Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Bevis for at Benny Hinn unektelig ufølge Bibelen er en falsk profet: PS: har skiftet mening litt siden dette ble skrevet.
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2004 kl 10:45
Bevis for at Benny Hinn unektelig ufølge Bibelen er en falsk profet: PS: har skiftet mening litt siden dette ble skrevet.


Her sier Herren helt klart hvordan vi kan skille mellom sann og falsk profeti, og således mellom sanne og falske profeter:

PS: Jeg har skiftet mening litt siden dette ble skrevet. Har skrevet hvordan lengre ned i tråden.

"Falsk og sann profeti
9 Når du kommer til det landet Herren din Gud gir deg, skal du ikke ta etter all den styggedom som folkene der driver med. 10 Hos deg må det ikke finnes noen som lar sin sønn eller datter gå gjennom ilden, ingen som tar varsler, ingen tegntyder, spåmann eller trollmann. 11 Ingen må drive med besvergelser, spørre gjenferd og spådomsånder til råds eller søke råd hos de døde. 12 For alle som gjør slikt, har Herren avsky for, og det er på grunn av slik styggedom Herren din Gud driver folkene bort fra deg. 13 Helhjertet skal du være i forholdet til Herren din Gud. 14 Disse folkene som du skal drive ut, hører på tegntydere og spåmenn. Men deg har Herren din Gud ikke gitt lov til slikt.
15 Av ditt eget folk, av dine landsmenn, vil Herren din Gud la det fremstå blant dere en profet som meg. Ham skal dere høre på. 16 Det var dette du bad Herren din Gud om ved Horeb den dagen dere var samlet der. Du sa: «Jeg kan ikke lenger høre på Herren min Guds røst, og denne veldige ilden kan jeg ikke lenger se på; for da må jeg dø.»
17 Da sa Herren til meg: De har rett i det de sier. 18 Av deres landsmenn vil jeg la det fremstå en profet som deg iblant dem. Jeg vil legge mine ord i hans munn, og han skal tale til dem alt det jeg byr ham. 19 Den som ikke hører på de ord han taler i mitt navn, ham vil jeg kreve til regnskap. 20 Men våger en profet å tale noe i mitt navn som jeg ikke har befalt ham, eller taler han i andre guders navn, da skal den profeten dø. 21 Dersom du tenker med deg selv: «Hvordan kan vi vite om et ord kommer fra Herren?» – da skal du huske: 22 Når en profet taler i Herrens navn, og det han sier, ikke skjer og ikke går i oppfyllelse, da er det ikke et ord fra Herren. Det er profeten selv som har vært frekk nok til å tale, og da skal du ikke være redd for ham."



Når vi vet at Hinn har kommet med utallige bevislige falske profetier (profetier som ikke har gått i oppfyllelse) så ser jeg ikke hvordan vi utifra Skriften kan kalle han noe annet enn en falsk profet.

Hadde han vendt seg om, og innrømmet at han ikke er en profet, hadde saken vært anderledes, men han har ikke på noen måte omvendt seg.

Derfor sier Bibelen uten å levne så mye som en flik av tvil at Benny Hinn er en falsk profet.

[Redigert den 4-3-2005 av Larss]

[Redigert den 4-3-2005 av Larss]




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 10-6-2004 kl 11:05
Problemstilling:


Hei Larss.

Her er en liten problemstilling om det profetiske:

Bibelen sier noe om en profetisk gave, at vi alle kan tale profetisk, og at profetordet skal prøves.

Dersom vi "senker nivået litt" og ikke snakker om folk som Benny Hinn, men vanlige kristne som tror de har fått et ord i fra Herren: F.eks at Gud vil hjelpe deg ut av de vanskeligheter du står oppe i nå på jobben osv..

Skal vi da erklære disse som falske profeter dersom det viser seg at de tar feil? Dersom svaret er ja på dette, så tror jeg ingen kristne noen steder i verden, vil ha mot til å dele ting som de opplever at Herren har vist dem.

Fallhøyden og riskikoen blir jo så stor, at det blir livsfarlig å våge å ytre seg i det hele tatt om ord man tror er i fra Herren.

Det er med denne tankebanen at mange sier at profeter i dag har "lov" til å prøve og feile, og at vi derfor ikke kan bruke de bibelordene som du siterer ovenfor, til dagens profeter eller om den profetiske gave som Paulus snakker om.

Hva tenker du om det? (Og dere andre også of course)

Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2004 kl 11:09


Forskjellen er at Benny Hinn ikke sier at han kan tale profetisk. Benny Hinn sier at han er en profet, og det er noe ganske annet, enn kun det å en gang få noe ifra Herren.

Man må også se naturen i profetiene Hinn kommer med. Det er ikke normal profetisk tale som Paulus snakker om, men konkrete profetier tidsfestede.

Så hvis alle som får et Ord ifra Herren er en profet, så er sannelig jeg en profet også, men slik ser ikke jeg det ihvertfall...




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 10-6-2004 kl 11:39


Hmm..

Så hvis noen "sier om seg selv at han er en profet" og tar feil så er han en falsk profet.

Dersom han derimot IKKE sier om seg selv at han er en profet, men kommer med den samme profetien, så er han ikke en falsk profet?

Sitat:
Man må også se naturen i profetiene Hinn kommer med. Det er ikke normal profetisk tale som Paulus snakker om, men konkrete profetier tidsfestede.


Så "profetisk tale" kan ikke inneholde konkrete profetier? Hvor står det i bibelen? Dersom det er galt med konkrete profetier i profetisk tale, hva er da hensikten med å "tale profetisk" i det hele tatt?

Betyr det at Gud har "forbud" mot å uttale seg konkret i budskapene han gir til folk, og alltid må være diffus eller snakke i gåter?




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2004 kl 11:49


Jeg tror Gunnar har rett i at man ikke skal dømme profetier/profeter etter GT's regler og påbud. Disse er aldri gitt til NT's hedninge-menigheter. Og takk og lov for det, for i såfall måtte vi steine våre opprørske ten-åringer, og den gode kristenes menighets plikt måtte også være å avlive alle prostituerte i Oslo! Bacon er da heller ikke lov, heller i grill-pølse og cola på esso, ei heller vår kjære Grandiosa. Og skulle vi se noen plukke opp en pinne på lørdagen, så må han utryddes ved steining.

Jeg tror ikke at Benny Hinn har uttalt at han ser på seg selv en profet-tjeneste eller at han er kalt til å være profet. Hans tjeneste er som evangelist og pastor, med vekt på helbredelser.

Larss, hvis du kjenner til et sitat hvor benny kaller seg profet, som du sier, så hadde det vært fint om du kunne poste det her. Bibelen sier jo at alle kan profetere i Guds menighet og at vi ikke skal hindre profetisk tale, men jakte på nådehavene, spesielt å tale profetisk, og ikke forakte profetisk tale, men prøve alt og holde fast på det gode. På den annen side snakkes det også om profet-tjenester, og i den forbindelse sier jo Paulus at "ikke alle er profeter". Jeg ønsker å se sitatet du referer til, og hvilken sammenheng det står i hvis det er mulig å oppdrive.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 10-6-2004 kl 12:09


Sitat:
Originally posted by geirern
Jeg tror Gunnar har rett i at man ikke skal dømme profetier/profeter etter GT's regler og påbud. Disse er aldri gitt til NT's hedninge-menigheter. Og takk og lov for det, for i såfall måtte vi steine våre opprørske ten-åringer, og den gode kristenes menighets plikt måtte også være å avlive alle prostituerte i Oslo! Bacon er da heller ikke lov, heller i grill-pølse og cola på esso, ei heller vår kjære Grandiosa. Og skulle vi se noen plukke opp en pinne på lørdagen, så må han utryddes ved steining.

Jeg har overhodet ikke sagt at man ikke skal dømme profetier/profeter etter GT's regler og påbud. Jeg ville bare tenke litt sammen med dere rundt spørsmålet om profeter og profetier.

Når man reiser problemstillinger så er det ikke automatisk slik at man fremmer sitt eget syn. Hele vitsen er vel at man skal prøve å se ting fra flere sider, ikke sant? :)

Dersom du geirern mener at GT's regler om prøving av profeter og profetier ikke gjelder lenger, med den begrunnelsen som du gir ovenfor (spising av bacon osv), så lurer jeg på følgende:

Er det da fritt fram for kristne å ha andre guder, drive hor, lyve, slå ihjel, drive med dødningemaning (spiritisme), spådom, bygge avgudsaltere osv?

Siden vi ikke trenger å lytte til hva GT sier om bedømmingen av profetier og profeter, så trenger vi vel heller ikke lytte til alle andre bud og påbud heller?

Sitat:
På den annen side snakkes det også om profet-tjenester, og i den forbindelse sier jo Paulus at "ikke alle er profeter".

De som Paulus kaller for profeter. Mener du at det i dag finnes profeter med samme autoritet som GT's profeter? (Eks Jesaia).

Hvis vi ser bort i fra Benny Hinn et øyeblikk, geirern, og jeg kommer i din menighet og profeterer at:

På grunn av Norges frafall fra Herren, så vil Gud la et jordskjelv ramme hele Oslo innen utgangen av 2005.

Dersom 2005 passerer uten at noe skjer, og jeg later som ingenting, men bare fortsetter å profetere. Hva vil du da tenke om meg? Vil du da fremdeles lytte til mine andre profetier? Kan jeg da fremdeles ha "status" som en profet i din menighet?

Finnes det overhodet noen definisjon (etter NT's målestokk) på hva som ER falske profeter? NT selv taler jo visselig om at falske lærere og profeter skal stå fram og føre folk vill. (Det stemmer vel ikke helt med din utlegging ovenfor, geirern?)

Hvordan skal vi i såfall finne ut hvem disse falske profetene er? Hva er kriteriene? Hva skal vi måle dem på?

Til slutt:
Hvilken posisjon og stilling har egentlig en "profet" i kristen menighets sammenheng ?


Gunnar.



[Edited on 10-6-2004 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2004 kl 12:42


Gunnar:

Du har et poeng :-)

Men nå er det jo faktisk slik at det jeg sier ikke er at en profeti ikke kan være falsk selv om han ikke kaller seg en profet.

Men selve naturen i det å være en falsk profet, er å kalle seg selv en profet, mens man i virkeligheten ikke er det.

Benny Hinn er tydligvis ikke en profet, men utgir seg for å være det. Altså er han en falsk profet.

Så jo, det er faktisk forskjell på det å komme med en profeti i all ydmykhet, og det å utrope seg selv til en profet med all den myndighet som følger med det.

For hvis han er en profet (Bibelen taler bare om en type profet), så må han også kunne prøves som en profet.




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2004 kl 12:48


Geirern:

Selvfølgelig skal man ikke følge GT's regler og påbud :)

Men alikevel så er PRINNSIPPENE i GT like gyldig idag. Så når det står hvordan man kan prøve en profet, så forandrer ikke det seg plutselig. For da er det ikke påbudene, forbudene eller reglene det er snakk om, men hvordan en profet "fungerer".

Etter hva jeg kan huske er det ikke i NT snakk om profeter som i GT, så HVIS man skal si at det eksisterer "prpfeter" (og da som embetsgave, ikke almenn gave) så må det nødvendigvis bety at det også er det gamle testamentets måte å prøve disse på som er riktig, etersom at det ikke har kommet en ny type profet.




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2004 kl 12:52


Kan no en hjelpe meg med å finne et sitat der Hinn kaller seg en profet, om de har litt kjennskap til hvor man skal lete?

Jeg skal finn det Geirern, er ganske sikker på at jeg har lest eller hørt det, men jeg vil ikke garantere for noe jeg ikke har bevis for.




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2004 kl 13:33


Sitat:

Dersom du geirern mener at GT's regler om prøving av profeter og profetier ikke gjelder lenger, med den begrunnelsen som du gir ovenfor (spising av bacon osv), så lurer jeg på følgende:

Er det da fritt fram for kristne å ha andre guder, drive hor, lyve, slå ihjel, drive med dødningemaning (spiritisme), spådom, bygge avgudsaltere osv?

Siden vi ikke trenger å lytte til hva GT sier om bedømmingen av profetier og profeter, så trenger vi vel heller ikke lytte til alle andre bud og påbud heller?

Nå tar du opp spørsmålet om kristne er under moses-loven eller ikke. Jeg er overbevist om at den troende ikke er under noen av budene i mose-loven. Det betyr IKKE at det er" fritt fram for kristne å ha andre guder, drive hor, lyve, slå ihjel, drive med dødningemaning (spiritisme), spådom, bygge avgudsaltere osv? ". Jeg tror at vi er døde fra loven, så vi kan bære frukt for Gud. "Rom 7:4 Derfor, mine brødre, døde også I fra loven ved Kristi legeme, forat I skulde høre en annen til, ham som er opstanden fra de døde, så vi kan bære frukt for Gud. ". Om vi vandrer i Guds kjærlighet etter Jesu nye bud, oppfyller vi også loven, fordi:
"Rom 13:8 Bli ingen noget skyldige, uten det å elske hverandre! for den som elsker den annen, har opfylt loven.
Rom 13:9 For det ord: Du skal ikke drive hor, du skal ikke slå ihjel, du skal ikke stjele, du skal ikke begjære, og hvad andre bud det kan være, det samles til ett i dette ord: Du skal elske din næste som dig selv.
Rom 13:10 Kjærligheten gjør ikke næsten noget ondt; derfor er kjærligheten lovens opfyllelse.
Sitat:

Finnes det overhodet noen definisjon (etter NT's målestokk) på hva som ER falske profeter? NT selv taler jo visselig om at falske lærere og profeter skal stå fram og føre folk vill. (Det stemmer vel ikke helt med din utlegging ovenfor, geirern?)

Hvordan skal vi i såfall finne ut hvem disse falske profetene er? Hva er kriteriene? Hva skal vi måle dem på?



Ang. NT-profeter så er det flere eksempler på kristne som også kalles profeter, f.eks. blandt de fem lederne i Paulus sin menighet: "
"Act 13:1 I Antiokia, i menigheten der, var det PROFETER og lærere: Barnabas og Simeon, som kaltes Niger, og Lukius fra Kyrene og Manaen, fosterbror til fjerdingsfyrsten Herodes, og Saulus. " Dette var ikke en GT-synagoge, men den første hedningemenighet.

videre: Act 21:10 Mens vi nu blev der i flere dager, kom en profet ved navn Agabus ned fra Judea;

Og videre: Act 15:32 Judas og Silas, som selv var profeter, trøstet brødrene med mange ord og styrket dem,

Et eksempel på en nytestamentlig "falsk profet" finner vi i ap.gj. 13:6 " Efterat de nu hadde vandret gjennem hele øen like til Pafus, traff de på en trollmann, en falsk profet, en jøde ved navn Barjesus, ".

Han var falsk fordi han motstod evangeliet:
Act 13:8 Men Elymas, trollmannen for således uttydes hans navn stod dem imot og søkte å vende landshøvdingen bort fra troen.
Act 13:9 Da blev Saulus, som også kaltes Paulus, fylt av den Hellige Ånd, og han så skarpt på ham og sa:
Act 13:10 Du som er full av all svik og all ondskap, du djevelens barn, all rettferdighets fiende! vil du ikke holde op med å forvende Herrens rette veier?
Act 13:11 Og nu, se, Herrens hånd er over dig, og du skal bli blind og til en tid ikke se solen. Og straks falt det skodde og mørke over ham, og han gikk omkring og søkte efter nogen som kunde lede ham ved hånden.

Sånn kan det gå altså, når man er falsk profet....

Sitat:

Til slutt:
Hvilken posisjon og stilling har egentlig en "profet" i kristen menighets sammenheng ?


Det bibelen bl.a. sier om saken er jo for det første at det FINNES profeter i menigheten, for Gud insatte dem, som vi allerede har sett ovenfor. hvor står det at Gud sluttet å insette folk som lederne i antiokia, eller judas og silas? Disse var forkynnere og ledere i menigheten og de også "styrket menighen" med sine ord. Dette er også profetens, like så de andre tjenestegavens oppgave, å forkynne evangeliet og "utruste de hellige til sin tjeneste gjerning". Kanskje den beste "arbeidsbeskrivelsen" for en profet finnes i efesrne 4:

Eph 4:11 Og det er han som gav oss nogen til apostler, nogen til profeter, nogen til evangelister, nogen til hyrder og lærere,
Eph 4:12 forat de hellige kunde bli fullkommengjort til tjenestegjerning, til Kristi legemes opbyggelse,
Eph 4:13 inntil vi alle når frem til enhet i tro på Guds Sønn og i kjennskap til ham, til manns modenhet, til aldersmålet for Kristi fylde,
Eph 4:14 forat vi ikke lenger skal være umyndige og la oss kaste og drive om av ethvert lærdoms vær ved menneskenes spill, ved kløkt i villfarelsens kunster,
Eph 4:15 men at vi, sannheten tro i kjærlighet, i alle måter skal vokse op til ham som er hovedet, Kristus,
Eph 4:16 av hvem hele legemet sammenføies og sammenknyttes ved hvert bånd som han gir, og vokser sin vekst som legeme til sin opbyggelse i kjærlighet, alt efter den virksomhet som er tilmålt hver del især.

Så de er med på å bygge menigheten, utruste de troende til sine respektive tjenestegjerninger osv., sammen med de andre tjenestegaver og i rett underordenelse av lokale "episkopos". De har ingen spesiell opphøyet posisjon i menigheten, og er ikke "mer hellig" enn noen andre kristne. Profeter må være først av alt kristne, dvs. de må sette kallet til å være en troende etterfølger og viten for Jesus OVER kallet til profet. Dette gjelder alle andre tjenester også. De er disipler av Jesu, som alle andre i menigheten, men de fungerer også i denne funksjonen som profet i menigheten, enten for en periode eller som et livslangt kall, for å være med på å bygge menigheten så de bedre kan fungere i sine liv og nå ut. Forkynnelsen av evangeliet ved å peke på Jesus er til syvende og sist grunnlaget for alt profeten gjør.


[Edited on 10-6-2004 by geirern]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 10-6-2004 kl 13:51


Sitat:
Originally posted by Larss
Etter hva jeg kan huske er det ikke i NT snakk om profeter som i GT, så HVIS man skal si at det eksisterer "prpfeter" (og da som embetsgave, ikke almenn gave) så må det nødvendigvis bety at det også er det gamle testamentets måte å prøve disse på som er riktig, etersom at det ikke har kommet en ny type profet.


Akkurat der begynner du å nærme deg det som jeg mener er noe av kjernen i profetspørsmålet. Dette dreier seg nemlig like mye om hvilken autoritet som hevdes av den som profeterer, som selve profetiene i seg selv.

Uansett hva Paulus mener med ordet "profeter" så er det helt klart at han ikke kan ha GT's modell for profeter i tankene. I GT så var jo profeten langt mer enn bare en som sa noe om hva Gud ville gjøre i framtiden. De var Guds munn på jorden i forhold til alle områder i Israels liv med Gud, og kom derfor med undervisning, tukt, trøst, formaning osv.

De kom derfor også like mye med LÆRDOM om hvordan Gud ville de skulle leve livet med Ham, som det å varsle framtidshendelser.

Prøvingen av profeten hadde derfor med om forutsigelsene ikke slo til eller ikke å gjøre, men FUNKSJONEN til en profet var mye mer enn bare det å profetere om hendelser som skulle skje i
framtiden.

Selve om Jødene hadde noen skrifter (eks Mosebøkene) så var funksjonen til GT's profeter mye det som bibelen er for oss i dag. Ved den nye pakt sluttet Gud å tale til oss gjennom profetene, men taler istedet til oss gjennom Sønnen og det ordet som han gav til oss gjennom sine Apostler.

All lære om Gud og livet med Ham, er fullført med bibelen, og profeter i dag kan derfor ikke komme med noen ny lære eller åpenbaring, uten å gå utover skriften. Heller kommer ikke Ånden med noen nye lære (eller tillegslære) men underviser oss i og åpenbarer for oss de sannheter som allerede er skrevet ned i Guds eget ord

En profetisk tjeneste i dag, må derfor alltid ha en lære som samsvarer med skriften, og når Gud gir profetiske ord til oss, så kan ikke det inneholde NOEN SOM HELST nye bibelske sannheter om Gud eller livet med Ham, som ikke allerede er skrevet ned i Guds eget ord. Vi kan få lys over ordet, og profetiske ord om vår tilstand med Gud (tukt, trøst, formaning) osv, men IKKE NYE ÅPENBARINGER om f.eks endetiden, Guds vesen, hva som egentlig skjedde i Jesu barndom osv..

Siden Gud ikke taler til oss via profeter i dag, slik som GT's tid. Så kan heller ingen hevde seg å ha profetisk autoritet som på GT's tid. Dengang så var det ensbetydende å være ulydig mot Gud selv, dersom man ikke var lydig mot de sanne profeter.

Siden profetordet alltid var Guds eget uttalte ord, så var det alltid slik at en falsk profet ALLTID førte folk bort i fra det sanne livet med Herren. Man kan derfor godt sammenligne det med å være en falsk profet i GT, med det at noen endrer (fjerner/legger til) på selve bibelens innhold i dag.

De fleste kjenner til ordet i 5 Mos 18, 20-22 som sier at dersom det ordet profeten forutsier ikke skjer, så er han avslørt som en falsk profet.

Det som sjeldent blir nevnt er at det litt lenger ut i 5 Mosebok står det noe som også er ganske interesant når det gjelder prøvingen av profeter:

Det kan hende at det står fram hos deg en profet eller en som har syner i drømme, og lover deg et tegn eller under. Hvis det tegn eller under han forutsier, virkelig skjer, og han samtidig sier: «Kom, la oss holde oss til andre guder, som dere ikke kjenner, og dyrke dem,» da skal du ikke høre på det som en slik profet eller drømmeseer sier. For da er det Herren deres Gud som vil sette dere på prøve og se om dere elsker Herren deres Gud av hele deres hjerte og hele deres sjel 5.Mos 13, 1-3

Der ser vi at det at profetordet går i oppfyllelse ikke er noen GARANTI på at ordet er i fra Gud. Dersom læren er feil, så er han fremdeles en falsk profet uansett hvor riktige profetiene måtte være.

Slik jeg forstår det, så er ENHVER som prøver å framstå som en profet etter GT's modell, enten ved å hevde å ha profetembede på GT's vis, eller at han krever samme form for lydighet mot profetordet som det de gammeltestamentlige profeter gjorde, en falsk profet.

Men det fantes også falske profeter i folket, og på samme måte skal det opptre vranglærere blant dere. De skal lure inn vranglære som fører til undergang, og til og med fornekte den Herre som har løskjøpt dem. Dermed fører de seg selv snart i fortapelse. 2. Peter 2,1

I verset ovenfor så sidestilles dette med at falske profeter sto fram, og det med å innføre falsk lære. Vi ser derfor at bibelen selv innbefatter dette med å lære/undervise som en del av det profetiske, og at det var det de falske profeter i GT gjorde.

Det alvorligste var ikke at de falske profeter profeterte ting som ikke skjedde (men det ble avslørt gjennom det) men det at de forkynte falskt!

Vi kan derfor trygt si at en profet som får "ord fra Herren" og profeterer, men som samtidig LÆRER falskt, er en falsk profet.
Sitat:
Kan no en hjelpe meg med å finne et sitat der Hinn kaller seg en profet, om de har litt kjennskap til hvor man skal lete?

Etter min mening så er det ikke viktig hva Benny Hinn kaller seg selv. Han har flere ganger sidestilt sine profetord og lærdommer med den autoritet som GT's profeter hadde. Han sier ofte at han taler "under salvelsen" hvor det er underforstått at vi skal fortså at det er Gud selv som taler direkte gjennom Hinn. I praksis har han derfor tatt på seg en gammeltestamentlig profetrolle og kan bare av den grunn kalles for en falsk profet.

Selv om han innrømmer, eller til og med beklager tidligere "feil" så er det vanligvis etter press og påtrykk i fra andre som reagerer på det han har sagt. Da er det lille stakkar Benny som har tatt feil, og "det er jo menneskelig å feile". Problemet er at han NÅR han taler "under salvelsen, og kommer med lærdom og budskap, så prøver han å framstille det på linje med Guds eget ord og tanke.

Dette er jo nettopp et av hovedkjennetegnene på falske profeter i den nye pakt...

Sitat:
Men alikevel så er PRINNSIPPENE i GT like gyldig idag. Så når det står hvordan man kan prøve en profet, så forandrer ikke det seg plutselig. For da er det ikke påbudene, forbudene eller reglene det er snakk om, men hvordan en profet "fungerer".

Det er nettopp litt av mitt poeng også. enhver som kommer med profetier og/eller nye lærdommer uttalt med samme autoritet som "Guds eget ord" slik som de gammeltestamentlige profeter gjorde, skal prøves etter GT's standard for å prøve profeter.

Unntaket er bare at vi ikke lenger steiner de falske profeter, men nøyer oss med å avsløre dem og advare mot dem.

Gunnar.


[Edited on 10-6-2004 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-6-2004 kl 15:32


Gunnar:

Vel talt!

Jeg må nok si meg enig med deg, og litt uenig med meg selv :-)




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
geirern
Medlem
**




Innlegg: 137
Registrert: 23-5-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-6-2004 kl 14:32


OK, jeg må vel se langt etter det sitatet hvor Benny Hinn kaller seg profet. Det var visst ikke så viktig allikevel...


Skulle gjerne også hatt noen kommentarer til min post ang. profeter og falske profeter idag (spesielt fra dere som mener at Gud har fjernet profetene) , så jeg poster den igjen, likesågodt. Regner med at jeg ikke er boikottet enda. :D

Ang. NT-profeter så er det flere eksempler på kristne som også kalles profeter, f.eks. blandt de fem lederne i Paulus sin menighet: "
"Act 13:1 I Antiokia, i menigheten der, var det PROFETER og lærere: Barnabas og Simeon, som kaltes Niger, og Lukius fra Kyrene og Manaen, fosterbror til fjerdingsfyrsten Herodes, og Saulus. " Dette var ikke en GT-synagoge, men den første hedningemenighet.

videre: Act 21:10 Mens vi nu blev der i flere dager, kom en profet ved navn Agabus ned fra Judea;

Og videre: Act 15:32 Judas og Silas, som selv var profeter, trøstet brødrene med mange ord og styrket dem,

Et eksempel på en nytestamentlig "falsk profet" finner vi i ap.gj. 13:6 " Efterat de nu hadde vandret gjennem hele øen like til Pafus, traff de på en trollmann, en falsk profet, en jøde ved navn Barjesus, ".

Han var falsk fordi han motstod evangeliet:
Act 13:8 Men Elymas, trollmannen for således uttydes hans navn stod dem imot og søkte å vende landshøvdingen bort fra troen.
Act 13:9 Da blev Saulus, som også kaltes Paulus, fylt av den Hellige Ånd, og han så skarpt på ham og sa:
Act 13:10 Du som er full av all svik og all ondskap, du djevelens barn, all rettferdighets fiende! vil du ikke holde op med å forvende Herrens rette veier?
Act 13:11 Og nu, se, Herrens hånd er over dig, og du skal bli blind og til en tid ikke se solen. Og straks falt det skodde og mørke over ham, og han gikk omkring og søkte efter nogen som kunde lede ham ved hånden.

Sånn kan det gå altså, når man er falsk profet....


quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Til slutt:
Hvilken posisjon og stilling har egentlig en "profet" i kristen menighets sammenheng ?

--------------------------------------------------------------------------------



Det bibelen bl.a. sier om saken er jo for det første at det FINNES profeter i menigheten, for Gud insatte dem, som vi allerede har sett ovenfor. hvor står det at Gud sluttet å insette folk som lederne i antiokia, eller judas og silas? Disse var forkynnere og ledere i menigheten og de også "styrket menighen" med sine ord. Dette er også profetens, like så de andre tjenestegavens oppgave, å forkynne evangeliet og "utruste de hellige til sin tjeneste gjerning". Kanskje den beste "arbeidsbeskrivelsen" for en profet finnes i efesrne 4:

Eph 4:11 Og det er han som gav oss nogen til apostler, nogen til profeter, nogen til evangelister, nogen til hyrder og lærere,
Eph 4:12 forat de hellige kunde bli fullkommengjort til tjenestegjerning, til Kristi legemes opbyggelse,
Eph 4:13 inntil vi alle når frem til enhet i tro på Guds Sønn og i kjennskap til ham, til manns modenhet, til aldersmålet for Kristi fylde,
Eph 4:14 forat vi ikke lenger skal være umyndige og la oss kaste og drive om av ethvert lærdoms vær ved menneskenes spill, ved kløkt i villfarelsens kunster,
Eph 4:15 men at vi, sannheten tro i kjærlighet, i alle måter skal vokse op til ham som er hovedet, Kristus,
Eph 4:16 av hvem hele legemet sammenføies og sammenknyttes ved hvert bånd som han gir, og vokser sin vekst som legeme til sin opbyggelse i kjærlighet, alt efter den virksomhet som er tilmålt hver del især.

Så de er med på å bygge menigheten, utruste de troende til sine respektive tjenestegjerninger osv., sammen med de andre tjenestegaver og i rett underordenelse av lokale "episkopos". De har ingen spesiell opphøyet posisjon i menigheten, og er ikke "mer hellig" enn noen andre kristne. Profeter må være først av alt kristne, dvs. de må sette kallet til å være en troende etterfølger og viten for Jesus OVER kallet til profet. Dette gjelder alle andre tjenester også. De er disipler av Jesu, som alle andre i menigheten, men de fungerer også i denne funksjonen som profet i menigheten, enten for en periode eller som et livslangt kall, for å være med på å bygge menigheten så de bedre kan fungere i sine liv og nå ut. Forkynnelsen av evangeliet ved å peke på Jesus er til syvende og sist grunnlaget for alt profeten gjør.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
SnorreMANO
Juniormedlem
*




Innlegg: 16
Registrert: 25-1-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-3-2005 kl 13:16


Makan til surrehuer!

Dere har ikke noe godt å fare med selv, dere sure, fordømmende apologeter!

Men å rakke ned på andre, det kan dere!

Dere kommer aldri til å få gjort noe for Herren i hele deres liv, så lenge dere holder på å kritisere og DØMME brødre og søstre i troen.

Mens andre driver å forkynner Guds Ord og praktiserer det, og vier HELE sitt liv til å få mennesker frelst og helbredet, så velger dere altså å sitte på sidelinjen og dømme og kritisere dem.

Skjønner dere ikke at det er "anklageren" som driver dere?
Skjønner dere ikke at det er djevelen som står bak og forførere dere?

Vel. Nå har jeg sagt det. :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 2-3-2005 kl 16:56


Sitat:
Opprinnelig postet av SnorreMANO
Makan til surrehuer!

Dere har ikke noe godt å fare med selv, dere sure, fordømmende apologeter!

Men å rakke ned på andre, det kan dere!


He he...

Hvem er det som rakker ned på hvem nå da?

:o




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-3-2005 kl 19:52


Jeg er ikke lengre fullstendig enig i min konklusjon her lenger.

En profeti som ikke går i oppfyllelse er en falsk profeti, men profeten er ikke av den grunn falsk. (selv om det selvsagt er en sterk indikasjon på at han ikke akkurat er en ekte profet hvis det gjentar seg ofte nok.)

Alikevel vil det være naturlig i etterkant av en falsk profeti å innrømme at den var falsk og beklage ydmykt ovenfor både menighet og Gud.

Når det gjelder det profetiske gjelder det gennerelt sett å forholde seg ydmykt slik at man heller selv innrømmer feil istedenfor å gjøre Gud til en løgner.




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-3-2005 kl 19:57


Sitat:
Opprinnelig postet av SnorreMANO
Makan til surrehuer!

Dere har ikke noe godt å fare med selv, dere sure, fordømmende apologeter!

Men å rakke ned på andre, det kan dere!

Dere kommer aldri til å få gjort noe for Herren i hele deres liv, så lenge dere holder på å kritisere og DØMME brødre og søstre i troen.

Mens andre driver å forkynner Guds Ord og praktiserer det, og vier HELE sitt liv til å få mennesker frelst og helbredet, så velger dere altså å sitte på sidelinjen og dømme og kritisere dem.

Skjønner dere ikke at det er "anklageren" som driver dere?
Skjønner dere ikke at det er djevelen som står bak og forførere dere?

Vel. Nå har jeg sagt det. :)


Hvem er det som sitter på sidelinjen?

Jeg kunne ha ramset opp det jeg gjør for Guds rike, men er ikke noen særlig tilhenger å å skryte.

Men jeg skjønner ikke helt hvor du kan være uenig i at en profeti som ikke går i oppfyllelse er en falsk profeti?
(altså i motsetning til en ekte.)

Og at da en "profet" som stadig kommer med nye profetier som aldri går i oppfyllelse er ikke er en ekte profet. (og dermed falsk.)?


Skjønner ærlig talt ikke helt problemet....




www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 21-8-2005 kl 04:40
Questions for Benny Hinn


Throughout much of 2000 and 2001, Dave Joe, an attorney representing the Benny Hinn ministries repeatedly pledged to give The Christian Sentinel the answers to our questions concerning Hinn's doctrine and questionable statement he made.

Les resten her:


http://cultlink.com/sentinel/hinnqs.htm




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen