Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2    4
Forfatter: Tittel: Er søndag Bibelsk helligdag?
elin
Medlem
**




Innlegg: 114
Registrert: 15-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-5-2007 kl 10:05


Hei Willy!

Jeg kan ikke tenke meg at Paulus titulerer dem han irettesetter for himmelske sendebud? I dette tilfelle synes jeg det er historisk klart at han snakker til esseerne som ganske riktig var opptatt av å dyrke Gud etter moseloven, men også hadde lagt til ganske mye selv utover dette. Og... i tillegg dykret de engler! Derfor tror jeg ordet skal brukes slik den vanlige betydningen av ordet er brukt andre steder i NT
Elin
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 29-5-2007 kl 21:11


Sitat:
Opprinnelig postet av elin
Hei Willy!

Jeg kan ikke tenke meg at Paulus titulerer dem han irettesetter for himmelske sendebud? I dette tilfelle synes jeg det er historisk klart at han snakker til esseerne som ganske riktig var opptatt av å dyrke Gud etter moseloven, men også hadde lagt til ganske mye selv utover dette. Og... i tillegg dykret de engler! Derfor tror jeg ordet skal brukes slik den vanlige betydningen av ordet er brukt andre steder i NT
Elin

Elin,
Det hebraiske ordet for engler er "malãk" og betyr budbærer - en som kommer med bud fra Gud, mennesker eller Satan. Altså uansett hvem man kommer med bud fra. Ordet er altså ikke et navn forbeholdt brukt om himmelske vesener. Dette er det viktig å ha klart for seg. Jeg viste til Luk 7:24 som et eksempel, men det finnes mange flere.

Det andre vi bør legge vekt på her er at teksten ikke i noe vers så mye som nevner esseerne. Det er nok - beklager å måtte si det - bare en teori du velger å bygge din fortolkning på. Du har selvfølgelig anledning til å bygge din fortolkning på en hvilken som helst teori du måtte ønske, men det blir feil når du sier at sammenhengen peker på at det tales om esseerne. Det gjør ikke det, Elin.

Som jeg nevnte i forrige innlegg så kan en av Gud tidligere gitt lov eller bud omtales som "menneskers bud og lærdommer" dersom loven/budet er opphevet av Gud og mennesker fortsatt lærer at man skal holde den avskaffede loven eller budet. Det betyr at når mennesker velger å fortsatt pålegge andre å følge en av Gud avskaffet seremonilov, så er det riktig å omtale slik påstått lovlydighet for "menneskers bud og lærdommer". De som går rundt å lærer dette blir omtalt som budbærere, altså "engler", som kommer med bud fra de som holder fast på en slik avskaffet lære. Det er nettopp dette som er tilfelle i Kolosserne 2. Sammenhengen viser at Paulus forkynner Kristus samtidig som han advarer mot å holde seg til den gamle læren; Kol 2:8
"Se til at ingen får fanget dere med visdomslære og tomt bedrag, etter menneskers tradisjoner, etter verdens barnelærdom, og ikke etter Kristus."

At ordet "engler" ofte brukes om himmelske vesener betyr ikke at det alltid har en slik betydning. I dette tilfellet går det jo klart frem av teksten at det er en avskaffet seremonilov Paulus omtaler i Kol 2:8.16-17 "8) Se til at ingen får fanget dere med visdomslære og tomt bedrag, etter menneskers tradisjoner, etter verdens barnelærdom, og ikke etter Kristus. .... 16) La derfor ingen dømme dere for mat eller drikke eller med hensyn til høytider eller nymånedager eller sabbat! 17) Dette er bare en skygge av det som skulle komme, men selve legemet hører Kristus til."




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
elin
Medlem
**




Innlegg: 114
Registrert: 15-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-5-2007 kl 22:31


hei og
jaja,
kommer ingen vei. Jeg har min teori bygget over utlegninger som også andre heldigvis er kommet fram til. Så du ikke de andre argumentene på hvorofr det måtte være eseerne? Det var to argumenter til!
Du har din teori bygget på det du synes virker riktig her. Men det er likevel en tolkning og si at her menes det ikke engler.
Så jaja Willy
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 29-5-2007 kl 23:37


Sitat:
Opprinnelig postet av elin
hei og
jaja,
kommer ingen vei. Jeg har min teori bygget over utlegninger som også andre heldigvis er kommet fram til. Så du ikke de andre argumentene på hvorofr det måtte være eseerne? Det var to argumenter til!
Du har din teori bygget på det du synes virker riktig her. Men det er likevel en tolkning og si at her menes det ikke engler.
Så jaja Willy

Elin, det er ikke negativt å utveksle tanker selv om man ikke lykkes å overbevise at min forståelse er mer rett en en annens. Vi mennesker er nok for opptatt av at "min forståelse er rett og din feil". Slik så jeg på det tidligere, men nå betyr min forståelse svært lite egentlig, bare jeg føler meg sikker på at jeg forstår hva Guds ord sier.

Uansett hva du føler og tror så har jeg lært noe av din fremstilling. Og jo, jeg så dine argumenter for hvorfor det må være esseerne. Jeg klarer bare ikke å se ut ifra Bibelen at det må være slik. :wink2:




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2    4

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen