Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2    4
Forfatter: Tittel: Den bortkomne neger
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-3-2012 kl 00:41




Her kan man visst dokumentere til man er blå uten at det hjelper :)

Og det endatil på ting som er så åpenbare at det ikke skulle være nødvendig.

Så hva gjør man da? Vet ikke.



[Redigert den 29-2-2012 av Igo]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 1-3-2012 kl 08:49


Sitat: skrevet av Igo  


Her kan man visst dokumentere til man er blå uten at det hjelper :)

Og det endatil på ting som er så åpenbare at det ikke skulle være nødvendig.

Så hva gjør man da? Vet ikke.



[Redigert den 29-2-2012 av Igo]


Når du viser til "hodet" ditt vil jeg ikke ta det
som godt nok svar.


Sitat:

Johannes Åpenbaring 20
De tusen år

1 Og jeg så en engel stige ned fra himmelen med nøkkelen til avgrunnen og en stor lenke i hånden.

2 Han grep dragen, den gamle slangen, som er djevelen og Satan, og bandt ham for tusen år.

3 Så kastet engelen ham i avgrunnen, låste igjen og satte segl over den, så han ikke lenger skulle forføre folkene, ikke før de tusen år var gått. Etter det skal han slippes løs en kort tid.



Du sier at satan er delvis aktiv som forfører selv om han er
bundet. Men det går ikke for Bibelen sier noe helt annet.

Hvis du har funnet noe som opphever denne profetien
så dokumenter det, det har du ennå ikke gjort.
Du må jo forstå at ikke du kan oppheve en slik profeti.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-3-2012 kl 04:48


Kan vel være grader av forførelse også tenker jeg. I dag er det vel sånn at den som forføres blir det mye pga sin egen onde natur (Jak 1,14). Når Satan derimot slippes helt løs vil han fullt ut ta sete i de vantros hjerter og de vil tilbe ham som Gud (2. Tess 2,4). Og da sier det seg selv, da tar det "kort tid" (Åp 20,3), djevelen trenger ikke lang tid på å fullføre forførelsen når han blir forvekslet med Gud. Det har vært noe av denne forvekslingen mellom godt og ondt helt siden syndefallet (nevnt også i Jes 5,20), men vi har som menneskehet likevel klart oss. Det er dette som brister når slangen får frie tøyler ved tidens ende. Guds rike / tusenårsriket avsluttes som vi nå kjenner det og vi får en ny himmel og ny jord.

:yes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-3-2012 kl 09:50


Sitat: skrevet av Igo  
Kan vel være grader av forførelse også tenker jeg. I dag er det vel sånn at den som forføres blir det mye pga sin egen onde natur (Jak 1,14). Når Satan derimot slippes helt løs vil han fullt ut ta sete i de vantros hjerter og de vil tilbe ham som Gud (2. Tess 2,4). Og da sier det seg selv, da tar det "kort tid" (Åp 20,3), djevelen trenger ikke lang tid på å fullføre forførelsen når han blir forvekslet med Gud. Det har vært noe av denne forvekslingen mellom godt og ondt helt siden syndefallet (nevnt også i Jes 5,20), men vi har som menneskehet likevel klart oss. Det er dette som brister når slangen får frie tøyler ved tidens ende. Guds rike / tusenårsriket avsluttes som vi nå kjenner det og vi får en ny himmel og ny jord.

:yes:




Sitat:

J.Åp. 20 Og jeg så en engel stige ned fra himmelen, som hadde nøkkelen til avgrunnen og en stor lenke i sin hånd. 2 Og han grep dragen, den gamle slange, som er djevelen og Satan, og bandt ham for tusen år 3 og kastet ham i avgrunnen og lukket til og satte segl over ham, for at han ikke lenger skulde forføre folkene, inntil de tusen år var til ende; og efter den tid skal han løses en kort stund.




Det kan ikke sies klarere.

En slik tolkning du har gjør her gjør det hele til noe som ikke
lenger kan kalles en profeti. En profeti skal være
til hjelp for oss, ikke til å kaste tåke over det hele.
.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-3-2012 kl 10:27


En tåke kan også være i et hode :)

Ellers så blir det også mer troverdig om en tolkning av en profeti har dekning andre steder i Skriften. Kan ikke se at din tolkning har det. I alle fall så legger du ikke fram noe.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-3-2012 kl 11:49


Sitat: skrevet av Igo  
En tåke kan også være i et hode :)

Ellers så blir det også mer troverdig om en tolkning av en profeti har dekning andre steder i Skriften. Kan ikke se at din tolkning har det. I alle fall så legger du ikke fram noe.


Kaller du dette min tolkning?
Jeg mener fast bestemt at
dette er Bibelens Ord.



Sitat:

Sitat:

J.Åp. 20 Og jeg så en engel stige ned fra himmelen, som hadde nøkkelen til avgrunnen og en stor lenke i sin hånd. 2 Og han grep dragen, den gamle slange, som er djevelen og Satan, og bandt ham for tusen år 3 og kastet ham i avgrunnen og lukket til og satte segl over ham, for at han ikke lenger skulde forføre folkene, inntil de tusen år var til ende; og efter den tid skal han løses en kort stund.




Det kan ikke sies klarere.

En slik tolkning du har gjør her gjør det hele til noe som ikke
lenger kan kalles en profeti. En profeti skal være
til hjelp for oss, ikke til å kaste tåke over det hele.


Det står tydelig og klart hva som vil
skje dersom en endrer noe i bl.a.
Johannes Åpenbaring.


Sitat:

18 Jeg vitner for enhver som hører ordene i denne profetiske boken: Om noen legger noe til, skal Gud legge på ham de plagene som det er skrevet om i denne boken.

19 Og om noen trekker noe fra ordene i denne profetiske boken, skal Gud ta fra ham hans del i livets tre og i den hellige byen, som det er skrevet om i denne boken.

20 Han som vitner om dette, sier: «Ja, jeg kommer snart.»
Amen. Kom, Herre Jesus!

21 Herren Jesu nåde være med alle!

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-3-2012 kl 13:32


Ok. Da forstår jeg at du leser helt bokstavelig.

Jesus fulgte tradisjonen fra profetene og talte ofte i bilder.

Og ikke minst har jo Åpenbaringsboken billedspråk.

At djevelen ikke lenger skulle ha muligheten til å forføre kan jo f. eks bety at det nå i Gud rike / tusenårsriket er gitt en mulighet til å "holde stand mot djevelens lumske angrep." Ef. 6, 11ff. I Åp 20, 3 står det "folkene", men det behøver ikke å bety alle folk generelt. Det er jo først og fremst de som er innenfor som trenger å forføres. De andre er allerede forført.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 3-3-2012 kl 15:33


Sitat: skrevet av Igo  
Ok. Da forstår jeg at du leser helt bokstavelig.

Jesus fulgte tradisjonen fra profetene og talte ofte i bilder.

Og ikke minst har jo Åpenbaringsboken billedspråk.

At djevelen ikke lenger skulle ha muligheten til å forføre kan jo f. eks bety at det nå i Gud rike / tusenårsriket er gitt en mulighet til å "holde stand mot djevelens lumske angrep." Ef. 6, 11ff. I Åp 20, 3 står det "folkene", men det behøver ikke å bety alle folk generelt. Det er jo først og fremst de som er innenfor som trenger å forføres. De andre er allerede forført.


Du kan jo ikke avsløre en falsk hyrde på budskapet hans for hvordan kan du "måle" ham når ditt mål ikke lenger er noe mål? Du her helt prisgitt ditt hode? Hva sier du hvis naboen har et hode som også fungerer, men som tenker noe anderledes enn deg? Begge bruker hodet, men kommer frem til to forskjellige tolkninger, hvem har rett? Dere kan jo da ikke bruke bibelen som mål, den sier noe annet enn det dere gjør.

Stakkars deg, for et rot?

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-3-2012 kl 07:59


Er ikke så godt å måle tusenårsriket heller, men jeg tipper nok at det kommer til å holde på en stund.

:tumble:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-3-2012 kl 08:43


Sitat: skrevet av Igo  
Er ikke så godt å måle tusenårsriket heller, men jeg tipper nok at det kommer til å holde på en stund.

:tumble:



Sitat:

2 Og han grep dragen, den gamle slange, som er djevelen og Satan, og bandt ham for tusen år


Bibelen sier tusen år.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-3-2012 kl 09:01


Sitat:

1 God said to Adam, "I have ordained on this earth days and years, and you and your descendants shall live
and walk in them, until the days and years are fulfilled; when I shall send the Word that created you, and
against which you have transgressed, the Word that made you come out of the garden, and that raised you
when you were fallen.
2 Yes, the Word that will again save you when the five and a half days are fulfilled."

3 But when Adam heard these words from God, and of the great five and a half days, he did not understand
the meaning of them.

4 For Adam was thinking there would be only five and a half days for him until the end of the world.

5 And Adam cried, and prayed to God to explain it to him.

6 Then God in his mercy for Adam who was made
after His own image and likeness, explained to him, that these were 5,000 and 500 years; and how One would then come and save him and his descendants.


http://www.aren.org/prison/documents/religion/Pseudepigrapha...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-3-2012 kl 09:36


Tusen år er en lang tid ja, men hva med bredden på riket? Finner vi noe om det?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-3-2012 kl 10:07



Ikke sikker, men fant noe på hvor stor nye Jerusalem vil bli i forhold til USA.




Den må jo bli den største byen noensinne. :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-3-2012 kl 10:16


Ja, det var jo kult. Så litt firekanta ut, men det går seg vel til med tiden.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 4-3-2012 kl 13:39



At Guds profetier "går seg til etterhvert" er vel å se bort fra Bibelen og stole på sitt hode. Et hode som ikke kan måle seg
med Guds Ord. Du burde venne deg til å tro på Bibelen, den er så mye mer korrekt enn både tradisjon og hode.

Målene på det nye Jerusalem er fra Bibelen, ikke tilfeldig.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-3-2012 kl 05:32


Sitat: skrevet av solbu  
Sitat: skrevet av Igo  
Sitat: skrevet av Viking  


At satan er delvis bundet er bare noe tøys. Finnes ingen dekkning for slik påstand.

Jesus sier: "Simon, Simon! Satan har krevd å få sikte dere som hvete. Men jeg ba for deg at din tro ikke måtte svikte."
Det er forskjell på å binde en person og å be for personen. Og i dette tilfelle stansa ikke Jesus satan fra å sikte Simon, men han bad for Simon om at han ikke måtte falle for satans angrep.

[Edited on 29-2-2012 by solbu]


Ja, det tror jeg er riktig. Det er forskjell på å be for en person og det å binde. Men i dette tilfellet ble bønnen hørt og ergo djevelen forhindret / bundet. Tror derfor det er mye fornuft i Luthers måte å si det på: "Satan er Guds lenkehund." Og med det får han fram at ondskapen er løs, men at den aldri får større spillerom enn det Gud tillater. Noe som også stemmer godt med at Gud er allmektig og har full styring på det som skjer her på Jorden. Full kontroll, men likevel også mye djevelsk ondskap på jord, det ser vi jo. Og legger vi disse sannhetene sammen, Guds allmakt og all den ondskap vi ser, så mener jeg det er god dekning for påstanden om at Satan er delvis bundet. God dekning både i bibel og sett virkelighet.

:yes:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 5-3-2012 kl 11:10



Hvorfor skal du på død og liv tolke en profeti ut i tåka?

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Igo
Medlem
**




Innlegg: 147
Registrert: 12-9-2011
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-3-2012 kl 07:53


Profeti ut i tåka? Var ikke noen profeti her så langt jeg kan se. Det var bare et budskap om djevelen som Guds lenkehund. Men hvis det er profetiene om Jerusalem og tusenårsriket du tenker på så er ikke det noen profetier ut i tåka. Det er bare det at løftene ble løftet opp. Løftet opp fra å gjelde et konkret land til å bli virkeliggjort i den kristne menighet. Og det er jo ikke så rart for det er jo oppad vi skal. Det er et oppadstigende budskap hvor menigheten nå er Jerusalem og hvor byen en gang kommer i sitt rette element på den nye jord - også kalt himmelen. Så jada, det går oppover. Himmelen er målet.

:bouncing:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2    4

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen