Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Elam
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-6-2004 kl 01:38
Elam


Jeg vil gjerne følge opp dette med profetier og komme med en av de klareste profetiene jeg har sett i Biblelen, nemlig denne:

Jer., 49:38 Så setter jeg min tronstol i Elam og utrydder konge og høvdinger der, lyder ordet fra Herren. 39 Men til sist, i dager som kommer, skal jeg vende lagnaden for Elam, lyder ordet fra Herren.

Engelsk:
Jeremiah 49:38 “I will set my throne in Elam and destroy her king and officials,” declares the LORD. 39 “Yet I will restore the fortunes of Elam in days to come,” declares the LORD. (NIV)

Nå skal jeg ikke kommentere den med en gang men la den stå sånn slik at dere kan tenke litt over den og poste kommentarer etter hvert. Hvilke tanker har dere om denne profetien?

Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-6-2004 kl 22:13
Helligdommen/tronen


I en annen tråd nevnte jeg såvidt sammenhegen mellom helligdommen i profetien fra Daniel om de 2300 kvelder og morgener og forbindelsen til tronen:

Daniel, 8:14 Han sa til meg: «Inntil det er gått to tusen tre hundre kvelder og morgener. Da skal helligdommen igjen få sin rett.»

Jeremia, 17: 12 En herlig trone, opphøyet fra den første tid, er stedet hvor vår helligdom står.

Jer., 49:38 Så setter jeg min tronstol i Elam og utrydder konge og høvdinger der, lyder ordet fra Herren.


Engelsk:
Daniel 8:14 He said to me, "It will take 2,300 evenings and mornings; then the sanctuary will be reconsecrated." (NIV)

Jeremiah 17:12 A glorious throne, exalted from the beginning, is the place of our sanctuary. (NIV)

Jeremiah 49:38 “I will set my throne in Elam and destroy her king and officials,” declares the LORD. (NIV)


I denne sammenheng er det at verset om Elam får en interessant betydning og det er tydelig for meg iallefall at det er en sammenheng her.

Taurus.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 19-6-2004 kl 22:28


http://i-cias.com/e.o/elam.htm



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 19-6-2004 kl 22:31


Jeg tror jeg forstår hvor du vil hen, Taurus, og linken ovenfor var bare for å hjelpe folk til å forstå hva Elam var, og hvor i verden det lå.

Det var derfor ikke ment som en indikasjon på at jeg er enig med deg i noe, eller at vi ser ting likt.

Vennlig hilsen
Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-6-2004 kl 23:01


Takk for denne linken Gunnar. Der opplyses det at Elam opphørte å være en egen nasjon fra år 645 f.Kr. ved at landet ble erobret av assyrerne og assimilert inn i deres rike. Seinere ble området erobret og plyndret av Persia og Media og har aldri seinere blitt noe stort rike.

Profeten Jeremia hvor verset om Elam er hentet fra, var profet i tidsrommet 627 f.Kr.-585 f.Kr. altså etter at Elam opphørte å være en egen nasjon.

Dermed tror jeg at det egentlig er snakk om landet Persia som Elam på lengre sikt har vært en del av etter Jeremia.

Taurus

[Edited on 19-6-2004 by Taurus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-6-2004 kl 23:33


Legg også merke til verset:

Jer., 49:36 Mot Elam sender jeg fire vinder fra de fire himmelhjørner og sprer dem for alle disse vinder. Det skal ikke være et eneste land hvor det ikke finnes folk som er drevet bort fra Elam.

Dette verset står like før det andre verset hos Jeremia og må ha sammenheng med verset om tronen. Landet har hatt kongedynastier omtrent sammenhengende i perioden 700 f.Kr.-1979 e.Kr. slik at det mest dramatiske dynastibruddet i historien må være det i 1979. I den forbindelse ble jo folk fra Iran spredd rundt i verden som flyktninger. Jeg har ikke hørt om noe annet tilfelle i historien der noe slikt har skjedd. Jeg tror derfor at versene sikter til den nære fortid.

Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-6-2004 kl 15:37


Gunnar,

du nevnte i et tidligere innlegg at du ikke er enig med meg i dette. Har du en annen oppfatning av dette? I så fall, hva går den ut på?

Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 21-6-2004 kl 15:47


He he... nå nei du Taurus.

Du begynte med utleggingen og får komme med konklusjonene dine før du får noe svar fra meg.

Jeg ville bare understreke, at det at jeg bidro til din "utlegging" ved å lime en link med info, ikke var ensbetydende med at jeg var enig med deg i noe.

Så: Dine synspunkter og konklusjoner først, og mine evenutelle uenigheter etterpå.

Gunnar.

[Edited on 21-6-2004 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-6-2004 kl 16:21


Vel Gunnar,

da ser jeg ingen annen utvei enn å fortsette resonnementet mitt. Her kommer en ganske interessant sammenheng:

Jer., 49:38 Så setter jeg min tronstol i Elam og utrydder konge og høvdinger der, lyder ordet fra Herren. 39 Men til sist, i dager som kommer, skal jeg vende lagnaden for Elam, lyder ordet fra Herren.

Matt., 24:31 Når basunen lyder, skal han sende ut sine engler, og de skal samle hans utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra himmelens ene ende til den andre.

Jer., 49:36 Mot Elam sender jeg fire vinder fra de fire himmelhjørner og sprer dem for alle disse vinder. Det skal ikke være et eneste land hvor det ikke finnes folk som er drevet bort fra Elam.


Engelsk:
Jeremiah 49:38 “I will set my throne in Elam and destroy her king and officials,” declares the LORD. 39 “Yet I will restore the fortunes of Elam in days to come,” declares the LORD. (NIV)

Matthew 24:31 And he will send his angels with a loud trumpet call, and they will gather his elect from the four winds, from one end of the heavens to the other. (NIV)

Jeremiah 49:36 I will bring against Elam the four winds from the four quarters of the heavens; I will scatter them to the four winds, and there will not be a nation where Elam's exiles do not go. (NIV)

(min markering av uttrykket "four winds).

Min konklusjon er at jeg tror det er en sammenheng her. Bahá'í-troen oppstod i Iran og iranere har reist rundt til alle land i verden med budskapet.

Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen