Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1    3    5
Forfatter: Tittel: Hva med Syvendedags Adventister?
bus
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 118
Registrert: 29-3-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-5-2005 kl 23:54


Kan det være at du har spilt fallitt innenfor adventistsamfunnet Willy?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 14-5-2005 kl 01:20


Sitat:
Opprinnelig postet av bus
Kan det være at du har spilt fallitt innenfor adventistsamfunnet Willy?


Nei, så langt ifra!
Det er nok ledelsen og pastorene i Adventistsamfunnet som har spilt falitt når de ikke vil svare meg på spørsmål jeg har som også vil avsløre vranglæren i adventismen.

De bygger ikke sin bibelforståelse på Bibelen, men på de vitnesbyrd "profeten" Ellen White påstår å ha fått direkte fra Jesus i himmelen. I tillegg har de læren om den undersøkende dom som undergraver betydningen av Jesu forsoning ved at de lærer at den troende må ha en fullkommen lydighet mot Guds lov for å bli frelst og at det er lydigheten mot loven mennesker blir dømt etter i den undersøkende dom som nu har pågått i ca. 161 år.

"Profeten" Ellen White sier at det fjerde bud, hviledagsbudet, er det største og viktigste av de ti bud fordi Gud har vist henne at dette budet skinte mer enn de andre ni på steintavlene som nu blir oppbevart i arken i Det Aller Helligste i himmelen. Ellen White påstår at Gud viste henne dette i et syn.

Sannheten er at sabbatsbudet er det eneste av de ti bud som ikke blir referert og gjentatt i NT, og det er et mysterium dersom det var slik at det var det aller viktigste av de ti bud.

Det er ingen framtid i Adventistsamfunnet, bus. De leder søkende mennesker på avveier.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
bus
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 118
Registrert: 29-3-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-5-2005 kl 01:48


Du virker bitter?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 14-5-2005 kl 09:44


Sitat:
Opprinnelig postet av bus
Du virker bitter?


Nei, bus, jeg er ikke bitter, men frustrert over ledelsen og pastorenes manglende interesse for å studere Guds ord i Bibelen. Jeg er forferdelig skuffet over at man i sabbatsskolen avviser å studere ut ifra Bibelen og heller velger lekseheftet med Ellen Whites synspunkter som studiegrunnlag. Jeg er frustrert og skuffet over at man i sabbatsskolen velger å si at "dette kan vi ikke forstå, så derfor holder vi oss til lekseheftet" fremfor å ha tillit til at Gud ved Ånden åpenbarer alle ting for oss som han til enhver tid ser tjenlig.

Jeg går faktisk trofast i adventkirken hver lørdag enda det begynner å bli en stund siden jeg meldte meg ut. Grunnen til at jeg fremdeles går der er at jeg er glad i alle menneskene der - også pastoren og menighetslederne - og jeg lever tålmodig i håpet om at jeg kan være det redskap Gud kan bruke for å lede noen av dem til omvendelse og tro på Jesus Kristus.

Jeg nekter å gi dem opp, bus, for Jesus døde også for de vantro og vilfarne. Kan jeg bare få bidra til å bringe en eneste av disse menneskene til omvendelse fra Ellen White's bedrag til Kristus, så har mitt liv i adventkirken ikke vært forgjeves.

Sett ditt håp til Jesus Kristus, bus, for han kan sette deg fri fra den falske profets makt.

Hvis du er overbevist om at jeg tar grundig feil angående hva jeg skrev om læren i adventistsamfunnet, at den er ubibelsk, så hvorfor ikke vise meg hvor i Det Nye Testamentet sabbatsbudet blir gjentatt siden adventistene holder dette budet for å være det viktigste i hele loven? Vi finner de ni andre gjengitt,. men ikke sabbatsbudet slik adventistene lærer.

Så et viktig spørsmål for deg å besvare, bus:

1.) Benekter du - eller er du enig i - at Adventistsafunnet lærer at den som ikke velger lørdag som ukens hviladag slik det fjerde budet i tibudsloven sier når søndagsloven blir innført vil gå fortapt?

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
bus
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 118
Registrert: 29-3-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-5-2005 kl 18:39


Til Willy

Jeg har selv vært på en rekke møter i adventistsamfunnet med tilhørende sabbatsskole og har ikke registrert det du skriver om.

Det er nettopp bibelen som har blitt studert, med innfallsvinkel fra leksen. At EGW enkelte ganger blir sitert i leksen er det vel ikke noe galt i – hun var jo en av pionerene. Men det har allikevel vært bibelens ord som har vært hensikten å forstå.

Du sier: “Jeg er frustrert og skuffet over at man i sabbatsskolen velger å si at "dette kan vi ikke forstå, så derfor holder vi oss til lekseheftet" fremfor å ha tillit til at Gud ved Ånden åpenbarer alle ting for oss som han til enhver tid ser tjenlig.”

Slikt har jeg aldri hørt, men det kan jo være noen som mener slikt der du går og kanskje andre steder, men jeg har altså ikke registrert det de stedene jeg har vært.

Når det gjelder sabbatsdagen mener jeg bibelen sier den er lørdag, men hvem som går fortapt eller ikke iht hvor lang ulike mennesker har kommet i sin forståelse og praktisering av hviledagen er det ikke opp til meg å dømme.

Som jeg har antydet før tror jeg det er ulike leire innenfor adventistsamfunnet som det vel er i alle trossamfunn, men jeg tror altså at den opprinnelige adventistbevegelsens Skriftforståelse er nærmest på bibelen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 16-5-2005 kl 00:33
Profeter


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Lance,

Jeg tror dette blir litt for enkelt fordi det du anfører som argumentasjon for hvordan vi kan skille ut sanne profeter fra falske blir benyttet av både adventister og mormonere. Men jeg ser ikke at det rettferdiggjør å kalle adventistenes Ellen White og mormonernes Joseph Smith for sanne profeter.


Heisann wbrochs... dette er ikke min definisjon, men Bibelens. Jeg kaller ikke Smith og White for sanne profeter heller :)

Sitat:

Adventistene har også et trospunkt som i sum sier at Bibelen ikke er nok og at man må ha "profetiens ånd" for å klare å bli stående i den siste trengselstiden. De sier de har "Bibelen alene" som sitt trosgrunnlag, men det er en stor løgn. Enhver som fornekter at Ellen White var en sann Guds profet nektes dår og medlemsskap i adventist-menighetene.


Husk at de som ikke anerkjente Moses som en sann profet på hans tid, gikk til grunne.

En profets ord, dersom han er sendt fra Gud, er like så gode som Skriften.

Paulus var en Gudsendt mann, og på hans tid hadde de bare Toraen (GT). Paulus sa at hele Skriften er inspirert av Gud, og i dag tolker vi vel det slik at NT også er inspirert av Gud, selv om NT ikke var fullstendig nedskrevet på den tiden.

Noen folk forkaster profeter fordi de sier ting som vi ikke kan bevise ut fra Bibelen. Paulus sa også ting som vi ikke kan bevise ut fra Bibelen.

Eksempel: Paulus nevnte navnene på de to trollmennene til Farao, Jannes og Jambres. Disse navnene er ikke nedtegnet i GT. Gud har vist det til Paulus.

Gud kan legge mer lys til Bibelen, så lenge det stemmer overens med Ordet. Hvis det bryter med Ordet noe sted, så er det ikke fra Gud.

[Redigert den 16-5-2005 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-5-2005 kl 20:24


Jeg selv kom i Adventist Kirken i 2003 og i 2004 uden jeg var medlem der. Jeg synes også SDA går for meget op i Ellen G. White og dermed op i en masse falsk lære. Alt dette her er jeg enig med SDA i: Døden er en ubevidst søvn til opstandelsen. At vi opstår til enten evigt liv eller dom (udslettelse).
Hilsen Jesper
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-5-2005 kl 22:17


Jeg oplevede Syvende Dags Adventistsamfundet, som en sekt dvs. de har nok i dem selv på den måde, at de ikke har samarbejde med andre kirker (min oplelevelse af dem i DK).
Hilsen Jesper
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 17-5-2005 kl 22:50


Sitat:
Opprinnelig postet av Jes
Jeg oplevede Syvende Dags Adventistsamfundet, som en sekt dvs. de har nok i dem selv på den måde, at de ikke har samarbejde med andre kirker (min oplelevelse af dem i DK).
Hilsen Jesper


Hva mener du kjennetegner en sekt?

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-5-2005 kl 23:13


Min difinition af hvad en sekt er dette: Et trossamfund, som kun holder sig for sig selv for eks. en kristen sekt, som ikke vil have med andre kristne samfund, at gøre.
Hilsen Jesper
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-5-2005 kl 00:07


Hei Bus.

Kan det tenkes at Willy har rett og at det "egentlige" adventbudskapet nemlig er at Ellen White er en ufeilbarlig profet og Bibelen skal leses i lys av hennes lære? Men at dette er for kontroversielt, så den adventismen du har møtt egentlig er en liberalistisk adventisme. Men som ikke er liberalistisk på ting som f.eks. homofile ol. Og dermed ser det ut som at de er "mere" Bibeltro enn andre kirkesamfunn.

Apropo nettopp denne bilbeltroskapen. Vet du eller noen andre hvordan Adventistene begrunner at de aksepterer kvinnelige pastorer?




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-5-2005 kl 00:55
"STORE ORD" av Ellen White


Ellen White sier om seg selv: "I brevene som jeg skriver, og vitnesbyrdene jeg kommer med, fremholder jeg for dere det Herren har vist meg. Jeg skriver aldri en eneste artikkel for bare å gi utrykk for mine egne tanker. De inneholder det GUD HAR VIST MEG i syner. Det er STRÅLER FRA GUDS TRONE.
Dette vitnesbyrdet er hentet i fra boken "På fast grunn" bind 1, side 22. Dette sitat blir brukt i "Bibelstudier" for første kvartal 1999 side 63. Her blir det hevdet at profetiens gave ved Ellen White er enestående. I hennes skrifter finnes det ingen undervisning som ikke lar seg forsvare ut fra Skriften.
(Sitat fra "Bibelstudier" 1-99 side 64)

Videre sier Ellen White om seg selv: "Jeg har bare fått beskjed om å være en Herrens budbærer. Han kalte meg i min ungdom til å være hans budbærer, til å ta imot HANS ORD
og til å forkynne ET KLART OG TYDELIG BUDSKAP i vår Herre Jesu navn.... Hvorfor har jeg ikke gjort krav på å være profet?
Fordi det i denne tiden er mange som freidig gjør krav på å være profeter, mens de faktisk fører skam over Kristus og hans sak. Men OGSÅ FORDI MIN OPPGAVE INNBEFATTER MEGET MER ENN ORDET PROFET DEKKER."
(sitat fra boken "På fast grunn" bind 1, side 26,27)

I en årelang dialog med ledelsen av Adventistsamfunnet i Norge (1994-2000) prøvde eg å rette søkelys på en av denne "profetinnens" profetiske utleggelser. Dette fordi eg mener mennesker blir ført bak lyset i spørsmål av stor betydning. Skulle det være noen (nye) som vil lese om dette har eg skrevet om dette i trådene "Yom Kippur" og "Mot historiens klimaks/En undersøkende dom.

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
bus
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 118
Registrert: 29-3-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-5-2005 kl 16:30


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Hei Bus.

"Kan det tenkes at Willy har rett og at det "egentlige" adventbudskapet nemlig er at Ellen White er en ufeilbarlig profet og Bibelen skal leses i lys av hennes lære? Men at dette er for kontroversielt, så den adventismen du har møtt egentlig er en liberalistisk adventisme. Men som ikke er liberalistisk på ting som f.eks. homofile ol. Og dermed ser det ut som at de er "mere" Bibeltro enn andre kirkesamfunn."

Jeg mener som sagt at de første adventistene leste Bibelen godt. Ellen White var en av dem. Det finnes noen av "dem" i dag også.

"Apropo nettopp denne bilbeltroskapen. Vet du eller noen andre hvordan Adventistene begrunner at de aksepterer kvinnelige pastorer?"

Det har jeg ikke interessert meg for å vite noe om.


Leste denne i sted:

http://www.mamut.com/homepages/Norway/2/14/livifrihet/newsde...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-5-2005 kl 23:07


Bus:

Jeg har lest artikkelen du nevner hos Liv i Frihet flere ganger.
Den samstemmer godt med min egen erfaring i møtet med Adventistsamfunnet. Og jeg kategoriserer dem ikke på noen måte som "sekt". Men artikkelen der tar ikke opp noen av de kontroversielle utsagnene og læresetningene til Ellen White.

Hvis du mener Ellen White "lese Bibelen godt", er det slik at du godtar hennes rolle som profet, og mener at de kontroversielle utsagnene i blandt annet boken "mot historiens klimaks" er å regne som "inspirert ord fra Gud". ?

For min del har det etterhvert blitt, om ikke totalt avgjørende så ihvertfall, ganske interesangt å finne ut av de forskjellige gruppers argumentasjon for å "fjerne" skillet mellom mann og kvinnetjeneste. Det gir en liten pekepinn på Bibeltroskapen. Så for min del vil det være veldig interesangt å bli kjent med hvilken argumentasjon Adventismen bruker her.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-5-2005 kl 14:55


”Men hvorfor kaller dere Meg Herre, Herre, og gjør ikke det Jeg sier?” Lukas` Evangelium, kapittel 6, vers 46.
. Der er gitt oss forskrifter fra Gud angående dette å skulle underordne seg hverandre. Ingen ting I tiden setter sinnene mer I kok enn gjeldende sak - ja det være seg I alle ting når det kommer på snakk om å tjene hverandre I kjærlighet. Jeg synes det står nokså klart og tydelig om dette I Bibelen. Og da spesielt I hyrde brevene, Timoteus, Titus. Slik at også vi som regner oss som litt underlegne alle disse ”store” bibelutleggere, ikke kan unngå og se hva Gud har å si til menighetene. ”For vi skriver ikke noe annet til dere enn det dere leser eller forstår. Nå håper jeg at dere også skal forstå helt til enden (eller: fullt ut) slik dere også for en del har forstått oss, at vi er deres ros, slik også dere er vår ros på Herrens dag.” 2 Kor. 1,13, 14. For at Guds Navn ikke skal bli spottet, og for selve Skaperordningens skyld” skal kvinnen ha en myndighet gresk: (ekusia: også makt, rett, autoritet, fullmakt, tegn på myndighetsforhold) på hodet, for engelenes skyld” IKKE FOR MANNENS!!!
Det virker som om det er en sterk uvilje hos mange, spesielt unge kristne kvinner, til å bøye seg for denne Sannheten ut fra Guds ord. De er ikke på noen måte noe mindreverdige av den grunn! Tvert I mot. Der er blant annet de som av Gud har fått oppgaven å undervise unge mødre, lære dem til å bli gode tjenere I Guds Rikes mangfoldige arbeide. Høsten er stor – arbeiderne er få! Men vi lever alle under syndefallets følger, selv om vi vil at det ikke lenger har noen innvirkning på oss nå, etter den nye fødsel ved Vårherre Jesus Kristus. I praksis dette gir seg klare utslag I en selvrettferdig stahet, en uvilje, en holdning som opphøyer seg over hva Guds ord lærer – ja ærgjerrighetens skitne ansikt stirrer oss sjøl I fjeset, om vi er helt ærlig, mange ganger! Taler til meg selv nå! De fleste vil ikke innrømme denne sannhet - …men Herrens ildsøyne gjennomskuer dog ALT! Hva vi, som enkeltindivid og som menighet til syvende og sist skal prøves på, er Lydigheten til Guds Ord! Da ”våger” i hvert fall ikke jeg og stille meg til ro fordi andre har lest at det står liksom noe annet på gresk. Eller at Paulus, ja han hadde vel sine fordommer Han. ”Og du, var det ikke litt merkelig me`n Paulus; noe skurra der, altså jeg mener, sånn I forhold til kvinnfolk mener jeg!” Synes jeg hører de allerede: De forskjellige motargumenter komme, det være seg fra ikke troende som troende. Takk Kristnerd for at jeg ikke lenger behøver å lure på om jeg hadde blitt ”litt” paranoid” I mitt liv med Kristus! For livet, ja selve LIVET, for meg er nå KRISTUS. Da skikker jeg meg ikke lenger etter denne verden, og dens lyst gir meg kvalme og avsmak Å- TAKK gode Gud!!! Etter at jeg har valgt å bruke ALL min tid på å lære Ham, min elskede, og kjenne, og har frasagt meg ALT hva denne verden har å tilby, så virker det helt trøstesløst og kanskje håpløst og, når selve min `beundringsmenighet` De Frie Venner nå kjører for fullt pastorrollen for kvinner! Hadde ALDR trodd, I mi levetid at detta skulle skje. La oss alle be om at ting kommer I rett orden. For jeg VET at Guds hjerte gråter over tilstanden! Over all uorden og usømmelighet, over mangelen på vilje til å rette seg etter Hans bud! Derfor alle disse klønete opptegnede ord –kanskje et forsøk verd fra min side om, I all ydmykhet og overbærenhet, å gi beskjed til andre om hvor leia går. Og den går med et folkelig uttrykk, ”Rett I dass” slik gutten uttrykte seg etter å ha blitt spurt av faren åssen det gikk me`n etter å ha butta med epletreet nere I haven til`n bessfar! Humor, - eller noe sant ? Og Gud er ikke nådig når det gjelder menigheten og det Han har der gitt forskrifter og bud om. Jeg har gitt mitt bidrag I denne saken. Og til slutt gir jeg alle kvinner min uforbeholdne unnskyldning, hvis jeg har støtt noen av dere. For jeg er guttegutt som bare det jeg; - men hva jeg er, sånn av naturen, - spiller INGEN rolle lenger. Jesus er i dag og for evig tid, min elskede FRELSER. Det å lyde Ham, I alle ting, overstyrer mine tidligere mangfoldige, tillærte oppfatninger. Bibelens lære over alt!
Hva vi skal prøves på, til syvende og sist, er Guds Ord. Der sies det klart og tydelig I fra om hvem det er som har lært Ham (Gud) å kjenne, og ikke : 1 Joh. 2, 4 flg. Da også sett I forhold til alle de skriftesteder hvor Paulus retter oppmerksomheten om hvordan menighetene skal samles for å gjøre etter Guds behagelige vilje. Hvis dette som der beskrives begynner å praktiseres, hvor mye velsignelse ville vi som menigheter ikke da oppleve?

Vennlig
siggen
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-5-2005 kl 14:57


Sitat " For min del har det etterhvert blitt, om ikke totalt avgjørende så ihvertfall, ganske interesangt å finne ut av de forskjellige gruppers argumentasjon for å "fjerne" skillet mellom mann og kvinnetjeneste. Det gir en liten pekepinn på Bibeltroskapen"

Skulle kommet først denne da, men ny PC gjør meg helt ko ko!

sig
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
bus
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 118
Registrert: 29-3-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-5-2005 kl 16:46


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Bus:

Jeg har lest artikkelen du nevner hos Liv i Frihet flere ganger.
Den samstemmer godt med min egen erfaring i møtet med Adventistsamfunnet. Og jeg kategoriserer dem ikke på noen måte som "sekt". Men artikkelen der tar ikke opp noen av de kontroversielle utsagnene og læresetningene til Ellen White.

Hvis du mener Ellen White "lese Bibelen godt", er det slik at du godtar hennes rolle som profet, og mener at de kontroversielle utsagnene i blandt annet boken "mot historiens klimaks" er å regne som "inspirert ord fra Gud". ?

For min del har det etterhvert blitt, om ikke totalt avgjørende så ihvertfall, ganske interesangt å finne ut av de forskjellige gruppers argumentasjon for å "fjerne" skillet mellom mann og kvinnetjeneste. Det gir en liten pekepinn på Bibeltroskapen. Så for min del vil det være veldig interesangt å bli kjent med hvilken argumentasjon Adventismen bruker her.


Hva er problemet med: "Mot historiens klimaks", mener du?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-5-2005 kl 18:41
Å famle i blinde fører oss lett i en snare som fienden har satt opp


W.L.Emerson er en kjendt lærer og forfatter i Adventistsamfunnet. Han har i mange år undervist i teologi ved Newbald College i England. Hans undervisning i emnet "rettferdiggjørelse ved tro" finner vi bl.a. i bokverket
"Der Jesus gikk" bind 3 side 198 (Norsk Bokforlag).
Han forklarer Jesu råd til den unge rådsherren på følgende måte:

"Og fordi Kristus hadde fått makten i hans liv, ville Guds rettferdighet fullt og helt blitt oppfyldt I HAM, ikke som et middel til å vinne frelse, men som et resultat av hans forhold til Kristus. Bare på denne måten ville han kunne oppnå den fullkommenhet som førte til evig liv".

Dette er et "blandet evangelium" som gjennomsyrer en stor del av forkynnelsen både i skrift og tale. Denne konklusjonen er en personlig erfaring etter over 20 års opphold i dette religiøse system.

Det er alltid en fare ved å holde fast ved uriktige oppfatninger av emnet "rettferdiggjørelse ved tro". Det synes som om det er sterke krefter i aktivitet for å skape forvirring på dette området. Guds lov er da i det store og hele blitt framholdt blottet for kjennskapen til Kristus. Det må framholdes klart og tydelig at det er umulig for noen ved egne gjerninger(selv om disse er bevirket av Gud) å påvirke forholdet til Gud og den gaven Han har gitt i evangeliet. Her lurer den faren at man gjør bedrag til sannhet.

Det er nettopp denne sammenblanding av sannhet og bedrag som etter min oppfatning kjennetegner den påvirkning som eg har vært utsatt for som (tidligere) adventist. Lov og evangelium blandes sammen til en uspiselig rett som gjør mange som hungrer etter rettferdighet åndelig syke. Dette har eg opplevd på kroppen.
Kampen for å komme løs fra disse religiøse labyrinter var lang og besværlig. Men denne kampen har vært verd bryet.
Det er nettopp på grunn av denne helt spesielle prosess og erfaring eg har en historie å fortelle. En sann historie som retter søkelyset på Bibelens trøstefulle forsoningslære.

I vår kaotiske og omskiftelige tid er det maktpåliggende å hjelpe søkende mennesker bort fra seg selv og til Kristus og Hans fullbrakte verk. Fra innadvendt religiøsitet til kristustillit som er vendt oppover og utover. Paradoksalt nok er det bare da vi får orden på vårt indre. Vi skal forkynne at all vår synd allerede er straffet og dømt på korset. At Kristi lovlydighet fullt ut oppfyller Guds krav om rettferdighet/lydighet på våre vegne. At konflikten mellom Gud og oss er overvunnet, og at vi ved troen på Jesus igjen kan bli ett med den Hellige Gud. La oss bli korssentrerte! Bare korset frir oss fra synd og egoisme.

Eg føler det som en priveligert plikt å vitne om hva Gud har overbevist meg om gjennom lang tid. Det har vært mange fall og prøvelser underveis. Eg opplevde over lang tid som møteholder og lærer i sabbatskolen sterk og hard motstand.
Noe grunnet ufortand og missforstått nidkjærhet, men mye grunnet evangeliets natur og innhold. Men alt dette har Herren vendt til gavn og velsignelse, og styrket meg i min tro på frelsen i Jesus alene.



mvh Bror :singing:

[Redigert den 30-5-2005 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 30-5-2005 kl 18:55


Sitat:
Opprinnelig postet av bus
...............
Hva er problemet med: "Mot historiens klimaks", mener du?


Hovedproblemet er at forfatteren Ellen White river skriftsteder ut av sin sammenheng og forvrenger Guds ord for å få det til å passe inn med hennes egne løgner og antibibelske lære. Eksempler er vranglæren om den undersøkende dom og at hun fornekter sannheten at Jesus gikk inn i Det Aller Helligste allerede ved sin oppstandelse og ikke i 1844 slik hun skriver. Videre er det løgn og i strid med Bibelens lære at den siste store lojalitetsprøven blir helligholdelsen av en bestemt ukedag (lørdag) og ikke troen på Jesus Kristus alene. Hun påstår at de som en gang har fått lyset over at lørdag er den rette hviledag og så går bort fra den læren, går evig fortapt. Konsekvensen av denne læren er at hun fremstiller seg selv som den autoritet sannheten må gå igjennom for å være gyldig. Her tenker jeg særlig på at hun skriver at de som var søndagshelligholdere (som hun selv) FØR hun fikk dette påståtte synet fra Gud, likevel vil bli frelst. Konsekvensen av dette er at hun gir seg selv en høyere autoritet enn Bibelen, fordi hun mener tibudsloven og sabbatshelligholdelse er nytestamentlig lære, men den får altså ikke den dramatiske effekten før HUN formidler denne sannheten til verden. Dette er høyeste grad av blasfemi og et av Djevelens aller største bedrag.

Når Ellen White ikke var i stand til å gripe den rette fortolkningen av sentrale skriftsteder er årsaken at hun var en bedrager og følgelig ikke var ledet av Guds Ånd, men av Djevelens. Bare den som er besatt av den ondes innflytelse kan gå så åpenlyst imot Guds ord som hun gjør. Verden må advares mot slike falske profeter fordi de leder mennesker til fortapelse!

Eksempler på noen av de mange skriftsteder hun feiltolker i Det Nye testamentet er følgende:

Matt 4,1-11 og Luk 4,1-13 ; Matt 5,17 ; Rom 7,4 ; Rom 7,14 ; Rom 8,3-4 ; Heb 2,14-18 ; Heb 4,15 ; Heb 8,6-13 ; Heb 10,1 ; Åp 14,6-12 ; 1.Joh 3,4

Det Ellen White omtaler som ”den store lojalitetsprøven” (helligholdelse av lørdag) er i strid med Bibelen. Den omtales blant annet i ”Mot Historiens Klimaks” kapittel 38 (kapittelhenvisningen gjelder utgaven av 1967). Her finner vi også noen av hennes utlegging av Åp 14,6-12.

Endelig har Ellen White helt misforstått Guds rettferdighet og hva det vil si at den troende får Kristi rettferdighet TILREGNET. Hun har også en ubibelsk definisjon av hva synd er.

Ellen White beskriver ellers et annet sted synet hun påstår å ha fått fra Gud om tibudslovens funksjon og gyldighet i forhold til den troende – en beskrivelse som på alle måter står i skarp kontrast til Bibelens lære.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
bus
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 118
Registrert: 29-3-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-5-2005 kl 20:08


Paradoksal er du. Når ble du “Gud”?

Din dom er selvpålagt.

Det kunne vært interessant om du kunne motbevise Ellens skriverier.

Jeg tror du har spilt fallitt i adventistsamfunnet.

Men det finnes det også nåde for.

- At du ikke har fått noen syn fra Gud, sier vel mer om deg enn om Ellen, gjør det ikke?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 30-5-2005 kl 21:46


Sitat:
Opprinnelig postet av bus
..........
Det kunne vært interessant om du kunne motbevise Ellens skriverier.


Det er enkelt. Jeg kan fortsette med stadig nye beviser så lenge du orker å lese det jeg skriver. Her er det første beviset på at Ellen White feiltolker Bibelen:

I Patriarker og Profeter (gjengitt i Alfa & Omega bind 1, side 341) påstår Ellen White at Matt 5,17.18 bare handler om tibudsloven og ingen andre lover eller profetord. Det er feil! I vers 17 sier Jesus: "Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle." Uttrykket "loven eller profete" omfatter hele Moseloven og profetene. "Loven" i vers 18 refererer til det samme som i vers 17. Jesus er altså ikke gått over til å snakke om noe annet, men fortsetter å utdype hva han begynte å tale om i verset før.

Spørsmål til deg, bus:

Kan du få uttrykket "loven og profetene" til bare å omfatte tibudsloven? I så fall kan du fortelle hvordan det går for seg.

Så til Romerne 7,4. Her skriver Paulus at vi ved Kristi lege "døde fra loven." Vers 1-3 forteller oss at loven ganske enkelt ikke har noen makt over den troende lenger, men at vi nu tilhører Kristus, og slik må det være for at vi skal kunne "bære frukt for Gud." Vi tilhører altså ikke tuktemesteren lenger (loven), men nu tilhører vi Kristus.
Dette benekter Ellen White. Hun fornekter hva Guds ord her sier. Hun sier tvert imot at betingelsen for å bli frelst er at vi må leve i lydighet mot tibudsloven. En slik uttalelse er i direkte strid med hva Guds ord sier om den saken.

I Rom Rom 6,14 understreker Paulus at vi ikke lenger "er under loven." "For synden skal ikke få herske over dere, for dere er ikke under loven, men under nåden."
La deg ikke lure av Ellen White og adventismen som i alle år har hevdet at "å være under loven" er ensbetydende med å synde mot loven. Det er feil og det synes jeg støttes av Romerne 6,15. Vi kan si det med andre ord for å få meningen klarere frem: "Skal vi synde siden vi nu er kjøpt fri fra loven som Herre i våre liv"?

Hvis du er interessert kan jeg i neste innlegg bevise for deg at Ellen White's påståtte syner om hviledagsbudet er i strid med Bibelen. Det er et syn hun påstår å ha fått i 1847.

Sitat:

..........
Jeg tror du har spilt fallitt i adventistsamfunnet.


Det kunne være greit om du kunne utdype hva du egentlig mener med "spilt falitt"? uttrykket står vanligvis for å ha lidd nederlag, sammenbrudd, vanskjebne. Til det kan jeg trygt svare nei.

Måneden før jeg skrev meg ut ble jeg av valgkommiteen spurt om jeg kunne tenke meg å ta valg som menighetens fortsnder. De siste årene har jeg væ45rt valgt som menighetens kasserer. Ellers har jeg vært ønsket som taler under gudstjenester helt til nå. På forespørsel fra menighetens pastor og menighetsstyret har jeg påtatt meg å ha talen under gudstjenesten etter at jeg meldte meg ut. Så din antakelse om at jeg kan ha spilt fallitt er så feil som den kan bli.

Sitat:

..........
- At du ikke har fått noen syn fra Gud, sier vel mer om deg enn om Ellen, gjør det ikke?


Så hvilke syn har du fått fra Gud, bus?

Jeg kan vitne for deg at Gud har gitt meg sin Ånd som har ledet meg til å forstå mer av Guds ord enn hva vanlig er innen adventistsafunnet.

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 31-5-2005 kl 00:03
Dette skriver adventistenes profet Ellen G. White om helligholdelsen av lørdag


Dette skriver Aadventistenes profet, Ellen G. White i boka ”Det Skal Ske I De Siste Dage”, side 221: (Legg merke til at Gamle Testamentet I Bibelen er full av tekster om sabbatshelligholdelse og at de ti bud alltid har vært like godt kjent blant kristne før som nå. Likevel hevder Ellen White at verden ikke har fått lys over sabbatshelligholdelsen – det fjerde bud – før Gud viste budet til Ellen White I et syn. Den bibelske sannhet hevdes altså ikke å være noen prøvesten for kristne før den kommer til verden gjennom Ellen G. White. Dette viser at adventistenes ”profet” Ellen White oppfatter seg selv som en større autoritet enn de hellige skrifter I Bibelen.)

”Jeg så, at prøven vedrørende sabbatten ikke kunne komme, før Jesu gerning i det Hellige (i den himmelske Helligdom som den jordiske var en kopi av) var endt, og han var gået ind bag det andet forhæng. Derfor er der håb for de kristne, som blev lagt til hvile, før døren ind til det Allerhelligste blev åbnet – da midnatsråbet lød I den syvende måned I 1844 – og derfor ikke holdt den sande sabbat (lørdag). De fik ikke dette lys og blev ikke sat på den prøve vedrørende sabbatten som vi gør nu, efter at døren er åbnet.Jeg så, at Satan fristede nogle af Guds børn I denne sag. Fordi så mange gode kristne var sovet ind I det salige håb uden at have holdt den sande sabbat, tvivlede de på, at dette var en prøve for os nu…"

Kan dere se at Ellen White her sier at sabbaten – det fjerde bud i tibudsloven – ikke er noe avgjørende tegn før Gud viser Ellen White tibudslovens tavler i et syn? Mon tro om vi kan finne støtte for en slik tanke I Bibelen, at tibudsloven plutselig ble viktigere for verden etter at Gud viste steintavlene til Ellen White for ca. 150 år siden?

Under overskriften ”Hva er dyrets mærke” (I samme bok, side 223) skriver Ellen G. White: (Legg igjen merke til at hviledagsbudet I tibudsloven ikke får sin fulle betydning før I den siste store trengsel og at det blir helligholdelse av den bibelske sabbat (lørdag) som avgjør om mennesker blir frelst eller går fortapt. Hvor I dette bildet finner vi Jesu forsoning som veien til vår frelse?)

”Dyrets mærke er pavekirkens sabbat (se Åp. 13:16.17 ; Åp 14:9.11 ; Åp 20:4). ….. Når prøven kommer, vil det tydelig blive vist, hva dyrets mærke er. Det er at helligholde søndagen.”

Videre skriver hun i samme bok under overskriften ”Hvornår modtages dyrets mærke?”
"……Sabbatten (lørdag) vil blive den store prøve på loyalitet, for denne sandhed er mest omstridt. Når mennesker bliver stillet på den endelige prøve, vil skillelinjen blive trukket mellom deem, der tjener Gud og dem, der ikke tjener ham. Mens helligholdelsen af den falske sabbat I lydighet mod statens love og ulydighet mot det fjerde bud, er en lydighetserklæring overfor en magt, der er Guds motstander, er helligholdelsen av den sande sabbat (lørdag) I lydighed mod Guds lov et bevis på troskab mod Skaberen. Mens den ene klasse tager imod tegnet på underkastelse af menneskelige magter – dyrets mærke – vælger den anden tegnet på troskap mod den guddommelige autoritet og modtager Guds segl" (The Great Controversy … side 605).

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
bus
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 118
Registrert: 29-3-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-5-2005 kl 23:41


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av bus
..........
Det kunne vært interessant om du kunne motbevise Ellens skriverier.


Det er enkelt. Jeg kan fortsette med stadig nye beviser så lenge du orker å lese det jeg skriver. Her er det første beviset på at Ellen White feiltolker Bibelen:

I Patriarker og Profeter (gjengitt i Alfa & Omega bind 1, side 341) påstår Ellen White at Matt 5,17.18 bare handler om tibudsloven og ingen andre lover eller profetord. Det er feil! I vers 17 sier Jesus: "Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle." Uttrykket "loven eller profete" omfatter hele Moseloven og profetene. "Loven" i vers 18 refererer til det samme som i vers 17. Jesus er altså ikke gått over til å snakke om noe annet, men fortsetter å utdype hva han begynte å tale om i verset før.

Spørsmål til deg, bus:

Kan du få uttrykket "loven og profetene" til bare å omfatte tibudsloven? I så fall kan du fortelle hvordan det går for seg.

Så til Romerne 7,4. Her skriver Paulus at vi ved Kristi lege "døde fra loven." Vers 1-3 forteller oss at loven ganske enkelt ikke har noen makt over den troende lenger, men at vi nu tilhører Kristus, og slik må det være for at vi skal kunne "bære frukt for Gud." Vi tilhører altså ikke tuktemesteren lenger (loven), men nu tilhører vi Kristus.
Dette benekter Ellen White. Hun fornekter hva Guds ord her sier. Hun sier tvert imot at betingelsen for å bli frelst er at vi må leve i lydighet mot tibudsloven. En slik uttalelse er i direkte strid med hva Guds ord sier om den saken.

I Rom Rom 6,14 understreker Paulus at vi ikke lenger "er under loven." "For synden skal ikke få herske over dere, for dere er ikke under loven, men under nåden."
La deg ikke lure av Ellen White og adventismen som i alle år har hevdet at "å være under loven" er ensbetydende med å synde mot loven. Det er feil og det synes jeg støttes av Romerne 6,15. Vi kan si det med andre ord for å få meningen klarere frem: "Skal vi synde siden vi nu er kjøpt fri fra loven som Herre i våre liv"?

Hvis du er interessert kan jeg i neste innlegg bevise for deg at Ellen White's påståtte syner om hviledagsbudet er i strid med Bibelen. Det er et syn hun påstår å ha fått i 1847.

Sitat:

..........
Jeg tror du har spilt fallitt i adventistsamfunnet.


Det kunne være greit om du kunne utdype hva du egentlig mener med "spilt falitt"? uttrykket står vanligvis for å ha lidd nederlag, sammenbrudd, vanskjebne. Til det kan jeg trygt svare nei.

Måneden før jeg skrev meg ut ble jeg av valgkommiteen spurt om jeg kunne tenke meg å ta valg som menighetens fortsnder. De siste årene har jeg væ45rt valgt som menighetens kasserer. Ellers har jeg vært ønsket som taler under gudstjenester helt til nå. På forespørsel fra menighetens pastor og menighetsstyret har jeg påtatt meg å ha talen under gudstjenesten etter at jeg meldte meg ut. Så din antakelse om at jeg kan ha spilt fallitt er så feil som den kan bli.

Sitat:

..........
- At du ikke har fått noen syn fra Gud, sier vel mer om deg enn om Ellen, gjør det ikke?


Så hvilke syn har du fått fra Gud, bus?

Jeg kan vitne for deg at Gud har gitt meg sin Ånd som har ledet meg til å forstå mer av Guds ord enn hva vanlig er innen adventistsafunnet.

Mvh
Willy



"Hun sier tvert imot at betingelsen for å bli frelst er at vi må leve i lydighet mot tibudsloven."

Å hvilket problem skulle så dette være så lenge det er det som faktisk er Guds tilbud til mennesket at, Kristi kraft nettopp har som hovedhensikt å gi mennesket mulighet til å leve etter Hans bud (!)


Dine selvmotsigelser er lesbare ut fra det du selv skriver - det er faktisk svar på dine egne suspekte påstander.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-6-2005 kl 11:43


Sitat:
Opprinnelig postet av bus

"Hun sier tvert imot at betingelsen for å bli frelst er at vi må leve i lydighet mot tibudsloven."

Ja, jeg vet at hun sier det, bus, og hvilken tragedie det er om du velger å tro den løgnen!
Sitat:

Å hvilket problem skulle så dette være så lenge det er det som faktisk er Guds tilbud til mennesket at, Kristi kraft nettopp har som hovedhensikt å gi mennesket mulighet til å leve etter Hans bud (!)

Det er nettopp det som er så skremmende med adventismen, at de ikke har troen på Jesus Kristus, men troen på Ellen White, på tibudsloven og troen på at dere kan leve i lydighet mot loven slik Jesus gjorde. Det er løgn, bus! Dere adventister kan aldri leve opp til lovens krav, dere er bare hjernevasket til å tro det fordi det er den falske profets - Ellen White’s – lære: Se hva hun skriver i adventistenes Bible Commentary, bind 7, side 929 2. kolonne under overskriften The Obedience of a God or a Man? –

"Christ’s overcoming and obedience is that of a true human being. In our conclusions, we make many mistakes bacause of our erroneous views og the human nature of our Lord. When we give to His human nature a power that is not possible for man to have in his conflicts with Satan, we destroy the completeness of His humanity. His imputed grace and power He gives to all who receive Him by faith.
The obedience of Christ to His Father was the same obedience that is required of man. Man cannot overcome Satan’s temptations without divine power to combine with his instrumentality. So with Jesus Christ; He could lay hold of divine power. He came not to our world to give the obedience of a lesser God to a greater, but as a man to obey God’s holy law, and in this way He is our example. The Lord Jesus came to our world, not to reveal what a God could do, but what a man could do, through faith in God’s power to help in every emergency. Man is, through faith, to be a partaker in the divine nature, and to overcome every temptation wherewith he is beset.
The Lord now demands thet every son and doughter of Adam, through faith in Jesus Christ, serve Him in human nature which we now have. The Lord Jesus has bridged the gulf that sin has made. He has connected earth with heaven, and finite man with the infinite God. Jesus, the worlds Redeemer, could only keep the commandments of God in the same way that humanity can keep them" (MS 1, 1892).

Kan du ikke se løgnen i det den falske profet Ellen White her skriver? Vi er alle forpliktet til å undersøke om det vi hører og leser stemmer med Bibelen og det gjør ikke det Ellen White her skriver, fordi det er løgn, bus. Jeg håper andre lesere av denne tråden vil kommentere det jeg her har sitert og si om de finner uttalelsen hennes i tråd med Bibelens lære.

For hvorfor ellers påstår adventister – slik du riktignok sier – at ”betingelsen for å bli frelst er at vi må leve i lydighet mot tibudsloven.” Vet du hva betingelse jeg lever under, bus? Jo, troen på Jesus Kristus og hans fullbrakte verk. Hør bare hva Jesus selv sier i Joh 3:36 ”Den som tror på Sønnen, har evig liv. Men den som ikke vil tro på Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede blir over ham.”

Jeg synes oppriktig synd på deg, bus, fordi du ennå lever i mørke. Du er hjernevasket av den falske profets lære – Ellen G. White - og av adventismen som fører denne profetens lære. Du sier jo selv at du mener at betingelsen for din frelse ar at du lever under loven. Er det fordi du vil være rettferdig? I så fall går du fortapt, bus, for Gud aksepterer ikke din rettferdighet som kommer av lydighet mot loven. Denne tanken må du snarest fri deg fra – akt det for tap - hvis du vil nå frelsen, for hør hva Paulus skriver: Fil 3,8.9 ”Ja, jeg akter i sannhet alt for tap, fordi kunnskapen om Kristus Jesus, min Herre, er så meget mer verd. For hans skyld har jeg tapt alt, jeg akter det for skrap, for at jeg kan vinne Kristus og bli funnet i ham, ikke med min egen rettferdighet, den som er av loven, men med den jeg får ved troen på Kristus, rettferdigheten av Gud på grunn av troen,”

Det er farlig å leve under loven, bus, fordi den bare kan fordømme deg, Rom 3,19 ”Men vi vet at alt det loven sier, det taler den til dem som er under loven, for at hver munn skal lukkes og hele verden bli skyldig for Gud.”

Du kan aldri bli rettferdig for Gud ved å lyde loven fordi det er umulig at du fullkomment kan oppfylle alle dens krav og bryter du bare ett bud har du brutt dem alle, Rom 3,19 ”Derfor blir intet kjød rettferdiggjort for ham ved lovgjerninger. For ved loven kommer erkjennelse av synd.”

Ta heller inn over deg hva Paulus skriver om å dø bort fra loven slik at du kan bære frukt for Gud. Troen på Jesus Kristus og hans fullbrakte verk vil sette deg fri fra loven og dens forbannelse, bus. Rom 7,4 ”Mine brødre! Slik døde også dere fra loven ved Kristi legeme, for at dere skal tilhøre en annen, ham som ble oppreist fra de døde, så vi kan bære frukt for Gud.”

Les denne herlige sannheten, bus: Gal 2,16 ”Men da vi innså at et menneske ikke blir rettferdiggjort av lovgjerninger, men ved tro på Kristus Jesus, da trodde også vi på Kristus Jesus, for å bli rettferdiggjort ved tro på Kristus og ikke av lovgjerninger. For ikke noe menneske blir rettferdiggjort av lovgjerninger.”

Jeg ser at du tror at uttrykket "hans bud" i Bibelen må sikte til tibudsloven, men i de fleste tilfeller gjør det ikke det. Her får du Bibelens egen forklaring og på tydningen av "hans bud":
1.Joh 3,22-24:
"og hva vi enn ber om, det får vi av ham, fordi vi holder hans bud og gjør det som er til behag for ham. Dette er hans bud, at vi skal tro på hans Sønns, Jesu Kristi navn og elske hverandre, slik han bød oss. Den som holder hans bud, blir i ham, og han i ham. Og på dette kjenner vi at han blir i oss: av den Ånd som han gav oss."
Sitat:

Dine selvmotsigelser er lesbare ut fra det du selv skriver - det er faktisk svar på dine egne suspekte påstander.


Du bør sitere meg på hva du her sikter til ellers blir din uttalelse her bare en løs og ubegrunnet påstand, og det er ifølge Bibelen det samme som å si falskt vitnesbyrd og det er brudd på det niende budet. Og det kan vel ikke passe seg for en som hevder å leve i lydighet mot Guds bud?

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
bus
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 118
Registrert: 29-3-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-6-2005 kl 18:56


Du er tungnem Willy.

Poenget er altså at Jesu verk, med dertil tilhørende kraft, nettopp er tiiveiebrakt for at mennesket skulle bli i stand til å leve etter Guds vilje.


"...og det er brudd på det niende budet". ...

Så du bruker budene til manipulering uten at du tror på dem - eller mener du det er bedre å forsøke å leve i dem i din egen kraft fremfor Frelserens kraft?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-6-2005 kl 19:47


Sitat:
Opprinnelig postet av bus
Poenget er altså at Jesu verk, med dertil tilhørende kraft, nettopp er tiiveiebrakt for at mennesket skulle bli i stand til å leve etter Guds vilje.


Jeg siterte for deg fra Ellen White der hun omtaler denne kraften du sikter til. Bedraget er jo nettopp å få deg til å tro at du får kraft til å leve i fullkommen lydighet mot Guds lov. Det er dette som ER løgnen, bus! Våkn opp er du snild. Du er for viktig i Guds øyne til at han ønsker at du skal underordne deg en falsk profets lære som sender deg i fortapelsen! Bibelen er klar på at de som følger falske profeter går fortapt. Det er ikke mine ord, bus, men Jesu egne ord og Bibelens. Ta det alvorlig å vend om fra den falske profets lære.- Hun er ikke verdt det, kjære deg!

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
bus
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 118
Registrert: 29-3-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-6-2005 kl 19:59


"Bedraget er jo nettopp å få deg til å tro at du får kraft til å leve i fullkommen lydighet mot Guds lov."

Så du mener frelesverket ikke er godt nok (!)

- Har du forresten blitt gjort oppmerksom på at "øvelse gjør mester" - eller at "den som holder ut inntil enden skal bli frelst" - eller; "med "frykt og beven" skal du bygge på din frelse"?

Du er ikke helt oppdatert du. Men du var det kanskje en gang, men så ble du besudlet?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 1-6-2005 kl 21:06


Sitat:
Opprinnelig postet av bus
"Bedraget er jo nettopp å få deg til å tro at du får kraft til å leve i fullkommen lydighet mot Guds lov."

Så du mener frelesverket ikke er godt nok (!)

Jo, frelsesverket ER godt nok! Det er nettopp derfor jeg skriver det jeg gjør, men jeg begynner å lure på om du kjenner til hva frelsesverket går ut på? Den som vil tro blir tilregnet den rettferdigheten Jesus vant FOR oss. Du og jeg - eller hvem andre det enn skulle være - har ingen mulighet til å oppnå lovens rettferdighet, bare troens rettferdighet. Vi kan bare få troens rettferdighet og det er også den eneste rettferdigheten som er god nok for Gud, Fil 3,9 "og bli funnet i ham, ikke med min egen rettferdighet, den som er av loven, men med den jeg får ved troen på Kristus, rettferdigheten av Gud på grunn av troen,"

Tror du det som står her i Rom 3,26-28? "Ved dette ville Gud vise sin rettferdighet i den tid som nå er, så han kunne være rettferdig og rettferdiggjøre den som har troen på Jesus. Hvor er så vår ros? Den er utelukket. Ved hvilken lov? Gjerningenes lov? Nei, ved troens lov. For vi er overbevist om at mennesket blir rettferdiggjort ved tro, uten lovgjerninger."

Og i Rom 5,1 "Da vi nå er rettferdiggjort av tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus."

Ta deg også god tid til å lese følgende vers flere ganger, Rom 5,17-19 "For om døden kom til å herske ved den ene, fordi denne ene falt, hvor meget mer skal da de som mottar nådens og rettferdighetsgavens overstrømmende rikdom, leve og herske ved den ene, Jesus Kristus. Altså, likesom én manns overtredelse ble til fordømmelse for alle mennesker, slik blir også én manns rettferdige gjerning til livsens rettferdiggjørelse for alle mennesker. For likesom de mange kom til å stå som syndere ved det ene menneskes ulydighet, så skal også de mange stå som rettferdige ved den enes lydighet."
Hva får du ut av disse versene, bus?

Sitat:

- Har du forresten blitt gjort oppmerksom på at "øvelse gjør mester" - eller at "den som holder ut inntil enden skal bli frelst" - eller; "med "frykt og beven" skal du bygge på din frelse"?

Det er ikke noe galt i å leve så godt og riktig man kan. Det håper jeg alle kristne vil gjøre. Det er ikke galt å leve mest mulig rett. Det som blir galt er om man mener om seg selv at man lever slik at man oppfyller alle lovens krav. Hvis det siste var mulig, hva skal vi da med Jesus? Da var det vel bare for Gud å kreve at vi må leve slik at vi oppfyller loven, så behøvde ikke Jesus dødd på korset.
Sitat:

Du er ikke helt oppdatert du. Men du var det kanskje en gang, men så ble du besudlet?

Nå er du usaklig, bus!

Mvh
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
bus
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 118
Registrert: 29-3-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-6-2005 kl 21:40


"Nå er du usaklig, bus!"

Sånn oppfattes det nåer en selv er forvirret og manipulerende i sine innlegg (!)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 11:45


Sitat:
Opprinnelig postet av bus

Siden det finnes hets-sider mot adventismen i den store grad det gjør der ute, tyder det på at de - og du - fisker i det samme grumsete vann. I tillegg til at medlemmene grumser vannet til selv - er DISSE fiskerne i stand til å gjøre fjær til høns.

Men du er ikke alene om å mangle visdom, for den mangelen deler du med andre på denne tråden.



Som "ordstyrer", tør jeg peke på at din retorikk her er identisk med retorikken som andre bruker i forsvar for f.eks. Benny Hinn m.f. (Metoden for argumentasjon). Konklusjonen blir "fordi det er noe som er rett må vi akseptere alt det som er galt. Og vi må aldri høre på folk som sier noe kritisk mot våre ledere". Dette er en retorikk DU SELV har vert med å kritisere medlemmer i Trosbevegelsen for at de bruker. Du har selv bevist at en slik retorikk ikke holder vann.

Derfor er jeg meget skuffet over at du selv gjør bruk av denne hersketeknikken for å vinne igjennom i en debatt.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 12:02


Sitat:
Opprinnelig postet av elin
Men de ti bud? Vanskelig å se med Bibelen i hånd at de er opphevd. Så da opplever jeg at jeg ved Guds kraft vil gjøre som han sier: Holde dem og være fullkommen slik Han er fullkommen. MEN det klarer jeg ikke av meg selv. Kun ved Guds hjelp og kraft. Er ikke det lov da?


Jo det er lov.
Men det er en forskjell på det å si, (slik en "rett troende, konservativ adventist" sier, dersom vedkommende står fast på "profeten" E.G. Whites ord.) at de 10 bud må oppfylles for frelsen. "Nåden alene" som også en adventis kan utale, og likedan "Jesus alene", som frelsesveier blir de samme begreper som i f.eks. lutherdommen, men med ett helt annet innhold.
Slik jeg forstår Ellen Whites ord om ti bud loven blir det slik at de rett og slett må oppfylles for å kunne bli frelst. Jesus blir ikke frelseren alene, men den som "fyller inn" og "tetter igjen" hullene vi har. Så er det klart at alle har slike huller, og at også adventister lærer at man ikke kan frelse seg selv ved hjelp av oppfyllelse av loven. Da loven ikke er mulig å oppfylle. MEN; vi må, (med et lovisk teppe og krav som fortegn) stadig gjøre bedre og bedre. Med en overhengende tanke om at stakkars Jesus må få minst mulige hull å tette igjen.

Dette kontra luthersk lære, som TOTALT overgir hele frelsen til Jesus alene. Og som lar de gjerninger vi har, og skal ha, som samstemmer med loven hvile som frukter av denne totale frelsen. Kjærlighetshandlinger tilbake til Jesus.

Fra Romerbrevet 6.
Hva skal vi da si? Skal vi fortsette å synde, for at nåden kan bli enda større? 2 Slett ikke! Vi som døde bort fra synden, hvordan kan vi fremdeles leve i den?

Fra Galaterbrevet 5
22 Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet,

Det er en stor forskjell på dette. Og det å si (som Ellen White) at f.eks. helligholdelsen av lørdag er selve tegnet på at man er en gjenfødt kristen. Ja, at det å møtes for å minnes Guds gjerninger i historien, og i sitt eget liv på en hvilken som helst annen dag er å ta dyrets merke.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 12:13


Sitat:
Opprinnelig postet av Larss
OM SYVENDEDAGS ADVENTISMEN

AV JAN LILLEBY ....


Vil bare for ordens skyld si, at selv om jeg stiller meg bak endel av det Jan Lilleby her sier. Så er jeg omtrent like skeptisk til "Dispensjonalismen"/Tidshusholdningslæren, som Lilleby står for, som jeg er til Adventismen. Dispensjonalisme i ytterste konsekvens innebærer at en "hedningekristen" bare skal lese brevliteraturen i Bibelen, da alt annet enten ligger under den gamle pakt, eller er den nye pakts budskap til Jødene alene.

Mens Adventismen på sin side leser Bibelen med sotete og forvrengende "Ellen White briller", og legger til ett ekstra budskap med blandt annet at Sabbathsholdelsen er viktigere enn noe annet av de 10 bud.

( En karikatur: det finnes tilgivelse for løgn og hor, men å helligholde søndagen finnes ikke tilgivelse for. Det er nemlig dyrets merke. - Det er ingen adventist som har sagt dette til meg, og White skriver det heller ikke slik. Men dette blir likevel konsekvensen av å omtale sabbathen slik hun gjør. Ikke minst i og med at hennes ord den dag i dag (fra konfesjonskunnskaps bok, i bruk på NTNU. Trykket i 1996) omtales som at det er "Guds innspirerte ord." )

Så gjør Dispensjonalismen på den andre siden seg skyldig i å trekke i fra meget store deler av Guds ord, og gjøre det uaktuelt.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 12:38
Hva med Syvendedags Adventister?


Kære Kristnerd!
Jeg er enig i det du skrev til bus ifølge citatet i dette her brev. Det jeg tænker på i den forbindelse er dette, at du vil sige til bus: At der skal være plads til når det er berettiget, at komme med kritik af et trossamfunds lære.
Mvh. Jesper
Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Sitat:
Opprinnelig postet av bus

Siden det finnes hets-sider mot adventismen i den store grad det gjør der ute, tyder det på at de - og du - fisker i det samme grumsete vann. I tillegg til at medlemmene grumser vannet til selv - er DISSE fiskerne i stand til å gjøre fjær til høns.

Men du er ikke alene om å mangle visdom, for den mangelen deler du med andre på denne tråden.



Som "ordstyrer", tør jeg peke på at din retorikk her er identisk med retorikken som andre bruker i forsvar for f.eks. Benny Hinn m.f. (Metoden for argumentasjon). Konklusjonen blir "fordi det er noe som er rett må vi akseptere alt det som er galt. Og vi må aldri høre på folk som sier noe kritisk mot våre ledere". Dette er en retorikk DU SELV har vert med å kritisere medlemmer i Trosbevegelsen for at de bruker. Du har selv bevist at en slik retorikk ikke holder vann.

Derfor er jeg meget skuffet over at du selv gjør bruk av denne hersketeknikken for å vinne igjennom i en debatt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 12:43


Sitat:
Opprinnelig postet av bus
...
Jeg svarte en som i følge ham selv kjenner adventismen - og følgelig burde kunne skille mellom den falske og ekte adventismen - fremfor å fremstille den som tvilsom i sin egenart.

Såpass burde også administratorer på et forum som kaller seg "Apologetisk Forum" også ha satt seg inn i før de uttaler seg i særlig grad.

Min hensikt i denne sammenheng var altså ikke å gå inn i en diskusjon om detaljer, men om bakgrunnen for hovedinnlegget mv.

Alt har sin tid mine motdebattanter.

:•)


Jeg tror poenget til Willy (koriger meg om jeg tar feil), er nettopp det, at det som er "den ekte adventismen" er "tvilsom i sin egenart". Og da med hovedvekt på fastleggingen av White som profet. Hvilket jeg også mener.

Innenfor "falsk adventisme" vil jeg derimot si at vi finner mange sunnhetstrekk og helt sikkert også kristne søsken. F.eks. var jeg tilstede på en adventistgudstjeneste hvor det var preken holdt over Romerbrevet. Og utlegningen av teksten var av en klarhet, riktighet og tydelighet som om en hvilken som helst "konservativ lutheraner" kunne ha sagt det samme. Ellen white ble ikke nevt med ett ord. Samme pastor ble ved en annen anledning spurt ut angående Ellen White, og svarte (fritt sitert.) "Joda, hun er en forfatter som har preget adventistbevegelsen. Men hun er ikke så veldig viktig".

En person blir ikke "ufrelst" av å lese Ellen Whites bøker, dersom vedkommende ellers står plantet i Bibelen. Det er mitt inntrykk at dette gjelder mange i adventisbevegelsen.

Dersom Ordet blir forkynt klart og tydelig, og Ellen White blir betraktet på denne måten. (Dvs. som en person som har levd i en oppriktig søken etter Gud, og som har skrevet en god del bra litteratur. PUNKTUM. Og en eventuel tilføyelse, alt hun har skrevet må derimot klart prøves mot Bibelen, og hennes feil skyldes at hun er kun ett menneske og ingen Profet. En profet er nemlig UFEILBARLIG i sin utlegging av ordet.) Videre at man aktivt tar avstand fra de bøker av White som beviselig er bibelmotstridende. (Sammenligning: det finnes ikke en eneste lutheranser som vil omtale luther som en profet. Og alle som kjenner til hans bok "Jøden og dens løgner" tar totalt avstand fra den).
Da ville vi hatt sunnhetstegn å snakke om.

Men, problemet er at det ikke finnes noe slikt oppgjør. Derimot vil de "ekte" adventistene dersom man går nærmere innpå dem fremdeles stå på hva de gjorde tidligere. Dette slås også fast i to separate konfesjonskunnskapsbøker som jeg har anskaffet meg. Hvorav den ene er skrevet av forfattere innenfor kirkesamfunnene selv. (Dvs. avsnittet om adventismen er skrevet av norske ledere i adventistbevegelsen.) Det må altså oppfattes slik, at hva jeg vil mene er "sunn adventisme", i realiteten er (sett ut i fra opprinnelig adventistisk standpunkt), egentlig er liberalske tendenser, og i ytterste konsekvens forførelse.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 3-6-2005 kl 12:46
Guds segl er den Hellige Ånd


Efeserne 4,30
Gjør ikke Guds Hellige Ånd sorg, for Ånden er det segl dere er merket med helt til forløsningens dag.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 12:47


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Originally posted by Kristnerd
ok :) Er disse studieheftene noe det er lett å få tak i ?


Bibelstudieheftene som jeg viste til finner du på Internett på http://www.bibelstudier.no/bs0402.htm

Kontakt Norsk bokforlag for bestilling: ”Sådan tror vi …” Jeg tror prisen på boka er kr. 199. http://www.norskbokforlag.no/index.html

Boka som du benevner "Den store kamp" må være den som i dag selges under navnet "Mot historiens klimaks." Jeg vil advare mot innholdet i boka, men hvis du veldig gjerne vil lese den så fortell meg hvor mange eksemplarer du vil ha og send din postadresse så skal du få alle eksemplarer du ønsker helt gratis. ...

Mvh
Willy


Hei. Jeg er fulltidstudent og har ikke tid til å jobbe like mye med dette som jeg ønsket, og ønsker. Men boka "Mot historiens klimaks" motar jeg gjerne. (sender deg postadresse på U2U). Ellers har jeg printet ut endel av Bibelstudiene og skal se nærmere på dem.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 13:17


Sitat:
Opprinnelig postet av bus
"Hun sier tvert imot at betingelsen for å bli frelst er at vi må leve i lydighet mot tibudsloven."

Å hvilket problem skulle så dette være så lenge det er det som faktisk er Guds tilbud til mennesket at, Kristi kraft nettopp har som hovedhensikt å gi mennesket mulighet til å leve etter Hans bud (!)


Dine selvmotsigelser er lesbare ut fra det du selv skriver - det er faktisk svar på dine egne suspekte påstander.


Dette er helt feil Bus.
Kristi "kraft" har IKKE som hovedhensikt å gi mennesket mulighet til å leve etter hans bud. Dersom dette var rett ville Kristus være å sammenligne med Budda, som gir mennesket det det trengs for å selv nå fram.
Nei, Jesus bærer oss helt fram FØRST. Frelsen FØRST.
Uavhengig av enhver lov og bud. Og så er det vår kjærlighet, og den Hellige Ånds tilstedeværelse i våre liv som virker at vi ønsker og makter, i stadig større grad, å følge loven.

1. Johannes 5
Enhver som tror at Jesus er Kristus, er født av Gud. Og den som elsker Gud, elsker også det som er født av ham. 2 Kjennetegnet på at vi elsker Guds barn er om vi elsker Gud og holder hans bud. 3 Å elske Gud er å holde hans bud. Og hans bud er ikke tunge. 4 For alt som er født av Gud, seirer over verden. Og det som har seiret over verden, er vår tro.

Her kommer rekkefølgen klart fram. Troen frelser. Troen gjenføder. Gjenfødelsen virker kjærlighet til Gud. Kjærligheten til Guds gir seg utrykk i at man holder hans bud.

Altså: Jesus kristus frelser bort fra loven. Men en frivillig kjærlighets ønske om å ikke bryte Guds lov kommer som en konsekvens av frelsen.

Hva du derimot sier er. "Kristi kraft nettopp har som hovedhensikt å gi mennesket mulighet til å leve etter Hans bud". Dette blir HELT MOTSATT av Bibelens rekkefølge. Med det su sier blir det budet som frelser. Ikke Jesus. Istedenfor at Jesus frelser, og frelsen har som frukt at man følger budet. Så ender du med at Jesus KUN er en kraftskilde som gir "det lille ekstra" som mennesket ikke selv har for å oppfylle budet. Og at det altså er budet som frelser.

Og denne rekkefølgen er FEIL.

1. Johannes 419 Vi elsker fordi han elsket oss først.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 13:19


Sitat:
Opprinnelig postet av busHva er problemet med: "Mot historiens klimaks", mener du?


Jeg stiller meg bak de problemer med "Mot historiens klimaks" som Bror skiserer i en egen tråd med dette emnet.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
elin
Medlem
**




Innlegg: 114
Registrert: 15-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2005 kl 21:57


Til kristnerd
"Altså: Jesus kristus frelser bort fra loven."

Det vil jeg gjerne se noen skriftsteder på? jeg trodde det var synden han frelste oss fra?

OG
"Men en frivillig kjærlighets ønske om å ikke bryte Guds lov kommer som en konsekvens av frelsen".

Og det gjelder bare ni av dem. Eller? :shocked2:
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 3-6-2005 kl 22:49


Sitat:
Opprinnelig postet av elin
Til kristnerd
"Altså: Jesus kristus frelser bort fra loven."

Det vil jeg gjerne se noen skriftsteder på? jeg trodde det var synden han frelste oss fra?


2Kor 3:5-11
5 Ikke så at vi av oss selv duger til å tenke ut noe som av oss selv, men vår dugelighet er av Gud,
6 han som også gjorde oss dugelige til å være tjenere for en ny pakt, ikke bokstavens, men Åndens pakt. For bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende.
7 Når da dødens tjeneste, den som med bokstaver var innhogd på steiner, hadde en slik herlighet at Israels barn ikke tålte å se Moses' ansikt på grunn av glansen i hans ansikt, den som snart forsvant,
8 hvor mye herligere skal da ikke Åndens tjeneste være?
9 For hadde fordømmelsens tjeneste sin herlighet, hvor mye rikere på herlighet må da rettferdighetens tjeneste være!
10 For det som var herlig, har nå ingen herlighet i forhold til denne overveldende rike herlighet.
11 For når det som svinner, var herlig, da må det som varer ved, være langt mer herlig.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
elin
Medlem
**




Innlegg: 114
Registrert: 15-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-6-2005 kl 11:42


Den nye pakt er bygget på bedre løfter, sier Paulus. Det er Åndens pakt. Guds lov skrevet i våre hjerter og ikke som i den gamle pakt; noe vi lover å gjøre som vi ikke klarer, slik israelittene lovet på Sinai; alt det Herren sier vil vi gjøre...og så brøt de det likevel etterpå.

9 For hadde fordømmelsens tjeneste sin herlighet , hvor mye rikere på herlighet må da rettferdighetens tjeneste være!
10 For det som var herlig, har nå ingen herlighet i forhold til denne overveldende rike herlighet.
11 For når det som svinner, var herlig, da må det som varer ved, være langt mer herlig.

Hva er det som er bedre og mer herlig!! Er det bare du som har den glede eller de rundt deg? Hvordan uttrykker det seg i den nye pakt?
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
pheno
Juniormedlem
*




Innlegg: 5
Registrert: 18-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-6-2005 kl 18:38


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
KJEMPEBRA at du tar dette opp. Vi har samtalt en del rundt dette i forumet før, men trur du har veldig mye å bidra med ut i fra den bakgrunnen du sier du har.

Min opplevelse av adventistene er en del annerledes, men ser ikke bort i fra at jeg rett og slett vet for lite om dem. Så håper inderlig at du deler din kunnskap om temaet. Har vurdert selv å kjøpe noen av bøkene til white for å sette meg inn i deres opphav.
Nedenfor følger link til annen tråd i forumet som omhandler adventistene.

Er adventistene vranglærere ?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
pheno
Juniormedlem
*




Innlegg: 5
Registrert: 18-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-6-2005 kl 18:49


Kjæmpebra at man er er nøytral når man skal undersøke andres mening. Æ leste om adventismen i dette forum, sjekket litt selv i Bibelen, og fant ut at kristne som har Jesus i hjerte, som vil følge Han og som venter på Hans gjennkomst, de er kristne. Det å vente på Jesus heter adventisme. De er positive, dømmer ikke andre slik mange i dette forum gjør, og vil dermed ikke svare på enkelte personers spørsmål/sprøsmål. Æ har også fått gode råd om å ikke lese foreksempel Billy Hin, som er en vranglærer, og andre såkalte Guds folk. Så der er Gunnar og jeg enige. Der er falske profeter i gården. Men jeg sammenlignet kristne samfunn opp mot Bibelen og fant ut at det var et kristent samfunn som av hele hjertet ønsker å være lydig mot Guds Ord. Derfor døpte jeg med i a-samfunnet og vil via mitt liv til Jesus. Det er andre kristne samfunn jeg trives godt i og samarbeider sterkt med. Jeg trives i både Metodistkirken, Pinsekirken, Baptistkirken, hvor de fleste kristne jeg omgås med hører til. Vi tilber alle sammen den samme Gud og vi er er Jesus sine venner. Hver enkelt menighet i verden som tilber Jesus som sin frelser, er endel av Hans legeme.
Hvorfor i alle dager bruker dere tid med å være ufin og fordømmende. Det gjør ikke Jesus sine venner. Vi kan gi råd og fortelle hva vi tror, men døm ikke, for æ skal love dæ at du også blir dømt, kjære venn:wink2:
pheno




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
pheno
Juniormedlem
*




Innlegg: 5
Registrert: 18-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-6-2005 kl 18:58


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av elin
Til kristnerd
"Altså: Jesus kristus frelser bort fra loven."

Det vil jeg gjerne se noen skriftsteder på? jeg trodde det var synden han frelste oss fra?


2Kor 3:5-11
5 Ikke så at vi av oss selv duger til å tenke ut noe som av oss selv, men vår dugelighet er av Gud,
6 han som også gjorde oss dugelige til å være tjenere for en ny pakt, ikke bokstavens, men Åndens pakt. For bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende.
7 Når da dødens tjeneste, den som med bokstaver var innhogd på steiner, hadde en slik herlighet at Israels barn ikke tålte å se Moses' ansikt på grunn av glansen i hans ansikt, den som snart forsvant,
8 hvor mye herligere skal da ikke Åndens tjeneste være?
9 For hadde fordømmelsens tjeneste sin herlighet, hvor mye rikere på herlighet må da rettferdighetens tjeneste være!
10 For det som var herlig, har nå ingen herlighet i forhold til denne overveldende rike herlighet.
11 For når det som svinner, var herlig, da må det som varer ved, være langt mer herlig.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
pheno
Juniormedlem
*




Innlegg: 5
Registrert: 18-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-6-2005 kl 19:01


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Sitat:
Opprinnelig postet av bus
"Hun sier tvert imot at betingelsen for å bli frelst er at vi må leve i lydighet mot tibudsloven."

Å hvilket problem skulle så dette være så lenge det er det som faktisk er Guds tilbud til mennesket at, Kristi kraft nettopp har som hovedhensikt å gi mennesket mulighet til å leve etter Hans bud (!)


Dine selvmotsigelser er lesbare ut fra det du selv skriver - det er faktisk svar på dine egne suspekte påstander.


Dette er helt feil Bus.
Kristi "kraft" har IKKE som hovedhensikt å gi mennesket mulighet til å leve etter hans bud. Dersom dette var rett ville Kristus være å sammenligne med Budda, som gir mennesket det det trengs for å selv nå fram.
Nei, Jesus bærer oss helt fram FØRST. Frelsen FØRST.
Uavhengig av enhver lov og bud. Og så er det vår kjærlighet, og den Hellige Ånds tilstedeværelse i våre liv som virker at vi ønsker og makter, i stadig større grad, å følge loven.

1. Johannes 5
Enhver som tror at Jesus er Kristus, er født av Gud. Og den som elsker Gud, elsker også det som er født av ham. 2 Kjennetegnet på at vi elsker Guds barn er om vi elsker Gud og holder hans bud. 3 Å elske Gud er å holde hans bud. Og hans bud er ikke tunge. 4 For alt som er født av Gud, seirer over verden. Og det som har seiret over verden, er vår tro.

Her kommer rekkefølgen klart fram. Troen frelser. Troen gjenføder. Gjenfødelsen virker kjærlighet til Gud. Kjærligheten til Guds gir seg utrykk i at man holder hans bud.

Altså: Jesus kristus frelser bort fra loven. Men en frivillig kjærlighets ønske om å ikke bryte Guds lov kommer som en konsekvens av frelsen.

Hva du derimot sier er. "Kristi kraft nettopp har som hovedhensikt å gi mennesket mulighet til å leve etter Hans bud". Dette blir HELT MOTSATT av Bibelens rekkefølge. Med det su sier blir det budet som frelser. Ikke Jesus. Istedenfor at Jesus frelser, og frelsen har som frukt at man følger budet. Så ender du med at Jesus KUN er en kraftskilde som gir "det lille ekstra" som mennesket ikke selv har for å oppfylle budet. Og at det altså er budet som frelser.

Og denne rekkefølgen er FEIL.

1. Johannes 419 Vi elsker fordi han elsket oss først.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
pheno
Juniormedlem
*




Innlegg: 5
Registrert: 18-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-6-2005 kl 19:07


Må bare si meg enig i at budet frelser ikke, det er det kun Jesus som kan gjøre. Det er alle kristne enige om. Men noen tror at Gud forandrer mening og at de 10 budene ikke er gode mere. De er borte, sier noen. Gud mener det samme idag som igår. Tiden finnes ikke for Han. Han kan ikke plutselig forandre mening og si at å lyge er OK, eller lørdag er blitt til søndag.
Gud mener det Han sier. Men den andre loven som lå i paktkisten, Moseloven, den seremonielle loven, offerloven, som fortalte oss at vi må vaske fingrene når vi er fulle av bakterier, den loven er opphevet fordi Jesus er offerlammet. De de 10 bud er de 10 kjærlighetsbudene som viser hvordan jeg vil at andre skal være mot meg, og derfor hvordan jeg burde være mot andre.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-8-2005 kl 19:32


Hej pheno!
Jeg er generalt enig med dig i det nedenstående citat undtagen eksemplet du nævner fra seremoni loven, fordi i værste tilfælde kan man blive syg hvis man spiser med farlige bakterier på hænderne.
Sitat:
Opprinnelig postet av pheno
Må bare si meg enig i at budet frelser ikke, det er det kun Jesus som kan gjøre. Det er alle kristne enige om. Men noen tror at Gud forandrer mening og at de 10 budene ikke er gode mere. De er borte, sier noen. Gud mener det samme idag som igår. Tiden finnes ikke for Han. Han kan ikke plutselig forandre mening og si at å lyge er OK, eller lørdag er blitt til søndag.
Gud mener det Han sier. Men den andre loven som lå i paktkisten, Moseloven, den seremonielle loven, offerloven, som fortalte oss at vi må vaske fingrene når vi er fulle av bakterier, den loven er opphevet fordi Jesus er offerlammet. De de 10 bud er de 10 kjærlighetsbudene som viser hvordan jeg vil at andre skal være mot meg, og derfor hvordan jeg burde være mot andre.
Jeg fandt denne side med kritiske artikler om Syvendedags-adventismen http://www.innsyn.com/index/index_sda.htm på Innsyn.com
Med venlig hilsen Jesper
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 14-8-2005 kl 20:21


Sitat:
Opprinnelig postet av pheno
..............
Men den andre loven som lå i paktkisten, Moseloven, den seremonielle loven, offerloven, som fortalte oss at vi må vaske fingrene når vi er fulle av bakterier, den loven er opphevet fordi Jesus er offerlammet. ....

Nei, Phenon, ingen del av Moseloven er "opphevet." Hvis du sier det så sier du Jesus imot for i Matteus 5,17 sier Jesus;
"Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle."

Med uttrykket "loven eller profetene" sikter Jesus til HELE Mose lov OG alle profetene. Det er i strid med Bibelens lære å skille mellom disse to lover slik adventister og noen andre har tradisjon for å gjøre. Les 3. Mosebok kapitlene 19 og 20 og prøv å skille ut hva som er opphevet og hva som ikke er det! Disse to kapitlene er et utmerket eksempel for å vise at moralske prinsipper (tibudsloven) er en integrert del av Moseloven.

Til sist vil jeg bare minne om at de moralske bud (de ti bud) var inkludert i den loven som bå ved siden av paktskisten. Så hvis man sier den loven er opphevet som lå ved siden av paktskisten, så må man være klar over at tibudsloven også er opphevet fordi den som sagt var en integrert del av hele Moseloven. Men Jesus sier det tydelig og klart at ingen del av Moseloven eller profetene er opphevet.

"For sannelig sier jeg dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå, før det er skjedd alt sammen." (Matt 5,18)

Den som fremdeles vil mene at en del av Moseloven er opphevet, mens en annen del ikke er det må være snild å føre bevis for dette ved i sitere hvor i Bibelen man finner en slik lære.


Vennlig hilsen
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Olasønn
Juniormedlem
*




Innlegg: 10
Registrert: 22-11-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-11-2005 kl 14:18


Kom over denne diskusjonen nå, og har hatt stor glede av å lese den. (har ikke lest ALT, men skummet over deler)

Er selv adventist, noe jeg ble som voksen. (døpt som 25-åring)
Er nå 33, og er fortsatt i prosessen av å finne ut av ting.
Kjenner meg igjen i Wbrochs tanker, og er enig i det meste her.

Jeg er en av de som er kritisk til EGW's skrifter.
Mye er greit nok det, som med andre kristne forfattere, men det kunne ikke falle meg inn å ta det for mer enn det er:
Et annet menneskes syn på saken.

Jeg har som prinsipp at jeg aldri tror på noe uten å være fullstendig overbevist om at det er rett.
Så selv om EGW har sagt slik eller slik, har lite å si for meg.

Jeg opplever forskjellige ting hos forskjellige medlemmer i menigheten. Noen tror knapt det de hører om jeg sier at jeg ikke tror EGW er en profet med nær guddommelig autoritet, andre er en plass midt i mellom, mens noen er omtrent der jeg er.
Og jeg føler det er rom for dette i min menighet, men det vil selvsagt variere fra sted til sted.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-11-2005 kl 15:29


Sitat:
Opprinnelig postet av Olasønn
Kom over denne diskusjonen nå, og har hatt stor glede av å lese den. (har ikke lest ALT, men skummet over deler)

Er selv adventist, noe jeg ble som voksen. (døpt som 25-åring)
Er nå 33, og er fortsatt i prosessen av å finne ut av ting.
Kjenner meg igjen i Wbrochs tanker, og er enig i det meste her.

Jeg er en av de som er kritisk til EGW's skrifter.
Mye er greit nok det, som med andre kristne forfattere, men det kunne ikke falle meg inn å ta det for mer enn det er:
Et annet menneskes syn på saken.

Jeg har som prinsipp at jeg aldri tror på noe uten å være fullstendig overbevist om at det er rett.
Så selv om EGW har sagt slik eller slik, har lite å si for meg.

Jeg opplever forskjellige ting hos forskjellige medlemmer i menigheten. Noen tror knapt det de hører om jeg sier at jeg ikke tror EGW er en profet med nær guddommelig autoritet, andre er en plass midt i mellom, mens noen er omtrent der jeg er.
Og jeg føler det er rom for dette i min menighet, men det vil selvsagt variere fra sted til sted.


Dette samstemmer godt med hvordan jeg selv har oppløvd møte med adventister. (Søk gjerne opp noen av de første innleggene jeg skrev om dette, før Willy delte sin erfaring). Og det er på sett og vis positivt. Samtidig er det med å bidrar til forvirring. Når situasjonen er slik du skildrer, hvordan skal en annen menighet vurdere f.eks. fellesmøter med adventister? I Trondheim har vi en underlig sak, "menighetenes dag" med felles arangement på torget hvor både trosbevegelses-vennlige pinsevenner, adventistene, metodistene, baptistene, frikirken, statskirken, og katolske kirke, deltar med hvert sitt. Å søke sammen for å fokusere på og fremme Jesus kristus er i seg selv bra. Men bidrar man ikke på denne måten egentlig til å gi et falskt inntrykk av at "alt er fryd og gammen", for så å risikere at den nyfrelste (om noen blir det) havner rett i samtale med en som pusher på "Mot historiens Klimaks" og fremhever E.G.White som en man må lytte til for å kunne vokse i troen.
Jeg erkjenner at det er store variasjoner innad i de fleste grupper. Og at jeg med det må si at det finnes brødre og søstre i de fleste grupper. Samtidig som det også finnes personer i min egen gruppe som nok desverre ikke er brødre og søstre.

Men med det får man også et voldsomt problem. Økumeniske arangementer av den typen jeg nevnte trur jeg ikke fører med seg større grad av sannhet og gudfryktighet. Men tvert om bidrar til økt forvirring og usikkerhet, og medfører fare for grobunn for spredning av "det verste" fra alle grupper inn i en "salig" suppe.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1    3    5

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen