Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Oljelampe
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-8-2004 kl 01:07
Oljelampe


Tatt fra jesusonlineforum, jeg vil bare høre hva dere menerom denne tolkningen.

Ønsker å ta opp en tråd her på Bibelforum. Disse 13 bibelversene opplever jeg som viktige og alvorlige vers. Som kan få store konsekvenser for oss i tiden før bortrykkelsen. Jeg sier ikke at de tanker jeg har er rett i alle ting, men jeg tror at den Hellige Ånd kan gi oss lys over disse versene. Så kom igjen, har du tanker og meninger om dette.

Vers 1. Da skal himlenes rike være å ligne med ti jomfruer som tok sine lamper og gikk ut for å møte brudgomen.
Vers 2. Men fem av dem var uforstandige og fem kloke.
Vers 3. De uforstandige tok sine lamper, men de tok ikke olje med seg.
Vers 4. Men de kloke hadde også tatt med seg olje i kannene samens med lampene sine.

Lampene brandt hos alle ti. Så de hadde olje på lampene. Problemet for de uforstandige var, at de hadde ingen reserve-kanner med olje. De kloke hadde flere kanner med reserve-olje.

Vers 5. Da det drog ut før brudgommen kom, slumret de alle inn og sov.

Her ser vi at det kommer en søvn over hele kristenheten en periode like før Jesu gjenkomst. Både de kloke og de uforstandige sovnet.

Vers 6. Men midt på natten lød det et rop: Se, brudgommen kommer.Gå ham i møte!
Vers 7. Da våknet alle jomfruene og gjorde sine lamper i stand.

Her kommer det en vekkelse som kommer til å overgå alle tidligere vekkelser på jorden. Det er ikke en vekkelse blandt ufrelste, men blandt de troende. All menneskelig kristendom, all religiøsitet, all partiånd, kommer til å bli avslørt. De uforstandige våkner opp til en forferdelig virkelighet, og det viser seg at deres lamper slokner. De kloke våkner opp, og får en beskjed fra Gud. Nå blir tiden heretter så vanskelig, at dere trenger hver eneste dråpe olje dere har på kannene til dere selv. Når nå de uforstandige kommer for å få olje fra dere, så si NEI. Det vil ikke bli nok til begge to.

Vers 8. Men de uforstandige sa til de kloke. Gi oss av deres olje for våre lamper slokner. Men de kloke svarte NEI, det ville ikke bli nok både til oss og til dere. Gå heller til dem som selger og kjøp til dere selv.
Vers 10. Mens de var borte for å kjøpe, kom brudgommen. Og de som var rede , gikk inn med ham til brylupsfesten. Og døren ble stengt.

Her ser vi at bare de som hadde reserve-kanner med olje bevarte livet i Gud , og var rede ved Jesu gjennkomst.

Vers 11-13. Til sist kom da også de andre jomfruene, og de sa: Herre , Herre, lukk opp for oss! Men han svarte og sa: Sannelig sier jeg dere. Jeg kjenner dere ikke. Våk derfor, for dere kjenner ikke dagen eller timen.

Jeg tror at ojlen her er ett bilde på den Hellige Ånds salvelse. Og vi vet at ingen kan si at Jesus er Herre, uten i den Hellige Ånd. Og da forstår vi at den som ikke har den Hellige Ånds salvelse. han vil ikke ha kontakt med Jesus. Og da forstår vi at Jesus kjenner ikke disse.
La oss ta Guds ord på alvor. Slik at vi er rede ved Jesu gjenkomst.
Bjørn
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-8-2004 kl 01:51
økumeni og Guds Ord


Det finnes ingen bedre måte å holde fast på Guds ord enn å stå imot sammenslåing av all mulig tro!

Partiånd? Er ikke partiånd noe som angår noe verdslig? Vi er først og fremst kalt til å holde fst på Guds Ord. Jeg vil aldri ta imot nattverd i en katolsk kirke, utført av katolske prester. Jeg vil aldri føye meg til strømmen og si "si noe pent om Jesus og si at vi er guder! si at vi er Herrens salvede (kristuser)!"

Jeg vil forkynne evangeliet om Guds Messias, Jesus. Om det betyr å bli stemplet som oljeløs av en bevegelse som for lengst har begitt seg langt utover Kristi lære --- So be it! Gud er min dommer, ikke de som hevder å være Guds salvede!

Jeg tror ikke at dette kallet om at Brudgommen kommer taler om en vekkelse, for en slik tolkning har ikke støtte i resten av Bibelen. Det som derimot har støtte i Bibelen - i massevis, er profetien om et stort frafall blant de kristne. De som faller fra blir forført av dem som kaller seg Guds salvede, som utfører tegn og undre for om mulig å føre vill selv de utvalgte. Hvor forbløffende godt en slik beskrivelse passer trosbevegelsen...!




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-8-2004 kl 12:19
Ok


Jeg tror heller ikke denne lignelsen har noe med vekkelse å gjøre, men de sovner i hvertfall. Men har du noe tolkning da lionheart? Hva betyr det å bli fri for olje?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-8-2004 kl 03:18


Det er nok korekt å si at alle sovner. Og slik det ser ut er dette noe som kommer enten vi vill eller ikke. Poenget da må være å bli så grunnfestet i Guds ord at vi er beredt når Jesus kommer. Kanskje kan vi si at om du legger fram rene klær før do sovner, så klarer du deg selv om du forsover deg litt?

Eller er dette en for tynn og grunn fortolkning?

Hovedpoenget er uansett; ikke forvent noen særbehandling, vær forberedt. Vit at Jesus kommer igjen for å dømme levende og døde. Stil deg under hans nåde i dag, og bli stående under hans nåde til han kommer.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen