelse, eller hvis det skal være rigtig raffineret, en del af den forvirring Gud sender over de fortabte :bigsmile:.

Det pionerarbejde en minoritet som jeg foretager er en revurdering af den kulturelle og historiske bevidste sola scripturas berettigelse (modsat Luthers som hverken tog højde for historie eller kultur), og her er jeg forud min tid. En ny tids kristne vil forhåbentligt en gang foretage en revurdering af Bibelens berettigelse, modsat idag hvor langt de fleste følger ideer fra mænd der levede for 100-500 år siden.

[Redigert den 24-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-6-2005 kl 13:06


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
For seint av meg å komme med dette nå egentlig ;) når debatten har gått så langt.
Men strengt tatt, så burde dere startet en ny tråd, da dere er litt på sidelinjen i forhold til opprinnelig tema.

Ha en god sommer.


I lige måde. Glæder mig til sommerferie :singing:




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 24-6-2005 kl 13:48


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Lance,

Jeg kan godt se hvor du vil hen og det bekræfter blot det jeg allerede har sagt. Med den logik så kan "jeg kommer snart" bliver en kode, som de indviede skal vide bare er en overdrivelse, eller hvis det skal være rigtig raffineret, en del af den forvirring Gud sender over de fortabte :bigsmile:.


Hmm..du tror jo ikke på at noen går fortapt engang... Hvilke følger har da villfarelse? Det er skrikende ulogisk, Anastasis. :spin:

Sitat:

Det pionerarbejde en minoritet som jeg foretager er en revurdering af den kulturelle og historiske bevidste sola scripturas berettigelse (modsat Luthers som hverken tog højde for historie eller kultur), og her er jeg forud min tid. En ny tids kristne vil forhåbentligt en gang foretage en revurdering af Bibelens berettigelse, modsat idag hvor langt de fleste følger ideer fra mænd der levede for 100-500 år siden.


Jeg ser at du indirekte utroper deg selv til profet og forkaster den generelle kristne tro. Det er mer enn jeg våger å prøve på en gang.

Troen jeg snakker om er at vi blir frelst ved å ta imot Jesus Kristus i dette livet, og at det finnes en rettferdig Gud som vil dømme oss en gang, og skille fårene fra geitene.

Det har en konsekvens å ikke bli frelst. Konsekvensen er å gå fortapt. Evig.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-6-2005 kl 14:21


Kære Lance,

ad punkt 1: dels angav jeg en udlægning fra din side som jeg kunne tænke mig den, dels så går folk fortabt hele tiden. Husk lignelsen om den fortabte søn. Dit problem her er at fortabelse for dig er noget andet end det der ligger i det græske ord.

ad punkt 2: lad nu ikke som om du følger den "generelle kristne tro", med hvilken du velsagtens mener den traditionelle lære gennem de sidste mange hundrede år - ellers giver din storladne vending ikke mening. Du følger en anden profet en dem, og de fornægter mange af deres hoveddoktriner såsom evig pine og fremfor alt Treenigheden, medens at du da rigtignok acceptere visse andre, først og fremmest evig fortabelse. Dertil tilføjer du læresætninger de betragter som vildfarne semi-kætterier såsom serpent seed læren.

Det er helt rigtigt, at du er enig med dem i evig fortabelse, men det er altså ikke nok:smug:.

Profet vil jeg ikke kalde mig, og det er iøvrigt ikke åbenbaret, at der skulle komme andre end den falske af slagsen efter Jesu genkomst. Pioner i Norden er et bedre ord. For en ny tids forståelse. Idag er det i langt de fleste tilfælde sådan, at enten dyrker folk det gamle og middelalderen, de forkaster ny viden og bevistekster mod den gamle lære, eller også forkaster de troen og Bibelen. Jeg giver Bibelen en ny chance, men på et intelligent kontextuelt grundlag.

Paulus lærer det Jesus implicerer ved særlige lejligheder, at retfærdiggørelsen er ved tro alene. Som troende på dét evangelium har jeg ikke noget jeg skal bevise eller leve op til. Ej heller andet jeg skal tro på, end Kristus som frelser. Det gælder alle mennesker før eller siden, når det bliver givet dem at komme til erkendelse. De kan nemlig hverken gøre fra eller til, for retfærdiggørelsen er uden gerninger :singing:


[Redigert den 24-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-6-2005 kl 14:30


Troen på evig fortabelse deler du jo iøvrigt med mange andre religioner, såsom Islam. Den kan du ikke sige kristendommen har patent på.



Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 24-6-2005 kl 20:45


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Dit problem her er at fortabelse for dig er noget andet end det der ligger i det græske ord.


Intet problem. Gresk? Vi trenger ikke forstå gresk for å skjønne hva fortapelse er.

Sitat:

ad punkt 2: lad nu ikke som om du følger den "generelle kristne tro", med hvilken du velsagtens mener den traditionelle lære gennem de sidste mange hundrede år -


Jeg later ikke som, Anastasis :) Så vidt jeg vet tror både katolikker og protestanter på evig fortapelse. Det jeg ikke er enig med de fleste i, er at dette betyr evig pine. Jeg tror at det betyr evig utslettelse...non-eksistens.

Sannheten er at det fantes en original tro der tilbake på Paulus tid. Denne troen ble forfalsket ved nikolaittenes lære som tidlig begynte å snike seg inn.

Så jeg later ikke som om jeg har fulgt den kristne troen opp gjennom tidene. Jeg tror Luthers sannhet om rettferdiggjørelsen, der han brøt ut av katolsk mørke. Jeg tror Wesley's sannhet om helliggjørelsen. Jeg tror pinsevennenes sannhet om Åndsdåpen og gavene. Jeg tror også at Gud har beveget seg lenger enn det. Nå, til den sanne dåpen i den Hellige Ånd og Bortrykkelsen / Legemets forvandling.

Fortell meg hva jeg ikke tror av deres sannheter, disse Guds menn. Hver av dem rettet opp sine forgjengere, fordi de fikk mer lys over Ordet. ;)

Sitat:

Du følger en anden profet en dem, og de fornægter mange af deres hoveddoktriner såsom evig pine og fremfor alt Treenigheden,


Jeg følger en profets Ord, ja. Men jeg følger Jesus Kristus, og er døpt til Hans Navn. :singing:

Sitat:

medens at du da rigtignok acceptere visse andre, først og fremmest evig fortabelse. Dertil tilføjer du læresætninger de betragter som vildfarne semi-kætterier såsom serpent seed læren.


Praise the Lord!


Apostlenes gjerninger 24,14-15
Men én ting tilstår jeg: Jeg dyrker fedrenes Gud ved å følge den veien som de kaller en sektlære. For jeg tror alt som er skrevet i loven og profetene, og jeg har det samme håp til Gud som disse har.


Sitat:

Profet vil jeg ikke kalde mig, og det er iøvrigt ikke åbenbaret, at der skulle komme andre end den falske af slagsen efter Jesu genkomst. Pioner i Norden er et bedre ord. For en ny tids forståelse. Idag er det i langt de fleste tilfælde sådan, at enten dyrker folk det gamle og middelalderen, de forkaster ny viden og bevistekster mod den gamle lære, eller også forkaster de troen og Bibelen. Jeg giver Bibelen en ny chance, men på et intelligent kontextuelt grundlag.


Det finnes ingen bibelsk tjeneste i Bibelen som kalles "pioner". Du utnevner deg selv til profet ved å tolke Johannes Åpenbaring, selv om Skriften sier at "en ikke kan tyde noe profetord i Skriften på egen hånd". (2.Peter 1,19)

Ordet kommer til profetene, og det er deres hovedoppgave å bringe det til folket. Dersom du da sier at det ikke skal komme noe annet enn falske profeter i vår tid, så utroper du deg selv til en, my friend.

Sitat:

Som troende på dét evangelium har jeg ikke noget jeg skal bevise eller leve op til. (...) De kan nemlig hverken gøre fra eller til, for retfærdiggørelsen er uden gerninger :singing:


Rettferdiggjørelsen, ja. Men uten helliggjørelse skal ingen se Gud. Dersom du virkelig er rettferdiggjort vil den Hellige Ånd bringe deg videre til helliggjørelsen... :wink2:




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-6-2005 kl 23:26


Lance,

ad 1; jo vi må forstå hvad det græske ord for fortabelse og vi trænger sandelig også til at vide, når oversætterne prøver at skjule en lære ved at oversætte det samme ord på forskellig måde. Ellers så er vores viden fejlfyldt, og vi behøver en profet for at fortælle os hvad der står i Bibelen ;).


ad 2; en meget selektiv fremstilling, som prøver at skjule at du er uenig med dem alle. Du tror ikke på evigt helvede, du tror på forskellige klasser af troende, du tror på gerninger for at blive frelst osv. Hvad er det lige du er enig med Luther i? :).

Iøvrigt er der ikke noget specielt urkristent ved evig fortabelse;

http://www.tentmaker.org/books/EarlyChristianView.html


ad 3; No comments.


ad 4; alt andet end en indrømmelse hva? :spin:


ad 5; det må være i en af branhams andre bibler der står; "Det finnes ingen bibelsk tjeneste i Bibelen som kalles "pioner". Ordlege tilside; så er der mange tjenester i Bibelen. Læs videre;

2 Pet v20 Men først skal I gøre jer klart, at ingen selvbestaltet kan tyde nogen profeti i Skriften; v21 for ingen profeti har nogen sinde lydt i kraft af et menneskes vilje, men drevet af Helligånden har mennesker sagt det, der kom fra Gud.

I det evangelie Peter prædikede, så kunne man godt være i Kristus uden at have Helligånden. Det kan man ikke i Paulus evangelium. Det har jeg efterhånden bevist et par gange; Rom 8v9-10, Apg 8v14-17. Det er en endnu et bevis på hvor håbløst det er, når man tager vers ud af kontekst anvendt på jødefolket.


Ad 6; Det skal nok komme. For dem under Paulus evangelium så går det sådan;

Rom 8v30 Og dem, som han forud har bestemt, har han også kaldet, og dem, han har kaldet, har han også gjort retfærdige, og dem, han har gjort retfærdige, har han også herliggjort.

1 Kor 6v11 Sådan var nogle af jer engang, men I blev vasket rene, I blev helliget, I blev gjort retfærdige ved Herren Jesu Kristi navn og ved vor Guds ånd.

Vi er helligjort og retfærdiggjort med et samme;


For andre er det lidt anderledes bliver ikke retfærdiggjort lige med et samme;

Jak 4v8 Hold jer nær til Gud, så vil han holde sig nær til jer. Gør jeres hænder rene, I syndere; rens jeres hjerter, I tvesindede! v9 Sørg og græd i jeres elendighed; lad jeres latter afløses af sorg og jeres glæde af mismod. v10 Ydmyg jer for Herren, så vil han ophøje jer.


Jøderne op til 70 e.kr. og dagens proselyt wannebes skal lige retfærdiggøres først :bouncing:.


Husk nu hastværk er lastværk. Du har så tralvt med din evige fortabelse, at det bliver lastværk. Gud har ikke travlt med at helliggøre enhvert menneske og engel. Det kommer. Hver ting til sin tid. Først afsluttede han den gamle pagt på behørig vis med en stor nåde. Så kom et nyt folk af alle nationer, der blev vist ekstra stor nåde. Nåden udvides løbende, indtil Gud er "alt i alle" (1 Kor 15v28). "For ligesom alle dør i Adam, skal alle levendeliggøres i Kristus" (1 Kor 15v22).


;)


[Redigert den 24-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 25-6-2005 kl 09:29
Hallelujah Anyhow!


:singing:



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-6-2005 kl 14:27
Når selvsikkerheten og stoltheten faller


Guds ord er levende og kraftig og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger igjennom, helt til det kløver sjel og ånd, marg og ben, og eer en dommer over tanker og hjertets motiver. Heb 4:12.

....Det er klart at hvis du slik alvorlig tok til deg og grunnet på Herrens ord, ville du også snart begynne å GJØRE etter det, eller forsøke deg med dine krefter på dette arbeidet. Og da ville snart selvsikkerhetens stolthet falle. Da ville du snart bli VEKKET opp av syndens søvn. Du ville få en synderkjennelse som det beste legemiddel for hele din åndelige helse. En sorg etter Guds sinn, som virker omvendelse og frelse.

Husandaktsboka 24.juni. Mer om dette her:

http://www.arven.net/rosenius/husandakt/juni2.htm#24

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 25-6-2005 kl 17:57
Verden liker tvilerne best


Det er riktig, det bror, selv om jeg undres over hvorfor du tar det opp i denne tråden...

Jeg stoler på Guds Ord. Det gjør meg ikke selvsikker eller stolt, men det gjør meg sikker på Gud.


[Redigert den 25-6-2005 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-6-2005 kl 18:05


fordi du ikke hviler i Luther, kære Lance :saint:



Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 25-6-2005 kl 18:09


Luther kunne se 10 meter foran seg. Wesley så 20 meter. Gud har åpenbart Seg mer siden den tiden...

Hadde Luther levd i dag, tror jeg ikke han ville vært medlem av Statskirken, som bygger på hans lære.

Hvorfor flørter f.eks. Statskirken med den Katolske Kirke i dag? Lutheranerne ble en gang kalt protestanter, men nå er de det ikke lenger (kun i navnet).

Hvorfor ansetter de kvinnelige prester, endog homofile? Hvor er forkynnelsen mot synd og for omvendelse? Kun i andaktsbøkene? Ikke over talestolene i alle fall...

[Redigert den 25-6-2005 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-6-2005 kl 18:35


Lance,

Men hvad er det helt præcist Gud skal åbenbare i forhold til forkyndelsen? Der er ikke noget at føje til prædikenen af Kristus som frelser. Det hele har stod i bibelbøgerne dengang Luther forkyndte. Teologien var bare ikke så veludviklet dengang. Calvin og Luther skulle opfinde en ny religion med en teologi, liturgi osv, og til deres brug så havde de kun dem selv, samtidens meningsfællers studier samt hvad de kunne finde af de tidlige kristnes skriverier. Derfor er teologien idag mere veludviklet, mangfoldig og udforsket, men frelsen er ikke noget der kan forbedres ved forskning og høj teologi. Det er stadig forargelsen om Jesus som korsfærstet, som Paulus så tydeligt lærer.

Men jeg er helt enig i at statskirken (folkekirken i DK) uværgeligt sælger ud af sine gamle læresætninger. Den med kvinderne er helt gal på den, men kommer velsagtens som et oprør fra kvindernes efter undertrykkelse. Ja manden står over kvinden, men manden skal behandle kvinden respektfuldt og blidt. Det er en balancegang for få magter.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 26-6-2005 kl 14:40


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Lance,

Men hvad er det helt præcist Gud skal åbenbare i forhold til forkyndelsen?


En myriade av trossamfunn bruker den samme Bibel, og får forskjellige ting ut av den. Malakias 4,5-6 og Åp. 10,7 blir sendt for å gjenopprette fedrenes tro, uforfalsket, slik den var, og i tillegg åpenbare mysteriene i Johannes Åpenbaring.

Ikke en høyere form for teologi, men åpenbaring. Luther hadde åpenbaring for rettferdiggjørelse. Det var Guds krav til den generasjonen kristne. Da Wesley fikk åpenbaring om en etterfølgende helliggjørelse, var dette Guds krav til den generasjonen. Og så videre...

1.Kor 1,30
Dere er hans verk ved Kristus Jesus, han som er blitt vår visdom fra Gud, vår rettferdighet, helliggjørelse og forløsning.


Sitat:

Den med kvinderne er helt gal på den, men kommer velsagtens som et oprør fra kvindernes efter undertrykkelse. Ja manden står over kvinden, men manden skal behandle kvinden respektfuldt og blidt. Det er en balancegang for få magter.


Det er jeg veldig enig i. ;) Du skal behandle din kone slik du ønsker at Gud skal behandle deg.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-6-2005 kl 09:46


Lance,

Du går udenom Bibelen, når du siger at Gud har forskellige krav til forskellige kristne efter 70 e.kr. Samtidigt med at du påstår, at Gud har forskellige krav til dem under Luther og dem under Wesley (hvad andet end gerningsfrelse og tilføjelser til Bibelen er det?) så sandelig om du ikke citerer Paulus som åbenbarer at Kristus er det hele, både vores retfærdiggørelse og herliggørelse 1 Kor 1v30. Vi kan ikke føje noget til. Nu forstår jeg bedre hvorfor den helliggørelse du taler om er en anden end Bibelens. What a web!

Godt det med kvinder :bigsmile:

[Redigert den 27-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 27-6-2005 kl 12:33


[Redigert den 27-6-2005 av Lance]



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 27-6-2005 kl 12:33


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Lance,

Du går udenom Bibelen, når du siger at Gud har forskellige krav til forskellige kristne efter 70 e.kr.


Min tro går forbi 70.e.Kr. Johannes Åpenbaring forteller også om vår tid. Det er viktig at vi forstår det, for det gjør Bibelen levende for oss, og ikke bare til en historiebok.

Sitat:

Samtidigt med at du påstår, at Gud har forskellige krav til dem under Luther og dem under Wesley (hvad andet end gerningsfrelse og tilføjelser til Bibelen er det?) så sandelig om du ikke citerer Paulus som åbenbarer at Kristus er det hele, både vores retfærdiggørelse og herliggørelse 1 Kor 1v30. Vi kan ikke føje noget til.


Jeg kan med sikkerhet si at Gud har stilt forskjellige krav til sitt folk etterhvert som de har vandret med Ham. Se dette forbildet med Israel:

1) Utkallelse fra verden (Utvandring fra Egypt) --> Rettferdiggjørelse, Luthers budskap
2) Helliggjørelsen (Ørkenvandringen) --> Wesleys budskap
3) Dåpen i Ånden (Å gå inn i og å ta i eie Løfteslandet) --> Vår tids budskap!

Poenget er at Luther ikke hadde hele Ordet. Han så en del av Det, men nådde ikke det fullstendige løftet. Ordet er Kristus, ikke sant? Wesley så mer av Ordet. Men ikke alt... Løfteslandet var fremdeles i sikte...

Sitat:

Nu forstår jeg bedre hvorfor den helliggørelse du taler om er en anden end Bibelens. What a web!


Helliggjørelsen jeg taler om er den samme som Bibelens. Jeg tror dessverre ikke du forstår hva helliggjørelse er... :shocked2:

[Redigert den 27-6-2005 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-6-2005 kl 13:36


Kære Lance,

Fortæl mig hvad helliggørelse er jvf. dig og "kryd retten" med citater fra Bibelen. Så skal jeg kommentere.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-6-2005 kl 19:13


Lance,

Det du siger mellem linierne for mig at se både i a) og b) er, at hvis Kristi værk ikke er helt færdiggjort, så gør det troen mere levende for os. Du ser på "skyggerne af det, der skulle komme" og vil overføre det til det perfekte. Jeg forstår ikke hvad det er Wesley eller Luther skulle kunne gøre, som Jesus ikke allerede har gjort. Hvor meget betyder det, at man siger retfærdiggørelsen er uden gerninger, men sætter et nyt kriterium for frelsen op; helliggørelse som noget andet, hvortil skal præsenteres en masse gerninger? Helliggørelsen er ikke noget, der skal søges. Det er noget der kommer gennem troet, når man forstår, at man har hvile.

Derfor synes jeg det er meget væsentligt, at du dokumenterer din opfattelse af helliggørelsen ud fra Bibelen. Hvad er det du skal præstere, som ikke allerede er gjort?




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 28-6-2005 kl 08:20


En ting om gangen...

Ser du ikke at troen var forvrengt og at Ordet var skyggelagt på Luthers tid?




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-6-2005 kl 10:49


Hej Lance,

Hvordan var den skyggelagt Lance? Mindre teologisk korrekt kristendom har altid overskygget mere teologisk korrekt kristendom i denne verden, men det er troen på Kristus, som der retfærdiggører. Det er ikke noget som teologisk viden ændrer det store på. Iøvrigt så var Luther ikke den rosenrøde person nogen gerne vil gøre ham til. Dels prædikede han alligevel gerninger når han talte om sakramenter, evig jammer og klage over sin syndighed og andre unaturlige ting, dels så var han ikke en omvendt kristen og person nogen af os ville være i stue med. Iøvrigt så var det alligevel kun nogen lande, hvor reformatorererne fik overtaget.

[Redigert den 28-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 28-6-2005 kl 13:50


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Hej Lance,

Hvordan var den skyggelagt Lance? Mindre teologisk korrekt kristendom har altid overskygget mere teologisk korrekt kristendom i denne verden, men det er troen på Kristus, som der retfærdiggører. Det er ikke noget som teologisk viden ændrer det store på. Iøvrigt så var Luther ikke den rosenrøde person nogen gerne vil gøre ham til. Dels prædikede han alligevel gerninger når han talte om sakramenter, evig jammer og klage over sin syndighed og andre unaturlige ting, dels så var han ikke en omvendt kristen og person nogen af os ville være i stue med. Iøvrigt så var det alligevel kun nogen lande, hvor reformatorererne fik overtaget.

[Redigert den 28-6-2005 av Anastasis]


Jeg vet at du ikke var enig med Luther, så da antar jeg at du også mener at Luthers lære var skyggelagt. Du tror jo selv ikke på treenigheten.

At Luther ikke var til å være i stue med taler kanskje litt om hans mangel på helliggjørelse, som Wesley talte mer om.

Jeg vil påstå at mer av skyggene forsvant ved Wesley's budskap. Er du enig i dette?




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


question.gif opprettet den 28-6-2005 kl 14:29
Skuggeleggjing


Lurer litt på kven som står bak desse skuggane...
I lys av læra om dei sju kyrkjelydane, og Branham/Luther/Wesley sine relasjonar til desse, vert det vel ein uungåeleg konsekvens at desse skuggane er lagt av Guds hand, som del av Hans plan?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-6-2005 kl 18:32


Hej Lance,

Hvad mener du med skyggerne helt præcist? Wesley var sikkert mere venligtsindet end Luther, men skyggerne forsvandt med den nye pagts indførsel :P. Wesley prædikede helt sikkert et sundere syn end Luther, men arbejdet var gjort for længe siden.

[Redigert den 28-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-6-2005 kl 21:22


og hvis Wesley virkelig lærte, at mennesket havde andel i sin frelse, så var han gal på den. Når det gælder om hvad mennesket skal gøre nu og her, så er det altså vigtigt at holde styr på hvem der er retfærdiggjort, og hvem der ikke er det.

[Redigert den 28-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 29-6-2005 kl 08:30


Sitat:
Opprinnelig postet av Theotormon
Lurer litt på kven som står bak desse skuggane...
I lys av læra om dei sju kyrkjelydane, og Branham/Luther/Wesley sine relasjonar til desse, vert det vel ein uungåeleg konsekvens at desse skuggane er lagt av Guds hand, som del av Hans plan?


Ja, det er korrekt :)




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-6-2005 kl 11:22


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Sitat:
Opprinnelig postet av Theotormon
Lurer litt på kven som står bak desse skuggane...
I lys av læra om dei sju kyrkjelydane, og Branham/Luther/Wesley sine relasjonar til desse, vert det vel ein uungåeleg konsekvens at desse skuggane er lagt av Guds hand, som del av Hans plan?


Ja, det er korrekt :)


Føresetnadane for einkvan form for pakt eller avtale er den, at premissene ein går med på er lagt fram i det opne, utan skjul eller hinder.
Ser du ikkje då, at ein i praksis definerer den nye pakt som ugyldig fram til Branham kom og openberra siste rest?
Og sidan den eine part bevisst har gått inn for å skjule fleire viktige aspekt av saken, over eit langt tidsrom, kan ein jo spørje seg om det ikkje allereie var for seint...?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 29-6-2005 kl 12:13


Sitat:
Opprinnelig postet av Theotormon
Ser du ikkje då, at ein i praksis definerer den nye pakt som ugyldig fram til Branham kom og openberra siste rest?


Nei. Gud kan ikke kreve at vi mennesker skal kunne følge annet enn det som er åpenbart.

Sitat:
Og sidan den eine part bevisst har gått inn for å skjule fleire viktige aspekt av saken, over eit langt tidsrom, kan ein jo spørje seg om det ikkje allereie var for seint...?


Det er ikke helt riktig. Det var djevelen som kom inn med falsk lære og ødela den originale troen. Skyggene var lagt der av Satan. Gud sendte lys for å drive dem bort. Luther kom med noe lys, Wesley med mer osv.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-6-2005 kl 15:10


Jeg synes det her emmer af gerningsfrelse. Det bliver mere og mere min opfattelse af gerninger i frelsen umiddelbart er noget smukt (man skal være god osv), men fordi mennesker er syndere af natur, så bliver deres jagen efter gerninger til ondt. Hvor er barnets tro i det her?

Iøvrigt så sagde Jesus jo at hades porte ikke kunne stå overfor hans kirke. Hvis Luther og Wesley genopdagede noget nødvendigt for folkets frelse, så havde hades overvundet hans kirke indtil da.

[Redigert den 29-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 29-6-2005 kl 18:10


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Jeg synes det her emmer af gerningsfrelse. Det bliver mere og mere min opfattelse af gerninger i frelsen umiddelbart er noget smukt (man skal være god osv), men fordi mennesker er syndere af natur, så bliver deres jagen efter gerninger til ondt. Hvor er barnets tro i det her?

Iøvrigt så sagde Jesus jo at hades porte ikke kunne stå overfor hans kirke. Hvis Luther og Wesley genopdagede noget nødvendigt for folkets frelse, så havde hades overvundet hans kirke indtil da.

[Redigert den 29-6-2005 av Anastasis]


En tro uten gjerninger er død Anastasis. Les Peters brev...om dydene, for eksempel.

Med mer åpenbaring kommer mer kraft...

Barnetro? Barn drikker melk, slik Korinterne gjorde. Efeserne var i stand til å ete kjøtt. Kanskje du skulle endret diett ;)




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-6-2005 kl 10:25


Hej Lance,

Din jødiske proselyt! :wink2: Jakob og Peter snakker meget om gerninger ja. Jeg læste 1 Petersbrev fornyligt igen, og det slog mig hvor meget han snakkede om gerninger. Helt i forlængelse af læren i de hebraiske skrifter. Klart at han også hurtigt glemte sine ord om Kristi nåde, når han senere tog afstand til de hedningekristne, da "dem fra Jakob" dukkede op (Gal 2). Men husk nu at Paulus nåde er større. De er jo ikke enige med ham i Romerne 4. Den visdom Paulus prædiker er større, netop fordi mennesket ikke kan retfærdiggøre sig selv.

Jeg forstår ikke hvorfor din større åbenbaring går tilbage...

[Redigert den 30-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 30-6-2005 kl 12:12
Gud kalte oss til et hellig liv


Nåden er like stor, broder. Her eller der.

Paulus forkynte det samme som Peter, om ikke like mye:


1.Tess 4,7-8
For Gud kalte oss ikke til urenhet, men til et hellig liv.
Derfor, den som avviser dette, avviser ikke et menneske,
men Gud, han som gir dere sin Hellige Ånd.


Min åpenbaring går kun tilbake til de apostoliske fedres tro ;)

[Redigert den 30-6-2005 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-6-2005 kl 12:37


Der står intet om at gerninger retfærdiggører :wink2:. Desuden så betyder hellig mere noget i retning af "udskilt" end "meget from".



Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2  

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen