Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hvem er den Gud vi tilber?
Galmaliel
Juniormedlem
*




Innlegg: 7
Registrert: 11-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-6-2004 kl 03:44
Hvem er den Gud vi tilber?


Bra med et apologetisk forum. Vi trenger diskusjon om hvordan troen på den levende Gud kan forsvares. Men ettersom jeg har lest flere av innleggene deres synes det for meg at mange av dere bommer på målet. Det virker som om korset i seg selv har en mye mer sentral plass enn Jesus selv som hang der. Det var på korset at det viktigste i historien skjedde. Det er jeg fullt klar over, og det vil jeg holde fram. Men hvem er det vi tilber? Ikke korset, men Jesus Kristus den oppstandne, han som engang døde på korset.

Det er to grøfter å falle i: Den ene er den som blir så heftig kritisert her i dette forumet:
1. Den karsimatiske bevegelsens mange grøfefall. ubibelsk lære, vridning av bibelvers til å bety akkurat det som passer. ++ Det er mye å utsette på dem.

2. Så har vi slike som dere:
-Dere drar også frem de bibelversene dere liker best, og som "passer" best. Bibelen rommer så mye mer enn gal 6,14.
-Dere henger dere opp i tall på samme måte som Jehvoas Vitner, og på den måten gjør dere det om vi kristne alltid står i fare for å gjøre: Si mer om Gud og hans vesen enn han har latt oss få vite.
- Ved å bruke all deres energi på å grave etter ubibelske ting hos andre menigheter og trossamfunn, er dere selv heltforblindet for hva den kristne kirkes oppgave til alle tider har vært: Nemlig å være til for verden. Gjøre evangeliet forståelig for de som står utenfor. Gi av deres tid og kjærlighet. Det er derfor vi er her fremdeles.

Det er ikke meningen å tråkke noen ned, men jeg vil advare dere fra å bli så forblindet av deres egne tanker at dere faller i grøften: Som vårherre sa: Når blind fører blind faller de begge i grøften..

For:

1. Den eneste veiviser, er Jesus verdens lys.
2. Vår eneste fiende er djevelen. Verdens største løgnhals og bedrager, og til syvende og sist taper. Han bruker alt han kan for at Jesus ikke skal være i sentrum i livet vårt. Og når jeg sier alt, mener jeg alt. (og da kan til og med to trestokker lagt i kors bli i sentrum..)
3. Vårt eneste både forsvars og angrepsvåpen mot fienden er Åndens sverd som er Guds Ord! Avslører løgn fordi det er sannhet.

hilsen en som prøver å gå på den smale middelvei..
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 11-6-2004 kl 05:09


Hei Galmaliel, og takk for innspill.

Jeg har bare noen kommentarer sånn til å begynne med til det du sier.

For det første så er jeg litt usikker på hva du mener når du sier: "Så har vi slike som dere"

Vi på forumet er absolutt ikke en ensartet gruppe, men kommer i fra forskjellige menigheter og sammenhenger. Her er både Baptister, Pinsevenner, Lutheranere, Smiths Venner, folk fra Trosbevegelsen osv.

I utgangspunktet så representerer hver person seg selv, og medlemmene i forumet er jo tildels ganske så uenige med hverandre. Forumet er derfor ingen enhet som representerer et felles ståsted for de som deltar her.

De eneste som derfor kan defineres som et "dere" i forumet, er vi som står bak selve Apologetisk Verksted. Dersom det er oss du kritiserer så må jeg innrømme at en del av kritikken din blir litt uforståelig for meg.
Sitat:
Det virker som om korset i seg selv har en mye mer sentral plass enn Jesus selv som hang der. Det var på korset at det viktigste i historien skjedde. Det er jeg fullt klar over, og det vil jeg holde fram. Men hvem er det vi tilber? Ikke korset, men Jesus Kristus den oppstandne, han som engang døde på korset.
Uansett hvilke synspunkt man har, Galmaliel, så må man huske på at ting blir fort veldig satt på spissen og "komprimert" i samtaler/diskusjoner man har på internett. Det er trist hvis du har fått den oppfatning av at "vi" er mer opptatt av korset ennn av Jesus Kristus selv, men jeg tror faktisk ikke at dette bildet stemmer helt med hvirkeligheten for noen av oss.

Poenget er vel at når man snakker/diskuterer om hva som skjedde på korset, så er det naturlig at korset blir sentrum i denne DISKUSJONEN.

Dette er ikke ensbetydende med at vi generelt er mer opptatt av korset enn av Jesus Kristus selv, eller at vi på noen måte tilber selve korset.
Sitat:
Dere henger dere opp i tall på samme måte som Jehvoas Vitner, og på den måten gjør dere det om vi kristne alltid står i fare for å gjøre: Si mer om Gud og hans vesen enn han har latt oss få vite.
Her skjønner jeg desverre ikke helt hva du sikter til. Hvor i forumet, og i hvilke sammenhenger er det vi har hengt oss opp i tall? Før jeg forstår hva du sikter til så blir det litt vanskelig å gi deg et fullgodt svar på kritikken.
Sitat:
- Ved å bruke all deres energi på å grave etter ubibelske ting hos andre menigheter og trossamfunn, er dere selv helt forblindet for hva den kristne kirkes oppgave til alle tider har vært: Nemlig å være til for verden. Gjøre evangeliet forståelig for de som står utenfor. Gi av deres tid og kjærlighet. Det er derfor vi er her fremdeles.
Jeg er enig i den siste delen av det du sier, men uenig i med første. Vi er som du sier, primært kalt til å forkynne evangeliet for verden og gi av vår tid og kjærlighet til vår neste.

Det er bare det at vi er også kalt til å ta oss av de som allerede ER blitt kristne, og vise kjærlighet ovenfor våre søsken i Kristus.

Jeg forstår at det kan være vanskelig å oppfatte kritikk som kjærlighet, men for min del så er det faktisk både kjærlighet til min Herre Jesus Kristus og mine medmennesker, som gjør at jeg orker å holde på med en såpass utakknemlig oppgave som det faktisk er å påpeke ting som kan føre folk bort i fra livet med Jesus.

For å illstruere det helt tydelig: Når jeg advarer mine medmennesker (og medkristne i enkelte tilfeller) mot Jehovas Vitners sin lære, så er det ikke ukjærlighet til Jehovas Vitner eller et ønske om å finne feil hos dem, som driver meg. Det som driver meg er først og fremst en dyp nød ovenfor mine medmennesker om at de ikke skal bli lurt inn i noe som jeg forstår er falskt og skadelig for dem.

Er ikke også dette en del av det oppdraget vi har fått av Gud? Er ikke dette også en måte å vise kristen omsorg og kjærlighet på?

Jeg forstår at et slikt forum, med temaet vranglære som "hovedtema" kan framstå som et ensidig negativt og kritikksykt forum på mange måter.

Slik jeg ser det, så er det faktisk nødvendig å kunne ha en egen plass, og et eget sted hvor man får tatt opp de vanskelige og såre spørsmålene innen kristendommen, og snakke om hva som er ekte og hva som ikke er det.

Jeg tror jeg snakker for de fleste her i forumet, også de som jeg er teologisk uenig med, når jeg sier at engasjementet som folk viser her, på langt nær gjenspeiler den hele og fulle sannhet om våre liv med Jesus Kristus.

Utenom forumet så lever vi jo alle våre egentlige liv, går på møter, tilber Jesus, synger lovsanger, går i bibelgrupper, er med i forskjellige typer kristent arbeid, vitner for våre venner, familie og naboer, er med i forskjellig slags misjonsarbeid, hjelper rusmisbrukere osv..

Forumet her er derfor absolutt ikke det viktigste i verden, for å si det slik, men er bare et lite rom, hvor man kan ta opp emner som desverre ofte blir tiet ihjel i mange kristne sammenhenger.

Jeg håper av hele mitt hjerte at ingen kristne bare bruker tiden sin på teamtikken i dette forumet, eller bare er opptatt av vranglære eller negative ting innen kristenheten. Er det slik så har vi blitt utolig fattige.

Som en del av helheten med det å være en kristen og etterfølger av Jesus Kristus, så mener jeg allikevel at også Apologetisk Verksted har sin funksjon, og rettmessige plass.

Guds fred.
Gunnar.



[Edited on 11-6-2004 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Galmaliel
Juniormedlem
*




Innlegg: 7
Registrert: 11-6-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-6-2004 kl 02:23


Sitat:
Originally posted by Gunnar

For det første så er jeg litt usikker på hva du mener når du sier: "Så har vi slike som dere"




[Edited on 11-6-2004 by Gunnar]


Det var ikke meningen å greie alle i forumet under en kam. Det var meningen å henvende meg til Kristnerd, som jeg synes fremholder korset på en usunn måte. Jeg skjønner akkurat hva han mener, og jeg forstår det, og er helt enig i at korset er klimakset i Jesu frelsesgjerning. Men jeg mener det blir helt feil viss korset blir som en Gud.

Ære være de som aldri forlater korset og de som har kommet tilbake til det - ( sitat Kristnerd med JUBEL )

Ære være Faderen som var er og blir en sann Gud.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-6-2004 kl 03:46


Vell, beklager hvis du blir støtt av signaturen min. Den endres fra tid til annen så den står ikke slik for evig. Jeg ble bare mektig provosert fra det Hagin sitatet som står ovenfor i nevnte signatur.

Forståelsen av hvor og hvordan frelsen ble fyllbyrdet har vert, og kommer sikkert til å bli, en sentral del av flere debatter her. Derfor lagde jeg meg en signatur som effektivt skulle statuere mitt syn i den konkrete spørsmålsstillingen.

Om det var dette alene som fikk deg til å reagere så synes jeg likevell at din kritikk er både urettferdig og overdreven. Spesielt overdreven ovenfor alle "dere" som blir stemplet for noe du reagerte på hos meg. Som du ser har jeg fjernet signaturen min. Den blir stående tom intil jeg kommer på noe annet å skrive der. :)

Men for å si litt om dette verset da:

"Gal 6 14 Men jeg vil aldri rose meg av noe annet enn av vår Herre Jesu Kristi kors. Ved det er verden blitt korsfestet for meg og jeg for verden."

Det sier:
1: Jeg ønsker ikke å rose meg av noe i meg selv.
2: Jeg ønsker å rose meg for hva jeg er i Jesus, ikledd ham, noe jeg kun har muligheten til fordi han tok min synd.
3: Det er ikke hvilket som helst kors. Det er "vår Herre Jesu Kristi kors".
4: Gjennom troen på Jesus Kristus er min synd naglett fast til dette korset hvor han en gang hang. Verden er for meg død, og jeg er død for verden.
5: Jesus døde for meg, jeg lever for ham.

Kan du svare på hva du tenke på med tall fokuseringen ? Jeg kan erlig talt ikke huske at jeg har skrevet noe som helst om tallsymbolikk. Riktignok er det en del tallsymbolikk i Bibelen, som slettes ikke er uviktig. Men ett stergt fokus på dette trur jeg nesten alltid er usundt.

Jeg er enig i at ett "overdrevent" fokus på lærespørsmål kan gjøre at man balanserer på grøftekanten og står i fare for å bli forblindet fra andre oppgaver. Men å si at vi "er totalt forblindet" vil jeg sterkt benekt.

Forumet her er en ting jeg gjør, og en viktig del av mitt kristenliv. Mens givertjeneste, forkynnelse, bønn og forbønn, menighetsliv, bibellesning, m.m. er med. En annen veldig viktig ting i mitt kristenliv er å vaske toalettene i menigheten min en gang i måneden. Det gir meg en veldig glede, frimodighet og ydmykhet. Når jeg også i en slik "møkkajobb" midt i mitt kristenliv er sentrert på Jesus Kristus som gikk ned på knær og vasket sine disiplers ben, rene fra dagens sitt og lort.

[Edited on 13-6-2004 by Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Xeno
Juniormedlem
*




Innlegg: 13
Registrert: 17-8-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-8-2004 kl 19:01


>> Synes dette er et spørsmål alle kristne burde spørre seg selv.
Jeg kan ikke fri meg fra inntrykket av at mange kristne tilber bibelen mer enn Gud. Noen virker som de tilber kristendommen selv, istedenfor Gud.
Og nærmest alle kristne jeg har kontakt med har et slags mentalt bilde av Gud som de tilber. Er ikke dette avgudsdyrking? Er ikke Guds vesen det at Gud "Er den jeg er"?
Kan vi tillegge Gud egenskaper som "god" "mektig" "rettferdig", uten at vi presser ham inn i prinsipper som er lavere enn den ytterste eksistens?

Jeg bare spør. ;)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-8-2004 kl 00:26
hei xeno og velkommen til forumet


Man tilber ikke Bibelen, men Bibelen er Guds ord, en bok inspirert av Gud og vår kilde nummer én til hvem Gud er. Tilbedelse av Bibelen er umulig for en kristen.

Vi leter ikke etter Bibelen i Gud, men etter Gud i Bibelen :) Når Gud har sagt at vi skal prøve alt på Skriftens ord må vi gjøre det. Bibelen er den kristnes høyeste autoritet, ikke fordi det er kristendommens bok, men fordi Gud har bestemt det og Han har lagt den eneste frelsesveien i det kristne evangelium. Bibelen er vår kilde til dette evangeliet.

Så hva er poenget ditt?




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Xeno
Juniormedlem
*




Innlegg: 13
Registrert: 17-8-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-8-2004 kl 07:53


Sitat:
Originally posted by Lionheart
Man tilber ikke Bibelen, men Bibelen er Guds ord, en bok inspirert av Gud og vår kilde nummer én til hvem Gud er. Tilbedelse av Bibelen er umulig for en kristen.

Vi leter ikke etter Bibelen i Gud, men etter Gud i Bibelen :) Når Gud har sagt at vi skal prøve alt på Skriftens ord må vi gjøre det. Bibelen er den kristnes høyeste autoritet, ikke fordi det er kristendommens bok, men fordi Gud har bestemt det og Han har lagt den eneste frelsesveien i det kristne evangelium. Bibelen er vår kilde til dette evangeliet.

Så hva er poenget ditt?



>> Jeg biter meg bare merke til en tendens hos mange til å sette bibelen opp som en slags egen guddom. Du sier at man leter etter Gud i Bibelen, men man finner ikke en skatt i et skattekart, og man blir ikke mett av å lese kokebøker.
Er det ikke bedre å drikke av det levende vann, enn å lese om det?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 18-8-2004 kl 11:22


Sitat:
Originally posted by Xeno
>> Jeg biter meg bare merke til en tendens hos mange til å sette bibelen opp som en slags egen guddom. Du sier at man leter etter Gud i Bibelen, men man finner ikke en skatt i et skattekart, og man blir ikke mett av å lese kokebøker.
Er det ikke bedre å drikke av det levende vann, enn å lese om det?

Hei Xeno.

Man finner sant nok ikke en skatt i et skattekart, men man finner skatten ved å følge og studere skattekartet! Dersom man ikke følger kartet slik det er ment, så finner man heller ikke skatten....

På samme måte med kokeboken, man må følge oppskriften for å få til det velsmakende måltid
slik det skal være.


Du setter en motsetning mellom det å være opptatt av Guds ord, og det å kjenne Gud og leve i nærhet og kjærlighet til Ham. For kristne er dette ikke en motsetning men to sider av samme sak.

For å pleie det felleskapet vi har med Gud, og for å bli bedre og bedre kjent med vår Far og skaper, så er det nettopp alltid Hans eget Ord om seg selv (bibelen) som er utgangspunktet og målesnoren for våre tanker og erfaringer om Ham.

Hvordan vet du noe om det levende vann? Hvor det kommer fra? Hvilke egenskaper det har? Hvordan vet man å skille mellom det levende vann og brakkvann? Jo, ved å holde seg til bibelen samtidig som man man vandrer med Gud og lever med Ham.

Det ene henger derfor nøye sammen med det andre.

Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, den herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet. Joh 1.14

Men hva sier den? Ordet er deg nær, i din munn og i ditt hjerte. Det er troens ord, det som vi forkynner. Rom 10.8

Forkynn Ordet, stå klar i tide og utide, overbevis, tal strengt, tal trøst! Gi ikke opp når du lærer dem! For det skal komme en tid da folk ikke lenger kan tåle den sunne lære; men slik de finner det for godt, skal de ta seg lærere i mengdevis, for de vil ha det som klør i øret. 2. Tim 4. 2-3

Den som avviser meg og ikke tar imot mine ord, har likevel en dommer: Det ord jeg har talt, skal dømme ham på den siste dag Joh 12.48

De har seiret over ham i kraft av Lammets blod og det ordet de vitnet om; de hadde ikke sitt liv så kjært at de ikke ville gå i døden. Åp 12.11

[Edited on 18-8-2004 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Xeno
Juniormedlem
*




Innlegg: 13
Registrert: 17-8-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-8-2004 kl 16:25


Sitat:
Originally posted by Gunnar

Hei Xeno.

Man finner sant nok ikke en skatt i et skattekart, men man finner skatten ved å følge og studere skattekartet! Dersom man ikke følger kartet slik det er ment, så finner man heller ikke skatten....

>>Sant. Det er det et kart er afor.

På samme måte med kokeboken, man må følge oppskriften for å få til det velsmakende måltid slik det skal være.

>> Nemlig.

Du setter en motsetning mellom det å være opptatt av Guds ord, og det å kjenne Gud og leve i nærhet og kjærlighet til Ham. For kristne er dette ikke en motsetning men to sider av samme sak.

For å pleie det felleskapet vi har med Gud, og for å bli bedre og bedre kjent med vår Far og skaper, så er det nettopp alltid Hans eget Ord om seg selv (bibelen) som er utgangspunktet og målesnoren for våre tanker og erfaringer om Ham.

>> Det er her vi blir uenige. Jeg sier, at når skatten er funnet, trenger vi ikke lenger kartet. Trenger du kokeboken for å spise? Mange vil prøve å lese ut av kartet hva man skal bruke skatten til. De vil heller prøve å finne ut av kokeboken hvordan maten smaker, istedenfor å smake den.

Hvordan vet du noe om det levende vann? Hvor det kommer fra? Hvilke egenskaper det har? Hvordan vet man å skille mellom det levende vann og brakkvann? Jo, ved å holde seg til bibelen samtidig som man man vandrer med Gud og lever med Ham.


>> Man kjenner det levende vann på den smaken det har, og på det livet det gir. Vannet har ingen ord, for ingen ord kan romme det. Det levende vann kjennes på det liv som bare er seg selv.

Det ene henger derfor nøye sammen med det andre.

>> Men er faktorenes orden likegyldig av den grunn. Nei.


Hvis Gud er perfekt, kan han ikke finnes ved hjelp av ord, for ord er mangelfulle. Kun den som lytter i stillhet kan høre det ord som er Gud.
Gud er ikke utenfor og vil inn, han er innenfor og vil ut. Gud er ikke i Bibelen, men Bibelen i Gud.

Guds stemme er Liv, ikke bokstaver.

[Edited on 18-8-2004 by Gunnar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-8-2004 kl 22:31
kart, kokebok osv


er greie metaforer, men de er ufullstendige for Bibelen.

Bibelen inneholder Jesu og apostlenes lære og er eneste grunnen til at ikke hele europa i dag bøyer seg for Johannes Paul II som sitter på "Petersstolen" i Rom. Hadde det ikke vært for Bibelen var det ikke mange kristne som holdt ut kristenlivet.

legg merke til hvordan Jesus møtte Satans fristelser i ødemarken. Han sa "Det står atter skrevet". Den som ikke kjenner Guds Ord, har veldig dårlige forutsetninger for ikke å fare vill seinere, for da vet de jo ikke hva som er den rette lære! hvis du ikke vet hva som er den rette lære, kan du jo heller ikke vite hva som er den gale lære.

Jesus sa "den som hører Mine ord og gjør etter dem, Jeg skal vise dere hvem han er lik". Jesus fortsetter da med å si at den som bygger på Hans ord (som vi finner i Bibelen) er lik en mann som bygget huset sitt på fjellgrunn, mens den som ikke gjør det er lik den som bygger huset sitt på sand. det første huset blir stående, fast i tillit til Guds Ord, mens det andre faller sammen --- "og fallet var stort".

Matt 7:24-27:
Den som hører disse mine ord og gjør etter dem, han blir lik en klok mann som bygde huset sitt på fjell. Regnet skylte ned, elvene flommet, og vindene blåste og slo mot huset. Men det falt ikke, for det hadde sin grunnvoll på fjell. Men den som hører disse mine ord og ikke gjør etter dem, han blir lik en uforstandig mann som bygde huset sitt på sand. Regnet skylte ned, elvene flommet, og vindene blåste og slo mot huset. Da falt det, og fallet var stort.

dersom vi ikke hadde Bibelen som standard for vår lære...
akk hvem hadde da bevart sannheten???

i tillegg er Guds Ord kalt Åndens sverd (Ef 6). hvordan har du tenkt å være en Kristi stridsmann uten sverd? uten det blir du ganske så ubrukelig som soldat, ja dette bildet på Guds Ord er også litt ufullstendig, fordi Guds Ord er også mat for skjoldet vårt, Troen.

Guds Ord er en lykt for våre føtter og et lys på vår sti. Uten Bibelen blir troen til svermeri og til noe som er avhengig av følelsene. det er faktisk følelsene satan pleier å bruke for å prøve oss. hvordan har du tenkt å overleve som kristen uten Bibelen...?

hvis du skal ta bilsertifikatet og leser teoriboken én gang, er du da automatisk blitt en trygg sjåfør? på ingen måte! man kommer hele tiden tilbake til reglene. dersom du ikke husker at du har vikeplikt i gitte situasjoner, hvor stor er ikke da sjansene for at du kommer til å krasje?

[Edited on 21/8/2004 by Lionheart]




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Xeno
Juniormedlem
*




Innlegg: 13
Registrert: 17-8-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-8-2004 kl 08:07


Sitat:
Originally posted by Lionheart
er greie metaforer, men de er ufullstendige for Bibelen.

Bibelen inneholder Jesu og apostlenes lære og er eneste grunnen til at ikke hele europa i dag bøyer seg for Johannes Paul II som sitter på "Petersstolen" i Rom. Hadde det ikke vært for Bibelen var det ikke mange kristne som holdt ut kristenlivet.


>> Hadde det ikke vært for Romerkirken, ville det ikke vært mange kristne i det hele tatt. Det var kirkens stramme struktur og målrettede arbeid som skaffet kristendommen den totalt dominerende posisjon den hadde i store deler av verden.


legg merke til hvordan Jesus møtte Satans fristelser i ødemarken. Han sa "Det står atter skrevet". Den som ikke kjenner Guds Ord, har veldig dårlige forutsetninger for ikke å fare vill seinere, for da vet de jo ikke hva som er den rette lære! hvis du ikke vet hva som er den rette lære, kan du jo heller ikke vite hva som er den gale lære.

>> Og likevel farer tydeligvis folk vill hele tiden, med Bibelen på innerlomma og hodet fullt av Pauli ord. Det er bare å studere dette forumet, så ser du at det hagler med fortellinger om vranglære og villfarne, som likevel kaller seg kristne. Hvem har rett. Alle leser Bibelen, og viser til den som sin autoritet. Hvem har rett?

Jesus sa "den som hører Mine ord og gjør etter dem, Jeg skal vise dere hvem han er lik". Jesus fortsetter da med å si at den som bygger på Hans ord (som vi finner i Bibelen) er lik en mann som bygget huset sitt på fjellgrunn, mens den som ikke gjør det er lik den som bygger huset sitt på sand. det første huset blir stående, fast i tillit til Guds Ord, mens det andre faller sammen --- "og fallet var stort".


>> Og vidunderlig sagt er det. Tillit til Gud er det beste fundament.


Matt 7:24-27:
Den som hører disse mine ord og gjør etter dem, han blir lik en klok mann som bygde huset sitt på fjell. Regnet skylte ned, elvene flommet, og vindene blåste og slo mot huset. Men det falt ikke, for det hadde sin grunnvoll på fjell. Men den som hører disse mine ord og ikke gjør etter dem, han blir lik en uforstandig mann som bygde huset sitt på sand. Regnet skylte ned, elvene flommet, og vindene blåste og slo mot huset. Da falt det, og fallet var stort.

dersom vi ikke hadde Bibelen som standard for vår lære...
akk hvem hadde da bevart sannheten???


>> Sannheten bevarer seg selv,for den er evig. Kun løgner trenger å bevares for ikke å dø ut.

i tillegg er Guds Ord kalt Åndens sverd (Ef 6). hvordan har du tenkt å være en Kristi stridsmann uten sverd? uten det blir du ganske så ubrukelig som soldat, ja dette bildet på Guds Ord er også litt ufullstendig, fordi Guds Ord er også mat for skjoldet vårt, Troen.


>>Jeg er ingen kriger, men en fredens mann. Jeg nekter å helle bensin på hatets bål. Og slik har jeg slukket hatet i mitt indre.


Guds Ord er en lykt for våre føtter og et lys på vår sti. Uten Bibelen blir troen til svermeri og til noe som er avhengig av følelsene.

>> Min lykt er den klare og rette tanke. Livet er min sti, og Gud forteller meg hvor jeg skal. Svermeri og føleri har jeg ikke behov for. Til det er følelsene for viktige.


det er faktisk følelsene satan pleier å bruke for å prøve oss.


Ja, av føleri og ullen tankegang høster man forvirring, smerte og unødvendig lidelse.


hvordan har du tenkt å overleve som kristen uten Bibelen...?

>> Jeg er ikke kristen. Men det behøver vel ikke å komme i veien for konstruktiv diskusjon :)




hvis du skal ta bilsertifikatet og leser teoriboken én gang, er du da automatisk blitt en trygg sjåfør? på ingen måte! man kommer hele tiden tilbake til reglene. dersom du ikke husker at du har vikeplikt i gitte situasjoner, hvor stor er ikke da sjansene for at du kommer til å krasje?

[Edited on 21/8/2004 by Lionheart]


[Edited on 22-8-2004 by Xeno]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-8-2004 kl 12:56


Du tror på Gud og Jesus men er ikke kristen. Kan du forklare det?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Thomas
Seniormedlem
***




Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 22-8-2004 kl 12:59


Sitat:

>> Hadde det ikke vært for Romerkirken, ville det ikke vært mange kristne i det hele tatt. Det var kirkens stramme struktur og målrettede arbeid som skaffet kristendommen den totalt dominerende posisjon den hadde i store deler av verden.


Hvem er det som styrer verden nå ifølge biblen?. Er en Katolikk og en Lutherianer det samme? Les litt om romerkirkens historie. Hadde det ikke hvert for de om ikke støttet romerkirken så hadde det ikke funnet en frelst person på jorden.


Sitat:

>> Sannheten bevarer seg selv,for den er evig. Kun løgner trenger å bevares for ikke å dø ut.


Hvem sin sannhet. Det du har som sannhet eller den forsiden av deg?. Hvordan vet du hva som er sannheten?


Sitat:

>>Jeg er ingen kriger, men en fredens mann. Jeg nekter å helle bensin på hatets bål. Og slik har jeg slukket hatet i mitt indre.


Så flott. Men det trenges fremdeles trosforsvar for å bevare det vi tror på så ikke andre faller til andre religions retninger. Eller vranglære innenfor kristendommen. Vi alle har vår del i kristi legeme. Men så er jo du ikke kristen :s


Sitat:

>> Min lykt er den klare og rette tanke. Livet er min sti, og Gud forteller meg hvor jeg skal. Svermeri og føleri har jeg ikke behov for. Til det er følelsene for viktige.

Sitat:

>> Jeg er ikke kristen. Men det behøver vel ikke å komme i veien for konstruktiv diskusjon


Hvis du ikke er kristen hva tror du på da?




(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Xeno
Juniormedlem
*




Innlegg: 13
Registrert: 17-8-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-8-2004 kl 13:47


Sitat:
Originally posted by PeterDJ
Du tror på Gud og Jesus men er ikke kristen. Kan du forklare det?


>> Mange tror på Gud uten å være kristen. Jesus var ikke kristen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Xeno
Juniormedlem
*




Innlegg: 13
Registrert: 17-8-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-8-2004 kl 13:58


Sitat:
Hvem er det som styrer verden nå ifølge biblen?. Er en Katolikk og en Lutherianer det samme? Les litt om romerkirkens historie. Hadde det ikke hvert for de om ikke støttet romerkirken så hadde det ikke funnet en frelst person på jorden.

>> Formuleringen din er rotete, jeg vet ikke hva du prøver å kommunisere.


Sitat:

>> Sannheten bevarer seg selv,for den er evig. Kun løgner trenger å bevares for ikke å dø ut.


Hvem sin sannhet. Det du har som sannhet eller den forsiden av deg?. Hvordan vet du hva som er sannheten?

>> Det finnes bare en sannhet. Om jeg kjenner den eller ikke forandrer ikke på det. Så lenge sannheten kjenner meg, og jeg prøver å lytte, er jeg på rett vei. Men ord kan bare peke mot sannheten. Å si at Guds ord står skrevet i en bok kan bare være feil.
Men gode pekepinner får du, bare du ser med rette øyne, og ikke skjeve.


Sitat:

>>Jeg er ingen kriger, men en fredens mann. Jeg nekter å helle bensin på hatets bål. Og slik har jeg slukket hatet i mitt indre.


Så flott. Men det trenges fremdeles trosforsvar for å bevare det vi tror på så ikke andre faller til andre religions retninger. Eller vranglære innenfor kristendommen. Vi alle har vår del i kristi legeme. Men så er jo du ikke kristen :s

>> Nei, det er jeg ikke. Og jeg tror ikke sann tro trenger forsvar, like lite som sannheten trenger bevaring.


Sitat:

>> Min lykt er den klare og rette tanke. Livet er min sti, og Gud forteller meg hvor jeg skal. Svermeri og føleri har jeg ikke behov for. Til det er følelsene for viktige.

Sitat:

>> Jeg er ikke kristen. Men det behøver vel ikke å komme i veien for konstruktiv diskusjon


Hvis du ikke er kristen hva tror du på da?



>>Det finnes kun en. Det er den jeg kaller Gud. Gud har ingen ansikt, og ingen egenskaper. Gud er den Gud er. Ikke mer, for intet mer finnes, og ikke mindre, for intet mindre finnes. Det er virkeligheten.
Å gi gud et ansikt hindrer deg fra å se Gud, for ansiktet sperrer veien.
Gud er alt som er. Kun i ro og tillit til den virkelige blir man lykkelig.

>> Når man ser det slik, er trådstarters spørsmål meningsløst, spesielt siden svaret er kjent fra før. "Jeg er den jeg er" ble det visst sagt en gang.
Et bedre spørsmål for alle er; "Hvem er jeg?"

Ved å studere Jesu ord, oppdager man et levevis som setter deg i stand til å leve i rett samfunn med verden. Jesus visdom kommer til uttrykk ved at å følge hans råd om hvordan å leve i verden, så trer det fram en utrolig, og ytterst menneskelig moral, som hjelper oss til et godt liv.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-8-2004 kl 16:41


Sitat:
Originally posted by Xeno
Sitat:
Originally posted by PeterDJ
Du tror på Gud og Jesus men er ikke kristen. Kan du forklare det?


>> Mange tror på Gud uten å være kristen. Jesus var ikke kristen.


Men man kan ikke tro på Jesus uten å være kristen. Det er det man kaller seg når man tror på Kristus, og er hans etterfølger.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 22-8-2004 kl 17:05


Sitat:
Originally posted by Xeno
>> Mange tror på Gud uten å være kristen. Jesus var ikke kristen.


Jesus kunne ikke være kristen for da måtte han være sin egen disippel og tilbe seg selv!

De første som ble kalt kristne er alle som tror på Jesus Kristus (derav navnet kristne) og som vil være Jesu disippel og etterfølger.

Et helt år var de sammen i menigheten der og gav mange mennesker opplæring i troen. Det var i Antiokia disiplene for første gang ble kalt kristne.. Apg 11. 25

Jesus Kristus selv hevdet at han er den Gud som vi skal tilbe. Enten snakket han sant om seg selv, og vi må alle bøye oss for Ham som Gud. Eller så er Han den største bedrageren og løgneren som noensinne har levd, og vi må forkaste alt han sa og gjorde.

Your choise :)

Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Xeno
Juniormedlem
*




Innlegg: 13
Registrert: 17-8-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-8-2004 kl 16:36


Sitat:
Men man kan ikke tro på Jesus uten å være kristen. Det er det man kaller seg når man tror på Kristus, og er hans etterfølger.



>> For det første må du være klar over at setningen "å tro på" er håpløst uklar, og nærmest ubrukelig i en kommunikasjonssituasjon. Det du mener er at:

1: Du tror at Jesus var Guds sønn, og at han var Gud selv.

2: At han ble sendt til jorden for å frelse menneskene.

3: At han døde på korset for våre synder for å sone våre synder.

4: At kun ved å vedkjenne seg de tre første punktene, og å underlegge seg HELE bibelens autoritet, får man tilgang til denne frelsen.


Jeg gjør ingen av delene. Derfor kan jeg ikke kalles kristen.

Men det forhinndrer meg ikke i å innse at Jesu ord inneholder råd som er gode, for alle, alltid.
Jeg er for smart til å nekte meg det gode liv som trer fram ved å ta disse rådene til meg, og gjøre de til styrende for mitt liv.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-8-2004 kl 23:02
som om Guds rike handler om intelligens og er for intelligente...!!


Lukas 10,21-22: I samme stund jublet han i Den Hellige Ånd og sa: «Jeg priser deg, Far, himmelens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for kloke og forstandige, men åpenbart det for enfoldige. Ja, Far, for dette var din gode vilje. Alt har min Far overgitt til meg. Ingen vet hvem Sønnen er uten Faderen, og ingen vet hvem Faderen er uten Sønnen og den som Sønnen vil åpenbare det for.»

og videre

1Kor 1,18-25: For ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det Guds kraft. For det står skrevet:
Jeg vil ødelegge de vises visdom,
og de klokes klokskap vil jeg gjøre til intet.
Hva da med den som er vis eller skriftlærd eller er en forsker i denne verden? Har ikke Gud vist at verdens visdom er uforstand? For da verden ikke brukte visdommen til å kjenne Gud gjennom Guds visdom, besluttet Gud å frelse dem som tror, ved den dårskap vi forkynner. For jøder spør etter tegn, og grekere søker visdom, men vi forkynner en korsfestet Kristus. For jøder er dette anstøtelig og for hedninger uforstand, men for dem som er kalt, både jøder og grekere, er Kristus Guds kraft og Guds visdom. For Guds uforstand er forstandigere enn menneskers visdom, og Guds svakhet er sterkere enn menneskers styrke.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen