Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Listen over sekter som eksisterer i Norge er oppdatert!
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-11-2004 kl 14:29
Listen over sekter som eksisterer i Norge er oppdatert!


http://www.upcscandinavia.com/ - "United Pentecostal Church International" .apostolistisk ikke-trinialsk pinsesamfunn med ca. 7 menigheter i Norge. Døper bare i Jesu navn. Dans i ånden. Alle ber (skriker) høyt samtidig, falling i ånden osv.


http://www.mamut.com/apostrof - Apostolistisk tro, en avlegger av "apostolic faith mission". Har 5 menigheter i Norge. Bekjenner seg til helligjøringslæren.

http://www.budskapet.no/ - "Endetidens Budskap" .Branham-menigheter (pinsesamfunn). Har Gudstjenester fast en rekke steder i landet. (Skien, Moss, Sarpsborg, Kristiansand, Oslo er de stedene jeg foreløpig har funnet frem til) Ganske sikker på at de bare døper i Jesu navn.

http://www.oslokristiforsamling.no/ - en direkte sekt, og avlegger av "International Churches of Christ". Ser på seg selv som eneste kristne menighet osv. men fremstiller seg gjerne som en helt vanlig menighet, og oppfattes av de fleste Norske kirkesamfunn også som en vanlig menighet pga. uvitenhet.

http://www.nardus-menighetene.no - Ikke-trinialsk Pinsesamfunn. Holder møter 11 steder i landet. Døper bare i Jesu navn.

http://www.dnak.no/ - Den Nyapostoliske Kirke. Apostolistisk kirkesamfunn. Utkastet av "Den katolsk-apostolske kirke" som før hadde en rekke menigheter i Norge. Ble kastet ut fordi de utnevnte nye apostler fordi DKAL nektet å utnevne nye apostler etter de opprinnelig utnevnte.

http://www.nccg.org/gnpk/ - "Guds Nye Pakts Kirke" Veldig sært. F. eks eneste Norske trossamfunn som går god for flerkoneri.

http://www.csherald.com/GV/CSPS/HERALD/norwegian/norwegian.j... - Kristen Vitenskaps Kirke. Har aktivitet noen steder i landet. Først og fremst Oslo der deres hovedkvarter med eget kirkebygg osv. ligger. Er kjent for sin fornektelse av av materiens eksistens til fordel for åndens eksistens. Mener at du kan påvirke det fysiske psykisk.

http://www.samfundet.org
En ekstrem luthersk menighet med 5 kirker og 4 skoler som bekjenner seg mer eller mindre som den eneste sanne menighet i Norge.

www.kristensamfunnet.no
"kirkesamfunn" som i stor grad er tilknyttet Steiner-skolene. De har en lære som er et sammensurium av diverse sære læresetninger, og tror dessuten på reinkarnasjon.

http://www.brunstad.org
Den Kristelige Menighet AKA "Smiths Venner":
(Brunstad er deres verdenshovedkvarter og verdens-stevnested i Stokke, Vestfold)

http://www.watchtower.org/languages/norwegian/index.html - Jehovas Vtiner\Vaktårnselskapet. De fleste kjenner vel til disse gutta...

http://www.sistedagershellige.no/ Jesu Kristi Kirke av de siste dagers hellige. Også kjent som Mormonere.

http://www.adventist.no/ - Syvendedagsadventistsamfunnet. Den mest åpne sekten, men bekjenner seg fortsatt til sin profet Ellen White, og har fortsatt overført veldig mye av loven til dagens menighet.

http://www.thefamily.org/ - Tidligere kjent som sekten Children of God ledet av nå avdøde David Berg, også kalt Moses Berg som de regnet som en profet. De har aktivitet i Norge, men holder veldig lav profil. Dessuten har de lagt seg på en linje der de vil infiltrere eksisterende menigheter og overta dem. Derfor holder de seg ofte veldig hemmelig.

http://www.enhet.no/dff01.htm - Den Forente Familie (Unification Church) Sekt kjent for veldig avansert hjernevask. Praktiserer massebryllup og arrangerte ekteskap. Tror deres leder er den tredje Messias og mye annet rart. Best kjent som "moon-sekten". Har relativt stor aktivitet i Oslo.

http://holywar.org/indexnorge.html - En tradisjonalistisk gren av den katolske Kirke. Kaller seg "The Scandinavian Roman Catholic Apostolate" De er blant annet sterkt antisemmitistiske, mener prekenene skal holdes på latin og endel andre gamle katolske dogmer. Annerkjenner ikke vatikankonsilet der det ble gitt en unskyldning til Jødene. Hvorvidt dette er en menighet vet jeg ikke, men jeg vet at de har en eller flere "venneflokker".

http://www.wcg.org/No/des/index.htm - Guds Verdensvide Kirke. bedre kjent som "worldwide church of God" eller Armstrong-bevegelsen. Kirkesamfunn med mange fellestrekk med syvendedagsadventistene. Har noen menigheter i Norge.






Hvis noen kan gi meg flere linker er hadde det vært kjempebra!

Jeg holder nemlig på å bygge opp et lite "sekt-leksikon" på hobby-basis...




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Alf
Juniormedlem
*




Innlegg: 14
Registrert: 8-12-2004
Bosted: Mjøndalen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-12-2004 kl 12:54


Dette var en kjempeinteressant liste. Særlig interessant med de linkene til ikke-trinitariske pinse-samfunnene. Jeg trodde disse samfunnene på det nærmeste var utdødd.

Jeg har et spørsmål til linken om The Worldwide Church of God. Det samfunnet har jo vært gjennom en ufattelig interessant endringsprosess, hvor de ifølge dem selv og uavhengige kilder har forlatt storparten av sine sekteriske standpunkter og blitt et evangelisk trossamfunn som anerkjenner andre kristne fullt ut. Også lørdags-påbudet har de forlatt, etter hva jeg har forstått. Hva er grunnen til at du fremdeles anser dem for å være verdig en plass på din sekt-liste?
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-12-2004 kl 16:09
Listen over sekter som eksisterer i Norge.


Litt om adventistsamfunnet!

Siden eg har bakgrunn i SDA og dermed kjenner dette kirkesamfunn fra innsiden, har eg noe på hjertet.

Selv om mange adventister ynder å kalle for "hatsider" de internettsider som dokumentere hva dette religiøse samfunn står for, er det en kjennsgjerning at tusenvis av tidligere medlemmer i dette system har fått hjelp ut i åpent landskap nettopp p.g.a. disse.

Det er mange vitnesbyrd om dette tilgjengelig på disse sider. Selv om E.G.W. har "profetert" om at det er disse tidligere "frafallne" som skal bli de største motstanderne av "sannheten" i de siste dager, er det heldigvis svært mange som er i stand til å sjekke i kildene om det virkelig er slik adventistene lærer.

På denne bakrunn anbefaler eg følgende nettsted:

http://www.truthorfables.com/

Denne gir deg et godt utganspunkt for en "undersøkende bedømmelse" av adventismen både før og nå!

[Edited on 9-12-2004 by Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
bus
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 118
Registrert: 29-3-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-12-2004 kl 17:25


Kanskje Larss kan liste opp for oss hvilke som ikke er sekter?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-12-2004 kl 23:56


Hei og velkommen til forumet Alf!


Det stemmer det du skriver om "Guds universielle kirke".

Alikevel klarer jeg ikke å fri meg fra tanken om at dette samfunnet ikke har blitt mindre sekterisk når deres undervisning om "den enkle sannhet" igjennom de siste 50 årene blir forandret totalt over natta av toppledelsen.

Selv om de da har beveget seg et kjempesteg i evangelisk retning så ser jeg ikke helt hvordan man har kunnet "snu" et kirkesamfunn med så godt som alle av deres predikanter over natta.


Samtidig så vet jo jeg for lite om dette. Denne nye lederen kan jo være "Guds universielle Kirkes"s Luther for alt jeg vet...


Dette minner meg litt om reformene i "Den Kristelige Menighet" som er gjennomført i en noe lignende stil etter hva jeg har skjønt.

Man må jo huske at en menighet kan være veldig sekterisk selv om den har en tilsynelatende sunn lære.

[Edited on 9-12-2004 by Larss]




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-12-2004 kl 00:13


Jeg tok en tid på deres hjemmeside nå:

http://www.wcg.org/

Og jeg må jo egentlig si at de ihvertfall gir et ekstremt bra inntrykk av å være fullstendig reformert på sine hjemmesier.

Spessielt når jeg ser på linkene på kirkesamfunnets offisielle side side så virker de ihvertfall i sin fasade helt rerformete.

De linker til og med til en web-side som handler spessielt om hvorfor man IKKE skal feire sabbaten :-)

Ellers linker de til andre kjente som Hank Hanegraaf, (en de bedre kjente apologeter i USA) og Anne Graham Lotz. (datter av Billy Graham).




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Alf
Juniormedlem
*




Innlegg: 14
Registrert: 8-12-2004
Bosted: Mjøndalen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-12-2004 kl 00:56
DKM


Takk for velkomst, Lars :).

Jeg får inntrykk av at reformasjonen av WCG har vært en smertefull prosess som førte til en dyptgripende splittelse, og at ledelsen har gjort seg selv ufattelig sårbar ved å ta så utvetydig selvkritikk som de har tatt. Det er tillitsvekkende, men nok ikke noe som frister til etterfølgelse for andre trossamfunn.

Ellers synes jeg ikke dette er sammenlignbart med Den Kristelige Menighet (DKM/Smiths Venner). De har ikke hatt en dogmatisk reformasjon, men en etisk: Fra å være et veldig konservativt trossamfunn har ledelsen gitt stor frihet i mange verdi- og livsstilsspørsmål. Dessuten har de åpnet for et mangfold av virkemidler i menighetsarbeidet - noe som har utløst en enorm kreativitet. De har mange dyktige folk. Det har mange andre menigheter også, men vi sliter nok mer for å få folk til å satse så mye fritid på menighetene.

Jeg har spurt meg om det er mulig at DKM gjennomfører en tilsvarende dogmatisk reformasjon - og gjenoppretter forholdet til andre kristne. Dersom ledelsen blir overbevist om at det er nødvendig, tror jeg det er mulig. Min erfaring er at når medlemmene blir mer like andre mennesker (tidligere ble det lagt stor vekt på å skille seg ut ytre sett), får de stadig større problemer med å forstå hvorfor det egentlig skal være noe helt spesielt med dem. Teologien stikker ikke veldig dypt, men uvitenheten om hva andre kristne står for, virker ganske stor (noe de for såvidt har til felles med alt for mange i evangeliske menigheter). Mange av dem som i dag er negativ til endringer, har til gjengjeld så stor tillit til ledelsen at de kan la seg overbevise av dem.

Det store qluet er å overbevise ledelsen. Jeg tror det står og faller med to ting: 1) De må overbevises om at det ikke er deres kontroversielle standpunkter (læren om at Jesus hadde synd i kjødet, o.l.) som som gjør det mulig å forkynne helliggjørelse og Kristi etterfølgelse (som er veldig viktig for dem). 2) Noe som kanskje er enda vanskeligere ligger på det følelsesmessige planet. De fleste DKM-ere er oppvokst i trossamfunnet, og har en svært sterk skepsis mot andre kristne. Det er en ufattelig tøff prosess å begynne å anerkjenne dem de har hørt negative ting om på møte etter møte hele livet. Men dette kan rette seg med kontakt.

Skulle ønske de fikk en Moses ... så fikk de heller leve med at han i første omgang ikke var demokratisk valgt ...

[Edited on 9-12-2004 by Alf]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-12-2004 kl 01:13


Alf:

For det første skal jeg innrømme at mine kunnskaper om DKM er svært mangelfulle, men at jeg skrev det jeg skrev for å se om du var den Alf jeg trodde :-)


Men når vi først er inne på temaet lurer jeg på hva vi andre kristne kan gjøre for våre brødre og søstre i DKM?

Er det F. eks lurt å blant de man kjenner innen DKM å snakke litt om tro, teologi, hva som forener oss og skiller oss osv. på et grassrostsplan?

Eller hadde det F. eks vært en ide å få et kirkesamfunn (F. eks baptistsamfunnet der jeg er medlem) til å forhøre seg med DKM om de er interreserte i å føre noen læresamtaler?

Baptistene har ført læresamtaler både med DNK, Misjonsforbundet og metodistene. Poenget har aldri vært å nødvendigvis være enige eller uenige. Poenget er å finne ut først hva det er som reelt sett forener, og hva de ter som reelt sett skiller.

Slike samtaler hadde jo måtte fått ledelelsen i DKM til å veldig i detalj forklare sin teologi slik at man hadde hatt det helt klart hva som skiller og forener rent teologisk i form av et dokument underskrevet av begge parter.

Da hadde man om ikke annet hatt veldig konkretisert hva som skiller og forener dem fra "vanlige" evangeliske kristne...

Tror du det ville vært noen mulighet for å få et ja til slike læresamtaler?


Og tilbake til det som egentlig er spørsmålet mitt:

Hva skal vi andre kristne gjør for å få DKM inn i "familien", og på sikt til å tenke igjennom enkelte dogmer på nytt?

[Edited on 9-12-2004 by Larss]




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Alf
Juniormedlem
*




Innlegg: 14
Registrert: 8-12-2004
Bosted: Mjøndalen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-12-2004 kl 12:58


Hei Lars. Skjult agenda? Hm. ;)

Er det lurt å snakke om tro/teologi med brødre og søstre i DKM?

Tja, hvorfor ikke? Men det krever litt kunnskap å kunne føre en meningsfull teologisk samtale med dem. Man må være bevisst på man legger noe forskjellig betydning i en del sentrale teologiske begreper. For eksempel har DKM et noe annet syn på synd enn kristne flest. Dette danner igjen bakgrunnen for deres syn på seier over synd, deres syn på om Jesus hadde (ikke gjorde) synd, osv. Manglende kunnskap gjør at misforståelser bare fester seg enda mer.

Ja, jeg tror det er viktig at andre kristne trossamfunn henvender seg til DKM og inviterer dem til samtaler. Helst hadde jeg ønsket at flere kristne trossamfunn gikk sammen om en slik invitasjon. Det ville vist DKM hvilken enhet som er blant kristne i enkelte kjernespørsmål. Men jeg vil svare et ubetinget ja på om baptistene burde invitere til slike samtaler.

Om DKM svarer ja, er en annen sak. Jeg tror det ikke foreløpig, men spørsmålet kan sette i gang en nyttig prosess. På den annen side har de flere ganger understreket at de ser på seg selv som "en del av den kristne familie". Noen utbrytere mener dette skjer av "taktiske" årsaker. Et ja til kontakt med andre menigheter ville vært et signal fra dem om dette faktisk er ærlig ment. Jeg tror de før eller siden kommer til å gå med på slik kontakt.

Ellers er det vanskelig som kritiker å vinne tillit hos DKM. Jeg tror det er viktig å støtte dem der vi kan: De representerer mye godt som vi andre kan lære av. Samtidig må vi ikke være så redde for å si at det også er ting vi er bekymret for med DKM. Balansert kombinasjon av støtte/innvending kan vise dem at kritiske merknader ikke trenger å bety at vi ønsker dem noe vondt. Dessuten vil den kombinasjonen være en støtte til nyanserte og delvis kritiske medlemmer, som også ønsker andre typer reformer i DKM (f.eks. demokratiske ordninger og kontakt med andre kristne). Nesegrus hyllest av DKM faller disse medlemmene i ryggen. Det er trist, for det er disse medlemmene som er DKMs framtid, etter mitt syn.

Jeg tror manglende kunnskap om DKM holder mange kristne tilbake fra å ta kontakt med dem. Hva med å lese litt av deres egen teologiske litteratur? De har ikke utgitt så mye slikt de siste 10 årene, men på slutten av åttitallet kom det ut noen viktige bøker: F.eks. Guds evangelium og Så stor en frelse. Bestill gjerne dem på Skjulte Skatters forlag, og se selv hva de står for.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Alf
Juniormedlem
*




Innlegg: 14
Registrert: 8-12-2004
Bosted: Mjøndalen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-12-2004 kl 17:04
Apropos Guds verdensvide kirke...


Jeg skrev en artikkel om dem.

http://vestibylen.no/page.php?mtid=4&elid=222

Alf
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-12-2004 kl 14:10


Alf:


Er egentlig ikke "Den jarlberske menighet", som etterhvert skiftet navn til "DELK" et veldig godt eksempel på en sekt som har blitt til en menighet?

DELK har jo forøvrig hatt mange likhetstrekk til DKM bortsett fra at de er lutherske.

(klesregler, seier over synd, antall barn osv.)

Nå er jo derimot DELK et åpent trossamfunn som deltar på mye fellesarrangementer osv.

Samtidig så klarer de å holde på sin egen arv ved å ikke bli med på det økumeniske for enhver pris. Noe som viser at det er reelt og ikke bare et knefall.


For ikke så lenge siden ble jo faktisk DELK og DKM regnet for å være så godt som det samme.

(de har jo forøvrig oppstått i nøyaktig samme region med bare 2-3 mils avstand.)




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
modin
Juniormedlem
*




Innlegg: 10
Registrert: 27-12-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-1-2005 kl 09:07


"Er egentlig ikke "Den jarlberske menighet", som etterhvert skiftet navn til "DELK" et veldig godt eksempel på en sekt som har blitt til en menighet? "

Er vel å gå litt langt og kalle en menighet som har og alltid har hatt de samme læresetningene som den norske kirken for en sekt. Menigheten har aldri het den Jarlsbergske menighet, den hadde navnet "Den evangelisk lutherske frikirkelige menighet i Jarlsberg grevskap med flere steder" fram til 1951, men har het Delk helt siden det. Tror kanskje at medlemmene av DELK er temmelig lei av at du omtaler dem som en sekt som het "Den Jarlbergske menighet". Når menigheten A aldri har hvert en sekt, B aldri har hett den Jarsbergske menigheten, (men har hatt Jarlsberg som en del av et langt navn) og C har hatt dagens navn i 52 år, ingen normale mennesker på 19 år omtaler 52 år siden som nylig. Eneste grunnen til at du bruker ordet nylig er for å bevist feilinformere.

"DELK har jo forøvrig hatt mange likhetstrekk til DKM bortsett fra at de er lutherske.

(klesregler, seier over synd, antall barn osv.) "

Seier over synd, vet du at at Delk preker dette, sannheten er at den eneste forskjellen på Delk og konservative lutherske misjonsorganisasjoner er at Delk er frikirkelig, og at de har holdt seg unna andre kristne fordi de synes de har hvert for liberale. Når det gjelder klesregler og antall, barn var det slutt på det for lenge siden, hvis du sikter til Mokirken så regnes den som temmelig rar av andre delk folk.

Du har stempler Delk som noe som tidligere var en sekt, men du glemmer at det meste de drev med i Delk også har skjedd blandt pinsevenner, og sikkert også baptister, bare det av vi stoppet med det litt tidligere.

Feks.
Skille seg fra verden - dette driver fortsatt pinsemenigheter i noen trange daler med, mens de alle fleste Delkere har sluttet med det, derfor er det ikke et større problem blandt delkere enn blandt noen du aldri ville kalt en sekt.

klesregler - sett noen pinsevenner over 80 fra et lite sted, i så fall vil du se knute i nakken osv. Desuten ingen Delkere driver med dette lenger, men Mokirken i Sandefjord er langt etter de andre menighetene når det kommer til slike ting.

Seier over synd - Kan ikke helt skjønne at et menighet som tror det samme som den norske kirke kan mene dette, mener du at den norske kirke mener dette også? Hvis du sjekker hjemmesiden dems, så skriver Delk at de har de samme læretekstene osv som den norske kirken, bare det at Delk var en av de første som skjønte at tilstandene i den norske kirke, og i samfunnet var i ferd med å gli ut og stiftet derfor en egen kirke. og organiserte egne skoler osv. Tanken er god men de kom veldig langt vekk fra verden og ble veldig annerledes, noe som kanskje ikke var så bra i evangeliserings øyemed.

"Nå er jo derimot DELK et åpent trossamfunn som deltar på mye fellesarrangementer osv."

Endelig noe du skriver som er et snev av sannhet.

Vet at resten av det du skriver handler om hvordan det var, men sannheten er at alt som var rart med DELK var kulturelle ting. Det var dumt, men du kan ikke snakke om en sekt som har blitt til menighet. Det blir som å skrive:

Pinsemenighetene etter Larsis sin tankemåte:

"Er ikke dette et godt eksempel på en sekt som har blitt en menighet. Tidligere var pinsevennene en skikkelig ubibelske sekt hvor kvinner hadde knute i nakken, de fikk ofte mange barn, og de holdt seg unna andre mennesker. De var et vekkelsesfolk som tror de var bedre enn alle andre, særlig var de redd for den norske kirken. Den norske kirken var ikke åndelig nok for pinsevennen så de ofte ned på kirkefolk, og så på dem som besteborgerlige og ikke sanne kristne. Pinsevenne hadde nemlig ofte en mer fattigsli bakgrunn enn kirkefolk, og mente ofte at det gjorde dem til mer sanne og hengivende kristne. Ingenting av det pinsevennene mente eller gjorde var ubibelsk eller sektete, men alikevel mente de sikkert ubibelske ting siden de var så ulike andre kristne, men vent hadde ikke mange av kvinnene knute i nakken. Ja jeg tror jammen de prekte seier over synd jeg, for de gjør Smiths venner og alle menigheter hvor kvinner tidligere hadde knute i nakken og fikk mange barn mener jo det samme."

Skjønner du hva jeg sier, du kan ikke se at noe er likt med to menigheter, og så ta vranglæren den ene driver med, og hevde at den andre også hadde den vranglæren, når de hadde de likheten de hadde. Det at en menighet er en sekt har lite med det ytre eller møtestil osv og gjøre. Viste du at mange amrikanske pinsevenner og baptister, har kvinner som går i skjørt, både menn og kvinner har en spesiel hårsveis (ikke den samme, men hver sin), de holder seg ofte vekk fra folk flest osv. Men vil du som Norsk baptist eller jeg som norsk pinsevenn kalle disse for sekter, nei vi ville ikke det fordi vi som kristne bør faktisk ikke dømme folk etter det ytre.

Jeg kjenner mange mennesker fra Delk i tønsberg, jeg vil ikke si på dette som en sekt. Det vil jo ikke du heller som du skriver, men den menigheten har heller aldri hvert en sekt. Men du har utifra det ytre og utifra de onsinede rykter som har godt blandt kristne i det snobbete fylket Vestfold stemplet det som en sekt. Du som er en person som går i annerledes klær "pønker eller hva noen du kaller det" bør vite at mennesker i Vestfold stempler dem som ikke vil følge snobberiet i Vestfold som annerledes og rare. Selv om folk har stemplet DELKerne som sekte folk på grunn av klestil så sier vel det mer om det ytre perspektive kristne og ikke kristne i Vestfold har på ting, enn det gjør om Delkerne.

"For ikke så lenge siden ble jo faktisk DELK og DKM regnet for å være så godt som det samme."

Igjen utifra ytre ting!
DELK har statskirkelig teologi men hadde en litt mer konservativ stil, har holdt seg vekke fra andre og er mer bibeltro. De er ikke så konservative i stilen lenger (fortsatt temmelig konservative i møtestil, men helt vanlige i klestil og livstil), de har masse samarbeid med de andre menighetene i Tønsberg, men de er fortsatt mer bibeltro enn statskirken (noe som er bra!!)

DKM/Smiths Venner
Derimot har konservativ klestil, som de også er i ferd med å endre på, de har i tilegg vranglære i måten de tolker ting og legger de fram de ser ikke hvor står nåden er osv. Men de ligner ikke på Delk teologisk i det hele tatt, de er nemlig en baptistisk menighet, og ligner nok mye mer på en god del veldig konservative pinsevenner, baptister og metodister i USA og England enn de gjør på konservative Lutheranere i Norge. Faktisk har Smiths venner mye mer tilfelles med våre menigheter enn med DELK, de eneste vi ikke har tilfelles er noe bittesmå teologiske ting + en ekstrem konservativ kultur. Men Larsis ser jo alltid til det ytre, merkelig i grunn fra en fyr som har en såkalt "alternativ klestil" og dømme andre menigheter utifra det ytre.

"(de har jo forøvrig oppstått i nøyaktig samme region med bare 2-3 mils avstand.)"

Igjen bare skriver du dine antagelser som om det var fakta, Smiths venner trenger ikke å ha oppstått i Stokke selv om de har stevnestedet sitt der. Smiths venner sin grunnlegger kommer faktisk fra Fredrikstad, men bevegelsen hans oppstod omtrent samtidig langs hele kysten siden han var sjømann og prekte i hver havn han stoppet, og laget et slags nettverk mellom dem han prekte for.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-1-2005 kl 18:23


Jeg har vell tidligere sagt at jeg ikke kjenner til Delks fortid, men ble nyskjerrig på dem etter en lang og god samtale med en dame som går i Delk. Jeg har i litt over ett års tid abonert på deres blad "Underveis" og har ett meget positivt inntrykk av deres forkynnelse. Jeg vurderte å melde meg inn i Delk, da jeg meldte meg ut av statskirken. Men valgte å ikke gjøre det, da de ikke har noen menighet her i byen. Men i og med at jeg nå tar lærerutdanning, og Delk er en av de store blant drift av kristne grunnskoler, og jeg tross "uenigheter med luther" på en del områder føler meg mere hjemme blandt lutheranere enn med baptister og pinsevenner. (Som også har grunnskoler etterhvert, ivertfall pinsevenner.) Så ser jeg ikke bort i fra at jeg en gang i tiden blir å finne som ansatt i Delk.

(Forutsett at en grunnskole drevet av pinsevenner hadde akseptert meg med "metodistisk dreid, luthersk dåpsyn". Og annet syn på f.eks. åndsfylde/åndsdåp m.m. hadde akseptert meg som lærer i mattematikk på deres skole, så ville jeg ikke hadd noe problem med å jobbet der. Hva jeg skriver ovenfor må ikke tas til inntekt for at jeg mener pinsevenner ikke er "kristne nok". De aller fleste pinsevenner jeg har møtt har jeg følt ett godt og nært evangelisk kristent brorskap med.)




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-1-2005 kl 18:48


Hei Modin!

Lenge sis sist!


Mitt poeng var aldri å henge ut DELK, og heller ikke å påstå at jeg har noen stor kunnskap om dem (noe jeg ikke har.)

Mitt poeng var at dette er en menighet som i likhet med DKM har går fra isolasjon til å bli en del av den kristne familien.

Selv om jeg altså ikke har noen slik inngående kunnskap til DELK så trodde jeg fortsatt at DELK og DKM har hatt en rekke likhetstrekk.

Et spørsmål i den sammenheng kan jo være hvor godt du kjenner til DKM?

For det finnes jo faktisk endel mennesker som tror DKM er "værre" enn de egentlig er.


Vet du F. eks at DKM (smiths venner) sier at de står for stort sett det samme som statskirken bortsett fra dåpssynet?



Det skal samtidig nevnes at jeg heller ikke har noen inngående kunnskap til DKM så jeg også der kommer til kort.




Poenget mitt var uansett å vise at dette kirkesamfunnet har gått fra islolasjon til åpenhet.

Definisjoner av hva en sekt er kan diskuteres, men at DELK tidligere falt inn i opptil flere av disse definisjonene er uten tvil.

Forøvrig var jeg ganske sikker på at DELK tidligere het "den jarlsbergske frimenighet" men jeg kan jo selvsagt ta feil.

Å bevist feilinformere, eller spre halvsannheter gjør jeg aldri (da holder jeg heller kjeft). Men jeg kan jo som alle andre huske feil, eller blitt gitt feil opplysninger.

Søkte litt rundt nå, og det står ihvertfall i Tønsbergs blad opptil flere steder at de tidligere het "den jarlsbergske frimenighet"

http://tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20021016/NYHETER/110...


Godt velsignet nytt år foresten!


Du går fortsatt i Salem eller? Må foresten i tilfellet rose dere for å på mange måter være den beste menigheten i by'n. (ihvertfall når det gjelder utadrettet arbeid til de utslåtte). Dere er en unik velsignelse for Sandefjord.


Videre bør jeg vel holde kjeft før jeg kommer med enda flere digresjoner... :D




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-1-2005 kl 22:15


Svar til Modin nr. 2.


Ja, jeg tenker på Moekirken.

En annen ting som gjør din kritikk svært lite aktuelt er at de tingene jeg nevner går ganske langt tilbake i tid noe som var selve poenget!

(Jeg prøver jo faktisk å fremstille DELK positivt her...)

Poenget mitt er altså at DELK IKKE er en sekt, men før (for 20-30 år siden) hadde en del sekteriske trekk.


Jeg nekter jo heller ikke på at pinsemenigheter og baptistmenigheter har hatt sekteriske trekkk, og at det antagelig også finnes menigheter innen begge bevegelser som kan regnes som sekter\sekteriske.

Poenget mitt var som sagt å vise til hvordan menighet(er) er blitt reformerte fra sekteriske trekk, til å bli normale i forbindelse med at DKM trenger en slik reformasjon.

Et annen problem for deg som leser dette nå er at diskusjonen egentlig ikke har noe med tråden å gjøre lengre, men med hvordan DKM kan reformeres, og hvilke "rollemodeller" som finnes.

Når det gjelder klesregler så finnes disse i stor grad fortsatt (først og fremst blant de eldre) i Moekirken. (som er den menigheten vi i Sandefjord naturligvis kjenner best til, og som er sandefjords "ambassade" for DELK.)

Hvis jeg ikke tar feil var det Haugianere som sto bak stiftelsen av DELK i forbindelse med at kristendomsfaget ble redusert i skolen. (deres privatskoler kom før menighetene\samtidig hvis jeg ikke husker feil)

Haugianerne sto for en slags "seier over synd" forkynnelse. Ikke at det var mulig, men at man skulle streve daglig for å oppnå det så godt som mulig.

Jeg tror vi legger forskjellige ting i det vi mener når vi sier "seier over synd".

Ellers er jeg enig i at "Mor Nille er en sten"-logikken er nokså plagsom :-)

Jeg sa forøvrig ikke at Smiths Venner har oppstått i Stokke. Jeg tenkte mer på at ifølge min hukommelse dukket den første DKM opp i Horten. (men jeg kan igjen ta feil.)




Dette ble kanskje litt langt, men i håp om at du leser ihvertfall de siste linjene tenkte jeg å nevne at det er kjempebra med et slikt kritisk søkelys på det jeg skrev som du har kommet med!

Men sannheten som mål er det faktisk svært viktig med kritikk ettersom at uten kritikk blir sannheten svært ofte nokså flyktig...




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-1-2005 kl 22:17


sekt (av lat. secta, flokk, tilhengere, til sequi, følge), religiøs gruppe som pga. avvikende meninger har skilt seg ut fra et større trossamfunn. — sekterisk, som skiller seg ut fra andre, som har med en sekt el. sekter å gjøre.



www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-1-2005 kl 22:32


Modin:


Jeg skjekket nå, og det viser seg at det du skrev tilsynelatende er riktig.

Alikevel er menigheten både på folkemune, og i avisene inntil nylig kalt "Den Jarlsbergske frimenighet"

Snodig.

Kan det ha vært slik at lokalmenigheten i Tønsberg het det?




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
modin
Juniormedlem
*




Innlegg: 10
Registrert: 27-12-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-1-2005 kl 19:39


"Jeg skjekket nå, og det viser seg at det du skrev tilsynelatende er riktig.

Alikevel er menigheten både på folkemune, og i avisene inntil nylig kalt "Den Jarlsbergske frimenighet" "

Vet ikke jeg faktisk mulig det, er foresten bare en fillesak :)

her sjekk ut den linken:
http://www.getfocused.no/

Ungdomfestivalen som alle menighetene i Tønsberg var sammen om, den har hvert arangert i tre år med intiativ fra bla Kristoffer Stokke, Martin Ludvig Engen og Rolf Åsmund Fevang fra DELK, de var bare 17 år første gang de arangerte festival, sist gang hadde de over 1000 deltagere, fra alle menighetene i Tønsberg. Betania, Elihu (vet du ikke liker dem), Frikirken osv.

Spennende, vet ikke om jeg skrev det i sist innlegg, men sist jeg var i Tønsberg spiste jeg lunch sammen med noen fra Frikirken og noen fra Delk - Granly. De sa det at etter at Kristoffer Stokke begynte og jobbe som sivilarbeider i Frikirken. Hadde de to menighetene snakket en del sammen om en eventuel samenslåing en gang i fremtiden. Foreløpig er det selvsagt ganske langt fram å gå i og med at Frikirken i Tønsberg er en av Norges mest karismatiske. Alikevel er det interesant at de snakker sammen om det, men en ting er sikkert Tønsberg har utviklet seg til en spennende by når det kommer til åndelig samhold mellom de forskjelige menighetene.

"Du går fortsatt i Salem eller? Må foresten i tilfellet rose dere for å på mange måter være den beste menigheten i by'n. (ihvertfall når det gjelder utadrettet arbeid til de utslåtte). Dere er en unik velsignelse for Sandefjord. "

Er ikke så ofte hjemme i Sandefjord, går for tiden på DTS i Skien, men jeg besøker Salem når jeg er hjemom. Synes det er en veldig bra menighet, men må vel innrømme at at jeg nok føler meg litt mer enig med trosmenighetene enn Pinsemenighetene. Det er uansett ikke viktigere enn at jeg går i den bevegelsen som har en bra menighet i den byen jeg flytter til...

Men når det kommer til slike ting som pinsevennene sin handlingslammende og overdemokratiske organisering synes jeg det er et problem siden det ikke står noe om demokratisk lederskap av en menighet i Bibelen. Her har pinsevennene i Australia hvert veldig flinke og gått over til udemokratisk lederskap, heldigvis går det mot dette i Norge også :)

ps. Det siste burde jeg vel ikke skrive på denne anti-trosbevegelse siden, uten å forvente å få huden full av kjeft.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-1-2005 kl 23:35


Modin:

Nå har jeg vel heller aldri sagt at dagens DELK har sekteriske trekk. (jeg snakket om for 20-30 år siden.)

Jeg er ikke mot trosbevegelsen i seg selv.

Jeg er mot visse læresetninger som som ikke har Bibelsk bakgrunn, og som har ført titusener av mennesker til frafall og passivitet i vårt land.

En onkel jeg har som den gangen var fylkesleder for mental helse nevte faktisk at "avhoppere" fra trosbevegelsen var blant de største pasientgruppene de hadde.

(Noe forøvrig den tverrkirkelige stiftelsen for sjelesorg "Modum bad" kan bekrefte)

Det er altså ikke fordi jeg er mot noen form for kultur, musikk eller lignende at jeg ikke "liker" trosbevegelsen, men fordi jeg kjenner til minst et 30-talls personer med store psykiske skader etter å ha vært utsatt for trosteologi og vet at det bare er toppen av isfjellet. (mange frafallne og passive)


Blant annet folk som har vært syke som har hørt at "Gud vil, det er bare du som ikke får det til".

Å fremstille Gud så avmektig, og så ongskapsfull at bare fordi man ikke sier ting riktig, tror riktig, tror nok, ber riktig, ber lenge nok eller lignende så får du bare ha det så godt.

Jeg tror faktisk ikke at Gud er en fyr som putter det et menneske ønsker mest i hele verden akkurat så høyt opp på en hylle at bare de færreste får tak i det.



Så det er pga, skadede, sårede og frafallne mennesker at jeg er mot trosbevegelsen, ikke pga, noen smålig uenighet eller personlig konflikt.

Jeg skulle GJERNE ønsket å ikke ha et problem med noen eller noe, men de sårede og skadeskutte menneskene som etterlates på trosbevegelsens vei gjør at jeg ikke har samvittighet til annet.

Jeg håper foresten du vil ta det med deg i din videre tjeneste? (ikke for min skyld, men for de du møter sin skyld)



Når det gjelder Bibelen om lederskap er den SVÆRT uklar.

Som en engang sa "det eneste som er klart om lederskap i Bibelen er at det er uklart".

Derfor tror jeg ikke at det er pga, plassmangel eller at de glemte det at Bibelen er uklar om lederskap, men fordi den faktisk i veldig stor grad åpner for fleksibilitet.

Ser man på hinstorien i NT ser man også at det faktisk ikke var noen enhetlig modell på hvordan en menighet var organisert.

Men om du er interresert i å diskutere lederskap så kan man jo åpne en ny tråd.


[Edited on 2-1-2005 by Larss]




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2005 kl 00:19


NÅR det gjelder sammenslåing av menigheter i Tønsberg vet jeg at følgende menigheter har konkrete planer om å slå seg sammen (har blitt nevnt i de forskjellige menighetsmøtene osv.):

Smyrna (DFEF)
Galleri G (en av 5 trosmenigheter i Tønsberg)
Betania (pinsebevegelsen)



Når det gjelder Frikirken i Tønsberg forundrer det meg foresten at de ikke (eller ihvertfall en del av den) har blitt en del av Kristkirken-nettverket som har samlet de mest karismatiske tidligere firkirken-menighetene...

(Sjefen for Kristkirken er jo tidligere pastor i Tønsberg om jeg ikke husker feil)




Men hva er det egentlig du tror at skjer med slikt kristent "enhetsarbeid"?


(slikt enhetsarbeid har jo foresten bla. trosbevegelsens største menighetsbevegelse; "Levende Ord"\"Internasjonalt Apostolisk Nettverk" tatt avstand fra. Det samme har Ulf Ekman.)


Mvh.
Larss karismatisk som søren, men ikke trosteolog :-)


(karismatisk menighet er jo ikke det samme som trosmenighet. Karismatisk menighet betyr bare bevistgjøring og vektlegging på nådegavene, mens trosbevegelsen er en spesifik lære-bevegelse med masse dogmer.)

Den mest konkrete forskjellen er at jeg sier ikke at det er den sykes skyld når den ikke blir helbredet...

[Edited on 2-1-2005 by Larss]




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
modin
Juniormedlem
*




Innlegg: 10
Registrert: 27-12-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2005 kl 03:12


"Smyrna (DFEF)
Galleri G (en av 5 trosmenigheter i Tønsberg)
Betania (pinsebevegelsen)"

Har hørt om det ble fortalt om fruktene av økumeniske arbeidet i Tønsberg når jeg hadde lunch sammen med noen fra Get Focused. Tror foresten Galleri G ikke kan regnes innenfor trosmenigheten, alle snakket om at det var en fri pinsemenighet uregistrert liksom. Men nå er det ikke noe særlig skille mellom trosbevegelsen og pinsebevegelsen lenger, etterhvert går vel alle karismatiske menigheter inn i den nye moderne pinsebevegelsen håper jeg, så for heller de gamle-dagse pinsevennene bli baptister :P

"Når det gjelder Frikirken i Tønsberg forundrer det meg foresten at de ikke (eller ihvertfall en del av den) har blitt en del av Kristkirken-nettverket som har samlet de mest karismatiske tidligere firkirken-menighetene... "

Vel Frikirken i Hamar er jo så vidt jeg vet heller ikke med i det nettverket, er ikke det nettverket mer en vestlands ting?
Desuten har Frikirkene i Hamar og Tønsberg nok av karismatiske kontakter i og med at begge har et veldig nært forhold til UiO. Så lenge frikirken godtar det som skjer i Hamar og Tønsberg og de får den karismatiske impulsen de trenger er det vel bedre og bli innenfor i håp om og spre fokuset på DHÅ videre innenfor frikirken.

Når du sier deler av frikirken, så er det vel ikke noe problem lenger, i og med at alle som ikke var for den nye karismatiske stilen dems gikk ut av menigheten. Frikirken i Tønsberg har omtrent ikke et eneste medlem over 60 av den grunn.

"Men hva er det egentlig du tror at skjer med slikt kristent "enhetsarbeid"?"

Vet ikke, men frukten i Tønsberg virker jo bra, DELK har som du sa blitt en helt annen kirke bare i løpet av noen få år. Var en venn av meg som sa at en eller annen kjent kristenleder i Norge husker ikke hvem (mulig det var en Svartdahl famlien til han jeg kjenner har en viss kontakt med dem), hadde sagt at Granly var den menigheten i Norge som hadde forandrett seg mest til det bedre de siste 10 årene. De særeste trosmenighetene i Tønsberg er i ferd med å forandre seg til det bedre, og en masse ungdommer i Tønsberg er blitt frelst. Så sånn sett virker jo frukten veldig bra.

"(karismatisk menighet er jo ikke det samme som trosmenighet. Karismatisk menighet betyr bare bevistgjøring og vektlegging på nådegavene, mens trosbevegelsen er en spesifik lære-bevegelse med masse dogmer.)

Den mest konkrete forskjellen er at jeg sier ikke at det er den sykes skyld når den ikke blir helbredet... "

Skjønner hva du mener, sier ikke at det er den som ikke blir helbredet sin skyld. Men det er til en hvis grad sant at vi må gripe helbredelsen, er i UIO nå og når UiOere er på outreach i fattige land skjer helbredelser hele tiden, fordi folk der faktisk har tro på det åndelige og det åndelige er en viktig del av deres verdagsliv. Så når de hører at en ånd vil helbrede dem så tror de det faktisk, og derfor skjer det. Det står jo i Bibelen at når Jesus kom til et sted (husker ikke hvilket i farten) så skjedde det bare noen små helbredelser, men ingen store undere fordi folket der ikke hadde tro så selv Jesus trengte tro. Vi må ha tro til det overnaturlige, se bare når Nifon (het han vel) var i Norge, og han ba folk om å gripe helbredelsene sine, men de gjorde det ikke og de ble ikke helbreda. Tror det var mange som hadde mulighet til å bli helbreda på det møte jeg leste om som ikke ble det fordi de ikke hadde tro til det overnaturlige og valgte og grip helbredelsene sine. Vårt Land valgte og skrive en kritisk artikkel om møte, og var kritisk til den Nigerianske predikanten, men er det ikke egentlig det troløse kristen-Norge som har et problem det var jo de som ikke ble helbreda. Predikanten ødela jo bare rykte sitt, mens kvinnen med kreft er kanskje dø nå fordi hun ikke valgte og ta i mot, skremmende at Vårt Land som en kristen avis bryter troen i Norge enda mer ned med å skrive kritiske artikler om predikanten fra Afrika. I stede for å mane folket vårt til tro, på at Guden vår som er god og almektig vil gjøre mirakler gjennom den hellige ånd!!!!

Forøvrig er jeg enig om at det ikke alltid er slik at at Gud vil gjøre mirakler og vi skal ikke trosse Guds vilje, men her var det snakk om når predikant fikk et ord om en som var syk i salen og som skulle bli helbreda. I de tilfellene predikanten får et slikt ord, og det er så nøyaktig at de ikke kan være falskt. Da mener jeg at det er personen som ikke ble helbreda som manglet tro, eller selvsagt at han som ber mangler tro, men mangel på tro må være den eneste forklaringen. Gud har jo vist hva han vil gjennom at han har gitt et ord om den som er syk, så i de tilfellene vil jo Gud ha helbredelse, da er det opp til oss mennesker og la Guds vilje skje.

Gud Velsigne deg Larss!!!

Ikke sikkert at jeg får svart på en stund stikker til grimmerud i morgen, eller i dag etter øyet som ser :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
modin
Juniormedlem
*




Innlegg: 10
Registrert: 27-12-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2005 kl 03:31


Skal ikke diskutere lederskap. Ville bare komme med et par avklarende detaljer. Selvsagt ser jeg at en eneveldig pastor ikke fungerer, er veldig bra så lenge han har kontakt med Gud gjennom bønn, men det øyeblikket han mister den er det livsfarlig. Har tro på den ledelses formen de har i UiO, i hvertfall slik jeg har forstått den. Med et lederskap på et par tre personer, som alle ber og som deler, det de får og hvis Gud taler likt til alle så ser man hva Gud vil. UiO bruker dette på alle nivåer, skal vi gjøre et eller annet på en skole i en team uke, ber vi og deler vi, som regel sier Gud de samme tingene til alle men fra forskjelige synsvinkler og på forskjelige måter. Det er alltid noe som ikke henger sammen med det andre i det hele tatt, men da skjønner man jo at dette sansynligvis ikke er fra Gud.

Så en leder i en menighet bør ha et profetisk team rundt seg som sjekker om hans visjoner er fra Gud. Kanskje derfor jeg ikke er så imponert over enkelte superarogante lite ydmyke ledere som nekter og høre på noen andre, hvis de Gud sier til ham er sant, hvorfor bekrefter ikke Gud det gjennom andre. Loren Cunningham (UiO grunnlegeren) skriver mye om at han alltid søkte bekreftelse hos venner, medarbeider og andre kristne ledere før han gjennomførte ting. Gud talte alltid til andre i tillegg til ham selv, hver gang han hadde en visjon pleide han alltid og få forslag om tingen fra en venn selv om han ikke hadde fortalt det til noen. Derfor skriver han også at en leder ikke skal fortelle om visjonene sine før han har fått bekreftelse fra andre kristne, tror faktisk han sier at han ønsker bekreftelse fra minst to stykker før han handler.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2005 kl 05:17


Ser ikke bort i fra at jeg står for ett annet syn på ny testamentlig profetier / profeter i dag, enn hva du gjør. Men dette er diskutert tidligere, så trenger ikke ta opp den nå. Vil bare komentere litt angående kristkirken.

Kristkirkens leder Reidar Paulsen (pastor i Kristkirken Bergen, den første menigheten i nettverket, og også "apostel" ovenfor de andre menigheten) var tidligere pastor i Bergen frikirke inntil splittelsen i 1994. Jeg vet ikke hvilken "leder av kristkirken" det tenkes på som tidligere leder i Tønsberg frikirke, da jeg ikke kjenner til denne.

Splittelsen i Bergen Frikirke skjedde før den såkalte "Toronto vekkelsen", men allerede før dette hadde Reidar Paulsen tilegnet seg ett apostel og profetsyn som skiller seg fra luthersk tro og praksis. Offisielt sett er ikke dette endel av splittelsesgrunnlaget, men jeg med flere mener likevel at dette var en medvirkende årsak. Det at Paulsen hadde tilegnet seg et slikt syn før splittelsen har han selv bekrefet. Da Torontovekkelsen brøt ut var Reidar Paulsens nye menighet en av de menighetene i Norge som ble størst påvirket av det som skjedde. Og i dag er Paulsen med i ett apostel nettverk, med blant annet pastor i Toronto Airport Christian Fellowship. Tidligere Toronto Vineyard.

At Frikirken som kirkesamfunn er ett karismatisk kirkesamfunn står å lese også på www.frikirken.no - Dette var man også før toronto. Det er likevell et faktum at frikirkemenighetene i norge i variabel grad har blitt påvirket av Toronto. I Trondheim er det fellesmøter med Trondheim Vineyard, (som jeg forøvrig ikke deltar på, av grunner jeg kommer tilbake til.) samt at Reidar Paulsen (før jeg ble medlem i menigheten, men etter splittelsen i Bergen) har vert invitert som gjestetaler.

Angående Vinyard ser jeg det som ett sunnhetstegn at Toronto, og Kansas City menighetene ble ekskludert i 1996. Men jeg er likevel skeptisk til Vineyard. Dette i utganspunktet grunnet i en samtale jeg hadde med pastor i Trondheim Vineyard menighet nå i høst. Jeg kontaktet pastoren der for å få svar på en del spørsmål rundt eksklusjonen av nevnte to menigheter i 1996. Pastoren er en hyggelig person, og det var en rolig samtale uten noe sinne. Men svaret jeg fikk gjør at jeg fremdeles er spørrende og skeptiskt til sunnheten i vinyard.

Svaret var kort og greit dette. Eksklusjonen innebar ingen kritikk av de åndsmanifestasjoner som foregikk i Toronto, (dyrelyder, voldsomme kramper osv.) Grunnlaget for eksklusjonen er kun det faktum at lederskapet i Toronto etterhvert utledet teologier som gikk i retning av at de personer som ikke gikk inn i slike manifestasjoner var mindreverdige kristne. Altså mener fremdeles Vineyard at ekstreme kramper, dyrelyder, brøling og generell uro i menigheten er tegn på DHÅ's tilstedeværelse. At slikt skjer mindre, eller ikke i det hele tatt i Vineyard menigheter i dag spurte jeg ikke pastoren om noen komentar på.
Pastorens svar på hvordan man kan rettferdigjøre at slike manifestasjoner, ukjent fra Bibelen, kan være tegn på DHÅ, var svaret at vi måtte dømme på hvilke frukter manifestasjonene bar med seg. Han var ikke fremmed for at akkurat like fenomener kunne være av helt andre åndskrefter. Hans komentar på hvordan man kunne akseptere ting uten direkte Bibelske eksempel var rett og slett, at selv om Jesaja gikk naken rundt i Israel i tre år betyr ikke det at vi skal gjøre det. Men Gud har brukt underlige virkemidler før, så det vil være feil å benekte at han kan gjøre underlige ting igjen.

Dette er da argumentasjon jeg er uenig i, men gjengir det for informasjonens del.

Selv om ikke Vinyard står på luthersk grunn, ei heller på andre punkter (men det skal sies at de i henhold til egne hjemmesider i dag bekjenner seg til alle de felleskirkelige bekjennelsesskrifter.) Er det mange steder samarbeid mellom frikirken og Vinyard. Personlig velger jeg altså å ikke delta på slike felles arangement. I synet på proft og aposte embede er det mye flere likheter mellom Vinyard og Kristkirken, enn mellom Frikirken og Kristkirken. Men her skal det sies at det er en rekke forskjeller innad i Frikirken.

Merk at min skepsis til Vineyard, Trosbevegelsen og Kristkirken m.f. ikke går på at de er karismatiske kirkesamfunn. Jeg ønsker selv å være medlem i en menighet hvor Guds nådegaver er i funksjon. Men jeg mener det finnes sunn og usunn karismatikk. Det er ikke rom for å detaljert inngå på hva jeg mener er forskjellene her, men kort sagt mener jeg at også karismatiks utrykksformer, tungetale m.m. skal ha 100% Bibelsk presedens. Dermed benketer jeg enhver ulvehul ol. som tegn på DHÅ. Det kan godt tenkes at det finnes pastorer rundt om kring i Frikirken som er mer lik Vineyard og Kristkirken her, og det kan nok bli en avskalling av medlemmer fra Frikirken til disse to kirkesamfunnene. Ser ikke bort i fra at det kan skje om Frikirken på neste synode vedtar ved andre gangs avstemning at det skal åpnes for kvinnelig lederskap. Såvidt meg bekjent har alle Kristkirkes og Vinyards menigheter i Norge utelukkende mannlig lederskap. Selv om jeg er enig i dette punktet, og at jeg mener det er Bibelsk grunnlag for det, er jeg skeptisk til at dette virker som ett viktigere kriterium form å måle en menighets sunnhet, enn f.eks. karismatisk tilnærming.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2005 kl 05:20


Vil poengtere at jeg ikke ser på hverken Vineyard eller Kristkirken som sekter. Men det er kirkesamfunn jeg er sterkt skeptisk til på mange områder. En annen sak er at det garantert er mange gudstjenester hvor hva jeg er skeptisk til ikke kommer til syne i det hele tatt. Personling ville jeg ikke gått i noen av dem, men jeg stempler ikke dermed enhver medlem i disse som frafalne. Bare så det er poengtert.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
modin
Juniormedlem
*




Innlegg: 10
Registrert: 27-12-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2005 kl 07:10


Sånn for å få alle fakta på bordet så for jeg bare skrive at pastoren i Tønsberg også har hvert pastor i Vineyard-Oslo. Ungdomslederen som forøvrig er kvinne, er tidligere Vineyard medlem.

Det at noen kan ha noe i mot Vineyard er for meg helt uforstålig, synes Vineyard er en veldig bra bevegelse som tar Den Hellige Ånd ut av den tradisjonelle pinsevenn settingen, og viser at det trenger ikke å være pinsevenn stil for at den Den Hellige Ånd skal komme. En av lærerne våre på DTSen (lærerne er der en uke og underviser) er Vineyard pastor i Skotland. Temaet hans var den hellige ånd, men han fortalte litt om hvordan Vineyard bevegelsen hadde utviklet seg, og fortalte om mennesker som ble fylt av den hellige ånd og falt i bakken når John Wimber, stå å snakket rolig. Han forklarte også hvordan Vineyard regnet seg selv som "the radical middle" mellom karismatiske på den ene siden som forventet helbredelser og ikke kunne forklare det når de uteble og som var ville og skremmende i stilen, og konservative på den andre siden som ikke var åpne for Den Hellige Ånd og hadde menigheter hvor Gud ikke fikk bevege seg.

Han fortalte at i Vineyard var den hellige ånd velkommen, men de lovte ikke alle helbredelser, men de inviterte Hellige Ånd i rommet og lot det være åpent for ham. For meg som pinsevenn var det virkelig en ny opplevelse og se den hellige ånd virke gjennom en helt annen form enn den jeg har erfaring med. Feks underviste han om profetering og sa dette kan feks være en profeti, også begynte han og profetere over meg, helt rolig og bare sto og snakket uten noen "åndelig" setting. Jeg ble så overasket over at gikk ann å profetere på den måten at jeg måtte spørre om det var en ordentlig profeti eller bare et eksempel.

Et annet eksempel er en team-uke vi hadde i Sogndal, hvor vi ble invitert hjem til en husmenighets pastor som var veldi inpirert av Vineyard. Etter at vi hadde spist middag satt han med kaffekoppen og begynte og profetere over alle i teamet vårt mens vi spiste kaker og drakk kaffe. Det var klare profetier som virkelig traff oss. Både den Skotske pastoren og han fra Sogndal var veldig opptatt og fortelle at selvsagt kunne profetien være feil, og vi måtte aldri gå etter en profeti alene den måtte bare bekrefte ting Gud allerede hadde sagt direkte til oss.

Mitt inntrykk av Vineyard også fra venner jeg har i Vineyard, er at de er mer forsiktig enn både pinsebevegelsen og trosbevegelsen. Samtidig er de mer åpne for Den Hellige Ånd i hverdagen, og mener at den hellige ånd kan virke i et mer avslappa felleskap ikke bare i det typisk karismatiske. Selv liker jeg pinsesettingen, men gjennom Vineyard ser jeg at man kan få begge deler man kan ha den veldig karismatiske stilen. Men man kan også oppleve at den hellige ånd er utrolig sterk når man bare samles sammen og er åpne for at den hellige ånd skal virke.

Desuten er Vineyard folkene veldig opptatt at de bare er en del av Guds rike at dems greie ikke er noe bedre enn feks pinsevennenes greie, men bare forskjelig. Det er sansynligvis også hvorfor Toronto og Kansas city menigheten ble kastet ut da. Som du sier de var intolerante ovenfor de som ikke hadde de åndsmanifestasjonene som du snakket om, ikke fordi det var noe galt med nevnte åndsmanifestasjoner. Jeg tror vi skal være åpne for at Gud kan jobbe på mange forskjelige måter, og ikke si at dette er farlig fordi dette ikke er pinsevenn måtene, eller dette er farlig for dette ikke er frikirke måten. Den Hellige Ånd vil bli stadig mer aktiv i alle type menigheter, og han vil ønske og stadig gjøre nye ting i menighetene. De menighetene som vil være åpen for å gjøre bevegelser både i form av manifestasjoner og i form av åndelig ledelse er de menigheten som vil overleve og som vil oppleve vekkelse. De menigheten som har hengt seg opp i en stil, en styre form eller en målgruppe, og som nekter og forandre seg selv om Gud sier det vil gå under.

Til alle tider har Den Hellige Ånds forige bevegelse kritisert den neste dette kan vi finne igjen i kirkehistorien, i stede for å berømme dem for hva den hellige ånd gjør hos dem. Så sier man heller ja, men den hellige ånd gjør ikke akkurat det samme som han gjorde hos oss, det må være en falsk ånd. Hvorfor må det være em falsk ånd, det trenger ikke være en annen ånd selv om han gjør noe annet. Ånden prøver å nå mennesker til en hvis tid og sted. Vi kan jo til og med se at folk fikk forskjelige opplevelser i det nye testamentet når de ble åndsdøpt, det at åndsdåpen var litt forskjelige innenfor en så liten tidsperiode og et så lite geografiske ommerådet. Tyder vel på at at den hellige ånd vil utarte seg på mange forskjelige måter rundt omkring i hele verden, forskjelige til forskjelige tider og forskjelige i forskjelige menigheter som vil nå forskjelige mennesker.

Jeg synes Vineyard er en fantastisk bra menighet, som er godtatt både av Lutheranere, Pinsevenner og Trosmenighetsfolk. Håper de kan holde på sitt særpreg, det er en menighet som når fram til mange mennesker. Er vel ingen menigheter som samler folk med så forskjelig bakgrunn, vet om folk med bakgrunn, fra alt fra Misjonsambandet til Trosbevegelsen som går i Vineyard, og mange av dem går fortsatt i sine gamle menigheter i tillegg. Det er virkelig en brobygger-kirke :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
modin
Juniormedlem
*




Innlegg: 10
Registrert: 27-12-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2005 kl 07:25


ps. Hadde en god venn som ble utstøtt av menigheten min, på grunn av en ting han gjorde. Ikke noe stygt om menigheten min han kunne ikke gå der lenger fordi han hadde såret folk i menigheten min, med å gjøre noen veldig alvorlige ting. Men i hvertfall dro han til Oslo og begynte og gå i Vineyard hvor de tok han veldig godt i mot, selv om han var åpen med sin fortid og var ærlig med det han haddde gjort. Tok de ham i mot med åpne armer og ønsket og hjelpe ham til å komme opp på beina, igjen netopp denne sosiale ånden/stilen. I vineyard tror jeg gjør at det er en veldig fin menighet for mennesker som har psykiske problemer, mange kristne velger å gå i konservative menigheter fordi vi karismatiske ofte bare ser det åndelige og ikke ser det psykiske, og vi ofte fokuserer for mye på at alt kan ordne seg med tro. Menighetene våre blir ofte menigheter for suksefulle mennesker, og mennesker som har det vanskelig fordømmer seg selv for ikke å være bra nok eller ikke ha sterk nok tro. Da vil jeg si at Vineyard virkelig må være et godt alternativ for disse så de kan slippe å gå i en konservativ menighet og gå glipp av de velsignelsene det er å ha den hellige ånd.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 3-1-2005 kl 09:38
Når det gjelder Vineyard


Hei Modin.

Både Kristkirken, Trosbevegelsen og Vineyard har, tildels direkte og tildels indirekte, preget mange av mine (nå 17) år som kristen, og da på en veldig negativ og ødeleggende måte. (Både åndelig og psykisk).

Mye av det som kom/kommer derfra var nemlig med på å forme store deler av mitt kristne liv, og førte meg bl.a inn i en falsk profet tjeneste(!) med falske budskap, og mye åndelig uorden og ubibelske oppfatninger om den åndelige virkelighet som vi lever i. Særlig Vineyard-påvirkningen i det "profetmiljøet" jeg vanket i, fikk etter hvert stor innflytelse på vår oppfatning og forståelse av det åndelige, på hvordan vi skulle opperere i den "åndelige dimensjon" (I forhold til nådegaver, profetisk tjeneste osv).

Wimber (grunnlegger av Vineyard) og Vineyard menigheten, er direkte ansvarlige for å bl.a ha innført okkulte teknikker blant Guds folk, ubibelsk lære om bl.a "åndelig krigføring" og "indre helbredelse"(inner healing) samt at de i praksis ofte fornekter Bibelens autoritet, ved å sette våre åndelige opplevelser og "minnelser" over Guds eget ord. (Noe som forøvrig ikke bare gjelder i Vineyard sammenheng, men som ofte kan skje i sammenhenger hvor man er veldig opptatt av å bli "ledet av Ånden", eller lytte til den "profetiske røst" )

Også læren om at kristne mennesker kan bli besatt av onde ånder, har desverre ført til ekstra byrde, lidelse og smerte av uante dimensjoner, for gjenfødte kristne over hele verden, som har slitt med f.eks sorg, angst eller andre psykiske lidelser.

Å føre lidende kristne inn i kamp mot (i dette tilfelle) oppdiktede onde ånder, og ikke-eksisterende forbannelser (som om Satan skulle ha noen makt til å forbanne, se feks: 4. Mos.23,8. 5. Mos.11,26-30. og 5.Mosebok 28,20.) eller til å bekjenne synder utført av andre (slektssynder), er absolutt ikke noen god sjelesorg som bedrer den psykiske eller åndelige helsen.

Heller ikke å bryte såkalte "åndelige bindinger i fortiden" basert på løgnaktige og falske "profetier" eller "kunnskapsord" om at f.eks "din mor ville abortere deg før du ble født", eller "din far hatet deg fra du ble til i mors liv" er noen god måte å fremme psykisk eller åndelig helse på.(!)

Selv om mitt hovedfokus er bibelsk lære og praksis, og ikke de psykiske konsekvenser, så vil jeg gjerne få sagt dette: Etter min mening kan det være direkte psykisk ødeleggende for kristne å tilhøre et Vineyard miljø, eller lytte til samme type forkynnelse som de promoterer i Vineyard. Særlig gjelder dette mennesker som sliter og har det vanskelig. De risikerer nemlig å få en åndelig "hjelp" som kan føre dem langt inn i åndelig villfarelse og anfektelser.

Når det er sagt: Vineyard består av en rekke forskjellige menigheter rundt om i verden, og kan være særdeles ulike. En generell debatt om Vineyard trenger derfor ikke alltid stemme med hvordan den enkelte lokale Vineyard menighet opperer. I det store og det hele er det allikevel så mange usunne fellestrekk med mange av Vineyard menighetene at jeg velger å advare folk i mot Vineyard, på et generelt grunnlag.

På grunn av litt tidsnød akkurat nå, skal jeg komme tilbake til med flere av mine tanker om Vineyard i et senere innlegg. I mellomtiden så vil jeg annbefale deg sterkt å lese de to artiklene (svensk) på: http://web.telia.com/~u49905646/wimber1.html som er en todelt artikkelserie om John Wimber og Vineyard utgitt av Sola Scriptura. Den beskriver mange av de samme ankepunkter mot Vineyard som jeg selv bærer på.

Som du kanskje ser så rammer også mye av den samme kritikken som vi fører mot Vineyard, også den form for lære og praksis de promoterer i f.eks Kristkirken og Kristent Felleskap m.fl.. Jeg vil derfor også annbefale deg å lese vitnesbyrdet og artiklene til et (tidligere) mangeårig medlem av Levende Ord, som også har gjort seg mange erfaringer i fra Kristkirken og Kristent Felleskap i Bergen: http://www.villfarelseimenigheten.no/

To ting helt til slutt: Alle menigheter (uansett læremessige feil) kan evne å ta i mot folk på en god og rett måte, sosialt sett. Dette er derfor ikke noe bevis på at det er en sunn menighet.

For det andre så skriver du: (min utheving) "Da vil jeg si at Vineyard virkelig må være et godt alternativ for disse så de kan slippe å gå i en konservativ menighet og gå glipp av de velsignelsene det er å ha den hellige ånd."

I beste fall så mener du (forhåpentligvis) at nådegavene ikke er i funksjon i konservative menigheter slik som de hevdes å være i karismatiske menigheter. I verste fall så mener du faktisk at konservative kristne ikke er frelst i det hele tatt?(!)

For også du er vel enig i at mennesker som ikke har DHÅ, heller ikke kan være frelst?

...Den som ikke har Kristi Ånd, hører ham ikke til. Rom. 8,9

Det hadde vært veldig fint om du kunne utdype nærmere hva du mente med dette utsagnet.

Vennlig hilsen
Gunnar.


[Edited on 3-1-2005 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
modin
Juniormedlem
*




Innlegg: 10
Registrert: 27-12-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2005 kl 13:42


"ubibelsk lære om bl.a "åndelig krigføring" - Nå har vel både UiO pinsebevegelsen drevet med åndelig krigføring lenge Vineyard ble til. Så det er hverken nytt eller ubibelsk, det at vi skulle drive ut onde ånder var jo noe av det siste Jesus sa får han dro. Når det kommer til om kristne kan ha onde ånder, så tror jeg ja absolutt, men jeg tror ikke de kan være besatt. For den onde ånden kan ikke være herre i livet ditt. Men man kan alikevel ha onde ånder som plager enn, og vil holde en nede. Det krever selvsagt at en er såpass aktiv som kristen at djevelen gidder og angripe en kristen som med sin tafate være måte bidrar mer til å fremme hans enn Guds sak spørsmålet bli jo da om en sånn person er kristen. Åndelige kristne blir angrepet av Djevelen og må kjempe i mot ham hele tiden.

"I beste fall så mener du (forhåpentligvis) at nådegavene ikke er i funksjon i konservative menigheter slik som de hevdes å være i karismatiske menigheter. I verste fall så mener du faktisk at konservative kristne ikke er frelst i det hele tatt?(!)

For også du er vel enig i at mennesker som ikke har DHÅ, heller ikke kan være frelst?"

Siden du har bakgrunn fra karismatiske menigheter så vet du utmerket godt at den hellige ånd kommer i tre grader. Født av ånden som alle kristne er, døpt av ånden og fylt av ånden, den siste er vel snakk om en påfyllings prosess og kan derfor gjøre mange ganger.

Sier ikke at de konservative ikke er kristne, en stor del av dem er sansynligvis ikke frelst (de som lever etter loven og ikke ånden). Men det jeg sier er at de har lite framgangsrike liv, de opplever få velsignelser i livene sine og det er tungt for dem og leve som en kristen.

men nå er jeg nødt til å gå å pakke tingene mine....
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2005 kl 14:09


Mitt hovedankepunkt til Vinyard, er som sagt at de, på tross av ekskluderingen av Toronto og Kansas City menighetene IKKE har tatt avstand fra åndsmanifestasjoner som mangler tydelig presedens i Bibelen. Den forklaring om at Gud har gjort underlige ting før, så vi kan ikke bruke Bibelen som mal for hva han skal gjøre i dag, er en forklaring jeg ikke mener er gyldig.

Når det er sag hadde jeg i farten glemt "åndelig krigføring". Dette er først og fremst ett BEGREP, som finnes i de fleste kristne grupper. Til og med "bedehuskristne" bedriver åndelig krigføring. Men Vineyard fyller dette begrepet med ett helt annet innhold, og lære enn tradisjonelle evangeliske kirkesamfunn. Deriblant også ett helt annet innhold enn opprennelig pinseteologi. (At veldig mange pinsemenigheter i dag i praksis nesten er en Vineyard eller trosmenighet er en annen sak.)

Hvis du vil lese inngående om hva dette innholdet i begrepet er, så står det blant annet om det på følgende nettsted http://ganainm.homestead.com/files/artikkel/00.html . Dette er en artikkelserie skrevet av en karsimatisk pinsevenn, og ikke av en fordømmende konservativ, lite åndsfylt benkesliter. Den omhandler i hovedsak Trosbevegelsen, men denne måten å omtale, undervise i åndelig krigføring finnes også i Vineyard. Desverre finner jeg ikke igjen akkurat den delen av artiklene jeg tenkte på. Men stikkord for Trosbevegelsen, og Vinyards tanker om åndelig krigføring er f.eks. bekjemping av teriotrialfyrster.

Jeg vet at slike kontroverser er tonet ned og muligens ikke lengre forkynnes i det hele tatt. Men det har aldri, meg bekjent, blitt tatt avstand fra dem.

Er du interesert i hva "bedehuskristne" sine tanker om åndelig Krigføring er, så anbefales boken "Åndens Sverd" av Carl Fr. wisløff. Dette er en eldre bok, så beste sted å lete er desverre på loppemarked, så kan være vanskelig å få tak i.

Angående at den hellige ånd kommer i tre omganger, så er dette lære som helt eller delvis skiller seg fra luthersk lære. Jeg har ikke tid til å komentere hvorvidt det finnes grunnlag for en slik forståelse i Bibelen. Men det er ett faktum at det i luthersk karismatiske frimenigheter blomstrer nådegavene uten noen som helst forkynnelse av åndsdåp. Tildeling av kall og utrustning til de frelste kristne ses på som en del av helligjørelsen. Å bli "fylt av ånden", om og om igjen er noe man også taler om i luthersk sammenheng.
Jeg sier ikke med dette at pensacostal hellig ånds forkynnelse er ubibelsk. Det har jeg desverre for lite kunnskap om tema til å kunne utale meg om. Men at det er tildels store forskjeller, og at DHÅ virker i grupper som ikke praktiserer åndsdåp er ikke å komme bort fra.

[Edited on 3-1-2005 by Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2005 kl 14:26


Modin:

Ifølge pinsebevegelsen er jeg åndsdøpt.

Jeg har nådegaven til å tale profetisk (som jeg tror alle "egentlig" har.)

Jeg har også åpenbaringens nådegave. (som også allle kristne egentlig burdte ha, men pga. total mangel av undervisning så mangler mange kristne denne.)

Så da er jeg sikker åndsflydt :-)

Og jeg føler jo stadig DHÅ tilstedeværelse, så blir jeg vel sikkert atter fylt ;-)


Alikevel ser jeg det ikke slik du ser det. Det finnes ikke et eneste sted i Bibelen der det står om noen forbindelse mellom åndsdåp, og det å tale i tunger.

Forøvrig så kan jeg ikke huske å ha sett annet enn at folk har fått DHÅ når de ble frelst i Bibelen.

(med et unntak på oinsefestens dag selvsagt.)

SAMTIDIG så skjønner jeg at pinsevennene kan ha det syn de har om åndsdåp ettersom at jeg også ser at disse gavene er tilsynelatende totalt fraværende hos ganske mange kristne.

Jeg ser som sagt i likhet med den Norske pinsebevegelsens far (Erik Anders Nordquelle), som Barrat sluttet seg til når han kom hjem fra Amerika) ikke annet enn at åndsdåpen skjer når man blir frelst.

Det blir dessuten fort et åndelig hierki med en slik tankegang om nivåer av åndsfylde.

Samtidig så ser jeg jo at et visst fornuftig åndelig hierki kan trenges der menighetene styres av folk som tror det er en syklubb for deres familie og nærmeste krets slik jeg opplever det i min menighet for tiden der flere har blitt frosset ut (ikke meg) fordi de med "makt" i menigheten ikke kom så godt sosialt overns med de de frosset ut...


FORØVRIG er mitt råd til deg å be tl Gud, og lese hans Ord med din egen åpenbaring så vil Gud lede deg på de rette stier.




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-1-2005 kl 14:36


Tips: bruk søkefunksjonen her i forumet, og søk på f.eks. Åndelig krigføring. Så kan du lese hva som har vert skrevet om dette før.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-1-2005 kl 18:16


Sitat:
Originally posted by modin
ps. Hadde en god venn som ble utstøtt av menigheten min, på grunn av en ting han gjorde. Ikke noe stygt om menigheten min han kunne ikke gå der lenger fordi han hadde såret folk i menigheten min, med å gjøre noen veldig alvorlige ting. Men i hvertfall dro han til Oslo og begynte og gå i Vineyard hvor de tok han veldig godt i mot, selv om han var åpen med sin fortid og var ærlig med det han haddde gjort. Tok de ham i mot med åpne armer og ønsket og hjelpe ham til å komme opp på beina, igjen netopp denne sosiale ånden/stilen. I vineyard tror jeg gjør at det er en veldig fin menighet for mennesker som har psykiske problemer, mange kristne velger å gå i konservative menigheter fordi vi karismatiske ofte bare ser det åndelige og ikke ser det psykiske, og vi ofte fokuserer for mye på at alt kan ordne seg med tro. Menighetene våre blir ofte menigheter for suksefulle mennesker, og mennesker som har det vanskelig fordømmer seg selv for ikke å være bra nok eller ikke ha sterk nok tro. Da vil jeg si at Vineyard virkelig må være et godt alternativ for disse så de kan slippe å gå i en konservativ menighet og gå glipp av de velsignelsene det er å ha den hellige ånd.



Modin:

Ikke for å være fordømmende, men jeg tror jeg hva du snakker om, og selv om personen selvsagt kan tilgis osv. tror jeg det var riktig av din menighet å kaste han ut, og jeg tror det også vil være riktig ALDRI la han komme til en lignende posisjon igjen.

Enkelte ganger er det rett og slett slik at man ikke kan ta kjangensen på "gjenopprettelse" av en fallen tjeneste...

(selv om man samtidig i enkelte tilfeller burdte gjøre det langt oftere i Norge enn vi gjør)




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-1-2005 kl 19:20


Sitat:
Originally posted by modin Da vil jeg si at Vineyard virkelig må være et godt alternativ for disse så de kan slippe å gå i en konservativ menighet og gå glipp av de velsignelsene det er å ha den hellige ånd.


Jeg er fullstendig klar over Vinyards sosiale og omsorgprofil utad. De er kanskje byens mest akvtive her. Med Stands på universitetet ved semsesteroppstart, gratis dekkskift, "studentmiddag" til 20kr, (spis så mye du vil :D ) osv. osv.

Men... Hva mener du med formuleringen "kan slippe å gå i en konservativ menighet og gå glipp av de velsignelsene det er å ha den hellige ånd."

For jeg oppfatter det slik som at du ikke anser personer i slike kretser å ha noe som helst kjennskap til DHÅ.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen