Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Møteopptak formidles via internett
gana
Storposter

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 18-1-2005 kl 01:11
Møteopptak formidles via internett

http://utsyn.no/showarticle.php?id=1026

http://www.budstikkaradio.no/?ac_id=31
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 18-1-2005 kl 03:49

jaja, om det er flisespikkeri, så la det være det. Men jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor ett nettsted som profilerer og stiller seg bak bedehus forkynnere som Nils Kåre Strøm og "Marit og Irene" velger å ha en reklame for avisen Norge i Dag. Og dermed inndirekte føre hele den konservative bedehus "gjengen" i kontakt med ukritisk hyllest av Benny Hinn m.f.

Det er meg en stadig undring, at kristne i ellers sunne og trygge grupper omfavner personer som står for ett mer israelvennlig syn (hvor Norge i Dag er ett viktig organ.), og på grunn av deres israelsyn ikke våger eller ønsker å kritisere noe annet de sier. De sier jo så mye rett og bra om Israel, så da kan vi ikke være spørrende og skeptisk til resten.

Beklager at jeg sporer av, men slike ting gjør meg til tider frustrert og undrende over hvor naive folk kan være. Jeg er stygt redd for at ellers konservative miljøer med sunn og trygg forkynnelse på denne måten åpner bakdøra på gløtt, så folk i sine hjem utenfor bedehuset tar til seg av trosbevegelsens vranglære i rikt månn. Og da er det ikke lenge før Benny Hinn står på talerstolen på NLM's landsmøte. For å sette det på spissen.

Det er en gruende naivitet og "du skal ikke tenke selv" mentalitet i kristenheten. Ikke bare i karismatiske miljøer hvor spørsmål ved læren blir fordømt som kritisk ånd, men også i de "trygge og gode" bedehusene hvor "alt er som før".

Men... for å komme tilbake til poenget i tråden.
Så bra da :D at det kommer mer kristen forkynnese på nettet. Marit og Irene står for meg som en stor manifestasjon på en stor Gud. At disse aldrene damene kan stå i vekkelse på Ogna (nord for Egersund, sør for Stavanger) i uke etter uke (dette var høsten 2002), og fyrkynne rett fra Bibelen uten at noen detter i bakken eller får underlige skjelvninger. At de synger gamle trauste "utrangerte" salmer, uten stadig repeterende mantra, men med lange vers, gjerne i moll. Og at det på hvert eneste møte er titalls ungdommer som søker forbønn, blir frelst eller får en ny start i kristenlivet. Det folkens, det er ett under. Og det er for meg en mye sterkere manifestasjon av den hellige ånd enn at en menighet i USA trekker titusener ved å bruke markedsføringsmetoder adoptert fra næringslivet. (Ja, tenker her på Willow Creak.) Folkens: Ingen kommer til Jesus, om ikke Faderen drar ham. Og troen kommer av forkynnelsen. To tilsynelatende glemte Bibelvers der.

Nils Kåre strøm er heller ingen ung mann. Min etterhvert godt voksne mor kjenner til ham fra sin ungdoms trasking på teltmøter. Men rundt 2001 (husker ikke helt korekt tidspunkt i farta) sto han i en vekkelse på Karmøy som varte i over ett år, og som gjorde store synlige underverker i ungdomsmiljøet der. Desverre er nok frafallstatistikken også relativt høy, men det sier også Bibelen at den nok vil være (lignelsen om såmannen). Det arbeid som "kjedelige Nils Kåre", og andre med trekspill og salmeboka står i, er fundamentalt forskjellig fra trospredikanter som trekker milioner til en enkelt kveld i Nairobi, hvorpå "kristenpressen" slår opp at en million har blitt frelst. Frelst? hvor ser man resultatene i ettertid? Hvilke synlige frukter ser man annet enn at folk lot seg lede inn i en ekstase av en karismatisk "trollmann" som gir dem brød og sirkus?

Nei folkens. Bibelens ord, rett fra boka. Og en forkynner som med hele sitt liv vitner at det er sandt. Det er hva som har frelst, frelser, og kommer til å frelse, barn, ungdommer, voksne og eldre.

Ett av de sterkeste vitnesbyrd jeg har hørt var en godt aldrende, vill tippe rundt 80 år gammel kvinne, som i misjonsalen i Grimstad vitnet om hvor godt det var for henne å komme tilbake til Gud etter å ha kastet bort alle sine ungdomsår på verdens gods og gull. Og når Nils Kåre sang og spilte etterpå, da fikk jeg en ny start i mitt kristenliv. Ett kristenliv jeg trudde alt var i orden med, men som jeg den kvelden forsto at i stor grad var bygd på mitt eget hverk, og ikke på Guds. Og dermed var ett kristenliv som sto for fall om jeg ikke gav min arena over til Gud.

For all del, hverken Marit og Irene, eller Nils Kåre, eller noen av samme slag er mere enn ett menneske. Vi må huske på ordene i 1.Kor. 1 12-13 Men som mann synger i en Negro Spiritus, vil jeg høyt synge. Give me that old time religion, it's god anough for me.

«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
gana
Storposter

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 18-1-2005 kl 05:06

Det var et veldig bra innlegg du hadde der Kristnerd :up:
Tror faktisk like godt jeg sier ja og amen til alt sammen :yes:
Minelab
Forumaspirant
*

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 18-1-2005 kl 14:07
Idag

Sitat:
Originally posted by Kristnerd
jaja, om det er flisespikkeri, så la det være det. Men jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor ett nettsted som profilerer og stiller seg bak bedehus forkynnere som Nils Kåre Strøm og "Marit og Irene" velger å ha en reklame for avisen Norge i Dag. Og dermed inndirekte føre hele den konservative bedehus "gjengen" i kontakt med ukritisk hyllest av Benny Hinn m.f.

Takker for interessen!
Vil bare forklare hvorfor denne linken lå ute hos oss: I 2004 fikk vi en liten bytteavtale med reklame for www.budstikkaradio.no i Norge i Dag, mot denne linken på vår webside i et halvt år.. Den tiden var ute forlengst så det var veldig greitt med denne påminnelsen!
Det er mye 'fremmed' stoff i denne avisen for en med mitt syn, men det er det ikke så mye en kan gjøre med.. Det er ikke vi som skal sortere til slutt..
Matt. 13, 24 - 30 får meg til å gå litt stilt i dørene angående slikt. Men vi vet hvor vi føler oss hjemme!!

Med hilsen fra webmaster....
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator

Brukeren er frakoblet

[*] opprettet den 18-1-2005 kl 19:00

Takk for rask tilbakemelding :)
Håper du tar deg tid til å lese litt av begrunnelsen for hvorfor jeg med flere er kritiske til Benny Hinn, med hans like. Se gjerne igjennom de trådene vi har samlett under "utvalgte tråder" her i forumet. Og jeg vil anbefale en med mediabakgrunn som deg til å også bestille den filmen vi tilbyr, som tar opp spørsmålet her.

Vet ikke hvor mye du har rukket å lese ellers i forumet, men min bakgrunn er altså at jeg har vanket endel i NLM grupper. Vert elev på Drottningborg VGS og på Fjelltun Bibelskole. Likevell anser jeg megselv som karismatiker, og er i dag medlem i Trondheim Frikirke. Men jeg er bekymret rundt veldig mye usunn karismatikk. Både i ytringsform, men aller mest i lære.

Jeg vil ytre ett ønske om at personer som deg, med fotfeste innenfor kristen medievirksomhet leser og tilegner seg kunnskap om teologiske finurligheter som JDS, Latter Rain, "åndelig krigføring". OSV. Etter å ha vert oppe med dette nettstedet i nå godt over ett år har det blitt skrevet en god del om dette.

Jeg er fullstendig enig i at vi skal gå stilt i dørene angående endel ulikheter, vi ser alle stykkevis og delt. Men når en gruppering med slik lære som på meget fundamentale områder strider mot Bibelen som helhet. Ja nermest river grunnen under enhver TVERRKIRKELIG bekjennelse, og det synes som at en voksende gruppe i nesten enhver krets glefser over dette og aksepterer det uten å sjekke læren som ligger bak. Da blir jeg skremt. Jeg sier ikke at så er tilfelle hos deg. Jeg kjenner ikke til deg som person, og viste heller ikke noe som helst om "budstikka radio" før jeg i går tittet innom deres nettside for første gang. Men jeg vil tro at du gjennom ditt virke kan komme i kontakt med folk som hjemme i sin stue ser Benny Hinns daglige satelitt og internett overførte programmer. Og når ingen forteller dem at dette er forførende lære, så mangler folk evnen til å se det selv. Desverre.

Vi er vokst opp med formaninger mot Jehovas vitner og mormonerne. Men mot dette nye er det ingen som formaner. Sannsynligvis, vil jeg anta, på grunn av manglende kunnskap om det. Og jeg vil ikke nødvendigvis anklage de som blir forført heller. Det skjer jo så mange tegn og under blandt disse.

Det er bare det, at tegn og under aldri har vert ett bevis på at Gud er opphavsmannen. Som "karismatiker" kan jeg undre meg på manglende tungetale, tilbekholdenhet i å tro på helbredelse m.m. Og i diskusjon med personer fra Trosbevegelsen som vi som er opphavsmenn bak dette nettsted helt klart mener er vranglære, så må jeg gi dem rett i at Bibelen sier (Markus kapittel 16.)

17 Og disse tegn skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder, de skal tale nye tungemål, 18 og de skal ta slanger i hendene; og om de drikker dødelig gift, skal det ikke skade dem. De skal legge hendene på syke, så de blir friske.»

Men den sier også:

Matteus kapittel 7.
22 Mange skal si til meg på den dag: Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, og drevet ut onde ånder ved ditt navn, og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn? 23 Men da skal jeg si dem rett ut: Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!

Dette er alvårlig og viktig. Konsekvensen av å ikke ta dette opp er absolutt:

Matteus kapittel 24.

4 Jesus tok til orde og sa:
Pass på at ikke noen fører dere vill! 5 For mange skal komme i mitt navn og si: «Jeg er Messias.» Og de skal villede MANGE.

(min utheving.)

Angående Matteus 13, 24-30. Så er det klart, intet menneske må ta Guds plass og påberope seg retteten og evnen til å felle en endelig dom. Men at vi ikke selv skal luke bort "ugresset", betyr vell ikke at jeg skal tie stilt om at det finnes, og stiltiende se på at det sprer seg.

Paulus oppfordrer til at enhver skal formane sine søsken i kjærlighet. Jeg har blitt anklaget for å gjennom dette forum spre hat og yppe til stridighet. Det er absolutt ikke min hensikt og mål. Men jeg ønsker å fortelle om den utviklig jeg aner konturene av. Noe mer kan jeg ikke gjøre. Dommen, og det aktive bortlukningsarbeidet er Guds område. Men jeg vil tale, så får enhver høre om han vil.

Jeg forventer ikke at du eller andre skal gå inn i aktiv tjeneste rundt dette. Men jeg skulle ønske at folk tar seg tid til å lese begrunnelsen som finnes. Vi vil intet menneske noe vondt. Men vi ønsker å peke på usunn lære. Slik generasjoner på genereasjoner har gjort før oss.

Jeg er faktisk, når sant skal sies skremt over endel trekk ved mine medelever på Fjelltun. De var på alle måter herlige kristne brødre og søstre, hvor flere nå er i aktiv tjeneste rundt om kring. I så måte er jeg ydmyk ovenfor dem, jeg som ikke er i noen fulltidstjenste i Guds rike. Det er heller ingen områder i undervisningen på Fjelltun jeg er skeptisk til. Men mangelen på spørsmål fra elevene, og tendensen til å stiltiende akseptere.

Dersom de samme ungdommene hadde havnet på en helt annen sammenheng, og hatt samme innstilling ville de vert åpent bytte for vranglæren.

Vi som kaller oss lutheranere. Har vi blidt så lutherske at vi ikke lengre kan lese Bibelen selv og stille spørsmål? Var det ikke det Luther ønsket at folk skulle gjøre når han startet oversettingen av Bibelteksten?

Det er tillatt å tale mot homofili, kvinnelige prester, abort, alkohol, medias skjeve dekning av Israel konflikten osv. Og det er selvfølgelig bra. Men på andre områder tier vi, er vi redde for å selv bli irettesatt? Og i tilfelle hvorfor er vi det? Framhever ikke Paulus formaningen som noe bra og riktig? Dersom det er slik at jeg tar feil i alt det jeg peker på, er det ikke da likevell riktig av meg å skrike ut om det. Slik at kristne brødre og søstre får vite hvilken farlig og kritisk vei jeg har havnet på, så de dermed kan formane og veilede meg?

[Edited on 9-2-2005 by Kristnerd]

«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"

Gå til topp