Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Liv i Frihet med ny video med Norsk tekst! (DVD, VHS, CD)
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-3-2004 kl 19:10
Liv i Frihet med ny video med Norsk tekst! (DVD, VHS, CD)


NYHET!!  NY FILM OM DEN SÅKALTE VEKKELSEN I PENSACOLA. MED NORSK TEKST



VI HAR NÅ FOR SALG FILMEN : "PENSACOLA-HVIT MAGI." DETTE ER EN DOKUMENTAR LAGET AV PINSEPASTOREN JOSEPH CHAMBERS. DEN ER TEKSTET PÅ NORSK OG INNEHOLDER OG BL.A ET KLIPP MED JOSEPH WILTING.  

DEN FINNES SOM VHS KASSETT, DVD OG CD-ROM PRIS ER 198,-

KJØPER DU BOKEN "HERRE, HVEM SKAL VI GÅ TIL?" SAMTIDIG FÅR DU DET SAMLET FOR 400,-

I FILMEN FÅR DU BLANT ANNET SE SENTRALE LEDERE (BØNNELEDERE, REDAKTØR AV MENIGHETENS WEB-SIDE M.FL) SOM FORTELLER HVILKEN ULYKKE DET BLE FOR MENIGHETEN DA DEN SÅKALTE VEKKELSEN BRØT LØS. DER DET FØR HERSKET FRED OG RO BLE DET SPLID, UVENNSKAP MANIPULERING OSV. MANGE FORLOT MENIGHETEN OG VAR ULYKKELIG OVER DEN GALSKAP SOM VAR SLUPPET INN I FORSAMLINGEN DERES. DE BLE KRITISERT FOR Å STÅ I VEIEN FOR DET "GUD GJØR I DAG". MANGE I NORGE BLIR MØTT MED DET SAMME.

ANBEFAL DENNE FOR DINE VENNER! MANGE VIL BLI SJOKERT OVER DET SOM KOMMER FREM. DET STÅR I MEGET STERK KONTRAST TIL DET GLANSBILDE SOM MANGE HAR OVER DET SOM SKJEDDE, OG FORTSATT SKJER I BROWNSVILLE ASEMBLY.

www.livifrihet.org
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-3-2004 kl 19:17


Jeg har (selvfølgelig) bestilt et eksemplar!

Jeg vil gi en "anmeldelse" av fimen så straks jeg får sett den!

Jeg har forøvrig den andre filmen de selger også, og kan si både ja, og nei til om den er bra.

Den er veldig bra, men så kommer det endel mer usæriøse ting som å spille lovsang baklengs, påstå at de sier enkelte ting i mumling, sakte film så man kan "bevise" at de gjør visse tegn med hendene og beskyldninger om å være knyttet til frimurerne fordi Benny Hinn hadde bilde av en passer og linjal lik den frimurerne har på en av sine bøker.

Men hvis man kutter vekk halve filmen er den veldig bra. Selv har jeg en god dokumentar om Benny Hinn som gikk på Svensk TV, som jeg skal ta over den dårlige delen med.

Etter det er filmen klar til utlån, men ikke før :-)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-3-2004 kl 19:57


Det var "den første" filmen til Liv i frihet, den filmen de selv har lagd som vekket meg for dette. Og jeg vil si at den er bra. Men til sitt formål. Jeg har ikke noe problem med å tro at man gjør "tegn" med hendene, men jeg tror det kan skje ubevist og at det dermed ikke beviser noe som helst. "Baklengsbudskap" tror jeg også at Djevelen skal få til å legge inn. Men dette blir som tilleggsindisier når man først har gransket lære og praksis. Filmens avslutningsdel er derfor slik jeg ser det lite brukbar i bibelgrupper ol. men grei som tillegsinsikt for "oss" som allerede er inne i tematikken. For selv om det var denne filmen som først vekket meg og gjorde at jeg har lest mere siden, så fikk denne siste delen meg nesten til å la være, den gjør at man som utenforstående blir veldig usikker på produsentens hensikt. Det blir rett og slett for overdrevent, og filmkvaliteten på denne delen av filmen er også dårlig. Nå kjenner jeg etterhvert litt til Joseph Wilting, så jeg tror ikke han har forfalsket noe som helst ved produksjonen, men måten denne siste delen er lagt opp så er jeg redd for at den i stor grad virker mot sin hensikt.

Når de nå tar inn og selger en film de selv ikke har lagd, så er det altså en av Joseph Chambers sine. Det er vell samme pinsepastor som også komenterer noe av klippene på filmen som vi selger/gir bort her.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-3-2004 kl 21:17


Jeg husker at han som hadde laget den første filmen til "liv i frihet" var en australer, men jeg husker ikke navnet.

Gjør du?

(det kan jo være han du snakker om.)

Når det gjelder filmer om trosbevegelsen så minns jeg foresten at jeg så en svensk side som het "sola scriptura" som solgte endel slike filmer.

Når det snakkes om "baklengsmaskering" så er jeg som ivrig fan av punk, hardcore og noe metal ganske lei av et slikt budskap og finner slik dokumentasjon for spekulativ.

Det skal alikevel nevnes at det på gracepano.com sies at mannen som har tydet og verifisert det som har blitt sagt under "mumlingen" har lydutstyr lik de mest proffesjonelle lydstudioene, og sier at det er det er det som det hevdes at blir sagt med 100% sikkerhet. Alikevel er det noe med det at hvis du fra før av vet hva noen påstår blir sagt så hører du det selv ganske lett også.

Det finnes ihvertfall mange totalt usæriøse sider om baklengsmaskering, som F. eks "Musikkens makt" der det har blitt gjort forsøk som viser at orginalopptaket faktisk har blitt tuklet med for å si det "musikkens makt" vil at den skal si.

Dvs. at hvis man spiller opptaket som går vanlig som de viser på MM baklengs gir det lyder som kan ligne på det de påstår. Men tar man en orginal-CD og gjør det samme så skjer det ikke.

Nå er ikke jeg luthersk, men hvis denne NLM-stasjonen hadde satset mer nasjonalt, og som et alternativ til annet kristen-TV så setter jeg igang promotering der jeg kan. Riktignok kjenner jeg ingen lutheranere, men evangelikale kan vel støtte lutheranere til tross for dåpen.

Lunde-forlag sjefen snakket jo om at han kunne tenke seg en TV-satsing, så vi får se.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-3-2004 kl 21:46


Får unnskylde min uvitenhet midt oppe i det hele. Trodde det var Joseph Wilting selv som hadde satt sammen filmen jeg. jaja... Joseph Wilting og kona er de som opprinnelig dannet stiftelsen Liv i Frihet etter at de brøt ut av Jehovas Vitner.

NLM har flere lokalradioer, og i og med at Rogaland er deres største krets så er det ikke så rart at det er her deres lokaltv ligger. Jeg vet at de har "luktet på" ett P5 samarbeid om å levere material, men nå fikk ikke P5 den FM konseskjonen, ellers så sender de i Stavanger en programserien "Vandring gjennom Bibelen" til P7 Kristen riksradio . P7 har igjen en avtale med www.radio2.no/ om å levere programmer når riksdekkende DAB sendinger starter. Jeg tror det har vert snakk om at f.eks. Nytt Liv Media skal levere til P7, men foreløbig er det motsatt, altså at de får programmer derifra. NLM er heller ikke med på eiersiden av P7. Resten av programmene lager Nytt Liv Media salv, eller de får fra Nordea Radiomisjon. TV programmene produserer de fult ut selv, men dette begrenser seg til to timers program en gang i uka tror jeg.

Dette ble en avsporing av tråden, beklager det. Men konklusjonen må vell bli at Kristen TV er ett bekrymringsfult kapittel og at Radio er tingen :D - Så tilbake til saken folkens :D Regner nesten med at Gunnar skaffer seg denne nye filmen så jeg kan se den hos ham :D




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 18-3-2004 kl 22:02


La meg først si at jeg er glad for at det er flere som vil utgi slike filmer med norsk teksting her i Norge.

Jeg har forøvrig orignalfilmen som Liv i Frihet hentet filmklippene til sin første film i fra, nemlig "Wolves Among The Sheep" laget av australieren Bill Koulaxizellis, som ble gitt ut fra Gods reddende ark i Holland.

Det er Bill Koulaxizellis som har med dette med baklengsmaskering osv, og er derfor ikke noe som Liv i Frihet selv har laget.

Jeg skrev forresten en e-post til Liv i Frihet mens Wilting ennå levde, hvor jeg delte mitt syn på filmen de hadde utgitt. Jeg limer inn en kopi av denne e-posten pluss svaret jeg fikk, i et eget innlegg nedenfor.

Det som gjør meg så fustrert er at så mange av de som utgir slike filmer og bøker, tar seg så utrolig godt betalt for det. Selv om jeg har forståelse for at det *kan* koste litt å produsere dem, og at man kanskje driver/er med i en organisasjon som trenger penger, så er jeg overbevist om at de i de fleste tilfeller er overpriset.

Særlig filmer som menigheter frivillig lager og utgir på egen hånd burde kun selges for produksjonskostnader og ikke et øre mer. Jeg snakker ikke om Liv i Frihet nå, men om alle de forskjellige menighetene/organisasjoner som lager, eller har laget filmer for å advare oss mot vranglære.

Flere ganger når jeg leter etter filmmateriale rundt om i verden, og finner noe som virker interesant, så griper jeg meg selv i å fundere på om det er pengene, eller det å spre budkapet som er det viktigste for dem?

For intet har dere fått det, for intet skal dere gi det, sa Jesus til disiplene da han sendte dem ut..

Når de fleste slike filmer og bøker, ofte koster nesten like mye som en fullverdig nyutkommet verdslig spillefilm (rundt 150 kroner og oppover), så er det etter min mening noe fundamentalt galt en plass.

Dersom man i tillegg kjører streng copyright på filmene, og krever royalties for at man skal kunne videreselge filmen(e) for dem som står bak, så blir jeg ennå mer overbevist om at penger er viktigere enn det å forkynne et livsviktig budskap til folk.

Det var et lite hjertesukk fra meg :)

Guds fred folkens
Gunnar.



[Edited on 19-3-2004 by Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 18-3-2004 kl 22:06
E-post til Liv i Frihet


Datert: 22.10 2002

Hei.
 
Jeg heter Gunnar og tilhører Misjonsambandet i Trondheim. Jeg vil aller først få takke dere for innsatsen og arbeidet dere har lag ned i Guds rike, for å avsløre vranglære og forførelse blandt Guds menighet.
 
Jeg har studert temaet vranglære i flere måneder nå, hvor jeg blandt annet har sjekket mye mht Toronto/Pensacola, og hvor jeg også har lest boken "Herre hvem skal vi gå til".
 
For en liten stund siden fikk jeg CD'en "Torontobevegelsen, velsignelse eller forbannelse" som jeg bestilte i fra dere.
 
Både før jeg leste boken, og før jeg så videoen i fra dere, så var jeg overbevist i mitt hjerte om at det er en alvorlig forførelse på gang blandt kristenheten, hvor Toronto/Pensacola læren er en del av denne forførelsen. Jeg trengte derfor ikke å se videoen for min egen del for å bli overbevist, men kjøpte den først og fremst som et redskap, for å vise andre medkristne om alvoret/sannheten i det jeg har å si.
 
Om enn i mye mindre målestokk enn det Liv i Frihet gjør, så har jeg trang og nød, til å være med å advare kristne ledere, og kristne brødre i min by, om de samme ting som Liv i frihet advarer mot. Problemet mitt er at det er så mye stoff og ta av, og jeg er ikke så flink til å tale, som til å skrive, slik at mennesker forstår sammenhengen og alvoret i det jeg har å si. Derfor så ble jeg meget glad da muligheten til å kjøpe en video/cd, som forteller, og "beviser" det jeg har å si, dukket opp. Det aner meg hvor mye arbeid dere har lagt ned i få til denne videoen, og noe som jeg blandt annet, virkelig satte pris på, var det som J. Wilting sa i sitt foredrag, og det faktum at videoen var tekstet på norsk.
 
Dette er en vurdering av videoen som dere ikke har bedt om, og kanskje heller ikke ønsker. Selv om dere skulle være uenige med meg, og kanskje føle dere litt "tråkket på tærne", så håper jeg at denne kritikken kan være til hjelp og velsignelse for dere, i arbeidet videre framover. Dere skal vite at det er fordi jeg ønsker å være med å advare mennesker mot vranglære, at jeg skriver denne mailen til dere, med et håp om at den kan hjelpe dere litt videre. Om dere skulle se ting annerledes enn det jeg gjør, så har jeg likevel det håp om at dette kan være med å sette i gang noen tanker hos dere.
 
Første gang jeg så videoen, så opplevde jeg det som en veldig bekreftelse på ting jeg allerede visste i fra før. For meg som allerede var overbevist, ut i fra andre kilder enn Liv i frihet, om det som er galt blandt mange såkalte kristne ledere, så var det vel ingenting i videoen som overrasket meg noe særlig, selv om jeg (igjen) ble veldig bedrøvet. Det er ingen tvil i mit hjerte om at Kenneth Hagin, Benny Hinn, m. fl. driver med vranglære og fører Guds folk på avveier. Etter å ha sett videoen flere ganger, og etter å ha vist den til kristne brødre som ikke tidligere har oppdaget/sett noe galt mht Toronto/Pensacola forkynnelsen i fra før, så har jeg alikevel gjort meg noen tanker, fått tilbakemeldinger, og stilt meg en del spørsmål som jeg ønsker å dele med dere. Jeg beklager at dette blir en ganske lang mail, men det er vanskelig for meg å gjøre dette kort, og samtidig greie å få tatt opp de tingene som ligger meg på hjertet.  
 
For det første: Utangspunktet for alle kristne som kommer bort i temaet vranglære for første gang, og da særlig påstått vranglære i fra kjente (og kjære) skikkelser som Beny Hinn og Kenneth Hagin, er at tvilen alltid skal komme tiltalte til gode. Dette er jo en sunn og god kristen holdning som bør roses,  i og med at usanne rykter og bakvaskelser av sunne kristne brødre/predkanter kan forekomme, og fordi vi er kalt til å tale vel om andre mennesker. Dette er et utgangspunkt som vi ikke må glemme, når vi skal prøve å overbevise andre om ting som vi selv har sett, men som de andre ikke har sett selv enda.
 
Det jeg har oppdaget etter å ha vist videoen til andre, er at før man er villig til å godta påstandene og "bevisene" som videoen hevder å vise, så prøver man som gode kristne, å  finne ut om bevisføringen holder mål eller ikke, og å finne ut om det er rom for tvil som kan komme "tiltalte" til gode. Det er klart at når man kaller mennesker, som går for å være kristne, for satanister, så holder det ikke med kun en egen sterk overbevisning om at det er slik, man må også kunne legge fram soleklare bevis, hvor det ikke er rom for tvil. Det er jo slik at om man f.eks ser på en helt perfekt og fin bil, men som  har en bulk foran, så blir man ofte mye mer opphengt i, og opptatt av bulken, enn i resten av bilen. På samme måte så er det slik at om man kan finne åpenbare svakheter i bevisføringen som man fører i mot "kristne" ledere, så blir man mye ofte mye mer opphengt i dette, enn i det budskapet som man faktisk prøver å formidle!
 
I begynnelsen av videoen, hvor Kenneth Hagin "betjener" mennesker, og hvor blant andre Benny Hinn og Copeland kommer med en del hårreisende uttalelser, ("Dra til helvete". "Jeg ønsker jeg kunne skyte deg med maskingevær". "Barna dine vil lide"...osv..), så begynner øynene å bli åpnet for den som ser på, og de begynner å spørre seg selv, om det virkelig er sant det de ser, og om de virkelig hører rett? Sjokket blir for noen av tilskuerne(av videoen) ganske stort. Dette er helt nytt for dem, og de har aldri forestilt seg at f.eks Benny Hinn var "sånn"! 
 
Så kommer sekvenser hvor Hinn m. fl. gjør satan tegnet, tilskuerne(av videoen) får da virkelig noe å tenke på, men henger fortsatt noenlunde med. Om det er tvil rundt dette, så er det i hvertfall noe man kan se med egne øyne, og ta stilling til selv. 
 
Innimellom alt dette prøver videoen å bevise at Hinn/Copeland m.flere tilber/påkaller Satan på møtene. Noen av tilskuerne(av videoen) begynner nå å få store problemer med å akseptere det som komentatoren hevder, og da særlig fordi kvaliteten på opptakene er så altfor dårlig. Det er svært vanskelig å avgjøre med 100% sikkerhet at de (Hinn og co) faktisk sier det som komentatoren hevder at de sier. Selv om sekvensene blir spilt flere ganger, og også med redusert hastighet, så er det noe som heter at "man hører det man gjerne vil høre". F,eks: Det som "opplagt" er ordet "Satan" for en tilskuer av videoen, er like opplagt ordet "isn't it" for en annen. I andre tilfeller så er det INGEN som greier å høre, at det blir sagt det som komentatoren hevder blir sagt! I andre tilfeller så synes man nok at man kan kjenne igjen noen av ordene, men bare ETTER at komentatoren har fortalt deg hva det er du skal høre!
 
Nå begynner for alvor tvilen å melde seg for tilskuerne av videoen, og man begynner å spørre seg selv om ikke den Australske komentatoren (og Wilting) "smører litt vel tykt på... Man begynner å bli mer opptatt av spørsmålet av "sa de eller sa de ikke...?" enn om Benny Hinn og Hagin er vranglærere eller ikke. Man begynner å tvile på seriøsiteten over hele videoen, og som nevnt ovenfor så skal man la tvilen komme "tiltalte" (Hinn, Hagin og co) tilgode.
 
Så kommer sekvensen som omhandler musikk og lovsang. Der begynner folk for alvor å "dette av lasset". Det første problemet er igjen kvaliteten på lyden, som gjør at det som komentatoren hevder blir sunget baklengs, blir et stort tvilsspørsmål for tilhørerne. Igjen er det så vanskelig å avgjøre om det blir sagt, det som komentatore hevder blir sagt.  Det andre problemet er at temaet "baklengs satanistiske budskap i musikk" i seg selv er så nytt og ukjent for mange, at man ikke greier å forholde seg til det der og da. Man skal jo i denne videoen forholde seg til ganske mange emner på en gang, og kanskje til og med måtte revurdere hele sitt forhold til Hinn/Hagin/Toronto/Pensacola, ja til og med sin egen tro, og alt dette samtidig! 
 
Resultatet er at folk som i utgangspunktet (I begynnelsen av videoen) kanskje var i ferd med å la seg overbevise om den forførelse og vranglære som Wilting snakker om, til slutt tar avstand fra hele videoen, og innholdet, pga av all tvil, og usikkerhet om sannhetsgestalten, som blir sådd underveis.
 
Selv om jeg personlig ikke har noe problem med å tro at det forekommer baklengs budskap med satanistisk innhold på noen av  disse møtene, så har jeg allikevel valgt å redigere bort hele denne sekvensen på mitt eget ekesmplar, før jeg viser videoen til andre kristne. Jeg kommer tilbake til dette litt senere i mailen.
 
I tillegg det som er nevnt ovenfor, så har jeg også fått en tilbakemelding på Toronto videoen, som går på at en del av det klippene er så korte, at det er vanskelig/umulig å fatte samenhengen ting blir sagt eller gjort i. Dette kan selvfølgelig være gjort for å "spare plass", men det kan bidra til å skape mistanke om manipulering av fakta, og at ting er blitt tatt ut av sin sammenheng. (Et hypotetisk eksempel: Jeg filmer Wilting som sier til menigheten: "Du krenker Gud om du sier til noen: dra til helvete"  Etterpå så klipper jeg filmen slik at tilskuerene av filmen bare hører Wilting si: "dra til helvete";)
 
Noen har også reagert på usynkoniseringen mellom lyd og bilde. Selv om det blir tekstet på forhånd, om at dette er pga datautstyret som klippene er satt sammen med, så kan det fort skape mistanke om at lydsnutter er endret eller lagt til på diverse filmklipp etterpå. I dag kan man jo på hvilken som helst moderne PC, redigere lyd/film slik man selv måtte ønske, og når det i tillegg blir usynkronisert, så blir det så og si umulig å "lese av leppene" om det faktisk blir sagt av personen(e) som filmes, det som man hører.
 
Jeg er klar over at dere ikke er et profesjonelt filmselskap, og er ganske imponert over hva dere har fått til på denne videoen. Nå er det allikevel slik, at folk i er dag vant til veldig god kvalitet på lyd og film, og blir fort skeptiske til (i deres øyne)amatørmessige opptak, med dårlig lyd og bilde. Når man skal bevise noe så alvorlig som vranglære, ved hjelp av film og lyd, så må det gå an, på egen hånd,  å tydelig se og høre det som man ønsker å bevise. Er det rom for tvil og usikkerhet, så er det nemlig ikke lenger et bevis, men kun en påstand!
 
Som nevnt ovenfor så har jeg tatt meg den frihet å redigere videoen deres, og har blant annet fjernet helt sekvensen om musikk. Slik som jeg ser det, så er nemlig deler av videoen uegnet for mennesker som i utgangspunktet ikke har hørt om Toronto/Pensacola vranglæren tidligere. Personlig så tror jeg på det som videoen hevder, at Hinn og Co tilber Satan på møtene, og at musikken er influert av onde åndskrefter, som kan avsløres om man spiller sangene baklengs. Poenget mitt er ikke om det er sant eller ikke, for det tror jeg nemlig at det er. Spørsmålet er heller ikke om det vekker annstøt eller ikke, men om det kan framlegges på en troverdig måte, tydelig for tilskueren (av videoen) selv.
 
Både Hinn og Copeland f.eks forkynner (og skriver) vranglære så tydelig, at om man kun peker på dette, så er det mer enn nok for å forstå alvoret i det som foregår. De filmklipp hvor de forkynner de ugudeligste ting, høyt, direkte og tydelig for alle, er jo mer enn ille nok i seg selv. For å få åpnet øynene til mennesker så har vi mer enn nok stoff og ta av, av alt det som de ikke gjør i det skjulte, men i det åpenbare! (F.eks Satantegnet, uttalelsen om å skyte motstandere med maskingevær, barna dine skal lide osv...)
 
For å prøve å forklare hva jeg mener:
Hvis jeg kan bevise for alle, uten noen rom for tvil, at du har stjålet 100.000,- i fra menigheten, så er det fastslått for alle at du er en tyv. Om jeg da greier å bevise at du i tillegg har stjålet 50.000,- til, eller ikke, så vil det uansett ikke forandre det åpenbare faktum, at du er en tyv. 
 
Poenget mitt er: Greier vi å vise til andre kristne, at Benny Hinn, Kenneth Hagin og deres like, farer med vranglære og forførelse, slik at våre kristne brødre tar avstand i fra dem, og deres lære, så er det ikke så viktig, å få dem til å få dem til å forstå, eller se, alle sider og aspekter ved deres ondskap. (som f.eks baklengs budskap i lovsangen deres)

 
Sier jeg da, at jeg ønsker at dere skal skjule det faktum at de tilber Satan på møtene, eller dette med baklengs satanistiske budskap i musikken? Nei, langt i fra! Mitt utgangspunkt er at jeg oppfatter videoen(e) som et forsøk på å advare mennesker, som ikke allerede har innsett faren. Det er med dette for øyet, at jeg mener at Videoen(e) må være uvedtydige, og klokkeklare i sitt budskap. Slik jeg ser det, så er derfor Torontovideoen, slik den er nå, uegnet for mennesker som ikke allerede har innblikk i sannheten om Toronto og Pensacola, og det var vel ikke meningen?
 
Så spørsmålene man må stille seg blir: Hvem er videoen laget for, og hva er hensikten med den? Virker den slik den var tiltenkt, og når den de mennesker den er laget for...?
 
Til slutt så vil jeg ta meg den frihet å komme med noen ønsker, og forslag, til hvordan jeg tror at videoen kunne vært laget litt bedre:
 
Jeg mener at alt det som Wilting sier er riktig og kjempeflott. Jeg synes ikke at noe av det som han sier på videoen bør kuttes vekk. Alikevel så blir det så veldig langt. Enten man ser det før eller etter filmklippene i fra Toronto/Pensacola, så blir det litt langdrygt. Jeg savnet at man innimellom kunne vise noen filmklipp (hvis de finnes) med eksempler over det han snakket om. 
 
En som så filmen sammen med meg, mente også at bibelteksten kom litt vel tidlig opp på skjermen av og til. Han begynte å lese det som sto der, og gikk derfor glipp av hva Wilting sa i mellomtiden før Wilting faktisk leste teksten i fra bibelen.
 
Selv om det finnes mye "live" video i fra møter med Benny Hinn, Kenneth Hagin osv, så savnet jeg en seksjon hvor Wilting kunne tatt for seg en del av vranglæren som de har utgitt på bøker her i Norge (og som er oversatt til Norsk). Folk trenger nemlig (etter min mening) å få avslørt den falske læren, like mye som de falske personene. (Eks på hvordan det kan gjøres:  I Boken "God Morgen Hellig Ånd" på side 23 sier Benny Hinn slik og slik, men i Guds ord så står det sånn og sånn...) Veldig mye av Hinn og Hagins lære spres nemlig her i Norge, også av folk som ikke leser Hagin og Hinn. For de vet ikke at det kommer i fra dem, eller at det er løgn det de lærer.
 
Det var alt jeg hadde på hjertet for denne gang. Jeg håper at dere tålte litt konstruktiv kritikk i fra meg. Husk at det viktigste er ikke at dere skriver et svar til meg på denne mailen, men at dere har (forhåpentligvis) fått litt å tenke på.
 
Guds fred.
 
Vennlig hilsen
Gunnar


*********************************

Svar på e-posten ovenfor, fra Jon Tore Lie, datert 24.10 2002.

Hei Gunnar, og takk for mail!
Siden du hadde mange kommentarer om videoen, sendte jeg den til ham som produserer dem. Hans svar følger under.
Ellers takk for den støtte du gir oss. Og må Gud velsigne ditt arbeid med å advare mennesker mot (det jeg tror er den lovløse i 2.Tess 2.) Trosbevegelsen.
Da jeg fikk tilsendt disse videoene som satan tilbedelsen er hentet fra sov jeg nesten ikke på flere netter. Jeg var selv med i UIO og var meget positiv til Trosb. og Toronto som var meget "inn" i Bergen. Jeg hadde etter hvert blitt litt skeptisk pga. forskjellige ting, men trodde det kun var min egen hardhet, og uforstand som gjorde at jeg var skeptisk. Ledere forsikret oss jo om at de hadde prøvd dette og funnet ut at det var fra Gud. Så så jeg dette hvor våre klipp er hentet fra. Jeg fikk sjokk, og takket Gud for det jeg fikk se. Det var etter at jeg på et Toronto-møte med Randy Clark hadde hørt en stemme si i mitt indre at dette ikke var fra Gud. (En subjektiv opplevelse som ikke beviser noe som helst.) Personlig tror jeg at hypnose og forventning også er momenter som spiller en stor rolle på disse møtene.
De fleste klippene er tatt fra 3 kasetter med tilsammen ca 7 timer av dokumentasjon av forskjellig slag. Noe er bra og noe er mindre bra. Noe tror jeg er direkte feil. Men totalt er det ikke til å ta feil av. Bakgrunnen for at han laget disse filmene var at han oppdaget at i denne såkalte tungetale var det ord som en pastor ikke skulle uttale. Han laget noe av dette og straks begynte det å strømme inn materiale fra andre over hele verden som hadde hørt det samme. Sist jeg snakket med ham var han i gang med å lage mer og bedre dokumentasjon ut av dette. Men av en eller annen grunn er han nå sporløst borte! Jeg har prøvd på alle måter å oppspore ham, men det er helt umulig. Navnet hans er så vanskelig og spesielt at han ikke kan forveksles med andre; Bill Koulaxizellis.
På nettet mener noen at han er tatt av dage, men dette er kun en teori. Tatt i betraktning B. Hinns trusler er det vel ikke så usansynlig heller....
Vi har mange forskjellige kasetter om TRosb. Noen av Joseph Chambers som er en pinsepastor. Disse fokuserer mest på læresetninger og kan anbefales. De kan bestilles på www.pawcreek.org
Jeg tror nok at alle som har sett disse videoene har fått noe å tenke på. Noen vil nok si at dette ikke holder osv, men jeg tror at det er sådd noe i deres hjerter som de tar med seg i møte med ny og fremmed forkynnelse.
Det er meget prisverdig at du viser dette for andre. Du utsetter deg jo for mange belastninger som du sikkert har merket. Jeg tror det er viktig at man har den holdning at det er det enkelte menneske som har ansvar for at man har alle ting rett i forhold til Gud.
Vi skal ikke dømme mennesker enten de er i TB eller ikke. Ikke alle er forført tror jeg.
Beklager at dette bllir litt usammenhengende, men jeg må svare på flere mail før 12.00. Det er godt å få slike tilbakemeldinger som du gir, så ikke vi fristes til å bli skråsikre og sekteriske i det vi driver med!
Gud velsigne deg! Vennlig hilsen Jon Tore Lie  


*******************************




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-3-2004 kl 01:19


:o Så denne Bill Koulaxizellis er rett og slett "borte" ?:o



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Thomas
Seniormedlem
***




Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 20-3-2004 kl 00:06


Minner litt om meg med å være ydmyk når du taler til noen :)

Men var god konstruktiv kritikk du gav dem. Må kjøpe filmen selv og se den. Men som sagt nåtildags med internett burde jo dem også legge den ut på nett sånn at en kan laste den ned eller kanskje legge den ut på peer to peer programmer. Da blir jo det egentlig gratis. Eneste er jo seff det det kreves for å lage filmen men de kunne jo ha lagt frem en donasjons konto for å fylle det.

Enten er Bill Koulaxizellis en fiktiv person eller så begynner ting å bli veldig skremmende :o. Men uansett som lydige tjenere skal vi stå imot det onde til siste slutt uansett hvordan det blir.




(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2004 kl 02:39


Fra Per til Per ? Skal ikke Knut, Kari, Trusl, Jens, Siri, Olivia og alle de andre få se filmen de da? :( :P - ( nok ett innslag av dårlig humor... dere får se i nåde til meg .)



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2004 kl 06:43
Baklengs salto og andre sidesprang.


Sitat:
Originally posted by Larss
Når det snakkes om "baklengsmaskering" så er jeg som ivrig fan av punk, hardcore og noe metal ganske lei av et slikt budskap og finner slik dokumentasjon for spekulativ.

Den første som begynte med slik baklengsmaskering var Led Zeppelin. Mannen til min mor var en Led Zeppelin fan. Han fikk høre om disse baklengs ryktene. Dette var på den tiden da CD-plater var ukjent, Kasetter var nytt, og Gramofonplater var det lagringsmedium for audio som var teknisk overlegen i lyd. (LP-platene er faktisk best enda i dag, men det er en annen diskusjon.)

Hvertfal, han gikk hjem og satte på en av de platene som ryktene handlet om, og satte på spilleren og spilte av ca der det skulle være. Når han kom til det omtalte stedet på platen, stanset han platespilleren, satte fingeren på platen, og snurra plata baklengs.

Da hørte han faktisk med egne ører at det stemte. Den dagen Knuste han Alle Zeppelin platene han hadde. Han har siden aldri rørt musikken til Led Zeppelin.

Sitat:
Det skal alikevel nevnes at det på gracepano.com sies at mannen som har tydet og verifisert det som har blitt sagt under "mumlingen" har lydutstyr lik de mest proffesjonelle lydstudioene, og sier at det er det er det som det hevdes at blir sagt med 100% sikkerhet.
Jeg har slikt utstyr her hjemme. Jeg kjørte de delene på den "Liv i frihet" videoen (den første) inn på Pc'en. Spilte inn både den delen som gikk forlengs og baklengs, for å dobbeltsjekke. Jeg spilte av begge sekvensene begge veier (for og baklengs), og de er identiske. (Gunnar var forøvrig her da jeg gjorde dette.)

Sitat:
Alikevel er det noe med det at hvis du fra før av vet hva noen påstår blir sagt så hører du det selv ganske lett også.

Det er jeg helt enig i. Det er en ting å si at ett opptak har ett skjult baklengsbudskap. Noe ganske annet er det å beskrive i detalj hva man skal lytte etter og på hvilke steder. man kunne f.eks nøyd seg med å si noe slikt som "Hva hører dere her?".

Sitat:
Det finnes ihvertfall mange totalt usæriøse sider om baklengsmaskering, som F. eks "Musikkens makt" der det har blitt gjort forsøk som viser at orginalopptaket faktisk har blitt tuklet med for å si det "musikkens makt" vil at den skal si.

Dvs. at hvis man spiller opptaket som går vanlig som de viser på MM baklengs gir det lyder som kan ligne på det de påstår. Men tar man en orginal-CD og gjør det samme så skjer det ikke.

Har du dokumentasjon på dette? I så tilfelle vil jeg gjerne se den.


Vi kan ikke påstå ting om andre, slik du nå gjør om "Musikkens makt" uten å vise til dokumentasjon. Da gjør vi det selv, det vi beskylder andre for å gjøre.




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2004 kl 06:46


Sitat:
Originally posted by Kristnerd
Fra Per til Per ? Skal ikke Knut, Kari, Trusl, Jens, Siri, Olivia og alle de andre få se filmen de da?

So they can sladre to Benny Hinn?

Think you little about :D




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2004 kl 10:14


Thomas:

Det er vel mer sansynlig at Bill Koulaxizellis døde av veldig vanlige årsaker. Da vil man vanligvis ikke høre eller lese noe om det på nettet.

Ellers så er jo Australias Gule Sider en ide. Mannen her kan jo også ha blitt paranoid og gått under jorden eller no'

Som en som tidligere leflet med konspirasjonsteorier som F. eks Illuminati har jeg kommet til den konklusjon at ting gjerne har skjedd på den mest "rasjonelle" måten.

Hadde han blitt drept eller bortført ville man utvilsomt sansynligvis kunnet lese om det i nasjonale australske medier. (eller er det bare jeg som innbilller meg at fyren er australer?)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Thomas
Seniormedlem
***




Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 20-3-2004 kl 17:44


Hehe det er mye som kan ha skjedd Larss.
Kan jo være at han snublet inn i en tidsmaskin og ramlet fremover i tid. Sånn
at han plutselig dukker opp igjen fra
ingensteder.

En skal jo ikke tenke det verste heletiden :)
Han er sikkert og soler seg på bahamas.

Men jeg leser desverre ikke Australske Aviser så jeg aner ikke :)




(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Larss
Juniorveteran
****




Innlegg: 437
Registrert: 9-8-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-3-2004 kl 22:37


Thomas:

Jeg tenkte først og fremst på den første teorien :-)

Det jeg mente med å si at det ville stått i Australske medier er at da kunne man sansynligvis funnet det ved et søk via internett.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen