Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2    4
Forfatter: Tittel: Til ettertanke
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-2-2006 kl 01:34
Fjæren og de fem hønsene!


Som før nevnt: Det er bedre å høre en vis mann skjenne enn å lytte til sangen av dårer. Eg er den første til å erkjenne at eg av og til kommer i skade for å slå an en tone i sangkoret!

Livet har omsider lært meg at det er mulig og lære av sine feil. LeifG er i sin fulle rett i å skrive det han måtte ønske, eg har ikke vært i nærheten av å mene noe annet.

Det eg reagerte på var hans påstand om at en annen medvandrer ikke hadde lest Bibelen sin. Da kom kjødet til overflaten. (Kunne nå være fristet til å dra en karikatur og forlange en unnskyldning på Eriksens vegne, men eg syntes det var upassende)

Til LeifG: Eg synes det er helt greit at du provoserer fram debatter!!! :up:

mvh Bror

Det finnes for øyeblikket større saker om ytringsfrihet på agendaen i alle verdens TV-kanaler!



[Redigert den 4-2-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-2-2006 kl 16:07


Hej Bror!

Sitat:

Citat af Bror: Fjæren og de fem hønsene!
Har du dette citat fra danske H.C. Andersen´s eventyr om En fjær, som blev til fem høns? Hvis det er fra ham så kan vi godt lære af dette eventyr på den måde, at vi skal ikke tro på alt, som vi høre fordi det kan bl. a. være en historie, der er blevet fortalt fra mund til mund så mange gange, at der ikke er noget af den oprindelige historie tilbage.
Mvh. Jesper

[Redigert den 5-2-2006 av Jes]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-2-2006 kl 17:53


Det er nok dette eventyr som på norsk har blitt til et eget ordtak.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-2-2006 kl 18:16
Arnold Eidslått


Den dømte dommer

I stramme vers har Arnold Eidslott uttrykt den klassiske kristne stedfortredertanke. I første strofe former han et spørsmål til det kristen mennesket. Hvordan kan du føle deg trygg på å stå for Gud som rettferdig? Svaret gis med et minimum av ord:
-----------------------------------------------------------------------------
Paradokset

Hvilke ytelser
førte deg frem til
Den rettferdiges krans

Ingen ytelser
førte meg frem til
rettferdighet for Hans åsyn

Dommen falt
men jeg ble utvekslet
Dommen ble lagt på Dommeren
--------------------------------------------------------------------------
( I evangelienes fortelling møter vi den underlige skikkelsen Barrabas, den dødsdømte fangen som fikk livet og friheten tilbake FORDI Jesus tok hans plass.)

Les i dagens utgave av Vårt Land om dikteren og hans diktning!

-Nåde er sjølve Guds vesen.
Vi vert stadig konfrontert med krefter i oss som vi ikkje vil vedkjenne oss.
Dette veit Gud om; og tilgjevinga er alltid der. Viss du har ein god venn, og du sårer han tre gonger i veka i elt heilt år, vil han truleg ikkje ønskje å sjå deg meir.
Gud "fornærmar" vi mange gonger dagleg, men han skuver oss alldri bort.

Trua på Gud er grunnvollen eg står på. Og Gud er den same, veit du, bestandig.
( Arnold Eidslott )

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-2-2006 kl 20:36


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
-----------------------------------------------------------------------------
Paradokset

Hvilke ytelser
førte deg frem til
Den rettferdiges krans

Ingen ytelser
førte meg frem til
rettferdighet for Hans åsyn

Dommen falt
men jeg ble utvekslet
Dommen ble lagt på Dommeren
---------------------------------------------------------------------------


Takk skal du ha, Bror :yes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-2-2006 kl 22:01


Takk, Bror og Kristnerd m. fl.

Per Eriksen sier at Gud bare elsker ett menneske fra det slår opp øynene etter fødselen og det stemmer ikke med skriften. Det var poenget mitt fordi Han tar Guds kjærlighet og presenterer den ufullstendig som om den er ufullstendig. Han elsker deg før en slår øynene opp i denne verden også og etter døden, likeså.

"Han elsket deg den dagen du første gang slo opp øynene i denne verden, og han vil elske deg den siste kvelden du lukker øynene. Slik er det å ha en himmelsk far, og ikke bare en arbeidsgiver.
(Per Eriksen, Vårt Land 14.januar 2006)"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-2-2006 kl 22:56
Å leve i Guds nåde.


"Som kristne synger vi mye om Guds nåde, og vi forkynner med frimodighet at frelsen er av nåde, ved tro. Likevel er mange av oss frustrerte, vi lever med angst og selvbebreidelse, og vi føler oss elendig. Nåde er ikke bare kunnskap, en sannhet vi tror på OM Gud. Det er er erfaring MED Gud.

Det går an å misforstå Guds nåde. Det gjør vi når vi tror at vi blir akseptert og elsket og føler oss verdige når vi har utrettet et eller annet som er bra. En slik misforståelse av det bibelske budskapet gjør det vanskelig for oss å ta imot og leve i Guds ubetingede nåde".

( Sitat fra boken "Fri til å leve" av David Seamands. Forfatteren av boken "Ut av tunellen")

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-3-2006 kl 01:33
Dette er også en sang om livet


Det er en trist sang
med melodi i moll, og
den handler om at ting ikke
er slik en har bestemt selv, og at folk ikke oppfører seg
som de burde.

(Teolog og terapeut Guri Berntsen, spaltist i Sinn & Samfunn)

mvh Bror :no:
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 7-3-2006 kl 09:38
Utvelgelsen


Kanskje vi skal kikke i Bibelen...

Romerbrevet 9:11-16
"For da de ennu var ufødte og ennu ikke hadde gjort hverken godt eller ondt - forat Guds råd efter hans utvelgelse skulde stå ved makt, ikke ved gjerninger, men ved ham som kaller - da blev det sagt til henne: Den eldste skal tjene den yngste; som skrevet er: Jakob elsket jeg, men Esau hatet jeg. Hvad skal vi da si? er der vel urettferdighet hos Gud? Langt derifra! for til Moses sier han: Jeg vil miskunne mig over den som jeg miskunner mig over, og ynkes over den som Jeg ynkes over. Så står det da ikke til den som vil, heller ikke til den som løper, men til Gud, som gjør miskunnhet."

1.Peter 2:9
"Men I er en utvalgt ætt, et kongelig presteskap, et hellig folk, et folk til eiendom."

Titus 1:1
"Paulus, Guds tjener og Jesu Kristi apostel til å føre Guds utvalgte til tro."

1.Tess 1:4
"da vi er visse på at I er utvalgt, brødre, I som er elsket av Gud."

Efeserbrevet 1:4
"Han utvalgte oss i Ham før verdens grunnvoll blev lagt."

[Redigert den 7-3-2006 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-3-2006 kl 00:15
"Tilfluktstroen"


Du kjenner vel historien og bildet kristenheten har brukt gjennom tidene om Jesus som står utenfor hjertedøren og banker på - hvor det bare er dørhåndtak på den ene siden - innersiden/din side, som de holder frem for å innprente at det bare er deg som kan lukke opp. Jesus "kan ikke tvinge deg" o.s.v... For en trelldom! For en Satans løgn!

Sannheten er jo at VI IKKE KAN LUKKE OPP. Våre muligheter for å KUNNE NOE når det gjelder å bli frelst, er jo bare å HINDRE HAM i å komme inn!
"Det kommer ikke an på den som vil eller løper, men på Gud
som viser miskunn"!!!

Pontoppidan sier det er "tilfluktstroen", ikke "opplevelsestroen", som er den frelsende tro. Han sier videre:

DE SOM BESKRIVER TROEN SOM EN SLAGS SIKKER VISSHET, DER DEN TROENDE LIKSOM KONSTANT TROR AT HANS SYNDER ER HAM FORLATT I KRISTUS, DE HAR ETTER MIN MENING IKKE FORSTÅTT TROENS VESEN. DE SYNES HELLER Å HA VILLE BESKRIVE TROENS FULLKOMMENHET ENN DENS EGENTLIGE NATUR...

Å HA DEN FRELSENDE TRO ER INTET ANNET ENN GJENNOM KRISTUS Å TA SIN TILFLUKT TIL GUD, Joh 6:35, Joh 6:35
JESUS SA TIL DEM: JEG ER LIVETS BRØD. DEN SOM KOMMER TIL MEG, SKAL IKKE HUNGRE. OG DEN SOM TROR PÅ MEG, SKAL ALDRI NOEN GANG TØRSTE."

Som Øyvind Andersen sa det: Å KOMME TIL JESUS, ER DET SAMME SOM Å TRO PÅ JESUS.
( Utdrag fra oppmuntende mail fra en nåde-bror )

Å tro PÅ Jesus er "ikke helt det samme" som å ha tro ANGÅENDE Jesus, at han er Guds Sønn o.s.v.

mvh Bror



[Redigert den 15-3-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 16-3-2006 kl 09:14


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror

DE SOM BESKRIVER TROEN SOM EN SLAGS SIKKER VISSHET, DER DEN TROENDE LIKSOM KONSTANT TROR AT HANS SYNDER ER HAM FORLATT I KRISTUS, DE HAR ETTER MIN MENING IKKE FORSTÅTT TROENS VESEN.


Tro er full visshet, broder. Dersom man vandrer i tro og hele tiden helliggjøres og bringer sine synder inn under Blodet vil man ha en slik tro, der man hele tiden tror at ens synder er en forlatt. Et hvert menneske må jo ønske å være der.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-3-2006 kl 10:28


Jeg trur jeg er enig med Bror i sitatet du tar fram, og trur jeg skjønner hva han mener. Men samtidig så står det også:

Heb 11:1
1 Men tro er full visshet om det en håper, overbevisning om ting en ikke ser.

Hva Bror tenker på, er vell det at tvil og usikkerhet som angriper en troende ikke betyr at han/hun i samme øyeblikk er blitt en frafallen. At tvil og usikkerhet ikke er det samme som vantro.

Men så vet vi også at tvil og usikkerhet KAN BLI TIL, vantro dersom du bærer denne alene og ikke går til han som har svaret.

For å gå til han som har svaret så ligger det jo tross alt en grad av "visshet" igjen. Hvor hvis du ikke "vet" at Jesus har svarene på din tvils spørsmål, da vil du vel heller ikke gå til ham. Så når du selv opplever at nå er jeg på randen av sammenbrudd av tvil og trengsler og spørsmål som knuger, og du likevel går til Jesus med dette. Da ser jeg for meg Jesus tar i mot deg og sier noe sånt som, nei, din tvil er ikke i nærheten av så stor som den vissheten som fikk deg til å komme. Takk for at du kom.

Så da er kanskje begge deler sant på en gang? Eller er det jeg som tar litt av med filosofiene her nå ?




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-3-2006 kl 17:30


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Jeg trur jeg er enig med Bror i sitatet du tar fram, og trur jeg skjønner hva han mener.


Er du både forstående og enig eller bare forstående, siden du bringer frem bibelvers som taler imot hans utsagn?

La meg nå få si at Jesus Kristus ØNSKER at vi skal ha full visshet om at våre synder er oss forlatt. Han ønsker derimot IKKE at Hans nåde skal misbrukes og utnyttes til å synde. Johannes skrev i sitt brev: Dette har jeg skrevet til dere for at dere skal vite at dere har evig liv, dere som tror på Guds Sønns navn.

Vi har ikke lov til å legge noe til frelsen av nåde ved tro. Bror, du leser jo Rosenius og deler med oss, og han er da en av de som legger dette frem tydeligst - i alle fall etter min mening.

Frelsesvisshet er noe vi ALDRI må søke i oss selv, bare i Jesu naglemerkede hender.

Der er nåden, ikke i oss selv.
Der er frelsen, ikke i vår omvendelse.
Der er kjærligheten, ikke i vår hengivenhet.

Det er ikke en eneste av oss som fortjener Guds kjærlighet eller evig liv. Vi har FÅTT det av Herren av bare nåde fordi Jesus får bo i våre hjerter. Det er dette det betyr at Jesus ER Livet selv. Har vi Ham, har vi Livet - fordi Han ER Livet.

Og Han har Selv elsket oss og gitt Seg Selv for oss. Halleluja! En dag skal vi få se Ham som Han er.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-3-2006 kl 19:58
"Straffen lå på ham for at vi skulle ha fred." Jes 53.


Og "Da vi nå er rettferdiggjort av tro, HAR VI FRED MED GUD..."

Likevel sitter VI der spørrende: Ja, HAR jeg nå egentlig det?
JEG, slik jeg er? Det spørs bl.a. om jeg kan "ha tatt dette evangeliet til meg for lettvint???" Har JEG da fred med Gud??

Men så står her - som så uendelig mange andre steder i Bibelen - en tilføyelse, og det er den helt avgjørende tilføyelsen: VED VÅR HERRE JESUS KRISTUS, Rom 5,1
Jeg har bare fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus.
Ikke ved min omvendelse, mitt alvor, min inderlighet i overgivelsen, troen, bønnen, bibellesningen.. eller noe som helst mitt.
For var det noe av dette som gjalt, da var det ikke "et rent evangelium" jeg levde på.

Var det så underlig at reformasjonens menn talte om "det dødelige alvor i spørsmålet om den rene lære"???

Jeg tror ikke vi er helt kommet til kampen om evangeliet - selv i den mest "alvorlige, kjempende bibeltro" kristentro i Skandinavia!
(Redaktøren av bladet "Arven")

Det er dette jeg sier et " ja og amen" til!!

mvh Bror

[Redigert den 17-3-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-4-2006 kl 15:34
Jesu forhold til syndere


For etter at Herren "kastet alle våre synder på ham", etter at Guds Sønn ble "født under loven" for oss "og utgjød sitt blod til syndenes forlatelse", så er det intet annet i himmelen eller på jorden som gjelder for Gud, enn Sønnens lydighet.

Så er alle syndere like overfor Gud, "det er ingen forskjell, alle har syndet og blir rettferdiggjort..." ( Rom 3 )
Men så er det heller ikke noe annet i himmel eller jord som Gud er så nidkjær for som at Lammet får ære. han sier: "Kyss Sønnen, for at han ikke skal bli vred" osv.

Dette er hele hemmeligheten hvorfor Gud i så stor nåde tar imot de uverdigste, fortapte sønner og døtre og fryder seg over dem. For det er ingen som er så skikket og rede til å hylle Sønnen som fattige syndere, som ikke har noe annet enn synd og skam.

Derfor sa herren til de mest religiøse: "Tollere og sjøger går før dere inn i Guds rike". Og "Slik skal de siste bli de første, og de første de siste".

Så underlig dømmes det i nådens rike! Luther sier: "Mange lever i fromhet like innved himlens port, men kommer til å ende i helvete. Og mange lever i synd og ugudelighet innved helvetes port, og kommer til slutt til himmelen".

Denne merkelige, underlige regjeringsform, denne fine, skarpe, hemmelige dom er det som hersker gjennom hele Guds rike. Derfor, hvis du vil tekkes Gud, så vokt deg vel at du ikke kommer fram med noen egen verdighet overfor ham. For han er en fortærende ild.

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-4-2006 kl 18:12
Resultatet av en åndeliggjort lovtrelldom.


Både det å likestille rettferdiggjørelsen av tro og helliggjørelsen, å gjøre helliggjørelsen til vilkår for rettferdiggjørelsen, eller å degradere rettferdiggjørelsen, ender i en slags svermerisk lovtrelldom.

Eg anser helliggjørelsesbevegelsens/trosbevegelsens innflytelse over den evangeliske kristenhet for å være meget skadelig. Den legger et dekke over øynene på tusener av evangeliske kristne. Både forfattere, lærere og forkynnere av denne type har ribbet evangeliet for dets dynamiske kraft og liv. Følgen blir en merkelig sløvhet. Man går omkring og speider etter den Hellige Ånd, i håp om at Han skal utføre det verk i ens hjerte som Kristus allerede har gjort som vår STEDFORTREDER for 2000 år siden.

Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-4-2006 kl 18:22


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror

Eg anser helliggjørelsesbevegelsens/trosbevegelsens innflytelse over den evangeliske kristenhet for å være meget skadelig. Den legger et dekke over øynene på tusener av evangeliske kristne. Både forfattere, lærere og forkynnere av denne type har ribbet evangeliet for dets dynamiske kraft og liv. Følgen blir en merkelig sløvhet.

Bror

Amen!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-5-2006 kl 01:25


Ja, det går i bølgedaler med troen vår, og vi har alltid en kjempende tro, men det er også en seirende tro! Hvis du snakker om selvsikkerhet i forhold til frelsen, så er jeg helt enig, Bror, men å tro fullt på Kristus i ditt sted er bare godt, og noen ganger er det lettere å tro enn andre ganger.

Jeg skjønner hva du mener Bror, men Gud vil at vi skal ha full frelsesvisshet, ikke som selvsikkerhet, men som full visshet om Kristi verk.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-5-2006 kl 16:18
Flo og fjære


Ja Lionheart, følelser og stemninger svinger hele tiden her i verden også for oss som tror, og slik vil det alltid være. Vi bærer alltid med oss livets opplevelser og erfaringer både på godt og vondt. Derfor er vissheten om syndenes forlatelse det som alltid bærer oss. Og her nytter det ikke å lete i oss selv etter følelser som gir visshet, men å se hen til Han som en gang for alle seiret i vårt sted.

Uten syndenes forlatelse heter vår fortid alltid: skyld.
Og da blir vår framtids navn: angst/usikkerhet.

Med syndenes forlatelse har vår framtid fått nytt navn: tilgivelse.

Og heter vår fortid tilgivelse, så heter fra samme stund vår framtid: håp/visshet.

På dette grunnlag er det oss forundt av og til å oppleve "oaser" av glede og fred under vår vandring her i livet.

mvh Bror

[Redigert den 17-5-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gråspurv
Æresmedlem
**


Avatar


Innlegg: 56
Registrert: 18-5-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-5-2006 kl 03:04


Enig med deg, Bror.
Vi kan ikke gjøre noe for å fortjene frelsen, det er Guds gave (Ef 2:8)
Å tro på Jesus er ikke det samme som å ha tro angående Jesus. Muslimene har jo også en tro angående Jesus, de tror at han var en profet.
Mange i dagens samfunn har jo også en tro om Jesus at han var en person som gikk omkring og gjorde vel, som bare var "snill" og aldri gjorde en katt fortred, men det er ingen frelsende tro.
Den frelsende tro er å ta sin tilflukt til Jesus i alt og vite at "Det er nok det som Jesus gjorde"
:wink2:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-7-2006 kl 20:12
Om han vandrer i mørket og ikke ser noen lysning, skal han fortrøste seg på Herrens navn og støtte seg til sin Gud. Jes 50:10 (svensk
bibelgjengivelse).


Om jeg ser noen frukt eller ikke, om jeg har noen tro eller ikke, det kan jeg på grunn av mørket ikke se. Det ser nok han for hvem mørket ikke er mørkt.

Men det står i Skriften med tydelige ord at mine synder - uten min tro - i Kristi død er tatt bort på den tid da jeg ikke var født og ennå ikke hadde gjort verken godt eller ondt.

Dette har gjeldt helt fra den stund det ble gjort, ja, ennå lenger tilbake; helt fra verden ble til.

Det gjelder også fremdeles - om jeg tror eller ikke.

Det forkynnes heller ikke for dem som tror og er gudfryktige, men for dem som ikke har verken tro eller gudsfrykt - for at de kan tro.

Martin Luther ( Fra heftet: Nåd for nåd )

mvh Bror

[Redigert den 5-7-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-8-2006 kl 23:02
Ett fattes deg! Og med det fattes deg alt.


Et stort maleri på en skole i Jyvaskyla i Finnland viser en gammel, bøyd smed ved sitt arbeid. Med et betenkt, gjennomskuende blikk møter han den høyreiste unge mannen med kneisende nakke, som står foran han. Han oppsøker den gamle smeden for sjelesorg.

Historien forteller at smeden straks ser at den unge mannen trenger først å sitte ned og vente til han er ferdig med det han holder på med. Så samtaler de lenge.

Til sist sier smeden Høgman: "Ett fattes deg! Og med det fattes deg alt". Der begynner vekkelsen i denne unge mannen. Det er Routsalainen, som ble Finnlands store vekkelsespredikant.

Utdrag fra bladet Arven nr.2 Mai 2006:http://www.arven.net/

Er vårt hovedfokus å selv leve 100% for Jesus, eller er det vår største trøst at han har levd 100% for oss?

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-8-2006 kl 19:52


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Både det å likestille rettferdiggjørelsen av tro og helliggjørelsen, å gjøre helliggjørelsen til vilkår for rettferdiggjørelsen, eller å degradere rettferdiggjørelsen, ender i en slags svermerisk lovtrelldom.

Eg anser helliggjørelsesbevegelsens/trosbevegelsens innflytelse over den evangeliske kristenhet for å være meget skadelig. Den legger et dekke over øynene på tusener av evangeliske kristne. Både forfattere, lærere og forkynnere av denne type har ribbet evangeliet for dets dynamiske kraft og liv. Følgen blir en merkelig sløvhet. Man går omkring og speider etter den Hellige Ånd, i håp om at Han skal utføre det verk i ens hjerte som Kristus allerede har gjort som vår STEDFORTREDER for 2000 år siden.

Bror


Desverre har du riktig... det knyter seg i hjertet mitt når jeg ser forførelsen. Men vi må be om at sannheten skal åpenbare seg for menigheter og enkeltpersoner, og be om at Gud vil former oss sånn han vil, så vi kan bli til nytte og glede for andre mennekser i kjærlighet og omsorg! I Jesus Kristus navn Amen

[Redigert den 18-8-2006 av ehasting]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-9-2006 kl 00:14
Gir den uunnværlige stedfortreder oss det vi trenger når vi ikke greier å nå det vi strever og strekker oss etter?


Og når vi ikke strekker oss etter mer enn vi kan "lett" kan greie, blir resultatet da at vi ikke får noen fall som vi angrer?

Kan vi innbille oss at vi er så god som vi vil være?

Kommer all selvgodhet bare av latskap og likegyldighet, og at vi glemmer Guds hellighet og budenes åndelige krav?

mvh Bror :rolleyes:





[Redigert den 1-9-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-9-2006 kl 00:36
Reformasjonens "dødelige alvor i spørsmålet om den rene lære"


Når reformasjonen krevde at evangeliet skulle læres rent. da betød "ren lære" noe mer enn korrekt teologisk teori. Det betød forkynnelse av evangeliet om frelse for syndere i Jesus Kristus alene, en forkynnelse av evangeliet "ren" for både alt som fantes i selve mennesket, og fra alt virket av Gud i mennesket!

Gud virker helt riktig også noe i det gjenfødte mennesket. Men det bidrar aldri til noe som helst ved menneskets frelse.

Utdrag fra bladet "Arven" nr.3 2005 : http://www.arven.net/

Temaet i dette nummer er: Kan jeg vite om jeg er en av dem som er utvalgt? Dette er bibelsk sjelesorg!

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-9-2006 kl 05:47


Takke for noen fine innlegg. Tankene svinger, og noen ganger er det tungt å tro. Men det er en sånn frihet i evangeliet. En stor trøst. Og til oppbyggelse!

Det kom som bestillt :)


/Egil
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-10-2006 kl 15:26
Jesus, Peter og Judas/ Den dømte dommer og de to "røvere".


Begge var Jesu disipler. Peter fornekta Jesus. Judas forrådte han. Peter angra. Judas angra også. Så langt var alt tilsynelatende likt. Men så kommer forskjellen. Peter gikk til Jesus med det han hadde gjort, fikk tilgivelse og frihet. Judas prøvde å løse problemene sine sjøl.

Den komlette lista over hva vi må gjøre sjøl for å få evig liv er tom. For det er en som for lengst har gjort det som skulle til. Han spør ikke om hva vi har gjort, men om hva vi gjør med vår synd og nederlag når kjødet kommer til overflaten under vandringen, eller når vi ser dybden i vår egen fordervelse slik vi er av naturen. Prøver vi å fikse dette sjøl? Eller ser vi med Guds hjelp at alle våre misgjerninger, overtredelser og synder er lagt på Guds Lam som bar dem bort og fjernet dem helt en gang for alle?

Uten syndenes forlatelse heter vår fortid og nåtid: Skyld.
Og da blir vår nåtid og framtids navn: Angst og fortvilelse.
Med syndenes forlatelse har vår nåtid og fortid fått nytt navn:Tilgivelse og fred. Så heter fra samme stund vår nåtid og framtid: Glede og håp.
Bare den som vet med seg selv at han mangler alt, er "skikket" til å ta imot evangeliet.

Hvor skulle jeg finne tryggere og saligere hvile for mitt svake, urolige hjerte, enn ved
Guds evige nådevalg i Kristus? Hvem og hva skulle jeg ellers tro i all den forvirring av tanker, innskytelser og følelser som innenfra og utenfra gjør hjertet urolig og usikkert? Hvor skulle jeg søke hjelp mot all slags lærdoms vær utenfra, - om ikke hos Gud?

mvh Bror

[Redigert den 14-10-2006 av Bror]

[Redigert den 22-10-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-10-2006 kl 00:09
Pusteøvelser i en stresset tid.


Når vi puster ut bekjenner/erkjennes vi hva vi er i oss selv.
Når vi puster inn tar vi imot hva vi er i Kristus.

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-11-2006 kl 00:25
Er du katolikk eller protestant?


Legger ut litt stoff til ettertanke på en mørk novemberkveld:

http://www.presenttruthmag.com/archive/II/2-2.htm

Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 13-11-2006 kl 12:53


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Legger ut litt stoff til ettertanke på en mørk novemberkveld:

http://www.presenttruthmag.com/archive/II/2-2.htm

Bror


Er ikke dette en adventist side?




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 13-11-2006 kl 18:29
...eller var det 'omvendt'?


Sitat:
av Bror

Når vi puster ut bekjenner/erkjennes vi
hva vi er i oss selv.
Når vi puster inn tar vi imot hva vi er i Kristus.



Lød da klostralt og munkelig nok, det?

-- siden du nettopp har satt lys på grenselinjene
mellom protestantisk og katolsk, i denne tråden.


Sitat:

For den legemlige øvelse er nyttig til lite,
men gudsfrykten er nyttig til alt:
den har løfte for det liv som nu er,
og for det som kommer.
1Tim 4:8


"meditasjonsøvelser" er stadig noe som den
munkelige business har sterkt ønske om å selge oss.
Så de må vel mene det virker,
at slike øvelser skal gjøre oss mer klostrale
'i deres bilde'.

Riktig nok er det endel 'meditation' å finne i
King James' bibel, men da tydelig med Guds ord
som objekt..
og selve ordet 'meditate' i KJV betegner en
årvåken og aktiv sinnstilstand, uten noen
som helst appell til "legemlig øvelse"
og selv-fokusering.


Men vår stressede tid er et farlig nok
åndelig problem,
ikke bare noe hypokondrisk selvmedlidenhet.

Verd å være edru oppmerksom på det, men nettopp
da er det grunn til skepsis mot markedsførte
'løsninger' som er litt for grunne..

"Farao la tungt arbeid på israelittene"

-
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-11-2006 kl 20:12


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Legger ut litt stoff til ettertanke på en mørk novemberkveld:

http://www.presenttruthmag.com/archive/II/2-2.htm

Bror


Er ikke dette en adventist side?


Det er en tidligere adventist med navn Robert D. Breinsmead som er en av de ansvarlige for denne siden. Han skriver på bakgrunn av sin egen personlige kamp for åndelig avklaring.
I boken "Dømt af evangeliet" LogosMedia dansk utgave, tar han et radikalt oppgjør med det i adventismen som etter hans oppfatning ikke holder mål i forhold til evangeliet.

Dette er ikke en adventist side selv om noe av stoffet har mye til felles med adventismen. Selv mener eg at adventismen også har noen lyse sider som en godt kan ta med seg på veien uten å ta skade av det selv om en ikke er medlem av SDA.

Bror

[Redigert den 13-11-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 13-11-2006 kl 20:45
White sheep yet?


Sitat:
av Bror

Det er en tidligere adventist med navn Robert D. Breinsmead
(. . . )
et radikalt oppgjør med det i adventismen som etter hans oppfatning ikke holder mål i forhold til evangeliet.


altså en slags "avvendt-ist"..

Etter noen korte besøk og søk, så fikk jeg inntrykk av at
disse fortsatt setter "that White lady" høyt,
nærmest som profet?

Men tar avstand fra senere kultisk utvikling etter Ellen G.s tid?
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2006 kl 01:04
For snill med fru White?


Synes også de er for "snill" med fru White. Dersom prosjektet har til hensikt og nå adventister med evangeliet kan en forstå det uten å være enig i at hensikten helliger midlet.

Ellers får det de formidler stå for deres egen regning!

Det får så være opp til hver enkelt å bedømme hva de lærer og formidler ut fra et apologetisk synspunkt.

mvh Bror

[Redigert den 13-11-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-11-2006 kl 18:07
Fra bladet Arven november 2006.


...Men også Luther "drister seg til å si": "Det står i Skriften med tydelige ord at mine synder - uten min tro - i Kristi død er tatt bort på den tid da jeg ikke var født og ennå ikke hadde gjort verken godt eller ondt. Dette har gjeldt helt fra den stund det ble gjort, ja, ennå lenger tilbake; helt fra verden ble til. Det gjelder også fremdels - om jeg tror det eller ikke. Det forkynnes heller ikke for dem som tror og er gudfryktige, men for dem som ikke har verken tro eller gudsfrykt - for at de kan tro."( Fra heftet Nåd for nåd).

Også Rosenius "drister seg til å si" det samme:"Hvis noen spør:"Vi vet jo at det ikke er alle som blir frelst. Hvordan skal så jeg kunne vite om jeg har forlatelse og nåde hos Gud?"
Da må vi svare: Du må begynne med å tro på Gud og hans ord. Høre, tro og ta til deg den nåden som alle har, selv de vantro. Så vil du gjennom dette få eie den nåden som ikke alle har". 31.mars i Husandaktsboka.

Og vi, alle Guds nådebarn, "drister oss til å si" det samme som disse. For vi har ikke fått verdens ånd, men den Ånd som er fra Gud, for at vi skal kjenne det som Gud i sin nåde har gitt oss",1Kor 2:12. Og vi får erfare og gi Gud all ære for at vi som var blinde førte han på en vei vi ikke kjendte. På stier vi ikke visste om, benådede synderes stier, lar han oss nå ferdes, Jes 42:16.

Fra bladet Arven november 2006, side 8:http://www.arven.net

mvh Bror

[Redigert den 25-11-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-1-2007 kl 02:32
Jeg er blitt korsfestet med Kristus, jeg lever ikke lenger (meg) selv.. Gal 2:20.


Om vi i spørsmålet om rettferdiggjørelsen skiller Kristi og vår person, så er vi under loven og lever i oss selv, ikke i Kristus. D.v.s. vi fordømmes av loven og er fordømt innenfor Gud. Derfor må man lære rett om troen, at vi ved den forenes med Kristus, at det av oss og ham blir en person, som ikke kan skilles og vi med trøst og visshet kan si: Jeg er Kristus d.v.s. Kristi rettferdighet og liv tilhører meg; og Kristus på sin side sier: Jeg er denne synderen, d.v.s. hans synd og død er min, så fremst vi tilhører ham og han tilhører meg. Denne tro forener oss altså mer inderlig med Kristus, enn mannen er forenet med sin hustru. ( Martin Luther )

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-2-2007 kl 23:18
Jesus er den som døper med Den Hellige Ånd.


Å få Guds Ånd er ikke betingelse for å bli Guds barn, men en virkning av det: "Fordi I er sønner, har Gud sendt sin Sønns Ånd i våre hjerter." Gal. 4,6.

Betingelsen for å bli Guds barn heter: uforskylt, av hans nåde, ved forløsningen i Kristus Jesus. Alle som tar imot Jesus og tror på hans navn, blir født av Gud. Joh. 1,12-13. og Rom. 3,24.

Jesus er den som døper med Den Hellige Ånd, og det får alle oppleve som tar sin tilflukt til ham!

(Øivind Andersen, Ved Kilden 26.februar. Lunde Forlag)

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 8-5-2007 kl 11:50


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
"Dette er lovens dypeste forbannelse: at den KAN gjøre mennesket egenrettferdig. ............
..............
Det loven ikke kan, det er å skape et kristent menneske. Loven kan skape en god borger eller en hengiven fariseer. Men et kristent menneske kan den ikke skape. Her er ingen unntagelse. Det gjelder loven i alle dens former, sermoniloven likeså vel som moralloven. Mose lov likevel som Bergprekenen. Ja, det gjelder loven i dens aller edleste form, den som kalles Jesus som forbilde. Ingen blir kristen ved å etterligne Jesus. ........ (Bo Gertz)

Mvh Bror :)


Men, om vi derimot med ordet lov forstår "Guds lære", da har vi den rette bibelske betydningen av ordet – og skjønner at denne læren er om frelsen i Jesu blod – da gjør vi rett i å følge loven som vår frelsesvei.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 8-5-2007 kl 12:19


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Kanskje vi skal kikke i Bibelen...
................
Efeserbrevet 1:4
"Han utvalgte oss i Ham før verdens grunnvoll blev lagt."
.............

[Redigert den 7-3-2006 av Lance]


Utvelgelsen er aldri vilkårlig, men er alltid I Ham!
Uten Ham er ingen utvalgt til frelse.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-5-2007 kl 13:48
Loven er femdeles et kunnskapens tre på godt og ont.


Luther: "Loven åpenbarer synden og gjør den levende, mens den før loven blir åpenbart for oss ligger som død og sovende. Når loven kommer, da blir øynene åpnet så menneskene innser hva Gud krever, og den straff han har forkynt for overtrederne. Når nå dette skjer, at loven hersker og blir sterk i samvittigheten, da får vi det rette kjennskapet til synden. Men det kan ikke et menneskes hjerte tåle, om ikke Gud kommer med sin hjelp; evangeliet. Derfor har det sin betydning, det Moses sier om at når de hadde ett frukten fra kunnskapens tre, da så de at de var nakne.
Slik går det til også i dag. Derfor er loven fremdeles et kunnskapens tre på godt og ont".

Utdrag av siste nummer av bladet "Arven", mai 2007 side 10.

http://www.arven.net/ (Klikk på "Bladet")
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-6-2007 kl 22:19
Den "fromme" form for anstøt.


Den "fromme" form for anstøt er at man gjerne vil ha syndenes forlatelse, men vil ikke vite av Kristi rettferdighet og lovoppfyllelse - fordi man heller vil være under loven, og er såre bekymret for "moralen"! Akk, hvilken blindhet!

Utdrag av boken "Tornen i kjødet" side 136 av Olav Valen-Sendstad.

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-7-2007 kl 01:33
Å korsfeste kjødet.


Kjødet har selv hos de hellige, alltid sin galme kjærlighet til synden. Å godta og forsvare synden strir alltid klart imot troen og nåden.

Annerledes er det når en troende sier: "Jeg elsker deg synd, forskrekkelig. Men jeg hater og forbanner min kjærlighet til deg." Og han så søker hjelp hos Den allmektige Gud mot selve kjærligheten til synden. (C.O.Rosenius)

mvh Bror

[Redigert den 13-7-2007 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-10-2007 kl 16:57
Den gode strid.


Det kreves en hard kamp for å døde fornuften, som stadig bygger på det vi selv er, gjør eller er i stand til.
(C.O.Rosenius)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-10-2007 kl 03:47
Gud prøver


Jeg tenkte med meg selv om menneskene:
Gud prøver dem så de kan se
at de i seg selv ikke er mer enn dyr.
(Forkynneren)

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-11-2007 kl 13:26
Grepet av Herren


Jeg må! Jeg må; så byder meg en stemme i
sjelens dyp, - og jeg vil følge den. Kraft eier
jeg, og mot til noe bedre, til noe høyere, enn
dette liv.


(Henrik Ibsen)

[Redigert den 16-11-2007 av Labar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-11-2007 kl 15:12
Så sant vi lider med ham, for at vi også skal bli herliggjort med ham. Rom 8:17.


Så sant vi lider med ham. Dette er den øvingsbanen som fører til herligheten.

Arveretten har vi bare gjennom barnekåret. Den er rettmmessig kjøpt utelukkende gjennom Kristi lidelse. Men banen vi må løpe på inntil arven overrekkes oss, er denne: å lide med ham.

Utdrag av Husandaktsboka 18.november: http://www.arven.net/

[Redigert den 18-11-2007 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-2-2008 kl 06:43
Selvgjort fromhet – tilfredsstillelse av menneskets syndige natur


«Ta ikke», «smak ikke», «rør ikke»?

«Slikt har riktignok ord på seg for å være visdom, både den selvgjorte fromheten, selvfornektelsen og mishandlingen av kroppen. Men det har ingen verdi, det tjener bare til å tilfredsstille menneskets syndige natur.»

«Den som sår i sin syndige natur, skal høste undergang av den; den som sår i Ånden, skal høste evig liv ved Ånden.»

Amen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 2-2-2008 kl 21:29
videregående lære?


Sitat:
av Bror
Den gode strid
Det kreves en hard kamp for å døde fornuften,
som stadig bygger på det vi selv er, gjør eller er i stand til.
(C.O.Rosenius)



Jaha... hvor står det i Skriften at "Du skal slå ihjel din forstand"??

Må være videregående atekappesofisk Rosenkransianisme ?

Sitat:
Ord 4:5 ff
Kjøp visdom, kjøp forstand,
glem ikke og vik ikke fra min munns ord!
Forlat den ikke, så skal den vokte deg.
elsk den, så skal den være ditt vern.
Begynnelsen til visdom er: Kjøp visdom, ja, kjøp forstand
for alt ditt gods! Opphøy den, så skal den opphøye deg




Forresten har jeg inntrykk av at fornuften kan tas av dage
uten så "hard kamp".
De idag vanlige psyko-farmakiske rosa piller
beskrives som 'kjemisk lobotomi' -
noe folk begynner å erfare realitetene i.

.

[Redigert den 2-2-2008 av Praxis]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-2-2008 kl 21:44


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Sitat:
av Bror
Den gode strid
Det kreves en hard kamp for å døde fornuften,
(C.O.Rosenius)



Jaha... hvor står det i Skriften at "Du skal slå ihjel din forstand"??

Skriften? Mon ikke Bror har valgt Rosenius?

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 2-2-2008 kl 22:11


Sitat:
Gnagar
Skriften? Mon ikke Bror har valgt Rosenius?


Vær nå nådig og la en arme synder forklare seg! .. :wink2:
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2    4

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen