Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2
Forfatter: Tittel: Moseloven er ikke avskaffet!
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 24-1-2006 kl 01:41


Jona, jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du lager så stort nummer av disse hedningegreiene dine all den tid Paulus ikke gjorde det. Men men.

Før det kom noen fra Jakob, spiste han sammen med de HEDNINGKRISTNE. Men da de kom, trakk han seg tilbake og holdt seg unna, for han var redd de omskårne. 13 På samme måte hyklet de andre jødekristne, så til og med Barnabas ble revet med i hykleriet deres. 14 Men da jeg så at de ikke gikk rett fram etter evangeliets sannhet, sa jeg til Kefas så alle hørte det: «Når du som er jøde, ikke lever som en jøde, men som en HEDNING, hvordan kan du da tvinge HEDNINGENE til å leve som jøder?

Peter levde som du ser som en HEDNING.
Da kan jeg, som er FØDT hedning gjøre det samme, uten at du trenger å dømme meg nord og ned.

[Redigert den 23-1-2006 av Elgkjøtt]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 24-1-2006 kl 13:55


Sitat:
Opprinnelig postet av Jona

Ja, det er riktig. Ikkje en tøddel av loven er fjærnet. Den er nøyaktig den samme. Dvs, Det er først nå loven er komplett. Tidligere var den en skygge av det den er i dag.


Det er vel ikke BARE tibudsloven - ,men HELE Moseloven du snakker om her som gyldig og komplett, Ikke sant?

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 24-1-2006 kl 16:14


Sitat:
Opprinnelig postet av Jona
........
Moseloven er skrevet av moses og er eit bilde på det som skulle kome.
.........


Moseloven er diktert av Gud under de førti dager og netter Moses var hos Herren på Sinaifjellet og ble undervist av Gud og forklart alle de lover som utgjør Moese lov. De ti bud er en del av denne samme loven. Les 3. Mos 19-23 så vil du se at den moralske tibudsloven er en integrert del av Moseloven og kan ikke skilles fra den fordi tibudsloven også er de ord (paktens ord) hele pakten (Moseloven) grunner seg på.

Den eneste muligheten vi mennesker har til å oppfylle tibudsloven er ved å lyde Moseloven fordi den profeterer frem mot Jesus Kristus ved hvem vi kan bli frelst.

Sitat:

........
Tibudsloven er Guds moralske standard, som også er definisjonen på synd.
.......


Tibudsloven er ikke Bibelens definisjon på synd. Hvor i all verden har du det ifra? 1. Joh 3,4 kanskje, men verset gir ikke Bibelens definisjon på hva synd er. Det greske ordet nomos som betyr lov forekommer ikke en eneste gang i noen av Johannes sinne tre brev. Vi finner heller ikke ordet "lovbrudd" i den greske teksten i disse brevene.

Synden er å ikke tro Gud på hans ord og løfter. Det var denne synden Eva falt for i Eden, en synd som førte til at hun underkastet seg Djevelens ledelse og fikk del i hans frukt.

Sitat:

........
Dersom du ikkje er i stand til å skjønne dette, så har eg ingen ting meir å diskutere med deg. For det er åpenbart att du ikkje er ute etter å skjønne dette. Men haller ute etter å forvrenge sannheten for å rettferdigjøre ditt hat mot Guds standard.


Du bør lutte å ta så store ord i din munn, Jona. Det er du som har de største problemene med å forstå hva Guds ord sier. Du er den som påstår at Jesus opphevet Mose lov, men det gjorde han ikke (Se Matt 5:17-20).

Josef og Maria gjorde med Jesus etter Moseloven. Jesus ble omskåret og Maria fulgte nøye de forskrifter for renselse som Moseloven påla henne. Merk deg også at Guds ord lærer at Jesus påla mennesker om å gjøre etter Mose lov, Matt 8:4 "Da sa Jesus til ham: «Fortell ikke dette til noen, men gå og vis deg for presten og bær fram det offer som Moses har påbudt. Det skal være et vitnesbyrd for dem.»"

Ellers forteller Guds ord oss at Jesus var født under loven, han fulgte loven, han lærte andre loven. Jesus var i det hele tatt UNDER loven.

Du vil vel ikke tilbakevise og underkjenne Jesu egne ord?

[Redigert den 24-1-2006 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 24-1-2006 kl 16:44


:up:



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
RPM
Medlem
**




Innlegg: 57
Registrert: 19-9-2006
Bosted: ulsteinvik
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-9-2006 kl 12:06


Er så ny her, jeg gidder ikke lese alle inlegg, så er det kanskje blitt sagt før, at loven åpner de små bitene bibelen er sammensatt av, vi kan stå alene på mye, men nåden fører bitene sammen og åpner helheten, og vi står sammen. Det finnes de som har fått et liv hvor de lett kan holde loven, men så kommer desse storsynderne og blir frelst, og de kan lett bli hatet for de ikke holder loven selv om de tror, og de skjønner, hatet kommer ved mennesker som holder loven, og syndere synder fordi det er dette det har gjort et langt liv. Vi har mye å lære av hverandre vi som tror.



Snar til å lytte, sen til å tale. Det er visdom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-9-2006 kl 19:19


Hei, du bør lese det første innlegget i denne tråden. Jeg fikk en mye bedre forståelse av sammenhengen mellom loven i GT, Jesus, og loven i våre hjerter (som det er profetert om i GT).

[Redigert den 28-9-2006 av Everaldo]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
RPM
Medlem
**




Innlegg: 57
Registrert: 19-9-2006
Bosted: ulsteinvik
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-10-2006 kl 15:29


Fårstår ditt sinne Jona mot dem som utnytter nåden, du har enten sett det med egne øyne hvordan det blir gjort, eller du ser det for deg. Men dette er bortkastet, for ser du at de synder, er det kanskje dette du tenker med en gang, uten å tenke over at de har vokst opp i arvesynden som de egentlig skal være fri for, da gjelder det å forkynne nåde til dem, hvor høyt elsket de er av Gud, eller skal det strøs salt på såret?
Jesus kom for å være en tjener for oss, for å vise hva vi skal være mot andre, ikke fordømmende som om du troner sammens med dommeren, men ydmyk og ettergivende, men hvem vil vel være dette uten å forstå hvor mye du selv er tilgitt.
Hørt om mannen som fikk tilgitt hele gjelden som aldri i sine levedager kunne nedbetales, for så å gå rundt å kreve penger fra andre som skyldte ham.
Det finnes vranglære, og hva er det, folk som vrir setninger til å høres fornuftige ut, f.eks, ja jeg holder ikke sabbaten fordi Jesus tok det på seg.
For så å si ja da kan jeg drepe for Jesus tok det på seg.
Teite forkynnere som ikke vet bedre enn å splitte og dele kirken med sine doktriner med bibelens ord som beskytter deres vranglære.
Vel, tilgir Jesus meg, skal jeg tilgi dem, men det er viktig at jeg selv skjønner bibelen så jeg ikke blir sugd inn i deres lærer.
Det står omtalt om desse.

Fil1,12-18

Jeg vil at dere skal vite, søsken, at det som har hendt meg, har tjent til fremgang for evangeliet. 13 Det er blitt kjent i hele borgen og for alle de andre at det er for Kristi skyld jeg bærer lenker. 14 På grunn av disse lenkene har de fleste av våre søsken fått større tillit til Herren, så de enda modigere enn før våger å forkynne Ordet. 15 Noen gjør det nok av misunnelse og stridslyst, men andre forkynner Kristus av god vilje. 16 De gjør det av kjærlighet, for de vet at jeg er satt til å forsvare evangeliet. 17 De andre gjør det ikke oppriktig, men for å hevde seg selv; de tror de kan gjøre lenkene mine tyngre å bære. 18 Men hva gjør det? Kristus blir forkynt i alle fall, enten det skjer med baktanker eller i oppriktighet, og det er jeg glad for.




Snar til å lytte, sen til å tale. Det er visdom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-10-2006 kl 19:33


Sitat:
Opprinnelig postet av RPM
Fårstår ditt sinne Jona mot dem som utnytter nåden, .........


Kjenner du til noen slike blandt de som har postet innlegg i denne tråden, RPM?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 2-10-2006 kl 09:22


dobbelpost

[Redigert den 2-10-2006 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 2-10-2006 kl 09:22


Definisjonen av synd er vantro.

Gale ting vi gjør er bare syndens attributter...

Vantro på Guds Ord var den første synden.

"Har Gud virkelig sagt?"

Paulus lærer også dette:

"ALT som ikke er av TRO, er SYND." (Rom 14:23)




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 2-10-2006 kl 09:57


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Definisjonen av synd er vantro.

Gale ting vi gjør er bare syndens attributter...

Vantro på Guds Ord var den første synden.

"Har Gud virkelig sagt?"

Paulus lærer også dette:

"ALT som ikke er av TRO, er SYND." (Rom 14:23)


Så sant, Lance.
Jesus understreker selv dette i Joh 16:9 når han sier at "synden er at de ikke tror på meg". Det var denne synden talsmannen, Den Hellige Ånd skulle komme å overbevise verden om.

"For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv" , Joh 3:16




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 25-8-2007 kl 11:53


Jeg har igjen lyst til å nevne Den Nye Pakt som så mange mener er kommet. Jeg får det ikke til å rime at vi lever i Den Nye Pakts tid.

Se f. eks. hva Malaki skriver i 3:1-2

Sitat:

SE, Jeg sender Min budbærer og han skal forberede veien fremfor Meg. Og Herren, Ham dere søker skal plutselig komme til Sitt tempel, nemlig paktens budbærer, Han som dere har deres glede i. Se Han kommer, sier hærskarenes Herre.


Når jeg leser dette og leser hva Jeremiah skriver i 31:31- så kan jeg ikke se annet enn at den tid ikke er her ennå.
Navnene som brukes på Yesuah som "Paktens budbærer" og "Mellommann" forsterker det inntrykket.



[Redigert den 25-8-2007 av Viking]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 15-6-2008 kl 12:32


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
SDA har et svært forklaringsproblem der ja. Sabbatan er nevnt kun to ganger i brevene, som jo var livsviktig og grundig opplæring i den kristne tro, til den første menighet. Størstedelen av denne første menigheten var hedninger som ikke nødvendigvis hadde noe peiling på jødiske tradisjoner før de fikk evangeliet. Som f.eks filosofene i Athen. De hadde ikke det spor kjennskap til Jehova, men tilba en haug avguder.

Det hadde vært direkte slemt av Paulus å unnlate inngående opplæring i sabbatens viktighet til intetanende hedningekristene, hvis sabbaten var så superviktig for oss som lever i den nye pakt, som SDA påstår.


Det er et faktum at det budet SDA sier er det viktigste av dem alle samtidig er det eneste av budene som ikke blir gjentatt i NT. Ikke et eneste vers i hele Nytstamentet blir sabbatshelligholdelse gjentatt som et påbud, som noe vi må holde.


Indirekte, så er det det, av Jesus selv, faktisk:

Matt 24:20:
... men be om at dere slipper å flykte om vinteren eller på sabbaten ...

Jesus snakker faktisk om trengselstiden i fremdtiden her.

Loven gjelder for alle, men takket være Jesu offer kan vi få tilgivelse for lovbrudd. Men det gir oss ikke tillatelsen til å synde.

Sånn sett er sabbaten "superviktig" fordi det var Gud selv som innstiftet den da Han skapte, lenge før Israel, offersystemer, synd, etc.

[Redigert den 15-6-2008 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 15-6-2008 kl 13:13


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs

Det er et faktum at det budet SDA sier er det viktigste av dem alle samtidig er det eneste av budene som ikke blir gjentatt i NT. Ikke et eneste vers i hele Nytstamentet blir sabbatshelligholdelse gjentatt som et påbud, som noe vi må holde.


Indirekte, så er det det, av Jesus selv, faktisk:

Matt 24:20:
... men be om at dere slipper å flykte om vinteren eller på sabbaten ...

Jesus snakker faktisk om trengselstiden i fremdtiden her.

Loven gjelder for alle, men takket være Jesu offer kan vi få tilgivelse for lovbrudd. Men det gir oss ikke tillatelsen til å synde.

Sånn sett er sabbaten "superviktig" fordi det var Gud selv som innstiftet den da Han skapte, lenge før Israel, offersystemer, synd, etc.

[Redigert den 15-6-2008 av BiZ]


Ditt dårlige eksempel bekrefter at NT ikke viderefører sabbaten som "superviktig" som du sier. Ikke ett eneste sted i NT blir det uttalt at vi må holde sabbatsdagen hellig.

Du viser også til skapelsen som eksempel på at Gud da instiftet sabbatsdagen. Det er feil.
Hvis du leser skapelsesberetningen er ikke sabbaten omtalt som en dag eller et døgn slik det står om de seks andre dagene. Ordet "sabbat" er ikke navnet på en ukedag i skapelsesberetningen, men betyr ganske enkelt "hvile". Merk deg videre at det om de seks sagene står at det ble aften og det ble morgen, men det står ikke noe tilsvarende om den syvende tiden. Årsaken er at den syvende tiden ikke var ment å ta slutt fordi mennesket som Gud nettopp hadde skapt var skapt til en evig hvile med Gud - en hvile som ikke skulle ta slutt etter 12 eller 24 timer, men vare evig. Derfor står det ikke om "den syvende tiden" at det ble aften og det ble morgen.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 15-6-2008 kl 16:02


Hvorfor i all verden omtales da den "sjuende tiden" som en dag likesom de andre dagene?

Og når det gjelder det dårlige eksempelet: Om det så er dårlig eller ikke, så henviser Jesus til Sabbaten. Uansett, dersom de andre budene gjelder, gjelder også Sabbaten. Jesus opphevet ikke loven, Han stadfestet og beviste hvor sterk den står og hvor uforanderlig den er.

De ti bud nevner en bokstavelig 7-dagers-uke der, den sjuende dagen er lyst hellig fordi Gud lyste den hellig. Dermed blir forståelsen av "den sjuende tiden" feil. De ti bud må tolkes bokstavelig ettersom den ble gitt til mennesker. Jesus gikk selv til synagogen på Sabbaten. Alle jødene holdt Sabbaten som en hellig hviledag. Dette er ikke noen abstrakt tid. Jesus kunne vel ikke stride imot sin egen lov?

Man kan faktisk si at dersom Jesus gjorde det er det etter Guds hjerte. Han gikk regelmessig i synagogen på Sabbaten. Og skulle man være i tvil om hva Sabbat er så henvises det til de ti bud: den sjuende dagen.

Se også 2 Mos 31.

[Redigert den 15-6-2008 av BiZ]




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 15-6-2008 kl 18:23


I Det nye testamente blir Sabbaten nevnt 59 ganger. Den blir alltid respektfullt omtalt som «sabbatsdagen» akkurat som i Det Gamle testamente.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 15-6-2008 kl 23:14


Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Hvorfor i all verden omtales da den "sjuende tiden" som en dag likesom de andre dagene?

[Redigert den 15-6-2008 av BiZ]


Men det gjør det da ikke. Det hebraiske "yom" som er oversatt til dag i 2.Mos 20:10 har følgende hovedbetydninger: "dag", "periode av", "år"

Sabbatshvilen blir nærmere forklart i Heb 4:9, der det ikke viser til den syvende dagen, men"den syvende tiden". I vår tid kan vi vite at "den syvende tiden" begynner når de første seks tusenårs periodene er over. Derfor lever vi nå i den aller siste tid rett før Jesu gjenkomst da de frelste får tre inn i den sanne sabbatshvilen med Gud.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 15-6-2008 kl 23:21


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
I Det nye testamente blir Sabbaten nevnt 59 ganger. Den blir alltid respektfullt omtalt som «sabbatsdagen» akkurat som i Det Gamle testamente.

Guds ord har en respektfull omtale av alt det sier og altså ikke spesielt om "sabbatsdagen". Men hvorfor i all verden gjør dere Biz og Viking alt de kan for å skape et inntrykk av at NT viderefører påbudet om helligholdelse av lørdagen? Hvis dere er så sikre på det så kom heller frem med et skriftsted i NT hvor den gammeltestamentlige sabbatsdagen blir påbudt videreført? Dere vil ikke finne et slikt skriftsted så hvorfor spinne på ønsketenkning. Det vil ikke hjelpe. Står det ikke, så står det ikke. Det er Ellen White og adventismen som sier det dere skulle ønske Bibelen sa. Men Ellen White og adventismen er ikke i harmoni med Bibelens lære.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-6-2008 kl 01:54
Kan det finnes harmonier her uten det rent musikalske?


Selv om de adventister som står bak denne produksjonen også strever med evangeliet synes eg de fortjener å komme til ordet med sine argumenter som de faktisk har tatt ut fra Skriften. Eg er for positiv åpenhet og dialog når det gjelder dette spørsmålet og synes budet om å tilbe Gud som skaperen er en god grunn til å holde sabbaten for de som ut fra sin samvittighet ønsker det. Det er det ganske mange troende grupper som gjør selv om de ikke er adventister.

Her er det også en del tekster fra NT som berører emnet.

http://www.remnantofgod.org/video/Sabbath/SabbathJustified.h...
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 16-6-2008 kl 11:41


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
I Det nye testamente blir Sabbaten nevnt 59 ganger. Den blir alltid respektfullt omtalt som «sabbatsdagen» akkurat som i Det Gamle testamente.

Guds ord har en respektfull omtale av alt det sier og altså ikke spesielt om "sabbatsdagen". Men hvorfor i all verden gjør dere Biz og Viking alt de kan for å skape et inntrykk av at NT viderefører påbudet om helligholdelse av lørdagen? Hvis dere er så sikre på det så kom heller frem med et skriftsted i NT hvor den gammeltestamentlige sabbatsdagen blir påbudt videreført? Dere vil ikke finne et slikt skriftsted så hvorfor spinne på ønsketenkning. Det vil ikke hjelpe. Står det ikke, så står det ikke. Det er Ellen White og adventismen som sier det dere skulle ønske Bibelen sa. Men Ellen White og adventismen er ikke i harmoni med Bibelens lære.


Jesus sa i sin tid at Han ikke var kommet for å endre lov og bud, ikke en tøddel. Jeg vil tro at det også var ment på tiden ettet korsfestelsen.

Vi får friske opp litt av hva som står skrevet i:


Sitat:

Johannes Åpenbaring 22, 14: Velsignet er de som holder Hans bud, slik at de kan ha rett til livets tre, og kan gå inn gjennom byens porter. kjv1611


Hvis ikke dette holder så er det bare at du ikke vil forstå.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 16-6-2008 kl 12:14


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Jesus sa i sin tid at Han ikke var kommet for å endre lov og bud, ikke en tøddel. Jeg vil tro at det også var ment på tiden ettet korsfestelsen.

Du bør omås Guds ord mer samvittighetsfullt og sitere ordrett hva Jesus sa. Han sa, Matt 5:17-19
17 Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.
18 For sannelig sier jeg dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå, før det er skjedd alt sammen.
19 Den som da bryter et eneste av disse minste bud, og lærer menneskene dette, han skal kalles den minste i himlenes rike. Men den som holder dem og lærer andre dem, han skal kalles stor i himlenes rike.

Når Jesus i vers 17 sier at han ikke er kommet for å oppheve "loven eller profetene", så omfatter uttrykket hele Mose lov og alle profetene. Jesus sier altså ikke: "lov og bud", slik du påstår.
Sitat:

Vi får friske opp litt av hva som står skrevet i:

Johannes Åpenbaring 22, 14: Velsignet er de som holder Hans bud, slik at de kan ha rett til livets tre, og kan gå inn gjennom byens porter. kjv1611

Hvis ikke dette holder så er det bare at du ikke vil forstå.

Så var det dette stadig tilbakevendende adventistiske problemet, nemlig at dere går ut ifra at når vi støter på ordet "bud" i Bibelen, så må det selvsagt bety de ti bud. Det er helt feil! Jeg har gjentatte ganger sitert Bibelen på at dette ikke er rett forstått, men dere vil tydeligvis ikke forholde dere til Bibelens mening, bare til Ellen White og adventismen.

Eksempel på Bibelens mening med ordet "bud":
1.Joh 3:23
23 Dette er hans bud, at vi skal tro på hans Sønns, Jesu Kristi navn og elske hverandre, slik han bød oss.

Mener du at Johannes er helt på viddene her siden han ikke er av samme oppfatning som deg og adventismen?

I Bibelen er ordet "bud" i hovedsak synonymt med Guds "ord".




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 16-6-2008 kl 15:51


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Jesus sa i sin tid at Han ikke var kommet for å endre lov og bud, ikke en tøddel. Jeg vil tro at det også var ment på tiden ettet korsfestelsen.

Du bør omås Guds ord mer samvittighetsfullt og sitere ordrett hva Jesus sa. Han sa, Matt 5:17-19
17 Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.
18 For sannelig sier jeg dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå, før det er skjedd alt sammen.
19 Den som da bryter et eneste av disse minste bud, og lærer menneskene dette, han skal kalles den minste i himlenes rike. Men den som holder dem og lærer andre dem, han skal kalles stor i himlenes rike.

Når Jesus i vers 17 sier at han ikke er kommet for å oppheve "loven eller profetene", så omfatter uttrykket hele Mose lov og alle profetene. Jesus sier altså ikke: "lov og bud", slik du påstår.
Sitat:

Vi får friske opp litt av hva som står skrevet i:

Johannes Åpenbaring 22, 14: Velsignet er de som holder Hans bud, slik at de kan ha rett til livets tre, og kan gå inn gjennom byens porter. kjv1611

Hvis ikke dette holder så er det bare at du ikke vil forstå.

Så var det dette stadig tilbakevendende adventistiske problemet, nemlig at dere går ut ifra at når vi støter på ordet "bud" i Bibelen, så må det selvsagt bety de ti bud. Det er helt feil! Jeg har gjentatte ganger sitert Bibelen på at dette ikke er rett forstått, men dere vil tydeligvis ikke forholde dere til Bibelens mening, bare til Ellen White og adventismen.

Eksempel på Bibelens mening med ordet "bud":
1.Joh 3:23
23 Dette er hans bud, at vi skal tro på hans Sønns, Jesu Kristi navn og elske hverandre, slik han bød oss.

Mener du at Johannes er helt på viddene her siden han ikke er av samme oppfatning som deg og adventismen?

I Bibelen er ordet "bud" i hovedsak synonymt med Guds "ord".



Ikke rart man må gå et helt liv å studere for å få noenlunde tak i hva som står i bibelen til dnk/dkk. Det var årsak til at jeg gikk ut av statskirken (bare til opplysning så er jeg ikke adventist, men Sabbaten og budene vil jeg forsøke og holde).

Dkk/dnk, mor og datter, tuftet på babylonske avguder. Dette er årsak til at de ikke kan lese bibelen som den er, det skal bety alt annet enn det som står. Jeg gremmes!!
Tenk så kjedelig, lese bibelen og ikke forstå hva som står der før du har spurt en av disse som driver med vranglære, en av disse hyrder som driver flokken på avveier.

Takke meg til å lese Bibelen som et barn.

.:singing:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
BiZ
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 188
Registrert: 19-3-2008
Bosted: Hole
Brukeren er frakoblet

Humør: Overrasket

[*] opprettet den 16-6-2008 kl 18:36


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av BiZ
Hvorfor i all verden omtales da den "sjuende tiden" som en dag likesom de andre dagene?

[Redigert den 15-6-2008 av BiZ]


Men det gjør det da ikke. Det hebraiske "yom" som er oversatt til dag i 2.Mos 20:10 har følgende hovedbetydninger: "dag", "periode av", "år"

Sabbatshvilen blir nærmere forklart i Heb 4:9, der det ikke viser til den syvende dagen, men"den syvende tiden". I vår tid kan vi vite at "den syvende tiden" begynner når de første seks tusenårs periodene er over. Derfor lever vi nå i den aller siste tid rett før Jesu gjenkomst da de frelste får tre inn i den sanne sabbatshvilen med Gud.


Jeg er enig i at vi fortsatt venter på denne evige hvilen som vi skal inn i, men jeg er ikke enig i at lørdagen er en vanlig dag og at det ikke er et symbol på denne evige hvilen vi skal inn i. Gud skapte på seks dager og hvilte den sjuende. Den sjuende dagen betyr også en vanlig dag, og dermed er den sjuende dagen et symbol på sabbatshvilen og er den dagen uka som Gud velsignet. Gud velsignet en dag, ikke en tid. Hvis man tror på Bibelen slik det står om at Gud skapte på seks dager og hvilte den sjuende, er det helt trygt å tolke også den sjuende dagen bokstavelig.

Og når det gjelder Heb 4,9: Fotnotene leder til Salm 95,11. Og fotnotene til Salm 95,11 sier som følger:

95,11 hvile: ro og fred i det landet som Gud hadde lovt Israel.

Denne hvilen er selvsagt et tegn på det landet som de freslte skal inn i! Og dette tegnet er Sabbaten, altså den sjuende dagen i uka som Gud velsignet. Den er et evig symbol på dette løftet om et godt land.




\"Se, Jeg kommer snart, og lønnen Jeg vil gi, har Jeg med Meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.\" (Åp 22,12)

Tanker og erfaringer i livet med en beundret Far.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
 Sider:  1  2

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen