Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Fader vår
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-6-2014 kl 07:39
Fader vår



Ok, må si først at jeg ber Fader Vår regelmessig, ikke som noe krav over hodet eller noe, men fordi Jesus sa vi skulle be sånn.

Men, jeg har modifisert den litt..

Altså, til poenget: Led oss ikke inn i fristelse.

Dette sier Jakob at Gud aldri gjør. Dette har ført til jeg etterhvert har begynt å si; La oss ikke fall i fristelse, fordi jeg tror egentlig det er det som er poenget her.

Som også John Gill's kommenterer; Matthew 6:13
And lead us not into temptation,.... Such a petition as this is often to be observed in the prayers of the Jews (a),

אל תביאני, "do not lead me" neither into sin, nor into transgression and iniquity, ולא לידי נסיון, "nor into temptation", or "into the hands of temptation";''

that is, into the power of it, so as to be overcome by it, and sink under it; in which sense the phrase is to be understood here.


Så vi skal be at vi ikke må synke i fristelsene vi møter... ergo, la oss ikke fall i fristelse?

Jesus ble ført ut i ørkenen for å fristes av djevelen, men er det relevant?




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 29-6-2014 kl 13:55


Sitat: skrevet av PeterDJ  

Ok, må si først at jeg ber Fader Vår regelmessig, ikke som noe krav over hodet eller noe, men fordi Jesus sa vi skulle be sånn.

Men, jeg har modifisert den litt..

Altså, til poenget: Led oss ikke inn i fristelse.

Dette sier Jakob at Gud aldri gjør. Dette har ført til jeg etterhvert har begynt å si; La oss ikke fall i fristelse, fordi jeg tror egentlig det er det som er poenget her.

Som også John Gill's kommenterer; Matthew 6:13
And lead us not into temptation,.... Such a petition as this is often to be observed in the prayers of the Jews (a),

אל תביאני, "do not lead me" neither into sin, nor into transgression and iniquity, ולא לידי נסיון, "nor into temptation", or "into the hands of temptation";''

that is, into the power of it, so as to be overcome by it, and sink under it; in which sense the phrase is to be understood here.


Så vi skal be at vi ikke må synke i fristelsene vi møter... ergo, la oss ikke fall i fristelse?

Jesus ble ført ut i ørkenen for å fristes av djevelen, men er det relevant?


Så bra! Er så enig! Forandret på Fadervår for noen år siden, syntes det hørtes bedre ut med; "led oss bort fra fristelser".

Mulig jeg gjør noe feil, men det høres så galt ut å si; "led oss ikke inn i fristelse". Det blir som om Gud vil kunne komme til å lede oss inn i synd, tror flere oppfatter det slik når en ser litt bønnen.

Men King James holder på "ikke led oss inn i fristelse", men jeg vet ikke om dette er likt i alle de gamle oversettelser.
.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-7-2014 kl 11:42




Jeg kan ikke påstå at KJV er feil oversatt, men kanskje jødene fortstod Jesus dithen at Gud ikke måtte la oss prøves over evne, eller "led oss ikke inn i vanskelige prøvelser..."

Slik som jeg kan se er ordet pirasmos som brukes i Fader Vår ganske likt det som brukes av Jakob når han sier at Gud aldri selv frister noen, og ikke selv fristes av noe. (Piradzo)

Samme når Jesus føres inn i ørkenen for å bli prøvet, da er ordet også piradzo. Da er det jo Ånden som leder han inn i dette... Fristerens hånd.

Kanskje man kan forstå det slik at Gud ikke frister noen, men tillater djevelen å gjøre det for at vi skal prøves. (men ikke over evne såklart)


Så kanskje jeg heller burde si; Led meg ikke "indirekte" inn i fristelse..

Ok, nå blir jeg veldig teknisk her.. det var egentlig en dårlig spøk.. :D


[Redigert den 1-7-2014 kl 10:56 av PeterDJ]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 1-7-2014 kl 22:21



En kan lese i Jobs bok at Herren tillot satan å "plage" Job ganske så voldsomt.

For oss som ikke har tro nok til å "flytte" fjell, så må vi vel be
om at Gud heller hjelper oss før vi kommer i fristelse.
Samvittigheten kan være et God given instrument og
hadde jeg hørt på "den" før jeg gjorde noe galt ville den ha
reddet meg ofte.

Jeg snakket med en prest om akkurat dette og han mente
at samvittigheten ikke var noe en måtte lite på.
Men jeg mener at samvittigheten er en del av sjelen.

Jeg har ingen sjel, men jeg er en sjel og har en kropp ;)

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen