Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Moses to hustruer?
Solani
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 22
Registrert: 1-8-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-12-2004 kl 17:32
Moses to hustruer?


Hadde Moses to hustruer? 4 Mosebok Kap. 12 vers 1, sies det at Moses ektet en etiopisk kvinne;

Engang talte Mirjam og Aron ille om Moses for den etiopiske kvinnes skyld som han hadde tatt til hustru; for han hadde ektet en etiopisk kvinne.

Vi kan også lese fra Bibelen i 2 Mosebok Kap. 2 vers 21 at Moses allerede hadde ektet Sippora;

Og Moses samtykket i å bli hos mannen; og han lot Moses få sin datter Sippora til hustru.

Enten er denne etiopiske kvinnnen Sippora, eller så hadde Moses to hustruer. Men Sippora var jo en kvinne fra Midian, og det virker jo som om det ikke kan være snakk om samme kvinne, for tidligere referanser til Sippora, levner ingen tvil om at hun var en midianitt;

Exo 3:1 Og Moses gjætte småfeet hos Jetro, sin svigerfar, presten i Midian, og han drev engang småfeet bortom ørkenen og kom til Guds berg, til Horeb.

Exo 18:1 Jetro, presten i Midian, Moses' svigerfar, fikk høre alt det Gud hadde gjort for Moses og for sitt folk Israel, hvorledes Herren hadde ført Israel ut av Egypten.

Noen vil kanskje innvende at Moses evt. giftet seg med den etiopiske kvinnen etter at Sippora var død. Dette virker usannsynlig. For kort tid etter utgangen av Egypt kommer Moses svigerfar og ”leverer” Moses kone og hans sønner som han hadde sendt ut av Egypt før utgangen, følgende bibeltekster viser dette, at Sippora ble med til Egypt, og ble sendt hjem til Midian tidligere:

Exo 4:20 Så tok Moses sin hustru og sine sønner og satte dem på asenet og vendte tilbake til Egyptens land; og Moses tok Guds stav i sin hånd.

Exo 18:1 Jetro, presten i Midian, Moses' svigerfar, fikk høre alt det Gud hadde gjort for Moses og for sitt folk Israel, hvorledes Herren hadde ført Israel ut av Egypten.
Exo 18:2 Da tok Jetro, Moses' svigerfar, Sippora, Moses' hustru, som Moses før hadde sendt hjem,
Exo 18:3 og hennes to sønner -- den ene hette Gersom, for Moses hadde sagt: Jeg er blitt gjest i et fremmed land,
Exo 18:5 Da nu Jetro, Moses' svigerfar, kom med hans sønner og hans hustru til ham i ørkenen, der hvor Moses hadde slått leir, ved Guds berg,
Exo 18:6 sendte han bud til Moses og sa: Jeg, din svigerfar Jetro, kommer til dig med din hustru og hennes to sønner.

Kort tid etter dette blir pakten for Israels folket opprettet, Moses får de ti bud, og resten av loven på fjellet Horeb. Dette må jo da bare være uker etter utgangen.

Etter at lovene er gitt, kan vi lese denne beretningen i 4 Mosebok Kap 12 at Moses ekter en etiopisk kvinne. Slik jeg leser det fra Bibelen er dette bare uker, eller måneder etter utgangen av Egypt, og tidspunkten for opprettelsen av pakten.

For i samme bok kan vi lese om forbannelsen over at folket ikke ble værende i pakten, og de blir dømt til å vandre 40 år i ørkenen før de fikk komme inn i landet som følt over av melk og honning;

Num 14:20 Da sa Herren: Jeg har tilgitt dem efter ditt ord.
Num 14:21 Men sa sant jeg lever og hele jorden er full av Herrens herlighet,
Num 14:22 så skal alle de menn som har sett min herlighet og de tegn som Jeg har gjort i Egypten og i ørkenen, og som nu har fristet mig ti ganger og ikke hørt på min røst,
Num 14:23 sannelig, de skal ikke se det land jeg bar tilsvoret deres fedre; ingen som har foraktet mig, skal få se det
Num 14:34 Likesom I utspeidet landet i firti dager, således skal I lide for eders misgjerninger i firti år, et år for hver dag; og I skal kjenne at jeg har vendt mig bort fra eder.
Num 14:35 Jeg, Herren, har sagt: Sannelig, således vil jeg gjøre med hele denne onde menighet, som har sammensvoret sig mot mig; her i ørkenen skal de gå til grunne, her skal de dø.

Altså slik jeg ser det, er ikke Sippora død, da det er kort tid mellom disse beskrevne begivenheter. Det er to muligheter, enten hadde Moses to hustruer, eller så var Sippora den etiopiske kvinnen.

For meg virker det første mest logisk, slik som tekstene framstår. Men det er klart, er det slik vil dette få problemer med den gjengse oppfatning innenfor kristenheten i dag, og synet på ekteskap og definisjonen av hor. Men Mosebøkene viser jo at det var fullt mulig å ekte flere, og at det er dagens kultur som ikke godtar dette, altså flere koner. Bibelen sier for eksempel:

Deu 21:15 Når en mann har to hustruer, en som han elsker, og en som han ikke synes om, og han har fått sønner med dem begge, både med den han elsker og med den han ikke synes om, og den førstefødte er sønn til den han ikke synes om,
Deu 21:16 da skal han, når han skifter det han eier, mellem sine sønner, ikke ha lov til å la sønnen til den han elsker, få førstefødselsretten fremfor sønnen til den han ikke synes om, han som er den førstefødte.

Er det da utenkelig at også Moses hadde to hustruer, Bibelen sier jo dette også, men det blir ikke ofte nevnt.

Det er også interessant og se at Herren ikke refser Moses for dette, men Han refser Aron og Mirjam for deres påpekelse av ”synden” Moses hadde begått. Les hele kapittel 12 i 4. Mosebok.

Ville store deler av kristenheten i dag sammen med Aron og Mirjam, vært med i ”lynsjegjengen” som dømte Moses etter menneskebud, mens Gud dømte oss i samme gjeng for synd?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-12-2004 kl 01:14


Husk at før moses fikk de to steintavlene eksisterte det ingen lov. Loven kom ved moses, ETTER utvandringen fra egypt..

:)




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen