Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Er jeg så spesiell?
LitleBill
Forumaspirant
*




Innlegg: 2
Registrert: 14-9-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-9-2004 kl 11:44
Er jeg så spesiell?


Er det noen flere der ute i den store verden som ser det samme i Mat 5,17 som jeg ser, eller er jeg alene om det? Der sier Jesus: "Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle."
Hvilke lover og profeter er det Jesus inkluderer i uttrykket "loven eller profetene."? Når jeg hører og leser hvordan ulike trosretninger innen protestantismen omtaler "ti bud" og andre lover, så virker det for meg som det stort sett er enighet mellom de fleste ulike menigheter at tibudsloven ennå har sin gyldighet, men lov om ofringer, renselse og andre seremonilover er opphevet, avskaffet. Men sier ikke Jesus her at han ikke er kommet for å oppheve noen verdens ting i "loven" - i betydningen mosebøkene? Jesus har heller ikke opphevet noe profetord.
Det jeg får ut av dette verset – også når jeg ser det i sammenhengen – er at det ikke er forskjell mellom én lov og de andre lovene med tanke på hvilken gyldighet de har i dag. Jeg får da betydningen til å bli at offerlover og seremonilover står fullt på høyde med de ti bud hva angår deres gyldighet i dag. Hva mener du?




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 14-9-2004 kl 13:50


For det første, så må vi skilje hardt mellom oppfylle og oppheve. Ofringane gjeld ikkje lenger, fordi dei er oppfylt av Jesus! Han var den siste, einegyldige offer! Når ein ser på dei ti boda, så er desse gode levereglar, men dei kan ikkje frelse deg. Og det har heller aldri vore meininga. Ein bruker desse når ein talar om «lov og evangelium». Når ein talar om lov, så ser folk si eiga synd - viss dei då bryr seg om bodskapen - og veit at dei treng frelse. Deretter taler vi evangelium, nådebodkapen om at Jesus har tatt på seg vår synd.

Og til slutt ein ting: dei ti boda er eigentleg ikkje gjeve som ein «frelsesveg» frå byrjinga av, men som levereglar for Guds barn. I 2 Mos 20:2, rett før Gud gav dei ti bodorda, sa han: «Eg er Herren din Gud, som førde deg ut or Egyptarlandet, or trælehuset.»

I Det gamle testamentet var fangenskapet i Egypt, livet i «trælehuset» eit bilete på livet under synda. Jesus, som er Gud, frigjorde oss frå dette - frigjorde oss frå «vårt Egypt». Men, sjå, boda kom etter frigjeringa, ikkje før.

Vel, les denne andakten frå Vårt Land:

Frigjøreren (Per Eriksen)

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-9-2004 kl 15:30


Sitat:
Originally posted by LitleBill
Der sier Jesus: "Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle."
Hvilke lover og profeter er det Jesus inkluderer i uttrykket "loven eller profetene."?


Jødenes "Bibel", dvs vårt GT pluss enkelte andre skrifter, er delt opp i loven (1.-5. Mosebok), profetene (Jesaja, Jeremia, Esekiel, Ester, "småprofetene" osv) og skriftene (historiske beretninger, som f.eks krønikene osv)

Han var ergo kommet for å oppfylle alle Guds bud og i tillegg alle profetiene fra GT som var skrevet om Ham.

Sitat:
Når jeg hører og leser hvordan ulike trosretninger innen protestantismen omtaler "ti bud" og andre lover, så virker det for meg som det stort sett er enighet mellom de fleste ulike menigheter at tibudsloven ennå har sin gyldighet, men lov om ofringer, renselse og andre seremonilover er opphevet, avskaffet.


Ja, det er fordi tempeltjenesten i GT, dvs ofringen og tempelbygget osv pekte mot Jesus og Hans gjerning. (Jeg vil anbefale deg å ta et år på Fjelltun bibelskole). Loven må forkynnes sammen med evangeliet, fordi loven er vår tuktemester til Kristus, dvs at Den Hellige Ånd bruker loven til å overbevise oss om at vi er syndere og at vi dermed trenger Jesu soning for våre synder.

Sitat:
Jeg får da betydningen til å bli at offerlover og seremonilover står fullt på høyde med de ti bud hva angår deres gyldighet i dag. Hva mener du?


Hele Bibelen er Guds Ord til de kristne. Vi som kristne har ikke lov til å ofre flere dyr osv, fordi alle offerdyr fra GT pekte frem mot det fullkomne offerlam, Guds Lam, Jesus Kristus.

Hebr 9,12: Men Kristus er kommet som øversteprest for de frelsesgoder som vi nå har. Han har gått igjennom det teltet som er større og mer fullkomment, og som ikke er laget av menneskehånd, det vil si: som ikke hører denne skapte verden til. 12 Ikke med blod av bukker og kalver, men med sitt eget blod gikk han inn i helligdommen én gang for alle, og således vant han en evig forløsning. 13 Riktignok er det slik at blodet av bukker og okser gjør hellig og ren i det ytre, likeså vann med asken av en kvige, når det blir stenket på dem som er blitt urene. 14 Hvor mye mer skal da ikke Kristi blod rense vår samvittighet fra døde gjerninger, så vi kan tjene den levende Gud. Kristus har jo i kraft av en evig Ånd båret seg selv fram som et lyteløst offer for Gud.
15 Så er da Kristus mellommann for en ny pakt. Han døde, og det ble til forløsning fra overtredelsene under den første pakt, for at de som er kalt, skal få den evige arv som var lovt. 16 Det er med pakten som med et testamente: det må godtgjøres at den som har opprettet det, er død. 17 Først når han er død, er det gyldig; det trer ikke i kraft så lenge han lever.


Ikke bli lokket inn i den felle at du skal ofre mer! Du kommer ikke til Faderen uten ved Jesus Kristus! BARE Han kan frelse deg fra din synd ved SITT BLOD.
Du burde lese brevene til Paulus og de andre apostlene, og ikke bare evangeliene. Hvis du ikke har lest Bibelen før, vil jeg anbefale deg å begynne med Johannesevangeliet, gå videre til Apostlenes gjerninger, romerbrevet, hebreerbrevet. GT må leses i lys av NT. Be om at Den Hellige Ånd må åpenbare deg for deg.

Guds fred.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 14-9-2004 kl 19:52


Sitat:
Originally posted by k-mann
Vel, les denne andakten frå Vårt Land:

Frigjøreren (Per Eriksen)


Vel, ville berre understreke at det ikkje er Per Eriksen som er frigjeraren;), det er det Jesus som er. Per Eriksen har berre skrive andakten.

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 14-9-2004 kl 19:55


Sitat:
Originally posted by Lionheart
(Jeg vil anbefale deg å ta et år på Fjelltun bibelskole).


Ikkje høyr på ho, gå på Bildøy utanfor Bergen! :P:D

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-9-2004 kl 10:15
bildøy VS fjelltun


bildøy har en 10-dagerstur til israel = stressetur for å få med seg alt

fjelltun har to turer å velge mellom: 1 månedstur til israel eller 1 måned i kenya/tanzania.

bildøy er på sotra, langt fra bergen sentrum og fasiliteter.
fjelltun er på hillevåg, fem minutter med buss fra stavanger sentrum og med fasiliteter rett nedi gaten.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 16-9-2004 kl 13:14


Sitat:
Originally posted by Lionheart
bildøy har en 10-dagerstur til israel = stressetur for å få med seg alt

fjelltun har to turer å velge mellom: 1 månedstur til israel eller 1 måned i kenya/tanzania.


Vel Bildøy har to(!) turar, ein skuletur (Israel) og ein klassetur, forskjellig for dei forskjellige klassane:


  1. Idrett: Kenya
  2. Media/Musikk: film
  3. Utrustning/???: russland/ukraina


Folk frå andre klassar kan òg hive seg med på andre klassar sine turar...

Sitat:
Originally posted by Lionheart
bildøy er på sotra, langt fra bergen sentrum og fasiliteter.
fjelltun er på hillevåg, fem minutter med buss fra stavanger sentrum og med fasiliteter rett nedi gaten.


Ja, Stavanger som sagt, ikkje Bergen. Sotra ligg vel 20 minutt frå byen, mens Stavanger er jo ei bygd i forhold... :P:D

http://www.bbb.vgs.no/

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-9-2004 kl 17:29


Hm... om dere skal krange om hvilken Bibelskole som er best, så start ny tråd i internforumet ;) greit ? *SMID*:D



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-9-2004 kl 22:47
hei hei


ja du trenger ikke fortelle meg om bergen i forhold til stavanger ;)

men bildøy er småputleri i forhold til fjelltun ;);););)




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen