Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  ..  4    6  
Forfatter: Tittel: Protestantismen forstummet?
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-3-2018 kl 14:49


Oppstandelsesdagen er rett og slett den kristne sabbat.

En barmhjertighetsdag der man holder budet med hjerte

og etter intensjon mer enn etter stivbeint bokstavtro.

Kan det sies bedre?

:)

[Redigert den 31-3-2018 kl 14:53 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-3-2018 kl 18:12


Jeg tror egentlig du kverulerer, med det formål å få mennesker til å gi opp og med det miste Skaperen av syne. Samtidig har jeg vanskelig for å tro at du er så ond.., eller så lettlurt at du virkelig tror på det du sier.

Så dårlig er det vanskelig å tro om folk.

Betingelser som må oppfylles i Guds ord om du har rett.

1. Gud må selv ha gått offentlig ut og sagt at krukken med manna, Aarons stav og Guds moralske bud lagt inne i Paktens Ark må og skal delvis endres.
2. Det sammen med å si rett ut at det Hans profeter tidligere har sagt om Hans ord er kun gyldig om det samstemmer, med nettopp innholdet i Paktens Ark bortfaller.
3. Alle profetier omkring Satans plan som omhandler lovløse Antikrist på Guds trone bortfaller fordi det er nettopp det som skjer.


Punkt 1 og 2 må til fordi en ny pakt kan ikke komme uten at den stemmer med Paktens arks innhold, Gud garanterer uten unntak at om det ikke stemmer så er det fra Satan med formål å bedra mennesker til avgrunnens mørkeste hull. Jesus sa at det står skrevet og gana, vet du? Det står skrevet.

Punkt 3 må til fordi antikrist plan er å endre Guds bud så vi skal tro vi tilber Gud men i realiteten Antikrist. Advarslene om at Satan også bedrar via Ånd om Guds ord må også fjernes fordi det er slik Satan får mennesker til å ikke tro Guds ord men heller hans ånd.


Den eneste årsaken til at kristne i dag holder søndagen som hellig istedet for Sabbaten som helligdagen er aksepten for den Katolskes Kirkes kravom at Simon Peter var den første pave.

At Simon Peter ble gittmakt over himmelriket, dødsriket og her nede hvor alt Paven sier i excatedra må alle bøye seg for, inklusive Gud Skaperen.
Og Paven har endret det fjerde bud slik at dagen kan endres, han har også fjernet det andre bud i sin helhet så man kan tilbe Jomfru Maria, rosenkrans, bilder, statuer og mye annet i Marias navn mm flere. Alt etterhva du selvønsker under pavens velsignelse selvsagt. Uten det, ingen frelse.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-3-2018 kl 18:50


Mye som kan skje i tusenårsriket vet du, det er ikke som andre riker :cool2:


Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-3-2018 kl 19:31


? Det er ikke noe tusenårsrike gana men det er tusen år i himmelen etter Jesus andre komme hvor alle som ikke tror dør og alle som tror blir med opp sammen med de som døde i troen på Jesus.

Der oppe, under de tusen år vet vi jo hva som skjer om vi kjenner tjenesten i den gamle pakt og profetenes ord.


1 Pet 1,10-12 Om denne frelse var det profetene gransket og ransaket, de som spådde om den nåde som I skulde få, idet de ransaket hvilken eller hvad slags tid Kristi Ånd, som var i dem, viste frem til når han forut vidnet om Kristi lidelser og om herligheten derefter; for det blev dem åpenbaret at de ikke tjente sig selv, men oss, med dette som nu er blitt kunngjort ved dem som har forkynt eder evangeliet ved den Hellige Ånd, som blev sendt fra himmelen - dette som englene attrår å skue inn i.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-3-2018 kl 19:52


Ok, men da får vi holde oss til det kristne gudsriket, mye som kan skje der også.

Tror ikke man kommer så langt med Arons stav og en krukke med manna der nei.

For ikke å snakke om Paktens Ark...

Det kommer det som kommer og ellers så vet vi vel ikke så mye...

Eller?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-4-2018 kl 01:25


Aarons stav og krukken er der i for at vi ike skal glemme feilgrepene som ble gjort, så vi ikke gjør de igejn.. .

Guds ord er gitt såvi skal vite hva vi tror på, altså kjenne og ha kunnskap om.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-4-2018 kl 13:42


OK, men det er jo greit, sikkert mye av de samme feilene som går igjen i dag ja.

Mange støtter for eksempel i dag Bileams vei like så sikkert som de gjorde det i gammel tid.

Så vi trenger nok noen påminnelser ja.

Hva var det krukka og staven skulle minne oss om sa du?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-4-2018 kl 22:30


2 Mos 16,32 Og Moses sa: Således har Herren befalt: Fyll en omer av det og gjem det for eders efterkommere, så de kan se det brød jeg gav eder å ete i ørkenen da jeg førte eder ut av Egyptens land.

5 Mos 8,2-3 Og du skal komme i hu hele den vei Herren din Gud har ført dig på i disse firti år i ørkenen for å ydmyke dig og prøve dig og for å kjenne hvad som var i ditt hjerte, om du vilde ta vare på hans bud eller ikke. 3 Og han ydmyket dig og lot dig hungre, og han gav dig manna å ete, en mat som hverken du eller dine fedre kjente, fordi han vilde la dig vite at mennesket ikke lever av brød alene, men at mennesket lever av hvert ord som går ut av Herrens munn.

5 Mos 8,5-6 Så forstå da i ditt hjerte at likesom en mann optukter sin sønn, således optuktet Herren din Gud dig, 6 og hold Herrens, din Guds bud, så du vandrer på hans veier og frykter ham!


4 Mos 15,29-35 For den innfødte blandt Israels barn og for den fremmede som holder til hos dem, skal det være én lov; den gjelder for eder alle når nogen gjør noget av vanvare. 30 Men den som gjør noget med opløftet hånd*, enten det er en innfødt eller en fremmed, han håner Herren, og han skal utryddes av sitt folk;
<* av tross, med vitende og vilje.> 31 for han har ringeaktet Herrens ord og brutt hans bud. Den mann skal utryddes, han skal lide for sin misgjerning. 32 Mens Israels barn var i ørkenen, traff de på en mann som sanket ved på sabbatsdagen. 33 Og de som traff på ham da han sanket ved, førte ham frem for Moses og Aron og for hele menigheten. 34 Og de satte ham fast; for det var ikke gitt dem noget bud om hvad der skulde gjøres med ham. 35 Da sa Herren til Moses: Mannen skal late livet, hele menigheten skal stene ham utenfor leiren.

4 Mos 15,39-40 Sådanne dusker skal I ha, forat I, når I ser på dem, skal komme i hu alle Herrens bud og holde dem og ikke fare hit og dit efter eders hjerte og efter eders øine, som lokker eder til utroskap 40 – forat I skal komme i hu alle mine bud og holde dem og være hellige for eders Gud.

4 Mos 16,1-7 Korah, en sønn av Jishar, sønn av Kahat, Levis sønn, og Datan og Abiram, sønner av Eliab, og On, en sønn av Pelet, av Rubens ætt, tok en flokk med sig. 2 De trådte fram for Moses, og sammen med dem to hundre og femti menn av Israels barn, høvdinger i menigheten, utkåret til medlemmer av folkerådet, aktede menn. 3 De flokket sig sammen mot Moses og Aron og sa til dem: Nu får det være nok! Hele menigheten er hellig, alle sammen, og Herren er midt iblandt dem; hvorfor ophøier I eder da over Herrens menighet? 4 Da Moses hørte disse ord, falt han på sitt ansikt. 5 Og han talte til Korah og hele hans flokk og sa: Imorgen skal Herren åpenbare hvem som tilhører ham, og hvem som er hellig, så han lar ham komme nær til sig; og den som han utvelger, ham vil han la komme nær til sig. 6 Gjør nu dette: Ta eder ildkar, både Korah og hele hans flokk, 7 og ha ild i dem og legg røkelse på dem for Herrens åsyn imorgen, og den mann som Herren utvelger, han skal være den hellige. Det får nu være nok, I Levis barn!

4 Mos 16,28-38 Og Moses sa: Derpå skal I kjenne at det er Herren som har sendt mig til å gjøre alle disse gjerninger, og at det ikke er av egen drift jeg gjør det: 29 Dersom disse folk dør på samme måte som alle andre mennesker, eller de hjemsøkes på samme måte som alle andre mennesker, da har Herren ikke sendt mig; 30 men dersom Herren gjør noget som ikke før er hendt – dersom jorden lukker op sin munn og sluker dem og alle deres, så de farer levende ned i dødsriket, da vet I at disse menn har foraktet Herren. 31 Med det samme han hadde endt denne tale, da revnet jorden under dem; 32 jorden lukket op sin munn og slukte dem og deres boliger og alle de folk som hørte Korah til, og alt det de eide, 33 og de fór levende ned i dødsriket med alle sine; jorden skjulte dem, og de omkom og blev utryddet av menigheten. 34 Og hele Israel som stod rundt omkring dem, rømte da de hørte deres skrik; de sa: Jorden kunde sluke oss og. 35 Og det fór ild ut fra Herren og fortærte de to hundre og femti menn som hadde båret frem røkelsen. 36 Da talte Herren til Moses og sa: 37 Si til Eleasar, Arons sønn, presten, at han skal ta ildkarene ut av branden, men sprede glørne langt bort! For de er hellige, 38 de ildkar som tilhørte disse menn som ved sin synd har forbrutt sitt liv; der skal gjøres tynne plater av dem til å klæ alteret med, for de bar dem frem for Herrens åsyn, og derfor er de hellige; og de skal være til et tegn for Israels barn.

4 Mos 16,49 Men det var fjorten tusen og syv hundre mann som døde under hjemsøkelsen, foruten dem som døde for Korahs skyld.

4 Mos 17,10 Og Herren sa til Moses: Bær Arons stav inn igjen foran vidnesbyrdet for å gjemmes som et tegn for de gjenstridige; og du skal gjøre ende på deres knurr, så jeg slipper å høre på det; ellers skal de dø.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-4-2018 kl 17:31


Jepp, "et tegn for de gjenstridige", 4. Mos 16 har jeg studert en del og der handler det om

hvordan det kan gå når man setter seg opp mot Guds utvalgte ledere.

Det er altså ikke et kampskrift verken der eller andre steder for en videreføring av jødenes loviske sabbatsforståelse.

Tvert imot, jorden revnet og slukte opprørerne, regner med at det kan skje også i dag.



[Redigert den 2-4-2018 kl 17:52 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-4-2018 kl 19:34


Sitat: skrevet av gana  
Jepp, "et tegn for de gjenstridige", 4. Mos 16 har jeg studert en del og der handler det om hvordan det kan gå når man setter seg opp mot Guds utvalgte ledere.


Du har fokus på menneskelige ledere, de gjorde Guds vilje, de gjenstridige er de som ikke gjør Guds vilje men går egne veier på tross av Guds ord, skriftlig som muntlig.
Med andre ord de som står Guds bud i mot og forsøker å komme inn med fremmed ånd/ ild.

Om vi ser på krukken med Manna så er den lagt inne i paktens ark for at:

"for å ydmyke dig og prøve dig og for å kjenne hvad som var i ditt hjerte, om du vilde ta vare på hans bud eller ikke. 3 Og han ydmyket dig og lot dig hungre, og han gav dig manna å ete, en mat som hverken du eller dine fedre kjente, fordi han vilde la dig vite at mennesket ikke lever av brød alene, men at mennesket lever av hvert ord som går ut av Herrens munn."

Denne hendelsen kommer etter at de allerede har sviktet med gullkalven.



Sitat:
Det er altså ikke et kampskrift verken der eller andre steder for en videreføring av jødenes loviske sabbatsforståelse.


Selvfølgelig ikke, det er her ingen andre enn du som tror at det er det som gjelder der. De trodde heller ikke det du tror, lurer på når du kommer til å fatte det?



Sitat:
Tvert imot, jorden revnet og slukte opprørerne, regner med at det kan skje også i dag.


Fremmed ild/ ånd har bare en vei og det er ned i avgrunnen.

" de farer levende ned i dødsriket, da vet I at disse menn har foraktet Herren.


Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-4-2018 kl 19:51


Nei i 4. Mos 16 handler det vel ikke så mye om bud. Det var vel
heller det at disse opprørerne ville ha den den lederposisjon
som Moses hadde.

Krukka og staven kan minne oss om noe der ja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-4-2018 kl 20:40


Kjære gana, hva er foranledningen til at de:

"3 De flokket sig sammen mot Moses og Aron og sa til dem:

Nu får det være nok!

Hele menigheten er hellig, alle sammen, og Herren er midt iblandt dem; hvorfor ophøier I eder da over Herrens menighet? "



De gjør krav på at de er likestilte selv om de ikke holder Guds bud men egne bud på veien og kommer inn senere med fremmed ild (altså frememd ånd inn i det hellige og gjør krav).

Det samme skjer i dag når man ikke holder Guds bud, men egne bud og sier de er like hellige som de som følger Jesus. Du må lese alt, se etter hvorfor ting skjer. Ikke bare ta tekst ut av sin kontekst og bruke det til eget formål, for det er nettopp det Korah og du nå gjør.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-4-2018 kl 01:06


Sitat: skrevet av LeifG  
De gjør krav på at de er likestilte selv om de ikke holder Guds bud


Vel, det ble jo gjort offer for HELE menighetens synder.

Det var ingen som var feilfri.

Problemet her var at det var noen syndere som gjorde
den tilleggs-synd at de gjorde opprør mot den
Herren hadde satt til å lede dem.

Moses var vel blant de første til å
innrømme sine feil, antagelig
derfor han var leder.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-4-2018 kl 14:21


Gana, i all tro og i all alvorlighet bør vi går frem i tro.

Les 2. mosebok 15 og du vil se og forstå at dette er etter at de er kommet ut av Egypt, etter at de har opplevd store undere og blitt reddet fra Faraos hær. De er på vei inn i det lovede land og på den veien blir de.., som også vi blir, prøvd.

2 Mos 15,23-25 Så kom de til Mara; men de kunde ikke drikke vannet i Mara fordi det var beskt; derfor blev stedet kalt Mara*.
<* beskhet.> 24 Da knurret folket mot Moses og sa: Hvad skal vi drikke? 25 Og han ropte til Herren, og Herren viste ham et tre; det kastet han i vannet, og vannet blev godt. Der satte han dem lov og rett, og der prøvde han dem;

2 Mos 15,26 og han sa: Dersom du hører på Herren din Guds røst, og gjør det som er rett i hans øine, og gir akt på hans bud, og holder alle hans forskrifter, da vil jeg ikke legge på dig nogen av de sykdommer som jeg la på egypterne; for jeg er Herren, din læge.
2 Mos 16,1-6 Så brøt de op fra Elim, og den femtende dag i den annen måned efterat de hadde draget ut av Egyptens land, kom hele Israels barns menighet til ørkenen Sin, som ligger mellem Elim og Sinai. 2 Og hele Israels barns menighet knurret mot Moses og Aron i ørkenen. 3 Og Israels barn sa til dem: Å, om vi var død for Herrens hånd i Egyptens land da vi satt ved kjøttgrytene, og da vi åt brød til vi blev mette! For I har ført oss hit ut i ørkenen for å la hele denne store folkeskare dø av hunger. 4 Da sa Herren til Moses: Se, jeg vil la regne ned brød fra himmelen til eder, og folket skal gå ut og sanke for hver dag det de trenger; således vil jeg prøve dem, om de vil følge min lov eller ikke. 5 Og på den sjette dag skal de lage til det som de har hatt med hjem, og det skal være dobbelt så meget som det de ellers sanker for hver dag. 6 Og Moses og Aron sa til alle Israels barn: Iaften skal I kjenne at det er Herren som har ført eder ut av Egyptens land,
2 Mos 16,27-29 Allikevel gikk nogen av folket ut den syvende dag for å sanke; men de fant intet. 28 Da sa Herren til Moses: Hvor lenge vil I være gjenstridige og ikke holde mine bud og mine lover? 29 Kom i hu at Herren har gitt eder sabbaten; derfor gir han eder på den sjette dag brød for to dager; bli hjemme enhver hos sig, ingen gå hjemmefra på den syvende dag!


4 Mos 14,1-2 Da tok hele menigheten til å rope og skrike, og folket gråt hele natten. 2 Og alle Israels barn knurret mot Moses og Aron, og hele menigheten sa til dem: Gid vi var død i Egyptens land eller her i ørkenen! Å, at vi var død!
4 Mos 14,18-22 Herren er langmodig og rik på miskunnhet, han forlater misgjerning og overtredelse; men han lar ikke den skyldige ustraffet, han hjemsøker fedres misgjerning på barn, på dem i tredje og på dem i fjerde ledd. 19 Tilgi da dette folk dets misgjerning efter din store miskunnhet, som du har tilgitt dem hele veien fra Egypten og hit! 20 Da sa Herren: Jeg har tilgitt dem efter ditt ord. 21 Men sa sant jeg lever og hele jorden er full av Herrens herlighet, 22 så skal alle de menn som har sett min herlighet og de tegn som jeg har gjort i Egypten og i ørkenen, og som nu har fristet mig ti ganger og ikke hørt på min røst,
4 Mos 14,27 Hvor lenge skal denne onde menighet holde på å knurre mot mig? Jeg har hørt Israels barns knurr, hvorledes de knurrer mot mig.
4 Mos 15,30-31 Men den som gjør noget med opløftet hånd*, enten det er en innfødt eller en fremmed, han håner Herren, og han skal utryddes av sitt folk;
<* av tross, med vitende og vilje.> 31 for han har ringeaktet Herrens ord og brutt hans bud. Den mann skal utryddes, han skal lide for sin misgjerning.
4 Mos 15,40-41 - forat I skal komme i hu alle mine bud og holde dem og være hellige for eders Gud. 41 Jeg er Herren eders Gud, som førte eder ut av Egyptens land for å være eders Gud. Jeg er Herren eders


Med hvilken troskarakter og holdning skiller seg ifra de som dør og Moses karakter.., eller ånd? Det er ingen tvil om at Karahs ånd bryter med de 4 første Guds bud, de moralske bud som viser om man akter Skaperen eller ikke. De kommer frem for Gud Skaperen uten å ense Ham som hverken Gud, Frelser eller Skaper. Derfor faller de levende ned i dødsriket, det med en ånd som ikke er Guds.

Det samme skjer i dag gana.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-4-2018 kl 18:30


Ja det er klart at opprøret mor Moses og Aron også var et opprør mot Gud selv, er nok en sammenheng der ja. Som alt annet så hadde nok også dette en forhistorie der forholde til Gud og hans vilje ikke var helt på topp. Men det var altså opprøret som felte dem. Et opprør som ikke bare var et opprør mot Moses og Aron men i siste instans også et opprør og en avvisning av Gud selv. Synd kan tilgis men ved avvisning av Gud går det ubønnhørlig mot dom. Gud er nådig men han har også grenser, tror det er noe av lærdommen her.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-4-2018 kl 21:06


Du unnskylder og sier det er opprøret imot Moses som er problemet men teksten sier det er en årsak og det er at de IKKE holder Guds bud og er hellige som Ham. Med andre ord skylder du på mellommenn på at det går galt og at om vi ikke gjør som mellommenn sier så dreper Gud oss. :mad:

Guds ord er klart og hendelsen årsak til skjebne godt forklart. Så lokk ikke til frafall i fra Guds bud med fine ord.


4 Mos 15,39-41 Sådanne dusker skal I ha, forat I, når I ser på dem, skal komme i hu alle Herrens bud og holde dem og ikke fare hit og dit efter eders hjerte og efter eders øine, som lokker eder til utroskap 40 – forat I skal komme i hu alle mine bud og holde dem og være hellige for eders Gud. 41 Jeg er Herren eders Gud, som førte eder ut av Egyptens land for å være eders Gud. Jeg er Herren eders
4 Mos 16,30 men dersom Herren gjør noget som ikke før er hendt – dersom jorden lukker op sin munn og sluker dem og alle deres, så de farer levende ned i dødsriket, da vet I at disse menn har foraktet Herren.


Vel, de foraktet Herren, mao de holdt ikke Guds bud.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-4-2018 kl 21:41


Disse mennene hadde i lang tid brutt Guds bud men ble først drept da de gjorde opprør mot Moses og Aron.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-4-2018 kl 18:23


Du må ikke glemme at Moses er selve Mellommannen istedet for Jesus.

Det er Herren Gud Skaperen som opprøret er imot, ingen andre og opprøret er at de ikke holder Guds bud og holder seg til veien.
Sitat vers 30 ".. disse menn har foraktet Herren"


På akkurat samme måte er det i dag også. Man gjør krav på å bli akseptert som sanne troende og frelst selv om man ikke holder Guds bud og går på den veien vår Mellommann gikk opp for oss. Ingen forskjell.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-4-2018 kl 20:02


Da kan vi se på de to som ble korsfestet sammen med Jesus.

Begge hadde brutt Guds lov men bare den som forkastet

mellommannen gikk fortapt. Det samme skjedde med

Korah og hans menn, de gikk fortapt fordi de

forkastet mellommannen Moses.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-4-2018 kl 23:11


Hvordan foregår bekjennelsen på Guds Lam i tjenesten kontra bekjennelsen på Guds lam Jesus Kristus?

Om man går på den veien i tro får man tilgivelse, og det er det som er å akseptere mellommannen Jesus som syndoffer for ens egen synd/ lovbrudd.
Punkt 1, man må tro på veien.
Punkt 2 man må erkjenne og angre synden som er gjort og synd er lovbrudd (inkl. det 4. bud).
Punkt 3. man må bekjenne synden på Jesus tilbakevirkende, døende på korset så Han dør med den.

Så hva var det Korah ikke gjorde som førte til at deres offer IKKE ble akseptert?

Vel?

Guds ord gir svaret og det er det at Korah og de fornemme opphøyer seg selv likt med de som holder Guds bud, enda de VET at de ikke holder Guds bud. De med andre ord krever å bli sett på og behandlet som om de er hellige selv om de IKKE holder Guds bud.
Ja, akkurat som man gjør i dag. Man kler seg i sin egen rettferd, altså ser ikke Kristi rettferd men krever dens kappe og navn på tross av.

Merkelig ? Ja.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-4-2018 kl 06:16


Ja jeg tror du kan ha mye rett i mye av dette. Men Korahs brudd med loven
lå selvsagt i noe ganske annet enn at han ikke holdt en bestemt dag hellig.
Det var et brudd med hele lovens ånd, mellommannen, og i siste instans
også et brudd med Gud selv. Altså det samme som vi finner hos
den ene av røverne på korset.

I den nye pakt videreføres lovens ånd og intensjons mens dager og høytider
i kristendommen selvsagt ikke alltid er de samme som jødedommen. Men
lovens hellighet og gyldighet er helt klart fortsatt den samme,
det samme er også alvoret med å bryte den.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-4-2018 kl 10:30


Sitat: skrevet av gana  
Ja jeg tror du kan ha mye rett i mye av dette. Men Korahs brudd med loven
lå selvsagt i noe ganske annet enn at han ikke holdt en bestemt dag hellig.
Det var et brudd med hele lovens ånd, mellommannen, og i siste instans
også et brudd med Gud selv. Altså det samme som vi finner hos
den ene av røverne på korset.


Du må nok se på realitetene her gana. Røveren på korset la sin synd på Guds reelle lam som bar vekk røverens synd/ moralske lovbrudd. Røverens synder brøt på en eller flere måter med de ti bud. Ett brudd bryter alle bud, ja så det henger sammen, som du bekreftende enes med.
Hva sier historien konkret om hendelsen Korahs lovbrudd og hvordan tilgivelse konkret foregår på Frelserens vei? Hvems hjerte har Korah, hvem tilber han med sin ånd?
Litt om det:

Foranledningen avslørerhva som skjer, her ser vi:


1. Guds bud:
4 Mos 14,13 Da sa Moses til Herren: Egypterne har hørt at du med din kraft har ført dette folk ut fra dem,


2. Guds bud:
4 Mos 14,18 Herren er langmodig og rik på miskunnhet, han forlater misgjerning og overtredelse; men han lar ikke den skyldige ustraffet, han hjemsøker fedres misgjerning på barn, på dem i tredje og på dem i fjerde ledd.


Her ser vi forskjellen, de som tror Ham holder Hans bud og ser forskjellen på moralske lovbrudd (brudd på de ti bud) og den sermonielle lov (offertjeneste, mat og drikkeoffer) som er til for å få tilgivelse for moralske lovbrudd. Presten her er bildet på Han som skulle komme, Jesus. Denne sermonielle lov er dermed ikke fjernet men fullbyrdes av Jesus som vår Yppersteprest, offer og Mellommann. Alt dette såvi kan få tilgivelse og frelse i fra å gjøre lovbrudd på den moralske lov.

4 Mos 14,22 så skal alle de menn som har sett min herlighet og de tegn som jeg har gjort i Egypten og i ørkenen, og som nu har fristet mig ti ganger og ikke hørt på min røst,

4 Mos 15,22-26 Når I uforvarende gjør en synd og ikke holder alle disse bud som Herren har forkynt Moses, 23 alt det som Herren har befalt eder ved Moses fra den dag av da Herren befalte det, og siden gjennem alle følgende slekter, 24 da skal hele menigheten, hvis det er gjort uten dens vitende og av vanvare, ofre en ung okse som brennoffer til en velbehagelig duft for Herren med tilhørende matoffer og drikkoffer, som foreskrevet er, og en gjetebukk som syndoffer. 25 Og presten skal gjøre soning for hele Israels barns menighet, så får de forlatelse; for det var gjort av vanvare, og de har båret frem for Herrens åsyn sitt offer, et ildoffer til Herren, og sitt syndoffer for den synd de har gjort av vanvare. 26 Og hele Israels barns menighet og den fremmede som holder til hos dem, får forlatelse, fordi det var hendt hele folket av vanvare.

1. og 4. Guds bud.
4 Mos 15,39-41 Sådanne dusker skal I ha, forat I, når I ser på dem, skal komme i hu alle Herrens bud og holde dem og ikke fare hit og dit efter eders hjerte og efter eders øine, som lokker eder til utroskap 40 – forat I skal komme i hu alle mine bud og holde dem og være hellige for eders Gud. 41 Jeg er Herren eders Gud, som førte eder ut av Egyptens land for å være eders Gud. Jeg er Herren eders


Med andre ord så ser vi at de ti bud er frelse i fra verdens trelldom og alle som ønsker å bli fri, jøde som hedning (fremmede) får frihet om man holder seg til Ham. De ti bud gjør en fri fra trelldom.

Desverre er det svært mange som tragisk sier dette her under i dag:

4 Mos 14,16 Herren maktet ikke å føre dette folk inn i det land han hadde tilsvoret dem, derfor slaktet han dem ned i ørkenen.


Men med den forskjellen at siden den gamle pakt ikke gikk så måtte Gud endre sine bud til mennesket. Endringen består i å fjerne Sabbatsbudet og det 2. bud i sin helhet slik at man kan tilbe på sin egen måte og på en egen vei i stedet.

Istedet for dette:

5 Mos 5,6-15 Jeg er Herren din Gud, som førte dig ut av Egyptens land, av trælehuset. 7 Du skal ikke ha andre guder foruten mig.

8 Du skal ikke gjøre dig noget utskåret billede, nogen avbildning av det som er oppe i himmelen, eller av det som er nede på jorden, eller av det som er i vannet nedenfor jorden. 9 Du skal ikke tilbede dem og ikke tjene dem; for jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud, som hjemsøker fedres misgjerning på barn, på dem i tredje og på dem i fjerde ledd, på dem som hater mig, 10 og som gjør miskunnhet mot tusen ledd, mot dem som elsker mig og holder mine bud.

11 Du skal ikke misbruke Herrens, din Guds navn; for Herren vil ikke holde den uskyldig som misbruker hans navn.

12 Ta hviledagen i akt så du holder den hellig, således som Herren din Gud har befalt dig! 13 Seks dager skal du arbeide og gjøre all din gjerning. 14 Men den syvende dag er sabbat for Herren din Gud; da skal du intet arbeid gjøre, hverken du eller din sønn eller din datter eller din tjener eller din tjenestepike eller din okse eller ditt asen eller noget av dine dyr eller den fremmede som er hos dig innen dine porter, forat din tjener og din tjenestepike kan få hvile likesom du. 15 For du skal komme i hu at du selv var tjener i Egyptens land, og at Herren din Gud førte dig ut derfra med sterk hånd og utrakt arm; derfor har Herren din Gud befalt dig å holde sabbatsdagen.


Ble det dette etter at Satan vant over Jesus på korset:

5 Mos 5,6-15 Jeg er Herren din Gud, som førte dig ut av Egyptens land, av trælehuset. 7 Du skal ikke ha andre guder foruten mig.

11 Du skal ikke misbruke Herrens, din Guds navn; for Herren vil ikke holde den uskyldig som misbruker hans navn.

12 Ta hviledagen i akt så du holder den hellig,


Dette er dagens Korahs vei og på denne vei gjør man automatisk krav på frelsen i synd. Man kommer frem for Herren uten Mellommann/ offer og med fremmed ild/ ånd. Gud kjenner dem ikke men det er ett men her og det er: ( Når I uforvarende gjør en synd og ikke holder alle disse bud som Herren har forkynt Moses, 23 alt det som Herren har befalt eder ved Moses fra den dag av da Herren befalte det, og siden gjennem alle følgende slekter, 24 da skal hele menigheten, hvis det er gjort uten dens vitende og av vanvare). Med andre ord er det tilgivelse om man er uforvarende, er det ikke uforvarende slik som Korah gjorde så er det ingen tilgivelse, med andre ord synd mot Den Hellige Ånd.


Man sier altså uten dekning at Guds frelse i GT ikke holdt mål, slo feil men om man ser Jesus som Guds Lam er den gamle pakt perfekt og uten feil. Den er 100% malen til frelse fra synd igjennom korset og ikke en tøddel av loven og veien der i er borte.




Sitat:
I den nye pakt videreføres lovens ånd og intensjons mens dager og høytider i kristendommen selvsagt ikke alltid er de samme som jødedommen. Men lovens hellighet og gyldighet er helt klart fortsatt den samme, det samme er også alvoret med å bryte den.


Problemet her er nok at du ikke ser/kjenner forskjellen på den lov som ligger inne i paktens ark (Guds moralske lover) og den lov (Guds bud om veien ut av brudd på loven inne i paktens ark) som ligger utenfor paktens ark. Den siste loven utenfor paktens ark har bud om billedlige høytider/ sabbatsdager, men også billedlige mat og drikkeoffer som viser oss hvordan veien ser ut.
Selve Sabbatsbudet, den syvende dag er inne i paktens ark og tilhører den moralske lov som viser at man i Guds hender Er fri fra trelldom. De andre dagene som nevnes er sabbatsdagene og de viser oss den trygge veien fra trelldom. De trenger vi nå ikke billdelig holde,for de tilhører det presteskap som Jesus har videreført som Guds Lam, Yppersteprest og Mellommann. Den sermonielle lov for oss som ett presteskap er ikke mere fordi Jesus har tatt denne oppgave nå.

Ser du forskjellen?



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-4-2018 kl 04:21


Sitat: skrevet av LeifG  
De ti bud gjør en fri fra trelldom.


Tror kanskje du tillegger budene og hele GT litt

for stor betydning når det gjelder å bli fri fra trelldom.

I den nye tid har Gud gjort det hele nokså mye enklere:

Rom 3,21-22a:

"Men nå er Guds rettferdighet blitt åpenbart uavhengig av loven.
Om den vitner loven og profetene. Dette er Guds rettferdighet
som gis ved troen på Jesus Kristus, til alle som tror."
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-4-2018 kl 09:57


?

Nå har vi nettopp sett i Guds ord som viser at de ti bud beskytter imot trelldom og at Han som skrev dem med Sin finger understreker i overskriften at nettopp disse:


2 Mos 20,2 Jeg er Herren din Gud, som førte dig ut av Egyptens land, av trælehuset. (Så følger de ti bud)

4 Mos 15,39-41 Sådanne dusker skal I ha, forat I, når I ser på dem, skal komme i hu alle Herrens bud og holde dem og ikke fare hit og dit efter eders hjerte og efter eders øine, som lokker eder til utroskap 40 - forat I skal komme i hu alle mine bud og holde dem og være hellige for eders Gud. 41 Jeg er Herren eders Gud, som førte eder ut av Egyptens land for å være eders Gud. Jeg er Herren eders

5 Mos 5,6 Jeg er Herren din Gud, som førte dig ut av Egyptens land, av trælehuset. (Så følger de ti bud)



Så vet vi også at enhver som kommer med ett nytt evangelium som IKKE stemmer med dette så er vedkomne fra den onde. Jesus viste oss ogsåp det vedå avvise Satan som stod frem som lysets engel med "Det står skrevet".

gana!.., Det står skrevet!


Deretter trekker du frem Paulus, romerne 3.

Rom 3,19-21 Men vi vet at alt det som loven sier, det taler den til dem som har loven, forat hver munn skal lukkes og hele verden bli skyldig for Gud,
siden intet kjød blir rettferdiggjort for ham ved lov-gjerninger; for ved loven kommer syndens erkjennelse.
Men nu er Guds rettferdighet, som loven og profetene vidner om, åpenbaret uten loven,




Her strå det ettertrykkelig at det er Jesus - loven lydig korsfestet for våre lovbrudd som gjør at ser. Man ser Kristi rettferdighet på korset nå, ikke bare via bokstavene som før.
Det er Han - loven lydig som er friheten fra trelldommen og følger vi Ham gjør vi som Ham - loven lydig. Det er altså Han som gjør det i oss ved at vi løfter Ham opp som vi kjenner. Dessverre kjenner ikke alle Ham og Han kjenner heller ikke alle som tar og bruker Hans navn.. .

De som er i ånden kan ikke annet enn å holde budene av åndens natur mens de i kjødet kan ikke holde budene av ens egen falne natur. De må lyve i og om Guds ord for å finne en annen vei inn. Tenk nøye over hva Guds ord si er gana, må Herren vår Skaper være oss nådige.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-4-2018 kl 04:40


For at det skal gi noen mening å bli beskyttet MOT trelldom så er det jo viktig at man først har kommet UT av trelldom.

Det var først etter at jødefolket hadde kommet UT av trellehuset at de fikk de ti bud.

Og det som førte jødefolket UT var det samme som fører folk ut av trelldom i dag, Herren Jesu selv.

Man blir altså ikke fri fra noe som helst på grunn av budene, til det trengs det kraftigere lut.



[Redigert den 10-4-2018 kl 05:11 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-4-2018 kl 09:29


Bra gana, enkel logikk er den eneste veien vi kan gå på, kommunisere på og forstå på. Han har skapt oss til å forstå, se og høre. Med andre ord vier skapt i Guds bilde av Ham selv og med det skal det væremulig å også se Ham for den Han er.


Sitat:
For at det skal gi noen mening å bli beskyttet MOT trelldom så er det jo viktig at man først har kommet UT av trelldom.




Det er ingenting annet enn løgner som gjør at man er i, eller er fanget av trelldom og løgnen startet i Edens have. Der i fra har det utviklet seg og vi har alle faret vill som får, i denne villfarelsen er det ingen av oss som ser veien ut. Vi trenger hjelp og hjelpen kommer via Ham der oppe, betingelsen er at vi må søke Ham, vi må virkelig søke rettferd av hele oss.
Når vi oppdager at vi er alene og helt uten håp i oss selv vil vi overgi oss om vi lytter og ser etter.

I Egypt som er ett bilde på å være fanget av ateismens fallgruber, men også de fallgruber som sier at vi selv er guder, at vi selv styrer bedre alene uten Gud. Om vi går tilbake i tid så ser vi israelittene der, fanget og villfarne fra Jakobs tid, ja 400 år etter ham kom Moses.
Israelittene hadde Gud i deres hjerter men de var så langt vekke i fra Ham pga trelldommen de var under. De kjente Ham nesten ikke men de kjente til den syvende dags Sabbat, samt offersystemet og iallefall påsken. Det i tillegg til historien fra Adam og Eva, Enok, Noah/ flommen, frafallet og Abram som ble Abraham, Lot med Sodoma og Gomorra, Jakob som ble Israel, Josef og hvordan de havnet i Egypt. De visste om det lovede land men det var langt borte fra deres øyne. De var over 1 million Israelitter i Egypt.

På grunn av de lidelser de led av som Guds folk, de holdt seg til Hans bud – ble de pålagt ekstra byrder som gjorde at det ble vanskelig å tilhøre Ham og denne tro. De ble forfulgt og lagt på vanvittige arbeidsmengder, ja de ble nektet å holde påskens høytidssabbat og av den grunn ble hele Israel frelst fra Egypt, fra trelldommen der. De fikk med andre ord ikke spre budskapet i Egypt, blant de som ikke trodde og ser vi etter så ser vi at det er fordi de følte seg truet av deres tro. De hadde en frihet, en fred og en vekst innad som Egypt ikke hadde. Derfor forfølgelse.











Sitat:
Det var først etter at jødefolket hadde kommet UT av trellehuset at de fikk de ti bud.



Påskehøytiden/ sabbaten i offertjenesten brakte de ut av Egypt og det var kun pga gjerninger og overgivende tro på Gud skaperens under at de ble berget i fra plagene.
Etter at de ble enige ved Sinais fjell, med Gud og å inngå en pakt ble de ti bud på steintavler gitt. De bud ble lagt inne i paktens ark og en PAKT er en gjensidig personlig og individuell avtale imellom Gud og skapningene. Ut over det ble det lagt endel bud utenfor paktens ark og de ble lagt til for at man skulle finne veien inn til nådens trone, at man ikke skulle miste veien inn til Guds trone.
Guds trone, nådestolen hvor selve Dommen, eller Guds ord og tale springer ut i fra sitter på de ti bud. De ti bud er Guds karakter som vi har faret vill i fra, den er der på steintavler for at vi skal kunne se Ham, skimte Ham og komme til Ham så Han kan skrive loven i våre hjerter og sinn i stedet.

Etter å ha kommet ut av trelldommen ble de presentert fast føde, ja evangeliet vi kjenner som gir trygghet ifra å havne i feil hender igjen.
Det slofeilpå Sinai, men det er også forklart hvorfor loven ipaktens ark IKKE ble skrevet på deres hjerter og sinn.



Sitat:
Og det som førte jødefolket UT var det samme som fører folk ut av trelldom i dag, Herren Jesu selv.


Ja, og det poengteres i de ti bud, i overskriften og ettertrykkelig i det fjerde bud. Iflg Gud selv er det merket eller tegnet som følger med Hans folk, hvem som tilhører Ham i denne villfarne verden.
Ut over det om vi følger Kristus korsfestet på den veien Han gikk så kommer vi til slutt frem for nådens trone Moses billedlig illustrerer via offersystemet.


Sitat:
Man blir altså ikke fri fra noe som helst på grunn av budene, til det trengs det kraftigere lut.


Det er riktig men det er personlig brudd budene som gjør at vi ser at vi personlig trenger Ham, som gjør at vi ser at vi er villfarne.
Betingelsen for å se det er å forstå at nettopp Jesus lot seg korsfeste pga vår villfarelse ifra Ham. Han døde personlig for oss personlig. Budene i paktens ark er de bud vi på en eller annen måte til syvende og sist bryter i vår villfarelse i fra Ham, vår Gud og Skaper.
Derfor er ikke bokstavene som er drivkraften etter at man har erkjent at man er en synder, og at Jesus døde for våre lovbrudd men det er Kristi rettferdighet som gjør at vi går med Ham inn i det hellige liv- Dette hellige liv fører inn til nådens trone, den som står på paktens ark med sitt dype alvorlige innhold.

Inne i dette hellige liv skriver Gud loven Han sitter på i våre hjerter og sinn slik at vi får Guddommelig natur, en natur som ser det unaturlig å ikke holde budene av naturen.
Det var jo det som var meningen skulle skje på Sinai men slo feil, og det var på grunn av mangel på tro, vantro alene. Mangler vi tro?









Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-4-2018 kl 20:40


:)

Ser ut til at vi er litt på bølgelengde her.

Mangler vi tro? Et godt spørsmål. Jeg tror at om vi har tro så er den alldri så stor at den ikke kunne blitt større.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 10-4-2018 kl 23:20


Bare ta de kjødelige øynene bort i fra bokstavene, og se på de med åndelige øyne så er de ren herlighet og frihet. De er bare helt fantastiske! :)

:)

Joh 16,8-9 Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om rettferdighet og om dom: 9 om synd, fordi de ikke tror på mig;

Joh 16,12 Ennu har jeg meget å si eder; men I kan ikke bære det nu;

1 Kor 3,2 Jeg gav eder melk å drikke og ikke fast føde; for I tålte den enda ikke. Ja, I tåler den ikke ennu,

Hebr 3,7-11 Derfor, som den Hellige Ånd sier: Idag, om I hører hans røst, 8 da forherd ikke eders hjerter som ved forbitrelsen, på fristelsesdagen i ørkenen, 9 hvor eders fedre fristet mig ved å sette mig på prøve, enda de så mine gjerninger i firti år; 10 derfor harmedes jeg på denne slekt og sa: De farer alltid vill i hjertet; men de kjente ikke mine veier, 11 så jeg svor i min vrede: Sannelig, de skal ikke komme inn til min hvile!

Hebr 3,19 Så ser vi da at det var for vantros skyld de ikke kunde komme inn.

Hebr 4,2 For det glade budskap er og forkynt oss, likesom for hine; men ordet som de hørte, blev dem til ingen nytte, fordi det ikke ved troen var smeltet sammen med dem som hørte det.

Hebr 4,6 Eftersom det altså står tilbake at nogen skal komme inn til den, og de som først fikk det glade budskap, ikke kom inn for vantros skyld,

Hebr 4,11-12 La oss derfor gjøre oss umak for å komme inn til den hvile, forat ikke nogen skal falle efter samme eksempel på vantro. 12 For Guds ord er levende og kraftig og skarpere enn noget tveegget sverd og trenger igjennem, inntil det kløver sjel og ånd, ledemot og marg, og dømmer hjertets tanker og råd,

Hebr 4,16 La oss derfor trede frem med frimodighet for nådens trone, forat vi kan få miskunn og finne nåde til hjelp i rette tid.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-4-2018 kl 04:08


:)

Er ikke noe å si på budene nei, det er sikkert.

Og du taler mye om dem så de ser ut til å være ditt foretrukne samtaleemne.

Er de ti bud det mest fantastiske du finner i Skriften?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-4-2018 kl 08:48


Det er livet innenfor de ti buds grenser herligheten er gana. :) Det er der Gud Er.

Bare tenk på det, med en gang man elsker budene er ikke de ett samtaleemne men om man møter noen som har problemer dem de eller bokstavene blir de ett tema.

David elsket de ti bud, han så Gud og Hans herlighet der inne.

Det er så mange tekster :)

Sal 92,5-6 For du har gledet mig, Herre, med ditt verk, jeg jubler over dine henders gjerninger. 6 Hvor store dine gjerninger er, Herre! Såre dype er dine tanker.
Sal 93,2 Fast er din trone fra fordums tid; fra evighet er du.
Sal 94,11-12 Herren kjenner menneskenes tanker, han vet at de er tomhet. 12 Salig er den mann som du, Herre, refser og gir lærdom av din lov
Sal 112,1 Halleluja! Salig er den mann som frykter Herren, som har sin store lyst i hans bud.
Sal 118,14 Herren er min styrke og lovsang, og han blev mig til frelse.
Sal 118,28 Du er min Gud, og jeg vil love dig, min Gud, jeg vil ophøie dig.
Sal 119,1-3 Salige er de hvis vei er ulastelig, som vandrer i Herrens lov. 2 Salige er de som tar vare på hans vidnesbyrd, som søker ham av hele sitt hjerte 3 og ikke gjør urett, men vandrer på hans veier.
Sal 119,10-11 Av hele mitt hjerte har jeg søkt dig; la mig ikke fare vill fra dine bud! 11 I mitt hjerte har jeg gjemt ditt ord forat jeg ikke skal synde imot dig.
Sal 119,16 I dine forskrifter forlyster jeg mig, jeg glemmer ikke ditt ord.
Sal 119,18 Lat op mine øine, så jeg kan skue de underfulle ting i din lov!
Sal 119,20 Min sjel er knust, så jeg lenges efter dine lover til enhver tid.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-4-2018 kl 18:18
Bli fylt av hele Guds fylde


Tror nok David var litt mer variert, han hadde fokus på
Guds løfter og Guds hjelp og mye mer.

Sånn er det med maten som går ned i magen også,
det gjelder å variere den så vi får de
næringsstoffene vi trenger.

Og Paulus snakker om hele Guds fylde, en hel bibel,
det er nok det som skal til for at vi ikke skal få
noen åndelige mangelsykdommer.

Lykke til!

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-4-2018 kl 08:01


Sitat: skrevet av gana  
Tror nok David var litt mer variert, han hadde fokus på Guds løfter og Guds hjelp og mye mer.


Ett perspektiv.
David så Guds løfter i helligdomstjenesten, bildet av det som skulle komme. Helligdommen presenterer Guds løfter, hjelp og redningen for oss fortapte, rett og slett evangeliet. David så det og elsket nåden/ veien inn til paktens ark og dets innhold.


Sitat:
Sånn er det med maten som går ned i magen også, det gjelder å variere den så vi får de næringsstoffene vi trenger.


Ja, vi blir hva vi spiser. Guds ord er det brød vi trenger og spiser vi på tross av det det Guds ord ikke anbefaler.., sliter vi.


Sitat:
Og Paulus snakker om hele Guds fylde, en hel bibel, det er nok det som skal til for at vi ikke skal få noen åndelige mangelsykdommer.

Lykke til!
:)


Takk for det gana.

Ja, og denne bibel han snakker om er GT alene, kontrollorganet til om vår tro er falsk eller sann.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-4-2018 kl 22:34


Takk for forståelig svar :)

Når Paulus snakker om Guds fylde så er det så definitivt mer enn GT han har i tankene. Han
var selv apostel og talt således på Guds vegne da han malte denne fylden ut i sine brev. Og
på den måte gikk det til at det i dag tenkes på mer enn GT når det snakkes om en hel bibel.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-4-2018 kl 22:48


Paulus ble overbevist av Jesus at Jesus er Guds Lam og offeret hele presteskapet i GT forbilledlig slaktet i sermoniene.
Nå Paulus skriver, så skriver Han Jesus som vår Melllommann (altså ikke noen prester imellom oss og GUd lenger) og som Yppersteprestetjeneren omtalt forbilledlig i prestetjenesten men nå som reell Yppersteprest i himmelen som utfører reellt og konkret det som før bare var bilder.

Dette ble Paulus vist av Jesus og som gjorde at Han omvendte seg fordi han så at Jesus faktisk ikke brøt med noe annet enn jødenes villfarelse fra den gamle pakt. Det Paulus skriver som kristen kan kun autentiseres i GT alene, i GT alene kan vi sjekke om vår tro er sann.


:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-4-2018 kl 00:10


Jo men her var det snakk om Guds fylde og for å få utmalt den så tror jeg så absolutt det er
en fordel med hele Bibelen. Tror nok også apostlene tenkte sånn ellers så hadde de vel ikke
tatt seg bryet med å skrive så mye som de gjorde. De så nok at vi trengte en forklaring og
utleggelse av både det gamle og det nye - ja vi trengte en hel bibel.

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-4-2018 kl 10:04


Om vi leser Paulus i Efeserne og Kolosserne så ser vi at denne fylde kun kan fås igjennom Jesus som Guds lam, altså i gjennom Hans offer i henhold til nettopp den billedlige helligdomstjenestens vei til Faderen. Det åndelige bilde vi ser i GT er den reelle vei Jeuss gikk og Paulus snakker om, den som leder oss til Faderen der oppe i den reelle aller helligste helligdom.
Tror vi på denne illustrerte men nå oppgåtte vei kan vi gå med inn i det hellige liv og fylles med Guds fylde.

Så Paulus refererer til GT alene og det blir skrevet ned, med andre ord om vi tror Paulus ord (endel av NT) så er det fordi viser det han ser i GT. Alt vi ser i NT kan autentiseres og kvalitetssikres i summen av ordet, altså GT i sin helhet. Forstår vi ikke det så vet vi ikke hva vi tror på og det er her antikrist kommer inn for å bedra.
Antikrist metodikk for å bedra de troende som mangler tro på Guds ord, er å bedra med tegn og sterke undere, deretter en falsk ånd for liksom å forsegle hjertene deres til ham. De dør i den tro at de tror de tror på Gud Skaperen men man i denne falske ånd frelses kun i synd til synd, ikke fra synd til syndfrihet.

Så ja,vi trengte åpenbaringene i og etter korset men de åpenbaringer skal og kan sjekkes ut om de er sanne i GT alene. Djevelens siste sjanse, eller utsettelse av ildsjøen er å få mennesker til å ikke tro GT men kun en falsk forklaring av NT slik at profetiene ikke blir oppfylt. Blir de ikke det vil ikke Jesus komme igjen og hente sine.., av den grunn at Han ikke kan hente de som skulle oppfylle de siste profetier.

Ser du poenget og viktigheten i GT som kvalitetssikring av sann tro? Jesus sa..,"Det står skrevet" og det er forsvaret imot bedrag i Satans ånd.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-4-2018 kl 22:40


Ja jeg tror du har rett i mye av dette.

Det jeg sier er bare at vi kan få et klarere lys om vi også bruker NT.

Er du ikke enig i det?

Selv ikke profetene og englene fikk det helt klare lys bare ut fra GT.

De lengtet etter å se inn i det men måtte vente. 1. Peter 1, 10-12.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-4-2018 kl 21:51


Jo, den nye pakt som er i tråd med alle bildene i GT gir oss lys, det lys som apostlene fikk etter himmelfarten og da sammen med Paulus som fikk av Jesus selv.
Det lys ble skrevet ned og alt annet som f.eks thomas evangeliet stemmer ikke overens med GT og er derfor heller ikke lys men mørke. Profetene i GT var klar over at det ikke gjaldt dem men at det kom en tid etter dem. Det iflg lys i NT, det står også i NT at Israel fikk evangeliet som vi har fått men at de valgte å ikke våge å tro på det.

På samme vis er det i dag, om vi får lys fra en engel eller en Ånd som tilsynelatende er GUds ånd men ikke stemmer med Guds ord i GT så VET vi at det er i fra Djevelen.

Jesus viste oss det og hele GT sammen med hele NT bevitner det som En sannheten vi kan stole på, av den sikkerhet kommer troen, tilitten til at Gud Er.

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-4-2018 kl 03:04


Dette var ganske bra LeifG, du er jaggu ikke helt bortreist :)

Og så er det viktig å få med seg at GT og NT ikke er to jevnbyrdige lys.

Kristendommen har først og fremst sitt lys i åpenbaringen om Jesu

Krist, med påfølgende endringer. Og Guds sanne etterfølgere

følger Guds endringer, de lever ikke lenger i den gamle

pakt, de følger nå Det Sanne Lys inn i det nye.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-4-2018 kl 09:17


Det er ikke noen andre endringer annet enn at bildet ble reelt i GT ved Jesus/ Guds OfferLam korsfestet. Med andre ord ble prestetjenesten med den sermonielle lov ivaretatt videre av Jesus som Yppersteprest i himmelens helligdom nå. Derfor ser vi der opp og ikke her nede etter en ny helligdom som desverre store deler av kristendommen ønsker bygd sammen med jødene som ikke ser Jesus.

Før var det bare Guds prester og mellommenn som kunne komme inn i det hellige, synderne, altså oss kunne kun bekjenne på offerdyret (Jesus billedlig) og overlate det til presteskapet så de kunne betjene det riktig i henhold til bildet i den sermonielle lov.
I så måte strå DRKKs presteskap ennå her, ved å kreve bekjennelse i skriftestolen og almisser med masse annet søppel.

Igjennom å se Jesus korsfestet for all verdens synd kan vi bekjenne vår synd i Hans navn og be om tilgivelse ved at vi i denne bønn legger personlig synd på Jesus korsfestet.., så Han kan dø for bekjent synd. Gjør vi det og tror på denne vei hvor Han da tar vår synd vekk og gjør oss frie er vi Hans personlige prester og kan selv gå inn i det hellige uten andre mellommenn enn nå Jesus.
Dette er melk og dessverre er det få som ser denne vei konkret, de vet ikke at i dette hellige liv er det Faderen selv som er enhvers personlige lærer og lege. Det er i dette liv man får fast føde av Gud ., uten noen imellom oss personlig og Gud. Mennesket, det religiøs er fri for trelldom via religion, presteskap og eler andre guruer.

Ved å kjenne GT forstår man hvorfor og hva den sermonielle lov er for noe, og hvor viktig denne veien var for at synden skule kunne renses fra oss igjennom Guds Lam, uten denne kjennskap lurer Satan inn en tro som er en annen vei inn til Guds trone.
Jesus er veien, sannheten og livet, Hans blod viser vei og dessverre er det mange som ikke har Kristis rettferdighetskledning på, de har ikke de rette bryllupsklær men har allikevel tatt Jesu navn. Jesus sier at de ikke har kjent Ham og at Han ikke har kjent de.. .

Så lyset i NT opplyser GT så vi ikke putter inn vårt eget men Jesus som Guds offerlam for vår synd. Satan forsøker å skjule GT så vi kan tolke inn vår egen vei.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-4-2018 kl 14:04


Bra det du skriver men en del endringer ble det utvilsomt. Det kan nevnes at i den nye pakt fikk ikke-jøder lik tilgang som jøder og at disse ikke ble pålagt å følge alle de samme skikker som de første jødekristne. Et startskudd på en dreining bort fra det som særpreget jødedommen og inn i det mer spesifikt kristne.

Og denne frihetstenkning fikk også konsekvenser for praktisering av moralloven, det ble nå budenes ånd og ikke bokstav som i større grad ble styrende.


[Redigert den 16-4-2018 kl 15:25 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-4-2018 kl 22:02


Om vi leser GT så ser vi at ikke jøder/ israelitter som holder Guds bud, og der understrekes Sabbaten så skal også de få frelse.

Når det gjelder skikker og tradisjonell tilbedelse så er det ingen påbud av å adoptere de men Guds bud gjelder. Alt det Gud har sagt gjelder men tillagte skikker og tradisjon som jøder og israelitter la til er ikke påbud.
Det vi må se på - og forstå er at overgangen fra flere mellommenn/ presteskap til ikke noe presteskap, altså en Mellommann og bare som Yppersteprest ikke var en lett overgang.
Bare se på hvordan det er i dag om noe nytt kommer inn, så er det vanskelig å legge av seg overflødig tradisjon, ja det er vanskelig å se at det man selvgjør egentlig er bortkastet. Så for jødene som trodde Jesus i 3,5 år etter himmelfarten opplevde at hedninger også ble innpodet men ivaretok ikke deres tradisjoner som de anså som absolutte og eneste respektfulle vei inn til Faderens trone.

Så alle bud består, alle sammen uten at en tøddel er borte hverken for jøde eller hedning, veien er den samme for alle.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-4-2018 kl 02:38


Det er viktig å ikke tillegge budene så stor makt eller betydning at de overtar for nåden.

Gjør man det så havner man utenfor kristen tro og ender opp i noe sekterisk.

Det er kun EN som kan frelse og det er Gud.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-4-2018 kl 09:19


Sitat: skrevet av gana  
Det er viktig å ikke tillegge budene så stor makt eller betydning at de overtar for nåden.

Gjør man det så havner man utenfor kristen tro og ender opp i noe sekterisk.

Det er kun EN som kan frelse og det er Gud.



gana, nåden Er så vi ikke skal dø for våre synder men faktisk tildeles en vei ut av lovbrudd for døden er lovbrudds lønn. Jesus fikser det ved sitt offer og ledende vei inn til Guds Trone.

Selv budene i bokstaver ble gitt for at vi skulle se Gud igjen, se og komme nærmere Ham, bli kjent med hvem Han er og hva Han er. Budene viser Hans karakter, Hans grenser enten inne i Hans rike eller om man er utenfor Hans rike og frelse er en redningen fra å være utenfor Hans rike.

Budene viser oss at vi er fortapte og Kristi rettferdighet viser oss at Han dør for oss fortapte, og ser vi Ham vil vi løfte Ham opp og dras med Ham opp.Ikke på vår egen vei med lovbrudd men ved å følge Ham som ikke gjorde lovbrudd av Sin natur, slik Faderen frelste Ham.

Så jeg vil påstå at om man har problemer med budene, så har budene makt over kjødet, for kun kjødet har problemer/ ser problemer i Guds bud.

Ser du?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-4-2018 kl 18:04


:)

Ser problemer over alt jeg LeifG, hehe.. neida

men det hender vel at man kan snuble litt i buda,

eller?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-4-2018 kl 21:13


Jo, men da har vi jo den veien Jesus pekte på mens Han gikk på den veien. :) Han i kjød gikk den veien vi skal gå men uten synd :)



Hebr 2,16-18 For engler tar han sig jo ikke av, men Abrahams ætt tar han sig av; 17 derfor måtte han i alle ting bli sine brødre lik, forat han kunde bli en miskunnelig og trofast yppersteprest for Gud til å gjøre soning for folkets synder.
18 For derved at han selv har lidt og har vært fristet, kan han komme dem til hjelp som blir fristet.

Hebr 4,15-16 For vi har ikke en yppersteprest som ikke kan ha medynk med våre skrøpeligheter, men en sådan som er blitt prøvd i alt i likhet med oss, dog uten synd.
16 La oss derfor trede frem med frimodighet for nådens trone, forat vi kan få miskunn og finne nåde til hjelp i rette tid.


Hebr 5,7-10 Og han har i sitt kjøds dager med sterkt skrik og tårer frembåret bønner og nødrop til ham som kunde frelse ham fra døden, og han blev bønnhørt for sin gudsfrykt, 8 og således lærte han, skjønt han var Sønn, lydighet av det han led, 9 og da han var fullendt, blev han ophav til evig frelse for alle dem som lyder ham, 10 og blev av Gud kalt yppersteprest efter Melkisedeks vis.


1 Joh 2,1-3 Mine barn! dette skriver jeg til eder forat I ikke skal synde; og om nogen synder, da har vi en talsmann hos Faderen, Jesus Kristus, den rettferdige, 2 og han er en soning for våre synder, dog ikke bare for våre, men og for hele verdens. 3 Og derav vet vi at vi kjenner ham: om vi holder hans bud.

1 Joh 4,2 På dette skal I kjenne Guds Ånd: Hver ånd som bekjenner at Jesus er Kristus, kommet i kjød, er av Gud;

1 Joh 5,2 På dette kjenner vi at vi elsker Guds barn, når vi elsker Gud og holder hans bud.





Egentlig veldig enkelt, Han fikser oss, vi må bare tro på Veien og gå på denne vei Jesus viser til i praksis (NT) og teori (GT).
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-4-2018 kl 19:28


Ja det er viktig med både teori og praksis. Enkelte ser imidlertid ut til å tro at det er nok med ren tro. Men Jesus ba også om etterfølgelse. Ja det er etterfølgelse som ER frelsende tro. Hvordan foregår så denne etterfølgelsen i praksis? Jo den foregår ved å følge Guds ledelse og Gud ord i både teori (GT) og praksis (NT). Ikke minst er det viktig å følge i NT-praksis, det er da man går på Veien.

PS:

http://www.dagen.no/Inspirasjon/andakt/Jesusfans-eller-etter...



[Redigert den 19-4-2018 kl 20:51 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-4-2018 kl 22:12


Hei igjen :)

Det en skal merke seg er at gammeltestamentlig teori ikke fikk en
bokstavelig oppfyllelse i den nye pakt. Mitt rike er ikke av denne
verden sa Jesus og bare det var jo et gedigent brud med jødenes
forventning. Og dette fikk konsekvenser, loven ble nå oppfylt ved
tro og ikke ved bokstavelig overholdelse, uansett dag og sted.
Det var kommet noe nytt, et åndelig rike der det hele stod og
falt med troen på jødene Messias, en tro som hadde løftene
og oppfyllelsen i seg. Og noe mer trengtes ikke,
Gud var fornøyd med sin sønns frelse.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-4-2018 kl 22:16


Det ble profeterrt av Guds troende i den gamle pakt og gammel bel den fordi man der ikke trodde Ham.

Brudd med jødenes forventninger ja og det var deres forventninger som kom av mangel på tro, mangel på å tro Moses og profetene. Samme skjebne lider dessverre mange av i dag også.. .
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-4-2018 kl 05:25


Ja det er det jeg også mener. Mange har en altfor bokstavelig tro i dag også. Vi kan se dette ved fanatisme for landet Israel og for jødiske høytidsdager og hviledager og lignende. Det er liksom at det ikke helt klarer å sige inn at i det åndelige riket så dreier det seg om noe annet.

Bokstavelig tro kan nok også til en viss grad være en del av Veien men det er jo også en fare for at det kan gå som det gjorde ved Messias første komme, de kjente ham ikke, eller det ble for sent. Nå tror jeg først og fremst faren er ganske stor for at de kan bli dradd med og lurt av den kommende falske Messias, en som kommer til et konkret sted i landet Israel, og skjer det på sabbaten så blir vel ikke villfarelsen mindre.

Vel, den som lever får se.

Tror man har bedre sjans som man hever blikket over jordiske steder og dager.

Ja vi bør rett og slett lære av historien, overdreven bokstavelig tro fører vill.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  ..  4    6  

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen