Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Bøker
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-1-2005 kl 15:42
Bøker


Jeg fant ikke no bedre egnet forumsted for å starte denne topicen. Jeg tenkte på å poste det under kategorien film, mend ere får heller flytte dette innlegget dersom dere finner et bedre sted for det :) ok...

Med sin bok "Om mysteriene. En dåpskatekese av Ambosius, biskop av Milano" gir Asle Dingstad oss en nyttig - og ikke minst viktig – innføring i dåp og undervisning i oldkirken,

Har noen lest denne boken? Jeg har i det siste forandret mitt syn på gjendåp, men kanskje det ikke er riktig av meg. Dersom lutherske kirker ser sin feil med dåpen, da burde vel det være nok til å støtte gjendåp kanskje?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Abelard
Medlem
**




Innlegg: 116
Registrert: 25-12-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-1-2005 kl 17:01


Beklager PeterDJ, men hvis du ser etter begrunnelser for voksendåpens eksklusivitet, skal du nok ikke lese denne boken.

En god innføring i oldkirkens dåpspraksis er dette riktignok.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-1-2005 kl 18:23
Ok


Skjønner...

Selv om jeg ser på det som troens dåp da. Vet at mange sier voksendåp men det er uriktig siden 13 åringer og så langt ned som 6 åringer, døpes. Om det er gjendåp eller første dåp spiller vel ingen rolle. Det er jo uansett troens dåp, det jeg mener med troens dåp er at jeg tenker på det som den ene dåpen det er snakk om i bibelen, hvor Paulus sier: For vi har en dåp, en tro, et håp, en Herre etc etc..

Uansett har jeg i det siste tenkt at gjendåp er unødvendig iom at barna hører himmelriket til og at de sånn sett tror på sett og vis da de blir døpt som barn. Men dette er jo kanskje ikke livsviktig da. Men det gjør jo at jeg ikke vil gå å henge folk dersom de ikke vil døpes for ANDRE gang. De som tar imot Jesus liksom. Jeg henger jo ikke ut folk uansett hva det gjelder, men dere skjønner sikkert hva jeg mener likevel.

Okok.. men da var saken avklaret da :) Hehe..
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-1-2005 kl 19:09


Like feil som det er å kalle "troendes dåp" for våksendop, er det å snakke om "barnedåp". Da dette mest korekt kalles for "Troens dåp".

Hva ligger da i forskjellen på Troendes, og Troens? Vell... kanskje det ikke er så dumt å lese den boken? Der vil du nok se at oldkirken. Det vil si allerede de første generasjoner etter de 12 apostler, praktisere dåp av barn, født av kristne foreldre. Og du vil antagelig (har ikke selv lest boken.) finne hvilket skriftmateriale fra Bibelen de begrunnet dette med.

En annen bok, som jeg har lest, og som tar opp dette er boken "Tro og dåp" av Arnfinn Østerberg Luther forlag

Her finner du en objektiv beskrivelse av de forskjellige kirkesamfunns dåpspraksis, og de forskjellige Bibelsted som brukes som begrunnelse for de forskjellige måter å tenke rundt dåpen. Du finner også fakta opplysninger om oldkirkens dåpspraksis, og om dåpslignende ritualer i jødedommen på Jesu tid. Boken er ikke lang, og selv om den er teologisk er den relativt lettlest. Den gir en veldig grundig innføring i dåps debatten, selv om om du ikke skulle bli enig med forfatteren.

Forfatteren er forøvrig født og oppvokst som metodist, og dømt som barn der. Tok senere troendes dåp som student, aktiv i en pinsemenighet. Der fungerte han også som ungdomspastor. Han studerte teologi, og endrett nok engang dåpsyn. I dag er han pastor i Kristiansand Frikirke. (Den evangeliske Lutherske Frikirke.)

Jeg vil poengtere at kun de siste kapitlene hvor forfatteren omtaler sin vandring og sin begrunnelse for luthersk dåpsyn er å regne som subjektiv. Hele resten av boken er i overraskende grad objektivt skrevet.

Dette er som sagt ingen tykk og tung bok, men har likevell fått med seg veldig mye relevant og viktig om temaet.

Boken anbefales for alle, uansett kirkesamfunn. Dette er ikke luthersk proppaganda.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Abelard
Medlem
**




Innlegg: 116
Registrert: 25-12-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-1-2005 kl 21:30


Å snakke om gjendåp blir teologisk sett også feil, ettersom alle kirkesamfunn anerkjenner at det bare er en dåp og at denne bare skal utføres en gang.

De gangene man faktisk gjendøper er fordi man ikke anerkjenner den første dåpen som gyldig. Pinsevenner dåper barnedøpte på nytt fordi de ikke anser barnedåpen som en gyldig dåp. Likeledes vil alle trinitariske kirkesamfunn døpe en person på nytt som bare har blitt døpt i Jesu Kristi navn, av UPC f.eks.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen