Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2    4  ..  7
Forfatter: Tittel: Protestantismen forstummet?
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-9-2017 kl 18:34


Sitat: skrevet av Viking  
Selvsagt ville vi mennesker hatt et enklere liv dersom vi hadde fulgt budene.

Ja det er helt klar en sammenheng mellom det god og det å holde budene.

Bibelen gir et helt klart eksempel på det 5 Mos 30,15-20.

Første verset der lyder: "Se, i dag har jeg lagt frem for deg livet og det gode og døden og det onde."

Men vil dette si at livet dermed også blir enklere?

Bibelen har noe å si om dette også, om den samme Moses sies det følgende:

Hebr 11,25: "Han ville heller lide vondt sammen med Guds folk enn å nyte synden en kort tid."

Det gode og rette er altså ikke ensbetydende med et enklere liv, tvert imot, etterfølgelse har alltid kostet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-9-2017 kl 13:14


Ja, det koster oss vår falne natur og livet i fallen syndig natur, den som er ond.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-9-2017 kl 13:55


Ja ifølge Bibelen er det vel helst den rettferdig sjel som pines mest av synden.

Om den rettferdige Lot sies det følgende:

2 Pet 2,8: "Ja, denne rettferdige mannen som bodde midt iblant
dem, ble dag etter dag pint langt inn i sin rettferdige sjel når
han så og hørte alt det onde de gjorde."

Den rettferdige sjel er også den som oftest vil pines
over seg selv, sin falne syndige natur, Jes 6,5:

«Ve meg! Det er ute med meg.
For jeg er en mann med urene lepper,
og jeg bor i et folk med urene lepper,
og mine øyne har sett kongen,
Herren over hærskarene.»


[Redigert den 27-9-2017 kl 14:35 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-9-2017 kl 23:33


Har protestantismen forstummet?

Nei men den har kanskje blitt noe oppsplittet og fragmenter med årene. Noe som kanskje også kan innebære noe positivt. Det får oss til å tenke og reflektere i større grad enn om vi fortsatt skulle været under den katolske kirke. Det viste seg også med årene at prinsippet om Skriften alene ikke bare var enkelt.

Les mer om dette i en artikkel i dagens utgave av Dagen:

http://www.dagen.no/dagensdebatt/kristenliv/kronikk/Kampen-o...


Et lite utdrag: 

"Dette betydde ikke og har aldri betydd at lutheranere lærer «Skriften helt alene». Det ser vi allerede i de lutherske bekjennelsesskriftene, hvor det finnes en rekke henvisninger til kirkefedrene.

Og i det aller meste har man fulgt læretradisjonen fra Oldkirken – tenk bare på læren om treenigheten og Kristus som sann Gud og sant menneske. Likevel har alle bekjennelsesskrifter i prinsippet en hypotetisk karakter.

De sees på som en oppsummering av Skriftens lære og er sanne inntil det motsatte eventuelt er bevist ut fra Skriften. Med fagord sier vi at Skriften er normerende norm (norma normans), mens bekjennelsene er normert norm (norma normata)."


[Redigert den 29-9-2017 kl 23:47 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-9-2017 kl 16:34


Det er interresant å se Gud si at ”Jeg lar meg finne om dere søker meg av hele deres hjerter og hele deres sinn”. Hjerter kan sees på som hele vårt følelsesregister og sinn som alle våre tanker.
Ser vi videre er det også gitt noen betingelser i GT for å kvalitetssikre og unngå falske trosretninger som forvirrer oss. Det er jo slik at om vi er forvirret har vi vanskelig for å tenke rasjonelt og se hva som egentlig er rett og galt, vi vet ikke hvor vi er. De betingelser er også bekreftet i NT og teksten (Sola skriptura) er ”tale i henhold til Ordet og vdnesbyrdet” Ordet og Vidnesbyrdet er Guds ti bud plassert inne i Paktens Ark, som nådestolen står på, den vi skal dømmes ut ifra og i henhold til innholdet.
Med andre ord så finnes det ikke en sann tro uten at den er i henhold til Guds ti bud, Aarons stav og en krukke med manna. De to siste ting er der for at vi ikke skal glemme historien som ligger bak vår tro. Er tradisjon Ordet og vidnesbyrdet? Legg også spesielt merke til at kirkens ti bud ikke er i henhold til Ordet og vidnesbyrdet.

Sola skriptura?

Hva vil skje om vi virkelig søker Ham da av hele vårt hjerte og sinn? Holder Hans bud, vil vi da se ham?

Forstummet?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-9-2017 kl 17:23


Sitat: skrevet av LeifG  
Sola skriptura?

Holder Hans bud, vil vi da se ham?

Forstummet?

Ja vi ser i Bibelen at en som stilte et lignende spørsmål til Jesus ble nokså stum, han gikk "bedrøvet bort".

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-9-2017 kl 19:04


Han som var glad i Mammon.. .

I dag er de fleste glad i mammon, og så å si ingen holder Hans bud.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-9-2017 kl 19:44


Ja og det er vel også poenget med fortellingen,

at man ALLE kommer til kort med budene.

Så vil man frelses så må man rett og slett finne en annen vei.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 1-10-2017 kl 19:27



Jeg hørte på en tilsettelses sermoni i en kirke av sogneprest en gang.
Skrulle gjerne sett teksten som ble lest for presten før han sa ja.
Lurer på om ikke troskapet til kirken var rangert øverst, og at Gud kom i en lavere rang enn kirken.

Da jeg hørte det fikk jeg hakeslipp, men velger å tro at jeg hørte feil.
Har dere tilgang på denne teksten?

[Redigert den 1-10-2017 kl 19:27 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-10-2017 kl 05:44


Hei Viking
 
Den teksten har jeg ikke
 
Vil tro tilsatte i den norske kirke er forpliktet overfor både kirken og Gud / Bibelen. Men antagelig er det troskapen til kirken som står sterkest. Hva Skriften lærer er det jo etter hvert så mange meninger om i folkekirken at det er vel ikke lenger så lett å hevede noen bestemte sannheter. Der flyter det meste.

Hvilket minner meg om lovløshetens hemmelighet. Frafallet skulle komme og Den Lovløses ånd skulle få innpass. Det som ennå holder igjen er en liten rest av lov og rett, når den også er borte kommer Antikristen selv. Da går det mot en raskt avrunding av denne tidsalder.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-10-2017 kl 09:41


Sitat: skrevet av gana  
Ja og det er vel også poenget med fortellingen, at man ALLE kommer til kort med budene.

Så vil man frelses så må man rett og slett finne en annen vei.



???

Finne en annen vei???

Det er bare en vei og den går igjennom Menneskesønnen, dit Han gikk, igjennom Hans eksempel og vei.
Han viser oss at det er mulig men om vi ikke tror Han (Gud) var sant menneske i kjød/ sarx som vi er i så er det jo umulig som du sier. Det er jo derfor antikristelige benekter Jesus i kjød som deg og meg, for om så kan vi frelses fra synd/ lovbrudd her og nå og det vil jo ikke Satan og de som tror kjødet er sterkere enn Gud ha noe av.

Alle som lager sin egen vei til himmelens trone vil gå under, som Guds ord viser oss. Gå inn med fremmed ild (ånd) og det er slutt.
Det er enkelt å skjønne for om man går inn med fremmed ånd, eller egen tro og egne gjerninger gir man æren til seg selv, og ikke Gud. Man forkaster da Jesus og sier at det Han har gjort ikke er veien, sannheten og livet.


Jeg skjønner ikke at du skjønner det, hvorfor fornekter du fakta?
Frelsen er gitt oss fordi ingen av oss blir frelst uten gir oss fritt ett nytt hjerte og ett nytt sinn, ja en helt ny frisk ånd også.

Hvordan skjer det?

1. En må erkjenne at man i seg selv er fortapt pga av personlig og individuell synd, i realiteten utøvende ondskap. Med andre ord bli så voksen at man vet og skjønner at det en er selv ikke har livets rett.
Det dreper en selv og en har da to veier å gå. Forherde seg imot sannheten og leve ut livet i en livsløgn, eller pakke sammen og gi opp. Har man åpne øyne vil Gud åpenbare seg på en eller annen måte.

2. En må da tro på Kristi rettferdighet, Hans offer og Hans vei der Han gikk. Hans offer er altomfattende dypt og unnlater ikke en eneste smerte eller synd utøvd av noe menneske igjennom alle tider. Hvis en person har gjort en synd som ingen kjenner men bare han/ hun selv, og den er så grov at det er i seg selv umulig å tilgi vil denne person se Guds rettferdighet i Hans offer om personen søker ett eneste håp om ett mulig liv selv om det er ufortjent. Der i Hans offer kan vi se Hans dype sanne og ekte kjærlighet, som frarøver enhver løgn om Ham.
I tillegg om vi da virkelig ser Hans offer for oss personlig og individuelt, som har mistet all kjødelig håp pga våre synder han døde for. Hvordan kan vi da la være å søke Ham på den veien Han gikk og viser til? Nå som vi har dødd fra oss selv men oppdaget en rettferdighet og kjærlighet vi aldri har sett før?

Vil den veien Han går på før oss til en enda større åpenbaring av Hans rettferdighet og kjærlighet til oss mennesker Han kaller som sine personlige brødre og søstre? Er det mere enn melk.., fast føde? Hva er fast føde?

3. Den åndelige vei og det åndelige liv er en helt annen virkelighet enn det gamle kjødelige. Det åndelgie liv har en ny Herre og Jesus viser oss hvor man går og hva man ser etter, man har jo fått en ny ånd, fattet nye føleser og har helt andre tanker nå enn før. Man elsker Gud og Hans eksistens, kjødet er jo forkastet og den nye åndelige vilje er å gjøre Faderens vilje som jo Jesus viste at Han gjorde. Detaljene i det nye livet har blitt kvalitetssikret igjennom helligdomstjenesten åpenbart i GT, og Jesus som offerlam viser oss at Han nå er Ypperstepressten i tjenesten, hvor vi da er prestene. Det betyr at vi kan komme inn i det hellige GT viser oss er, helt inn til Det Aller Helligste hvor kun Ypperstepresten foreløpig kun kan være men inn dit skal også vi komme. UTEN fremmed ILD!

Må Gud Skaperen være oss barmhjertig og nådig, og gi oss visdom til å fatte!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-10-2017 kl 09:47


Sitat: skrevet av Viking  

Jeg hørte på en tilsettelses sermoni i en kirke av sogneprest en gang.
Skrulle gjerne sett teksten som ble lest for presten før han sa ja.
Lurer på om ikke troskapet til kirken var rangert øverst, og at Gud kom i en lavere rang enn kirken.

Da jeg hørte det fikk jeg hakeslipp, men velger å tro at jeg hørte feil.
Har dere tilgang på denne teksten?

[Redigert den 1-10-2017 kl 19:27 av Viking]


Du hørt nok ikke feil for det er jo det hele bedraget bygger på.

Kirken som ligger under Moderen, DRKK, er underlagt Paven fordi kirken holder jo hennes bud og ikke Guds bud.
Guds bud endret DRKK fordi de tror de ble gitt retten av Jesus å endre Guds bud alt etter Pavens forgodtbefinnende. Det Paven da sier, må Gud akseptere og underkaste seg. Det er Kirkens tro og DNK underkaster seg til syvende og siste Paven/ Kirken inntil det motsatte bevises.

Ref Kirkens misbrukte bekjennelse om at mennesket Jesus er Messias og de følger det fikk for Simon Peter og de med samme tro.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-10-2017 kl 09:52


Det er også interresant å se at Babylon enda ikke har falt, og Babylon er DRKK og deres døtre (kirker/ menigheter) som holder Antikrist/ DRKKs bud. Når DRKK og kirker/ menigheter forøvrig nekter å holde Guds bud men Pavens bud ved Guds åpenbaringer (som snart kommer iflg Guds ord) vil enten Babylon underkaste seg Gud eller den vil forkaste Guds bud til fordel for Mammons/ DRKKs bud. Ved en forkastelse faller Babylon ifra Gud og enden er en realitet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-10-2017 kl 01:16


Sitat: skrevet av Viking  

Jeg hørte på en tilsettelses sermoni i en kirke av sogneprest en gang.
Skrulle gjerne sett teksten som ble lest for presten før han sa ja.
Lurer på om ikke troskapet til kirken var rangert øverst, og at Gud kom i en lavere rang enn kirken.

Da jeg hørte det fikk jeg hakeslipp, men velger å tro at jeg hørte feil.
Har dere tilgang på denne teksten?

[Redigert den 1-10-2017 kl 19:27 av Viking]

Utdrag fra en leder i Dagen:


"Når kirkeordning trumfer teologi

Det har vært en trend i lengre tid at når den teologiske debatten går høyt, blir den formelle kirkeordningen brukt til å styre utviklingen i retning av mer liberal og mindre konservativ teologi. Slik blir det en stadig tydeligere at det å tilhøre Den norske kirke og delta i menighetslivet der vil måtte innebære en aksept for at Kirkemøtets ubibelske vedtak også får ringvirkninger lokalt, også der lokale krefter ønsker noe annet."

http://www.dagen.no/dagensdebatt/lederartikkel/lederartikkel...

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 5-10-2017 kl 14:47


Gud er ikke å finne der, når en roper får en ikke svar.
En må ut av kirken for å få svar.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 5-10-2017 kl 18:23


Ja det er viktig å følge sin egen overbevisning. Tror Gud er fornøyd med det ja.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-10-2017 kl 09:17


Sitat: skrevet av Viking  
Gud er ikke å finne der, når en roper får en ikke svar.

En må ut av kirken for å få svar.


Ja, svar får vi kun fra Gud selv :)

Jeg tror at om en søker Gud av hele sitt hjerte og hele sitt sinn i kirken så kan Gud åpenbare seg forsiktig der men det er for å forsøke å få kirken/ Babylon til å vende om. Vender ikke kirken om vil en bli ført ut og videre vekk fra kirken. Det er jo det også Luther gorde, han igjennom Guds ord fikk grovt og begynnende åpenbart hvem kirken er og hvem Gud er. Ut i fra det forsøkte han å få kirken til å vende om, når det ikke gikk forlot han kirken.

Vi må som Gud gjør, kalle Hans folk ut av Babylon og huske at enda har ikke Babylon falt. Når Babylon/kirken har falt så må vi rope mennesker ut av Babylon.

En nøkkel (garanti og kvalitetssikring) er gitt oss av Gud selv for å skille på sannhet og løgn i skriften og det er om vedkomne taler i henhold til innholdet i paktens ark eller ikke. Når kirken forfølger de som taler og gjør i henhold til Paktens Ark, da har kirken/ Babylon falt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 7-10-2017 kl 11:51


Sitat: skrevet av LeifG  
Sitat: skrevet av Viking  
Gud er ikke å finne der, når en roper får en ikke svar.

En må ut av kirken for å få svar.


Ja, svar får vi kun fra Gud selv :)

Jeg tror at om en søker Gud av hele sitt hjerte og hele sitt sinn i kirken så kan Gud åpenbare seg forsiktig der men det er for å forsøke å få kirken/ Babylon til å vende om. Vender ikke kirken om vil en bli ført ut og videre vekk fra kirken. Det er jo det også Luther gorde, han igjennom Guds ord fikk grovt og begynnende åpenbart hvem kirken er og hvem Gud er. Ut i fra det forsøkte han å få kirken til å vende om, når det ikke gikk forlot han kirken.

Vi må som Gud gjør, kalle Hans folk ut av Babylon og huske at enda har ikke Babylon falt. Når Babylon/kirken har falt så må vi rope mennesker ut av Babylon.

En nøkkel (garanti og kvalitetssikring) er gitt oss av Gud selv for å skille på sannhet og løgn i skriften og det er om vedkomne taler i henhold til innholdet i paktens ark eller ikke. Når kirken forfølger de som taler og gjør i henhold til Paktens Ark, da har kirken/ Babylon falt.


Glemte å skrive at dette var mine erfaringer. Først da jeg ut av kirken fikk jeg svar, men bearbeidelsen til dette var mens jeg ennå var i kirken. Har aldri fått noen støtte for mine meninger av tidligere prestevenner, kammerater eller famile. Unntatt Leif og en gammel onkel av meg. Takker Leif for støtten :)

Av min egen kraft hadde jeg aldri kunnet stå "alene", det Guds ånd har bidratt med har vært av største betydning, å være eller ikke være. Ha en god sabbat.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-10-2017 kl 17:37


To be or not to be. :)

Uten Guds Ånd er vi ikke, det er 100%.

Jeg var ikke klar over at jeg var der for deg.. . Hadde du samme nicknavn? Det må vel være endel år siden det nå? :)

Jeg begynte å tro via JV men ble aldri en JV, tror jeg hadde kanskje rundt 4 kvelder med en derifra og ved den 2 (3). kvelden var det spikret i hele mitt hjerte og sinn. Og det kun rene studier i 1. Moseboks første kapitler.
Ut ifra de kapitler fikk tro, håp og se Guds kjærlighet, ja rett og slett Guds nåde, barmhjertighet, godhet, rettferdighet og hva som var, er og venter.
Etter JV var jeg på vandring, først for meg selv ved studier i NT, + Åpenbaringen og etterhvert GTs profeter. Jeg var innom diverse menigheter men fant ingen som virkelig trodde på Guds rettvise ord, eksistens og kraft. Når jeg ga opp å gå/ leve alene i egen kraft åpnet Han døren som ga meg sjansen til å få ett nytt liv og åpenbare realitetene i verden/ universet. Men altså aldri før Jeg ga opp å leve selv/ stå selv, jeg hadde ikke tatt skrittet vekk fra verden ordentlig, på en måte ett delt hjerte i praksis.

1 Krøn 28,9 Og du, min sønn Salomo, lær din fars Gud å kjenne og tjen ham med udelt hjerte og med villig sjel!
For Herren ransaker alle hjerter og forstår alle menneskers tanker og råd; dersom du søker ham, skal han la sig finne av dig, men dersom du forlater ham, skal han forkaste dig for alltid.

Jer 29,13-14 og I skal søke mig, og I skal finne mig når I søker mig av hele eders hjerte.
Jeg vil la mig finne av eder, sier Herren, og jeg vil gjøre ende på eders fangenskap og samle eder fra alle de folk og alle de steder som jeg har drevet eder bort til, sier Herren, og jeg vil føre eder tilbake til det sted som jeg førte eder bort fra.



En velsignet Sabbat til deg og Viking!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-10-2017 kl 06:15


Sorry, ble noe kluss her, kommer tilbake senere :)






[Redigert den 8-10-2017 kl 06:26 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 8-10-2017 kl 12:01


Sitat: skrevet av LeifG  
To be or not to be. :)

Uten Guds Ånd er vi ikke, det er 100%.

Jeg var ikke klar over at jeg var der for deg.. . Hadde du samme nicknavn? Det må vel være endel år siden det nå? :)

Jeg begynte å tro via JV men ble aldri en JV, tror jeg hadde kanskje rundt 4 kvelder med en derifra og ved den 2 (3). kvelden var det spikret i hele mitt hjerte og sinn. Og det kun rene studier i 1. Moseboks første kapitler.
Ut ifra de kapitler fikk tro, håp og se Guds kjærlighet, ja rett og slett Guds nåde, barmhjertighet, godhet, rettferdighet og hva som var, er og venter.
Etter JV var jeg på vandring, først for meg selv ved studier i NT, + Åpenbaringen og etterhvert GTs profeter. Jeg var innom diverse menigheter men fant ingen som virkelig trodde på Guds rettvise ord, eksistens og kraft. Når jeg ga opp å gå/ leve alene i egen kraft åpnet Han døren som ga meg sjansen til å få ett nytt liv og åpenbare realitetene i verden/ universet. Men altså aldri før Jeg ga opp å leve selv/ stå selv, jeg hadde ikke tatt skrittet vekk fra verden ordentlig, på en måte ett delt hjerte i praksis.

1 Krøn 28,9 Og du, min sønn Salomo, lær din fars Gud å kjenne og tjen ham med udelt hjerte og med villig sjel!
For Herren ransaker alle hjerter og forstår alle menneskers tanker og råd; dersom du søker ham, skal han la sig finne av dig, men dersom du forlater ham, skal han forkaste dig for alltid.

Jer 29,13-14 og I skal søke mig, og I skal finne mig når I søker mig av hele eders hjerte.
Jeg vil la mig finne av eder, sier Herren, og jeg vil gjøre ende på eders fangenskap og samle eder fra alle de folk og alle de steder som jeg har drevet eder bort til, sier Herren, og jeg vil føre eder tilbake til det sted som jeg førte eder bort fra.



En velsignet Sabbat til deg og Viking!


Takk for det LG.
Guds veier kjenner vi ikke. En vet ikke alltid hvor bekken ender, å bære et lys kan også gi lys for andre. Og et frø spirer ikke alene, luft, jord, næring , vann og ikke minst lys og varme må være der. Ikke alltid en spire gror raskt, det kan ta tid og så lenge det er liv er det håp. Selv om vi er uenig i litt her og der så har jeg hatt stor nytte av dine saklige innlegg, ikke minst av oppfølgende hennvisninger til skriftsteder.

Så ikke gi opp, andre kan ha nytte av din mening og tro. Et forum kan være ganske opprivende og "ødeleggende", men det kan også ende godt over tid når brikkene faller på plass.

Noe som er helt sikkert, er at Herren kjenner oss og har interesse i oss, vi må bare ikke stoppe å lete selv om veien kan bli lang .

En stor takk til Gana også. Mye godt selskap i "knoll og tott". Det blir en del en lærer når en ikke er enig i alt. Jeg har måttet søke i Bibelen mer enn en gang nå du kommer med et "synse innlegg" uten hennvisninger :)

Tror vi tre kunne hatt en underholdene ettermiddag på benken i parken :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-10-2017 kl 03:18


Hehe, ""synse innlegg" uten hennvisninger", joda, det har nok blitt litt av det også, skal prøve å forbedre meg :)

Utrolig hvor forskjellig vi som er her er egentlig.

At LeifG kom til tro gjennom JV.. kan nesten ikke tro det..

Gikk plutselig opp for meg at jeg nok godt kan prøve å være litt mer tolerant og storsinnet (Ef 4,1-2).

Måtte fredens Gud være med oss alle!

Du er forresten ikke alene Viking, det er flere og flere som nå forlater Den norske kirke,

i avisen Dagen har det i lang tid vært mye skriving om dette, her er noe av det siste:

http://www.dagen.no/dagensdebatt/kristenliv/debatt/Korttenkt...



[Redigert den 9-10-2017 kl 05:33 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 11-10-2017 kl 09:50


Godt humør er en velsignelse. Har ikke sett at det tar livet av folk ennå .

Nå er det ca. 2000 år siden Kristus var her på jorda og da tvilte disiplene, og Kristus bar over med det. Måtte han også ha langmodighet med oss.

Enhver som studerer bibelen vil være på tanken å melde seg ut vil jeg tro.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-10-2017 kl 06:09


Her er en foredragsholder med litt humor,

foredrag om Luther på Fjellhaug 12. oktober:

http://www.nlm.no/nlm/nyheter-nlm.no/6-miniforedrag-om-luthe...




[Redigert den 17-10-2017 kl 06:28 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 17-10-2017 kl 19:12


Sitat: skrevet av gana  
Her er en foredragsholder med litt humor,

foredrag om Luther på Fjellhaug 12. oktober:

http://www.nlm.no/nlm/nyheter-nlm.no/6-miniforedrag-om-luthe...




[Redigert den 17-10-2017 kl 06:28 av gana]


Er det noe vi er enig i så er det vel at en skal holde seg unna denne karen og hans kirker. Fyttikatta.
https://youtu.be/sGH20H8AV2U


[Redigert den 17-10-2017 kl 19:13 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-10-2017 kl 07:08


Ja det tror jeg vi er mange som kan si oss enig i.

Ved kristendommens begynnelse var kristne hjem kirker.
 
Etter hvert vokste det men viktig å ikke glemme opphavet,

et opphav som etter min mening fungerer godt også i dag.

"Med helt hjerte vil jeg vandre i mitt hus." (Sal 101,2b) 
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-10-2017 kl 03:45
Rød sol, grå himmel


Endetidstegn kommer sigende

"I Småland er det blant annet observert en grå himmel kombinert med en helt rød sol."

https://resett.no/2017/10/17/uro-og-undring-over-uvanlig-mor...

https://www.youtube.com/watch?v=VqduqfjztiI
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 20-10-2017 kl 11:44


Sitat: skrevet av gana  
Endetidstegn kommer sigende

"I Småland er det blant annet observert en grå himmel kombinert med en helt rød sol."

https://resett.no/2017/10/17/uro-og-undring-over-uvanlig-mor...

https://www.youtube.com/watch?v=VqduqfjztiI


Tror det har sine naturlige årsaker. Røyk, gul himmel og rødlig sol kan være noe som kommer fra de stre brannene i Spania. I allefall ble dette varslet om i media.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-10-2017 kl 13:08


Det tror jeg du har helt rett i, i dette tilfellet var det en helt naturlig årsak. Men kanskje er det sånn at alle endetidstegn også har en naturlig grunn. Jorden skal forgå med ild og da er det naturlig at solen blir rød. Hav og brenning skal bruse og klimaendringer kan være grunnen. Og samfunnet blir kaldere på grunn av lovløshet, osv.

Ville jo nesten være rart om ikke endetidstegnene har en forklaring i det som skjer på jorden. 


[Redigert den 20-10-2017 kl 13:37 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-10-2017 kl 15:35


Miniforedragene om Luther fortsetter på Fjellhaug

17. oktober:

Den problematiske Luther. Hvordan forholde seg til Luthers problematiske
utsagn og hva er den autoritative Luther for oss i dag? Kenneth Ellefsen,
høgskolelektor ved Fjellhaug.

Se opptaket:

https://vimeo.com/238941865
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-10-2017 kl 09:30


Sitat: skrevet av gana  
Miniforedragene om Luther fortsetter på Fjellhaug

17. oktober:

Den problematiske Luther. Hvordan forholde seg til Luthers problematiske
utsagn og hva er den autoritative Luther for oss i dag? Kenneth Ellefsen,
høgskolelektor ved Fjellhaug.

Se opptaket:

https://vimeo.com/238941865



Så de to første, og da denne.

Det som er triste er at man i dag ikke skjønner sammenhengene i hva som ble sagt, skjønner ikke alvoret i det å tro på Gud og Guds ord er for noe og hvorfor uttalelsene var/ trengte å være så skarpe på den tiden.

En høgskolelektor bør vite og kjenne til realitetene omkring de reelle verdier Antikrist trone har og er i, det sammen med verdiene i Guddommelig tildelt natur har.
Det finnes ingen, hva det enn er sannhet i løgnerens lære (Kirken/ DRKK/ Jødedommen) og Luther viste at deres lære bandt mennesker til løgnen i den tro at man trodde man måtte tro den. Tro løgnen eller brenn i helvete.


Åp 9,11 Til konge over sig har de avgrunnens engel; på hebraisk er hans navn Abaddon, og på gresk har han navnet Apollyon.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-10-2017 kl 09:47


Sitat: skrevet av gana  
Det tror jeg du har helt rett i, i dette tilfellet var det en helt naturlig årsak. Men kanskje er det sånn at alle endetidstegn også har en naturlig grunn. Jorden skal forgå med ild og da er det naturlig at solen blir rød. Hav og brenning skal bruse og klimaendringer kan være grunnen. Og samfunnet blir kaldere på grunn av lovløshet, osv.

Ville jo nesten være rart om ikke endetidstegnene har en forklaring i det som skjer på jorden. 


[Redigert den 20-10-2017 kl 13:37 av gana]


Med tegn og undere skal Djevelen forføre mennesker til å tilbe ham som om han var Gud. Altså en religiøs tilbedelse og det betyr at hans posisjon i menneskers øyne er for mennesker uoppnåelig.

Her er nøklene:

2 Tess 2,9-12 Og hans komme skjer, efter Satans kraftige virksomhet, med all løgnens makt og tegn og under, 10 og med all urettferdighetens forførelse for dem som går fortapt fordi de ikke tok imot kjærlighet til sannheten, så de kunde bli frelst. 11 Og derfor sender Gud dem kraftig villfarelse, så de tror løgnen, 12 forat alle de skal bli dømt som ikke har trodd sannheten, men hatt velbehag i urettferdigheten.


1. Det som skjer er Veldig i våre øyne, sjokkerende.
2. Forførelsen bygger på små løgner som danner en paradigme mennesker tror på og underbygges av små tegn og undere.
3. Uskyldige mennesker blir urettferdig villedet til å tro løgnene og vleger å tro løgnene fordi man ikke innerst inne ikke har kjærlighet til sannhet.
4. Det fatale valget individene tar avgjør om man velger å tro på villfarelsen som får guddommelig kraft, hånd i hånd med løgnen.
5. Så kommer dommen som viser om man i praktisk liv elsker urett ferd eller ikke. Mao som viser hvem man i realiteten har underkastet seg.


Om vi ser videre i Guds ord så ser vi at vi mennesker forstår lite av hva som er men mennesker i fallen syndig natur, og som dyrker da det skapte tror de vet alt, kan forklare alt og med det ser på seg selv som guder. All kunnskap og kan ikke dø/ kan finne evig liv selv.
Farao, som slåss med Moses er ett bilde på dårskapen. Man kopierer Guds undere men til slutt må dårene kapitulere for Guds skaperkraft og Guddommelighet. Gud kan ikke forklares. Desverre for dårene, for sent.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-10-2017 kl 20:12


Sitat: skrevet av LeifG  
Sitat: skrevet av gana  
Miniforedragene om Luther fortsetter på Fjellhaug

17. oktober:

Den problematiske Luther. Hvordan forholde seg til Luthers problematiske
utsagn og hva er den autoritative Luther for oss i dag? Kenneth Ellefsen,
høgskolelektor ved Fjellhaug.

Se opptaket:

https://vimeo.com/238941865



Så de to første, og da denne.

Det som er triste er at man i dag ikke skjønner sammenhengene i hva som ble sagt, skjønner ikke alvoret i det å tro på Gud og Guds ord er for noe og hvorfor uttalelsene var/ trengte å være så skarpe på den tiden.

En høgskolelektor bør vite og kjenne til realitetene omkring de reelle verdier Antikrist trone har og er i, det sammen med verdiene i Guddommelig tildelt natur har.
Det finnes ingen, hva det enn er sannhet i løgnerens lære (Kirken/ DRKK/ Jødedommen) og Luther viste at deres lære bandt mennesker til løgnen i den tro at man trodde man måtte tro den. Tro løgnen eller brenn i helvete.


Åp 9,11 Til konge over sig har de avgrunnens engel; på hebraisk er hans navn Abaddon, og på gresk har han navnet Apollyon.


Jesus kunne også være krass i møte med religiøse
forførere men brukte ikke vulgærord som
rævhøl og lignende.

Ser vi på det bibelske idealet så går nok
det mer i retning av knapp saklighet.  

Det skulle ofte være nok med
et ja eller et nei.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-10-2017 kl 21:23


Sitat: skrevet av LeifG  
Med tegn og undere skal Djevelen forføre mennesker til å tilbe ham som om han var Gud. Altså en religiøs tilbedelse


Kanskje mye av problemet ligger i at kristendommen lot seg bli statsreligion og en del av statsstyre. Da blir jo en opphøyelse og en lettere tilbedelse av disse lederne naturlig, like naturlig som i samfunnet ellers. Det samme blir utvanningen av troen for å passe med statens vilje.

På dette område kunne godt reformasjonen gått lenger, bort fra hele statsmakten.

Noen gikk jo også lenger, fred være med dem.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-10-2017 kl 09:08


Sitat: skrevet av gana  
Jesus kunne også være krass i møte med religiøse forførere men brukte ikke vulgærord som
rævhøl og lignende.

Ser vi på det bibelske idealet så går nok det mer i retning av knapp saklighet.  
Det skulle ofte være nok med et ja eller et nei.



Rævhøl, hore, horer, fra ett bunnøst hull, mordere, løgnere og ormeyngel?

Det er harde ord fra Luther og Jesus men Jesus tok ikke i bruk selve ordet rævhull. Ordet fra Gud er meget klar på hvem den onde er representert via her på denne jord og karakteristikken er også klar, Luther omsatte Guds ord i klare ordelag for å nå frem og bli hørt i den samtid han var i.

Satan via Kirken og Paven hade godt grep i kirken og over folket, for ¨å frigjøre mennesker måtte det til lut og ord som hadde dekning i skriften. Kan ikke i realiteten se at rævhøl ikke har dekning, ei heller at paven er billedlig "rumpa til en fisk".

Om vi ser på dagens situasjon så kan vi spørre oss hvilken fremgangsåte som skulle være best.

Hva skal til for å vekke folk slik at man ser ett bedrag som faktisk har menneskeheten spunnet rundt en Herres lillefinger? Hvilk ord og hvilken metode skal presenteres for at rotasjonen verden er i mister momentet og sin kraft?

På hvilken måte skal man fortelle verden om løgnens far? Reellt?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-10-2017 kl 09:15


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av LeifG  
Med tegn og undere skal Djevelen forføre mennesker til å tilbe ham som om han var Gud. Altså en religiøs tilbedelse


Kanskje mye av problemet ligger i at kristendommen lot seg bli statsreligion og en del av statsstyre. Da blir jo en opphøyelse og en lettere tilbedelse av disse lederne naturlig, like naturlig som i samfunnet ellers. Det samme blir utvanningen av troen for å passe med statens vilje.

På dette område kunne godt reformasjonen gått lenger, bort fra hele statsmakten.

Noen gikk jo også lenger, fred være med dem.




De sanne krstne ble jo drept av Rom (Staten/ Dyret) og deres prester adopterte kristne navn slik at den kristendom kirken er i dag er BAAL tilbedelse i Jesu navn. Dette oppdaget de protestantiske kirkefedrene men dagens barn av de igjen har glemt historien og troen. De underkaster seg igjen BAAL.

Det troende MÅ gjøre er å protestere imot endringer i Guds ord og bud, samt sette Kirken i den posisjon at om de ikke reformerer seg så må man forlate avguderiets trone.
Da vil Kirken komme i den posisjon at de enten må takke nei til statstøtte og ja til Jesus, for så å bli løftet opp av Ham der oppe. Hvis ikke kan de velge Staten og få støtte av politikk og de som egentlig ikke tror Ham, for så å vinne verden og universet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-10-2017 kl 17:54


Sitat: skrevet av LeifG  
Om vi ser på dagens situasjon så kan vi spørre oss hvilken fremgangsåte som skulle være best.

Hva skal til for å vekke folk slik at man ser ett bedrag som faktisk har menneskeheten spunnet rundt en Herres lillefinger? Hvilk ord og hvilken metode skal presenteres for at rotasjonen verden er i mister momentet og sin kraft?

På hvilken måte skal man fortelle verden om løgnens far? Reellt?


Tror kanskje ikke man behøver å si så mye, ord er ikke alltid det beste virkemiddel.

Følger man Herrens oppfordring om å holde seg borte fra ondskap og utilbørlig vandel og avvik fra den sunne lære så er det antagelig det mest virkningsfulle. Herren er med sine og holder de seg borte fra det falske så mister det automatisk mye av både moment og legitimitet.

Mener ikke med dette at en skal holde seg borte fra enhver kirke, selvsagt ikke, det mest sanne finnes jo nettopp i de sanne kirker.  
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-10-2017 kl 11:48


NLM og Fjellhaug Internasjonale Høgskole markerer 500-
årsjubileet for reformasjonen med 6 miniforedrag om Luther.
Foredragene streames live hver tirsdag og torsdag 12.–31. okt.

Foredragene fortsetter

http://www.nlm.no/nlm/nyheter-nlm.no/6-miniforedrag-om-luthe...

19. oktober:

Inspirerte Luther egentlig til misjon? Frank-Ole Thoresen, rektor ved Fjellhaug.

Se opptaket:

https://vimeo.com/238945028
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-10-2017 kl 22:44


Sitat: skrevet av LeifG  
Da vil Kirken komme i den posisjon at de enten må takke nei til statstøtte og ja til Jesus, for så å bli løftet opp av Ham der oppe. Hvis ikke kan de velge Staten og få støtte av politikk og de som egentlig ikke tror Ham, for så å vinne verden og universet.


Jepp, ganske riktig, der har du liberalteologien i et nøtteskall. De velger statsstøtten og folkeflertallet og tror med det at de har vunnet verden. De tar dessverre meget feil, de vinner ikke verden men er selv blitt en del av verden, med dem sekulariseres kirken innenfra.  

Av alle farer kristne står overfor tror jeg dette er noe av det verste, en teologi uten sann gudstro.

Guds ord og vilje er ikke noe som kan liberaliseres, Guds bud er like radikale som Guds nåde.

Statsstøtte eller ikke statsstøtte, forsvinner det radikale så forsvinner også Gud.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-10-2017 kl 11:11


– En overdreven folkelighet og ustoppelig fornyelsestrang har ført folkekirken vekk fra
dens opprinnelige status som et kristent trossamfunn, mener den danske dr.theol. og
universitetslektoren Carsten Breengaard.

http://www.vl.no/nyhet/kirken-er-blitt-et-supermarked-1.1045...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-10-2017 kl 20:57


Hva er for kirken opprinnelig gana? Tilbake til deres mor?

Åp 17,5 og på hennes panne var skrevet et navn, en hemmelighet: Babylon, den store, mor til skjøgene og til stygghetene på jorden.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-10-2017 kl 20:58


Hvem er da skjøgene og hvorfor er de skjøger?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-10-2017 kl 22:36


Om jeg har forstått det rett bruker Bibelen ordet Babylon i flere betydninger.

1. Stedet / byen.

2. Hedenskap generelt.

3. Den frafalne kirke.

Og skjøgen vil jeg tro er de frafalne kirker og de er vel skjøger fordi de er frafalne.

Korriger meg om jeg tar feil.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-10-2017 kl 23:30


70% av Åp er i GT og Daniels bok forteller om hvem som er hvem fra år 600 f. Kr. til den nye jord er her. NT forteller at Satan er Antikrist og at han vil fremstå som om han er Jesus men at denne Jesus ikke er i henhold til Menneskesønnen definert i Guds ord. Den store forskjellen er at Jesus gjør Guds vilje og holder Guds bud, den falske Jesus/ altså antikrist gjør Sin egen vilje og holder ikke Guds bud men sine egne som opphøyer feil Gud.

Babylon i GT tid er bildet på Babylon i dag og de tilber en gud men en avgud, ett religiøst system som favner alle mennesker hva enn de tror under ett tak. De er forvirret...
Dagens kirke, "kristendom" er adoptert av hedenske Rom og deres planetguder med religiøse tider/ soldag også.

En skjøge er noen som var med Gud og sier de er med Gud men tilber og gjør hor i denne sammenheng med avguder. Det er DRKK som er Moderkirken til alle protestantiske kirker som holder Moderkirkens ti bud.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-10-2017 kl 10:57


Syns du generaliserer for mye. Blant kirker er det et stort mangfold av lærer og praksis.

Og man blir altså ikke en babylonskjøge fordi om man tar NTs innskjerping og utvidelse av sabbatsbudet på alvor. Hva skulle man i så fall si om de som i den nye tid fortsatt fastholder en gammeltestamentlig jødepraksis? I beste fall fremstår de som svært forvirret.

Dag, tid og sted har ikke lenger noe å si. Alle ukedager er nå sabbatsdager for Herren.

At vi har fri og gudstjenester på storsamfunnets fridag er mer et praktisk valg.

Vi er ikke kalt til å leve i unødig konflikt. Fred. 
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-10-2017 kl 16:44


Ingen generalisering nei, det er nok heller motsatt. Guds ord er klart og gir ikke rom for å slippe unna fakta.

Dine konklusjoner er ikke annet enn løgn og løgner, man lyver så man tror det selv. I GT er det gitt en garanti at om noen taler imot Guds bud så er det en garanti at det ikke er i fra Ham, en sikkerhtsventil så vi ikke skal kunne ta feil uansett. På den måten kan ikke din (fallen protestantisme) tolkning være riktig og som DRKK sier så finnes det ikke mulighet for en endring av de ti bud i Guds ord men de har endret budene frodi de tror de foikk lov tiol det av Jesus/ Gud selv.


Matt 16,17-19 Og Jesus svarte og sa til ham: Salig er du, Simon, Jonas' sønn! for kjød og blod har ikke åpenbaret dig det, men min Fader i himmelen. 18 Og jeg sier dig at du er Peter; og på denne klippe (Simon Peter/ Paven) vil jeg bygge min menighet (DRKK), og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. 19 Og jeg vil gi dig (Simon Peter alene/ Pavedømmet alene) nøklene til himlenes rike, og det du (Pavedømmet) binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen.


Dette vet vi er deres påsatnd og vi vet at det er ett overgrep imot Guds ord og Gud selv, dermed også ett overgrep imot hele menneskeheten.
Det er Jesus som er Klippen og hovedhjørnesteinen vi bygges på og enhver som tror Jesus er sant menneske, Messias/ Menneskesønnen, Guds Sønn er byggesteiner på Jesu menighet alene.


Samtidig sier DRKK/ Moderkirken at alle som holder DRKKs ti bud er deres barn.
Så alle som holder DRKKs bud og forsvarer det med løgner er horebarn i realiteten men det er selvfølgelig mange som ikke er klar over det. De er under nåden og kalles ut av Babylon/ forvirringen men de som standhaftig og stivnakket står imot Ham med selvproduserte løgner kan ikke frelses om de ikke overgir seg til sannheten men det krever da at man elsker sannheten høyrere enn seg selv og kløgnene i seg selv.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-10-2017 kl 17:30


Hvis pavekirken er en løgnkirke, noe du sikkert kan ha mye rett i, så
er det jo merkelig at du siterer dem som om de skulle være
en sannhetskilde på linje med selve Bibelen.

Det er forresten ikke bare sabbatsbudet som innskjerpes og utvides
i NT, det samme skjer også med budet om ikke å drive hor.
Ja hele budene gjentas og fornyes i den nye pakt.

Og dette var altså ikke pavekirkens påfunn,
det var noe som kom med Guds Messias. 
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-10-2017 kl 21:27


Sitat: skrevet av gana  
Hvis pavekirken er en løgnkirke, noe du sikkert kan ha mye rett i, så er det jo merkelig at du siterer dem som om de skulle være en sannhetskilde på linje med selve Bibelen.


Mangfoldige ganger har det vært gjengitt sitater ifra DRKK at de sier selv at de har endret budene og hvem andre kunne ha gjort det om de ikke hadde gjort det?

Hvem presteskap/ kirkefedre har tatt skrittet og når skjedde det? Kan det dokumenteres av noen?

Alle protestantiske menigheter enes om det samme som deres mor sier, alle som en også det dokumenteres og er gjengitt flere ganger her på Apologetisk Forum.

I all dokumentasjon så finnes det ikke en ensete krike, hverken protestantisk eller katolsk som har noe skriftelig bekjennelse på at Guds ord sier at Guds bud er på noen måte endret. De eneste som gjør det er frie sjeler som taler ut i fra sitt eget hod og spiller rulett med Guds ord og sitt eget og andres liv inn under seg.

Tenk grundig igjennom dette nå.


Sitat:
Det er forresten ikke bare sabbatsbudet som innskjerpes og utvides i NT, det samme skjer også med budet om ikke å drive hor.
Ja hele budene gjentas og fornyes i den nye pakt.




Det er en forsterkning av de eksisterende ja, det er ingen fornyende endring i noen av budene. Sier du noe annet driver du i realiteten hor og sier egentlig at Satan har vunnet/ hadde rett.

Igjen, Gud sikrer sitt ord (Guds Ord, skaperkraft, den Han er) ved å si til Israel at om noen kommer med ord som endrer veien men IKKE holder Hans bud så er ikke vedkomne fra Ham men Djevelen. Med andre ord er ikke mennesker som IKKE viser til Guds bud og da er tro imot Guds ord fra Ham. Men de kan være Hans barn og er de Hans barn vil de underkaste seg når de ser det i tro. Og elsker de Ham/ sannheten vil de elske å følge Ham uten noe om og men, unnskyldninger og annet fjas.



2 Tess 2,10 og med all urettferdighetens forførelse for dem som går fortapt fordi de ikke tok imot kjærlighet til sannheten, så de kunde bli frelst.


Sitat:
Og dette var altså ikke pavekirkens påfunn, det var noe som kom med Guds Messias.


Så da enes du med at Simon Peter var den første pave og at Jesus ga denne pave makt til å endre Guds bud og hva alt annet det så måtte være. Med andre ord gjorde Jesus mennesket/ paven til den praktiserende Gud (Vicarius Filii Dei) og Jehova og hele universet må følge med (setning redigert).

Matt 16,17-19 Og Jesus svarte og sa til ham: Salig er du, Simon, Jonas' sønn! for kjød og blod har ikke åpenbaret dig det, men min Fader i himmelen. 18 Og jeg sier dig at du er Peter; og på denne klippe vil jeg bygge min menighet, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. 19 Og jeg vil gi dig nøklene til himlenes rike, og det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen.

For det er følgene av å tro det DRKK her sier om hva Jesus sier til Simon Peter. Det er derfor de har forsøkt å endre Guds bud og det er derfor Luther med rett kaller Pavemakten for Antikrist trone.

Dan 7,25 og han skal tale ord mot den Høieste og undertrykke den Høiestes hellige; han skal tenke på å forandre hellige tider og lov, og de skal gis i hans hånd en tid og tider og en halv tid.





[Redigert den 28-10-2017 kl 08:33 av LeifG]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-10-2017 kl 21:39


Bare tenk over det, du må elske sannheten høyere enn alt annet. Gjør du det vil du forkaste løgner og det er en løgn at budene er tøyd ut av Guds ords grenser. Å si noe annet er IKKE å elske sannheten, rettferdigheten. Rettferdigheten, for hvilken rettferdighet er det at Gud ga Israel andre kår enn de som kom etterpå, etter at de hadde brakt Israels Konge frem som Guds Lam?

Under hvilken og hvems rettferd er det?

Tenk det at om man elsker sannheten så er det jo slik at alt annet enn sannhet vil vi ikke like og elsker vi sannheten kan vi ?

Jo vi kan da frelses, vi kan ikke frelses om vi ikke elsker/ liker sannheten. Sannheten gjør oss fri sier Jesus og sannheten er kunnskap i dybde, bredde, lengde og høyden.
I en løgner det hverken kunnskap eller visdom men i sann tro er det alt det. I sann tro er Kristis rettferdighet synbar på Adam og Evas tid, Enok, Abram/ Abraham, Jakob, Josef, David, Daniel og på Luthers tid. Frelsen var og er nå som da, ingen endring i Guds bud.

Forskjellen er om man er i kjødet eller i ånden. Er man i kjødet kan ikke Guds bud etterleves men er man i Ånden elsker man Hans bud, så enkelt er det.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 28-10-2017 kl 12:12





https://youtu.be/aFYR-YS5Ugs

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2    4  ..  7

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen