Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Vi må be for fedrelandet vårt
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-10-2004 kl 18:46
Vi må be for fedrelandet vårt


I lengre tid har Dagen og Vårt Land hatt endel artikler om Aril Edvardsen i anledning biografien som snart blir sluppet, skrevet av Håvard Rem.

Aril Edvardsen mener at en muslim som vender om til tro på Jesus kan fortsette å gå i moskeen! I beste fall er grunnen uvitenhet om religionen Islam, hva den sier om Jesus, at den er FALSK og ikke en vei til frelse.

Det er heller ikke lenge siden en person leste fra KORANEN i en gudstjeneste på østlandet heller... Men det var statskirken så vidt jeg har fått med meg.

Er det ikke påfallende hva som foregår her i landet? Umoral, amoral eller skal jeg si "det uetiske, og a-etiske", selvom de betyr NØYAKTIG det samme: Sedelighet. Likevel blir moral sett på som noe negativt i mange kirker i dag, selvom det er en Åndens frukt og et tegn på det nye livet hos den som er født av Gud ved Ordet og Ånden!

De to mest sentrale biskopene i Norge i dag, Gunnar Stålsett og Rose-Marie Køhn er LIBERALISTER. Det betyr ikke "bare" at de sår tvil om Bibelen som Guds ufeilbarlige ord, som i hovedsak heter historisk-kritisk og ikke liberal kristendom, eller om Guds bud. Det betyr at de setter spørsmål ved Jesu undergjerninger, Hans fødsel av en jomfru, og til og med Hans oppstandelse! De rokker ved det innerste i kristendommen, og DISSE sitter som biskoper i Den Norske Kirke!

Jeg takker Gud for Borg-biskopen, som er den eneste biskopkandidaten som kunne svare ja til alle spørsmålene NLM's blad Utsyn stilte om hva de åtte kandidatene trodde og lærte. Spørsmålene handlet om så sentrale og fundamentale emner i kristendommen som Jesu jomfrufødsel (noen mener faktisk at dennes ekthet ikke er så viktig..!), om forsoningen, at Jesus er den eneste vei til Gud (en av dem mente at det kunne finnes mennesker som er frelst uten å vite om det selv...! Her snakker jeg ikke om mangel på frelsesvisshet hos en kristen, men en ikke-kristen som kan være frelst uten å vite det, ifølge biskopkandidaten!!!), om det sjette bud - "Du skal ikke drive hor", osv.

Seks av åtte ville jeg aldri hatt som prest! Jeg skulle ønske at Menighetsfakultetet ville bli tro mot Bibelen igjen, slik stifterne av fakultetet var. Jeg sørger over å se denne utviklingen. Og oppi alt dette lover ny-karismatikerne store vekkelser, mens alt de klarer er å dra folk inn fra andre menigheter - folk som blir forførte av det som klør dem i øret.

Hvem vil ikke ha vekkelse!!!??? Jeg vil mer enn noe at Gud må sende en hellig bibelsk vekkelse over dette landet, men det er den siste tid, og Gud holder Seg til Sitt Ord og passer på så det blir oppfylt - Islam inntar flere og flere poster i dette landet. Trosforkynnere som lover vekkelse strever i egen kraft, driver ensretting à la Stalin, og mener de er menighetens messias (som betyr den salvede og sjekk Matt 24,24). Men det er ønsketenkning. Bare Gud kan sende vekkelse. Og måtte Han gjøre det!




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-10-2004 kl 14:13


"Her er det ikke rom for lefling"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 29-10-2004 kl 14:33


Heh...

Jeg er i hovedtrekk enig med den artikkelen du linker til, gana, men jeg tror nok artikkelforfatteren kanskje bør feie for sin egen dør først....? Jan-Aage Torp, Pastor i Oslokirken, er ikke den som bør rope høyest om vranglære hos andre akkurat... :o




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2182
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-10-2004 kl 15:13


Javel?
Personlig kjenner jeg ikke så mye til pastoren i Oslokirken. Syntes bare det var litt treffende det han skrev om at det nå gjelder kristologi og soteriologi, læren om Kristus og læren om frelsen. Skal det klusses med så sentrale punkter i troen så bør vi vel nesten alle reagere.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-10-2004 kl 15:37
Hm..


Ja, hvis det er sånn det er å være prest og predikant, at man må gå og spre stygge ting om hverandre da skal ikke jeg blir noen av delene i hvertfall. I NT står det verken noe om prest eller predikant gjør det vel? Skal man ta det helt ut så kan man si at hele deres virke er utenom læren pga de kaller seg noe annet en ren vanlig kristen som vi alle er. Hm, men det gjør vi ikke.. hehe =) Bare et dårlig eksempel på hvor teit mange av disse anklagelsene er.. Å frelse muslimer er ikke noe annet enn godt. Og disse unge små stakkarene som Aril tar under sine vinger har egne hjerner å tenke meg. (Buuuuh til den artikkelen)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-10-2004 kl 01:29


Hm... jeg skulle til å svare på innlegget ditt Peter. Men... hva er det egentlig du mener? Forstår du ikke at det ikke går an å både være "muslim" og Kristen ? Hvis man er frelst, så innebærer det å tro på noe ANNET enn Allah, og Koranen. Å fortsette som Muslim når man kaller seg kristen vil være avgudsdyrkelse. Og du mener vel ikke at vi skal godta det ?
Hva for slags "stygge ting" er det du mener blir spredd i artikkelen?

Samtidig, vil jeg presisere. At selv om jeg er enig med Jan-Aage Torp i dette innlegget, så vil jeg si at Jan-Aage selv har mer enn nok å rydde opp i hos seg selv. Dette er diskutert i flere andre tråder her på forumet. Jan-Aage's profetiske praksis er alt annet enn Bibelsk og riktig.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-11-2004 kl 17:48
Ok


vel, det jeg mener er at muslimer trenger frelse. Så lenge de tror på Jesus har de kommet inn på rett spor. Etterhvert som de leser bibelen vil de finne ut av ting på egen hånd. Hvis en narkoman eller fyllik blir frelst. Da er det ikke dermed sagt at de er helt uten lyte fra første dag. Og det er ingen av oss. Ikke muslimer heller. Det er nok ikke BARE BARE å gå fra det ene til det andre på et knips når man er opplært i islam fra fødsel av. Eller er det så enkelt?
Hvordan blir det hvis forkynnere preiker: Dere MÅ kvitte dere MED ALLE KORANER, SLUTTE Å TENKE PÅ ALLAH, SPISE KJØTT, BLABLABLA! Hva? Skal være forsiktig med det. Det som er VÆRRE er hvis noen blir født i troen på kristus i Norge, og etter hvert begynner å tro på ting som ikke står i bibelen. Etter hvert finne sine egne meninger, plukke litt her og der.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-11-2004 kl 18:02


Sitat:
Originally posted by PeterDJ
vel, det jeg mener er at muslimer trenger frelse. Så lenge de tror på Jesus har de kommet inn på rett spor. Etterhvert som de leser bibelen vil de finne ut av ting på egen hånd. Hvis en narkoman eller fyllik blir frelst. Da er det ikke dermed sagt at de er helt uten lyte fra første dag.


Så langt er jeg helt enig.



Sitat:

Hvordan blir det hvis forkynnere preiker: Dere MÅ kvitte dere MED ALLE KORANER, SLUTTE Å TENKE PÅ ALLAH, SPISE KJØTT, BLABLABLA! Hva?


Jeg skjønner tanken. Poenget her er derimot at man mer eller mindre sier "du kan bare fortsette som før".
Og jeg tror også at tanken din er grunnleggende feil. Selv om den er godt ment. Skal man la være å fortelle en nyfrelst kristen at det nye live vil innebære konsekvenser og forandringer, hvorav noen slettes ikke er gode med første øyekast ? Jesus sier at den som skal følge ham, i verste fall, må forlate hele sin famili om den er til hinder for å leve med Jesus. Nyfrelste kristne i Norge møter motbør fra tidligere venner. Jeg trur vi må forkynne klart at det å bli kristen innebærer en radikal endring. Selv om ikke alle forandringene ser gode ut til å begynne med. Dette var døperen Johannes sitt budskap, og så vidt jeg ser, også Jesus sitt budskap, og Paulus sitt budskap.

Kjærligheten og omsorgen som du snakker om derimot, den skal vi vise i i tålmodighet når den nyfrelse faller tilbake til ting fra sitt gamle liv. For det tar tid å legge av seg ting. Men om vi lar være å fortelle om de ting som ett kristenliv innebærer, da hindrer vi i realiteten en nyfrelst å vokse med Kristus. Vi blir ett hinder for den nyfrelstes vekst, og dermed blir vi også selv skyldige i at vedkommende eventuelt faller fra.

Heb 3:13
13 Men forman hverandre hver dag, så lenge det heter i dag, for at ikke noen av dere skal forherdes ved syndens svik.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-11-2004 kl 22:54
hm


Jeg skjønner også hva du mener.. Har begynt å lese ei bok som heter islam og terrorisme av Mark Gabriel. Han var muslim og ble kristen. Han sier man bør spørre hvilket syn de har på koranen, allah og muhammed etter å ha kommet til tro på Jesus. Hvis de sier. Jeg vet han er Guds Sønn og at han har gjort alt dette for meg, men jeg tror også at koranen er fra Gud og at muhammed er en profet. Men da skal du svare med å vise til bibelen at Jesus tilgir synder etc hva evangeliet sier og hva muhammed sier om tilgivelse. Gjøre det klart at koranen ikke er fra Gud.. blablabla. Før man ber frelsesblnnen eller hva han skrev....


Det jeg først reagerte på var all dritten folk slengte mot hverandre. Tror dere ikke Arild Edvardsen hadde en god tanke med det han gjorde? Så lenge evangeliumet blir forkynt skal man være glade uansett om det er av egoisme den forkynnes eller det er noe annet. UANSETT. Drittsnakk er bare teit.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen