Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  ..  3    5
Forfatter: Tittel: Er Adventisme vranglære?
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 26-8-2007 kl 18:55


Sitat:
Opprinnelig postet av elin
Ja, den tar jeg gjerne. Når begynner vi?

Så snart flesteparten av gruppas medlemmer ønsker å starte opp etter ferien. Vi snakkes.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-8-2007 kl 20:34


Hvem farer med vranglære?

Men det stod også fram falske profeter i folket. Slike skal det også blant dere komme falske lærere, slike som lurer inn vranglære som fører til fortapelse. De fornekter den Herre som kjøpte dem, og fører over seg selv en brå ødeleggelse. (2.Pet.2.1)

Et menneske som farer med vranglære, skal du vise fra deg, etter at du har formant ham en gang og en gang til. (Tit.3.10) - Før hanen galer....... For annen gang kom Herrens ord til Haggai den 24.dag i månden, og det lød så:
Si til Serubabel, stattholderen over Juda: Jeg vil ryste himmelen og jorden. Jeg vil omstyrte kongerikers kroner og gjøre til intet hedningerikenes makt. (Hag.2.20-22)


For ettersom døden kom ved et menneske, så er også de dødes oppstandelse kommet ved et menneske. (1.Kor.15.21)

For loven ble gitt ved Moses (betyr dratt opp av vannet, 2.m.2.10), nåden kom ved Jesus Kristus. (Joh.1.17) - Alle ble døpt til Moses i skyen og i havet.

For vel var det synd i verden før loven kom, men der det ikke er noen lov, blir synden ikke tilregnet. (Rom.5.13)

[Redigert den 26-8-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
elin
Medlem
**




Innlegg: 114
Registrert: 15-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-8-2007 kl 11:50


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Hvem farer med vranglære?

Men det stod også fram falske profeter i folket. Slike skal det også blant dere komme falske lærere, slike som lurer inn vranglære som fører til fortapelse. De fornekter den Herre som kjøpte dem, og fører over seg selv en brå ødeleggelse. (2.Pet.2.1)

Et menneske som farer med vranglære, skal du vise fra deg, etter at du har formant ham en gang og en gang til. (Tit.3.10) - Før hanen galer....... For annen gang kom Herrens ord til Haggai den 24.dag i månden, og det lød så:
Si til Serubabel, stattholderen over Juda: Jeg vil ryste himmelen og jorden. Jeg vil omstyrte kongerikers kroner og gjøre til intet hedningerikenes makt. (Hag.2.20-22)


For ettersom døden kom ved et menneske, så er også de dødes oppstandelse kommet ved et menneske. (1.Kor.15.21)

For loven ble gitt ved Moses (betyr dratt opp av vannet, 2.m.2.10), nåden kom ved Jesus Kristus. (Joh.1.17) - Alle ble døpt til Moses i skyen og i havet.

For vel var det synd i verden før loven kom, men der det ikke er noen lov, blir synden ikke tilregnet. (Rom.5.13)

[Redigert den 26-8-2007 av Lexus]


Ingen er uenig med Bibelen
men alt må leses i sin sammenheng.
Gjør man ikke det kan man få mange underlige sammenhenger ut av Guds ord som ikke stemmer med resten av Skriften
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
elin
Medlem
**




Innlegg: 114
Registrert: 15-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-8-2007 kl 11:53


Til eksempel:

Matt 27,5 Da kastet han sølvpengene inn i templet og gikk så bort og hengte seg.

Luk 10,37 .... Da sa Jesus til ham: "Gå du og gjør det samme!"
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-8-2007 kl 13:08


Sitat:
Opprinnelig postet av elin
Til eksempel:
Matt 27,5 Da kastet han sølvpengene inn i templet og gikk så bort og hengte seg.

Luk 10,37 .... Da sa Jesus til ham: "Gå du og gjør det samme!"


Jeg skjønner ditt poeng, og dette har jeg forstått før dette innlegget kom.

Et håpløst eksempel, spør du meg!
Jeg klarer å se forskjell på røvere som blir pleiet, og Judas som forådte uskyldig blod.

Bibelen fortsetter sine fortellinger andre steder i skriften, om samme emnet, og forklart på andre måter, det er dette jeg henviser til i mitt forrige innlegg i denne tråden, men det forstod du vel ikke?
Se "annen gang" søker du opp dette vil du se forskjellige historier som omtaler samme handling, på forskjellige måter.
Kall det gjerne eventyret som ble fortalt på ti forskjellige måter.
Det er forskjell på første og andre gang, omtrent som røveren som ble pleiet og Judas som gikk hen og hengte seg fordi han hadde forrådet Jesus.

Hentydningen er ikke så ille likevel, for dette er også en historie om første og andre gang!
I stedet for å gå bort å henge seg, er det likere å ha omsorg og barmhjertighet for røvere.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
elin
Medlem
**




Innlegg: 114
Registrert: 15-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-8-2007 kl 21:35


Det siste eksemplet ditt:

Rom 5,13 for også i tiden fram til loven var det synd i verden, men synden blir ikke tilregnet når det ikke er noen lov -,

Mener du at synden ikke ble tilregnet f.eks.Adam, Kain og andre før Sinai, i den forstand at de kunne synde fritt?
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-8-2007 kl 09:37


Sitat:
Opprinnelig postet av elin
Det siste eksemplet ditt:

Rom 5,13 for også i tiden fram til loven var det synd i verden, men synden blir ikke tilregnet når det ikke er noen lov -,

Mener du at synden ikke ble tilregnet f.eks.Adam, Kain og andre før Sinai, i den forstand at de kunne synde fritt?


Dette har med Bibelforståelse å gjøre, elin.
Dersom ordlyden hadde vært annerledes, skulle jeg ha vært enige med alle dere andre.

Men først og fremst når du f. eks. nevner Adam og Kain, må du se på dette først:

Da sa Gud: La oss gjøre mennsker i vårt bilde,
etter vår liknelse.De skal råde over havets fisker og over himmelens fugler, over feet og over all jorden, og over hvert kryp som rører seg på jorden. (1.m1.26)

Dette er boken om Adams ætt: På den dag Gud skapte mennesket, skapte han det i Guds liknelse.(1.m.5.1)

Det er skriftsteder jeg tidligere har fremlagt uten en eneste kommentar.

Så tilbake til skriftstedet du viser til:

"for vel var det synd i verden før loven kom, men der det ikke er noen lov, blir synden ikke tilregnet."

Påfølgende vers:
Rom.5.14
Likevel hersket døden fra Adam til Moses, også over dem som ikke hadde syndet ved et lovbrudd, slik som Adam - han som er et forbilde på den som skulle komme.

Objekttivt sett er denne fremstillingen vanskelig og forstå hvis en hele tiden skal lese Bibelen som en bok, historisk rett frem.

Ser en derimot på innholdet og begynner å forske på det, vil en derimot se noe nytt.

Adams ætt er i liknelse, en kan ikke se på ham i denne sammenheng som menneskenes urfar. Men han er forbildet til den som skulle komme, Kristus.

For helt å forstå dette, må en oppfatte at det tegnes to ulike bilder av Jesus, forbildet og Jesus selv, og noen ganger blir forbildet nevnt som Jesus i betydning før han får sitt navn. For forbildet er også Jesus fortalt som Adam, demed får vi en mer innholdsrik Bibel som forteller hele Jesu historie fra Adams fødsel til Jesu fødsel.

Og Adam syndet.

Klage over menneskenes synd.

Da sa jeg til engelen: "
Det første og siste jeg har og si, er dette:
Hvor mye bedre ville det ikke ha vært om jorden aldri hadde frembragt Adam, eller, når den først hadde gjort det, sørget for at han aldri kom til å synde. Hva hjelper det oss alle å leve i sorg og vente på straff etter døden? Adam, hva er det du har du gjort? Da du syndet, førte det ikke bare til ditt eget fall, men også til fall for oss som kom etter deg og stammer fra deg. (Apokryfene, s.579-80

Døden hersket altså over alle mennesker helt inntil Moses kom. Det er ham som kom med loven og budene.
Moses har altså ikke kommet enda, fordi døden hersker over oss enda.
Moses er også et forbilde på Jesus, men det tror jeg ingen forstår enda, Moses betyr - dratt opp av vannet - og Jesus gjorde vann om til vin - og vinen er jo en spotter.

Husk også at fortellingen om Jesus er barnelærdom, som krever melk og ikke fast føde. (Heb.6.1, 1.Kor.3.2, Heb.5.12, 14 - skille mellom godt og ondt)

Skulle jeg tatt ditt eksempel med røvrne og Judas ville det sett slik ut:
Alle som syndet uten å ha loven, skal gå fortap uten loven, og alle som har syndet under loven skal dømmes ved loven. (Rom.2.12)

Men jeg forutså at dette ikke er svaret, derfor henviste jeg til Rom.5.13, som gir et mye bedre alternativ enn å gå og henge seg.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 31-8-2007 kl 10:53


Sitat:
Opprinnelig postet av elin
Det siste eksemplet ditt:

Rom 5,13 for også i tiden fram til loven var det synd i verden, men synden blir ikke tilregnet når det ikke er noen lov -,

Mener du at synden ikke ble tilregnet f.eks.Adam, Kain og andre før Sinai, i den forstand at de kunne synde fritt?

Vers 12 gjør det vel klart at synden kom inn i verden ved Adam. Vers 14 gjør det klart at døden var en straff for denne synden som hersket fra Adams tid over alle mennesker. En annen ting er at Jesu offer også gjelder for de synder som ble begått før loven ble gitt fra Sinai. Men også før Jesu komme gjeller at frelsen er av nåde, ved troen. Når var ikke troen blitt åpenbart slik den ble ved Messias (Jesu første) komme. Derfor ble på den tid lydighet mot loven noe som var i stedet for den troen som senere skulle bli åpenbart ved Jesus.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  ..  3    5

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen