Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Lys
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-1-2005 kl 08:50
Lys


Har dere noe lys å komme med, noe til oppbyggelse? Noe vesentlig som mange kristne hopper over? vel, nå tror jo jeg at jeg har sett noe som ingen andre har sett, som så klart er tull.. men likevel er det nytt for meg, så derfor deler jeg det her. Selv om jeg ikke er skråsikker på om min tolkning er den riktige. Her er det jeg tenker på:

For skapningen lenges og stunder efter Guds barns åpenbarelse; skapningen blev jo lagt under forgjengelighet -- ikke godvillig, men efter hans vilje som la den derunder -- i håp om at også skapningen skal bli frigjort fra forgjengelighetens trældom til Guds barns herlighets frihet.

Det jeg tenker etter å ha lest dette er at Skapningen måtte dø pga synden fordi ellers ville vi levd evig i synd uten Gud på jorden, dersom det ikke fantes død som konsekvens av synden. For det står at han la skapningen under forgjengelighet for at vi skulle få håp. Altså gjennom døden har vi en mulighet for å bli renset. Er det sånn å forstå?]

[Edited on 10-1-2005 by PeterDJ]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-1-2005 kl 19:27
Nåde - Lov


Men han snudde seg og talte strengt til dem. «Dere vet ikke hva ånd dere er av,» sa han. «For Menneskesønnen er ikke kommet for å ødelegge menneskeliv, men for å frelse.»

Dødens tjeneste og livets tjeneste..
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-1-2005 kl 23:18


Sitat:

Det jeg tenker etter å ha lest dette er at Skapningen måtte dø pga synden fordi ellers ville vi levd evig i synd uten Gud på jorden, dersom det ikke fantes død som konsekvens av synden. For det står at han la skapningen under forgjengelighet for at vi skulle få håp. Altså gjennom døden har vi en mulighet for å bli renset. Er det sånn å forstå?


Tja... det kan jo være ett moment.
Men husk på dette fra syndefallet:

1M 2:16f
16 Og Gud Herren bød mennesket: Av hvert tre i hagen kan du fritt ete,
17 men treet til kunnskap om godt og ondt, må du ikke ete av, for den dag du eter av det, skal du visselig dø.

1M 3:2-4
2 Kvinnen sa til slangen: Vi kan ete av frukten på trærne i hagen,
3 men om frukten på det treet som er midt i hagen, har Gud sagt: Dere skal ikke ete av den og ikke røre den, for da dør dere.
4 Da sa slangen til kvinnen: Dere kommer slett ikke til å dø!

--- og det så ut som slangen hadde rett, for de døde ikke umiddelbart. Uansett om man tar disse tre-fire første kapitlene i Bibelen symbolsk eller bokstavlig, så er det altså syndens eksistens, og det første syndefallet som fører døden inn som en realitet. Hypotetisk sett, hadde ikke Adam og Eva falt i synd, og heller ingen andre etter dem, ville ikke døden som realitit kommet inn.
Vi ville alle levd evig på jorden, i felleskap med Gud.

Men nettopp dette er det frelsen gjenoppretter. Den første død skal vi alle igjennom. For:

Rom 6:23:
For syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.

Rom 5:12
12 Derfor, likesom synden kom inn i verden ved ett menneske, og døden på grunn av synden, og døden slik trengte gjennom til alle mennesker, fordi de syndet alle –

Men, på grunn av en annen manns død. Nemlig Jesus død, vil vi, ved vår tro, vekkes opp til ett nytt liv på en nyskapt jord. Og denne evighetstilstanden er gjenopprettet.


Rom 5:18-21
18 Altså, likesom én manns overtredelse ble til fordømmelse for alle mennesker, slik blir også én manns rettferdige gjerning til livsens rettferdiggjørelse for alle mennesker.
19 For likesom de mange kom til å stå som syndere ved det ene menneskes ulydighet, så skal også de mange stå som rettferdige ved den enes lydighet.
20 Men loven kom til for at fallet skulle bli stort. Men der synden ble stor, ble nåden enda større!
21 Og likesom synden hersket ved døden, så skal også nåden herske ved rettferdighet til evig liv ved Jesus Kristus, vår Herre.

[Edited on 10-1-2005 by Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-1-2005 kl 23:46
:)


Det var jo akkurat det med syndefallet jeg tenkte på. Gud gjorde oss forgjengelige altså dødelige PGA synden fordi vi skulle ha håp. Det er GRUNN til at de døde. Fordi Gud ble vred, men også fordi han visste at vi kunne ikke leve evig med synd dersom vi skulle leve med han derfor måtte vi dø og når Jesus døde forkynte han evangeliumet for dem slik at de skulle bli renset. Men dette er jo sikkert bare tøv egentlig.... huffhuff :) men uansett så er dette verset eller versene om gorgjengelighet pga at det skulle være håp et veldig interessant vers, i allefall så lenge jeg ikke får mening ut av det! hehe :) mystefistisk...

[Edited on 10-1-2005 by PeterDJ]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-1-2005 kl 19:14


Sitat:

Det er GRUNN til at de døde. Fordi Gud ble vred, men også fordi han visste at vi kunne ikke leve evig med synd dersom vi skulle leve med han derfor måtte vi dø og når Jesus døde forkynte han evangeliumet for dem slik at de skulle bli renset.


Har faktisk aldri tenkt over det på den måten :) Som sagt, i første omgang er døden en straff. (Syndens lønn.) Men at denne Guds straff faktisk hindrer oss i å leve evig, borte fra Gud. Joda, det er absolutt en måte å tenke på det. Og jeg kan ikke si at den er gal.

Om du ikke skal bygge noen stor teologi rundt dette, så er det ihvertfall en god trøst og egen oppbyggelse. Takk for at du delte det :)




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-1-2005 kl 11:50
Hehe


Skulle bare mangle kristnerd.

Jeg lå her en natt og leste at skapningen ble lagt under forgjengelighet i håp om at de skulle bli frelst. Og når det står forgjengelighet regner jeg med det har med døden å gjøre? Kanskje noen har gode oversettelser, eller forstår gresk? heh :) Jaja... så var det ikke bare en straff, men også en nåde i døden, så framt det betyr det jeg tror. :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen