Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Helbredelse og "falle i Ånden"
Morjas
Blokkert





Innlegg: 26
Registrert: 21-1-2004
Bosted: Brøstadbotn/Bodø
Brukeren er frakoblet

Humør: Brukeren er desverre død.

[*] opprettet den 7-3-2004 kl 06:06
Helbredelse og "falle i Ånden"


Hei.

Jeg var på et møte holdt av pinsemenigheten min her jeg er. En svensk predikant ved navn Svein Nymo skulle ha preken og prate litt om endetiden. Når han var ferdig med å tale, spurte han om det var noen han kunne be for. En person kom opp, og ville bli bedt for. Hørte ikke hva det var for, men det var en sykdom/lidelse hun selv hadde. Han begynte å be for henne høyt og la hendene hans på hodet/halsen hennes. Han la vekt på noen ord og ropte dem høyere enn andre ord, f eks "I Jesu navn". Plutselig datt kvinnen om. Som om Guds kraft veltet henne overende. Etter hvert kom flere og flere opp, og ville bli bedt for. Flesteparten datt om når han hadde bedt for de. Jeg vet ikke om noen ble helbredet, siden jeg er en ny i menigheten og ikkje kjenner alle. Det var noen barn der også, og et barn gikk opp for å bli bedt for. Og som noe typisk for et barns natur, så er det ikke redd for å spørre om ting og si ting rett ut. Barnet spurte predikanten: "Skal jeg falle nå?" da predikanten hadde bedt litt for han.

Jeg kommer tidligere fra Den norsk kirke og vil si jeg er luteraner. Jeg er dermed ikke vant til å se helbredelser og slikt i en menighet. Men det jeg så på det møtet, klarer jeg ikke å se at det er bibelsk. At folk datt om. Som om Guds kraft var så sterk at de datt om. Er det slik Guds Ånd er? Finnes det dekning for noe slikt i Bibelen? Jeg kan ikke finne noe sånt. Jeg må være ærlig. Det hele minnet om massesuggesjon.
Jeg har såvidt sett litt av filmen "Ulver i Fåreklær". I begynnelsen ser man Benny Hinn bevege armene sine mot folk som vil bli helbredet/bedt for, og de faller overende.

Jeg har alltid sett med kritiske briller på pinsemenigheter, til dels fordi ting jeg har lest om Trosbevegelsen. Derfor bestemte jeg meg i høst for å gå i en pinsemenighet og oppleve det med egne øyne, og ikke fra andre. Jeg har prøvd å være åpen for ting jeg ikke er vant til i statskirka. F eks, at folk ber høyt og samtidig, voksendåp, tungetale (det er bibelsk, men jeg er ikke vant til det). Men jeg ble veldig lei meg når jeg var på det møtet, fordi jeg har en stygg følelse av at det som skjedde ikke er bibelsk. Ingen menigheter er perfekt, ikke statskirka heller. Jeg sier ikke at statskirka innehaver den rette lære, men siden jeg har hatt litt "fordommer" mot pinsemenigheter så må jeg bringe dette opp. Så hva sier dere? Kom med konstruktive innlegg.

Mvh
Morjas

Off-topic: Bare et lite teit spørsmål. Hvorfor er det slik at karismatiske predikanter må til enhver tid rope så høyt når de skal forkynne Guds ord? I lengden blir det veldig slitsomt å høre på.




\"I believe in Christianity as I believe that the sun has risen, not only because I see it, but because by it I see everything else\" C.S. Lewis
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-3-2004 kl 07:04
HVA SA DU? JEG HØRTE IKKE


Sitat:
Originally posted by Morjas
Off-topic: Bare et lite teit spørsmål. Hvorfor er det slik at karismatiske predikanter må til enhver tid rope så høyt når de skal forkynne Guds ord? I lengden blir det veldig slitsomt å høre på.

Den evindelige ropinga er idiotisk.

Jeg er en av teknikkerne i menigheten min (Betel, Trondheim) og vi har hatt noen besøk av Enevald Flåten. Han er skrekkeksempel på kor "galt" det er med høylytt forkynnelse. Han preker ikke, han skriker :)

Jeg greier ikke den skrikinga hans. Jeg får vondt i hode av det (no joke). Nettopp derfor har jeg blandt de andre reservert meg mot å kjøre lyd på møter der han er gjestepredikant. Er det ingen som kan være vikar dersom jeg har vakt, ja så er det synd for møtelederne og tilhørerne. jeg kommer ikke!




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-3-2004 kl 17:11
Hei kjære Morjas!


Sitat:
Originally posted by Morjas
Jeg er dermed ikke vant til å se helbredelser og slikt i en menighet. Men det jeg så på det møtet, klarer jeg ikke å se at det er bibelsk. At folk datt om. Som om Guds kraft var så sterk at de datt om. Er det slik Guds Ånd er?


Nei heldigvis ikke. Men pga mange bøker, prekener til diverse (uheldigvis) høyt aktede pastorer og predikanter rundtom i verden, så blir Den Hellige Ånd gjort til En som er tåkete, uberegnelig og ugjenkjennelig. Den Hellige Ånd er å kjenne på fruktene som gis til kjenne på menigheten. Selvkontroll er i dagens samfunn den av Hans frukter som er viktigst å huske på. Man har ikke selvkontroll når man faller over ende, enten man gjør det fordi det forventes av en eller om man gjør det fordi man føler seg slått overende. Gud gjør ikke slikt mot Sine barn.

Sitat:
Finnes det dekning for noe slikt i Bibelen?Jeg kan ikke finne noe sånt.Jeg må være ærlig. Det hele minnet om massesuggesjon.


Du har helt rett, og dette er vårt største "argument" mot læren og praksisen hos trosbevegelsesinfluerte menigheter, men naturligvis - de vil ikke høre. De vil ha tegn og undre, akkurat som mange av jødene ville ha av Jesus da Han bodde her på jorden. Du kan lese hva Han sier til dem som krever tegn og undre av Gud i Matteus 12:38-39, Matteus 16:1-4, Markus 8:11-13, Lukas 11:29-32.

Helbredelser er også slike "tegn", enten de skjer ved hypnose eller ved påvirkning fra onde ånder. Du vil nok høre mange mennesker som er influert av trosbevegelsen (mer eller mindre) si at Bibelen lover tegn og undre i endetiden. de avslører seg selv når de sier dette, og de gir også klart til kjenne hvem de ligger under for, for de sier med glede at det står i Bibelen at det skal være tegn og undre i endetiden, men de sier ikke hvem Bibelen sier at disse tegnene skal være fra - nemlig Djevelen selv og hans undersåtter.

Nå må du ikke misforstå - jeg tror så absolutt at Gud har helbredende kraft, men jeg tror Han holder den mest tilbake fordi vi skal settes på prøve - og det er ikke ubibelsk at de troende blir satt på prøve. Gjennom hele bibelhistorien blir de troende satt på prøve. Noen feiler, andre ikke. Feilingen er ikke det endelige fall, men den stadige fornektelsen av ens egen ufeilbarlighet på grunnlag av at man er troende - fører til fall. Det kalles hovmot på bibelsk, men det er klart - det er jo vi som sjekker om ting stemmer med Bibelen som er hovmodige siden vi prøver åndene slik Bibelen formaner oss til!

Sitat:
Jeg har såvidt sett litt av filmen "Ulver i Fåreklær".


Jeg anbefaler deg sterkt å se hele filmen. Ja, den er lang, men filmen er et redskap i Guds hender til å gi deg kunnskap og skjerpe sansene dine så du er åndelig våken når Herren kommer. Desverre har altfor mange falt i søvn - mitt varsku til dem er i signaturen min.

Sitat:
Jeg har alltid sett med kritiske briller på pinsemenigheter, til dels fordi ting jeg har lest om Trosbevegelsen.


Det er godt at du har kunnskap om Trosbevegelsen og det er godt at du har kritiske øyne. La øynene dine være kritiske og la Bibelen være brillene dine, så vil du kunne avsløre all vranglære. For Den Hellige Ånd bruker Bibelen, Guds Ord fremfor alt i møte med mennesker. Det er, som Paulus sa, ved forkynnelsen at folk hører evangeliet og ved å høre evangeliet de kommer til troen. Dermed bruker Den Hellige Ånd Guds Ord. Og tro meg - det er mye bedre å være litt for skeptisk til menigheter enn litt for åpen.

Du har rett i at ingen menigheter er perfekte. Og det er klart når alle mennesker er syndere, så er jo da menigheten en samling av syndere, men (forhåpentligvis) også frelste syndere, omvendt til Guds nåde ved Jesu Kristi offer på Golgata - blodet og korset. Det er i sannhet mye menighetene strides om, og det er mange diskusjoner som er mulig å legge til side.

Men det finnes ting som vi ikke kan legge til side eller koste under teppet til fordel for toleranse og enhet og fremdeles kalle oss kristne:

Hvem Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd er og hvordan Gud er:
Suveren i alle ting
Hellig
Rettferdig
Allmektig
Allvitende
Alltid allestedsnærværende
Alltid hos den troende
Rettmessig Konge over himler og univers.
Nådig
Ordens Gud, ikke uordens Gud
Guds Messias er Én - Jesus Kristus - Guds Sønn - Ingen andre er verdig Hans navn
Den Hellige Ånds frukter (Gal 5:22 i tillegg til mange andre vers andre steder i Bibelen):

Men Åndens frukt er
kjærlighet,
glede,
fred,
overbærenhet,
vennlighet,
godhet,
trofasthet,
tålsomhet og
selvbeherskelse.

Det faktum at Jesus, under hele Sitt opphold på jorden, var Sann Gud og Sant Menneske.
At det er ved Sitt blod og fysiske død Jesus sonet våre synder og at det ikke finnes NOEN annen måte å bli frelst på enn å bli vasket i Jesu blod, for det er KUN ved Jesu blod vi blir renset.

Dette er selve FUNDAMENTET i den kristne tro. Det kan ikke rokkes av noen. Fundamentet står fast, fordi Jesus Kristus, Herrenes Herre og Kongenes Konge er Hjørnesteinen.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Morjas
Blokkert





Innlegg: 26
Registrert: 21-1-2004
Bosted: Brøstadbotn/Bodø
Brukeren er frakoblet

Humør: Brukeren er desverre død.

[*] opprettet den 9-3-2004 kl 01:10


Takk for det fine og lange svaret ditt, Lionheart. Det var skikkelig godt å lese det.

Jeg har enda ikke turt å konfrontert noen med det jeg mener er feil, men jeg tror kanskje jeg burde det.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-3-2004 kl 14:46
hei igjen


Det gleder meg at svaret mitt var til gagn for deg :).

Hvis du ønsker å inngå personlig dialog med meg, så kan du maile meg på lionheart@apologetisk.net, så kan vi prates sammen. Men det er ingenting i veien for at vi prater her på forumet.

Du skjønner - jeg vet hvordan det er. Jeg har måttet gå gjennom frykt, kvasse ord og spott for sannhetens skyld. Jeg regner det for ingenting, fordi jeg vet om kristne rundtom i verden som bøter med liv - både egne og tilhørende dem de er glad i - for sannhetens skyld. Herren vil sannelig lønne dem.

Jeg vet hvordan det er og føle at det er bare deg og Herren - og noen kristne søsken - som enten er for langt borte eller ute av stand til å hjelpe deg i denne situasjonen. Men en ting kan jeg love deg - du vil vokse på det.

Si hva du mener og fortell hva Gud har åpenbart for deg. For sannelig - Hans åpenbaringer er mye mer enn drømmer og visjoner. Hans åpenbaringer appelerer ikke til menneskenaturen, så vi får en unnskyldning til å gjemme oss og grave ned talenten vår.

Nei, Hans åpenbaringer appelerer til Åndens natur i oss via fornuften (Han har jo skapt den), så vi blir utfordret til å ta et steg i tro, og vi vokser på det. For Åndens natur kjemper fremfor alt for troskap mot Gud i alle ting, tilbedelse i sannhet og ånd.

Ja, djevelen vil prøve seg med diverse triks for å prøve å skremme deg: "Hva om du mister alle vennene dine i menigheten? Hva om du sårer noen med sannheten?"

Jeg holder det for en stor sannhet at de sår som sannheten skaper er hellige sår, sår som kan medvirke til omvendelse hos et menneske. Hvordan kan vi vel vende om til Gud, hvis ikke stoltheten vår blir nedbrutt så vi ser vår synd?

Paulus sier at til og med korset, sentrum for Jesu gjerning og kristendommens forkynnelse, er til anstøt - et anstøt som skal være der. Nemlig anstøtet som settes på tvers gjennom stoltheten og når inni samvittigheten, ved Guds Ånds gjerning, så vi kan omvende oss og få tilgivelse av den Herre som er så rik på barmhjertighet.

Dette ble visst nesten en preken, men mitt råd, min nød for med, deg og for alle andre som sitter inne med din kunnskap er at vi skal si i kor med Paulus i hans brev til filipperne 3:8(-9):

"Ja, jeg regner alt som tap, fordi det å kjenne Kristus Jesus, min Herre, er så mye mer verd. For hans skyld har jeg tapt alt, og jeg ser det som skrap for at jeg kan vinne Kristus og være i ham."

Det jeg sier er: Om vennene våre vender oss ryggen, så er fortsatt Gud trofast. Han har lovet å være med oss i alt - trengsler, ensomhet, nød, fattigdom, krig, like så vel som i glede, fred, lovsang, takk og pris.

Guds rike velsignelse etter Hans vilje!
Amen i Jesu navn




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
absurd
Medlem
**




Innlegg: 46
Registrert: 4-12-2005
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-1-2006 kl 14:37


Sitat:
Opprinnelig postet av Morjas
Så hva sier dere? Kom med konstruktive innlegg.



lykke til! Konstruktive innlegg tror jeg du må lete lenge etter på detrte forumet.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 12-1-2006 kl 16:15


Sitat:
Opprinnelig postet av absurd
lykke til! Konstruktive innlegg tror jeg du må lete lenge etter på detrte forumet.


Det er normal folkeskikk og begrunne sine påstander, absurd.

Du bidrar vel ikke akkurat med noe konstruktivt du heller, med bare å være spydig...?

Guds fred
Vennlig hilsen
Gunnar. :)

* * * * * *

[Redigert den 12-1-2006 av Gunnar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen