Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1    3  4
Forfatter: Tittel: Til ettertanke
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-3-2005 kl 21:36
Til ettertanke


God motivasjon

En velkjent taler startet en av sine seminarer med å holde opp en 100 kroner seddel.

Med 200 tilhørere i salen spurte han: Hvem vil ha denne seddelen?

Flere rakk opp hånden. Og han fortsatte: Jeg vil gi denne seddelen til en, men først vil jeg gjøre noe med den. Han krøllet seddelen sammen til en kule.

Så spurte han: Er det fremdeles noen som vil ha den?
Og flere rakk hånden i været igjen.

Så tok han seddelen, la den på gulvet og tråkket den ned i det skitne gulvet. Seddelen var nå både skrukket og skitten.
"Er det fremdeles noen som vil ha den?." spurte han, og flere hender i salen gikk i været.

Mine gode venner, sa taleren, idag har dere lært en verdigfull lekse. Uansett hva jeg gjør med denne seddelen, er det noen som vil ha den. Det er fordi dere vet at verdien av den er uforandret selv om den er både skitten og skrukkete.

Mange ganger i våre liv, blir vi "krøllet sammen" eller tråkket ned i skitten, på grunn av avgjørelser som blir tatt og omstendigheter som dukker opp. Vi føler oss kanskje verdiløse.

Men uansett hva som hender, vil du ALDRI miste din verdi i Guds øyne! Du er spesiell, det finnes bare en av deg i hele universet. Glem aldri det!

La aldri gårdagens nederlag og skuffelser overskygge morgendagens mål og muligheter!!

Mvh Bror :singing:
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-3-2005 kl 01:43


takk for innlegget, bror!



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 10-3-2005 kl 11:45


Amen.



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-3-2005 kl 12:59


Tusen takk bror!




siggen
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-3-2005 kl 19:30
Guds lover i oppdragelsen av nådebarna


Guds lover reflekterer hvem Gud er. Hvis vi følger dem, vil vi erfare intim kontakt med Gud. Hvis vi går imot dem, går vi imot Guds natur. Videre har Gud satt i funksjon et system av konsekvenser etter årsak/virkning-prinsippet. Hvis vi bryter lovene vil vi erfare følgene.

Vi ser ofte for oss en streng Gud som straffer oss for regelbrudd. Men det vi egentlig har, er en nådig Gud som lar oss erfare følgene av våre feilgrep, nettopp for at vi ikke skal gjøre dem en gang til. Gud blir ikke fornermet hver gang vi kommer til kort, men det gjør han vondt når barna hans lider,
selv om det er selvforskyldt.

Mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-3-2005 kl 00:08
For Guds domstol


For en høyere rett - der blir vi alle dømt. Vi kan ha kjent dommen gå over oss eller ikke. Vi kan ha sett Den fremmede komme inn og gjøre slutt på alt det falske spillet for jegets høye tribunal, eller ikke. Vi kan gi han rett eller ikke. Han står der i alle tilfelle. Vi står til ansvar for en høyere rett, og dommen er felt. Her er ingen forskjell, sier Skriften. Alle har syndet og fattes Guds ære.

Men denne ubehagelige oppdagelsen kan bli inngangsporten til paradiset og livets største glede.

Alt fordi: DOMMEN BLE LAGT PÅ DOMMEREN!

Mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-3-2005 kl 19:49
Jesus alene


"Den saliggjørende tro er altså en tro på Jesus. Men vi har ennå et viktig lite ord å legge til: Den salggjørende tro er en tro på JESUS ALENE. Det vil med andre ord si: en tro på Jesus, og ikke på noen gjerninger eller egenskaper hos meg selv, heller ikke noen opplevelser eller følelser eller hva det kan være.

Jesus alene. Det kan synes å være et selvfølgelig og unødvendig tillegg. Og dog ligger nettopp i dette lille ordet en av troens virkelige vanskeligheter. Det er nemlig slik med oss at vi av naturen nødvendigvis vil ha med noe av vår egen rettferdighet når det gjelder vår rett til å kalle oss kristne eller våge å tro at Gud regner oss som sine barn. Det er noe av det beste i oss som med all makt presser oss til å ville fortjene nåden og gjøre oss verdige til Guds yndest. Det er hele vår menneskelige ergjerrighet, vår samvittighet, for ikke å snakke om vårt ønske om å betale for det vi tar imot og gjøre rett og skjell for det som noen gir oss."
(Bo Giertz)

Mvh Bror

[Redigert den 16-3-2005 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-3-2005 kl 23:36
Fariseismens mektige imperium


"Den dag i dag er fariseismen en mektig og imponerende skapning. I dag bekjenner den for størstedelen Kristi navn og sier seg å tro på ham. I virkeligheten tror den nå som før på loven og på sine egne lovgjerninger, enten de nå kalles omvendelse, seier over synden, hel overgivelse, nytt liv, forsakelse av verden eller hva det kan være. Den er etter sitt vesen nøyaktig det samme som fariseernes trofaste og hengivne lovoppfyllelse. Naturligvis gir man Gud æren. Naturligvis sier man at man ene og alene handler og seirer i hans kraft. Det sa fariseerne også. Det er nettopp det som er fariserismens kjennetegn: den gjør Gud og hans kraft til et redskap for loven, et middel til å oppfylle dens krav.

I hjertets innerste er fariseismen like fiedtlig mot evangeliet som noensinne før. Den tror ikke på den ufortjente nåde, men regner med den velfortjente nåde
(som ikke er noen nåde). Den blir forbitret når nåden i Kristi navn tilbys fritt og uforskyldt. Den holder stivt på at den virkelig er noe mer enn andre. Og når den skal si hva forskjellen er mellom sin egen tilstand og andres, kommer den alltid tilbake til sin egen rettferdighet, til sine opplevelser, sin livsførsel, sine forsakelser eller sine følelser."
(Bo Giertz, fra boken"Den store løgnen og den store sannheten")

NB! Det bor en fariseer i oss alle!!

Mvh Bror

[Redigert den 18-3-2005 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-3-2005 kl 13:01


spent på fortsettelsen... :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-3-2005 kl 16:58
Frelseren er ikke redd for disiplenes feilslag


"Dette er lovens dypeste forbannelse: at den KAN gjøre mennesket egenrettferdig. Det var ikke Guds mening at det skulle gå slik. Da Kristus kalte oss til sin etterfølgelse og sa: hold budene, så ville han at budene skulle føre oss til den grensen der vår egen vanmakt skulle bli åpenbar. Frelseren er ikke redd for disiplenes feilslag. Han ser det komme, og lar det komme. I den natt da han ble forrådt visste han meget godt at alle skulle svike han. Han sa det til dem. Han satte ikke inn alle krefter for å redde dem fra ydmykelsen. Han rustet dem ikke med nye forsetter og nye troskapsløfter. Han ga dem bare et ytterste bevis på sin kjærlighet og tok hele skaren av vordende fornektere og ordsvikere til sitt nattverdsbord.

Alt dette kan Frelseren gjøre fordi han vet at loven MÅ ha sin gang og mennesket MÅ komme til den grensen der loven døder ham. Før han når denne grensen kan Kristus ikke gi ham alt. Han er altfor ivrig etter å virke selv, bekjenne, dømme andre og bedyre sin egen troskap. Han må komme fram til den grensen de han lærer at det finnes noe som loven ikke kan.

Det loven ikke kan, det er å skape et kristent menneske. Loven kan skape en god borger eller en hengiven fariseer. Men et kristent menneske kan den ikke skape. Her er ingen unntagelse. Det gjelder loven i alle dens former, sermoniloven likeså vel som moralloven. Mose lov likevel som Bergprekenen. Ja, det gjelder loven i dens aller edleste form, den som kalles Jesus som forbilde. Ingen blir kristen ved å etterligne Jesus. Den som har prøvd det vet det best selv. Eller kanskje han virkelig innbiller seg at han er Kristus lik.
Isåfall kan hans omgivelser gi bedre beskjed."
(Bo Gertz)

Mvh Bror :)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2005 kl 15:44
Hvordan lære å kjenne sin synd?


"Først og fremst slår vi fast at selv om vi alle har kunnskap om Guds lov, så kjenner vi ikke alle sammen synden (hele verden sover jo trygt i all sin synd). Dernest skal vi huske på at den som ikke lærer å kjenne sin synd, kan heller ikke søke å bli frelst fra den, men vil til sist "dø i sine synder".
Med all sin kunnskap og visdom og tro på Guds ord er det likevel umulig at noen på rett vis kan få motta Kristus, uten at de får kjenne synden slik at er slått til jorden av loven, "drept av budet". Først da kan de bli gjort levende i Kristus, bli et nytt menneske, født av Gud. Det er dette hele Skriften lærer.

Så blir det viktigste spørsmålet: Hvordan og når lærer jeg å kjenne synden min rett?"

Godt svar fra Husandaktboken 20 mars finner vi her:

http://www.arven.net/rosenius/husandakt/mars2.htm#20

Mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-3-2005 kl 21:35
Den krisen Gud ikke hjelper noen til å komme unna


"Det som loven fører til er synderkjennelse og vredesdom, sier Skriften. I en eller annen form leder den til et sammenbrudd i alt det som ens egen ærgjerrighet håpet på. Det kan kulminere i en hardhendt krise som det gjorde for Peter. Det kan komme langsomt, men pinefullt, som en fortvilet innsikt om at en innerst er den samme tross alt det en pliktskyldigst har talt om sin forvandling. Det får være som det vil: Jesus ser det komme og lar det komme. Den krisen vil han ikke hjelpe noen til å komme unna. Han vil gjøre noe helt annet, noe virkelig nytt.

FOR DET SOM VAR UMULIG FOR LOVEN DET GJORDE GUD.

Han gjorde det ikke ved å sende mennesket en ny kraft til å oppfylle loven. Men han sendte sin Sønn for å forsone alle verdens synder gjennom et evig gyldig offer. Dermed er en helt ny vei åpnet til Gud. Loven har ikke lenger siste ordet. Når den har felt sin dom, har Gud ennå det viktigste igjen å si. Slik som det gikk for Peter, slik går det for alle og enhver som blir kristen på denne jord. I sin ytterste nød, når synden truer med å knuse ham, finner han at det er EN ANNEN som bærer hans byrde og lider i hans sted. Han finner en som gjør den ugudelige rettferdig, som er trofast mot den troløse, som kjøper de fortapte fri med sitt eget blod."
(Bo Giertz)

Betingelsene for og vinne evig liv er under Den nye pakt de samme som under Den gamle pakt - fullkommen gudsfrykt, lydighet og hellighet.
Gjennom Den nye og bedre pakt har Kristus oppfydt loven for overtrederne av loven.

DETTE ER FORSONINGENS HEMMELIGHET.

Mvh Bror :singing:
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-3-2005 kl 12:50


Veldig bra Bror!
Jeg måtte "helt i bånn" før Gud fikk "løfta meg opp" igjen!
Veldig kjøtt vondt!!! - men dog - av evighetsVIKTIGhet!
Det er akkurat her mange kalte syndere faller fra - for hvor er nå Gud???
Han som vi har bedd og bedd til la slippe taket i det vonde?
Han har hvert der hele tiden Han, - men som Du Bror "so exxelent" formulerer det, - vedkommemde må komme til erkjennelsen av at det er en annen som har båret hans byrde og lidd i hans sted.
Takk igjen for dine "ordflinke tanker om dette så viktige emne Bror!

Bror og venn i Kristus
siggen
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-3-2005 kl 16:31
Lyse horisonter


"I denne grusomme og hjerteløse verden utspilles Guds veldige frelsesdrama. Gjennom forsoningens hemmelighet er en vei blitt åpnet til en mening også i det mest forfeilete liv. Mannen som døde akkurat ved begynnelsen til sin livsgjerning, barnet som aldri blir mer en en krøpning, sjøgen, vaneforbryteren og den evneveike - alle er like høyt elsket av den Gud som aldri har forkastet sin skapning, men forsonet alt for å by alt og alle del i sin frelse og sin nye verden.

Livet er ikke meningsløst så lenge oppstandelsens morgen lyser i horisonten. Med alle sine grusomheter og all sin ondskap er verden dog på vei mot den store nyskapelsen.
For vantroen blir den dagen en dommens dag. Men for alt det som har fått del i den ubegripelige og overveldende nåde i Kristus, hvor vrangt og stykt, hvor fattig og ufullkomment det enn har vært, blir det Herrens store dag, barmhjertighetens, seiergledens og den store salighets jubeldag. Da blir det åpenbart at tilværelsens innerste mening var bare barmhjertighet og ufattelig kjærlighet."
(Bo Giertz)

Mvh Bror :singing:

[Redigert den 30-3-2005 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-4-2005 kl 23:39
Tornen i Kjødet


2. Kor. 12,7-10 :"Forat jeg ikke skal opphøye meg av de høye åpenbarelser, er det gitt meg en torn i kjødet, en Satans engel, forat han skal slå meg, så jeg ikke skal opphøye meg:"Min nåde er deg nok. for min kraft fullendes i skrøpelighet."Derfor vil jeg helst rose meg av min skrøpelighet, forat Kristi kraft kan bo i meg. Derfor er jeg vel tilmote i skrøpelighet, i nød, i forfølgelse, i trengsler for Kristi skyld. For når jeg er skrøpelig, da er jeg sterk."

"Hvortil er hans nåde nok?
Den er nok til å få alle synder til å forsvinne i havts dyp. og skilles så langt fra oss som øst er fra vest. Den er nok til å svøpe og kle oss for Gud i den evige bryllupsdrakt som heter Jesu lovoppfyllelse, fortjeneste, verdighet og rettferdighet. Den er nok til å rense samvittigheten, og gjøre oss til Guds nådebarn som er arvinger til himmel og jord. Ordet om nåden er tilstrekkelig til å skape den frelsende tro i våre hjerter. Derfor er nåden og Ordet om nåden nok til en salig glede i Gud. Vi trenger ikke at at tornen i kjødet tas fra oss, for å få fred. Vi trenger ingen personlig seier for å ha trøst i Gud. Hans nådes velsignelse og mange løfter er nok til det alt. For den løfter oss over alle synder og et mer eller mindre mislykket jordliv - til Guds evige himmel: den er nok til det."
( Dr. Philos Olav Valen-Sendstad )

Mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-4-2005 kl 00:34
Er nåden nok for oss?


"La oss altså ikke surmule og grine på en moralistisk og fariseisk måte om at her dog må være "frukt", "gode gjerninger", "sedelig alvor", "respekt for loven", "høyaktelse for Guds bud". Slik surmuling på "moralens" vegne vil så likevel ikke annet enn ha en rettferdighet som sees av menneskene (Mt. 23,5), og en trøst og verdighet av egne gjerninger, og ros og berømmelse av egen visdom, karakter og person. I hjertedypet er denne surmulingen, tross alle fine fraser, uten lovens tukt, uten sønderknuselse og uten bot for kjødet. Er du blitt en elendig i deg selv, og ser du ved lovens tukt fortsatt ditt kjøds elendighet, så vis fra deg disse moralistiske surmulere, som aldri kan hjelpe deg, men bare senker deg ned i lovtrelldom. For den elendiges umistelige skatt er Herren, og Herren alene. Og enda har aldri Guds nåde gjort noen overfladisk og lettsindig, da den overhodet ikke kan tilegnes i hjertene uten at vi også smaker lovens åndelige tukt - så vi hverken skal ha avguder eller egenrettferdighet tilbake, ved siden av hans nåde som elsker oss og har gitt seg selv for oss. La moralistene, humanistene, fariseeerne og de mange falske "kristne" ha sin falske trøst i seg selv og sin egen rettferdighet. Men vær du trøstig og glad i din Gud, fordi han har sagt til din sjel så du har kunnet høre det: Min nåde er deg nok."
(Olav Valen-Sendstad)

Mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-4-2005 kl 11:44


Beundringigsverdig sagt Mr. Valen-Senstad !!!
(Selvopplevd alt sammen)!
vennlig
siggen
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-4-2005 kl 15:34
Salighetens TILSTAND


"Salig er den hvis overtredelse er forlatt, hvis synd er skjult. Salig er det menneske som Herren ikke tilregner misgjerning, og i hvis ånd det ikke er svik." Salme 32,1-2.

"Salig uttrykker ikke en følelse, men en tilstand. Det er en tilstand der et menneske er i den lykkeligste stilling som det er mulig å komme i. Han står i et rett forhold til Gud. Han har alle Guds løfter på sin side, og han er på den vei som fører til den fullkomne salifget i det fullkomne Guds rike.

Likevel er det ikke sikkert at den som er i denne tilstand FØLER seg lykkelig. Han kan stundom føle seg nedslått og fortvilet, fordi han ser sant på seg elv, og fordi hhan kommer til kort i alle ting. Han vet også hva det er å kjenne dom og anklage i samvittigheten.

Men Gud vil at vi mer skulle se på det som han har gitt oss i frelsen. Han ønsker ikke at vi skal gå nedslått, og han advarer oss mot mismot. Han vil at vi skal regne med den lykkelige TILSTAND som vi er i. Det er jo nettopp han selv som forsikrer oss so tror på ham, at vi er i denne lykkelige TILSTAND.

Det er ikke uten grunn at denne Salmen kalles en læresalme. Den er nettopp for å undervise oss om hvem som er salig.
"Salig er den hvis overtredelse er forlatt." Det er et mektig ord, når vi tenker på hva overtredelse egentlig betyr. Alt som er Gud imot, er synd. Men overtredelse er synd som vi på forhånd vet er synd, før vi gjør den. Det er bevisst synd, og det uttrykk for hvor ond vår vilje er. Ikke noe anklager og dømmer en kristen mer enn bevisstheten om slik synd.
Her forsikrer Herren hver den som åpent bekjenner sin synd og omveder seg til ham, at han forlater slik synd.

Han oppfyller sitt løfte: "Jeg utsletter dine overtredelser som en tåke og dine synder som en sky." (Es. 44,22)
Dette skal du regne med, du som stadig må ty til Jesus med din synd!
(Øivind Andersen)

mvh Bror :singing:|
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-4-2005 kl 20:48
Hvordan synden er fratatt dens fordømmende makt.


"Med sin forsoningsdød har ikke Kristus tatt selve synden bort fra verden. Men ved at fordømmelsen rammet HAM, er synden fratatt dens FORDØMMENDE MAKT. Synden gjelder ikke mer som fordømmelse for OSS SOM ER I KRISTUS JESUS.

Synden kan nok ennå medføre åndelig død. Ikke gjennom sim skyld og sin syndighet, for dette er dyrt nok betalt. Men gjennom SIN INNVIRKNING PÅ SJELEN kan den føre oss bort fra Kristus. Dens fordømmende makt derimot er opphevet ved at fordømmelsens dom allerede har rammet vår garantist, vår mellommann. Lovens har allerede vært der og hentet oppgjør for sin fordring. Alt syndig som finnes i oss, eller bryter ut hos oss, er det allerede rettmessig gjort opp for.

Her ser vi den veldige trøsten i Paulus`s forklaring på hvorfor det "ikke er noen fordømmelse for dem som er i kristus Jesus", eller hvorfor de er fri fra loven, og dermed fra all fordømmelse.
Kunne vi bare våkne opp og tro, ville vi være så trygge og salige som englene, som jo står for Guds trone og skuer hans nådige åsyn. Herre, gi oss mer tro!"

C.O.Rosenius

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 27-4-2005 kl 08:50


:up:



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-4-2005 kl 11:29


:up: Je fekk det til, je å Elgkjøtt!

vennlig siggen
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-5-2005 kl 15:04
Verdens lys


La lyset deres skinne for menneskene slik at de kan se de gode gjerningene deres og prise deres Far, han som er i himmelen. Mat 5:16.

.....Men husk igjen det vi sa om KOMBINASJONEN AV NIDKJÆRHET FOR TROENS VEI, OG SAMTIDIG ET LIV I GODE GJERNINGER.

Hvis derimot dine gode gjerninger gjør at du først og sist taler om disse, slik at gjerningene og det å følge Kristus blir både A og Å i din kristendom. Da er det grunn til å frykte for at det er dette som er blitt ditt hjertes trøst, din tros hemmelig grunn, "for det hjertet flyter over av, det taler munnen".

Nei, sangen må være om Lammet, - "Lammet som ble slaktet og kjøpte oss til Gud med sitt blod".
Gjerningene må bare flyte fra denne Kristi kjærlighet. Da vil Kristus få all ære. Slik at ikke VÅRT, men HANS navn blir æret og holdt hellig.

Fra Husandaktsboka 30. april:

http://www.arven.net/rosenius/husandakt/april2.htm#30

mvh Bror

[Redigert den 1-5-2005 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-5-2005 kl 12:31
Hva er det fremdeles jeg mangler? Mat 19:20.


Mange er kristelige, uten å være kristne. Ja, uten i det hele tatt å være vakt. Og mange er vakt og på en viss måte omvendt - nemlig ved den omvendelsen DE SELV kan foreta.
De har vendt seg BORT FRA verdens løsslupne, gudløse vesen, og TIL et viljesbestemt alvorlig og gudfyktig livsmønster. Men er fremdeles ingen rett kristen, ennå ikke frigjort og frelst i Kristus alene.

Mange tror og bekjenner også at Kristus er vår visdom, rettferdighet, helliggjørelse og forløsning, - fordi de VET at Kristus skal være dette, og at det er dette de SKAL tro og bekjenne for å være en rett kristen. Men under denne troen og bekjennelsen er det et hjerte som har sin skjulte trøst og tillit til noe ganske annet. Det kan være omvendelsens alvor, det kan være angeren, bønnen eller kampen. For når disse tingene "fungerer tilfredstillende", da er man så trøstet og så kristelig-. Men er det I KRISTUS-?

C.O.Rosenius.

Husandaktsboka 11.mai er Guds Ord til ettertanke i rette tid:

http://www.arven.net/rosenius/husandakt/mai1.htm#11

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-5-2005 kl 14:46
All sann hjelpekunst begynner med en ydmykelse.


....at man, når det i sannhet skal lykkes en å føre et menneske et bestemt sted, først og fremst må passe på å finne ham der, hvor han er, og begynne der. Dette er hemmeligheten i all hjelpekunst.
Enhver som ikke kan det, han er selv i en innbildning når han mener å kunne hjelpe andre.

For i sannhet å kunne hjelpe en annen må jeg forstå mer enn han, - men dog først og femst forstå det han forstår. Når jeg ikke gjør det, da hjelper min mer-forståelse ham slett ikke.

Vil jeg allikevel gjøre min mer-forståelse gjeldende, så er det fordi jeg er forfengelig og stolt. At jeg i grunnen i stedet for å gavne ham, egentlig vil beundres av ham.

All sann hjelpekunst begynner med en ydmykelse.
Hjelperen må først og fremst ydmyke seg under den han vil hjelpe, og dermed forstå, at det å hjelpe ikke er det å beherske, men det å tjene.

Det å hjelpe er ikke å være den herskesyke, men den tålmodigste.
Det å hjelpe er villighet til inntil videre å finne seg i å ha urett og ikke forstå hva den andre forstår.

Søren Kirkegaard

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-5-2005 kl 19:48
Å leve vårt liv i bebreidelsesbransjen er vårt eget valg.


Mange mennesker kan med hånden på hjertet si: "Hadde mora mi vært annerledes, så hadde livet mitt vært annerledes."
Slike mennesker har vanligvis rett. Foreldre har ofte sviktet på helt avgjørende punktet... Men å leve ditt liv i bebreidelsesbransjen er likevel ditt eget valg. Du er ikke nødt... Årsmøtet over din egen barndom vil si at du tar et oppgjør med din oppvekst. Du kommer med alle dine merknader, all din bitterhet, all din skuffelse, alle bebreidelser. Og så, kanskje sent på kvelden, vedtar du årsregnskapet og årsmendingen, med merknader.

Den dagen begynner ditt voksne liv...

Det er mye annet et menneske skal gjøre overfor sine foreldre også. Ære dem, takke dem, ta seg av dem i deres alderdom.
Men likevel først og fremst dette: Du skal bebreide dem dypt og inderlig. Ja, hate dem om nødvendig. SÅ SKAL DU TILGI DEM, og årsmøtet og årsregnskapet, med merknader, skal vedtas og avsluttes.

Sitat fra Karsten Isacsens bok "Sint - sant - sunt", side 82-84.

mvh Bror :yes:
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Thomas
Seniormedlem
***




Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 17-5-2005 kl 22:34


Hadde alt hvært så enkelt bror



(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-5-2005 kl 11:41


Du er nok inne på noe der Thomas. Det er mye som er enkelt, men ikke lett.

Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-6-2005 kl 20:11
ORDET vender aldri tomt tilbake


I gjør vel i å akte på det profetiske ord som på et lys som skinner på et mørkt sted, inntil dagen lyser frem og morgenstjernen går opp i eders hjerter. (2. Pet. 1.19)

"Men om vi ikke akter på ORDET, så blir det vel virkningsløst? Da vender det seg vel tilbake uten nytte? Nei, det etterlater seg spor. Å lukke seg for ORDET, er også en handling, det går ikke uten man - kanskje umerkelig - gjør seg hardere og mere uimottagelig, derfor virker ORDET alltid: Tro eller tross, nåde eller dom. Vi kommer nærmere Gud eller lenger bort.
Upåvirket blir man aldri."
(Bo Giertz)

Mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-6-2005 kl 16:53
Like verdig og like uverdig


Alt kjød er gress. Jes 40:6.

....En gammel Guds tjener innså dette. Derfor ba han: "Herre, gå ikke til doms med din tjener, for det er ikke 'en levende som er rettferdig for ditt åsyn".
FOR GUD ER INGEN LEVENDE RETTFERDIG. Dette er Ordets dom.

Men se hvordan dette strir mot vår forstand og våre følelser, som alltid, når vi har vært mer kristelige, forteller oss at nå er vi mer verdig til nåden. Eller at Gud da har lettere for å tilgi oss. Mens når vi derimot har syndet, synes Gud må ha vanskeligere for å tilgi oss.

På denne måten måtte jo nåden og rettferdigheten, i alle fall til en viss grad, bygge på våre gjerninger, VÅR verdighet.
Men dette har vi nå sett at Skriften avviser.
Husk derfor at DU ER HVERT ØYEBLIKK LIKE VERDIG OG LIKE UVERDIG. Dette er det himmelske, evige Ordets dom.

C.O.Rosenius, Husandaktsboka 12. juni. Mer om dette her:

http://www.arven.net/rosenius/husandakt/juni1.htm#12

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
elin
Medlem
**




Innlegg: 114
Registrert: 15-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-6-2005 kl 17:59


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
"Den dag i dag er fariseismen en mektig og imponerende skapning. I dag bekjenner den for størstedelen Kristi navn og sier seg å tro på ham. I virkeligheten tror den nå som før på loven og på sine egne lovgjerninger, enten de nå kalles omvendelse, seier over synden, hel overgivelse, nytt liv, forsakelse av verden eller hva det kan være. Den er etter sitt vesen nøyaktig det samme som fariseernes trofaste og hengivne lovoppfyllelse. Naturligvis gir man Gud æren. Naturligvis sier man at man ene og alene handler og seirer i hans kraft. Det sa fariseerne også. Det er nettopp det som er fariserismens kjennetegn: den gjør Gud og hans kraft til et redskap for loven, et middel til å oppfylle dens krav.

Mvh Bror

[Redigert den 18-3-2005 av Bror]



Heisan
Denne lille? misforståelsen gjentar seg til stadighet. Derfor igjen en liten påminnelse: Jesus sa til fariseerne: "Hvorfor bryter så dere Guds bud på grunn av deres egne forskrifter? Matt 15:3 .....Slik har dere satt Guds bud ut av kraft ved deres egne forskrifter...v.6 ....Og forgjeves tilber de meg, når de underviser menneskebud som om det var den rette lære. .v 9"
Så..var det Guds bud de holdt, eller sine egne forskrifter (tradisjon)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-6-2005 kl 22:50
Enkelt men ikke lett


Hei Elin!

Hyggelig med respons på det en skriver. Innvendinger kan være et meget godt tegn.

Alt kan sies enklere. Det som ligger meg mest på hjertet er at
sammenblanding av lov og evangelium er en farlig gift som frarøver søkende mennesker frelsesvisshet.
Vet ikke berdre råd enn å henvise deg til tråden "Forsoning og rettferdiggjørelse" eller aller helst til

http://www.arven.net/

Her vil du finne solid bibelsk undervisning som har satt mennesker fri fra usunn loviskhet til frihet og til troens lydighet i Jesus alene.

Eg gjenntar et eksempel fra tidligere:

W.L.Emmerson er en kjendt lærer og forfatter i Adventistsamfunnet. Han har i mange år undervist i teologi ved Newbald College i England. Hans undervisning i emnet
"rettferdiggjørelse ved tro" har preget mange SDA pastorer som er utdannet ved dette college. Et eksempel på denne undervisning finner vi i bokverket "Der Jesus gikk" bind 3 side 198. Han forklarer Jesu råd til den unge rådsherren på følgende måte:

"Og fordi Kristus hadde fått makten i hans liv, ville Guds rettferdighet fullt og helt blitt oppfyldt I HAM, ikke som et middel til å vinne frelse, men som et resultat av hans forhold til Kristus. Bare på denne måten ville han kunne oppnå den fullkommenhet som fører til evig liv."

Dette er et blandet "evangelium" som gjennomsyrer mye av dagens forkynnelse( ikke bare i SDA).

Det er bare Jesu stedfortredende rettferdighet/lydighet som er god nok for Guds Åsyn. Vår lovlydighet vil alltid være besmittet av synden, selv om den er bevirket av Gud. Så fordervet ER VI, selv om vi er kristne.

Det er alltid en fare ved å holde fast ved uriktige oppfatninger av læren "rettferdiggjørelse ved tro". Det synes som om det er sterke krefter i aktivitet for å skape forvirring på dette området. Guds lov er da i det store og hele blitt framholdt like blottet for kunnskapen om Kristus og Hans oppfyllelse av loven på en stedfortredende måte som Kains offer var det. Det må framholdes klart og tydelig at det er umulig for noen ved egne gjerninger å påvirke forholdet til Gud og den gaven Han HAR GITT. Her lurer den faren at man gjør bedrag til "sannhet" og sannhet til "bedrag".

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
elin
Medlem
**




Innlegg: 114
Registrert: 15-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-6-2005 kl 18:41


Det må framholdes klart og tydelig at det er umulig for noen ved egne gjerninger å påvirke forholdet til Gud og den gaven Han HAR GITT.


Når vi går på VEIEN er det alltid to grøfter! Selv tror vel de fleste at de går på midt på veien mens de andre ligger i en av grøftene. Men i fare for å falle ned i en grøft er det mange som bruker alle sine krefter fra å komme vekk fra den grøften de ikke vil ned i for så å skli ned i den andre.
Jeg har desverre møtt kristne i dag som uten å si det direkte, lever i en selvrettferdighetes kappe og er opptatt av sine egne gjerninger i den grad at Jesu kjærlighet og nåde mistes helt av syne. Jeg tror også det var tilfelle på Paulus tid (esserne nevnes av Josephus og mange av dem ble kristne). Kjennetegnet på dem er ofte at de blir hardt dømmende både overfor seg selv og andres liv.
MEN. Den andre grøften hva er det? Ser du den? kan den lett bli farlig skjult? En lovløshetens evangelium? En lovløshetens hemmelighet?
Hilsen Elin
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-6-2005 kl 20:29
Veien


Enhver synes at hans veier er rene, men bare Herren prøver hjertets tanker. Ord 16:2.

....Her spør kanskje noen: Har da Den Hellige Skrift gitt noe konkret kjennetegn på Kristi rike, noe som gjør at den 'eneste rette åndelighet skiller seg ut fra alle falske veier? Svar: Ja, lovet være Gud! De som allerede er kommet til sannheten og har fått øyne å se med, de finner dette overalt i Skriften. De ser nemlig at det er ett 'eneste forhold alt avhenger av. De innser at all kristendom karakteristiske kjennetegn, hemmelighet og hovedsak, er KRISTUS. At Kristus selv er blitt hjertets dyrebare skatt.

De ser at det helt avgjørende er: "Den som har Sønnen, har livet. Den som ikke har Guds Sønn, har ikke livet. For livet er i Guds Sønn". Dette bør vi alle ta inn over oss, og prøve oss selv på.

Og den som har fått lyset, må virkelig takke Gud! Da vil han sikkert nok også forstå mye om de mange andre forskjellige former for åndlighet. Måtte han da også bare i sin kjærlighet være viselig og forsiktig, men i sin forsiktighet av kjærlighet være nidkjær! Mange som ennå ikke er kommet til sannheten og livet er jo nettopp disse som en gang skulle få oppleve det - bare alle Guds barn i kjærlighet og visdom ville prøve å opplyse dem om dette.

I 'en sum: At noen er nidkjære og opptatt med sønderknuselse og alvor som det viktigste. Andre med kjærlighet og ydmykhet. Noen med selvforsakelse, avdø fra seg selv o.s.v.. Det er alt sammen sant og godt, og dyrebare egenskaper. Men det er ikke selve livet, ennå bare egenskaper på et forberedende stadie.

Foran Lammets trone står den frelste skaren som er skrevet inn i Livets bok, og synger og lovpriser ham. Blandt disse vil noen kunne stå fram og si: Også jeg har arbeidet og strevet med alle disse gode egenskapene. Men når jeg strevet som mest, merket jeg at Guds øyne var som ildsluer. At for ham var ikke en gang himlene rene. At Guds dom gikk langt dypere enn menneskenes. "Og jeg døde".
Men Kristus ble mitt nye liv. Han er nå min sang og min frelse. Og for hans skyld regner jeg alt for tap, ja, jeg regner det for søppel.

Herren har gitt meg en ny sang i min munn: "Du ble slaktet og har frikjøpt oss til Gud med ditt blod! Du er verdig all ære og pris og lovsang fra evighet til evighet. Amen".

Fra C.O.Rosenius Husandaktsboka 14. juni:

http://www.arven.net/

mvh Bror :singing:

[Redigert den 4-2-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
elin
Medlem
**




Innlegg: 114
Registrert: 15-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-6-2005 kl 11:06


Men for mange er dette bare ord..... Men hva betyr alle ordene for deg, for meg? I praksis?
For trosheltene i Hebr 11 betød det å handle på ord. Han trodde...og gjorde....Han trodde...og gikk....

Ha en god dag
elin
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-6-2005 kl 23:29
Noen ord om frelsesvisshet


Av Kristoffer Fjelde

Frelsesvissheten bygger alltid på selve Ordet. Det er gjennom Guds ord Ånden gir denne visshet. Frelsesvissheten kommer fra Ordet og med Ordet og legges inn i oss. Så lenge Ordet får plass i vårt hjerte, er der visshet. Når Ordet blir borte, er vissheten borte.

Ordet er deg nær, det er troens ord som vi forkynner,
Rom 10,8. Troens ord er evangeliet, dvs. ordet om hva Jesus har gjort for deg til frelse. Troens ord er også det ord som tar og legger vissheten inn i hjertene. For uvissheten kommer av at vi ser på og regner med alt det vi mangler, vissheten kommer når vi blir stille for at vi mangler ingenting når vi har Jesus.

Troen kommer av forkynnelsen, og forkynnelsen skjer ved Kristi ord. "Troen er det tomrommet som Kristus fyller".
Fordi jeg mangler alt er vissheten borte. Når Jesus fullbrakte verk forkynnes meg, mangler jeg intet, tomrommet er fylt, Jesus fyller det! Han er lovens ende til rettferdighet for hver den som tror, Rom 10,4.
Frelsesvissheten er aldri noe som holder seg som i et kjøleskap. Nei, den er en levende tilegnelse midt i min uavlatelige mangel. Frelsesvissheten "har" jeg aldri, den får jeg uavlatelig! Ankergrunnen er Ordet: HAN ER TROFAST SOM GAV LØFTET, Hebr. 10,23.

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
elin
Medlem
**




Innlegg: 114
Registrert: 15-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-6-2005 kl 23:14


Sitat:
Opprinnelig postet av elin
Men for mange er dette bare ord.....igjen! Men hva betyr alle ordene for deg, for meg? I praksis?
For trosheltene i Hebr 11 betød det å handle på ord. Han trodde...og gjorde....Han trodde...og gikk....

Ha en god dag
elin
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-6-2005 kl 23:11
Gode gjerninger


"---- for at de kan se eders gode gjerninger, og prise eders Far i himmelen!" Matt. 5,16

Hva er gode gjerninger? Det spør mange om.
Det ligger nær å tenke at gode gjerninger må være noen bestemte gjerninger som er gode, og som vi skal legge vinn på å gjøre, mens andre gjerninger er mindre gode, og vi skal legge mindre vekt på dem.

En ting er skkert, vi må unngå alt som Guds ord stempler som synd. Det kan aldri bli gode gjerninger.
Men ellers er vi gjerne på villspor når vi spør om om hvilke gjerninger som er gode. For de gode gjerninger har ikke noe navn.(Luther). Det kommer an på hvem som utfører dem. Et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre bærer dårlig frukt, sier Jesus.

Vi ledes til å tenke riktig om gode gjerninger ved å legge nøye merke til hva Jesus sier de virker: Menneskene priser Gud for dem.
Tenk deg et menneske som er rettskaffent, pliktoppfyllende, mønsterverdig i enhver henseende; et menneske som med et mindre populært ord blir kalt for et dydsmønster. Ville det falle deg inn å takke Gud for et slikt menneske? Aldri! Det finnes kristne som har en "helliggjørelse" som gjør dem til en sann plage for sine medmennesker. Ingen takker Gud for slike. De gjør såvisst ingen gode gjerninger midt i all sin prektighet.

Derimot kan det hende du helt spontant sier: Takk, Gud, fordi jeg møtte det menneske der! - Det var en som ble deg til hjelp. Du merket hjertelag og omtanke. Og du merket at det mennesket som ble deg til hjelp, hadde absolutt ingen tanke om å skulle være noe eksempel for deg eller la an på å gjøre noen gode gjerninger.

Det finnes kristne som umiddelbart fører med seg glede og velsignelse. Uten at de tenker på det, retter de andre menneskers sinn og tanker på Jesus, slik at disse andre får trang til å takke Gud for dem.

Disse kristne er det som gjør gode gjerninger.

Fra andaktsboka "Ved Kilden" Øivind Andersen, Lunde Forlag

ANBEFALES!!!

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-7-2005 kl 20:46
Når det gode blir det bestes fiende


Prekener som stadig handler om hvordan vi burde være, kan være fulle av sannhet, men er som regel fri for nåde.

mv sommerhilsen fra Bror :eureka:
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
elin
Medlem
**




Innlegg: 114
Registrert: 15-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-7-2005 kl 05:34


Som bergprekenen for eksempel
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-7-2005 kl 10:05


Bergpreken er vell ikke fri for nåde?
Er "salig er de som sørger" fri for nåde?

Bergpreken er eksempel på Jesu / Gud totale hellighet, totale kjærlighet og dermed også totale frelse. Jeg opplever ikke avsnittene med "dere har hørt... , men jeg sider dere..." som byrder og krav som må være oppfylt før frelsen trer til. Men heller som vekkere mot datidens egenretferdige, (de som trudde de allerede var frelst, av egne gjerninger uten nåde, disse får sitt pass påskrevet når de hører at loven også dømmer tankene og de indre liv) og hyklere (kontra dagens liberalteologi, som hadde tilpasset Guds lov og tolket den inn i måter slik at den var mulig å holde).

Bergprekern ER hard kost, men samtidig som den dømmer og viser Guds totale renhet og hellighet, og menneskets totale forderv og syndenatur. Så blir det også helt tydelig at i oss selv kan vi ikke bli frelst.

Sammen med Jesu ord andre steder i evangeliene så vet vi da at vi er frelst av nåde og tro alene.

Jesus gav ikke noe referat av bergpreken til kvinnen ved brønnen. Men når han så til hjertet viste han at hun var kjent med sin egen tilkortkommenhet og sin synd. Han viser henne kort og greit at han også kjenner dette. Og det er nok til at hun kommer til tro på den eneste som kan frelse henne.

Det er til de som trur at ens synd er "så liten at den ikke gjør noe", eller de som tror at man kan holde noe skjult for Gud, at Jesus strammer opp og skyter harde skuds i Bergpreken. Og det er harde skuds vi alle trenger fra tid til annen. Tanker som "nja, det er da ikke så farlig, alle gjør det", kan ligge nært hos oss alle. Bergpreken er en ypperlig oppvekker fra vårt kjødelige liv. Men å tro at man blir frelst ved å tilstrebe å følge Jesu ord i Bergpreken er en feiltolkning. Ikke minst fordi også Bergpreken dømmer menneskets motiver og tanker. Og bare tanken på å skulle bli frelst ved å gjøre gjerninger og følge ord er i seg selv en stor synd.

Skal vi forstå Bergpreken så må den være sann, ikke bare der den står for seg selv, men også når vi ser den opp mot andre ting i Bibelen. Som f.eks. Johannes evangelium kapittel 3. Dette er eksempel på Bibelavsnitt som kan gi tilsynelatende motsetninger. Men de er begge sanne, samtidig, og alltid. Derfor må vi lese dem begge, ja gjerne andre bibelsteder også, for å virkelig kunne forstå dem.

Joh 3:17-19
17 For Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham.
18 Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn.
19 Og dette er dommen, at lyset er kommet til verden, og menneskene elsket mørket framfor lyset, for deres gjerninger var onde.

Joh 3:36
36 Den som tror på Sønnen, har evig liv. Men den som ikke vil tro på Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede blir over ham.


Men er nå Bergpreken helt uten nåde? Jeg vil så absolutt si nei :)

Matt 5:3-6
3 Salige er de fattige i ånden, for himlenes rike er deres.
4 Salige er de som sørger, for de skal trøstes.
5 Salige er de saktmodige, for de skal arve jorden.
6 Salige er de som hungrer og tørster etter rettferdigheten, for de skal mettes.

Så følger "Dere er Jordens salt", som er en tydelig oppfordring og formaning om at det kristne liv skal prege den kristne. Kristenlivet er ikke en "privatsak". Men dersom du skal være Jordens salt, så må du først ha blitt salt. Og skal du være Jordens lys, så må du først ha blitt lys. -
Dette handler altså ikke om å bli frelst, men om å være frelst. Og hvilke gjerninger som skal vokse fram i den frelste.
Dersom man av egen kraft skal kunne bli til salt, da kan man bare se på "de kristne" og herme etter dem. Men det er ikke seg selv de kristne skal vitne om og lede til. Men de skal vitne om og vise vei til Jesus. Han er det som gjør folk til salt og lys.

Om vi setter vårt lys under en kjeppe, så er det en undertrykkelse av Guds gjerning i den kristne. Man hindrer DHÅ arbeid i den frelste.
For det er nettopp det, at all våre "fromme" gjerninger som kristen er, og må være DHÅ gjerninger i oss. - Er det ikke slik, men derimot vi selv som har begynt å prestere ting, ja da er vi på strake veien bort fra nåden og over i gjerninger igjen.

Gal 3:3:
Er dere så uforstandige? Dere begynte i Ånd, vil dere nå fullende i kjød?

Fil 1:6:
Og jeg er fullt viss på dette at han som begynte en god gjerning i dere, vil fullføre den inntil Jesu Kristi dag.

Hvem er det som starter? Hvem er det også såm fullfører ? Jo, om ikke disse to vers var nok:

Heb 12:2A:
med blikket festet på Jesus, han som er troens opphavsmann og fullender.

Fortsatt god sommer :)




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-7-2005 kl 22:39
Nåde-drypp


"Den som sitter i den Høyestes skjul, som bor i den Allmektiges skygge, han sier til Herren: Min tilflukt og min borg, min Gud som jeg setter min lit til!" (Salme 91,1-2)

Hvem er det som sitter i den Høyestes skjul og bor i den Allmektiges skygge?

Det er ALLE dem som har fått sine synder forlatt, dem som Herren ikke tilregner misgjerning, men som er tilregnet Jesu Kristi rettferdighet.
(Øivind Andersen, "Ved Kilden" 28. juli)

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-8-2005 kl 00:15
Blindhetens paradoks


Datidens religiøse ledere motarbeidet og forkastet Kristus fordi de ikke gav akt på og forsto profetiene om ham!
Nåtidens religiøse ledere tar imot og går med Antikrist av samme grunn!

Bror :no:
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-1-2006 kl 20:02
En far, og ikke bare en arbeidsgiver.


Et menneske har aldri en bruktsverdi for Gud, det har en egenverdi. Og den verdien er uavhengig av seire og nederlag, av dyktighet og dumhet, av effektivitet og produktivitet.

Han elsket deg den dagen du første gang slo opp øynene i denne verden, og han vil elske deg den siste kvelden du lukker øynene. Slik er det å ha en himmelsk far, og ikke bare en arbeidsgiver.
(Per Eriksen, Vårt Land 14.januar 2006)

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-2-2006 kl 01:38
Tenk om det kunne gå opp for oss!


"Guds ord er levende." Hebr. 4,12

Vi har så lett for å oppfatte oss som subjekt og Guds ord som objekt når vi leser Bibelen. Det er som om vi skal ta ordet til oss og handle med det og gjøre bruk av det på forskjellig vis.

Vi glemmer at i virkeligheten er det helt motsatt. Det er Guds ord som handler med meg. Det er levende; jeg er død i meg selv, og livet kommer til meg i det ord jeg leser eller hører, dersom det da er Guds ord som kommer til uttrykk i forkynnelsen.
( Øivind Andersen )

mvh Bror

[Redigert den 4-2-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-2-2006 kl 01:52


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Et menneske har aldri en bruktsverdi for Gud, det har en egenverdi. Og den verdien er uavhengig av seire og nederlag, av dyktighet og dumhet, av effektivitet og produktivitet.

Han elsket deg den dagen du første gang slo opp øynene i denne verden, og han vil elske deg den siste kvelden du lukker øynene. Slik er det å ha en himmelsk far, og ikke bare en arbeidsgiver.
(Per Eriksen, Vårt Land 14.januar 2006)

mvh Bror


Per Eriksen har ikke lest bibelen sin.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-2-2006 kl 02:05


Hva i sitatet fra Per Eriksen er det du mener ikke stemmer med Bibelen, (siden du sier "Per Eriksen har ikke lest bibelen sin.") ?

Eventuelt, er det noe annet du har lest av ham du mener er ubibelsk? I tilfelle hva?

Å bare slenge ute "Per Eriksen har ikke lest bibelen sin. " blir litt på samme nivå som "pappan min er sterkere enn pappan din". Man kommer liksom ikke noen vei videre med den slags argumentasjon




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-2-2006 kl 03:05
Ta ballen og ikke mannen!


LeifG!

Eg tror du trenger å fokusere mer på hva som faktisk sies i de forskjellige innleggende, og ikke ha så mye fokus på hvem som sier hva. Du kommer med nedsettende uttalelser om personer som ikke kan forsvare seg. Det er litt skremmende at du som "fersk" adventist ikke har blitt "skolert" til bedre folkeskikk. Tror du trenger å bli "holdt litt i ørene"!!

Regn med litt konstruktiv kritikk! :saint:

mvh Bror



[Redigert den 4-2-2006 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-2-2006 kl 11:08


Hehe.

Jeg regnet med respons her. Men han har ikke lest skriften godt nok da.

Vi er frie i Herren, ingen trenger å holde noen i ørene, det finnes ingen god lærdoms vei slik.


Jes 49:1
Hør på meg, fjerne kyster, og gi akt, dere folk i det fjerne! Herren har kalt meg fra mors liv av, han har nevnt mitt navn fra min mors skjød.


Jer 1:5
Før jeg dannet deg i mors liv, kjente jeg deg, og før du kom ut av mors skjød, helliget jeg deg. Jeg satte deg til en profet for folkene.


Pred 11:5
Like lite som du vet hva vei vinden farer, eller hvordan benene blir dannet i mors liv, like lite vet du hva Gud vil gjøre, han som gjør det alt sammen.


Sal 139:13-16
Du har skapt mine nyrer, du formet meg i mors liv.
Jeg priser deg fordi jeg er virket på forferdelig underfull vis. Underfulle er dine gjerninger, det vet min sjel så vel.
Mine ben var ikke skjult for deg da jeg ble virket i lønndom, da jeg ble formet så kunstferdig i jordens dyp*.
Da jeg bare var et foster, så dine øyne meg. I din bok ble de alle oppskrevet, de dagene som ble fastsatt da ikke én av dem var kommet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-2-2006 kl 17:48
Som man roper i skogen får man svar.


LeifG.

Kjenner du Per Eriksen? Har du snakket med han om hva han tror på eller lest noe av hva han har skrevet?

Muligens litt på siden av hva denne tråden var ment og være. Men litt betenkelige utsagn om en navngitt person uten noen begrunnelse er jo betenkelig og dermed til ettertanke.

Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-2-2006 kl 00:12


Må vel nesten ta Leif litt i forsvar her da Bror :) Det bør være tillat å komme med kritikk/skepsis i forhold til utsagn fra en person (navngitt eller ikke), uten at man trenger å ha lest absolutt alt vedkommende har skrevet først, eller ha ringt og pratet med vedkommende på forhånd.

Utsagnet til LeifG vil jeg si er helt legitimt å komme med. Hva jeg først og fremst savner er en begrunnelse.

Når det er sagt vil jeg si at jeg egentlig er en smule usikker på hva LeifG egentlig mener her. De bibelversene han siterer synes for meg snarere å understreke Per Eriksens utsagn, snarere enn å motbevise dem.
Om jeg selv skal si noe om Per Eriksen, så kan jeg nevne det lille jeg vet om ham. Han har bak seg en flerårig stilling som redaktør av "Budbæreren". Avisen for den lutherske evangeliske frikirke. Kanskje mest kjent er han for en artikkelserie som avdekket seksuelle misbruk tidlig på 70 tallet, (tar forbehold om at jeg husker detaljer, årstall m.m. feil), på frikirkens barnehjem i Nordnorge. Og også i andre situasjoner søkte å vekke et sunt kritisk/selvransakende holdning til eget kirkesamfunn, styreform, fortid, framtid m.m. For denne artikkelserien fikk han og Budbæreren flere priser fra Pressens Fagforbund (eller hva det nå heter. merk... jeg husker ikke detaljene klart, beklager dette). Han er nå ansatt som jornalist i avisen Vårt Land. - Kjenner ham selv kun igjennom lederatriklene de to siste tiden som redaktør i Budbæreren.
Videre vil jeg si at jeg slettes ikke har vert enig med Eriksen i alle ting, hverken i teologiske ytringer, hvor jeg personlig opplever at han er litt for "diplomatisk" og skal gjøre alle til lags, (ikke direkte "Liberal", men mangler egen tydlighet), og heller ikke i alle hans tanker om frikirkens framtid. Har nok rynket på nesen av hva han har skrevet et par ganger. Men aldri vert så kraftig at jeg har funnet grunnlag for å betvile hans frelse og kjennskap til Bibelen.

Når det gjelder sitatet han er gjengitt på her, så vil jeg vel si at slik det står ovenfor, (kjenner ikke konteksten det er hentet fra), så kan det gi grunnlag for en tankegang i retning "alle blir frelst uanset", eller "engang frelst altid frelst". Og på den måten fjerner en brådd i fra evangliet som Bibelen selv påpeker. Mitt inntryk av Eriksen ut i fra det jeg har lest totalt sett er at han nok ville protestert på en slik fortolkning av det han her er sitert på, dersom vi hadde konfrontert ham med det. Men slik det står her så er det mulig med en slik fortolkning. Og dersom det er dette LeifG reagerer på så vil jeg måtte støtte ham i dette punkt.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1    3  4

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen