Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  
Forfatter: Tittel: Frimurere og andre murener
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2004 kl 00:50
Frimurere og andre murener


Hei...

tenke det kanskje passet seg å lage en tråd om dette her siden det har blitt nevnt en del konspirasjoner rundt forbindelse mellom kristne grupper og hva vi Norge best kjenner som frimurere, ( og lignende grupper ).

Selv aner jeg lite eller ingenting om disse, og når jeg søker på nettet synes jeg det er vanskelig å forholde meg til informasjonen, da den enten er "offisiell" og lite detaljert, ( hemmelighetsfull?) eller uoffisiell og innfløkt, med inntrykk av konspirasjoner, og derfor vanskelig å motbevise/bevise.

Hva jeg kan nevne er at Tempelridderordenen ( ikke frimurere, men en lignende losje ) noen steder jeg har lest har omtalt seg selv som en etterkommer gruppe fra de edlere blandt korsfarerne. Men når jeg har pratet med en romersk katolsk persjon benekter han all slikt, og sier at enhver slik gruppering i sør-europa er sterke motstandere av enhver kristen kirke ( og da særlig romersk katolsk kirke... nå deler jo jeg ikke hans syn på den romersk katolske kirke som sann kristen kirke, men det er en annen sak. )

Her i Norden har vi derimot politikere, prester, pastorer, osv osv... som er medlemmerre i frimurerene og andre losje systemer. Hva er egentlig dette? klarer ( ihvertfall ikke hittil ) og bli klok på dette.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2004 kl 14:03


Magazinet har i mange årr hatt ett kritisk søkelys på nettopp Frimurerordenen.

dit og søk på Frimurer, frimurere, frimurerordenen osv.. så får du mange treff.

Magazinet har også hele medlemsregisteret til Frimurerne på nett i en søkbar database. Er ett søkeicon øverst til venstre. (Rett over menyen)




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-5-2004 kl 15:27


Jeg vet ;) og det er stort sett eneste nyttige tingen jeg ser i Magazinet :P



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-5-2004 kl 15:53
Frimurerne


virker mest mystiske fordi de holder hemmelig alt som foregår under ritualene sine.

Denne gruppen oppstod i England tidlig på 1700-tallet, og bestod først hovedsaklig av håndverkere i forskjellige "guilds". Derav navnet frimurere (freemasons). De dro til Frankrike og østover til Tyskland, Danmark, Finland (?), Sverige og dernest til Norge. De etablerte såkalte storlosjer i hvert land, men hver losje hadde et uavhengig styre.

Fra først av var alt veldig hemelighetsfullt, både med tanke på medlemslister, hva som forgikk under ritualer, symboler som ble brukt og deres betydning, i det hele tatt ble "menighetene" svært innadvente hva gjaldt informasjon om deres praksis.

Hva gjelder lære, er de ganske katolske av seg, selv om de i senere tid har kritisert diverse paver.

Jeg skal prøve å finne ut mer, Kristnerd, men kan ikke love noe. Alle lærerne mine er overbeviste om at det er deres fag som gjelder, hvilket resulterer i et eneste stort kjør nå før eksamen.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 6-5-2004 kl 00:41


Sitat:
Originally posted by Kristnerd
Hei...

tenke det kanskje passet seg å lage en tråd om dette her siden det har blitt nevnt en del konspirasjoner rundt forbindelse mellom kristne grupper og hva vi Norge best kjenner som frimurere, ( og lignende grupper ).

Selv aner jeg lite eller ingenting om disse, og når jeg søker på nettet synes jeg det er vanskelig å forholde meg til informasjonen, da den enten er "offisiell" og lite detaljert, ( hemmelighetsfull?) eller uoffisiell og innfløkt, med inntrykk av konspirasjoner, og derfor vanskelig å motbevise/bevise.

Hva jeg kan nevne er at Tempelridderordenen ( ikke frimurere, men en lignende losje ) noen steder jeg har lest har omtalt seg selv som en etterkommer gruppe fra de edlere blandt korsfarerne. Men når jeg har pratet med en romersk katolsk persjon benekter han all slikt, og sier at enhver slik gruppering i sør-europa er sterke motstandere av enhver kristen kirke ( og da særlig romersk katolsk kirke... nå deler jo jeg ikke hans syn på den romersk katolske kirke som sann kristen kirke, men det er en annen sak. )

Her i Norden har vi derimot politikere, prester, pastorer, osv osv... som er medlemmerre i frimurerene og andre losje systemer. Hva er egentlig dette? klarer ( ihvertfall ikke hittil ) og bli klok på dette.


Frimurarane er ein lukka organisasjon. Eg har snakka med tidlegare medlemmar, som vitnar om at gradssystemet - som for almuen verkar som ein slags klassehierarki - eigentleg er eit andelegt hierarki.

Dei krev at medlemmane er kristne, men etter kvart blir dei meir "andeleg modne", og kan få den guddommelege kunnskap - "gnosis" -, kunnskapen om seg sjølv og Gud.

Denne organisasjonen har tatt opp mange av rituala til tempelriddarane, og ei fransk riddarorden som heiter "Prieure du Notre Dame du Sion" (engelsk: "Priory of Zion".).

Dei meiner at Jesus overlevde krossfestinga (at han var skinndød), og at han gifta seg med Maria Magdalena. Dei vart, etter legenda, stamfedrene til ei fransk kongeslekt (merovinganare).

Dei har òg tatt med seg legenda om den heilage gralen...

Så, kva er frimurarlosjen?

Kvasi-"kristen" konspirasjonsteori satt i system!

GUDS FRED!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 6-5-2004 kl 03:07


Sitat:
Originally posted by k-mann
Så, kva er frimurarlosjen?

Kvasi-"kristen" konspirasjonsteori satt i system!


Det skumle med Frimurerlogen er at det faktisk er en god del inflytelsesrike menn der. Menn som har høye stillinger og posisjoner i samfunnet. På forskjellige måter er de derfor med å prege både offentlige debatter (Men uten at vi vet at de de er Frimurere), og ta avgjørelser som har konsekvenser for andre.

:(




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 6-5-2004 kl 16:10


Sitat:
Originally posted by Gunnar
Sitat:
Originally posted by k-mann
Så, kva er frimurarlosjen?

Kvasi-"kristen" konspirasjonsteori satt i system!


Det skumle med Frimurerlogen er at det faktisk er en god del inflytelsesrike menn der. Menn som har høye stillinger og posisjoner i samfunnet. På forskjellige måter er de derfor med å prege både offentlige debatter (Men uten at vi vet at de de er Frimurere), og ta avgjørelser som har konsekvenser for andre.

:(


Ja, og det verste - etter mi meining - er at store delar av medlemmane er prestar - dei som burde motkjempe slik gnostisk vranglære!

Faktisk så er John G. Bernander (kringkastingssjefen) medlem.

Eg har òg ein kamerat i militæret (i samm tropp som meg) som har ein far (han er oberst) som er medlem. Han er kristen, og kona (som ikkje er mora til kameraten min) er frå ei øy utafor Bergen - og er medlem i det kameraten min (som ikkje er kristen) kallar ei sekt: Levende Ord.

GUDS FRED!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
otherwise
Juniormedlem
*




Innlegg: 17
Registrert: 3-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-5-2004 kl 20:43


Frimurerne utgjør visstnok et stort problem innen Norges rettsvesen, spesielt innen bedragerisaker som involverer pengesterke personer, f.eks. i Finance Credit-saken hvor begge tiltalte, og dommeren var frimurere...



Jesaja 9,6: \"For et Barn er oss født, en Sønn er oss gitt. Herredømmet er på Hans skulder. Hans navn skal kalles Under, Rådgiver, Mektig Gud, Evig Far og Fredsfyrste. \"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-5-2004 kl 17:28
hjelpemeg


jeg trodde vitterlig ikke det var så mange av dem!! hvor kommer de fra??? spretter de opp av hull i bakken?



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2004 kl 02:48


Sitat:
Originally posted by Lionheart
jeg trodde vitterlig ikke det var så mange av dem!! hvor kommer de fra??? spretter de opp av hull i bakken?

Medlemstallet og medlemslistene er strengt hemmelige. Men Magazinet har hele listen søkbar på internett, slik at du kan søke opp alle prestene og pastorene i norge.

Frimurerlosjen er en "hemmelig" organisasjon der alt de gjør er hemmelig. Dessuten er det kun for menn. De har ikke en gang lov å fortelle familien hva de gjør. Det er svært vanlig at konene ikke en gang vet at deres menn er medlemmer.

For å bli opptatt som medlem må man fremsi en besvergelse, der en del av greia er at man gir Frimurerordenen adgang til å Rive ut ens hjerte om man noen gang røper noe som helst av hva som foregår der inne.

Mye av det som skjer er sikker ikke noe skummelt på noen måte. men det er Hemmelig, noe som gir grobunn for spekulasjoner.

Dessuten, alle som blir medlem frasier seg i praksis Frelsen. jeg har lest og hørt (på TV) opptagelses ritualet. Det programmet har jeg på VHS tape.

(Har ikke noen linker for øyeblikket.)




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Thomas
Seniormedlem
***




Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 9-5-2004 kl 03:14


Hakke hørt om så mangen dødsfall der offeret har mistet hjertet så dem må være veldig lojale(eller redde)



(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2004 kl 03:30


Sitat:
Originally posted by Thomas
Hakke hørt om så mangen dødsfall der offeret har mistet hjertet så dem må være veldig lojale(eller redde)

Det praktiseres jo ikke lenger da. Men bare det at du må sverge på at det skal skje med deg om du "synder" for å bruke det uttrykket...




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Tenkeren
Medlem
**




Innlegg: 38
Registrert: 20-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-6-2004 kl 21:34
Losjene - en historisk refleksjon


For å forstå frimurerordenenes rykte, er det viktig å kjenne litt til det klima de oppstod i.

Frimurerlosjene så dagens lys på 1700-tallet, dvs. omtrent samtidig som de første politiske og filosofiske selskapene. Selskapene fungerte langt på vei som debattforum i en tid da det fremdeles var klare restriksjoner på ytrings- og møtefriheten. I disse lukkede sammenhengene kunne man møtes til debatt på tvers av alder, stand og etnisk eller religiøs tilhørighet. Det gjaldt også frimurerlosjen. Faktisk var frimurerlosjene sammen med Moses Mendelsohns klubb fra 1781, de første arenaene hvor jøder og kristne kunne møtes på likefot. (Husk at jødene på denne tiden konsekvent ble nektet statsborgerlige rettigheter.)

Koblingen med jødene gjorde losjene til skyteskive for datidens mest fantasifulle konspirasjonsteorier. Det å trekke inn jødene i samfunnslivet var ikke bare et brudd på datidens konvensjoner. For mange var det det rene skrekkscenario.
Dette fordi jødene i århundrene før 1800 hadde blitt forfulgt og beskyldt for alskens konspirasjoner. Disse beskyldningene fikk ny næring på 1600- og 1700-tallet da flere jøder tok skrittet inn i bank/finans. Dette ble generelt betraktet som en tvilsom sektor (pga GTs forbud mot renter, adelens forakt for borgerskapssamfunnet osv). I tillegg satte det mange av jødene i direkte forbindelse med enkelte prinser/fyrster. På mange måter minnet antisemitismen i denne tiden om en slags blanding av dagens terroristfrykt og anti-globaliseringsbevegelsen: Jødene ble betraktet som en transnasjonal fare forenet av et fremmed språk, mystiske tradisjoner, en annen religion og i visse tilfeller også av multinasjonale selskaper.

Foruten koblingen til jødene, hadde losjene generelt et frynsete rykte som arnested for nye og skremmende idéer. 1700- og 1800-tallet var en brytningstid hvor det gamle standssamfunnet med adelsskap, jordbruksøkonomi og privilegier ble avløst av demokratiske industrisamfunn. Omveltningene ble i mange tilfeller fulgt av blodige hendelser og skremte både høy og lav, men kanskje spesielt de priviligerte klasser. At klubbene og losjene derfor ble utsatt for en rekke konspirasjonsteorier, er ingen overraskelse.

Konspirasjonsteoriene som kristne miniputtforlag fråtser i, har som regel sin rot i denne tidens fantasifulle historier. I mange tilfeller er den eneste forandringen at det jødiske elementet har forsvunnet fra historiene. Som levninger fra denne tiden og favoritthistorier i mellomkrigstidens totalitære regimer, har de i mine øyne NULL troverdighet.

En annen kritikk av losjene er at medlemmene, uten selv å vite det, tilber anti-krist, og at de først etter å ha nådd en høy grad oppdager dette. Et slikt resonnement faller på sin egen urimelighet. Det blir en slags han-leste ikke-det-med-liten-skrift-logikk (jf. Pauli eksempel om offerkjøtt) uten mening.

Den franske frimurerorden er riktignok på enkelte måter anti-religiøs, men har til gjengjeld ingen bekjennelse. I de nordiske landene + England må alle medlemmer være "bekjennende". Mange har gjort et stort poeng ut av at man bekjenner seg til det ullne begrepet "Universets store arkitekt" eller noe i den duren. Dette har nok likevel trolig mer å gjøre med ordenenes opprinnelse som møtested for folk fra ulike konfesjoner snarere enn et forsøk på bondefangeri med liten skrift.

I den grad jeg ser et problem med ordenene, er det av en helt annen art. Med sitt brorskap og sine mange ritualer kan nok ordenene i noen tilfeller fungere som religionserstatning for folk som egentlig søker Gud. Det er alvorlig nok.

[Edited on 4-6-2004 by Tenkeren]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Priapus
Juniormedlem
*




Innlegg: 10
Registrert: 4-1-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-1-2005 kl 19:40


Ser at det er mange missforståelser rundt frimureriet.

Frimureriet opererer under flere riter, her i skandinavia har vi et eget og er dermed forskjellig fra Englands som har Blue lodge og Scottish rite. Hovedforskjellene er at i norge så må man være kristen og hele ritet er basert på et kristent verdigrunnlag, mens i blue lodge så kan man vedkjenne seg selv til hvilken som helst hellig bok som er akseptert av storlogen.

Priory of Sion er konspirasjonsteorier, det har aldri eksistert en organisasjon som heter det og ingen frimurer ordener har handlet om å beskytte Jesu avkom.

Og jeg er høyst interresert hvordan du vet så mye solbu, om alt dette er så fryktelig skjult?

Ellers så er det 18 000 aktive frimurere i Norge, ca 5 millioner i verden, dette er ikke hemmelige tall som det påstås.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2005 kl 01:51


Sitat:
Originally posted by Priapus
Og jeg er høyst interresert hvordan du vet så mye solbu, om alt dette er så fryktelig skjult?

Holder det med videoopptak hvor Stormesteren (i norge) protesterer i ett dokumentarprogram og hevder beviser programlederne har tilgang til er Hemmelige papirer som de ikke skal ha tilgang til?




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Priapus
Juniormedlem
*




Innlegg: 10
Registrert: 4-1-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2005 kl 12:28


Desverre så holder det ikke når det ikke blir annet enn en påstand fra din side, med mindre jeg kan se denne videoen så holder dette ikke.

Synes det høres litt merksnodig ut, men det er jo alltid en mulighet - uansett så blir det hele bare en påstand før du kan backe den opp, desverre.

Men ifølge deg, hva er bevisene dem skal ha tilgang til?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-1-2005 kl 21:13


Sitat:
Originally posted by Priapus
med mindre jeg kan se denne videoen så holder dette ikke.

Det kan jo la seg ordne..
Sitat:
hva er bevisene dem skal ha tilgang til?

Det er blant annet de ulike gradenes ritualer (når man får de ulike gradene).

Når man blir medlem av frimurerordenen skal man blant annet sverge på at man aldri i evighet vil avsløre noe av det man får se og oppleve som medlem for utenforstående. (Ikke en gang kona får lov å vite noe.) Skulle man bryte dette løfte, aksepterer du at de kan skjære ut hjertet ditt og knuse det.




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Priapus
Juniormedlem
*




Innlegg: 10
Registrert: 4-1-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-1-2005 kl 00:22


men..

Hadde vært topp om jeg kunne fått en kopi!

Frimurerenes innvielsesritualer har vært å få tak i en god stund nå, you know these internet times, dette er noe som er veldig trist.

Når det gjelder ektefeller så får alltid den nærmeste familien god informasjon før man eventuelt blir medlem, så vet ikke hvor du har det fra.

Videre angående eden så er denne symbolsk, man er vel heller ikke kannibal etter nattverd ?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-1-2005 kl 02:18


Hva er det du mener er trist ? At utenomverden har fått vite om hva innvielsesritualene innebærer ?



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 6-1-2005 kl 07:14
En liten kommentar:


Den videoen som Solbu snakker om har jeg sett, selv om det begynner å bli ganske lang tid siden nå. Det er et opptak (ca en time langt) i fra en dokumentar (NRK) med påfølgende intervju av bl.a daværende stormester (husker ikke navnet i farta) og noen andre frimurere som ble stilt spørsmål og fikk kommentere dokumentaren etterpå.

Jeg tror dokumentaren er laget på slutten av åtti tallet/ begynnelsen på nitti tallet.

Jeg vet ikke om datoen for opptaket kommer klart fram på videoen, men det må vel la seg gjøre å kontakte NRK for å finne det ut. (Sende en mail, Solbu?).

Det meste av dokumentaren er bygd på informasjon av tidligere frimurerer(e) på ganske så høyt nivå, som hadde hoppet av og forlatt frimureriet, og som fortalte i detaljer hva de hadde vært med på.

Jeg foreslår at du Priapus sender en mail eller u2u til Solbu, og ordner avtale om å få tilsendt en kopi privat.

Vennlig hilsen
Gunnar.





[Edited on 6-1-2005 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 6-1-2005 kl 07:30
Bare som et lite apropos..


Den nye NRK-sjefen er frimurer

Så spørs det da, om NRK vil være behjelpelig med å si noe mer om dette opptaket ;)




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-1-2005 kl 09:07


Sitat:
Originally posted by Priapus
Når det gjelder ektefeller så får alltid den nærmeste familien god informasjon før man eventuelt blir medlem...

De har ikke LOV til å informere utenforstående noe som helst om hva som foregår innenfor frimurerordenen. Det er Hemmelig. Derfor denne besvergelsen.. De har muligens lov å fortelle AT de er medlem, og det er det.
Sitat:
Videre angående eden så er denne symbolsk, man er vel heller ikke kannibal etter nattverd ?

Det er nå så, men du MISTER/FRASIER deg frelsen ved å si den eden! (Jeg har lest den.)

Hvilket vil si at dersom jeg nå ble medlem av Frimurerordenen, tok den eden og blir kjørt ned og drept på gaten etterpå, så går jeg fortapt (til Helvete) på grunn av det.




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-1-2005 kl 11:02


Sitat:
Originally posted by Gunnar
Jeg tror dokumentaren er laget på slutten av åtti tallet/ begynnelsen på nitti tallet.

Jeg vet ikke om datoen for opptaket kommer klart fram på videoen, men det må vel la seg gjøre å kontakte NRK for å finne det ut. (Sende en mail, Solbu?).

Det programmet var ett ukentlig magasin som het "Antennetimen" og gikk på NRK på Torsdager. Jeg tok opp reprisen som gikk påfølgende Søndag kl 15:15 og programvertinnen sier at det sendes på oppfordring, hvilket vil si at det var stor interesse for å se det igjen.
Dette programmet gikk i 1993, før stortingsvalget det året. Altså 12 år siden.

Han som var Stormester da programmet gikk på TV heter Ola Knutrud.

Programmledere er Bjørn Honerud og Erling Borgen.
Reporter i London, Annette Groth.

De øvrige deltagere i programmet er listet opp i den rekkefølgen de blir introdusert:

  • Ola Knutrud (Stormester i Frimurerordenen)
  • Theo Koritzinsky (Stortingsrepresentant)
  • Sverre Dag Mogstad (Teolog)
  • Fredrik Grønningsæter (Biskop)
  • Kim Småge (Forfatter)
  • Viggo Wilhelmsen (Evangelist)
  • Edith Ranum (Forfatter) - Hun lekte i gangene og noen av rommene i Frimurerlosjen i Oslo, som barn.
  • Leif Ottersen (Domprost) - Frimurer
  • Martin Short (Britisk forfatter)
  • Tore Andresen (Reporter) intervjuer en anonym tidligere frimurer, med 30-års fartstid i ordenen.


Så kommer ett nytt opptak jeg har gjort (som jeg hadde glemt at jeg har) hvor Sverre Dag mogstad utgir en bok og blir intervjuet av redaksjon 21 i den forbindelse.

I reportasjen deltar:

  • Sverre Dag mogstad (Forfatter)
  • Ola Knutrud (Stormester i Frimurerordenen)
  • Gunnar Lislerud (Biskop, Frimurer i 6 grad)
  • Bjørn Bue (Biskop i Stavanger)
  • Sture Holmbergh (Dommer, Svea Hovrett i Sverige)


[Edited on 6-1-2005 by solbu]




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Priapus
Juniormedlem
*




Innlegg: 10
Registrert: 4-1-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-1-2005 kl 13:14


Solbu:

Jeg siterer fra et intervju i Telemarksavisa (17.10.04): "I Skien holder losjen jevnlige informasjonsmøter for slektninger og andre interesserte. " Dette er noe som blir gjort på et landsbasis.

Om man mister frelsen ved å ta den eden blir vel en teologisk diskusjon, med definisjoner om hva som er frelse etc etc.

Kristnerd,
Ja, man må forstå hvorfor dem er hemmelige til å begynne med, det er ikke fordi dem ofrer unger eller sover i kister som blir påstått av visse miljøer, men at om en skal bli medlem en gang i fremtiden, og så visste hva som skulle skje i en innvielse/ seremoni der en blir opptatt så vil ikke det ha en så stor effekt på en, man skal liksom være nervøs og intetanende. Da har ritet en større effekt på kandidaten, går på en måte mer inn i en. Forstår du?

Gunnar: Høres bra ut :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-1-2005 kl 14:08


Sitat:

Ja, man må forstå hvorfor dem er hemmelige til å begynne med, det er ikke fordi dem ofrer unger eller sover i kister som blir påstått av visse miljøer, men at om en skal bli medlem en gang i fremtiden, og så visste hva som skulle skje i en innvielse/ seremoni der en blir opptatt så vil ikke det ha en så stor effekt på en, man skal liksom være nervøs og intetanende. Da har ritet en større effekt på kandidaten, går på en måte mer inn i en. Forstår du?


I fare for å virke, hm... lite interesert (?) eller noe, så forsår jeg forsåvidt denne hensikten. Vi har den jo i "klubber" blandt gutter på barneskolen, (du må ligge i snøen i ti minutter hvis du vil være vennen min... osv...) og også i såkalte linjeforeninger på universitetene. (Ett utdrag fra det "hemmelige" ritualet til en av foreningene på NTNU: krabbe 100m med fasbunnede føtter og armer, mens man synger en sang.)

MEN: jeg kan faktisk ikke forstå at man har ett slikt rituale, utelukkende av denne årsak i en "klubb" for voksne menn, hvorav manga har høye stillinger i offentlig og privat neringsliv, rettsvesen, kirke og politikk.

Offisielt, eller uoffisielt, i en slik gruppe vil folk prate sammen. Det vil bli en maktelite i samfunnet uansett. Om ikke annet, så ihvertfall en arene for lobbyvirksomhet.

Da er det eneste rette, mener jeg, at omverden har mulighet til innsyn.

Slike ritualene er beskrevet her, (leste også litt mere rundt det på Magazinet sine nettsider.) Finner jeg de helt uforståelig hvis du kun har "symbolsk" verdi. Hva er i så tilfelle symbolikken ? For meg ligner dette på ritualer som går i retning av okultisme. Man flørter med det ukjente og skumle, ene og alene fordi det er ukjent og skummelt. Hva er poenget? At losjebrødre kan flire av den nyinvidde juristen som pisset i buksa under ritualet?

Ett annet moment, som er til stadig undring. Uansett hva folk sier, det MÅ være, og ha vert, voldsomme pengebeløp inne i bildet rundt frimurer losjen. Deres bygninger er stort sett gamle, og STORE. Det er ikke gratis å bygge ett slikt hus.

Så, hva er formålet til losjen ? hvorfor eksisterer den? hva er hensikten?
Er det kun at mere velstående menn skal kunne skremme hverandre litt?
Hvis dette er eneste drivkreftene finner jeg det rett og slett underlig at denne organisasjonstrukturen fremdeles eksisterer.

Når det gjelder kristnes deltagelse i losjen, så er den kritikkverdig av flere årsaker. Men deriblant, at man inngår ett nært og ubrytelig "broderskap", med losjebødre, delvis i hemmelighet. Samtidig dette med at man i andre land tar opp medlemmer med bekjennelse til en hvilken som helst religiøs bok. Med andre ord, det er ett overordnet religiøs aspekt med losjen. Men ikke ett kristelig ett. For en kristen å være i ett "brorskap" med en muslim, og ikke kunne utale seg om at Islam ikke kan føre til frelse, er å inngå en "kontrakt" som legger bånd på ens utlevelse av kristentroen.

Les forøvrig mine GENERELLE tanker rundt hemmeliggjørende gruperinger, under tråden som diskuterer det såkalte hemmelige nettverket til Bondevik.
(jeg nevner der frimurelosjen som eksempel, men det var kun for å ha ett navn, jeg kunne brukt andre. Det var kun for eksempelbruk. )




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Priapus
Juniormedlem
*




Innlegg: 10
Registrert: 4-1-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-1-2005 kl 15:01


Gode spørsmål,

Ordenslæren baseres på 7 (og i noen land 9) spørsmål som blir besvart i innvielsene:

Hvor kommer jeg fra?
Hva er min bestemmelse i livet?
Hvor går jeg etter dette?
Hvordan oppnår jeg min bestemmelse?
Hva består lønnen i?
Hvem styrer, og hvor finnes han?
Hvordan forenes jeg med han som regjerer?

Jeg kan gå i detalj om hva man lærer hvor etc, men hovedpoenget er at i det 6 spørsmålet så er svaret Kristus og Himmelen, svaret på 7ende blir Ordet og/eller Nattverd.

Håper du fikk besvart spørsmålene, visst ikke skal jeg forsøke igjen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 7-1-2005 kl 01:38
hvem tjener man


. . . men for de vantro er den sten som
bygningsmennene forkastet, blitt til hjørnesten
og snublesten og anstøtsklippe

(1 Peter 2)

Noen startpunkter for argumenter v. frilureriet:


http://www.saintsalive.com/freemasonry/christianproclaim.htm...
http://www.saintsalive.com/freemasonry/biblicallook.html
http://www.saintsalive.com/freemasonry/eightprob.htm

http://www.withoneaccord.org/store/SecretSins.html

(her nevnes 2 Kor 6:14-18 , men samme versnr. i 1 Kor
kunne også gjerne brukes med samme relevans!)

http://www.withoneaccord.org/store/Demitltr.html

http://www.saintsalive.com/freemasonry/fmwitchcraft.htm
http://www.saintsalive.com/freemasonry/goatofmendes.html
http://www.saintsalive.com/freemasonry/masonicroots.htm
http://www.saintsalive.com/freemasonry/secret.htm

. . .

Hva tjener et hemmelighetsvesen til?


Og dette er dommen, at lyset er kommet til verden,
og menneskene elsket mørket fremfor lyset -

for deres gjerninger var onde.
For hver den som gjør ondt, hater lyset og kommer ikke til lyset,
for at hans gjerninger ikke skal bli refset.
Men den som gjør sannheten, han kommer til lyset,
forat hans gjerninger må bli åpenbaret; for de er gjort i Gud.


.. ha intet å gjøre med mørkets ufruktbare gjerninger, men refs dem heller!
For det som lønnlig drives av dem, er skammelig endog å si.
men når det refses, blir det alt åpenbaret av lyset; for alt som blir
åpenbaret, er lys.
Derfor sier Skriften: Våkn opp, du som sover, og stå opp fra de døde, og
Kristus skal lyse for deg.



.




Dere tok ikke vare på det som var å vareta i mine helligdommer;
men dere satte andre i stedet for dere
til å ta vare på det jeg ville ha varetatt i min helligdom.

(Esek 44)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 7-1-2005 kl 01:54


Et lite spørsmål til deg, Priapus, sånn litt utenom det åndelige aspektet ved frimureriet.

Er du med på tankegangen om at det kan oppstå stor tvil om habilitet, når f.eks dommere, advokater og foretningsmenn, politikere osv. er med i samme hemmelige orden, og så er satt til å forvalte søksmål, eiendomstvister, forretningsavtaler osv?

Hvordan ville du opplevd det ( kanskje særlig som ikke-medlem i losjen) dersom du i etterkant, fant ut at dommer og motpart i en rettsak som du tapte, var gode losjebrødre?

Jeg håper du ikke kommer med påstander om at frimurere aldri ville finne på å (mis)bruke sine forbindelser eller posisjon i Losjen for å oppnå egne fordeler. Der det er muligheter for å (mis)bruke makt er det nemlig alltid noen som vil finne på å bruke dem..

Hvordan kan f.eks en journalist rette kritiske og viktige spørsmål om ting som foregår i samfunnet, når de som risikerer å bli kritisert/avslørt samtidig er losjebrødre på likt nivå, eller høyere nivå enn journalisten?

Kan en frimurerprest, nekte nattverd(i den lokale menigheten) for en losjebror med høyre rang, som åpenbart lever i synd? (Lever i hor, eller i homfilt samliv)

Gunnar.

[Edited on 7-1-2005 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Priapus
Juniormedlem
*




Innlegg: 10
Registrert: 4-1-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-1-2005 kl 02:26


Ja, jeg er med på tankegangen.

Men poenget er at det er lover i Frimureriet mot å "bruke medlemskapet som en begunstigelse til en annen broder". Når det gjelder Finance Cedit saken så ble en av hovedrolle innehaverene ekskludert nettopp pga dette.

Jeg viser videre til Paragraf 20 i frimurerordenens lover; "Ingen frimurer må benytte seg av sin stilling i Ordenen til å søke å skaffe seg personlig fordel eller ved å henvise til broderskapet å oppnå en begunstigelse, likesom ingen frimurer urettmessig må begunstige en annen frimurer"

Jeg sier derfor ikke at frimurere aldri ville gjort dette, men det ville vært imot dems egen lov.

Jeg aner ikke når det kommer til eksemplene dine, dette blir enkeltsaker som blir umulig for meg å sette meg inn i. Jeg visste ikke at man engang kunne nekte folk nattverd.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 7-1-2005 kl 11:01


Sitat:
Originally posted by Priapus

Jeg aner ikke når det kommer til eksemplene dine, dette blir enkeltsaker som blir umulig for meg å sette meg inn i. Jeg visste ikke at man engang kunne nekte folk nattverd.


Vel hele poenget mitt var rett og slett dette: Hvordan vil det gå i forhold til losjebrødre når de møtes i frimurersammenheng, dersom man i det sivile liv innfører (lovlige) straffereaksjoner mot en annen frimurer som har høyere rang? F.eks eksludering i fra en forening eller politisk parti.

Jeg ser f.eks for meg at du som leder i "XX partiet" finner det nødvendig å eksludere en losjebror fordi han har brutt vedtektene i partiet. Han er uenig i dette, og du forstår at han blir veldig sint på deg dersom du gjennomførerer eksklusjonen. I losjen så har han en av de høyeste gradene, mens du har en av de laveste.

Vil ikke dette påvirke din vilje/evne til å kunne behandle ham nøytralt og rettferdig? Når du møter ham i losjen, så vil jo han stå over deg i rang, og bl.a være med på (kanskje til og med ha hovedansvar for) ritene og seremoniene du skal i gjennom for å kunne stige i rang.

Gunnar.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Priapus
Juniormedlem
*




Innlegg: 10
Registrert: 4-1-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-1-2005 kl 13:26


Jeg ser godt poengene dine, men vet ikke hvorfor dette enten skal være et større eller mindre problem enn det er i andre organisasjoner eller bedrifter hvor man bruker hierarki ?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 7-1-2005 kl 14:07


Sitat:
Originally posted by Priapus
Jeg ser godt poengene dine, men vet ikke hvorfor dette enten skal være et større eller mindre problem enn det er i andre organisasjoner eller bedrifter hvor man bruker hierarki ?


Problemet heter hemmelighold, Priapus. Losjen er så skjermet mot innsyn at man har store muligheter til å misbruke sin makt/posisjon på en helt annen måte, enn i ordinære foreninger osv.

Intill ganske nylig, så var det også sjeldent om vanlige folk kunne vite om den og den dommer eller politiker osv var frimurer eller ikke.

Det er faktisk ganske alvorlig at den foreningen som har noe av det høyeste antall toppfolk i samfunnsliv og maktapparat som sine medlemmer, samtidig er den forening i verden som er mest lukket og skjult for innsyn.

Interne lover og regler kan fort bli bukken som passer havresekken...

Det kan godt være at det meste er uskyldig ( i denne sammenheng) av det som skjer i losjen, men både tillitten til rettsikkerheten og tilliten til politiske vedtak osv får ofte et ekkelt spørsmålstegn bak seg, når det viser seg at frimurere er involvert...

Gunnar.

[Edited on 7-1-2005 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Priapus
Juniormedlem
*




Innlegg: 10
Registrert: 4-1-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-1-2005 kl 14:29


Det er godt mulig.

Jeg er ikke her for å forsvare frimurerene på alt, men for å balansere og for å komme med informasjon som er hentet fra frimurere selv og ikke hva folk med særdeles liten forståelse for hemmelige samfunn eller innvielser måtte mene.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-1-2005 kl 15:06


Sitat:

Jeg er ikke her for å forsvare frimurerene på alt, men for å balansere og for å komme med informasjon som er hentet fra frimurere selv og ikke hva folk med særdeles liten forståelse for hemmelige samfunn eller innvielser måtte mene.


Det er ett ærlig motiv, som ivertfall jeg setter pris på.

Likevel, momentene Gunnar pepeker på, momentene som skaper usikkerhet og tvilspørsmål om hvorvidt de interne reglene følges, hvorvidt de paragrafer du referer til er korekte, (for hvordan kan vi ettersøke det?), og hvorvidt personer er innhabile eller ikke, det vil være ting folk går å lurer på og grubler på så lenge man har dette hemmligholdet.

Fikk f.eks. den ene kjøpmannen lov til å bygge større butikk enn den andre fordi han var frimurer, noe også de to advoktaene og den ene politikeren var?...

Den slags spørsmål og tankespinn vil fortsette.

Jeg vil nettopp påstå at; selv om all verdens konspirasjoner om frimurere og andre hemmelige ordenere, er dårlige kilder til å kunne si noe om ordenene, (fordi de er konspirasjoner,), så er det også vanskelig for den vanlige mann å kunne tilbakevise slike konspirasjoner. Ja, hemmeligholdet er i seg selv kilden til at slike konspirasjoner dannes.

Og når da losjesamfunnene selv anser slike konspirasjoner som skadene for deres rykte og omtale, osv... så burde jo det være en grunn til at også de selv ønsket åpenhet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Priapus
Juniormedlem
*




Innlegg: 10
Registrert: 4-1-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-1-2005 kl 15:45


Ordenens regler kan man finne i de fleste biblioteker, også på nettet.

Det finnes faktisk sykt mye litteratur om frimureriet skrevet av frimurere selv, hadde folk bare giddet å lese...

Eneste som er hemmelig med frimureriet er innvielsesritualene, passordene og håndgrepene dem får mottatt der.

Problemet er vel mer at folk oppsøker konspirasjons sider om frimureriet fordi det er mye mer fargerikt og spennende enn å lese bøker fra tidlig 1800 tall med arkaisk engelsk.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
bus
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 118
Registrert: 29-3-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-1-2005 kl 18:29


Bidrag til debatten:

14. juli 1889 uttrykker Albert Pike i «Instructions» en befaling som i dag blir gitt til frimurere i 30-33. grad:

«Det vi må si til mengden er: Vi tjener en Gud, men det er den Gud vi opphøyer uten overtro... Til dere, Soveregin Grand Inspectors General, sier vi dette, for at dere skal gjenta dette til brødrene i 32., 31. og 30. grad. Frimureriets religion skulle være, av alle oss høyt graderte, oppretthold i den rene luciferianske doktrine... Hvis Lucifer ikke var Gud, ville så Adonay (de kristnes Gud), hvis dyder beviser hans ondskap, troløshet, og menneskehat, barbarisme og avvisning av vitenskapen, ville så Adonay og hans prester baktalt ham? Ja, Lucifer er Gud, og uheldigvis er også Adonay Gud. For den evige lov viser at det ikke er lys uten skygge, ingen skjønnhet uten stygghet, ikke noe hvitt uten svart, for det absolutte kan kun eksistere som to Guder.»

Edith Starr Miller, «Occult Theocracy», s.221


Dette uttrykker han som leder ikke bare av Palladium, men også mens han er leder for Scottish Rite. Den dualistiske gudsoppfattelsen Pike her åpenbarer, er symbolisert i Yin- Yang tegnet.

Mazzini gikk omgående i gang med å utforme de politiske skritt som ville berede veien for fullendelsen av deres mål. I 1871 skrev han et brev til Pike hvor han skisserer opp en tretrinns-plan som ville kuliminere med fødselen av «The New Age». Brevet lå lenge til utstilling i British Museum Library i London.

Salem Kirban, «Satans Angels Exposed», s.161


De tre trinnene er tre forskjellige verdenskriger, som skulle skape en tilstand av økonomisk og mental utmattelse hos verdens beboere. Det er ikke vanskelig å se at dette har gått i oppfyllelse:

Trinn en, eller 1. verdenskrig, skulle bane vei for et kommunistisk imperium i Russland. Samtidig skulle forholdene legges til rette for trinn nr. 2.

Trinn to, eller 2. verdenskrig, skulle utvide det kommunistiske imperiet til Elben. Opprettelse av en jødisk stat som legger forholdene til rette for trinn 3. (Dette skjedde da også i 1948)

Trinn tre, og planene om den 3. verdenskrig, skulle være en krig mellom jødene og muslimene. Dette skulle være en kunstig fremstilt krig, som baserer seg på motsetningene mellom jødene og araberne (Som vi har sett opptakten til gjennom Gulf-krigen).

Salem Kirban, «Satans Angels Exposed», s.162-163: William T. Still, «New World Order»,s.127: Des Griffin,«Decent into Slavery»,s.38-39.

Pike skrev deretter til Mazzini og utdypet konsekvensene av den siste krigen:

«(Den vil) forårsake en formidabel sosial katastrofe... og ytterst blodige opprør. Innbyggerne vil overalt bli tvunget til å forsvare seg mot det revolusjonære mindretallet i verden, de vil utrydde disse som ødelegger sivilisasjonen, og folkemassene, desillusjonert av kristendom,... vil være uten kompass i sin streben etter et ideal, uten å vite hvem eller hva de skal tilbe. De vil motta det sanne lys gjennom en universell manifestasjon av den rene luciferanske doktrine, endelig brakt for offentlighetens øyne, en manifestasjon som har sitt opphav i den generelle, reaksjonære bevegelsen som vil følge ødeleggelsen av kristendommen og ateismen, begge bekjempet og utryddet på samme tid.»

Des Griffin, «Decent into Slavery», s.38-39.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Allan
Medlem
**




Innlegg: 60
Registrert: 15-8-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-9-2006 kl 08:54


Interessant det du skriver om her. Hvem står egentlig bak frimurerne? Se dette foredraget hvor professoren viser ut ifra frimurernes egne skrifter hvem som trekker i trådene:

www.streamingfaith.com/ASX_Files/January_4th._VOD_300k.asx
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 3-9-2006 kl 11:37


Allan, kunne du kanskje gi et effektivt sammendrag
i headlines?
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gråspurv
Æresmedlem
**


Avatar


Innlegg: 56
Registrert: 18-5-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-9-2006 kl 13:26


En bok : "HÅNDBOKEN om religioner og kulter", av John Ankerberg & John Weldon, utgitt på Hermon forlag i 1994 (1.opplag) gir en god innføring i frimureri, deres ritualer m.m.
Andre kulter, mormonere, Jehovas vitner, New age m.m. er også omtalt i denne boka.
Jeg anbefaler å lese den! ;)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Allan
Medlem
**




Innlegg: 60
Registrert: 15-8-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-9-2006 kl 22:26


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Allan, kunne du kanskje gi et effektivt sammendrag
i headlines?


Hei, foreleseren mener å kunne vise at de som står bak frimurerne er den samme makten som Martin Luther kalte for antikrist.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-9-2006 kl 02:41


Andre mener å vite at frimureriet er jødisk:

"Det konspirative frimureri, som også går under navnet "Illuminatet" er i alt vesentlig jødisk. Deres store mål er å gjenoppbygge (les: Mure opp - derav frimurer) templet i Jerusalem. Selve hovedmotivet til den generelle betegnelsen "frimurer", er nettopp med henblikk på i likhet med kong Salomos byggmester, Hiram, å bygge et tempel. Hvorfor? For der å kunne innsette Illuminatets sterke mann, den kommende messias for Israel: Antikrist!"

http://www.gracepano.com/index.php?lng=no&menu=4&art...
http://www.gracepano.com/pageview.php?lng=no&side=195
http://www.gracepano.com/index.php?lng=no&menu=4&art...

Jeg går ikke god for alt som står på disse sidene. Men selv om mye kanskje er galt, så kan vel forkynneren ha rett i noe?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-9-2006 kl 07:52


Han har noen gode poeng om trosbevegelsen.. men han har seriøst mye rart (evnt. tullball) der... leste litt av hans UFO teori.. syns det hele ble veldig latterlig... ser også ut som han støtter erstattningsteologi (om jeg ikke tar feil).. egentlig virker han veldig på bærtur.. anbefaler ikke siden.. heller ikke det han skriver om trosbevegelsen (til tross for at det har mange likheter med mye annet jeg har lest).. siden jeg annser han som en upolitelig kilde. Kommer skjeldent god frukt av en haug med dritt... :P


Jeg likte foredraget bedre, han hadde et klarere perspektiv, og var mer intressert i å vise til motstykket av bibelen og Guds ord. Men jeg er litt redd for å omfavne teorien helt.. siden den er så omfattenden og rystende... men igjen, så syns jeg sannheten er viktigere en å leve på en trygghetsløgn. Regner med at vi kanskje vil se mer og mer sammenhenger etterhvert som tiden går.

Men foredraget var litt langt:P særlig når man ikke kan spole i videoen.. (som er uheldig, hvis man må sette den på pause.. og når man kommer tilbake så må man starte på nytt).

[Redigert den 5-9-2006 av ehasting]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 17-6-2007 kl 15:36


Morals and Dogma, p. 546 (skroll nedover siden) sier litt om hvor tett dkk, gnostikere og "lukkede brodersamfunn" (frimurere o.l.) sitter.

Der fremkommer klart hvem de regner for å være "kremen"/ de innvidde og hvem "verdens avskum" er. Offisiellt innen dkk så lyder det som kjent: "Ingen frelse uten kirken".

Mange hevder at nettopp jesuittene var opphavet og fremdriverne av disse lukkede selskap for å få bukt med protestantene.


Sitat:

"The Templars, like all other Secret Orders and Associations, had two doctrines, one concealed and reserved for the Masters, which was Johannism; the other public, which was the Roman Catholic. Thus they deceived the adversaries whom they sought


Dette kommer fra side 817. De sier det rett ut, de har en doktrine for de innvidde okulte og en for allmenheten dkk light. Dnk som er datter av dkk har opprinnelse i samme elendigheten. Menneskene er Gud søkende, men systemet er pill rådent.

.

[Redigert den 18-6-2007 av Viking]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-7-2007 kl 13:22


Admin notis:

En annen tråd om frimureriet er opprettet i dag ( les den her ) - De første innleggene der er splittet ut fra denne tråden om katolisismen.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-9-2007 kl 16:36
Freemasonry: From Darknes to Light?


Legger ved et 19 minutters program som forteller oss hva det hele dreier seg om:

http://video.google.com/videohosted?docid=-14665797884812070...

Dersom mine oppservasjoner er riktige er det en meget berømt nordmann med i opptakene.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 20-9-2007 kl 21:46


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Legger ved et 19 minutters program som forteller oss hva det hele dreier seg om:

http://video.google.com/videohosted?docid=-14665797884812070...

Dersom mine oppservasjoner er riktige er det en meget berømt nordmann med i opptakene.


Tenkte du på TH? Det er ikke ham, men lignet. Han snakket nesten som ham også, men hadde bedre uttale på us engelsken sin.

Men programmet var et godt bilde på innholdet hos frimurerne. De nevnte det ikke, men det gjelder også Odd Fellow losjen.

[Redigert den 20-9-2007 av Viking]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-9-2007 kl 12:37


Hey Viking!

Ja, det var han eg trodde eg drog kjendsel på. Takk for avklaring.

Siden eg først er på lufta legger eg ved et annet pragram om samme tema:

http://video.google.com/videohosted?docid=-39236323928924499...
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 21-9-2007 kl 22:09


Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
Hey Viking!

Ja, det var han eg trodde eg drog kjendsel på. Takk for avklaring.

Siden eg først er på lufta legger eg ved et annet pragram om samme tema:

http://video.google.com/videohosted?docid=-39236323928924499...


Den filmen var bygget på fakta, det var ikke mye "synsing" syntes jeg.

Du verden så råtten vår verden er. Johannes Åpenbaring beskriver det slik, men da en var ung kunne en ikke forestille seg at mennesker kunne være så gjennomført råten. Det bare så synd å se alle "uskyldige" som går på limpinnen.

Dkk med jesuittene i spissen har snart oppnådd sitt mål, "å drepe protestantismen", med å la det råtne fra innsiden ved å innfiltrere alt fra "topp til tå".

Det er lett å komme inn i rekkene, men dørene lukkes bak en for hver grad's spassering en gjennomfører. Måtte flest mulig å øyene opp for det som skjer "idag".




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-9-2007 kl 01:33
Mer kjøtt på knoklene.


Masonry-Behind Cloced Doors:

http://video.google.com/videohosted?docid=-78323375371925011...

Dette er sakelig informativ informasjon til ettertanke for alle som har vært i berøring med "selvrettferdiggjørelsens religion" i dens forskjellige avskygninger.



[Redigert den 24-9-2007 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 29-9-2007 kl 17:31





Tilfeldig?:shocked2:




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen