Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1    3
Forfatter: Tittel: Come on
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


exclamation.gif opprettet den 1-5-2014 kl 01:24
Come on


Økumenikk er veldig i skuddet for tiden. Nå er ikke opplysningen jeg kommer her (link) av helt
ny dato, men jeg syns likevel det var så pass merkelig og i tråd med vår tids forførende
tidsånd at en må jo begynne å lure. Hva er det egentlig som foregår out there..

http://beggarsallreformation.blogspot.no/2014/02/pope-seeks-...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Nøttami
Juniormedlem
*




Innlegg: 19
Registrert: 15-9-2014
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-9-2014 kl 14:57


Helt enig, ingen tvil om at det er demoniske krefter bak den økumeniske bevegelsen. Verden's falske religioner hadde jo sitt opphav i Babylon, migrerte vestover gjennom Lilleasia, spesielt Pergamum aka. "Satan's trone", og spredte seg videre til den gresk-romerske sivilisasjonen. Alle kom fra et sted og nå er de delt, men det er bare et spørsmål om tid før disse kommer sammen igjen under Antikrist for å danne "Babylon den store" -en hel verden forent på tvers av politikk, religion og nasjonal tilhørighet. Det er det som foregår. Antikrist kommer sannsynligvis til å være en type "Herodes den store" i fremtiden...

Herodes var opphavlig Idumeer/Nabateer/Edomitt (Nasjonal tilhørighet), men kulturellt sett jøde (Religion) og innsatt av romerne som "jødenes konge" (politikk). For romerne var han en romer, for jødene var han en jøde og for edomittene var han en edomitt. På samme måte kommer Antikrist til å være alle ting for alle mennesker. Skumle greier...

[Redigert den 18-9-2014 kl 13:58 av Nøttami]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-9-2014 kl 02:12


"Jeg er kommet i min Fars navn, og dere tar ikke imot meg. Men om en annen kommer i sitt eget navn, så tar dere imot ham." ( Joh. 5,43)

Muligens er det en profeti om Antikrist dette, at denne andre også er en jøde og at mange jøder og kristne kommer til å bli lurt da.

Det er i alle fall en økende forventning blant mange kristne om at noe skal skje der nede i Israel - og en dag kommer han

kanskje nettopp ditt. Og om de da sier: "‘Se, han er ute i ødemarken’, så gå ikke dit ut, eller: ‘Se, han er i et rom

der inne’, så tro det ikke." For det er ikke Jesus, men noe annet, en annen jøde, en i sitt eget navn.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Nøttami
Juniormedlem
*




Innlegg: 19
Registrert: 15-9-2014
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-9-2014 kl 14:11
Jødisk Antikrist? Matt 24:26?


Sitat: skrevet av gana  
"Jeg er kommet i min Fars navn, og dere tar ikke imot meg. Men om en annen kommer i sitt eget navn, så tar dere imot ham." ( Joh. 5,43)

Muligens er det en profeti om Antikrist dette, at denne andre også er en jøde og at mange jøder og kristne kommer til å bli lurt da.

Det er i alle fall en økende forventning blant mange kristne om at noe skal skje der nede i Israel - og en dag kommer han

kanskje nettopp ditt. Og om de da sier: "‘Se, han er ute i ødemarken’, så gå ikke dit ut, eller: ‘Se, han er i et rom

der inne’, så tro det ikke." For det er ikke Jesus, men noe annet, en annen jøde, en i sitt eget navn.


Det ligner jo, men jeg ville ikke ha brukt akkurat det verset som grunnlag for påstanden. Det andre verset du nevner tror jeg har mer med den romersk-katolske eukaristien å gjøre; de sier at Jesus faktisk er tilstede i form av brød og vin, og bryter brødet -korsfester Han- gang på gang. Hver gang de har messe "'i et rom der inne', så tro det ikke".

Ja, kristne venter på Kristus og jødene venter på David's Sønn, men Hinduene venter på Krishna, Muslimene på Imam Mahdi, Buddistene på Buddha osv... alle verdens religioner venter på en Messias. Uansett hvor Antikrist kommer fra, så kommer han til å bli ansett av verdens religioner som en Gud. Herodes var ikke opprinnelig en jøde, han var jo edomitt og faren hans (tror eg) var en romersk stattholder, men han omvendte seg til jødedommen, ble innsatt av romerne som konge og prøvde å etterligne Messias' ved bl.a å bygge på tempelet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-9-2014 kl 17:33


Ja lit spekulativt ble det jo, men
du har kanskje noe litt mer
presist om forføreren

:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Nøttami
Juniormedlem
*




Innlegg: 19
Registrert: 15-9-2014
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-9-2014 kl 06:59
Babylon & Babylon den store


Sitat: skrevet av gana  

men du har kanskje noe litt mer presist om forføreren


Litt usikker på hva jeg skal spesifisere... det med religionene? eller hvem Antikrist er?

Babylon: Opprinnelsesstedet for falsk religion
Falske religioner kan du spore helt tilbake til Babel (byen som Nimrod grunnla etter flommen 1.Mos 10:10). Kjennetegnet på det er ambisjonen om å "bli lik Den Høyeste", som man ser tydelig i byggingen av Babels tårn (1.Mos 11,3-4) og dommen mot babyloner kongen i Jes. 14:14. I overført betydning handler det om Satan og hans åndelige stolthet. Enkelt forklart er Babylon det falske religiøse systemet i konføderasjon med et korrupt politisk system.

Babylon & Babylon den store
Jesaja (13:17-20) profeterte over Babylon at den skulle ødelegges av mederne og aldri reise seg igjen, men selv når Babylon ligger i ruiner skriver Johannes i Åpenbaringen om "Babylon den store". Hvordan kan det være? Historien bekrefter jo at profetien gikk i oppfyllelse og at de som hadde planer om å bygge den opp igjen, ikke lyktes. Alexander "den store" døde før han fikk sjansen og i vår egen levetid forsøkte Sadam Hussein å bygge det, men ble henrettet av amerikanerne. Hvor så er Babylon?

En av generalene til Alexander, Seleucid, bygde en ny hovedstad (Seleucia Pieria) i Mesopotamia og befalte babylonerne å flytte dit. Senere migrerte de til Lilleasia, til Pergamon spesiellt, som ble oppslukt av Romerriket. Pergamon omtales som "Satans trone" i Åpenbaringen og jeg tror det er fordi babylonsk kultur fikk et fotfeste der og spredte seg utover i Romerriket derifra. Poenget her er solidaritet: Babylon eksisterer ikke lenger som by, men kulturen og ambisjonene lever videre. Navnet har ingenting med geografisk beliggenhet å gjøre lenger, bare systemet og filosofien. Peter hilser jo fra "Menigheten i dette Babylon" (1.Pet 5:13). Byen Babylon? Nei, Rom! Hva var det som hendte i Apostlenes' levetid? Keiserdyrkelsen -tilbedelse av en Pontifex Maximus- ble påbudt av Romerrikets makthavere; de så det falske religiøse systemet i konføderasjon med det korrupte politiske systemet.

Babylons mål: Bygge Babels tårn.
Det er utrolig å se i den politiske verden at nasjonene samler seg under Den Europeiske Unionen og at realiseringen av ett rike bare er ett økonomisk kræsj unna. Det multikulturelle samfunnet bryter ned nasjonalidentiteten i de vestlige landene mens den økumeniske bevegelsen fører religionene sammen til felles tilbedelse av èn Gud. Forente nasjoner, forente religioner, forente språk, mål og ambisjoner- over hele verden? Alle veier går til rom. det falske religiøse systemet i konføderasjon med det korrupte politiske systemet..

PS: Ble litt for mye å skrive om fant eg ut, men angående Antikrist: alle kongene som noensinne har satt opp "den ødeleggende styggedom" i Tempelet i Jerusalem (the abomination of desolation), de er nesten garantert typer av Antikrist. Herodes og Antiochus IV Epiphanes er et par eksempler ;)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-9-2014 kl 01:34


Jo, takk for det du :)

Det er for så vidt enkelt å avsløre de antikrister som setter styggedom i templer bygd av mennesker, de en imidlertid skal være litt mer på vakt mot i vår tid er de som setter seg i menneskenes hjerter. En åndskraft som forfører mennesker innenfra midt i de kristne menighetene. Er det mulig? Ja jeg tror det. Bibelen snakker om at det var mange kristne som tålte det svært så godt når det kom noen og forkynte en annen Jesus og de fikk en annen ånd. En annen ånd, antikristens ånd. Folk har en tendens til å ville det som glitrer, å undersøke om det er samtidig også er sannhet er det bare et fåtall som gidder. Lettere å drive med strømmen...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Nøttami
Juniormedlem
*




Innlegg: 19
Registrert: 15-9-2014
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-9-2014 kl 05:13
Frafallet er et tegn.


Helt enig :)
De som elsker fellesskapet med hverandre mer enn de elsker fellesskapet med Gud drives av en annen ånd, men det er ikke nødvendigvis sånn at alle som er på gal vei har valgt det selv. Noen ganger er det så enkelt som at de bare mangler kunnskapen, som det står i Hosea 4:6: "Mitt folk går til grunne av mangel på kunnskap".
Til sammenligning står det i 2.Tess 2: "fordi de ikke tok imot og elsket sannheten, så de kunne bli frelst [...]sender Gud over dem en villfarelse som virker i dem så de tror løgnen". Så det er ikke bare å avskrive alle som går i slike menigheter som "av en annen ånd", noen trenger å bli advart tror jeg.

Men er/blir det enkelt å avsløre? Ikke nødvendigvis; idet vi nærmer oss Jesu' gjenkomst må vi "så mye mer gi akt på det vi har hørt så vi ikke glir bort fra det", står det i(Hebr 2:1), og det advares mest i NT om forførelse: "La ingen bedra dere på noe vis!". Vi må med andre ord ikke ta noe for gitt. Det er ikke for ingenting at det står "for først må frafallet komme og Den Lovløse komme til syne" (2.Tess 2.). Frafallet er et tegn på at Den Lovløse snart kommer, og følgelig at Jesu' gjenkomst er rett rundt hjørnet. Hensikten er å vite hva vi skal gjøre før- og når tiden kommer. Vi må holde utkikk så vi vet hva vi skal gjøre.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 23-9-2014 kl 10:52



Hvor er grensene til bedrag? Hvor kan vi finne bevis for bedraget?

Hvis vi vil ha håndfaste bevis for bedrag må vi ha bibelen foran oss. Men hvor finner vi grensene sort på hvitt? Hvis vi skal avsløre en bedrager må vi ha bevis. De bevisene finner vi i bibelen der Gud og Hans Sønn Kristus tydelig forteller oss hva som er av Gud og hva som er av bedrageren.

Bedrageren har holdt på siden Kristi dager og har snart fullendt sitt verk, men kan vi peke ut hva som er av bedrageren.



.

[Redigert den 23-9-2014 kl 09:53 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Nøttami
Juniormedlem
*




Innlegg: 19
Registrert: 15-9-2014
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-9-2014 kl 19:32
Et “sort på hvitt” bedrag: Herrens dag har allerede kommet.


Andre Tessalonikerbrev 2:
“Når det gjelder vår Herre Jesu’ Kristi komme og hvordan vi skal samles hos ham ber vi om dette, brødre: La dere ikke så lett drive fra vett og sans [...] om at Herrens dag alt er kommet. La ingen bedra dere på noe vis! For først må frafallet komme og Den Lovløse komme til syne [...] Lovløshetens hemmelighet er alt virksom med sin kraft, men han som ennå holder igjen, må først bli tatt bort. Da skal Den Lovløse komme til syne. [...] Med all slags urett forfører han dem som går fortapt, fordi de ikke tok imot og elsket sannheten, så de kunne bli frelst. Derfor sender Gud over dem en villfarelse som virker i dem så de tror løgnen. Og slik skal de få sin dom, alle de som ikke trodde på sannheten, men hadde sin glede i uretten. Ta vare på det dere har mottatt! [...] Gud utvalgte dere fra begynnelsen av til å bli frelst. For dere ble helliget ved Ånden og trodde på sannheten. Dette kalte han dere til gjennom det evangelium vi forkynner, for at dere skal få vår Herre Jesu Kristi herlighet. Stå da fast, brødre, og ta vare på det som dere har mottatt og lært av oss, enten muntlig eller i brev [...].

I Mattues 24, spør disipplene: “Si oss: Når skal dette skje, og hva er tegnet på ditt komme og verdens ende?”. Det første han svarer er “Pass på at ingen fører dere vill!” [...] På den tiden skal mange falle fra [...] Mange falske profeter skal stå fram og føre mange vill og fordi lovløsheten tar overhånd skal kjærligheten bli kald hos de fleste. Men den som holder ut til helt til slutt, han skal bli frelst. Og evangeliet om riket skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme.”

Oppsummering: Før Herrens dag kan komme (Jesu’ gjenkomst) må først frafallet komme og Den Lovløse komme til syne. Siden Den Lovløse bare kan komme til syne ved at Guds Ånd ikke holder ham tilbake lenger, og Guds Ånd bare forlater den som “ikke tok imot og elsket sannheten”, må frafallet komme først. Måten vi unngår å falle fra er å ta imot og elske sannheten, altså, ta imot evangeliet og ta vare på apostlenes lære. Evangeliet i denne sammenhengen er “evangeliet om riket”. Evangeliet om riket peker fram til Jesu' gjenkomst og det er dette evangeliet som må forkynnes til hele verden før han kommer. Bedraget er altså at "Herrens dag alt er kommet" og det er en forvrengning av evangeliet om riket.

Et eksempel: Bill Johnson er blant dem som forkynner vranglære om Guds Rike ved å si sånne ting som: "our destiny is to go to heaven, but our mission is to bring heaven" (https://www.youtube.com/watch?v=NZ2WBFxJux8). Han påpeker at det er vårt oppdrag å etablere Guds Rike på Jorden her og nå, før Jesus kommer igjen, fordi han har et overrealisert syn på eskatologi der Guds løfter for fremtiden (fullstendig helbredelse, manifestasjonen av Hans nærvær osv.) gjelder for oss i nåtiden. Følgelig profeterer de ikke om frafall og lovløshet, men de profeterer om åndsutgytelse og vekkelser som aldri skjer (eks: Toronto) mens de jager etter tegn og under i fariseernes ånd. Oppdraget apostlene fikk var å forkynne evangeliet til hele verden som VITNER OM Riket, ikke for å etablere det, men for å forberede Menigheten på Jesu' gjenkomst. Av den grunn kan vi kalle Bill Johnson en falsk profet, vranglærer og en bedrager som fører mange vill; Han forkynner et annet evangelium enn det apostlene forkynte.

Hva syns du? Godt nok utgreiing?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-9-2014 kl 20:34


Sitat: skrevet av Nøttami  

Frafallet er et tegn på at Den Lovløse snart kommer, og følgelig at Jesu' gjenkomst er rett rundt hjørnet. Hensikten er å vite hva vi skal gjøre før- og når tiden kommer. Vi må holde utkikk så vi vet hva vi skal gjøre.

Når Jesus kommer så kommer han som lynet og da tenker jeg at det blir vel kanskje litt begrenset hva en kan få tid til å gjøre. Det eneste jeg kan komme på i farta er ordene om å gå ham i møte, at vi når han kommer heller skal velge å løpe mot ham enn å løpe i frykt fra ham. Et valg som jo viser og avslører vårt forhold til ham. Men det var kanskje noe annet du tenkte på?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Nøttami
Juniormedlem
*




Innlegg: 19
Registrert: 15-9-2014
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-9-2014 kl 00:42
Ha olje i lampen når tiden kommer


Nei, du forsto meg rett, men poenget er at du ikke kommer til å gå ham i møte hvis ikke du hører ham. "La den som har ører høre". Hvis du leser lignelsene i Matteus evangeliet (alle handler om Guds Rike) så skjønner du at det med hørsel handler om å forstå Ordet. Jeg tenker spesiellt på lignelsen i Matteus 25 som illustrerer hvordan det går med dem som ikke har olje i lampene sine og er for sene til å kjøpe olje av kjøpmannen. De forstandige brudepikene reiser seg for å dra, sant, og de uforstandige skjønner plutselig at de ikke har nok olje. Bare de som allerede hadde fyllt på lampene sine på forhånd var klare for å dra. Oljen er den Hellige Ånd, lampen er Ordet (Salme 119:105) og kjøpmannen er Gud. Den Hellige Ånd leder oss til hele sannheten (Joh 14:17) Summen av Guds Ord er sannhet (Salme 119:160).

Når du ser mirakeljegerne til Bill Johnson profetere om vekkelser i Europa på tross av at Bibelen sier "det store frafallet" kommer, så tenk på de uforstandige brudepikene. De har ikke olje i lampa og før eller siden kommer de til å forstå at de tok feil. Men vi må sette oss inn i Ordet nå og be Gud om å åpenbare det for oss, sånn at vi er klare :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-9-2014 kl 00:44


Sitat: skrevet av Viking  

Hvor er grensene til bedrag? Hvor kan vi finne bevis for bedraget?

Hvis vi vil ha håndfaste bevis for bedrag må vi ha bibelen foran oss. Men hvor finner vi grensene sort på hvitt? Hvis vi skal avsløre en bedrager må vi ha bevis. De bevisene finner vi i bibelen der Gud og Hans Sønn Kristus tydelig forteller oss hva som er av Gud og hva som er av bedrageren.

Bedrageren har holdt på siden Kristi dager og har snart fullendt sitt verk, men kan vi peke ut hva som er av bedrageren.



.

[Redigert den 23-9-2014 kl 09:53 av Viking]

Hei Viking

Jeg synes Nøttami ga deg et godt svar med et dagsaktuelt eksempel. I tillegg har Bibelen også et avsnitt som i min utgave har fått overskriften "PRØV ÅNDENE", 1. Joh. 4, 1 - 6. Siste setning der er som følger: "Slik kan vi skjelne mellom sannhetens ånd og villfarelsens ånd." Det er altså mulig å skille mellom sannhet og løgn. Det dreier seg om synet på Jesus. Hvem var han? Var han Guds sønn eller var han det ikke. Det er de som svarer benektende på dette som er selve erke-typen på det Skriften kaller antikrister.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-9-2014 kl 01:59
Full klarhet får vi ikke på denne siden


Sitat: skrevet av Nøttami  
Den Hellige Ånd leder oss til hele sannheten (Joh 14:17) Summen av Guds Ord er sannhet (Salme 119:160).

Husk Nøttami :),

at summen av Guds ord er ikke klarhet i alle detaljer,

men den sannhet Ånden skulle gi var en forherligelse av Jesus.

Ånden skal peke på Jesus og gjør ham stor.

Vi forstår alle stykkevis.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 24-9-2014 kl 12:53


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Viking  

Hvor er grensene til bedrag? Hvor kan vi finne bevis for bedraget?

Hvis vi vil ha håndfaste bevis for bedrag må vi ha bibelen foran oss. Men hvor finner vi grensene sort på hvitt? Hvis vi skal avsløre en bedrager må vi ha bevis. De bevisene finner vi i bibelen der Gud og Hans Sønn Kristus tydelig forteller oss hva som er av Gud og hva som er av bedrageren.

Bedrageren har holdt på siden Kristi dager og har snart fullendt sitt verk, men kan vi peke ut hva som er av bedrageren.



.

[Redigert den 23-9-2014 kl 09:53 av Viking]

Hei Viking

Jeg synes Nøttami ga deg et godt svar med et dagsaktuelt eksempel. I tillegg har Bibelen også et avsnitt som i min utgave har fått overskriften "PRØV ÅNDENE", 1. Joh. 4, 1 - 6. Siste setning der er som følger: "Slik kan vi skjelne mellom sannhetens ånd og villfarelsens ånd." Det er altså mulig å skille mellom sannhet og løgn. Det dreier seg om synet på Jesus. Hvem var han? Var han Guds sønn eller var han det ikke. Det er de som svarer benektende på dette som er selve erke-typen på det Skriften kaller antikrister.



Hvis du spør en som er i "villfarelse" etter ditt syn, hva ville han svare? Kanskje noe av det samme du sier her.
Så hvor er vi da? Hvordan kan vi prøve åndene når vi er i villfarelse?

Når Gud sier vi skal holde Hans sabbater, stor og små og ikke gjør det, da er vi i villfarelse. Vi følger ikke Guds påbud, men følger kirkens villfarelse under påskuddet "tradisjon". Mange sier at Paulus sier at det er ok, men det stemmer ikke. Hvordan kan en tro at Paulus fikk mandat til å endre Guds bud når Kristus sier det motsatte.

Villfarelse er man når en ikke følger Guds påbud og bud. "Gjøre som en vil" er ikke å følge Gud, er det?

Om noen syntes jeg er dømmende så er ikke det riktig, det står i bibelen. Gud er absolutt nr. 1 og Hans Ord er utgangspunktet i rett tro.

Alle kirkens høytider er ikke tuftet på Guds påbud.
Kirken/vi er i villfarelse!

.:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Nøttami
Juniormedlem
*




Innlegg: 19
Registrert: 15-9-2014
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-9-2014 kl 13:28
Vi forstår alle stykkevis


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Nøttami  
Den Hellige Ånd leder oss til hele sannheten (Joh 14:17) Summen av Guds Ord er sannhet (Salme 119:160).

Husk Nøttami :),

at summen av Guds ord er ikke klarhet i alle detaljer,

men den sannhet Ånden skulle gi var en forherligelse av Jesus.

Ånden skal peke på Jesus og gjør ham stor.

Vi forstår alle stykkevis. [Nøttami sin utheving]



Jeg tror ikke alle forstår stykkevis i den forstand at alle har sin egen bit av puslespillet, om du skjønner? På tross av at noen har mer kunnskap enn andre, og at folk har forskjellige gaver i tjeneste, så tror jeg at alle kollektivt ser stykkevis inntil det fullkomne kommer (1.Kor.13:10); at Ånden leder oss til hele sannheten inntil Jesus kommer tilbake og vi ser Han som han er 1.Joh 3:2-3. Så dersom du eller noen andre skulle rette meg på en ting så har jeg faktisk aldri muligheten til å si, 'Jeg har fått det åpenbart, og ikke du'. Alt som kommer fra Ånden, enten gjennom meg eller deg, peker på det samme Jesus, men vi er alle kalt til å skjelne mellom hva som er av Gud og ikke av Gud.

Ja, som en historiebok inkluderer den ikke alle detaljene om absolutt alle temaene den berører. Det står jo i Johannes 21:25: "Men også mye annet har Jesus gjort. Skulle det skrives ned, hver enkelt ting, tror jeg ikke hele verden ville romme alle de bøker som da måtte skrives." Men jeg er salig overbevist at det som står der er nok for å få klarhet i det vi trenger, og detaljene er tydeligvis veldig viktig når Jesus selv sier "For sannelig sier jeg dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel forgå av loven, før det er skjedd alt sammen" Matteus 5:18.

For å si det enkelt: jeg tror at klarheten er der, men jeg tror ikke at Ånden har åpenbart alt for Menigheten enda. Når tiden kommer at Ånden åpenbarer det så kommer alle de trofaste til å skjønne det, fordi det er de kloke brudepikene som kjøper olje til rette tid. "La oss derfor med frimodighet tre fram for nådens trone, så vi kan få miskunn og finne nåde som gir hjelp i rette tid." Hebr 4:14.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-9-2014 kl 17:55


Greit det Nøttami, jeg syns du har funnet et treffende navn, for å si det sånn :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Nøttami
Juniormedlem
*




Innlegg: 19
Registrert: 15-9-2014
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-9-2014 kl 00:17


*ler* Takk for det. Tror jeg :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-9-2014 kl 21:01
Flere fordeler ved sannhet


Det kan kanskje virke litt sært å være så opptatt med vranglære og alt som en oppfatter som avvik fra bibelens ord, men grunnen til denne aktiviteten er nok at en er positivt opptatt av sannhet. Jesus var veien, sannheten og livet og da er det vel ikke så unaturlig at vi også går der. Ja jeg tror faktisk det er ganske nødvendig om en skal bli det vitne en var tiltenkt å være. Djevelen er ute etter å se om det er noen han kan sluke og ofte klarer han det, men ofte vil det vel da helst være de som har et litt løst forhold til sannhet. Sjansen for å bli bevart er større om en holder seg til Ordet - en vei som skulle være så enkel at selv de enkle skulle kunne klare det.

Det er også flere fordeler ved å holde seg nær til sannhet. En bærer mer frukt og en blir således til større hjelp for andre og også til større nytte for utbredelsen av Guds rike. En kommer nærmere Gud og blir dermed også mer lydhør overfor Guds ledelse. Og sjansen for å se Gud gjøre under blir også større - Gud gjør under for den som er trofast mot ham (Sal 4,4).

Flere fordeler kunne sikkert vært nevnt, men viktigst av alt; Gud ønsker sannhet.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 25-9-2014 kl 22:47



Vi går nå inn i en viktig periode som åpnes med "Feast of Trupets". Gud har pålagt oss å feire denne og de andre dagene i denne perioden. Er det riktig å unnlate å etterkomme Guds Ord?

.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Nøttami
Juniormedlem
*




Innlegg: 19
Registrert: 15-9-2014
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-9-2014 kl 15:34
Holde loven?


Sitat: skrevet av Viking  

Vi går nå inn i en viktig periode som åpnes med "Feast of Trupets". Gud har pålagt oss å feire denne og de andre dagene i denne perioden. Er det riktig å unnlate å etterkomme Guds Ord?


Dette er usaklig ifht til tråden, men du tar feil; Gud pålegger ikke hedningene å holde Moseloven. I Apg 15 kom apostlene og de andre troende frem til følgende konklusjon: hedningene var løst fra loven, utenom fire som de bandt i himmelen: "de skal holde seg borte fra det som er besmittet av avgudene, og fra hor, fra kjøtt av kvalte dyr og fra blod.". Du kan lese andre steder om hva dette innebærer, men Loven er altså oppfyllt i Kristus og Gud pålegger oss ikke å holde denne høytiden. Dette er i prinsippet den samme fellen som Galaterne falt i, og derfor skriver Paulus, i kapittel 3:

"Uforstandige galatere! Hvem er det som har forhekset dere, dere som har fått den korsfestede Jesus Kristus malt for øynene deres? Svar meg nå på én ting: Fikk dere Ånden på grunn av lovgjerninger, eller var det ved å høre og tro? Er dere så uforstandige? Dere begynte ved Ånden; vil dere nå fullføre med menneskeverk?". Summen av Guds Ord er sannhet (Salme 119:160).
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-9-2014 kl 19:31


Sitat: skrevet av gana  
Økumenikk er veldig i skuddet for tiden. Nå er ikke opplysningen jeg kommer her (link) av helt
ny dato, men jeg syns likevel det var så pass merkelig og i tråd med vår tids forførende
tidsånd at en må jo begynne å lure. Hva er det egentlig som foregår out there..

http://beggarsallreformation.blogspot.no/2014/02/pope-seeks-...


USAs Kenneth Copeland gjør det samme som Sveriges Ulf Ekman, aksepterer kirken i Rom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-9-2014 kl 19:34


Sitat: skrevet av Nøttami  
Helt enig, ingen tvil om at det er demoniske krefter bak den økumeniske bevegelsen. Verden's falske religioner hadde jo sitt opphav i Babylon, migrerte vestover gjennom Lilleasia, spesielt Pergamum aka. "Satan's trone", og spredte seg videre til den gresk-romerske sivilisasjonen. Alle kom fra et sted og nå er de delt, men det er bare et spørsmål om tid før disse kommer sammen igjen under Antikrist for å danne "Babylon den store" -en hel verden forent på tvers av politikk, religion og nasjonal tilhørighet. Det er det som foregår. Antikrist kommer sannsynligvis til å være en type "Herodes den store" i fremtiden...

Herodes var opphavlig Idumeer/Nabateer/Edomitt (Nasjonal tilhørighet), men kulturellt sett jøde (Religion) og innsatt av romerne som "jødenes konge" (politikk). For romerne var han en romer, for jødene var han en jøde og for edomittene var han en edomitt. På samme måte kommer Antikrist til å være alle ting for alle mennesker. Skumle greier...

[Redigert den 18-9-2014 kl 13:58 av Nøttami]

Drøyt å kalle Den Hellige Ånd, demoniske krefter, minner om når jødene sa det samme om Jesus Kristus.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-9-2014 kl 19:43


Sitat: skrevet av Nøttami  
Sitat: skrevet av gana  
"Jeg er kommet i min Fars navn, og dere tar ikke imot meg. Men om en annen kommer i sitt eget navn, så tar dere imot ham." ( Joh. 5,43)

Muligens er det en profeti om Antikrist dette, at denne andre også er en jøde og at mange jøder og kristne kommer til å bli lurt da.

Det er i alle fall en økende forventning blant mange kristne om at noe skal skje der nede i Israel - og en dag kommer han

kanskje nettopp ditt. Og om de da sier: "‘Se, han er ute i ødemarken’, så gå ikke dit ut, eller: ‘Se, han er i et rom

der inne’, så tro det ikke." For det er ikke Jesus, men noe annet, en annen jøde, en i sitt eget navn.


Det ligner jo, men jeg ville ikke ha brukt akkurat det verset som grunnlag for påstanden. Det andre verset du nevner tror jeg har mer med den romersk-katolske eukaristien å gjøre; de sier at Jesus faktisk er tilstede i form av brød og vin, og bryter brødet -korsfester Han- gang på gang. Hver gang de har messe "'i et rom der inne', så tro det ikke".

Ja, kristne venter på Kristus og jødene venter på David's Sønn, men Hinduene venter på Krishna, Muslimene på Imam Mahdi, Buddistene på Buddha osv... alle verdens religioner venter på en Messias. Uansett hvor Antikrist kommer fra, så kommer han til å bli ansett av verdens religioner som en Gud. Herodes var ikke opprinnelig en jøde, han var jo edomitt og faren hans (tror eg) var en romersk stattholder, men han omvendte seg til jødedommen, ble innsatt av romerne som konge og prøvde å etterligne Messias' ved bl.a å bygge på tempelet.

Nei, å bryte brødet, er å gjøre det samme som først Jesus Kristus gjorde under det siste måltid og senere Apostlene gjorde, da de gjentok dette måltidet, hver dag (Apg 2,46) At de alle på den måten bla. blir korsfestet med ham (de blir et ofret legeme med ham på korset) er en annen sak.

Gal 2:19 "Jeg er korsfestet med Kristus"

[Redigert den 26-9-2014 kl 18:49 av Jerusalem]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-9-2014 kl 19:53
Sølibatet - ingen stor suksess


Sitat: skrevet av Jerusalem  

USAs Kenneth Copeland gjør det samme som Sveriges Ulf Ekman, aksepterer kirken i Rom.

Ja, vi får bare håpe de ikke tar den helt ut og også tar opp den katolske kirkes overgrep.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Nøttami
Juniormedlem
*




Innlegg: 19
Registrert: 15-9-2014
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-9-2014 kl 20:13


Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av Nøttami  
Helt enig, ingen tvil om at det er demoniske krefter bak den økumeniske bevegelsen. Verden's falske religioner hadde jo sitt opphav i Babylon, migrerte vestover gjennom Lilleasia, spesielt Pergamum aka. "Satan's trone", og spredte seg videre til den gresk-romerske sivilisasjonen. Alle kom fra et sted og nå er de delt, men det er bare et spørsmål om tid før disse kommer sammen igjen under Antikrist for å danne "Babylon den store" -en hel verden forent på tvers av politikk, religion og nasjonal tilhørighet. Det er det som foregår. Antikrist kommer sannsynligvis til å være en type "Herodes den store" i fremtiden...

Herodes var opphavlig Idumeer/Nabateer/Edomitt (Nasjonal tilhørighet), men kulturellt sett jøde (Religion) og innsatt av romerne som "jødenes konge" (politikk). For romerne var han en romer, for jødene var han en jøde og for edomittene var han en edomitt. På samme måte kommer Antikrist til å være alle ting for alle mennesker. Skumle greier...

[Redigert den 18-9-2014 kl 13:58 av Nøttami]

Drøyt å kalle Den Hellige Ånd, demoniske krefter, minner om når jødene sa det samme om Jesus Kristus.


Det sa jeg ikke, men hvis du tror den økumeniske bevegelsen er av Ånden så må du sette deg ned å gjøre leksene dine.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Nøttami
Juniormedlem
*




Innlegg: 19
Registrert: 15-9-2014
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-9-2014 kl 20:16


Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av Nøttami  
Sitat: skrevet av gana  
"Jeg er kommet i min Fars navn, og dere tar ikke imot meg. Men om en annen kommer i sitt eget navn, så tar dere imot ham." ( Joh. 5,43)

Muligens er det en profeti om Antikrist dette, at denne andre også er en jøde og at mange jøder og kristne kommer til å bli lurt da.

Det er i alle fall en økende forventning blant mange kristne om at noe skal skje der nede i Israel - og en dag kommer han

kanskje nettopp ditt. Og om de da sier: "‘Se, han er ute i ødemarken’, så gå ikke dit ut, eller: ‘Se, han er i et rom

der inne’, så tro det ikke." For det er ikke Jesus, men noe annet, en annen jøde, en i sitt eget navn.


Det ligner jo, men jeg ville ikke ha brukt akkurat det verset som grunnlag for påstanden. Det andre verset du nevner tror jeg har mer med den romersk-katolske eukaristien å gjøre; de sier at Jesus faktisk er tilstede i form av brød og vin, og bryter brødet -korsfester Han- gang på gang. Hver gang de har messe "'i et rom der inne', så tro det ikke".

Ja, kristne venter på Kristus og jødene venter på David's Sønn, men Hinduene venter på Krishna, Muslimene på Imam Mahdi, Buddistene på Buddha osv... alle verdens religioner venter på en Messias. Uansett hvor Antikrist kommer fra, så kommer han til å bli ansett av verdens religioner som en Gud. Herodes var ikke opprinnelig en jøde, han var jo edomitt og faren hans (tror eg) var en romersk stattholder, men han omvendte seg til jødedommen, ble innsatt av romerne som konge og prøvde å etterligne Messias' ved bl.a å bygge på tempelet.

Nei, å bryte brødet, er å gjøre det samme som først Jesus Kristus gjorde under det siste måltid og senere Apostlene gjorde, da de gjentok dette måltidet, hver dag (Apg 2,46) At de alle på den måten bla. blir korsfestet med ham (de blir et ofret legeme med ham på korset) er en annen sak.

Gal 2:19 "Jeg er korsfestet med Kristus"

[Redigert den 26-9-2014 kl 18:49 av Jerusalem]


For Jesus og disipplene hans var/er dette en minnestund, "gjør dette til minne om meg". Altså vi minnes det som ble utrettet på korset og det vi har del i. Den katolske eukaristien derimot bryter brødet som om det faktisk er Jesus de bryter på nytt. Her igjen må du bruke litt tid på å forstå det som blir sagt! Jeg er klar over at Jesus brøt brødet, men jeg er ògså klar over hva det betydde for dem og hva det ikke betyr for en troende kristen idag. Gjør leksene dine...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-9-2014 kl 20:28


Sitat: skrevet av Nøttami  
Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av Nøttami  
Sitat: skrevet av gana  
"Jeg er kommet i min Fars navn, og dere tar ikke imot meg. Men om en annen kommer i sitt eget navn, så tar dere imot ham." ( Joh. 5,43)

Muligens er det en profeti om Antikrist dette, at denne andre også er en jøde og at mange jøder og kristne kommer til å bli lurt da.

Det er i alle fall en økende forventning blant mange kristne om at noe skal skje der nede i Israel - og en dag kommer han

kanskje nettopp ditt. Og om de da sier: "‘Se, han er ute i ødemarken’, så gå ikke dit ut, eller: ‘Se, han er i et rom

der inne’, så tro det ikke." For det er ikke Jesus, men noe annet, en annen jøde, en i sitt eget navn.


Det ligner jo, men jeg ville ikke ha brukt akkurat det verset som grunnlag for påstanden. Det andre verset du nevner tror jeg har mer med den romersk-katolske eukaristien å gjøre; de sier at Jesus faktisk er tilstede i form av brød og vin, og bryter brødet -korsfester Han- gang på gang. Hver gang de har messe "'i et rom der inne', så tro det ikke".

Ja, kristne venter på Kristus og jødene venter på David's Sønn, men Hinduene venter på Krishna, Muslimene på Imam Mahdi, Buddistene på Buddha osv... alle verdens religioner venter på en Messias. Uansett hvor Antikrist kommer fra, så kommer han til å bli ansett av verdens religioner som en Gud. Herodes var ikke opprinnelig en jøde, han var jo edomitt og faren hans (tror eg) var en romersk stattholder, men han omvendte seg til jødedommen, ble innsatt av romerne som konge og prøvde å etterligne Messias' ved bl.a å bygge på tempelet.

Nei, å bryte brødet, er å gjøre det samme som først Jesus Kristus gjorde under det siste måltid og senere Apostlene gjorde, da de gjentok dette måltidet, hver dag (Apg 2,46) At de alle på den måten bla. blir korsfestet med ham (de blir et ofret legeme med ham på korset) er en annen sak.

Gal 2:19 "Jeg er korsfestet med Kristus"

[Redigert den 26-9-2014 kl 18:49 av Jerusalem]


For Jesus og disipplene hans var/er dette en minnestund, "gjør dette til minne om meg". Altså vi minnes det som ble utrettet på korset og det vi har del i. Den katolske eukaristien derimot bryter brødet som om det faktisk er Jesus de bryter på nytt. Her igjen må du bruke litt tid på å forstå det som blir sagt! Jeg er klar over at Jesus brøt brødet, men jeg er ògså klar over hva det betydde for dem og hva det ikke betyr for en troende kristen idag. Gjør leksene dine...

En minnestund, ja, men kanskje er det også noe mer. Jesus sa jo også at "Dette ER mitt legeme" (Min utheving).
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-9-2014 kl 21:06


Sitat: skrevet av Nøttami  
Sitat: skrevet av Jerusalem  

Nei, å bryte brødet, er å gjøre det samme som først Jesus Kristus gjorde under det siste måltid og senere Apostlene gjorde, da de gjentok dette måltidet, hver dag (Apg 2,46) At de alle på den måten bla. blir korsfestet med ham (de blir et ofret legeme med ham på korset) er en annen sak.

Gal 2:19 "Jeg er korsfestet med Kristus"

[Redigert den 26-9-2014 kl 18:49 av Jerusalem]


For Jesus og disipplene hans var/er dette en minnestund, "gjør dette til minne om meg". Altså vi minnes det som ble utrettet på korset og det vi har del i. Den katolske eukaristien derimot bryter brødet som om det faktisk er Jesus de bryter på nytt. Her igjen må du bruke litt tid på å forstå det som blir sagt! Jeg er klar over at Jesus brøt brødet, men jeg er ògså klar over hva det betydde for dem og hva det ikke betyr for en troende kristen idag. Gjør leksene dine...

Det er mye mer enne et minnemåltid,

1 Kor 10:16 "Velsignelsens beger som vi velsigner, gir det oss ikke del i Kristi blod? Brødet som vi bryter, gir det ikke del i Kristi legeme? Fordi det er ett brød, er vi alle ett legeme. For vi har alle del i det ene brød."

De kristne blir bla. ett med det korsfestede legeme.

Joh 6:56 "Den som spiser mitt legeme og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham."

Og brødet og vinen er Jesu Kristi legeme og blod i form av brød og vin.

1 Kor 11:28 Enhver må prøve seg selv og så spise av brødet og drikke av kalken. For den som spiser og drikker uten å tenke på at det er Herrens legeme, spiser og drikker seg selv til dom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 26-9-2014 kl 21:10


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Jerusalem  

USAs Kenneth Copeland gjør det samme som Sveriges Ulf Ekman, aksepterer kirken i Rom.

Ja, vi får bare håpe de ikke tar den helt ut og også tar opp den katolske kirkes overgrep.

Tror du Kenneth Copeland og Ulf Ekman er dumme ? at de ikke forstår hva den katolske kirke er og ikke er ?

[Redigert den 26-9-2014 kl 20:31 av Jerusalem]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Nøttami
Juniormedlem
*




Innlegg: 19
Registrert: 15-9-2014
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-9-2014 kl 02:24
Ordet, ikke kroppen!


Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av Nøttami  
Sitat: skrevet av Jerusalem  

Nei, å bryte brødet, er å gjøre det samme som først Jesus Kristus gjorde under det siste måltid og senere Apostlene gjorde, da de gjentok dette måltidet, hver dag (Apg 2,46) At de alle på den måten bla. blir korsfestet med ham (de blir et ofret legeme med ham på korset) er en annen sak.

Gal 2:19 "Jeg er korsfestet med Kristus"

[Redigert den 26-9-2014 kl 18:49 av Jerusalem]


For Jesus og disipplene hans var/er dette en minnestund, "gjør dette til minne om meg". Altså vi minnes det som ble utrettet på korset og det vi har del i. Den katolske eukaristien derimot bryter brødet som om det faktisk er Jesus de bryter på nytt. Her igjen må du bruke litt tid på å forstå det som blir sagt! Jeg er klar over at Jesus brøt brødet, men jeg er ògså klar over hva det betydde for dem og hva det ikke betyr for en troende kristen idag. Gjør leksene dine...

Det er mye mer enne et minnemåltid, [Nøttami sin utheving]

1 Kor 10:16 "Velsignelsens beger som vi velsigner, gir det oss ikke del i Kristi blod? Brødet som vi bryter, gir det ikke del i Kristi legeme? Fordi det er ett brød, er vi alle ett legeme. For vi har alle del i det ene brød."

De kristne blir bla. ett med det korsfestede legeme.

Joh 6:56 "Den som spiser mitt legeme og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham."

Og brødet og vinen er Jesu Kristi legeme og blod i form av brød og vin.
[Nøttami sin utheving]
1 Kor 11:28 Enhver må prøve seg selv og så spise av brødet og drikke av kalken. For den som spiser og drikker uten å tenke på at det er Herrens legeme, spiser og drikker seg selv til dom.


Det er en god del problemer med påstandene dine, her har du tre av dem:

1) Du siterer bibelvers ut av kontekst:

Johannes 6:
"Den som eter mitt kjød og drikker mitt blod, han blir i mig og jeg i ham. Likesom den levende Fader har utsendt mig, og jeg lever ved Faderen, således skal også den som eter mig, leve ved mig. Dette er det brød som er kommet ned fra himmelen; ikke således som fedrene åt og døde; den som eter dette brød, skal leve evindelig. Dette sa han mens han lærte i en synagoge i Kapernaum. Mange av hans disipler sa nu, da de hørte det: Dette er en hård tale; hvem kan høre den? Men da Jesus visste med sig selv at hans disipler knurret over dette, sa han til dem: Volder dette eder anstøt? Enn når I får se Menneskesønnen fare op dit hvor han var før? Det er Ånden som gjør levende, kjødet gagner intet; de ord som jeg har talt til eder, er ånd og er liv."

"Blir dere støtt av dette?" sier Jesus til disipplene, "Hva med når dere ser Menneskesønnen gå opp ditt han var før?". Johannes skrev i det første kapittelet om "Ordet som kom ned fra Himmelen og ble menneske" og i kapittel seks snakker Jesus om "Menneskesønnen som går opp igjen til Himmelen". Jesus identifiserer seg med sitt Ord. Disipplene hans ble støtt av tanken på å spise menneskekjøtt og blod men Jesus forsikret de om at "kjøttet gagner intet..." Altså, det handlet ikke om Hans fysiske kropp. "...De ord jeg har talt er ånd og liv". Det handler ikke om kroppen, men om å tro på Ordet.

2) Peter sier med klare ordelag: ikke drikk blod.

Apg 15:
"Derfor mener jeg at vi ikke skal gjøre det tungt for dem av hedningene som omvender sig til Gud, men skrive til dem at de skal avholde sig fra avgudenes urenhet og fra hor og fra det som er kvalt, og fra blod". Ifølge Peter er det altså hedensk og demonisk å drikke blod i tilbedelsessammenheng. Dersom vinen faktisk er Jesu' blod så kan man ikke drikke det, sier Peter. Det er avgudsdyrkelse.

3) Jesus forklarer hensikten med brødbrytelsen:

Lukas 22:17-20: "Og han tok et brød, takket og brøt det, gav dem og sa: Dette er mitt legeme, som gis for eder; gjør dette til minne om mig!" Det er en minnestund for dem som allerede er i Kristus. Man spiser det ikke for å bli frelst; man spiser det fordi man ER frelst. Man må omvende seg og komme til tro først, så kan du minnes det Jesus gjorde for deg.



[Redigert den 27-9-2014 kl 01:27 av Nøttami]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-9-2014 kl 07:39


Sitat: skrevet av Nøttami  

2) Peter sier med klare ordelag: ikke drikk blod.

Apg 15:
"Derfor mener jeg at vi ikke skal gjøre det tungt for dem av hedningene som omvender sig til Gud, men skrive til dem at de skal avholde sig fra avgudenes urenhet og fra hor og fra det som er kvalt, og fra blod". Ifølge Peter er det altså hedensk og demonisk å drikke blod i tilbedelsessammenheng. Dersom vinen faktisk er Jesu' blod så kan man ikke drikke det, sier Peter. Det er avgudsdyrkelse.

Nei, du missforstår Apg 15:20, siden de kristne spiste og drakk Jesus Kristi kropp og blod, ønsket ikke Peter at de også skulle drikke og spise ofrede dyrs blod.

Vinen er faktisk Jesu Kristi blod, fordi Jesus Kristus sa vinen er hans blod og fordi de kristne gjentar det han sa, når de kommer sammen for å drikke hans blod.



[Redigert den 27-9-2014 kl 09:48 av Jerusalem]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-9-2014 kl 07:50


Sitat: skrevet av Nøttami  

1) Du siterer bibelvers ut av kontekst:

Johannes 6:
"Den som eter mitt kjød og drikker mitt blod, han blir i mig og jeg i ham. Likesom den levende Fader har utsendt mig, og jeg lever ved Faderen, således skal også den som eter mig, leve ved mig. Dette er det brød som er kommet ned fra himmelen; ikke således som fedrene åt og døde; den som eter dette brød, skal leve evindelig. Dette sa han mens han lærte i en synagoge i Kapernaum. Mange av hans disipler sa nu, da de hørte det: Dette er en hård tale; hvem kan høre den? Men da Jesus visste med sig selv at hans disipler knurret over dette, sa han til dem: Volder dette eder anstøt? Enn når I får se Menneskesønnen fare op dit hvor han var før? Det er Ånden som gjør levende, kjødet gagner intet; de ord som jeg har talt til eder, er ånd og er liv."

"Blir dere støtt av dette?" sier Jesus til disipplene, "Hva med når dere ser Menneskesønnen gå opp ditt han var før?". Johannes skrev i det første kapittelet om "Ordet som kom ned fra Himmelen og ble menneske" og i kapittel seks snakker Jesus om "Menneskesønnen som går opp igjen til Himmelen". Jesus identifiserer seg med sitt Ord. Disipplene hans ble støtt av tanken på å spise menneskekjøtt og blod men Jesus forsikret de om at "kjøttet gagner intet..." Altså, det handlet ikke om Hans fysiske kropp. "...De ord jeg har talt er ånd og liv". Det handler ikke om kroppen, men om å tro på Ordet.

Nei, du missforstår Joh 6:63, det er Jesu Kristi ord som gjør brødet til levende brød, akkurat som ånd gjør en kropp levende. I seg selv er brødet/kroppen ingen ting, det er først når ånd blir tilført, at det blir noe levende.

Det er derfor de kristne gjentar Jesu Kristi ord, før de spiser og drikker hans kropp og blod, det er ordene som gjør vinen og brødet til den levende Jesus Kristus.

Joh 6:51 "Jeg er det levende brød som er kommet ned fra himmelen"



[Redigert den 27-9-2014 kl 07:49 av Jerusalem]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-9-2014 kl 08:06


Sitat: skrevet av Nøttami  

3) Jesus forklarer hensikten med brødbrytelsen:

Lukas 22:17-20: "Og han tok et brød, takket og brøt det, gav dem og sa: Dette er mitt legeme, som gis for eder; gjør dette til minne om mig!" Det er en minnestund for dem som allerede er i Kristus. Man spiser det ikke for å bli frelst; man spiser det fordi man ER frelst. Man må omvende seg og komme til tro først, så kan du minnes det Jesus gjorde for deg.

De kristne spiser og drikker Jesu Kristi kropp for å bli ett med Jesus Kristus, akkurat som Jesus Kristus er ett med Gud, ikke for å bli frelst.

Joh 6:56 "Den som spiser mitt legeme og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham."

Joh 15:5 "Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg og jeg i ham, han bærer mye frukt, men uten meg kan dere intet gjøre."

Joh 17:21 "Jeg ber at de alle må være ett, likesom du, Far, er i meg og jeg i deg. Slik skal også de være i oss, for at verden skal tro at du har sendt meg. Jeg har gitt dem den herlighet du har gitt meg, for at de skal være ett, likesom vi er ett: jeg i dem og du i meg, så de helt og fullt kan være ett."



[Redigert den 27-9-2014 kl 07:51 av Jerusalem]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-9-2014 kl 08:19


Til slutt Nøttami, de fleste som opp gjennom historien ikke tror brødet og vinen er Jesu Kristi kropp, tror heller ikke Jesu Kristi kropp stod opp fra de døde.

Hva med deg, tror du Jesu Kristi kropp stod opp fra graven ?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-9-2014 kl 19:53


Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Jerusalem  

USAs Kenneth Copeland gjør det samme som Sveriges Ulf Ekman, aksepterer kirken i Rom.

Ja, vi får bare håpe de ikke tar den helt ut og også tar opp den katolske kirkes overgrep.

Tror du Kenneth Copeland og Ulf Ekman er dumme ? at de ikke forstår hva den katolske kirke er og ikke er ?

Dum er et ord jeg prøver å bruke minst mulig, men jeg tror de er litt på vidda ja. En vidde der gamle nedarvede tradisjoner likestilles med bibelordet. For det er jo sånn det er i det katolske, tradisjon tillegges vekt på linje med Ordet. Det var jo nettopp den feilen fariseerne gjorde, de hadde bygget seg opp en tradisjon som gjorde at da deres Messias kom så kjent de ham ikke. Det første bud var at vi ikke skulle ha andre guder. Guds ord og ham alene skulle være vår Gud.


[Redigert den 27-9-2014 kl 18:55 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-9-2014 kl 20:18


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Jerusalem  

USAs Kenneth Copeland gjør det samme som Sveriges Ulf Ekman, aksepterer kirken i Rom.

Ja, vi får bare håpe de ikke tar den helt ut og også tar opp den katolske kirkes overgrep.

Tror du Kenneth Copeland og Ulf Ekman er dumme ? at de ikke forstår hva den katolske kirke er og ikke er ?

Dum er et ord jeg prøver å bruke minst mulig, men jeg tror de er litt på vidda ja. En vidde der gamle nedarvede tradisjoner likestilles med bibelordet. For det er jo sånn det er i det katolske, tradisjon tillegges vekt på linje med Ordet. Det var jo nettopp den feilen fariseerne gjorde, de hadde bygget seg opp en tradisjon som gjorde at da deres Messias kom så kjent de ham ikke. Det første bud var at vi ikke skulle ha andre guder. Guds ord og ham alene skulle være vår Gud.

Det er ikke tradisjoner den katolske kirken legger vekt på, det er personen Jesus Kristus (som bibelordet nevner) og det er det Kenneth Copeland og Ulf Ekman har fanget opp.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-9-2014 kl 20:47
Tradisjon frelser ingen


Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Jerusalem  

USAs Kenneth Copeland gjør det samme som Sveriges Ulf Ekman, aksepterer kirken i Rom.

Ja, vi får bare håpe de ikke tar den helt ut og også tar opp den katolske kirkes overgrep.

Tror du Kenneth Copeland og Ulf Ekman er dumme ? at de ikke forstår hva den katolske kirke er og ikke er ?

Dum er et ord jeg prøver å bruke minst mulig, men jeg tror de er litt på vidda ja. En vidde der gamle nedarvede tradisjoner likestilles med bibelordet. For det er jo sånn det er i det katolske, tradisjon tillegges vekt på linje med Ordet. Det var jo nettopp den feilen fariseerne gjorde, de hadde bygget seg opp en tradisjon som gjorde at da deres Messias kom så kjent de ham ikke. Det første bud var at vi ikke skulle ha andre guder. Guds ord og ham alene skulle være vår Gud.

Det er ikke tradisjoner den katolske kirken legger vekt på, det er personen Jesus Kristus (som bibelordet nevner) og det er det Kenneth Copeland og Ulf Ekman har fanget opp.

Å legge vekt på Jesus er det mange som gjør både i og utenfor kirkene,
men poenget var at Gud vil at ham alene skulle være vår rettesnor.
Det er det det første bud sier; Gud og ham alene.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-9-2014 kl 08:03


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Jerusalem  

Det er ikke tradisjoner den katolske kirken legger vekt på, det er personen Jesus Kristus (som bibelordet nevner) og det er det Kenneth Copeland og Ulf Ekman har fanget opp.

Å legge vekt på Jesus er det mange som gjør både i og utenfor kirkene,
men poenget var at Gud vil at ham alene skulle være vår rettesnor.
Det er det det første bud sier; Gud og ham alene.

Det kan da virke som om du ikke ser hvor stor Jesus Kristus er, hva alt han omfatter, siden du mener at noe utenfor Jesus Kristus vektlegges ?

Ellers er befalingen om at vi skal elske hverandre som han elsket oss, budet han gav oss.

[Redigert den 28-9-2014 kl 07:05 av Jerusalem]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-9-2014 kl 14:46


Sitat: skrevet av Jerusalem  

Ellers er befalingen om at vi skal elske hverandre som han elsket oss, budet han gav oss.

Ja, det har du helt rett i. Av og til så kan en vel kanskje virke litt kald og retthaversk i diskusjoner som dette, men forhåpentligvis så er det ikke så galt som det ofte kan synes.

Vi forstår alle stykkevis og det viktigste er jo heller ikke å ha rett, men å gjøre og leve rett :)

Antagelig har vi alle et forbedrings-potensiale :)

Ha en riktig god dag du :)

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-9-2014 kl 15:37


Sitat: skrevet av gana  
Sitat: skrevet av Jerusalem  

Ellers er befalingen om at vi skal elske hverandre som han elsket oss, budet han gav oss.

Ja, det har du helt rett i. Av og til så kan en vel kanskje virke litt kald og retthaversk i diskusjoner som dette, men forhåpentligvis så er det ikke så galt som det ofte kan synes.

Vi forstår alle stykkevis og det viktigste er jo heller ikke å ha rett, men å gjøre og leve rett :)

Antagelig har vi alle et forbedrings-potensiale :)

Ha en riktig god dag du :)


Det var nok ikke å elske hverandre i diskusjoner som dette, Jesus Kristus tenkte på, gana

Joh 15:12 "Og dette er mitt bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. Ingen har større kjærlighet enn den som gir sitt liv for sine venner."

Noe de første sanne kristne forstod

1 Joh 3:16 "Hva kjærlighet er, har vi lært av at Jesus gav sitt liv for oss. Så skylder også vi å gi vårt liv for brødrene."

Du må la deg korsfestes, med Jesus Kristus, følge ham i døden, for brødrene

Matt 16:24 "Deretter sa Jesus til disiplene: «Den som vil følge etter meg, må fornekte seg selv og ta sitt kors opp, og følge meg. For den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, han skal finne det"

1 Joh 3:18 "Mine barn! la oss ikke elske med ord eller med tunge, men i gjerning og sannhet!"

Bli ett med den korsfestede Kristus og du har med ham og i ham gjort det han befaler, elsket brødrene som ham og med hans kjærlighet.

Gal 2:19 "Jeg er korsfestet med Kristus; jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg."



[Redigert den 28-9-2014 kl 15:41 av Jerusalem]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-9-2014 kl 18:34


Hei igjen Jerusalem :)

Jeg tenker Jesu Krist tenkte på det hele, men du har selvsagt rett i at det begynner med å bli ett med den korsfestede.

En ting du ikke nevnte er at det også fortsetter ved å ta sitt kors opp hver dag.

Nå er det kveld, vi får håpe den også blir god.

:)

[Redigert den 28-9-2014 kl 17:35 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-9-2014 kl 11:42


Sitat: skrevet av gana  
Hei igjen Jerusalem :)

Jeg tenker Jesu Krist tenkte på det hele, men du har selvsagt rett i at det begynner med å bli ett med den korsfestede.

En ting du ikke nevnte er at det også fortsetter ved å ta sitt kors opp hver dag.

Nå er det kveld, vi får håpe den også blir god.

:)


Når du blir ett med Kristus, så blir du ett med Kristus i alle henseende, også med Kristus som bærer sitt kors, ikke bare med Kristus korsfestet.

Hvis du spiser og drikker hans kropp og blod hver dag, blir du ett med ham og alt det han er hver dag. Du blir da den gode gren, den gode jord som bærer frukt til Faderen

Joh 15:4 "Bli i meg, så blir jeg i dere. Likesom grenen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare hvis den blir på vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt hvis dere ikke blir i meg. Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg og jeg i ham, han bærer mye frukt, men uten meg kan dere intet gjøre. Den som ikke blir i meg, blir kastet utenfor som en gren og visner. Og grenene samles sammen og kastes på ilden, og de brenner. Hvis dere blir i meg og mine ord blir i dere, da be om hva dere vil, og dere skal få det. Når dere bærer mye frukt, blir min Far forherliget, og da er dere mine disipler."

Luk 8:15 "Men det i den gode jord, det er de som hører ordet og tar vare på det i et fint og godt hjerte, så de holder ut og bærer frukt."

Du må dø med Kristus for å bærer frukt til Faderen med ham.

Joh 12:24 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis ikke hvetekornet faller i jorden og dør, blir det bare det ene korn. Men hvis det dør, bærer det rik frukt."

Hebr 13:15 "La oss da ved ham stadig bære fram for Gud vårt lovprisningsoffer, det vil si frukt av lepper som priser hans navn."

I den katolske kirke kommer de kristne daglig sammen for å bli ett med Jesus Kristus og bære frukt til Gud.












[Redigert den 29-9-2014 kl 12:33 av Jerusalem]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-9-2014 kl 15:44


Greit det. Bruk av bibelordet er også viktig.

[Redigert den 29-9-2014 kl 15:16 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-10-2014 kl 10:56


Sitat: skrevet av gana  
Greit det. Bruk av bibelordet er også viktig.

Som du ser over i det Jesus Kristus sier, så er det bruk av akkurat hans ord som er nøkkelen til resultater. Du må altså være ett med Kristus og tale hans ord, for da blir det Gud som snakker gjennom Jesus Kristus og deg.

Joh 14:10 "De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv; det er Faderen som er i meg og gjør sine gjerninger."

Gud gjør ting med ord, hans ord er ånd og liv

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-10-2014 kl 18:58


Jerusalem

Det hjelper lite med dåp, daglig nattverd og tro, om man ikke samtidig også etterfølger Gud.

Og en kirke som vil ha samarbeid med Copeland har åpenbart gjort noe som ikke er av Gud.

Håper du forstår det.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-10-2014 kl 22:54


Sitat: skrevet av gana  
Jerusalem

Det hjelper lite med dåp, daglig nattverd og tro, om man ikke samtidig også etterfølger Gud.

Og en kirke som vil ha samarbeid med Copeland har åpenbart gjort noe som ikke er av Gud.

Håper du forstår det.

Nei, Jesus Kristus spiste med syndere, det samme gjør hans kirke, selv om det kan se feil ut i noens øyne.

[Redigert den 3-10-2014 kl 21:55 av Jerusalem]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 3-10-2014 kl 23:50


Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av gana  
Jerusalem

Det hjelper lite med dåp, daglig nattverd og tro, om man ikke samtidig også etterfølger Gud.

Og en kirke som vil ha samarbeid med Copeland har åpenbart gjort noe som ikke er av Gud.

Håper du forstår det.

Nei, Jesus Kristus spiste med syndere, det samme gjør hans kirke, selv om det kan se feil ut i noens øyne.

[Redigert den 3-10-2014 kl 21:55 av Jerusalem]

Det er en stor forskjell. De syndere Jesus spiste med visste de var syndere og påropte seg derfor heller ikke å være noe annet. Det var med andre ord en viss ærlighet i synden. En kjempeforskjell i forhold til mye av det vi ser skjer i dag. I dag tynes sannheten og vi står tilbake med en uhellig allianse av haltende sannheter, falsk kristentro og renspikka verdslighet. Et økumenisk samarbeid der mål og glede synes å ligge i urett. Et klart endetidstegn der kvasi-trosveien brolegges med løgn og følgelig også åpner for Den Lovløse.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-10-2014 kl 11:26


Sitat: skrevet av gana  

Det er en stor forskjell. De syndere Jesus spiste med visste de var syndere og påropte seg derfor heller ikke å være noe annet. Det var med andre ord en viss ærlighet i synden. En kjempeforskjell i forhold til mye av det vi ser skjer i dag. I dag tynes sannheten og vi står tilbake med en uhellig allianse av haltende sannheter, falsk kristentro og renspikka verdslighet. Et økumenisk samarbeid der mål og glede synes å ligge i urett. Et klart endetidstegn der kvasi-trosveien brolegges med løgn og følgelig også åpner for Den Lovløse.

Hele den katolske kirke inkl. paven bekjenner sin synd, det samme forventes av Copeland og alle andre.

1 Joh 1:8 "Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. Sier vi at vi ikke har syndet, da gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss."
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2177
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-10-2014 kl 17:14


Sitat: skrevet av Jerusalem  
Sitat: skrevet av gana  

Det er en stor forskjell. De syndere Jesus spiste med visste de var syndere og påropte seg derfor heller ikke å være noe annet. Det var med andre ord en viss ærlighet i synden. En kjempeforskjell i forhold til mye av det vi ser skjer i dag. I dag tynes sannheten og vi står tilbake med en uhellig allianse av haltende sannheter, falsk kristentro og renspikka verdslighet. Et økumenisk samarbeid der mål og glede synes å ligge i urett. Et klart endetidstegn der kvasi-trosveien brolegges med løgn og følgelig også åpner for Den Lovløse.

Hele den katolske kirke inkl. paven bekjenner sin synd, det samme forventes av Copeland og alle andre.

1 Joh 1:8 "Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. Sier vi at vi ikke har syndet, da gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss."

Å samarbeide med alt fordi vi alle er syndere er ikke bibelens budskap.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1    3

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen