Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel:
Jon
Seniormedlem
***




Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-8-2008 kl 22:47




[Redigert den 1-11-2013 kl 21:44 av Jon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-8-2008 kl 23:21


Sitat:
Opprinnelig postet av Jon

Kristendommen i denne verden er på vei til et sted jeg ikke vil gå.



Farvel.

Kristendommen (den sanne) har til dels allerede nå,
og vil nok ende mer i framtiden, få trange kår.

Synd du tok farvel.

Det fins nemlig ingen frelse utenfor.

God natt.



[Redigert den 28-8-2008 av Labar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 27-8-2008 kl 23:51


Sitat:
Opprinnelig postet av Jon
Hvor er den kristendommen som smeltet mitt hjerte?

Finnes den?



Her opptrer en Jon jeg ikke kjenner igjen som "Jon".
Hvorfor?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-8-2008 kl 00:23


Heisann Jon. Jeg tenkte at jeg kunne kommentere dette innlegget. Både fordi jeg synes at du tar opp noe verdifullt og utfordrende... Men også fordi du skuffende nok lirer av deg ganske frekke påstander mot andre her på forumet...

Sitat:
Opprinnelig postet av Jon
Hvor er den kristendommen som smeltet mitt hjerte?
Finnes den?
Eller forsvinner den i graven med min kjære bestemor, når hun dør? Hun som vet lite, men har Nye Testamentet på nattbordet.
Må Gud være med henne!


Dersom kristendommen noen gang smeltet ditt hjerte så er jeg sikker på at Jesus fortsatt har den for deg bare du søker ham og ber om den igjen...
Det er flott å høre at din bestemor klarte å formidle en slik enkel kristen tro for deg selv om hun kanskje ikke visste så mye. Gud er nok med henne... :)

Sitat:

Jeg vet ikke hvem Stella og Mimi var, som nå er utestengt. Deres satire var særs upassende, greit nok, men tenk at ingen av dere så den!
En ting vet jeg, det var samme person.


Jeg vet heller ikke hvem de var. Men her virker det som om du ikke har fulgt med i time. Jeg forsøkte å ta dem på alvor og føre en hederlig og vennlig samtale med dem. Derfor er din generalisering ovenfor usaklig.

Om de var samme person kan vi ikke vite. Tanken streifet meg flere ganger, men så lenge en person ikke sier klart i fra om dette så må vi nesten i høflighetens navn behandle vedkommende som to...

Sitat:

Kanskje var det moderatoren som ble ateist, som nå skulle ta hevn på forumet.
Hevn for hva da?
Hevn fordi den Jesus man først ble glad i forsvant i møte med kristenheten. Fordi man måtte kjempe seg gjennom en vegg av dritt, for å kunne bekjenne at Jesus er Herre.


Når sant skal sies så sluttet jeg meg til dette forumet såpass sent at jeg kun sporadisk hadde kontakt med nevnte moderator.

Uansett så forstår jeg ikke helt hvorfor vedkommende skulle komme hit for "å ta hevn"... Slik jeg har oppfattet vedkommendes redegjørelse for sin "dekonversjon", så hendte dette etter han vedkommende hadde tenkt grundig i gjennom ting og tatt et modent valg med hensyn til tro og livssyn. At vedkommende plutselig skulle synke til det nivå å komme tilbake for å hevne seg virker pussig..

Hva er det som får deg til å hevde noe sånt?

At en Jesus som noen har blitt glad i skulle forsvinne i møtet med den videre kristenheten er jo trist, men det vil ikke gi grunnlag for å hevne seg i form av latterliggjøring og spott. Den siste setningen er jeg litt usikker på hva du mener med...

Sitat:

Tror dere at fordi dere gjør Jesus til Gud, finpusser deres latterlige teologi, at dere kan dømme andre? Tror dere virkelig at dere kjenner Guds vilje?


Her synes jeg at du kan moderere deg litt og være litt med ydmyk i møte med andre troende. Å kalle andres teologi latterlig er direkte respektløst.

"Gjøre Jesus til Gud"? Dersom du har lest en del i bibelen og kirkehistorien så vil du raskt finne ut at denne ideen er eldgammel og ikke noe dette forumets medlemmer makter å gjøre. Det betyr imidlertid ikke at vi ikke kan ha samtaler og gi argumenter om denne tematikken. Det ligger i et kristent apologetisk diskusjonsforums natur at slike diskusjoner forekommer. Jeg håper at du ikke har problemer med det...

Å dømme andre er en viktig diskusjon i forbindelse med det bibelske materialet. Som kristne har vi rett til å formane hverandre samt å åpent peke på synd blant andre kristne. Når det gjelder møtet med ikkekristne så har vi ingen rett til å dømme dem. Det er imidlertid forskjell på å aktivt gå fram og dømme andre og på det å lese og referere til Bibelens ord om den ene eller andre saken. Her synes jeg at du må være langt mer spesifikk og unngå en slik slagordmessig kritikk.

Å kjenne Guds vilje er noe mange mennesker til alle tider har ment at de har gjort, i større eller mindre grad. Bibelen gir oss mye materiale for å granske hva denne viljen kan bestå i, og det er vanlig at bibellesere forsøker å forstå dette så godt som mulig for så å leve etter den i sine liv. I den grad du har følt at noen her har hevdet å ha denne i større grad i andre, og endog i sin fulle og hele form, så er jeg enig med deg i at ydmykhet er viktig. Men vi er alle underveis og vi må alle tåle at noen hevder å ha forstått deler av Guds vilje noe mer enn oss selv.

Sitat:

JESUS VAR ET MENNESKE!
JESUS ER HERRE!
JESUS ER GUD FOR DE SOM TROR!


Ja, det kan nok mange av oss si seg enige i. Derimot vil nok mange også forsøke å gi nyanseringer og dybde som du ikke rommer like godt med de ovennevnte eksklamasjoner...

Sitat:

De som tror seg Åndelige, som profeterter i hans navn, men ikke gjør hans vilje, gir han en ublid skjebne: Helvetes ilden!


Ja, det kan vel hende.. Men hvor i dette forumet har du funnet slike?? Apropos å dømme andre så virker du ikke å være særlig snau selv... Med mindre du bare ønsker å formane oss og du tenkte på et relevant bibelvers om nevnte tematikk?

Sitat:

Det er disse som bevise at Jesus er Gud. Det gir makt. Kanskje vinner man en debatt, eller kanskje et keiserrike.


Jaha... Så de som ønsker å bevise at Jesus er Gud er disse helvetesdømte fra forrige avsnitt? Dette er en usannsynlig frekk påstand som jeg håper at du skrev i sinne men angret etterpå. Tusenvis av kristne har i 2000 år bedrevet det ovennevnte.. Med hvilken rett dømmer du dem? Hvorfor skulle det gi makt?? I mange historiske perioder var jo disse kraftig forfulgt, f eks under Romerrikets tre århundrer etter Kristus, eller når det monoteistiske islam turet fram noen århundrer senere og slaktet ned alle som ikke var rene monoteister i deres øyne...

Dine påstander i gjeldende avsnitt bærer preg av dårlige kunnskaper om teologi og historie.

Sitat:

Se på meg!
Jeg har lest så mye i Bibelen!
Jeg har så mye av den Hellige Ånd!


Dersom du hadde mye av Den Hellige Ånd burde du kanskje ha båret Åndens frukter i sterkere grad enn det jeg kan få inntrykk av... Hva står det skrevet om Åndens frukt? Du kan jo lese selv og så erkjenne i hvor stor grad disse finnes i ditt liv:

Galaterne 5:22-23a:
"Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse."

Sitat:

Ulver i fåreklær!
Fariseere!


Så var det dette med å dømme andre da... Prøv i alle fall å gi noen gode argumenter for dine påstander...

Sitat:

Kristendommen i denne verden er på vei til et sted jeg ikke vil gå.
Farvel.

Jeg merker det.
Det ligger i luften.
Verden forandres for hver dag som går.
Den blir kaldere.

Men vi skjønner ingen ting.
Gud ler av oss.


Jeg både håper og tror at Gud ikke ler av oss. Jeg tror heller at han gråter, i alle fall når han ser deg lire ut av deg hån og angrep mot andre slik du har gjort ovenfor.

Men Gud er alltid der for å tilgi oss, vi trenger bare å vende oss til Jesus. Jeg håper at veien din leder deg dit til slutt...

[Redigert den 28-8-2008 av mhusoy]




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 28-8-2008 kl 00:56
det GT-lige skrik..?


Sitat:

Det ligger i luften.
Verden forandres for hver dag som går.
Den blir kaldere.



Sitat:

Og fordi urettferdigheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kold
hos de fleste.
Men den som holder ut inntil enden, han skal bli frelst

. . .

Men når Menneskesønnen kommer, vil han da finne troen på jorden?



Kan den være falt som offer for akademisk fortørking,
fariseisk retthaveri,
selvkretsende forstandstro ?

Kan hende burde vi bli mindre engros dømmende mot de
hele, de brennende hjerter -
selv om de kan opptre som enkle
og iblant litt vel enkle.

.. om de da lar seg oppdage lenger
i det hele tatt - i denne sene tid.


"Han skal ikke slokke en rykende veke".

(den bråker og stinker, men er ikke død...)


Sitat:

vi kan ikke tenke ut noe, som kom det fra oss:
Det er Gud som har satt oss i stand til det,
han som gjorde oss til tjenere for en ny pakt,
som ikke bygger på bokstav, men på Ånd.
For bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende.

. . . .

kode:
9 Men nå, prøv å vinne Guds velvilje, så han kan være nådig mot oss. Når dere har gjort noe slikt, kan han da se med velvilje på dere? sier Herren, Allhærs Gud. 10 Om det nå bare var noen iblant dere som ville stenge tempeldørene, så dere ikke forgjeves tenner ild på mitt alter. Jeg bryr meg ikke om dere, sier Herren, Allhærs Gud, og vil ikke ha de offergavene som dere bærer fram. 11 Fra lengst i øst til lengst i vest er mitt navn stort blant folkeslagene. Alle steder brenner de rene offer som de bærer fram for meg; for mitt navn er stort blant folkeslagene, sier Herren, Allhærs Gud. 12 Men dere vanhelliger mitt navn når dere sier at Herrens bord er urent, og at maten på det er ussel frukt. 13 Dere tenker: «Å, for et strev!» og blåser av det, sier Herren, Allhærs Gud.



- dermed opplever jeg Jons lille gardinpreken
ikke som noe freidig dømmende, men heller et skrik
mot galskap, råte, nød og død i vår 'egen' sivilisasjon.
Fornemmelser også jeg har opplevd og ønsket å skrike om.
Ta og les GT-profetene -- de skriker vel så skingrende,
nytter ikke å overby dem!

.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-8-2008 kl 04:01


Sitat:
Opprinnelig postet av Jon
Jeg vet ikke hvem Stella og Mimi var, som nå er utestengt.
En ting vet jeg, det var samme person.

Hvordan vet du dette?

[Redigert den 28-8-2008 av solbu]




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 28-8-2008 kl 20:07


Ser ikke det gale i det Jon skriver egentlig... Jeg skjønner godt hans frustrasjon. Og kjente på akkurat det samme da jeg hørte om dette med Lionheart.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 28-8-2008 kl 22:40


Sitat:
Opprinnelig postet av "Jon"?
Hvor er den kristendommen som smeltet mitt hjerte?


Jeg leser dette slik at innleggsskriveren en gang i tiden kom over en ferdigpakket forestillingsverden, og fikk en følsesmessig tilknytning til den.

Neppe noe godt utgangspunkt for en rasjonell virkelighetsforståelse.



Resten av innlegget forstår jeg egentlig ikke bæret av.



Sitat:
Opprinnelig postet av "Jon"?
Fariseere!


Sitat:

Matt 23v1-3:
Da talte Jesus ... til sine disipler og sa: På Mose stol sitter de skriftlærde og fariseerne. Derfor skal I gjøre og holde alt det de byder eder; ...





Sitat:
Opprinnelig postet av "Jon"?
Men vi skjønner ingen ting.

Snakk for deg selv.



Forøvrig synes jeg "enkel" religion ofte er direkte ekkel. Gjennomtenkte livssyn er langt å foretrekke.



Hilsen Soneh Chamas
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-8-2008 kl 12:15


chamas, helt ærlig skjønte jeg ingen verdens ting av det du sa heller... for det gav liksom ikke noe annet enn fordømmelse ovenfor en person... (men dere sier at dere ser, derfor er dere enda i deres synder sa Jesus om fariseerne da de dømte dem da de oxo var "seende")

om Jon ikke "ser" i følge deg, så har han også en bedre grunn til sin respons på noe som er helt forferdelig.. han klapper ikke vedkommede på ryggen og sier, takk for all hyggelig debatt, håper du vil få det godt i ditt nye livssyn.. om du virkelig "ser" da er din dom over Jon en slags synd... (alla fariseernes)

for det første, alle får følelses messig tilknytning til sin virkelighetsforståelse, til og med du ... selv om den følelsen kan være liten ... hvorfor du synes det er bra, har jeg vanskelig for å forstå, da må det være noe som er så vanskelig med virkeligheten at følelsene bli satt lokk på for å slippe å takle det som det er..

2. Kjærligheten slik jeg kjenner den er ikke slik du forholder deg til hans savn etter å se bibelens lære bli etterlevd i praksis.. og måten du dømmer han på er ikke en måte jeg ville ønsket å etterstrebe. Med andre ord; Dårlig eksempel. Du har langt å gå hvis det er slik du forholder deg til omverden ellers også.

3. Din rasjonelle virkelighets forståelse, er den knyttet på noen som helst måte til bibelen, eller til Jesus? Hvis ikke beklager jeg for å ha dømt deg, fordi jeg regnet med at du er kristen. Hvis ikke kan du ta imot sannheten her og nå.. ved troen. Jesus er sannheten, veien og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved han.

[Redigert den 30-8-2008 av PeterDJ]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jon
Seniormedlem
***




Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2008 kl 04:33




[Redigert den 1-11-2013 kl 21:43 av Jon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2008 kl 06:20


Kanskje han mener at hele forumet er litt silly walking på en måte..

At det kommer litt for mye på tvers av det enkle.. nostalgien.

Jeg vet ikke, men det kan være en drøm –

en drøm om fortiden.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2008 kl 20:21


Sitat:
Opprinnelig postet av Jon
Har jeg har hånet noen personer her på forumet, vil jeg virkelig beklage det. Det var ikke min intensjon. Mine ord var ikke til noen spesiell person her inne, eller til forumet i sin helhet.


Heisann Jon. Det er greit at du oppklarer dette for oss, for jeg tror at flere av oss lett kunne forstå deg slik at du var ute etter å håne. Men nå som du har sagt i fra så skal det nok gå greit med oss andre. ;)

Sitat:
Så hvorfor skrev jeg det da? Burde jeg ikke latt være? Kanskje. Men siden så mange har respondert, er det kanskje dumt å fjerne den? Kanskje Moderator mener den kunne duge som en studie i asosial adferd og korreksjon?


Det var greit at du skrev et innlegg om disse tingene, men problemet var altså at enkelte deler av innlegget var ispedt ord som kunne oppfattes som hån. Altså, jeg har stor sans for at du vil ta opp disse tingene, men da må du unngå å ødelegge ditt eget innlegg med aggressivt og dårlig stygt språk. Uansett har du satt i gang en viss debatt rundt disse tingene, og det kan jo innebære noe verdi.

Sitat:
Jeg mente det jeg skrev, da jeg skrev det. Men jeg ser i ettertid at det må ha vært en "annen Jon" som skrev det, for å sitere min venn wbrochs. Og jeg må vist ta dette opp med denne personen på kammerset; han kan umulig eie den nødvendige "overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse". For jeg er et løv i vinden, og ofte virvler jeg frem og tilbake.


Jeg skjønner at også du kan ha en dårlig dag... Når det gjelder nevnte vers så synes jeg at du kan ta det til deg. Det var nemlig ikke bare angrep mot andre og andres tanker du serverte, men også en stor posjon selvgodhet. Hadde du enda vært foruten den så hadde kan hende innlegget ellers blitt mer spiselig for flere av oss andre.

Sitat:
Solbu spør meg hvordan jeg vet at Stella og Mimi var samme person. Dette vet jeg selvsagt ikke, jeg er ikke synsk. Men innleggene var skrevet i samme "toneart", og jeg er ikke tonedøv. Kanskje var det en duett? Men ironien var vel heller ikke så vanskelig å oppdage, var den vel? Var den ikke nesten litt vel usofistikert til tider, litt for "Otto Jespersen"? Særlig da man foreslo at alle "hedninger" bare kunne drepes, fordi de skulle kastes i "ilden" likevel... Litt sjarmerende kanskje? Men samtidig dypt alvorlig. Til å gråte av, spør du meg.


Tja, angående deres identitet så forblir det ukjent. Når det imidlertid gjelder ironien, som åpenbart var tilstede på en eller annen måte, så tror jeg at de aller fleste maktet å se den uten store problemer.

Samtidig så har jeg sluttet å bli "sjarmert" over slike innlegg fra ikketroende der de mer alvorlige sider ved kristendommen blir latterliggjort. Hadde det enda vært slik at kristendommen har en fullt ut grusom og mannevond lære så hadde jeg kanskje forstått det. Problemet (for de som vil latterliggjøre kristendommen) er på den annen side at alternativene alltid har vist seg å være mye verre. Enda mer malplassert blir slik kritikk når en tar høyde for at bl.a. dette forum er et fellesskap av kristne hvorav mange absolutt ikke representerer de historisk belastende delene av kristenheten. Det var nemlig ofte slik at de store statskirker (og katolske kirke) var de som bedrev det vi i dag vil kalle belastende for kristendommen, ofte med kristne dissidenter som ofre. På grunn av det synes jeg ikke at alle kristne her skal ta til seg ironi/kritikk av typen de to brukerne kom med (om at alle ikkekristne måtte drepes bla bla etc).


mhusoy




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jon
Seniormedlem
***




Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2008 kl 20:54




[Redigert den 1-11-2013 kl 21:41 av Jon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jon
Seniormedlem
***




Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2008 kl 21:45




[Redigert den 1-11-2013 kl 21:41 av Jon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2008 kl 22:04


Jeg har også merket litt selvgodhet.
Men for å si som sant er, ikke hos Jon.

Projisering kan i dette
tilfellet muligens forklare forvekslingen.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2008 kl 22:24


Sitat:
Opprinnelig postet av Jon
Om jeg har angrepet noen teologiske forestillinger, betyr ikke det at jeg har angrepet noen personer.


Vel, vi trenger ikke å dra dette ut... Men når det gjelder å angripe forestillinger og personer så oppfattet jeg deg slik at du stemplet alle dem "gjør Jesus til Gud" å ha "latterlig teologi", være dømmende samt å gå en "ublid skjebne" i møte, nemlig "Helvetes ilden!". Siden jeg selv "gjør Jesus til Gud" (pga. at jeg forstår Bibelen dit hen), så har jeg i følge dine ord "latterlig teologi", er dømmende og er på vei til helvete...

Dette skrev du i alle fall litt tidligere:

Sitat:
Tror dere at fordi dere gjør Jesus til Gud, finpusser deres latterlige teologi, at dere kan dømme andre?


Sitat:
De som tror seg Åndelige, som profeterter i hans navn, men ikke gjør hans vilje, gir han en ublid skjebne: Helvetes ilden! Det er disse som bevise at Jesus er Gud. Det gir makt.


Noe jeg i denne sammenheng også fant litt støtende er at millioner av mennesker som tror/har trodd at Jesus er guddommelig har blitt drept nettopp pga. dette gjennom historien. Fra Romerrikets dager, der kun keiseren var guddommelig, til islams dager der Jesus kun var en profet, til moderne tider der flere titalls millioner kristne blir drept pga. sin tro, har punktet om Jesus som Gud vært det avgjørende for manges liv og død. At du insinuerer at disse gjorde Jesus til Gud for å få makt er ganske upassende, for ikke å si å snu ting fullstendig på hodet...

------------------------------------------------------------------------------

Sitat:
Selvgodheten du snakker om, har nok du eller andre lest inn i dette selv, eller rett og slett feiltolket teksten. Jeg har ingen slike forestillinger om meg selv. Tvert i mot


Og så kommer vi til selvgodheten slik i alle fall jeg forsto deg:

Sitat:
Se på meg!
Jeg har lest så mye i Bibelen!
Jeg har så mye av den Hellige Ånd!


Men, men, vi trenger ikke å dra ut dette noe mer.

Stå på videre du Jon! :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jon
Seniormedlem
***




Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2008 kl 23:50




[Redigert den 1-11-2013 kl 21:40 av Jon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-9-2008 kl 06:16


Sitat:
Opprinnelig postet av Jon

Jeg finner ingen steder i Bibelen som gir Jesus en slik guddommelig natur

Unnskyld, men er ikke Jesu guddommelighet nettopp det som går fram av
1. Johannes 4 da. Kanskje man ikke ser det sånn i første øyekast, men som
jeg har nevnt tidligere tror jeg det er nettopp det som ligger i de to ordene
Jesus Kristus. Tenk litt på det – og korriger meg om jeg tar feil.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 2-9-2008 kl 09:56


En av Jesu disipler, Thomas, falt ned foran Jesus og kalte Ham
"Min Herre og min Gud". Jesus korrigerte Ham ikke, men Gud
har latt Thomas sin uttalelse stå som bevis på at Jesus var Gud
i egen person.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-9-2008 kl 15:19


Ok, Jon. Jeg synes ikke at du skal merke dine innlegg på den måten. Vi får heller satse på at folket skjønner hva du mener og ikke mener.

Angående Jesu guddommelighet så synes jeg at Labar og Lance har noen gode innspill...

mhusoy :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 2-9-2008 kl 18:01


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
chamas, helt ærlig skjønte jeg ingen verdens ting av det du sa heller...


Jeg merket det. :bigsmile: Men evt. videre utdyping av de berørte tema hører vel ikke hjemme i denne tråden.

Hilsen Soneh Chamas

[Redigert den 2-9-2008 av soneh-chamas]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jon
Seniormedlem
***




Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-9-2008 kl 20:12




[Redigert den 1-11-2013 kl 21:40 av Jon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 5-9-2008 kl 13:27


Sitat:
Opprinnelig postet av solbu
Sitat:
Opprinnelig postet av Jon
Jeg vet ikke hvem Stella og Mimi var, som nå er utestengt.
En ting vet jeg, det var samme person.

Hvordan vet du dette?

[Redigert den 28-8-2008 av solbu]


Kanskje fordi "Jon" er både Stella og Mimi? Jeg bare tenker ..... :question:




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 5-9-2008 kl 13:44


Sitat:
Opprinnelig postet av Jon
.......
Jeg mente det jeg skrev, da jeg skrev det. Men jeg ser i ettertid at det må ha vært en "annen Jon" som skrev det, for å sitere min venn wbrochs. Og jeg må vist ta dette opp med denne personen på kammerset; han kan umulig eie den nødvendige "overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse". For jeg er et løv i vinden, og ofte virvler jeg frem og tilbake. Men så skjer det iblandt, når ulike omstendigheter virker sammen, at jeg flakser til et annet sted. Litt slik verden ble til i den ateistiske kosmologi; en ligning som kom i ubalanse, ved en ren tilfeldighet...
......

Selv om du har forvirret meg litt,Jon, først gitt meg tanker som jeg så måtte gå tilbake på, så synes jeg personlig det står respekt av både det første innlegget ditt her i tråden og det du skriver ovenfor. Hvorfor?

Jo, dette sier jeg fordi jeg selv i perioder har hatt noe av de samme tankene du har uttrykt og dekjent på den samme frustrasjonen som du har kjent på. Av den grunn er jeg uten kirkelig tilhørighet i dag. Men jeg søker. Jeg søker dypt og inderlig etter den enkle og sanne kristendommen, men vet ikke om jeg vil finne den.

Jeg startet en tråd med overskriften "Når er jeg frelst?" Tråden startet jeg en dag jeg hadde det svært vanskelig og kjente livet mitt var turbulent og fullt av forvirring. Etter 60 år som kristen kunne altså det skje. Jeg kunne fortelle mye om mitt liv som kristen, et liv som har brakt meg glede, sorg, fortvilelse og forvirring om hverandre. Jo, Jon, jeg tror jeg vet litt om hvordan du kan ha det og hva du kan føle på.

Men uansett hve jeg føler på akkurat nå vil jeg komme med en oppriktig og velment oppfordring: Hold fast ved den enkle kristendommen du en gang fant. Den din bestemor har, så vil nok Gud både velsigne deg og sørge for å lede deg dit han vil. Det makter han uansett hvordan du selv kan føle det fra tid til annen.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Jon
Seniormedlem
***




Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-9-2008 kl 13:25




[Redigert den 1-11-2013 kl 21:31 av Jon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-9-2008 kl 17:32


Sitat:
Opprinnelig postet av Jon
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Kanskje fordi "Jon" er både Stella og Mimi? Jeg bare tenker ..... :question:

Kanskje var det nettopp det Solbu tenkte på, da han skrev det han skrev.
Jeg vet nemlig at de ikke er den samme, derfor lurte jeg fælt på hvordan noen vet noe annet. :)



Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Jon
Seniormedlem
***




Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-9-2008 kl 16:35




[Redigert den 1-11-2013 kl 21:30 av Jon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 12-9-2008 kl 21:30
Men tilbake til tema: Hvor er den enkle kristendommen?


Det er et viktig spørsmål Jon stiller i sitt åpningsinnlegg i denne tråden. De siste århundrene har vi opplevd både reformasjonen og reformasjon innen protestantismen med fremvekst av utallige nye kirkesamfunn og frittstående menigheter som igjen har protestert mot moderkirken innen protestantismen.

Reformasjonen kom som et resultat av at en del teologer protesterte mot hva de mente var vranglære innen den daværende kirken som var Den Katolske Kirke. Før reformasjonen var ikke Bibelen tilgjengelig for folk flest, kanskje først og fremst fordi den ikke var å oppdrive på de språk vanlige folk kunne forstå.

Folk i middelalderen hadde ingen annen kilde til gudskunnskap og kunnskap om frelsen enn den de fikk gjennom kirkens forkynnelse. Men jeg tror ikke kirken presenterte "den enkle kristendommen". Tenk bare på korrupsjonen i kirken og den lave moral blant befolkningen? Og på Tetzel og avlatshandelen. Og den som var fattig var i en ugunstig situasjon fordi han ikke kunne kjøpe seg fri fra straffen for sine synder. Fantes den enkle kristendommen i middelalderen? Det må i så fall ha vært i den grad Den Hellige Ånd må ha vært like virksom som på pinsefestens dag.

Reformatorene på 14-1500 tallet bygget etter hvert på læren om at frelsen er alene av nåde ved troen. Kanskje fulgte det da en periode med en enkel kristendom. Men den må ha tatt slutt etterhvert som det begynte å dukke opp stadig nye kirkesamfunn som igjen protesterte mot reformasjonskirken. Protestene mot reformasjonskirken ledet etter hvert til alle de kirkesamfunn og frimenigheter vi kjenner til i dag. De opptrer i hundetall. De har vokst opp som paddehatter i stort omfang. Alle synes å kritisere alle andre enn seg selv. I dag finner jeg ikke igjen den enkle kristendommen i noe kirkesamfunn eller frittstående menighet. Alle hevder de å ha sannheten og alle kristiserer de de andre, men etter min mening er ingen av dem bibeltro. En passende beskrivelse på dagens situasjon mener jeg er BABEL, som betyr forvirring.

Hvor og hos hvem finner vi i dag den enkle kristendommen, den jeg kan stole på til min frelse? Dette er vel også det spørsmålet jeg oppfatter ligger i Jon's innledende innlegg. Jeg stiller det samme spørsmålet:

Hvor finner jeg den enkle og rene kristemndommen i dag? Jon er ikke alen om å lete etter den.

[Redigert den 12-9-2008 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-9-2008 kl 22:28


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs

Hvor finner jeg den enkle og rene kristemndommen i dag? Jon er ikke alen om å lete etter den.

Du finner den der den alltid har vært. I Skriften.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-9-2008 kl 23:06


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Reformatorene på 14-1500 tallet bygget etter hvert på læren om at frelsen er alene av nåde ved troen. Kanskje fulgte det da en periode med en enkel kristendom. Men den må ha tatt slutt etterhvert som det begynte å dukke opp stadig nye kirkesamfunn som igjen protesterte mot reformasjonskirken. Protestene mot reformasjonskirken ledet etter hvert til alle de kirkesamfunn og frimenigheter vi kjenner til i dag. De opptrer i hundetall. De har vokst opp som paddehatter i stort omfang. Alle synes å kritisere alle andre enn seg selv. I dag finner jeg ikke igjen den enkle kristendommen i noe kirkesamfunn eller frittstående menighet. Alle hevder de å ha sannheten og alle kristiserer de de andre, men etter min mening er ingen av dem bibeltro. En passende beskrivelse på dagens situasjon mener jeg er BABEL, som betyr forvirring.

[Redigert den 12-9-2008 av wbrochs]


Tja, er det virkelig så mange menigheter som går rundt og innbiller seg at de er de eneste som er bibeltro og har hele sannheten, mens alle andre går til helvete?

Jeg tror ikke det, i alle fall av erfaring. Jeg vet ikke hvordan det er i landet generelt, men i Trondheim har det i alle fall vært et utstrakt samarbeid og en stor åpenhet mellom frimenighetene de siste årene. Jeg kjenner ikke igjen de holdningene som wbrochs karikerer ovenfor i noen av de forsamlinger jeg har besøkt, alt fra min egen misjonskirke, til NLM til pinsemenighet til baptister osv.

Jeg kan forsåvidt forstå at vi noen ganger kan føle det sånn, for det skjer i blant at sterk kritikk mot de ytre "fiendene" forekommer. Likevel så blir det kanskje litt for enkelt å kategorisk avfeie alle som arrogante og kritikksyke sekter?

;)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 12-9-2008 kl 23:27


Sitat:
av mhusoy
Likevel så blir det kanskje litt for enkelt å kategorisk avfeie alle som arrogante
og kritikksyke sekter?


Helt kort kommentert:
Ser vi på fasader, offisielle uttalelser,
sporadiske felleskampanjer og alt som er
tett programmert og administrert,
så kan nok mhusoy lykkes i å føre indisier
for at 'alt er vel' - eller kanskje ikke så
innlysende babel og kaos, i det minste.
Men det er overflaten.

"Menneskene ser på det ytre, men Herren ser på hjertet."
(1 Samuel 16)

Men vi har dessverre store dyp løs av personlig og
åndelig nød i riket, frykt og forvirring.
All den maskinelle saueadministrasjon viser seg
ettertrykkelig inkapabel overfor denne
tildels skjulte nød.
Bare Herren ser hjertene, og noen av Hans disipler
som har varhet for slikt.

Derfor er hovedlinjen i wbrochs vitnesbyrd
høyst verd å merke seg.
Babel lever, og Laodikea bare svømmer vi i.

Vil prøve å utdype etter hvert,
men jeg har allerede brukt endel blekk på disse
dilemmaer,
som alle slags 'profesjonelle' kristelige
administranter helst går i en lang bue utenom.

Dette er ikke noe vi finner på: Jesus' offisielle
erklæring i sakens anledning finner du i Esekiel 34.


.

[Redigert den 12-9-2008 av Praxis]




Dere tok ikke vare på det som var å vareta i mine helligdommer;
men dere satte andre i stedet for dere
til å ta vare på det jeg ville ha varetatt i min helligdom.

(Esek 44)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-9-2008 kl 03:14
Fra Esekiel 34 til Åp 3,10


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis

Men vi har dessverre store dyp løs av personlig og
åndelig nød i riket, frykt og forvirring.
All den maskinelle saueadministrasjon viser seg
ettertrykkelig inkapabel overfor denne
tildels skjulte nød.

Dette er ikke noe vi finner på: Jesus' offisielle
erklæring i sakens anledning finner du i Esekiel 34.

Kanskje dagens hyrdesituasjon er en del av Guds plan (?)
Jeg mener.. det kunne vel tenkes hvis det er sånn at Gud
er den allmektige øverstkommanderende. At han på en
måte har litt kontroll og styring med dette også – og
at det som skjer ikke er helt tilfeldig (?)

Det vi vet er at Gud faktisk har kontrollen. Det vi også
vet er at Gud har en prøve- og lutringsaksjon på gang
nå endetiden. Tror kanskje ikke det er så dumt å
se det meste av det som skjer i lys av dette.

Hyrder kommer og hyrder går – kun
sjefshyrden og den lutrede består.

Amen.



[Redigert den 13-9-2008 av Labar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 13-9-2008 kl 11:25
Menneske, Herren har jo sagt deg


Hypotesen din er fullt mulig, om ikke akkurat
overraskende nytenkning.
Den er bare aldri ført frem til noe konstruktivt
resultat, knapt nok noe resultat i det hele tatt.

Lettest er det vel å oppfatte det som en støtte
til apatien, fordi den kanskje er guds vilje og
forsyn. Det kan smake litt hinduistisk og fatalt.

Bibelens Gud er bra ivrig på at vi skal vite og
mene noe om hva som er rett, bli enige med
Ham, og iverksette vår bit i rettfrem barmhjertighet.


"Hyklere! Det dere ser på jorden og himmelen, vet dere
å tyde; hvorfor kan dere ikke da tyde denne tid?
Og hvorfor dømmer dere ikke ut fra dere selv
om hva som er rett?"

"Og når Talsmannen kommer, skal han gå i rette med verden
og vise den hva som er synd, rett og dom"

"Våkn opp, og styrk den rest som er igjen, før den dør!
For jeg har funnet at dine gjerninger ikke holder mål
i min Guds øyne. Husk hvordan du tok imot og hørte!"


"at du løslater dem som med urett er lenket,
sprenger båndene i åket
og setter de undertrykte fri,
ja, bryter hvert åk i stykker,
at du deler ditt brød med dem som sulter,
og lar hjemløse stakkarer komme i hus,
at du sørger for klær når du ser en naken,
og ikke svikter dine egne.
Da skal ditt lys bryte fram som når dagen gryr"

.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 13-9-2008 kl 12:48


Sitat:
wbrochs
den enkle kristendommen, den jeg kan stole på til min frelse?
...
Hvor finner jeg den enkle og rene kristendommen i dag?


Fant f.eks noen notater her, til en start:

De troendes prestelige fangenskap -->
.




Dere tok ikke vare på det som var å vareta i mine helligdommer;
men dere satte andre i stedet for dere
til å ta vare på det jeg ville ha varetatt i min helligdom.

(Esek 44)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-9-2008 kl 13:17


Sitat:
Opprinnelig postet av Jon
Hvor er den enkle kristendommen?


Kristendommen blir for deg hva du selv gjør den til !
Følgelig kan kristendommen være noe uhyre komplisert eller noe såre enkelt.

For meg er kristendommen "bare" det at Gud elsker oss mer enn noen annen,
resten er bare svada for de uinnvide.













[Redigert den 13-9-2008 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-9-2008 kl 17:12


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Helt kort kommentert:
Ser vi på fasader, offisielle uttalelser,
sporadiske felleskampanjer og alt som er
tett programmert og administrert,
så kan nok mhusoy lykkes i å føre indisier
for at 'alt er vel' - eller kanskje ikke så
innlysende babel og kaos, i det minste.
Men det er overflaten.


Tja, muligens. Ellers så er det nok heller det siste jeg sier, nemlig ikke at "alt er vel", men snarere at absolutt alt ikke er kaos...

Det kan godt hende at dette primært sett gjelder overflaten, men selv om det skulle være tilfelle, så er du og jeg også en del av det som ligger under "overflaten". Hver enkelt kristen som er aktivt med i sin menighet kan være med å utgjøre forskjellen mellom en ok situasjon og "babel og kaos". For min egen del føler jeg meg trygg på at det jeg deltar med i min menighet i alle fall er nok til at (om ikke andre enn) jeg selv faktisk kan bidra til en viss sunnhet i det kristne fellesskapet.

At det finnes overfladiske gallionsfigurer og forskjellig grums her og der i kristen-Norge er naturligvis ikke bra, men dersom vi som (i alle fall innbiller oss selv at vi) faktisk ønsker å delta i et sunt kristent miljø gjør det vi kan, så er det bedre enn å sitte med hendene i fanget...

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
"Menneskene ser på det ytre, men Herren ser på hjertet."
(1 Samuel 16)

Men vi har dessverre store dyp løs av personlig og
åndelig nød i riket, frykt og forvirring.
All den maskinelle saueadministrasjon viser seg
ettertrykkelig inkapabel overfor denne
tildels skjulte nød.
Bare Herren ser hjertene, og noen av Hans disipler
som har varhet for slikt.


Det er sikkert riktig, og naturligvis uheldig. Likevel så kan ikke de som mener seg å ha sett disse problemene bare innta en kritisk bakbens-stilling. De må faktisk ta tak i tingene, for dersom disse ikke gjør noe så kan de i alle fall ikke forvente at den "forvirrede saueadministrasjonen" skal ordne opp...

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Derfor er hovedlinjen i wbrochs vitnesbyrd
høyst verd å merke seg.
Babel lever, og Laodikea bare svømmer vi i.


Joda, det nok ingen tvil om at disse to momentene finnes i vår kristenhet. Løsningen er likevel ikke å gi opp.

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Vil prøve å utdype etter hvert,
men jeg har allerede brukt endel blekk på disse
dilemmaer,
som alle slags 'profesjonelle' kristelige
administranter helst går i en lang bue utenom.

Dette er ikke noe vi finner på: Jesus' offisielle
erklæring i sakens anledning finner du i Esekiel 34.

[Redigert den 12-9-2008 av Praxis]


Går de profesjonelle kristne ledere i en bue utenom denne problematikken, vel det er jo trist. Hvilke eksempler har du på dette?

Fine vers ja.


mhusoy :)

[Redigert den 13-9-2008 av mhusoy]




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-9-2008 kl 18:09
...den enkle...


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis

...iverksette vår bit...

Det spørs etter det enkle –
ta en titt på dette gudsordet:

«I stillhet og tillit skal deres styrke være.»

Greit nok å gjøre, men det er noe som går forut.

Ikke å gjøre, men lett henslengt på sof***, med en
pils, i avvente av ordre fra det høye.

Enklere blir det ikke, og ikke minst,
det blir i riktig rekefølge.

Først være – så gjøre.

Det er det enkle, ja,
det er selve Livet.




Sitat:
Opprinnelig postet av IHS

Kristendommen blir for deg hva du selv gjør den til !



Amen.



[Redigert den 13-9-2008 av Labar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jon
Seniormedlem
***




Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-9-2008 kl 22:27




[Redigert den 1-11-2013 kl 21:31 av Jon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen