Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: En lumsk form for vranglære?
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2180
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-8-2003 kl 17:12
En lumsk form for vranglære?


[Edited on 20-7-2004 by gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-8-2003 kl 17:33
å spørre er bra.


å gi svar er bedre. men...
om dette har jeg intet svar.

Annet enn at jeg vet enkelt personer innenfor levende ord Bergen er sterkt negativt til Kristent felleskap i Bergen, nettopp på grunn av at KF fører denne teologien du nevner.

Hvem som har rett i dette spørsmålet du stiller kan jeg rett og slett ikke si noe om.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2180
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-8-2003 kl 20:31


[Edited on 20-7-2004 by gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 10-8-2003 kl 21:38


Hei Gana.

Jeg har ikke studert dette temaet så veldig mye, og føler at jeg må undersøke en god del mer, før jeg uttaler meg.

Jeg har funnet to artikler som kanskje kan være interesant å se på imens:

Den ene artikkelen er fra avisen Norge i Dag, og er en ganske lettlest artikkel:
http://idag.no/debatt-oppslag.php3?ID=2740

Den andre artikkelen, er et seminar fra For Bibel og Bekjennelse (FBB), og er litt tyngre å lese, men gir desto mer info om emnet:
http://www.fbb.nu/seminar/israel.htm

Skal prøve å komme tilbake med mine tanker om dette, når jeg har fått fordypet meg litt mer i emnet.

Ellers så håper jeg at andre i forumet som har meninger/tanker om erstatningsteologien, kan komme med sitt syn.

Gunnar

[Edited on 10-8-2003 by Gunnar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-8-2003 kl 23:38


Erstatningsteologien går ut på at menigheten har overtatt Israels plass, noe som både er rett og galt.

Erstatningsteologi gjør alikevel en feil som ikke er til å svelge. De fjerner nemlig Jødenes tittel som Guds utvalgte folk.

For hva er Jødene utvalgt til?

Jo de er utvalgt til å forkynne evangeliet til alle folkeslag når bruden\menigheten er hentet hjem.

Det står at Jesus vil åpenbare seg for Jødene når han har hentet menigheten hjem og Israels stammer vil bli frelst.

At menigheten har tatt over mye av Israels rolle midlertidig i denne tidshusholdningen er alikevel rett, men det er ikke det som er erstatningsteologi slik jeg forstår det.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2180
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-8-2003 kl 01:34


[Edited on 20-7-2004 by gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2180
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-8-2003 kl 01:43


[Edited on 20-7-2004 by gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-8-2003 kl 11:46


Joda, kan forsåvidt det, men trodde det var bred enighet om alt jeg har skrevet her.

Om det ikke er det skyldes det sikkert først og fremst mine dårlige formuleringen :-)

Hadde foresten vært fint om du påpekte mer eksakt hva i teksten du vil ha Bibelsk dekning for.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-8-2003 kl 11:51


Men igjen så er jeg mest bevandret i baptist og pinseaktige kretser, så jeg kjenner ikke til så mye lutherske syn på ting, men mener at mange lutheranere har praktisert en eller annen form for erstatningsteologi som sier at menigheten har tatt over for Israel.

Dette er en spessielt vanlig tankegang blant kirkesamfunn med en form for maktstruktur slik lutheranerne ofte har.

dvs. at det syn jeg mener det er bred enighet om er noe de fleste baptister, og forskjellige pinseretninger (pinsebevegelsen, maran ata, DFEF, samt frie menigheter) er enige om, men ikke nødvendigvis lutheranerne er enige om.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2180
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-8-2003 kl 13:33


[Edited on 20-7-2004 by gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-8-2003 kl 14:21


Ok. skal sette igang.

Kan også nevne at det siste jeg skrev kanskje var skrevet litt for konkret i forhold til min kunnskap, men jeg kan gjerne finne det som står.

Problemet mitt akkurat nå er at det er noe med browseren min som gjør at jeg ikke får www.bibelen.no til å funke, og må derfor gjøre det på den gamle og langsommere måten...
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-6-2004 kl 20:22


Savner fremdeles bibelsk begrunnelse fra deg, Larss, punktene som gana satte opp.

Ellers vil jeg bare nevne at også innen husholdningslæren, som du vel er tilhenger av, er man dypt uenig seg i mellom om disse tingene. Ikke alle er enige i at menigheten er Kristi brud. Retningen Indergaard står for hevder at det er jødene som er Kristi brud. Menigheten er Kristi legeme.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-6-2004 kl 02:33


Hmm, lenge siden jeg skrev dette. Jeg klarer ikke helt å se hva konkret jeg lovte å svare på her...



www.nettmenigheten.com

Undervisning om Jesus grensesprengende nåde!
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-6-2004 kl 18:37


Larss, disse to punktene ville gana ha bibelsk begrunnelse for:

1) At jødene er ”utvalgt til å forkynne evangeliet til alle folkeslag når bruden\menigheten er hentet hjem.”

2) Og til slutt ”at Jesus vil åpenbare seg for Jødene når han har hentet menigheten hjem og Israels stammer vil bli frelst.”

Kan dette leses direkte ut fra bibelen, eller er det en, vel, sekterisk forståelse hvor man leser bibelen ut fra menneskets egen vilje?


[Edited on 7-6-2004 by Everaldo]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen