Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Gateprest sier Bibelens ord er avleggs.
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-8-2008 kl 03:40
Gateprest sier Bibelens ord er avleggs.


Anerkjenn unges erfaringer
Sitat:
Kristen samlivsetikk preges dessverre av manglende anerkjennelse av at dagens unge lever under andre forhold enn da Bibelen ble til.
Sitat:
Som gateprest for ungdom erfarer jeg at unge har reflekterte meninger om relasjoner og er ivrige bidragsytere i samtaler om viktigheten av gjensidighet, respekt, ærlighet og ansvar. Unge vil gjerne samtale om relasjoner, men forventer samtidig å bli lyttet til, anerkjent og respektert for sine valg. Er ikke disse erfaringene like viktige som menneskers erfaringer for 2000 år siden?

Fortsatt svarer mange nei på dette spørsmålet, og velger å ikke lytte og å ikke ha tillit. I stedet fortsetter de å forkynne at samboerskap og sex før ekteskapet er galt. En slik samlivsetikk oppleves i beste fall som irrelevant. I verste fall blir den en belastning.
Sitat:
En forkynnelse av at sex før ekteskap og samboerskap er galt, støter videre unge vekk fra kirken. De har tatt et viktig valg knyttet til en grunnleggende opplevelse av kjærlighet, men dette blir ikke lyttet til. Da er det forståelig at ungdom og unge voksne opplever kirken som forståelsesløs og trangsynt. En samlivsetikk som uttrykker mistillit til unges evner til å ta gode valg for eget liv, er slik svært skadelig for forholdet mellom unge og kirken. Når kirken nå diskuterer hvorfor den mister kontakten med aldersgruppen 18-30, er dette åpenbart en av årsakene.




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 28-8-2008 kl 08:33


Ironisk nok har denne mannen utdannet seg i årevis for å vite mer om Gud,
men disse uttalelsene viser at han antagelig vet mindre om Guds vilje enn
"mannen i gata". Det er et av flere beviser på at ingen kan utdanne seg til
å bli forkynner. Det er noe Gud kaller en til.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-8-2008 kl 16:38


Hmm... Merkelige uttalelser. Mange kirkesamfunn (frikirkelige og endog katolikker) som er "knallharde" på samlivsetikk har jo svært mange unge deltakere og medlemmer... At statskirka som mange steder er gjennomesekularisert opplever at den ikke når de unge, er det neppe fordi den har en foreldet samlivsettikk, en skulle jo nesten tro at det var motsatt...

Det er vel snarere de holdningene som gatepresten selv har, nemlig at en må tilpasse alt til dagens lyster og behov som har gjort at statskirka har mista grepet på de yngre generasjonene... Ungdom er ikke dumme (selv om ordet kanskje har fristet noen til å dra den slutninga ;) ), de klarer å gjennomskue hva som er ekte og ikke. Bl.a. er det mange unge som ikke føler at det er noe særlig tess med dagens statskirke som altså ikke tør å vedkjenne seg sitt eget budskap (evangeliet og Guds bud).


Denne gateprestens bibelsyn er det i alle fall vanskelig å bli klok på. På spørsmål (fra leser i nettmøte) om Hebreerbrevets ord om å holde ektesengen ren skal respekteres svarer han: "Når det gjelder Hebreerbrevet, får jeg ut fra ditt innlegg inntrykk av at dette igjen handler om bibelsyn. Jeg anerkjenner hva som står i hebreerbrevet, men jeg mener ikke umiddelbart at det er gyldig utenfor sin kontekst. Vi må ha en bevissthet rundt forskjellen mellom bibelens kontekst og vår kontekst, også når det gjelder bruken av begrepet "ekteskap". "

Hva skal vi da med bibelen?

[Redigert den 28-8-2008 av mhusoy]




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 29-8-2008 kl 16:13


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Ironisk nok har denne mannen utdannet seg i årevis for å vite mer om Gud,
men disse uttalelsene viser at han antagelig vet mindre om Guds vilje enn
"mannen i gata". Det er et av flere beviser på at ingen kan utdanne seg til
å bli forkynner. Det er noe Gud kaller en til.


Så rett, så rett. Og heldigvis har IQ ingenting med Bibelsk visdom å gjøre.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-8-2008 kl 20:16


Han mener det nok godt og er god til å snakke for seg, men hva hjelper egentlig det når budskapet er feil?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-8-2008 kl 23:14


Sitat:
Opprinnelig postet av Soteria
Han mener det nok godt og er god til å snakke for seg, men hva hjelper egentlig det når budskapet er feil?


Joda, jeg tror så gjerne at han mener det godt, og dette tror jeg om svært mange mennesker, inkludert mange kristne lederskikkelser som jeg er svært uenig med om ting og tang. Men siste del av setningen din ovenfor forblir likevel det avgjørende...

Å hvor jeg skulle ønske at ditt og datt i Bibelen og om Gud var annerledes og mer "behagelig" for oss mennesker... Men hva hjelper vel det enn så lenge det ikke er det...

Altså hjelper det denne gatepresten lite at hans intensjon er god så lenge han velger å trosse det budskapet han er satt til å forvalte, både som prest i dnk men ikke minst som en Guds og Jesu tjener og ambassadør (som jo alle kristne er ment å være).


mhusoy :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen