Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Til Taurus
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-6-2004 kl 10:27
Til Taurus


Du sa i en tråd at du tror Bibelens er inspirert av Gud og Hans ufeilbarlige ord.

Du er også bahai, ikke sant? Bahai sier jo at alle religioner fører til samme Gud?

Men Bibelen er ikke enig med Bahai og ikke Jesus Kristus heller:

Jeg er Veien, Sannheten og Livet. Ingen kommer til Faderen uten ved Meg. Joh 14:16

Så... hvor står du?




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-6-2004 kl 13:42


Hei,

Jeg tok med noen vers fra profeten Jesaja for å vise hvem vi tror på:

Jes. 2:12 For Herren, Allhærs Gud, har fastsatt en dag til dom over alt som er stort og stolt, over alt som rager opp – det skal synke sammen,

Jes. 13:13 Derfor skaker jeg himmelen, og jorden skjelver og skifter plass. For Herren, Allhærs Gud, er harm den dagen hans vrede flammer opp.

Herrens gjestebud

Jes., 25:6 På dette fjell skal Herren, Allhærs Gud, gjøre et gjestebud for alle folk, et gjestebud med fete retter, et gjestebud med gammel vin, med fete, margfulle retter og gammel, klaret vin.


Vi tror på Herren, Allhærs Gud, i tidligere oversettelser: Hærskarenes Herre og på engelsk: The Lord of Hosts.

Grunnleggeren av vår tro, Bahá’u’lláh (’Guds herlighet’) uttrykker i disse sitatene hvem det er:

’Jeg er den som Jesajas tunge har lovpriset, den som både Toraen og Evangeliet er prydet med navnet av…’

’Dette er Dagen som Gud har forordnet til å være en velsignelse for de rettferdige, en gjengjeldelse for de onde, en gave for de trofaste og et vredesutbrudd for de troløse og gjenstridige.’

’Si: Det finnes ikke noe tilfluktssted for dere, intet asyl dere kan flykte til, ingen til å forsvare eller beskytte dere på denne Dag fra Guds vredesutbrudd og hans veldige kraft, medmindre og førenn dere søker ly under hans åpenbaring.’

’Basunen har lydt, og se, alle øyne har stirret opp i redsel, og hjertene til alle som er i himlene og på jorden har skjelvet, unntatt de som åndedraget fra Guds vers har gjenopplivet, og som har løsrevet seg fra alle ting.’


Ut fra dette kan du se at vår tro har sammenheng med Bibelen og at dette har med Faderen å gjøre. Hvor jeg står? Det må da være hos Faderen.

Når det gjelder de andre store religionene så har det seg slik at det i dem er forutsagt en verdensfrelser ved tidenes ende når ondskapen er stor og kunnskapsnivået og kommunikasjonene mye utviklet (nødvendigvis ikke ordrett slik, men med slike temaer). Da må denne informasjonen om fremtiden ha kommet fra noen som visste om fremtiden, altså Gud. Disse religionene har hatt stor betydning for sivilisasjonen og kulturen i sine områder. Dessuten har de med den gyldne regelen og etiske lover og regler. Men religioner har sine sykluser av fødsel, vekst, storhetstid og forfall. Da er tiden inne til at Gud må komme med et nytt budskap. Nå er vi kommet dithen at vi har fått et nytt budskap. Og vi er kommet til verdens ende. Du vet jo at Jesus sa: Jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.

Du skal få svar på de andre spørsmålene i tråden ”Begynnelsen på Herrens Dag” i løpet av helgen. Ha en god helg.

Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 9-6-2004 kl 00:23
Info om Bahai troen:


Klikk her for å komme direkte til Geir Winjes artikkel om Bahai troen.


NB! Vi går ikke nødvendigvis god for innholdet på dette webstedet, men linker dit for research og informasjon.

* * * * * *
Link oppdatert:

[Redigert den 4-4-2006 av Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Taurus
Juniorveteran
****




Innlegg: 395
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-6-2004 kl 00:36


Gunnar,

Geir Winjes presentasjon av bahá'í-troen ser saklig og grei ut. Takk for denne linken. Selve troen har i tllegg til de pratiske sidene et hav av visdom i egenskap av å være religion. Jeg er nå selv tilbakeholdende med å forkynne troen i forumene, men synes det er greit å diskutere kristne temaer fra et bahá'í-ståsted.

Taurus
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen