Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2    4
Forfatter: Tittel: SDA tror frelse fra synd.
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-2-2016 kl 17:55


Sitat: skrevet av LeifG  

Good luck.. .

Takk for det, håper det gjelder på søndagen også :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-2-2016 kl 01:48


Ved Jesu død ble en ny pakt innstiftet. Den gamle pakt ble
opphevet. Dermed ble den nytestamentlige menighet helt fri fra
alle de utvortes forskriftene og ordninger som hørte sammen
med den gamle pakten, Ef 2,15; 2 Kor 3,6.

De mange ytre forskrifter om bestemte dager, tider, steder,
riter, skikker og måter gjelder ikke for den kristne menighet.

Også budet om hviledagen er stadfestet som uttrykk for Guds
vilje til å hellige menneskelivet og velsigne det. Hans vilje har i
dette budet sitt mål i innvielse av alle dager til Gud, Rom 5-8.

Jada, sånn kan det sies ja :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-2-2016 kl 10:05


Sitat: skrevet av gana  
Ved Jesu død ble en ny pakt innstiftet. Den gamle pakt ble opphevet.
Dermed ble den nytestamentlige menighet helt fri fra alle de utvortes forskriftene og ordninger som hørte sammen med den gamle pakten, Ef 2,15; 2 Kor 3,6.


Start fra begynnelsen da Adam og Eva ble tildelt frelsesplanen, den er den samme som i dag men i dag utdypet og den gamle pakt er også utdypning billedlig men peker på den vi har i dag, den nye pakt.

Den gamle pakts presteskapelige ordning som hadde sine sermonielle lover og tider er i dag noe vi IKKE skal utføre fordi Jesus oppfylte og oppfyller dette som i dag er Mellommann og Yppersteprest.
Den gamle pakt presteskapelige ordning hadde en daglig tjeneste, denne tjeneste var billedlig på dagens daglige kristne liv sammen med Gud individuelt.

Vi er fri fra den billedlig tjeneste men nå gjør vi det bildet pekte på. Følg Jesus inn i det hellige og se hva bildene der inne peker på i det daglige kristne liv sammen med Gud.

Sitat:
De mange ytre forskrifter om bestemte dager, tider, steder,
riter, skikker og måter gjelder ikke for den kristne menighet.


Riktig men det er innenfor budene som omhandlet den sermonielle lov, tilhørende den nå avsluttede presteskapelige tjeneste. Jesus er jo Guds Lam som ble slaktet. Den preesteskapelige tjeneste har ikke flere lam å slakte da Jesus er og har gjort alt.

Sitat:
Også budet om hviledagen er stadfestet som uttrykk for Guds
vilje til å hellige menneskelivet og velsigne det. Hans vilje har i
dette budet sitt mål i innvielse av alle dager til Gud, Rom 5-8.



En kristen i ett kristent liv, altså som har Jesu tro ser at den daglige tjeneste som ble prestentert i den gamle pakts daglige tjeneste gir ett liv som har Gud med seg hele tiden, hver dag. Det har ingenting med Sabbaten å gjøre, den er satt til side til spesielt bruk (Helliggjort av Ham) i forhold til de andre dagene og er løftet opp (Velsignet) til dette. Det er en spesiell festdag, en gledes dag som løfter Skaperen opp som Gud og Herre over og i hele universet.

Men verden vil ikke ha Ham og Hans lover og tider.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-2-2016 kl 21:29


Sitat: skrevet av LeifG  
Men verden vil ikke ha Ham og Hans lover og tider.

Der er du inne på noe ja, og det var også det jeg prøvde å si, har man Ham så har man også implisitt hans lover og tider.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-2-2016 kl 21:42


Det er akkurat det som er lovløshetens hemmelighet, å ikke tro at man kan frelses fra synd men i synd. Det fordi man ikke tror at Jesus kom i kjød og ble prøvd i likhet med oss for så å ha vist veien ut av synd og ikke i synd.

Ta deg tid.

Det er også slik de økumeniske går sammen med de sekulære som ikke tror (humanisme) imot Gud og Hans rike, det er slik Antikrist samler verden til krig imot Jesus og Hans barn. Det fordi de sekulære og religiøse som tror de tror Gud dyrker den falne naturen (synden) hånd i hånd.

Ser du etter i Dyrets merke så ser du at du kan være uenig/ enig i det men bøyer deg allikevel mens Guds segl er de som holder Hans bud fordi de ønsker det og gjør det.

Håper du tar deg tid til å forstå alvoret.


[Redigert den 3-2-2016 kl 20:44 av LeifG]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-2-2016 kl 22:16


Hvis man ikke vil frelses i synd så blir man jo sin egen frelser :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-2-2016 kl 00:16


Det tror du fordi du ikke tror at Jesus kom i kjød som deg og meg. Du tror ikke på Frelsen og Frelseren.

Hebr 2,14 Eftersom da barnene har del i blod og kjød, fikk også han i like måte del deri, forat han ved døden kunde gjøre til intet den som hadde dødens velde, det er djevelen,

Hebr 2,17-18 derfor måtte han i alle ting bli sine brødre lik, forat han kunde bli en miskunnelig og trofast yppersteprest for Gud til å gjøre soning for folkets synder. 18 For derved at han selv har lidt og har vært fristet, kan han komme dem til hjelp som blir fristet.

Hebr 5,7-9 Og han har i sitt kjøds dager med sterkt skrik og tårer frembåret bønner og nødrop til ham som kunde frelse ham fra døden, og han blev bønnhørt for sin gudsfrykt, 8 og således lærte han, skjønt han var Sønn, lydighet av det han led, 9 og da han var fullendt, blev han ophav til evig frelse for alle dem som lyder ham,

1 Joh 4,2 På dette skal I kjenne Guds Ånd: Hver ånd som bekjenner at Jesus er Kristus, kommet i kjød, er av Gud;


Jesus i kjød ble frelst og med det viser Han veien.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-2-2016 kl 03:02


Sitat: skrevet av LeifG  
Du tror ikke på Frelsen og Frelseren.

Du virker en smule bastant.

Vil oppfordre deg til å ta en titt på Guds ord her:

Matt 7,2: "Etter dommen dere dømmer med, skal dere selv få dom,

og i samme mål som dere selv måler opp med, skal det også måles opp til dere."


Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-2-2016 kl 09:41


Guds ord er meget klart om man lar Gud tale og ikke hva Jeg tror inn i Guds munn. De vers du sikter til fra Jesu ord er ikke ment slik at man kan fortsette i synd og fortsette å ikke tro.
Det er slik at vi kan ikke la feil bli alminnelig lære fordi vi frykter dommeren og dommen. Da dømmer vi på tillagt feil grunnlag fordi vi ikke tror Ham. Dommen er en frigjøring fra ondt og synd mens Dommeren er Kjærlighet, Han er barmhjertig og god, ja rettferdig.

Om jeg ser på meg selv så vet jeg at jeg i meg selv er svikefull, jeg må holde meg til Ham og Hans veier for å unngå at mitt hjerte skal lure meg inn på kjødets naturlige veier å gå. Gud er svært detaljert og svært omsorgsfull i måten Han frelser fra synden og syndens natur på. Det vi gjør her er å diskutere hva Guds ord sier Veien, Sannheten og Livet er og synder vi er vi ikke på Veien, synder vi har vi ikke sannhet i oss og synder vi så har vi ikke livet.
Det er saken og Jesu korsfestet er muligheten for oss syndere å ikke synde mere, å bli gjenopprettet til det som var ment å være.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-2-2016 kl 03:23


Sitat: skrevet av LeifG  

synder vi så har vi ikke livet.

Å ha det evige liv er å ha Jesus.

Og så sier Herren:

"Men om noen synder, har vi en talsmann hos Far, Jesus Kristus, Den rettferdige." (1 Joh. 2,1b)

Vi har altså Livet selv om vi skulle være uheldig å synde.

Ja slik lyder Herrens ord.

Amen.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-2-2016 kl 10:09


Ja, i tilfellet om man synder. Med andre ord ikke vanlig men kan jo skje.

Og om man skulle synde må man ta noen grep, hvilke grep på Veien, Sannheten og Livet må man ta iflg Gud?



Forøvrig, hvem er løgnerens venn og hva er det løgneren ikke holder?


1 Joh 2,1 Mine barn! dette skriver jeg til eder forat I ikke skal synde; og om nogen synder, da har vi en talsmann hos Faderen, Jesus Kristus, den rettferdige,
3-4 Og derav vet vi at vi kjenner ham: om vi holder hans bud. Den som sier: Jeg kjenner ham, og ikke holder hans bud, han er en løgner, og i ham er ikke sannheten;



[Redigert den 6-2-2016 kl 09:10 av LeifG]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-2-2016 kl 03:59


Sitat: skrevet av LeifG  
Ja, i tilfellet om man synder. Med andre ord ikke vanlig men kan jo skje.


Ja og i tilfelle det skjer så har vi ifølge deg "ikke livet."

Det er liksom du motsier deg selv, først så er en sann
kristen syndfri og så kan visst skje at han synder litt
likevel. Forstår du ikke at du selv er uklar? Du veksler
mellom hva du sier fra innlegg til innlegg.

Men egentlig så er jo ikke problemet AT vi kan komme til
å synde, men at vi ER synd, Bibelen kaller dette "dødens
legeme", synden er altså noe som sitter i dypet av vårt
indre. Syndehandlinger er med andre ord bare symptomer
på noe som stikker dypere - alle mennesker ER synd.

Jesus var andreledes, han var syndfri. Det er derfor
han ER vår frelser. Ja siden vi er som vi er så må
han faktisk være det hver dag. Han må være,
og er, en frelser som frelser oss hver dag.


[Redigert den 7-2-2016 kl 03:09 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-2-2016 kl 09:59


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av LeifG  
Ja, i tilfellet om man synder. Med andre ord ikke vanlig men kan jo skje.


Ja og i tilfelle det skjer så har vi ifølge deg "ikke livet."


Nei, det er nevnte vers i 1. Johannes som sier det og det stemmer jo med den veien Jesus peker på. For om vi kjenner veien så er veien løsningen og der er forsoningen.
Problemet oppstår når man tror Gud er streng, hard, perfeksjonistisk og uten nåde. Vel man tror at nåden er til for at man allikevel kan fortsette å synde og det er jo en løgn fra Djevelen, det er på den lovløses stier.

Paulus sier det lett.

Hebr 2,17-18 derfor måtte han i alle ting bli sine brødre lik, forat han kunde bli en miskunnelig og trofast yppersteprest for Gud til å gjøre soning for folkets synder.

For derved at han selv har lidt og har vært fristet, kan han komme dem til hjelp som blir fristet.

Hebr 4,16 La oss derfor trede frem med frimodighet for nådens trone, forat vi kan få miskunn og finne nåde til hjelp i rette tid.


Derfor sier Johannes at for den som tror så er man syndfri men skulle man synde så kommer vi frem for Hans nådes trone slik at Han kan hjelpe oss. Det er Veien, Sannheten og Livet, det er Korsets vei, Jesu blods vei.


Sitat:
Men egentlig så er jo ikke problemet AT vi kan komme til å synde, men at vi ER synd, Bibelen kaller dette "dødens legeme", synden er altså noe som sitter i dypet av vårt indre. Syndehandlinger er med andre ord bare symptomer på noe som stikker dypere - alle mennesker ER synd.


Hvorfor er vi synd og hva er synd iflg Guds ord?

Hint:

Jak 1,12-16 Salig er den mann som holder ut i fristelse; for når han har stått sin prøve, skal han få livsens krone, som Gud har lovt dem som elsker ham. Ingen si når han fristes: Jeg fristes av Gud. For Gud fristes ikke av det onde, og selv frister han ingen.
Men hver fristes idet han drages og lokkes av sin egen lyst; derefter, når lysten har undfanget, føder den synd; men når synden er blitt fullmoden, føder den død.

Far ikke vill, mine elskede brødre!



Sitat:
Jesus var andreledes, han var syndfri. Det er derfor han ER vår frelser. Ja siden vi er som vi er så må han faktisk være det hver dag. Han må være,
og er, en frelser som frelser oss hver dag.

[Redigert den 7-2-2016 kl 03:09 av gana]


På hvilken måte var Han annerledes.

Hint:

Hebr 2,7 Du gjorde ham lite ringere enn englene; med herlighet og ære kronte du ham, og satte ham over dine henders gjerninger;

Hebr 2,11 For både den som helliggjør, og de som helliggjøres, er alle av en; derfor skammer han sig ikke ved å kalle dem brødre,

Hebr 2,14 Eftersom da barnene har del i blod og kjød, fikk også han i like måte del deri, forat han ved døden kunde gjøre til intet den som hadde dødens velde, det er djevelen,

Hebr 2,16-18 For engler tar han sig jo ikke av, men Abrahams ætt tar han sig av;
derfor måtte han i alle ting bli sine brødre lik, forat han kunde bli en miskunnelig og trofast yppersteprest for Gud til å gjøre soning for folkets synder. For derved at han selv har lidt og har vært fristet, kan han komme dem til hjelp som blir fristet.

2 Joh 1,7 For mange forførere er gått ut i verden, som ikke bekjenner at Jesus er Kristus, kommet i kjød; dette er forføreren og Antikristen.



Legg forøvrig merke til at kirkens arvesyndslære benekter Jesus kommet i kjød slik Guds ord definerer kjød. Kirken sier at mennesket Er synd fra unnfangelsen av. Hva er synd?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-2-2016 kl 10:22


Sitat: skrevet av LeifG  

Derfor sier Johannes at for den som tror så er man syndfri

Himmel og hav, du misforstår jo fullstendig.

1 Joh 2,1a er en oppfordring til ikke å synde og ikke en beskrivelse av syndefrihet.

Hvordan kommer jeg frem til en sådan tolkning?

Jo fordi det er den eneste fornuftige siden Bibelen ellers er full av bekreftelse av at de troende har synd.

Tenk deg om :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-2-2016 kl 10:35


Uten Gud og uten frelsen er og har vi synd men følg Jesus slik Guds ord sier og Han ordener opp. Enten tror du eller så tror du ikke på Ham.

Les innlegget en gang til, og svar på det. Ikke noe annet unnskyldende.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-2-2016 kl 06:06


Sitat: skrevet av LeifG  
Uten Gud og uten frelsen er og har vi synd

Ja uten Gud er og har vi synd og med Gud er og har vi også synd.

Forskjellen er bare at med Gud blir synden tilgitt, skjult og ikke tilregnet (Sal 32,1-2).

Det er dette Bibelen kaller frelse fra synd, en frelse som ikke har sitt opphav i oss selv men i Guds nåde alene.

Bibelen sier videre at Guds nåde "varer livet ut" (Sal 30,6) - og det er fordi vi trenger det.

Siden vi har det onde værende i oss så trenger vi også en vedvarende frelse, det er bare sånn det er.

Salig er det mennesket som Herren ikke tilregner skyld.. .

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-2-2016 kl 09:49


Bibeltekstene støtter ikke din tro her over gana, om du ser etter i frelsens vei, der Frelseren gikk inn igjennom etter sitt offer vil du se at vi kan frelses fra synden. Se på Jesus før korsfestelsen, og se Jesu blod samt Hans tjeneste i himmelen etter korset.

Koble dette sammen med de versene du bruker her over og du vil se det, i alle fall om du legger godviljen til. Forherder du deg har du ikke en sjanse.

Ikke glem at det er Han som gjør det i oss, ikke steng Ham ute i mangel på tro.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-2-2016 kl 02:38


Når Jesus kommer for å hente sine så er det ikke mye spor av egen fortreffelighet å spore.

«Herre, når så vi deg sulten og gav deg mat, eller tørst og gav deg drikke?
Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller uten klær og kledde deg?
Og når så vi deg syk eller i fengsel, og kom til deg?»

(Matt 25,37-39)


Med de som gikk fortapt var det derimot annerledes.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-2-2016 kl 22:31


Slik jeg ser denne teksten så forklarer det kanskje at de ikke ser det selv, de har ikke for seg hva Jeget i dem har gjort. De gjør Guds vilje og deres natur er ikke om dem selv, hva de gjør.

Husk at de som er og blir frelst er de som gjør Guds vilje og egen fortreffelighet er ikke da eksisterende. Du putter kjødets vilje inn i det jeg sier, og gir kjødet ære i det gana. Jeg tenker da litt slik at det du tror, altså at kjødet ikke kan frelses fra synd. Det legger du inni det jeg sier og gjør det til kjødets vilje og mulighet men det er ikke det jeg sier.

De som tror ser ikke på seg selv og forstår ikke at de ga Han klær, besøk, mat og drikke ved og i sitt liv.

Jeg har sagt det før og sier det igjen. Hva er synd? Jo, synd er lovbrudd. Ikke slik som mange tror at synd er alt annet enn perfeksjonisme og fortreffelighet. Gud er kjærlighet, barmhjertighet, godhet og saktmodighet. Perfeksjonisme er ikke det, ei heller fortreffelighet. Da vet man ikke hvem Gud er, ei heller Menneskesønnen.

Så nevner du de som går fortapt og ser vi etter er det de som sier Hans navn men ikke holder Hans bud.. .
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-2-2016 kl 04:46


Det har vært en del fokus på begrepet "personlig kristen" i det
siste. Jeg tenker at man kan si det sånn at man er personlig
kristen når man har tatt imot frelsen og dermed blitt
fullt klar over sin synd. Da er man i mål.

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-2-2016 kl 10:09


Tror du ikke man er klar over sine lovbrudd før man tar imot å bli reddet fra sine lovbrudd? Det er jo slik at man først skjønner at man ikke er god men at Frelsen er en vei som gjenoppretter alt til rett og når man ser det velger man ett hellig liv fordi det gir ett fullverdig og godt liv.

I dette hellige liv (Guds Tempel) lærer man Gud å kjenne og blir enda mere klar over hvem Han er, hvem en selv er og hvem den onde er. Inne i dette liv er man vel i mål.., eller?

Jeg tror ikke redningen er tilgjengelig uten at man søker Gud av hele sitt hjerte (følelser) og sinn (tanker). Ingen søker Ham uten at man skjønner at man er fortapt og når man er der kan Gud skrive loven i vårt hjerte og sinn fordi vi velvillig ønsker å gå på Hans vei.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-2-2016 kl 13:23


Sitat: skrevet av LeifG  
Tror du ikke man er klar over sine lovbrudd før man tar imot å bli reddet fra sine lovbrudd?

Joda, men enda bedre er det jo om man er klar over sine lovbrudd også etter at man er blitt frelst :)

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-2-2016 kl 11:04


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av LeifG  
Tror du ikke man er klar over sine lovbrudd før man tar imot å bli reddet fra sine lovbrudd?

Joda, men enda bedre er det jo om man er klar over sine lovbrudd også etter at man er blitt frelst :)


Man blir klar over sine lovbrudd om man vandrer med Ham, det fordi nå er Han læreren. Dette livet kaller GT og forsåvidt NT forsoningen (det hellige) mellom individet og Gud Faderen. Derfor sier også Johannes at OM vi synder har vi en Talsmann og Paulus forteller jo at vi må komme frem for Nådens trone for å få hjelp i rett tid.

Det er slik frelse fra synd/ lovbrudd foregår men om man ikke tror på Veien Jesus gikk opp for oss så går man heller ikke der.


Apg 3,19-21 Så fatt da et annet sinn og vend om, forat eders synder må bli utslettet, så husvalelsens tider kan komme fra Herrens åsyn, og han kan sende den for eder utkårede Messias, Jesus, som himmelen skal huse inntil de tider da alt det blir gjenoprettet som Gud har talt om ved sine hellige
profeters munn fra eldgamle dager av.

Apg 3,23 og det skal skje: Hver sjel som ikke hører denne profet, skal utryddes av folket.


Gal 5,15-16 Men dersom I biter og eter hverandre, da se til at I ikke blir fortært av hverandre! Men jeg sier: Vandre i Ånden, så skal I ikke fullbyrde kjødets begjæring.

Gal 5,24 Men de som hører Kristus Jesus til, har korsfestet kjødet med dets lyster og begjæringer.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2    4

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen