Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: www.jesusonline.no
hegemor
Medlem
**




Innlegg: 37
Registrert: 23-7-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-7-2004 kl 08:21
www.jesusonline.no


www.jesusonline.no hevder å være et tverrkirkelig nettsted, men for meg virker det som om det er en underavdeling av Christian Science (sekt).

Hva stemmer?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 23-7-2004 kl 11:05


Hei hegemor! :)

Kan du gi noen eksempler på hva det er som gjør at du oppfater JO som en underavdelig av Christian Science?

Selv har jeg oppfattet JO mer som en slags "underavdeling" til Trosbevegelsen, men som samtidig tillater (til en viss grad) tverrkirkelig stoff i forumet sitt.

Guds fred
Gunnar :)




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
hegemor
Medlem
**




Innlegg: 37
Registrert: 23-7-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-7-2004 kl 11:41
www.jesusonline.no og Christian Science


Trosbevegelsen springer ut fra Christian Science. Og jeg har observert lederne for overnevnte nettsted utenfor hovedkvarteret til Christian Science i Norge.

Forkynnelsen deres er også helt i tråd med Christian Science:
  • De fornekter frelsesverket på korset
  • De driver med healing, magi, ekstase og åndemaning
  • De er sykelig opptatt av materielle goder (les: PENGER), og reduserer troen til et middel til å oppnå dette.


[Edited on 23-7-2004 by hegemor]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
hegemor
Medlem
**




Innlegg: 37
Registrert: 23-7-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-7-2004 kl 12:07
Kopiert fra Christian Science


Flere av innleggene på www.jesusonline.no er direkte kopiert fra skriftene til Christian Science.

Christian Science har leseværelse i Parkveien 64 i Oslo, og som sagt er lederne av www.jesusonline.no observert utenfor der.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-7-2004 kl 12:51


Kan du vise til hva som er kopiert av Christian Science? (ikke bare ligner, men er direkte kopiert)



www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-7-2004 kl 12:56


Hegemor:

Det hadde foresten vært kjempefint om du hadde skrevet litt om Christian Science i Norge!

Jeg har kjempelenge prøvd å finne informasjon om dem, men har ikke funnet annet enn at de har kikrebygg i Oslo og Bergen, og noen venneflokker rundt omring i Norge.

Hvis du har personlig kjennskap til dem hadde det vært kjempeinterresant om du hadde delt litt av den med oss, og skrive litt om ditt personlige møte med denne sekten?




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
hegemor
Medlem
**




Innlegg: 37
Registrert: 23-7-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-7-2004 kl 13:04
Advarer mot Christian Science-avleggeren på nett


Jeg har ikke noe personlig møte med denne sekten. Jeg advarer mot den, og informerer om at det er dem www.jesusonline.no

Jeg skal prøve å finne tilbake til innleggene jeg nevnte.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-7-2004 kl 18:40
flott hegemor!


Stå på er alt jeg har å si deg, bortsett fra ikke gi opp, ikke glem Herren i kampen din for å hjelpe mennesker bort fra og å holde dem unna sekten.

Jeg visste ikke at trosbevegelsen var utspring av CS, selvom det egentlig ikke er så rart. Var Kenyon CS da?




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-7-2004 kl 20:21


Sitat:
Originally posted by hegemor
Trosbevegelsen springer ut fra Christian Science. Og jeg har observert lederne for overnevnte nettsted utenfor hovedkvarteret til Christian Science i Norge.

Forkynnelsen deres er også helt i tråd med Christian Science:
  • De fornekter frelsesverket på korset
  • De driver med healing, magi, ekstase og åndemaning
  • De er sykelig opptatt av materielle goder (les: PENGER), og reduserer troen til et middel til å oppnå dette.


[Edited on 23-7-2004 by hegemor]


Da er vi i gang i gjen!

Trosbevegelsen har påingen måte sine røtter i christian Sciene. Det er utrolig arrogant å påstå dette uten å gi noen for dokumentasjon eller referanser. Vær vennlig å kom med noe som underbygger dine påstander, eller slutt å si noe negativt om kristi legeme. Som ivrig student av Kenyon kan jeg fortelle at en av Kenyons klareste advarsler i sine bøker er nettopp MOT Christian Science. Det er UTROLIG merkelig at inbitte mostandere av trosbevegelsen, som gir seg ut for å vite mye om den, ikke har fått med seg dette. Det viser at de ikke vet så mye som de utgir seg for.

Selvom lederne for jesusonline er observert utenfor chrsitian sciences lokaler betyr ikke det at de sympatiserer med dem. Jeg går ofte forbi de lokalene selv og er sikkert "observert" utenfor der mange ganger, men jeg har aldri satt min fot innefor og er heller ikke interresert i deres lære. (hva gjorde du selv utenfor der? Kankje du også er medlem...hahaha)

Så vidt jeg vet så er eierne av jesusonline medlemmer i en pinsemenighet, men det mulig jeg tar feil for jeg så også en maranatha dude som leder der engang.

Sitat:

med Christian Science:
  • De fornekter frelsesverket på korset
  • De driver med healing, magi, ekstase og åndemaning
  • De er sykelig opptatt av materielle goder (les: PENGER), og reduserer troen til et middel til å oppnå dette.


Dette er jo artige påstander! Kan du gi noen eksempler på hver av disse? Magi og ekstase? fysj og fysj! Gi noen eksepler da. Spesielt at de bedriver "healing" er jo morsomt, siden bibelen jo har noen eksmpler her og der på at jesus og disiplene bedrev helbredelse. Men du mener kanskje at Gud har sluttet å gjøre sånt tull?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-7-2004 kl 20:23


Sitat:
Originally posted by Lionheart

Jeg visste ikke at trosbevegelsen var utspring av CS, selvom det egentlig ikke er så rart. Var Kenyon CS da?


Det sier ganske mye om deg,lionheart,at du sluker rått sånne påstander, uten noen som helst begrunnelse. Når det er så godt bevist at trosbevegelsen, og SPESIELT Kenyon brukte mye av sin tid på å avsløre og advare mot Christian Science - du har sikkert ikke lest en eneste bok av Kenyon,ellers ville du visst bedre. Du hører det du vil høre.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Thomas
Seniormedlem
***




Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 23-7-2004 kl 20:35


Sitat:

Som ivrig student av Kenyon kan jeg fortelle at en av Kenyons klareste advarsler i sine bøker er nettopp MOT Christian Science.


Kan du gi noen udrag eller referere til noen steder i hans bøker?




(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-7-2004 kl 21:47
hallo du


Sitat:
Originally posted by geirern
Vær vennlig å kom med noe som underbygger dine påstander, eller slutt å si noe negativt om kristi legeme.


Jeg støtter deg i at slike påstander skal begrunnes saklig, geirern, men om hegemoren tror trosbevegelsen som kirkesamfunn er en del av Kristi legeme eller ikke er ikke opp til deg å bestemme. Hun har lov til å si hva hun vil her, og jeg har ikke tenkt å holde meg mer nøytral i forhold til trosbevegelsen enn jeg har gjort. Trosbevegelsen er ikke en del av Kristi legeme som kirkesamfunn. Til det er bevegelsen altfor ubibelsk - dette har vi diskutert før, så du vet hvor jeg står.

Det er heller aldri hele kirkesamfunn som er deler Kristi legeme, men hver enkelte sanne kristen.

Sitat:
Som ivrig student av Kenyon kan jeg fortelle at en av Kenyons klareste advarsler i sine bøker er nettopp MOT Christian Science. Det er UTROLIG merkelig at inbitte mostandere av trosbevegelsen, som gir seg ut for å vite mye om den, ikke har fått med seg dette. Det viser at de ikke vet så mye som de utgir seg for.


Vår studie, og jeg tror jeg taler for resten av "administrasjonen" her på forumet også, gjelder i høyest grad læren og praksisen til Kenneth Hagin, Benny Hinn og resten av de ny-karismatiske selvutnevnte profetene.

Hva vi vet om Hagin & Co er mer enn nok til å felle dem på Bibelsk grunnlag. Dette finner man igjen andre steder på forumet. Fordi du så varmt forsvarer Kenyon, så må jeg be deg om å dokumentere at han har advart så sterkt mot CS som du sier.

Sitat:
Dette er jo artige påstander! Kan du gi noen eksempler på hver av disse? Magi og ekstase? fysj og fysj! Gi noen eksepler da. Spesielt at de bedriver "healing" er jo morsomt, siden bibelen jo har noen eksmpler her og der på at jesus og disiplene bedrev helbredelse. Men du mener kanskje at Gud har sluttet å gjøre sånt tull?


1: Bagatelliserer du den synden som bruk av magi er? Bagatelliserer du den formen for ekstase som finnes i disse miljøene, som sjelden er påført av annet enn hypnose, hvis bruk er høyforbud mot i Bibelen?

2: Hva gjelder healing: Hindu guruer, buddhister, new age folk osv driver også med healing. Betyr det at deres healing er fra Gud også da, siden det står i Bibelen at Gud helbreder?

Når læren til Christian Science er så motbydelig gjennomskuelig falsk, hvorfor i allverden forsvarer du dem? Det virker mer for meg som du bare er ute etter å ta motsatt standpunkt av alle som prøver å advare sine medmennesker mot sekter her på forumet, og ikke å kjempe for hva du er overbevist om at er rett! Av og til slåss du for trosbevegelsen, jds-læren osv med nebb og klør, for så i et annet innlegg å si at det ikke nødvendigvis er din overbevisning du argumenterer for.

Jeg oppfatter det som hyklerisk og motbydelig at du forsvarer omtrent alt som noen her på forumet sier er ubibelsk. Hvis jeg i et innlegg gjorde en gjennomgang av den falske læren i Jehovas vitner hadde du nok forsvart dem også. Snakk om å halte til begge sider! Velg, mann!




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-7-2004 kl 10:48
Jeg synes


Jesus online er et fint sted. Det er mye bra undervisning der. I tillegg har vi forumet, og de som er der er helt vanlige kristne. Bortsett fra noen få hedninger, eller ateister, hva betyr foresten ateist, er det ikke det samme som hedning? Jaja, det er noe i hvertfall det jeg har oppfatning av: at jesusonline er en bra plass.. OG at ateister er det samme som hedninger men det er jeg litt usikker på :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-7-2004 kl 14:53


Sitat:

Kan du gi noen udrag eller referere til noen steder i hans bøker?


Disse er lette å finne for hvemsomhelst, siden han brukte mye av sin tid på å offentlig motarbeide disse metafysiske sektene som vokste fram på den tiden.

La det være helt klart, at påstandene om at Kenyon er Christian Science er like tåpelige som at Kjell magne Bondevik er satandyrker. Disse påstandene, eller i beste fall antagelsene, viser bare at hans motstandere hverken har lest hans bøker eller aner noe om hva han egentlig brukte sin forkynner tjeneste til. Det er alltid lurt å vite noe om hva man snakker om. :D

Her er noen sitater fra Kenyon, hvor han kaller Christian Science "kult"og "falsk religion" o.l.

"vast numbers of men and woman today are exchanging the living grace of Jesus Christ for Christian Science, Unity (samme som "new thought" ) and other philosophical and psycological cults"
(fra "Justification", 133 )

"There are several Jesuses today whos advocates are challenging us to worship. The Jesus of the variuos cults have little resemblence to the jesus of the apostle Paul. There is the Jesus of Unity, who did not have a pre-existence as a person; who was not conceived of the holy spirit.[...]. He did not die an actualy physcial death [...]. He didn't satisfie the claims of justice and did not set man right with God on the ground of justice. He is not the Lord Jesus Christ of whom Paul tells us...he is a metaphysical Jesus.The Jesus of Christian Science is practically identical with the Jesus of Unity. They have emasculated him. They have taken away my Lord, and given me a philosophical litograph in His place.
(fra "Another Jesus", traktat med advarsler mot kultene. Hvis Kenyon var CS, hvorfor gav han da ut materiale som advarte imot dem???? )

I Kenyons undervisning om helbredelse:
"You must have seen as you have studied this book that healing is spiritual. It is not mental as Christian Science and Unity and other metaphysical teachers claim. [...]When God heals, he heals trough the Spirit.
(fra "Jesus the healer", s. 90 )

"Every beliver should understand the fundamental principles of christianity. Lack of knowledge explains why whole churces have been swept into Christian Science, Dowieism, and other isms. Belivers who understand the principles of redemption are fortified against every delusion of Satan."
(fra Reality, des. 1907, artikkel "The justice of God" )

Her kaller Kenyon CS for "falsk religion":
"Every false religion is based upon some theory of incarnation. Christian Science, Theosophy, New Though, and modern Unitarianism, teach consciously or unconsciously, that....every man has God in him." (det vi idag kaller typisk new age lære)
(fra Reality, des 1911, art. "the incarnation" )

Håper det hjelper.

[Edited on 24-7-2004 by geirern]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-7-2004 kl 14:58


Sitat:


Jeg støtter deg i at slike påstander skal begrunnes saklig, geirern, men om hegemoren tror trosbevegelsen som kirkesamfunn er en del av Kristi legeme eller ikke er ikke opp til deg å bestemme.

Nei, og det er vel ikke din oppgave heller å bestemme hvilke menigheter som tilhørere Jesus eller ikke, eller?
Sitat:
Lionheart sa: Trosbevegelsen er ikke en del av Kristi legeme som kirkesamfunn.


Sitat:

Fordi du så varmt forsvarer Kenyon, så må jeg be deg om å dokumentere at han har advart så sterkt mot CS som du sier.

det er gjort i forrige post i denne tråden.


Sitat:

1: Bagatelliserer du den synden som bruk av magi er? Bagatelliserer du den formen for ekstase som finnes i disse miljøene, som sjelden er påført av annet enn hypnose, hvis bruk er høyforbud mot i Bibelen?

Som du sikket forstod, så mener jeg at påstanden om at disse bruker magi, ekstase (hva nå det er. ordet finnes tre, fire ganger i bibelen (ekstasis), men brukes om div. syner som paulus og peter hadde. Huff de drev vel på med noe skummelt de også.) og nå også hypnose, helt tatt ut fra luften. Jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg skal forsvare en bevegelse mot sånne ubergunnede påstander. Ditt spørsmål gjør at det ser ut som om jeg forsvarer magi etc. Hvorfor spør du sånn, egentlig? For meg så er det utrolig dårlig argumentasjon og svare med sånne spørsmål.

Sitat:

2: Hva gjelder healing: Hindu guruer, buddhister, new age folk osv driver også med healing. Betyr det at deres healing er fra Gud også da, siden det står i Bibelen at Gud helbreder?

Nei. Det vet du at jeg ikke sier. :P

Sitat:

Når læren til Christian Science er så motbydelig gjennomskuelig falsk, hvorfor i allverden forsvarer du dem?

Unnskyld at jeg spør, men har du lest noen av postene mine her i det hele tatt? Fatter ikke at du kan påstå at jeg forsvarer CS!!! Jeg forsvarer Kenyon og ev. trosbevegelsen MOT anklagene at de er CS. Er dette standaren til moderatorene i dette forumet? Det ser mer og mer slik ut. Hvordan i all verden kan dere kalle dette apologetisk debatt?!
Sitat:

Det virker mer for meg som du bare er ute etter å ta motsatt standpunkt av alle som prøver å advare sine medmennesker mot sekter her på forumet, og ikke å kjempe for hva du er overbevist om at er rett! Av og til slåss du for trosbevegelsen, jds-læren osv med nebb og klør, for så i et annet innlegg å si at det ikke nødvendigvis er din overbevisning du argumenterer for.

I motsetning til dere ledere på dette forumet, så mener ikke jeg at trosbevegelsen og deres forkynnelse er fra satan, og at det ikke finnes noe grunnlag for å påstaå at medlemme i tros-menigheter ikke er en del av Krsit legeme. At det kan være et par punkter jeg ikke er enige med hos moderne TB-menigheter , er ingen grunn til å ikke forsvare dem mot de urimelige påstandene dere såkalte apolegeter kommer med. Jeg er selv overbevist JDS, og har gjort det rimelig klart i mange innlegg her.

[Edited on 24-7-2004 by geirern]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-7-2004 kl 23:33


Sitat:
Originally posted by PeterDJ
hva betyr foresten ateist, er det ikke det samme som hedning?


kjære peter. det er vi som er hedninger. vi er hedningekristne. dvs at vi ikke er av jødisk ætt. en ateist er en som ikke tror at det finnes noen Gud, hverken som personlig Gud, eller som upersonlig god kraft. det er en ateist.

en agnostiker derimot er en som har tatt valget å ikke velge mellom Gud og ikke Gud, mellom kristendom eller religion.

Jesus Online er ikke noen "bra plass". det er ikke bra et sted bare det snakkes om undre og tegn og mirakler! et sted er bra for deg dersom de som er der forkynner Bibelens evangelium, Bibelens Jesus og har Guds Hellige Ånd. og at de faktisk prøver de profetiene de proklamerer på Guds Ord.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
hegemor
Medlem
**




Innlegg: 37
Registrert: 23-7-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-7-2004 kl 09:07
Blasfemi?


geirern: Mener du at vi stilltiende skal akseptere at Christian Science sprer sitt falske evangelium på www.jesusonline.no? Er ikke dette blasfemi?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-7-2004 kl 19:40


Sitat:
Originally posted by hegemor
geirern: Mener du at vi stilltiende skal akseptere at Christian Science sprer sitt falske evangelium på www.jesusonline.no? Er ikke dette blasfemi?


Nei, men hvis jeg har forstått riktig så mener du at eierne av jesusonline ER CS! Denne påstanden, som du av en eller annen grunn er overbevist om, er hentet ut fra luften etter min mening. La oss heller diskutere HVA det er de sier som gjør at du mener de er Christian Science - borstsette fra at du har sett en eller noen av dem utenfor CS lokaler. (jeg var en gang utenfor amadia moskeen på frogner -hvis du hadde observert meg der, ville jeg da vært muslim?) Og, etter å ha undersøkt tilhørigheten til de fleste av driverne i deres forum så tilhører grunderne Salemkirken, noen OKS , en er Viggo Abrahamsen, fra MaranAtha og Jørn Strand, også kjent fra Maranata sammenheng, en er fra OKS, en fra Moss bibelsenter osv osv. Mener du at alle disse menighetne egentlig er CS? Mener du at disse UTGIR seg for å være medlemmer i disse menighetne, mens de egentlig er medlemmer av CS? Men altså: Hva er det de sier, som gjør at du er overbevist om at disse er CS?

Det er merkelig at dere så fort er blitt enige om at disse er CS og må "stoppes" uten egentlig å si noe som direkte beviser det!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-7-2004 kl 19:44


Nå som jeg har postet de etterspurte sitatene av Kenyon hvor han advarer mot Christian Science (etterspurt av Thomas og Lionheart), og også gjort dere oppmerksom på at Kenyon faktisk også gav ut et eget hefte hvor han advarer mot christan Science, kunne det kansje være på sin plass med en kommentar eller respons? Eller skal dere bare late som om dere ikke så det?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-7-2004 kl 19:59
Har enda ikke hørt


hva som er galt med jesus online? De forkynner jo om den hellige ånd, jesus kristus og evangeliet. Er de ikke pinsevenner? Skjønner ingenting. Dessuten så er jeg der mest pga forumet. Og der er det jo vanlige kristene!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
hegemor
Medlem
**




Innlegg: 37
Registrert: 23-7-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-7-2004 kl 09:01
Dummet meg ut?


Jeg har ikke greid å finne noen sitater fra Christian Science på www.jesusonline.no

Jeg syntes det minnet om Christian Science, men på den annen side så har jo Christian Science kopiert en del fra kristendommen.

Kanskje jeg har dummet meg ut?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Thomas
Seniormedlem
***




Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 27-7-2004 kl 13:33


Sitat:
Originally posted by geirern
Nå som jeg har postet de etterspurte sitatene av Kenyon hvor han advarer mot Christian Science (etterspurt av Thomas og Lionheart), og også gjort dere oppmerksom på at Kenyon faktisk også gav ut et eget hefte hvor han advarer mot christan Science, kunne det kansje være på sin plass med en kommentar eller respons? Eller skal dere bare late som om dere ikke så det?


Setter pris på det selv om jeg ikke svarer :)
Takk for svaret og begrunnelsen for det du sa.




(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-7-2004 kl 15:30
late som?


kanskje man rett og slett ikke har sett det, geirern ;).

jeg er ikke her inne flere ganger for dagen.

men det er fint at du kom med de sitatene.

men at kenyon har advart mot Christian Science beviser bare at han ikke var scientolog-kristen. han er fortsatt en av de verste eksosrørene som har plantet forurensing inn i kirken.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-7-2004 kl 15:42
peter


Jehovas vitner forkynner også et evangelium og om Jesus og om Den HEllige Ånd. det som gjør dem til ikke-kristne, er at det de forkynner ikke stemmer med Bibelen.

og tro det eller ei, men det er vårt , dvs ditt og mitt, ansvar å ta det vi hører og måle det etter eneste sanne målestokk: Guds Ord - Bibelen.

Vil du virkelig bli kjent med Gud så er det også i Bibelen du først og fremst har sjansen til det, for Ånden virker først og fremst gjennom Ordet. Ånden setter heller ikke fokus på Seg Selv, men på Jesus, for det er i Ham vi har frelse.

men det finnes andre teorier og "evangelier" og andre "Jesus"-er enn dem som Bibelen forkynner. mottakelsen av disse falske evangeliene, troen på disse falske Jesusene resulterer i at man kan få en ganske annen ånd enn Guds Ånd.

derfor må vi alltid la Bibelen ha førsteplass når vi vil søke Gud. utifra den kan vi få del i nattverden og dåpen, og BARE AV forkynnelsen av Ordet kan man ta imot den sanne Guds Sønn, Jesus Kristus.

vi har rett og plikt til å teste alt på Guds Ord. spesielt er jo da Nye Testamentet viktig for oss.

Den Hellige Ånd gir oss også lyst til å lese i Bibelen. Den Hellige Ånd peker på synd hos oss, slik at vi skal gå til Jesus og be om Hans tilgivelse og renselse fra vår synd ved Hans blod, siden det ikke finnes noen annen måte å bli frelst på.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
hegemor
Medlem
**




Innlegg: 37
Registrert: 23-7-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-7-2004 kl 16:51
Unnskyld


Tror hverken trosbevegelsen eller www.jesusonline.no har noe med Jehovas Vitner å gjøre.

Er ikke engang sikker på at Christian Science antagelser mine holder vann.

Tror jeg har dummet meg ut.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-7-2004 kl 18:11
Lionheart


Det greit. Enig med deg i alt det du sier der, men jeg forstår fremdeles ikke hva det er redaktørene eller medarbeiderne på jesusonline.no forkynner som ikke samstemmer med Guds ord. Kan jo ikke avvise noe uten grunn.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 27-7-2004 kl 20:51


Sitat:
Originally posted by hegemor
Tror hverken trosbevegelsen eller www.jesusonline.no har noe med Jehovas Vitner å gjøre.


Vel, det har du rett i. Men eg trur ikkje det var meininga frå Lionheart si side heller. Ho tok berre tak i ei anna sekt som meiner dei følgjer Bibelen. Dei har det til felles med CS at dei driv med vranglære...

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-7-2004 kl 22:21
Jaha?


På hvilken måte? er det ingen som kan si det?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Thomas
Seniormedlem
***




Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 27-7-2004 kl 22:54


at cs eller jehoves driver med vranglære?



(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-7-2004 kl 23:36
Sorry


Originally posted by hegemor
Tror hverken trosbevegelsen eller www.jesusonline.no har noe med Jehovas Vitner å gjøre.
--------------------------------------------------------------------------------



Vel, det har du rett i. Men eg trur ikkje det var meininga frå Lionheart si side heller. Ho tok berre tak i ei anna sekt som meiner dei følgjer Bibelen. Dei har det til felles med CS at dei driv med vranglære...

GUDS FRED!


Trodde du mente at jesusonline og noe annet hadde til felles at de forkynte vranglære, i såfall hva er det jesusonline forkynner slags vranglære??
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-7-2004 kl 02:12


Sitat:
Originally posted by hegemor
Tror hverken trosbevegelsen eller www.jesusonline.no har noe med Jehovas Vitner å gjøre.

Er ikke engang sikker på at Christian Science antagelser mine holder vann.

Tror jeg har dummet meg ut.


er helt i orden det, hegemor. ingen av oss er perfekte.

men det jeg nevnte om jehovas vitner var bare ment som et eksempel.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-7-2004 kl 02:17


Sitat:
Originally posted by PeterDJ
Det greit. Enig med deg i alt det du sier der, men jeg forstår fremdeles ikke hva det er redaktørene eller medarbeiderne på jesusonline.no forkynner som ikke samstemmer med Guds ord. Kan jo ikke avvise noe uten grunn.


tidligere hadde Jesusonline en link hvor det stod "vi anbefaler: kenneth copeland-tv" det var en link til kenneth copeland ministries.

ingenting tyder på at de har tatt avstand fra JDS-læren og resten av vranglæren til kenneth copeland, bortsett fra at de har fjernet linken.

kanskje jeg er mistenksom, men jeg tror det ikke skyldes at de har tatt avstand fra vranglæren, men at de skjuler den bedre.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-7-2004 kl 09:25
Bare å spørre


Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Thomas
Seniormedlem
***




Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 30-7-2004 kl 09:04


A man who, on occasion, ministered with Kenyon was one time friend John Kennington, pastor of Emmanuel Temple in Portland, Oregon. He has this to say concerning the plagiarism of Kenyon's teachings:

"Today Kenyon's teachings are in the ascendancy. Via the electronic church or in the printed page I readily recognize not only Kenyon's concepts, but at times , I recognize pure plagiarism, for I can almost tell you book, chapter and page where the material is coming from. Kenyon has become the 'father' of the so-called 'Faith' movement."

Later, in the same statement he made this comment:

"At one time I was a blind follower of E.W. Kenyon....Now with the passing of a little time and with a little more understanding I have come to realize that E.W. Kenyon has simply 'baptized' many concepts from Christian Science. In so doing, he became a source for a form of 'Pentecostal Christian Science', even though Kenyon himself was not a Pentecostal." 88

Many have identified certain Faith teachings as being carbon copies of Christian Science dogma. Kennington was often puzzled by the similarity in what was being taught by Kenyon and Christian Science. On one occasion, he remembers Kenyon admitting the connection and saying, "All that Christian Science lacks is the blood of Jesus Christ." Kenyon also admitted that he, "...freely drew the water of his thinking from this well." 89

Link til siden

Må løpe på jobb. Tror ikke det finnes noe som bygger på disse påstandene bortsett fra utalelsene men en kan jo se :s

Vel det med CS. Den med plagiarism er sann nok.

[Edited on 31-7-2004 by Thomas]




(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-8-2004 kl 04:01
Til PeterDJ


Hei.

Jeg var lenge aktiv debatant på Jesusonline, og hadde til å begynne med samme inntrykk som deg. Men, jeg var også da oppservang på de ting innen Trosbevegelsen som debaterers her på apologetisk.net , og som jeg mener er vranglære fra TB's hold, og reagerte på at jesusonline.no som ett tverkirkelig nettsted linket til, og anbefalte f.eks. web-tv og web-radio til Kenneth Copeland.

På grunnlag av dette skrev jeg en del saklige og begrunnede innlegg om hvorfor jeg ikke likte denne generelle anbefalingen. Flere av disse innleggene ble sensurert.

Også når nye brukere av jesusonline.no spurte direkte om hva folk mente om f.eks. Benny Hinn. Jeg svarte da ut i fra mitt ståsted, og andre svarte ut i fra sitt ståsted. Jeg ble sensurert. hele eller deler av innlegg ble fjernet fra forumet. Uten forhåndsbeskjed og uten forklaring.

Når du nå vet dette så skjønner du kanskje hvorfor vi har ett noe anstrengt forhold til www.jesusonline.no . Men når det er sagt så ønsker ivertfall ikke jeg å aktivt motarbeide siden. Jeg opplevde at de tidligere også var mye mindre tverrkirkelig enn de i første omgang sa de var. Her har det blitt en endring. Faktisk har det skjedd en god del endringer på jesusonline.no i det siste. Og nye medarbeidere er tatt inn slik at de nå har ett fokus som de tidligere sa de hadde, men i realiteten ikke hadde. Jeg vil si at den nettsiden du ser i dag, og som du opplever som god, den er mye mye bedre enn nettsiden på samme url for bare ett halvt år tilbake i tid.
Men: obs obs... dette er mine personlige meninger. Mitt hovedmotiv er slettes ikke å få deg enig med meg, men å forklare hva jeg mener, og hvorfor jeg mener det. Jeg vil poengtere at de meninger vi på sett og vis provoserte fram til overflaten sannsynligvis fremdeles er en del av trosgrunnlaget til enkelte av medarbeiderene der. Dette er tros og læresetninger jeg er meget uenig i. Mine meniger om disse spørsmål kommer klart fram her i vårt forum.

Hva som provoserte meg den gangen, var likvel ikke at jeg var uenig, men derimot at jeg ble sensurert når jeg hevdet min mening. Jeg ønsker at enhver sunn kristen skal kunne lese Bibelen selv, og granske forskjellige gruppers meninger opp mot Bibelen selv. Slik at han/hun selv får muligheten til å ta en stilling til hva som er rett og galt. Det betyr selvfølgelig ikke at man skal la være å lytte til forkynnelse, melde seg ut av alt som heter kirkesamfunn og danne en sær liten menighet for seg selv. Hva jeg mener er at når det eksisterer forskjellige oppfatninger om ting så skal vi ikke skjule disse. Nettopp på ett tverkirkelgi forum er det viktig at vi tilater slike diskusjoner. Hvorfor? jo, fordi en tverkirkelighet hvor man benekter stridspørsmål slettes ikke er en tverrkirkelig samarbeids arene, men en falsk arena hvor man bygger "enighet", på en haug av benektelser. Jeg kan, ( med visse forutsetninger ) sammarbeide med mange av mine menigsmotstandere, men jeg ønsker ikke at våre uenigheter skal være noe vi skjuler for omverdenen.

Når det er sagt, så er det noen av disse uenigheten som er så alvårlige at jeg ikke kan samarbeide med personer som hevder dem. Dette er f.eks. JDS og latter rain teology.

Jeg ser ikke noen grunn til å advare folk mot å delta på Jesusonline. Men om du ønsker min personlige mening, så er den at enkelte av medarbeiderene der har en usunn lære på en del punkter. Og igjen, om du spør om min mening, så bør du være oppmerksom på det, og tillate deg selv å undersøke ting opp mot Bibelen før du tenker at dette var god lærdom.

Men dette gjelder slettes ikke bare jesusonline, men også enhver preken og undervisning, uansett hvor den sies, og hvem som sier den.
Dette er nemlig ett av de kall vi har som kristne; å stadig være våkne og søke etter rett lære.

Man kan bli for fanatiske på dette, og aldri kunne slappe av. Jesus sa da vitterligen "kom til meg", og "jeg vil gi dere hvile". Så ha også det i bakhodet. Selv strever jeg veldig med å hvite hvor krass og advarende, eller hvor tålerang jeg bør hvere i de forskjellige sammenhenger hvor jeg opplever lære og praksis i strid med Guds ord. Jeg sliter også til tider med å hvite om min egen lære er rett.

Som du skjønner, så er det masse å passe på. Men nettopp fordi jeg nå har hatt muligheten til å fortelle deg det, så trur jeg du står sterkere. Ikke bare på jesusonline, men også i mange andre sammenhenger. For den som tåler å lytte, og ta til seg formaninger og undervisning. Men samtidig ikke sluke alt rått, han trur jeg er en slik "jomfru" med olje på lampen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-8-2004 kl 12:19
Huff


Tusen takk for fint innlegg, svarte på det i stad men så hadde jeg ikke logget inn så alt bare forsvant. Skal se om jeg ikke husker noe av det jeg sa i hvertfall. Begynte med at jeg ikke hadde stort peiling på de forskjellige trosretningene. Dvs JDS læren sier meg absolutt ingenting. Eller trosbevegelsen, eller han mannen du snakket om eller de Tv kanalene som du sa jesusonline anbefalte. Er ganske fersk enda. Ikke en gang døpt. Har bare vært på ja, under 10 møter i hvertfall. Hvor jeg har vært ganske skeptisk mange ganger til det de forkynte. Men synes jo de er flink eller litt tøff som i det hele tatt snakker. Uansett så skjønner jeg ikke dette med andre trosretninger. Hva er vitsen med å forkynne noe som ikke står i bibelen. Er kanskje litt enkelt og banalt å si det sånn. Har som sagt lite peil så men jeg tror uansett ikke det er så lurt hvis man skal snakke om Jesus til en ateist eller vantro så begynner man å spekulere over ting. Det beste er jo om man forholder seg til de grunnleggende ting. Det som faktisk står i bibelen. Og trenger vi egentlig noen som står og forkynner i menighetene. Vi har jo bibelen å lese i. Holder det ikke med vitnesbyrd, bønn, takk og lovsang. Det er sikkert sånn at de vil ut med sine meninger om saker og ting, kanskje de mener de har fått en åpenbaring, eller et bønnesvar de gjerne vil dele med menigheten.. eller som de mener er fra Gud til hele menigheten. Så det blir vel på en måte litt forkynning. Og det er vel bra egentlig. Men som jeg hørte på sist møte så var det en som nevnte noe han kalte for A B C læren. Bli frelst, døpt og motta den hellige ånd, i den rekkefølgen. Og det får meg jo til å tenke, trenger jeg å bli døpt for å få DHÅ? Er det nok å bli født på ny? født på ny, altså tatt i mot Jesus. Jeg tror nok de fleste vil si at man har den hellige ånd i seg dersom man er frelst.. at det å bli døpt blir som en proklamasjon for åndeværden og Gud. Men jeg vet ei jente som ble døpt og etterpå begynte å tale i tunger for første gang. Hun klarte ikke å holde igjen orda. Sånn er det sikkert mange som har hatt det. Men kanskje hun hadde DHÅ fra før bare at hun ble fylt enda mer med han da hun ble døpt. Ikke vet jeg. Men det med jesusonline. Jeg bruker jo bare forumet hvor det er mest diskusjon mellom kristne og vantro. Det er lite diskusjon mellom kristne. De er som regel enige virker det som. Jeg har lest litt om undervisninga på jesusonline, eller dvs det meste av det de har skrevet faktisk. Og jeg klarte ikke å finne noe der som går i mot den læren som jeg har fått gjennom å lest bibelen på egen hånd. Jeg reagerte vel på noen meninger de hadde. Husker ikke helt hva det var nå men det var et eller annet de var veldig imot. Uansett så skjønner jeg veldig godt at det er irriterende når de fjerner innleggene dine, det er rett og slett feigt. De er redde for at andre eller flere folk skal gå imot dem, og da gjør de som du sa: dekker eller skjuler sine egne meninger eller andres meninger. Dvs at de ikke står for hva de lærer og tror på. Det er noe grums i vannet der i hvertfall tror jeg. Men jeg får sikkert erfare det etterhvert som jeg blir mer inne på forskjellige trosretninger hvor jesusonline står i forhold til dem. GDV
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-8-2004 kl 12:55


Forkynnelse og utleggelse av ordet har vert en del av Guds vei med menighetene helt fra begynnelsen. Jeg håper absolutt ikke at du flykter bort i redsel for å høre forkynnelse. Ett Bibelord jeg vil gi deg i din situasjon som ny kristen er følgende:

1Tess 5:5-21
5 Dere er alle lysets barn og dagens barn. Vi hører ikke natten eller mørket til.
6 La oss derfor ikke sove som de andre, men la oss våke og være edrue.
7 De som sover, sover jo om natten. Og de som drikker seg drukne, er drukne om natten.
8 Men vi som hører dagen til, la oss være edrue. La oss stå iført troens og kjærlighetens brynje med håpet om frelse som hjelm!
9 For Gud bestemte oss ikke til vrede, men til å vinne frelse ved vår Herre Jesus Kristus,
10 han som døde for oss, for at vi – enten vi våker eller sover – skal leve sammen med ham.
11 Forman derfor hverandre og oppbygg hverandre innbyrdes, som dere også gjør.
12 Vi ber dere, brødre, at dere verdsetter dem som arbeider blant dere, de som er deres forstandere i Herren og formaner dere,
13 og at dere i kjærlighet akter dem meget høyt på grunn av den gjerning de gjør. Hold fred med hverandre!
14 Vi formaner dere, brødre: Irettesett dem som ikke skikker seg vel. Sett mot i de mismodige. Bistå de svake! Vær tålmodige mot alle!
15 Se til at ikke noen gjengjelder ondt med ondt, men jag alltid etter å gjøre det gode, mot hverandre og mot alle.
16 Vær alltid glade!
17 Be uten opphold!
18 Takk for alt! For dette er Guds vilje for dere i Kristus Jesus.
19 Utslokk ikke Ånden!
20 Ringeakt ikke profetisk tale,
21 men prøv alt, hold fast på det gode.

Jeg uthever her ikke noe spesielt. Fordi nemlig helheten i det, både advarslene om å ikke sove ( være naive og ta alt for god fisk ), men samtidig oppfordringene til å være åpne og motakelige, er like viktige.

Jeg må også få legge til at jesusonline.no står fram som ett meget annerledes nettsted i dag enn det gjorde for bare tre kvart år siden. Jeg tror ikke at de jeg "kranglet" med har byttet mening om ting. Men man har endrett profilen slik at det nettopp ser ut til å være det tverrkirkelige nettstedet de sier de ønsker å være. Om du trives der inne så er det kjempeflott, og jeg oppfordrer deg til å bli værende der. Samtidig som jeg oppfordrer deg til å ha en del av det jeg har sagt nå i bakhodet, og ikke bli naiv og alt oppslukende.

Ønsker deg alt godt og Guds rike velsignelse.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen