Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hvilken kristen avis?
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-4-2004 kl 14:16
Hvilken kristen avis?


Hvilken kristen avis burdte man holde?

Vårt Land
Dagen
Norge IDAG
Magazinet
Korsets Seier.

Personlig holder jeg en knapp på Vårt Land, og forsåvidt kunne jeg abbonert på KS tror jeg...

Dagen kunne vært et alternativ, men de leverer et dårlig produkt, er helt fanatiske i sin støtte til Israel, og har etter min mening åpnet seg altfor mye til trosbevegelsen.

Hva mener dere?
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 18-4-2004 kl 18:48


Hei Larss.

Jeg trodde det var Norge IDAG som var "fanatiske" i sin støtte til Israel, og altfor åpen mot Trosbevegelsen?

Slik jeg har oppfattet det så er Dagen en ganske så ryddig og konservativ avis på alle måter..

Vårt Land er litt for liberal etter min smak.

Korsets seier vet jeg for lite om til å uttale meg.

Magazinet er vel den avisen som har mest Trosbevegelses stoff i seg av dem alle. Anbefaler bare denne til folk for å følge med i hva som skjer i TB miljøet.

Gunnar.




[Edited on 18-4-2004 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Morjas
Blokkert





Innlegg: 26
Registrert: 21-1-2004
Bosted: Brøstadbotn/Bodø
Brukeren er frakoblet

Humør: Brukeren er desverre død.

[*] opprettet den 18-4-2004 kl 20:30


Jeg abbonnerer på Vårt Land. Synes det er en veldig god avis med mange interessante synspunkt. Særlig samfunnsartiklene. Det jeg synes som er bra med Vårt Land er at den ikke er en "allround" kristen avis. Misforstå med rett. Det er bra at det ikke bare er om kristne ting. At det ikke er en "menighets-avis". Som tidligere nevnt, så har Vårt Land en del liberale trekk.

Jeg liker også Norge I Dag, men leser bare internettavisen. Finn Jarle Sæle har en del gode kommentarer og avisen er flink til å skrive om folk som er har blitt kristne på en eller annen måte. Er en ganske oppbyggelig avis på en måte.

Dagen, KS og Magazinet har jeg lest for lite til å si noe særlig om.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-4-2004 kl 20:40


Alle disse avsiene har svakeheter, alt ettersom hvordan de velger å tilpasse seg skjeringspunktet mellom det å være en kristen-avis, og en nyhets-avis. De løser problemene på forskjellig måte, med forskjellig hell... Der Vårt Land blir for liberalistisk er Dagen for konservativ etter min mening. KS er vell i utganspunktet en intern avis for pinsebevegelsen, og ikke dagsavis slik som de andre. Som "mottrekk" til den abonerer jeg på Budbæreren, som er tilsvarende for Frikirken. Det er eneste jeg abonerer på, men jeg surfer innom og leser en del på alle de andre på nettet. Men ingen er "perfekte" etter min smak.
Men likevell, det beviste synet på å tillate debatt og meningsytring som vårt land har, gjør at den fungere mye bedre som formidler av forskjellige synspunkt enn de fleste andre.

Norge I dag er i så måte bedre enn Magazinet. Da det ikke offisielt er en Trosbevegelses avis, men... når alt kommer til alt så er de vell det likevell. De oppleves ivertfall sån både av TB personer som skriver og av leserne. At de er menighetsmessig uavhengig og tar inn ting fra andre er en styrke, men de gjør det ikke i stor nok grad til at jeg kan kalle dem for "tverrkirkelig".

Slik sett er det ingen av avisene som representerer ett felles kristent syn. og da blir det litt opp til hva man egentlig vill ha. Vill man ha masse Israelstoff og homofilidebatt? Vill du ha mange andakter av Ulf Ekman? Vill du ha reportasjer om grenselandet mellom verdslighet og kristenheten, som kan være litt for liberalistiske fra tid til annen... ?

Syns egentlig jeg ser disse forskjellene vi har i "Kristen avisene" går igjen i også det som dukker opp av "kristne" partier etterhvert. Selv ville jeg aldri funnet på å stemt f.eks. KS. Men... når det er sagt, det finnes sikkert gode grunner til å stemme dem... tenker litt sånn "fot og øre" om dette jeg... ( tenker på sammenligningen til Paulus i korinterbrevet ) . om jeg er en storetå og abonerer på storetåavise og stemmer på storetå partiet, så... må vell det være helt greit for både tenner og øreflipper ?

Men... når det er sagt så er det ikke bare bare å si at alt er greit heller... for "storetåa" er det greit å titte innom de andre for å finnet ut om tåa inngrodd og betent neggel. ;) Ble masse sammenligninger og bilder her. Kanskje de ikke var helt bra, men... jeje... den lille potetet.... eh... poeten i meg våkna. ;)

Nei. Nå må jeg gi meg før jeg bare rabler rot her.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-4-2004 kl 23:07


Israel tematikken er helt ærlig ikke "min greie", og det jeg er oppdatert og følger med på. Men, det er noen tydelige ytterpunkter i teologier her. Den ene er at "det nye Gudsfolk", altså de kristne har fult og helt overtatt for Jødenes rolle. Jødene er da de "tørre grenene" som er tatt av vintreet, mens de hedninge kristne er de som er podet inn på treet.
Den andre ytterpunktet er dette med at vår velsignelse osv. fult og helt avhenger av at vi selv "velsigner" jødene med bønner, penger, osv...

Uten å ha gått i dybden på noen av disse ytterpunkte, går det vell an å si at begge deler er skudd i mørket. Ivertfall slik jeg ser det nå.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-4-2004 kl 10:16
for jøde først og så greker


jeg tror absolutt, som gana sier, at vi kristne er det nye Israel. i GT sier Gud ofte at Han skal hente de spredte Israels barn fra verdens ender og kalle oss et folk, vi hedningekristne, som før Jesu himmelfart ikke ble kalt Guds folk. (lett blanding av bibelvers her nå antagelig. tar høyde for det)

men jeg tror ikke Gud er ferdig med Israel av den grunn. Hans kall tas ikke tilbake. Kristus er fortsatt kommet av Israel, som lovet. jeg tror Gud fortsatt har en plan med Israel og landet og folket (ikke nødvendigvis staten) fungerer fortsatt som tegn i tiden. jeg er/blir en bitteliten del av den planen, ettersom jeg kommer til å være misjonær i Israel.

men jeg tror IKKE at det å være "israelsvennlig" betyr å støtte både svart og hvitt av staten Israels gjerninger. jeg tror at jøders gjerninger og holdninger skal dømmes rettferdig som alle andres, og ikke strengere eller mer "tolerant". mitt standpunkt når det gjelder Israel-Palestina konflikten er hos de som lider. ikke hos en av statene, men hos alle som lider.

ironisk nok... hedninger forkynner for jøder. men det er Guds plan som stadfestes. den Han gjentatte ganger åpenbarte for profetene. :)

når det gjelder aviser, så tror jeg man kan lese hvilkensomhelst avis man vil, så lenge man er våken og kritisk. magazinet må selvsagt leses mest kritisk, i og med at det er bevegelsen som tidsskriftet er talerør for vi kjemper mot. hva gjelder andre aviser, som Dagen, Norge I Dag og Vårt Land, så må jeg si at jeg ikke vet stort annet enn at Dagen er Israelsvenn mer enn de er noe annet og konservative. Vårt Land vet jeg ikke stort om, men syns det er merkelig at de har et vikingeskip i logoen :P. Norge I Dags redaktør, Sæle, er åpen for Trosbevegelsen.

jeg tror at et menneske som bygger på fjellgrunn, som står støtt i Guds ord fint kan lese alle avisene uten å bli påvirket av "noe farlig".




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen