Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1    3
Forfatter: Tittel: Når er jeg frelst?
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 18-8-2008 kl 19:00
Når er jeg frelst?


Når kan jeg vite at jeg er frelst? :puzzled:

Akkurat i dag er dette et aktuelt spørsmål for meg.

For noen er spørsmålet om hvordan vi blir frelst, så opplagt at de kanskje synes det er dumt å starte en tråd med debatt om hvordan vi kan vite når vi er frelst. Ikke desto mindre er dette det viktigste av alle spørsmål for en kristen og burde derfor vies stor oppmerksomhet.

Jeg regner med at flere av forumets brukere synes dette er en merkelig spørsmål fra en som er kristen, men sannheten er at jeg tror de fleste kristne kan bære på tvil om sin frelse. Kanskje ikke alltid, men i store deler av sitt kristne liv.

Efeserne 2:8-10 synes å gi en enkelt og tillitsvekkende svar, men når vi kommer til vers 10 blir jeg svar skyldig. Altså er ikke frelsen bare av nåde, ved tro, men forutsetter at vi også vandrer i de gjerninger Gud har lagt ferdige for at vi skal vandre i dem. Hvilke gjerninger er det? Er det lydighet mot Guds moralske lov, de ti bud? Eller er det andre gjerninger som ikke går på lydighet mot moralloven?:
8) For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave.
9) Det er ikke av gjerninger, for at ikke noen skal rose seg.
10) For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud forut har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem.

Kom igjen, folkens! Jeg behøver virkelig hjelp her. Og jeg er overbevist om at det er svært mange med meg som har behov for å finne svar på når vi kan vite at vi er frelst. Da tenker jeg ikke på den frelsesvissheten vi glimtvis kan eie, men den jeg kan få eie hver eneste dag i mitt lange liv som bekjennende kristen.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 18-8-2008 kl 19:09


Hva er betingelsen for at jeg kan vite at jeg er frelst mens jeg ennå er en synder og fortsatt lever med et hissig gemytt, og får onde tanker og jeg kjenner begjær?

Jeg ønsker å vinne i LOTTO. Ikke for å gi gevinsten til verdens nødstilte, ikke alt i alle fall, for jeg vil så gjerne kjøpe meg en ny bil og nedbetale huslånet så jeg kan ha en rommelig økonomi. Jeg er egoist og ønsker å bære på begjæret og disse syndige tankene.

Jeg elendige menneske!




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-8-2008 kl 19:17


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Når er jeg frelst?

Når kan jeg vite at jeg er frelst?


Bibelen har en grunnoppsetting med såtid/vår, vekstid/sommer, innhøstningstid/høst, og opplagstid/vinter.

I følge Matt.13.39 er innhøstningstiden og høsten det samme som enden på denne tidsalder. Og som Jer.8.20 utrykker dette: Sommeren er forbi, høsten er til ende, men vi er ikke frelst. Så er nok frelsen et stykke unna ennå, kanskje må vi vente på Jesu andre komme først?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 18-8-2008 kl 19:22


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Bibelen har en grunnoppsetting med såtid/vår, vekstid/sommer, innhøstningstid/høst, og opplagstid/vinter.

I følge Matt.13.39 er innhøstningstiden og høsten det samme som enden på denne tidsalder. Og som Jer.8.20 utrykker dette: Sommeren er forbi, høsten er til ende, men vi er ikke frelst. Så er nok frelsen et stykke unna ennå, kanskje må vi vente på Jesu andre komme først?


Mitt spørsmål gjelder for tiden mens jeg ennå lever, altså før Jesus kommer igjen for å hende de frelste.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-8-2008 kl 23:39


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Når kan jeg vite at jeg er frelst? :puzzled:

Hver den som tror i sitt hjerte at Jesus Kristus er Guds sønn,
at han døde for dine synder,
at sto opp igjen på den tredje dagen
og bekjenner dette, han skal bli frelst, sier skriften.

Se bare på den ene røveren på korset. Han fikk ikke gjort en eneste god gjerning, men Jesus sa at han skulle bli med i paradis. Altså han ble frelst.




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-8-2008 kl 00:59


Jeg ser på det sånn her: Vi ER frelst, i øyeblikket vi tar imot Jesus. Så klart. Men så kan man falle fra. Altså handler det om å holde ut, ta vare på hans gjerninger inntill enden slik at vi kan få kronen til slutt.. når han kommer igjen, eller når vi dør. Jeg vet ikke helt hvordan det der funker, men siden Moses og Elias var å snakka med Jesus på jorda så har jeg en anelse om at vi drar rett til himmelen når vi dør, men ikke sikker... kanskje vi sovner inn og står opp fra graven på den siste dag?

Håpet om frelse er et utrykk i bibelen også. Jeg er enig med solbu. Den som tar imot Jesus SKAL bli frelst. (men kan falle i fra) Altså, hold ut inntill enden. Gud gjør ikke forskjell på folk lissom. Røveren på korset hadde bare veldig lita tid å holde ut.. that lucky guy! :D heh
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-8-2008 kl 01:03


Dårlig samvittighet og synd er som snø som henger tungt på grantrærne om vinteren.. snøen ser veldig innbydene ut, kanskje som synden kan gjøre? ... men bøyer grenene ned i bakken... den henger tungt på deg... helt til det smelter bort og sola kommer igjen... Jesus elsker vel å smelte bort det som tynger også.... (leste en artikkel om det her i kveld, så måtte bare adde det...)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-8-2008 kl 08:19


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Mitt spørsmål gjelder for tiden mens jeg ennå lever, altså før Jesus kommer igjen for å hende de frelste.


Ja, da er jeg delvis enig med solbu, det holder med å påkalle Herrens navn: For hver den som påkaller herrens navn, skal bli frelst. Rom.10.13, Apg.2.21.
Likeså: Den som tror og blir døpt, skal bli frelst; Men den som ikke tror, skal bli fordømt. Mark.16.16.

Dette er ikke skriftens endelige svar om du tror at noen skal bli fordømt i all evighet. Fordømmelsen har med den kjødelige dommen å gjøre. Selve redningen er Jesus selv som ikke vil dømme noen: Dere dømmer etter kjødet. Jeg dømmer ingen. Joh.8.15, selv hedningene er lovet en medarv til Guds rike siden de hører med til Kristi legeme og har del i løftet i Kristus Jesus ved evangeliet. Ef.3.6

Joel 3.5: Og det skal skje: Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst. For på Sions berg og i Jerusalem skal det være en flokk (en rest) som har sluppet unna, slik som Herren har sagt. Og blant de overlevende skal de være som Herren kaller.

Men den som holder ut til enden, han skal bli frelst! Matt.24.13

En kunne jo også spørre, hvem går egentlig fortapt?
Svar: Ingen!
Joh.17.3ff:
Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus.
Jeg har herliggjort deg på jorden idet jeg har fullført den gjerning som du har gitt meg å gjøre.
Og nå herligjør du meg Far, hos deg selv med den herlighet jeg hadde hos deg før verden ble til!
Jeg har åpenbart ditt navn for de mennesker du gav meg av verden. De var dine, og du gav dem til meg, og de har holdt ditt ord. Nå vet de at det du har gitt meg, er fra deg.
For de ord som du gav meg, har jeg gitt dem. Og de har tatt imot dem og kjent i sannhet at jeg er utgått fra deg. Og de har trodd at du har utsendt meg.
Jeg ber for dem. Jeg ber ikke for verden, men for dem som du har gitt meg, for de er dine.
Alt mitt er ditt, og ditt er mitt. Og jeg er herliggjort i dem.
Og jeg er ikke lenger i verden, men disse er i verden, og jeg kommer til deg. Hellige Far! Bevar dem i ditt navn, som du har gitt meg, for at de kan være ett, liksom vi er ett.
Da jeg var hos dem, bevarte jeg dem i ditt navn, som du har gitt meg. Jeg voktet dem, og ingen av dem gikk fortapt, uten fortapelsens sønn - for at Skriften skulle bli oppfylt.
Men nå kommer jeg til deg. Og dette taler jeg til verden for at de skal ha min glede fullkommen i seg.
Jeg har gitt dem ditt ord. Og verden har hatet dem fordi de ikke er av verden, liksom jeg ikke er av verden.
Jeg ber ikke om at du skal ta dem ut av denne verden, men at du skal bevare dem fra det onde.
De er ikke av verden, liksom jeg ikke er av verden.
Hellige dem i sannheten! Ditt ord er sannhet.
Liksom du har utsendt meg til verden, har også jeg utsendt dem til verden.
Og jeg helliger meg for dem, for at også de skal være helliget i sannhet.
Jeg ber ikke bare for disse, men også for dem som ved deres ord kommer til å tro på meg.

Fortapelsens sønn vil gå fortapt, d.v.s. hans kjødelige legeme som vil bli kastet i ildsjøen, den annen død.
Ildsjøen er døden og dødsrikets skjebne, alle vil få det evige liv, selv Satan blir omgjort til en lysets engel fordi han har tatt et oppgjør med seg selv. Luk.11.17-20
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-8-2008 kl 16:34


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
En kunne jo også spørre, hvem går egentlig fortapt?
Svar: Ingen!

<....>

Fortapelsens sønn vil gå fortapt, d.v.s. hans kjødelige legeme som vil bli kastet i ildsjøen, den annen død.
Ildsjøen er døden og dødsrikets skjebne, alle vil få det evige liv, selv Satan blir omgjort til en lysets engel fordi han har tatt et oppgjør med seg selv. Luk.11.17-20
Dette er vranglære:exclamation:
Dette er et annet evangelium enn det vi ble forkynt.




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-8-2008 kl 18:50


Sitat:
Opprinnelig postet av solbu
Dette er vranglære:exclamation:
Dette er et annet evangelium enn det vi ble forkynt.


Ok! Jeg gjengir bare det som står i skriften, mener du den vitner om vranglære?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 19-8-2008 kl 19:40


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
......
Fortapelsens sønn vil gå fortapt, d.v.s. hans kjødelige legeme som vil bli kastet i ildsjøen, den annen død.
Ildsjøen er døden og dødsrikets skjebne, alle vil få det evige liv, selv Satan blir omgjort til en lysets engel fordi han har tatt et oppgjør med seg selv. Luk.11.17-20


Nå kan du ikke bruke Jesu lignelse i Luk 11:14-20 og ut av det trekke at Satan vil omvende seg og får evig liv. Dette er noe av det groveste jeg har sett av forvrengning av en bibeltekst.

Dernest presterer du det utrolige å gi uttrykket den annen død betydningen "evig liv". Dette er helt hårreisende og viser at du er en fiende av Bibelens budskap fordi du forvrenger bibelsk sannhet til å bli løgn.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-8-2008 kl 20:29


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs


Nå kan du ikke bruke Jesu lignelse i Luk 11:14-20 og ut av det trekke at Satan vil omvende seg og får evig liv. Dette er noe av det groveste jeg har sett av forvrengning av en bibeltekst.

Dernest presterer du det utrolige å gi uttrykket den annen død betydningen "evig liv". Dette er helt hårreisende og viser at du er en fiende av Bibelens budskap fordi du forvrenger bibelsk sannhet til å bli løgn.

Det er kanskje vanskelig å forstå dette med ildsjøen og den annen død. Når jeg prøver å forklare dette, blir jeg avspist. Dette er et oppgjør mellom det gode og det onde. At Satan omgjør seg kan du naturligvis ikke trekke ut fra Luk.11.14-20, det finner du hos 2. Kor.11.14, hvis du bare ser på et og et vers uten å se paralleller forstår en bare skriften stykkevis og uten sammenheng.
Når du ser ildsjøen sammen med ild og svovel, er dette plager som menneskene ble drep med i Åp.9.18, Jes.30.33. Ild svovel og glødende vind er den del de får i sitt beger. Sal.11.6 (Dette skjer med de ugudelige.)
Den annen død kan også forklares med at menneskenes kropper tilintetgjøres, for det himmelske legeme er ulikt det jordiske.
Åp.20.14: Og døden og dødsriket ble kastet i ildsjøen. Dette er den annen død.: Ildsjøen.
Her nevnes der ingenting om at noe annet enn at døden og dødsriket ble kastet i ildsjøen, som også betegner “de første ting” og hos Åp.21.4: De første ting er veket bort, med andre ord døden og dødsriket er kastet vekk og er på den gamle jord, mens vi som nye vesener lever evig på den nye jord. Alt det gamle er veket bort, alt som du kan nevne av onde ting.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-8-2008 kl 22:41


Hvis du fortsetter sånn så kan det fort hende du selv blir kastet i helvette Lexus: Eller eksisterer ikke vranglære heller?

To ganger skal du avvise noen som farer med vranglære, så skal du vende deg fra dem skrev Paulus til en av sine. Timoteus eller Titus, husker ikke. Hvorfor tror du Paulus syntes dettte var viktig?

Du forvrenger Guds ord, for det ene. Du forfører og blir forført, og må ta deg sammen før det er for sent. Lignelsen hvor Jesus skiller geitene fra fårene er et bilde på dommen, som er reel. Det er ikke våre legemer kontra de himmelske han taler om. Men sjelenes evige skjebne, ellers hadde det ikke vært noen vits for han å i det hele tatt nevnt noe om det. Ville vært rart å si at de jordiske legemene skal gå inn i forbannelsen med djevelen og hans engler, til den evige ild fordi de (jordiske legemene) ikke mettet han, varmet han, og besøkte han i fengsel, mens de himmelske gjorde det motsatte. Det gir ingen mening...

Håper du hører på velmente ord før du går videre inn i vrangtolkningene.

[Redigert den 19-8-2008 av PeterDJ]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-8-2008 kl 23:05


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Åp.20.14: Og døden og dødsriket ble kastet i ildsjøen. Dette er den annen død.: Ildsjøen.
Her nevnes der ingenting om at noe annet enn at døden og dødsriket ble kastet i ildsjøen.
Det står derimot andre steder enn i dette ene verset. Som for eksempel i NESTE vers: Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen.



Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 20-8-2008 kl 00:18
Tilbake til det tråden handler om


Bakgrunnen for at jeg stiller spørsmålet om "når kan vi vite at vi er frelst" er at jeg som medlem av Syvende dags adventistmenigheten gjennom56 år (44 som døpt medlem) er blitt innprentet med en sterkt lovisk lære, at vi må bli fullkommenhet i oss selv og bli syndfrie i forhold til loven i dette livet.

Som adventister er vi opplært til å ha full tillit til adventistenes profet Ellen Gold White og Adventistsamfunnets viktigste læresetning, læren om at Jesus i 1844 gikk inn i den himmelske helligdom og at da startet en undersøkende domshandling hvor alle menneskers liv kommer opp til dom og deres liv vil bli målt opp mot Guds tibudslov. Adventistsamfunnets trospunkt 18 sier at de ti bud er grunnlaget for Guds pakt med sitt folk og målestokken i Guds dom som begynte i 1844.

Adventistlæren sier også at når denne undersøkende domsprosessen er slutt - at alle menneskers liv er blitt målt opp imot Guds lov - da ere nådetiden slutt og Jesus forlater Det Aller Helligste i himmelen for å fare ned til jorden og hente de frelste, de som ved sin lovlydighet er frunnet verdige til frelsen. Tiden Jesus bruker fra han går ut av helligdommen i himmelen og til han kommer til jorden er ifølge adventistlæren en uke. I denne tiden står alle mennesker uten en mellommann og må derfor ha utviklet en fullkommen karakter i seg selv for å kunne stå for Gud åsyn siden de ikke lenger har Jesus som mellommann for Guds åsyn.

Adventistsamfunnets lære er at, sitat: "Jesus kom til verden som menneske for å lyde Guds hellige lov, og på den måten er han vårt eksempel. .... Jesus, verdens forløser kunne bare holde Guds bud på samme måte som menneskeheten kan holde dem." (Seventh day Adventists Bible Commentary, adventistprofeten Ellen White's kommentar, bind 7, side 929).

Når jeg som adventist over 56 år er innprentet med denne læren og har trodd på den like lenge, da er det ikke noe man klarer å ta et oppgjør med og få ut av tankene på kort tid. Selvfølgelig tror jeg helt og fullt på Bibelen og dens budskap, men jeg opplever likevel at jeg ubevisst leser Bibelen med adventistbriller i perioder hvor jeg opplever meg selv som håpløst fortapt, slik som nå. Det vil vi at jeg ubevisst og imot min vilje fortsatt opplever å lese inn Adventistsamfunnets fortolkning i flere kjente bibelvers. Det er dette problemet jeg sliter ekstra sterkt med nå og som gjør at jeg stiller spørsmålet om "når kan vi vite at vi er frelst?" .

Jeg er taknemlige mot alle som svarer meg med bibelsitater som sier at frelsen er av tro og at Jesus har gjort det hele for meg. Men jeg ber dere prøve å forstå hvor vanskelig det kan være å ta et endelig oppgjør med den vranglæren jeg har trodd på i 56 år. Når jeg sier at jeg behøver mer enn bibelsitater, så mener jeg at jeg i tillegg behøver lese/høre utleggelsen av teksten. Det høres ut som jeg behøver ha dette inn med teskjeer. Ja venner, det er sant! Er man en gang blitt inndoktrinert med vranglære kan det ta lang tid, mange år og mye bearbeidelse, før man har klarer å bli fri. Jeg sliter ennå med å bli helt fri.

Jeg er inne i en åndelig krise nå og jeg behøver forbønn og jeg behøver dette forum. Jeg ser det er noen adventister i forumt som jeg også ønsker forbønn for. De mener det sikkert godt, men de er sørgelig vilfarne og et offer for den adventistiske vranglæren slik jeg selv har vært og til dels fortsatt er.
Jeg behøver at dere skriver innlegg i denne tråden og at mitt innledende spørsmål kan bli grundig debattert og besvart med henvisning til hva Guds ord i Bibelen sier.

[Redigert den 20-8-2008 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-8-2008 kl 01:20


Noen bibelord dukker opp i mene tanker wbrochs

Rom 8,16:
”Ånden selv vitner sammen med vår ånd at vi er Guds barn.”

Hva er det ”vår ånd” vitner om?
Svar: At vi tror.

Og hva vitner så ”Ånden selv” om?
Svar: At hver den som tror har evig liv (Joh. 3,15)

Dette gir et svar på spørsmålet om når en er
frelst – nemlig at en har frelsen når en tror den.

Og hele grunnlaget for denne frelsen er at Jesus holdt loven
på en måte som vi ikke kunne på grunn av vår syndige natur:

”Det som var umulig for loven, fordi den sto maktesløs
på grunn av vårt kjøtt og blod, det gjorde Gud.”
(Rom 8,3a)

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-8-2008 kl 06:02


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
... jeg som medlem av Syvende dags adventistmenigheten gjennom 56 år (44 som døpt medlem) er blitt innprentet med en sterkt lovisk lære, at vi må bli fullkommenhet i oss selv og bli syndfrie i forhold til loven i dette livet.
Det er der du går feil. Dersom vi må bli perfekt før vi kan få frelsen, så vil ingen bli frelst. Ingen. Det var derfor Jesus Kristus kom. :saint:
Sitat:
Jeg ber dere prøve å forstå hvor vanskelig det kan være å ta et endelig oppgjør med den vranglæren jeg har trodd på i 56 år.
En ting er å hjelpe folk som har vært fanget bare noen år, men folk som deg som har vært fanget i slikt i store deler av sitt liv, så kan ting ta tid ja. Dette vet også Gud. Det er kanskje derfor han har sendt deg til dette forum. Uansett så er det folk her som ber for deg. :)
Sitat:
Det høres ut som jeg behøver ha dette inn med teskjeer.
I dagens verden med samlebånd er jo teskjeer så billige så, og her i forumet har vi et solid overskudslager av teskjeer.:D
Sitat:
Jeg sliter ennå med å bli helt fri.
Og det kan Jesus hjelpe med. Det sies at han er ekspert på området.;)

[Redigert den 20-8-2008 av solbu]




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 20-8-2008 kl 09:20


Sitat:
Opprinnelig postet av solbu
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
... jeg som medlem av Syvende dags adventistmenigheten gjennom 56 år (44 som døpt medlem) er blitt innprentet med en sterkt lovisk lære, at vi må bli fullkommenhet i oss selv og bli syndfrie i forhold til loven i dette livet.
Det er der du går feil. Dersom vi må bli perfekt før vi kan få frelsen, så vil ingen bli frelst. Ingen. Det var derfor Jesus Kristus kom. :saint:


Både ja og nei. Det var oppdagelsen at Bibeln sier noe annet slik du helt riktig peker på, som fikk meg til å forlate adventistmenigheten. Men samtidig så leser vi jo at den omvendte skal ha gjerninger, og skal være hellig. Vel, jeg kjenner meg ikke mye hellig. Og, hva er disse gjerningene? For et år siden trodde jeg at jeg hadde svar på dette i Bibelen, men så kom den adventistiske læren om lovgjerninger innover meg igjen som et spøkelse.

Jeg må bare få spørre:
Skal vi da ikke ha de ti bud som retningsgivende for våre liv? Jeg har den lille Lutherske katekismen og der er de da også med, så det er ikke bare adventismen at de ti bud har fått en sentral plass, men i både katolisismen og protestantismen, med den norske kirke og også nesten alle frikirker. En av de få jeg kommer på som ikke har de ti bud med i sitt trosgrunnlag er Åge Ålekjær.

Det er vanskelig å komme bort ifra at hele kristendommen har de ti bud som retningsgivende for våre liv. Bare se på søndagen som helligdag. Dette helligdagsbudet står så sentralt at kirken har fått igjennom lover i nasjonalforsamlingen i mange vestlige land for å beskytte helligdagsfreden. Og man skal ikke hogge ved på søndag, ikke klippe plenen, ikke snekre på huset eller male gjerdet fordi det kan vekke anstøt hos våre kristne naboer. Dette sier jeg ikke for å kritisere kirken eller helligdagen, men tar bare et eksempel som viser hvor viktig også den norske kirke ser på tibudsloven.

Hvem har rett forståelse av tibudsloven, Solbu, kirken eller Åge Ålekjær?

Ellers takker jeg deg og andre som har kommet med oppmuntrende svar. Jeg kjenner det er legedom i svarene og det varmer og gjør godt. :grin:

[Redigert den 20-8-2008 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 20-8-2008 kl 09:31


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
....... Jeg ser på det sånn her: Vi ER frelst, i øyeblikket vi tar imot Jesus. Så klart. Men så kan man falle fra. Altså handler det om å holde ut, ta vare på hans gjerninger inntill enden slik at vi kan få kronen til slutt.. når han kommer igjen, eller når vi dør.
...........
Røveren på korset hadde bare veldig lita tid å holde ut.. that lucky guy! :D heh


Ja, det er jo hva Bibelensier, men den snakker jo også om helliggjørelse, Heb 12:14 "..... For uten helliggjørelse skal ingen se Herren." Jeg kjenner meg som sagt ikke mye hellig, nei. Tankene flyr i alle retninger og hatet mot Adventistsamfunnet er ganske intenst.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 20-8-2008 kl 09:37


Sitat:
Opprinnelig postet av Labar
Noen bibelord dukker opp i mene tanker wbrochs

Rom 8,16:
”Ånden selv vitner sammen med vår ånd at vi er Guds barn.”

Hva er det ”vår ånd” vitner om?
Svar: At vi tror.

Og hva vitner så ”Ånden selv” om?
Svar: At hver den som tror har evig liv (Joh. 3,15)

Dette gir et svar på spørsmålet om når en er
frelst – nemlig at en har frelsen når en tror den.

Og hele grunnlaget for denne frelsen er at Jesus holdt loven
på en måte som vi ikke kunne på grunn av vår syndige natur:

”Det som var umulig for loven, fordi den sto maktesløs
på grunn av vårt kjøtt og blod, det gjorde Gud.”
(Rom 8,3a)

-



I Rom 8:14 skriver Paulus "For så mange som drives av Guds Ånd, de er Guds barn." Problemet mitt er jo nettopp at jeg ikke kjenner meg drevet av ånden. :(




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-8-2008 kl 09:57


Beklager at jeg avbryter den egentlige tråden, selv om dere alle er frelst fra et eller annet, men jeg synes det er nødvendig med en kommentar til wbrochs og solbu.

Det er mulig at dere ser mine forklaringer som forvrengninger, det får dere tåle.
Beskyldningene strømmer på, dere er dårlige debattanter som dømmer etter kjødet.
Jesus dømmer ingen! Joh.8-15. Husk det!
Jeg er ikke redd for verken helvete eller dommen og klarer å stå for det jeg skriver om.
Lignelsen om å skille geitene fra fårene PeterDJ har du sannsynligvis fra Matt.25.32, i min bibel står det sauene fra geitene, sauene stilte han ved sin høyre side, og geitene ved sin venstre. Jeg kan ikke se at dette skulle være noen form for dom, i så fall er det den kjødelige dom, for det er her snakk om menneskesønnen (v31) og ser du etter i Matt.12.32 kan den som taler ord mot Menneskesønnen når han kommer få forlatelse, annerledes er det når Den Hellige Ånd kommer.
Den Hellige Ånd er Jesus som skal åpenbares en gang ved tidens ende.
Håper snart du innser at andre kan forstå Skriften noe annerledes enn deg selv uten at det behøver å være vranglære, kanskje er det noe du ikke forstår enda?
Mener du at du forstår hele Bibelen slik at du med hånden på hjerte kan si: Du farer med vranglære! ?
Forstår du dette da?: Likevel hersket døden fra Adam til Moses, også over dem som ikke hadde syndet ved et lovbrudd, slik som Adam - han som er et forbilde på den som skulle komme. Rom.5.14
Hvordan kan det ha seg at døden fortsatt hersker når du for eksempel sier at Moses har levd og er historie?
Jeg benekter ikke at der finnes vranglære, men pass deg selv for det, for du prøver selv å forklare med egne tanker hvordan Bibelen skal forstås!

Til solbu og neste vers!
Det finnes mange vers om livets bok.
Spørsmålet er om du klarer å bevise hvem som står oppskrevet i den og ikke. Hvis dyret som Åp.13.kap. omhandler har kommet nå, hvem ville tilbe det? Jo - v8 Alle som bor på jorden skal tilbe det, hver den som ikke har fått sitt navn skrevet i livets bok hos Lammet som er slaktet, fra verdens grunnvoll ble lagt.
Heri ligger grunnlaget for de som ikke blir skrevet inn, og forklaringen gjentar seg i Åp.17.8 De som bor på jorden, de som ikke fra verdens grunnvoll ble lagt (Jesus er denne grunnvoll - 1.Kor.3.11) har sitt navn skrevet i livets bok, - de skal undre seg når de ser at dyret var, og ikke er, og skal komme igjen.
Dyret som omtales i Åp.13.kap. tilba dragen, som er det samme som djevelen og Satan - Forføreren Åp.12.9
Dette er det samme som fortapelsens sønn - som skulle gå fortapt ingen andre - Joh.17.12.
Men om Satan skulle omvende seg, så skulle han også bli frelst, for Jesus ville at alle skulle bli frelst 1.Tim.2.4,
Den som seirer, skal arve alle ting. Jeg vil være hans Gud og han skal være min sønn. Åp.21.7
Hva skulle Jesus behøve å seire over hvis han alt var Guds Sønn? Da hadde han vel seieren i hånden allerede?

Jeg har før avslørt hva skriften forteller videre om Forføreren som er en falsk profet og trollmann. De Hellige Skrifter, deriblant Apokryfene forteller at det folk av de førstefødtes sønner som drev med trolldom, da de døde måtte folk innrømme, dette folk var Guds Sønn. Å måtte erkjenne slike ting ville vel være et nederlag for troende godtfolk?
Jeg har nevnt mange ting som strider mot deres oppfatning som er uteblitt svar på, men allikevel fortsetter dere å hakke på en og samme strofe - vranglære!
Dere stempler Skriftene som jeg hele tiden viser til for vranglære, fordi det ikke passer inn etter deres barnelærdom. Farer dere ikke selv med litt vranglære?
Hvorfor tror dere ikke at Den Hellige Ånds gave blir utgytt også over hedningene? Apg.10,45 - Ja vel - så står det var blitt utgytt - jeg vil minne dere på Pred.1.9 . Ikke komme her og komme her, alt som har hendt er det som skal hende . Tror dere på det da?
Sitat:

Så har da Gud gitt hedningene omvendelse til livet. Apg. 11.18, nok en vranglære?
Apg.13.47: For dette er Herrens bud til oss: Jeg har satt deg til et lys for hedningene, for at du skal være til frelse like til jordens ender. Vranglære?
Simon har fortalt hvordan Gud fra først av sørget for å ta ut av hedningene et folk for sitt navn. Vranglære?
Hva er forskjellen på ugudelige og hedninger?
Eller hva er likheten? Ingen av dem tror på Gud?
Hva var Messias oppgave?
Skulle han ikke som den første av de dødes oppstandelse forkynne lys for folket og for hedningene? Apg.26.23.
Har solbu lest om at Guds evangelium er en hellig tjeneste for at hedningene kan bli et offer til behag for Gud, helliget ved Den Hellige Ånd? Rom.15.16
Var det dette evangeliet som du hadde hørt forkynt?
Gal.3,8:
Da Skriften forutså at det er ved tro Gud rettferdiggjør hedningene, forkynte den på forhånd dette evangelium for Abraham: I deg skal alle folk velsignes.

Kanskje har jeg i min villfarelse tatt så feil at jeg skulle begynne å tro på dere?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 20-8-2008 kl 11:00


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
........
Forstår du dette da?: Likevel hersket døden fra Adam til Moses, også over dem som ikke hadde syndet ved et lovbrudd, slik som Adam - han som er et forbilde på den som skulle komme. Rom.5.14

Rom 5:14 må ses i sammenheng med versene 12-13. Vers 14 viser til at det var synd i verden også før loven kom og at synd er mer enn bare lovbrudd. Det snakkes her om arvesynden som alle mennesker er født med. Derfor kan spebarn også dø selv om de ikke har gjort en eneste egen synd, ikke engang hatt en syndig tanke, men de er likevel underlagt døden på lik linje med alle lovbrytere. Og Gud er ikke urettferdig slik at den som er helt syndfri må dø. Hadde det vært et menneske som i alle henseender var syndfri, så ville det menneske ikke måtte dø, men hatt evig liv i seg.

Rom 6:23 sier "For syndens lønn er døden, ....". Det beviser at alle som dør er syndere. Men siden ikke alle som dør har gjort egne synder (se omtalen at spedbarn også dør uten å ha gjort synd) må det være en annen synd som hefter ved mennesket enn bare dets egne synder. Det kan da ikke sikte til noen annen synd enn arvesynden vi blir født med.

Sitat:

Hvordan kan det ha seg at døden fortsatt hersker når du for eksempel sier at Moses har levd og er historie? .....


Skulle det faktum at Moses har levd bety at døden ikke kan herske over mennesker lenger? Her må du nok gi en utførlig forklaring på hva du mener.

[Redigert den 20-8-2008 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-8-2008 kl 12:29


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs

I Rom 8:14 skriver Paulus "For så mange som drives av Guds Ånd, de er Guds barn." Problemet mitt er jo nettopp at jeg ikke kjenner meg drevet av ånden. :(

Det kan være greit med følelser, men det er lite å bygge troen på. Til å bygge troen har vi fått Skriften. Når det gjelder Guds ledelse av de kristne kan den av og til føles, men Skriften sier intet om at våre følelser rundt dette er noen betingelse for å bli drevet av Ånden. ”Herren skal alltid lede” oss sier profeten Jesaja (58,11). Og dette gjelder også om vi skulle vært troløse / ulydige. For ”Er vi troløse, så er han trofast, for han kan ikke fornekte seg selv” (2 Tim 2,13).

:)



[Redigert den 20-8-2008 av Labar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 20-8-2008 kl 12:50


Sitat:
Opprinnelig postet av Labar
Det kan være greit med følelser, men det er lite å bygge troen på. Til å bygge troen har vi fått Skriften. Når det gjelder Guds ledelse av de kristne kan den av og til føles, men Skriften sier intet om at våre følelser rundt dette er noen betingelse for å bli drevet av Ånden. ”Herren skal alltid lede” oss sier profeten Jesaja (58,11). Og dette gjelder også om vi skulle vært troløse / ulydige. For ”Er vi troløse, så er han trofast, for han kan ikke fornekte seg selv” (2 Tim 2,13).

:)
[Redigert den 20-8-2008 av Labar]


Det var gode ord, Labar, det skal jeg ta med meg. Det er godt å få slike påminnelser om at Herren er trofast også om vi er troløse. Takk for påminnelsen. :)




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-8-2008 kl 12:53


Bare hyggelig :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-8-2008 kl 13:23


Uten helliggjørelse skal ingen se Herren står det, og det mener jeg er veldig viktig å få med seg wbrochs. Men frelsen er av nåde. Å avlegge det kjødlige og ikle seg det andre, er jo helliggjørelsen. En frukt av frelsen, ikke et selvpåtatt strev. Åge sier at Gud vil ikke ha NOE som er vårt eget men alt skal være Jesus. Kanskje du burde høre på han litt.. ?

www.oks.no (finnes noen gratis mp3er der tror jeg) Sitte, vandre og stå..

Men selv Åge vil nok være enig i at formaning, og trøst osv er noe som fører til forandring og at vi kan gjøre noe; våke, be og holde oss fra det onde. Som feks; Fly hor! som det står.. om man ser på sammenhengen så oppfordrer og formaner Paulus til at kristne skal gjøre "sin del". Å be, vandre i Ånden, og Jesus sier; "Bli i kjærligheten", osv... mye å si om dette, som også er lett å misforstå, for jeg tror ikke vi kan bygge vår egen rettferdighet, av egne gjerninger, men kun ta vare på den vi har fått, så godt vi kan. Guds rettferdighet. Ta vare på dine klær sier Jesus.

En ting til. Abraham ble regnet rettferdig, før loven kom ved Moses. Og Paulus kaller kristne for Abrahams barn, og vår tro for Abrahams tro. Den tro som kom før Moses fikk loven.

Jakob sammenligner også Abraham med oss og sier at de ble rettferdiggjort ved sine gjerninger, og ikke bare av troen. Men at de to henger sammen.

Men det er ikke snakk om lovgjerninger, men Guds gjerninger som han på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem... (tror jeg) Altså Åndens frukter i praksis. Om noen sier seg å være i Ånden, han vandre i Ånden.

Det kan jo være å ønske sin neste en god dag kanskje? :)

Ha en god dag wbrochs... :)

[Redigert den 20-8-2008 av PeterDJ]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 20-8-2008 kl 13:56


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
Uten helliggjørelse skal ingen se Herren står det, og det mener jeg er veldig viktig å få med seg wbrochs. Men frelsen er av nåde. Å avlegge det kjødlige og ikle seg det andre, er jo helliggjørelsen. En frukt av frelsen, ikke et selvpåtatt strev. Åge sier at Gud vil ikke ha NOE som er vårt eget men alt skal være Jesus. Kanskje du burde høre på han litt.. ?

.............
Jakob sammenligner også Abraham med oss og sier at de ble rettferdiggjort ved sine gjerninger, og ikke bare av troen. Men at de to henger sammen.

Men det er ikke snakk om lovgjerninger, men Guds gjerninger som han på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem... (tror jeg) Altså Åndens frukter i praksis. Om noen sier seg å være i Ånden, han vandre i Ånden.

Det kan jo være å ønske sin neste en god dag kanskje? :)

Ha en god dag wbrochs... :)

[Redigert den 20-8-2008 av PeterDJ]


Det er dette med helliggjørelsen som jeg også synes er vanskelig å forstå.

I 1. Kor 1:30 står det noe jeg tidligere har oppfattet som en beskrivelse av hva Jesus er FOR oss, altså på vegne av oss, men da blir det kristne livet lettvint og uten noen krav til vår livsførsel etter at vi er kommet til tro. Hvordan skal vi forstå det?
31 for at – som skrevet står: Den som roser seg, han rose seg i Herren!

Og leser vi versene 26-29 kan det synes som at den som føler seg mest elendig samtidig er den Gud utvelger, men her er jeg redd vi står overfor en tekst som lett kan gi syndere falsk fred i samvittigheten. Hordan skal vi forstå disse versene i 1. Kor 1:26-31? Noen synspunkter? :question:




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-8-2008 kl 14:41


Først er det vel snakk om folk som er lave i verdens målestokk. Som feks; Fattige, drankere... folk med plager av forskjellige slag eller lav status.. slike som kanskje folk rister på hodet til.. eller muligens han mener de er hedninger og hunder i jødenes øyne mens i Guds øyne er de hans elskede barn... (noe sånt var det vel paulus mente)

Deretter snakker han om den rettferdighet de har ved troen for at ingen skal rose seg av kjødet, og ingen skal rose seg mot Gud, men i Herren.

Det som er litt vanskelig som du sier er at den som synder er av djevelen, helligjørelse, osv... samtidig snakker Paulus her om helligjørelsen i Jesus. Kan det være to slags renselser? Den i Jesu blod og det å ta vare på sine klær, som Jesus sier?

Lev i lyset!
5 Dette er budskapet vi har hørt av ham og forkynner for dere: Gud er lys, det finnes ikke mørke i ham. 6 Sier vi at vi har fellesskap med ham, men vandrer i mørket, da lyver vi og følger ikke sannheten. 7 Men dersom vi vandrer i lyset, slik han selv er i lyset, da har vi fellesskap med hverandre, og blodet fra Jesus, hans Sønn, renser oss for all synd.
8 Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. 9 Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. 10 Sier vi at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss.

20 I et stort hus er det ikke bare kar av gull og sølv, men også av tre og leire, de første til fint bruk og de andre til simplere bruk. 21 Den som renser seg og holder seg borte fra slikt, blir et kar til fint bruk, innviet og nyttig for husets herre, gjort i stand til all god gjerning.
22 Legg ungdommens begjær bak deg og jag etter rettferd, troskap, kjærlighet og fred, sammen med andre som kaller på Herren av et rent hjerte. 23 Men tåpelige diskusjoner som ingen lærer noe av, skal du avvise, for du vet at de skaper strid.


Her ser vi at Jesu blod renser... og den som renser seg selv holder seg borte fra synd...

Det er altså noe til synderen og noe til den selvrettferdige (skinnhellige) i bibelen..

[Redigert den 20-8-2008 av PeterDJ]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 20-8-2008 kl 14:48


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
Først er det vel snakk om folk som er lave i verdens målestokk. Som feks; Fattige, drankere... folk med plager av forskjellige slag eller lav status.. slike som kanskje folk rister på hodet til.. eller muligens han mener de er hedninger og hunder i jødenes øyne mens i Guds øyne er de hans elskede barn... (noe sånt var det vel paulus mente)

..............
Her ser vi at Jesu blod renser... og den som renser seg selv holder seg borte fra synd...

Det er altså noe til synderen og noe til den selvrettferdige (skinnhellige) i bibelen..

[Redigert den 20-8-2008 av PeterDJ]

'
Hvis det virkelig skulle være slik du tenker det her, da er det sannelig håp for meg også PeterDJ! Det første du beskriver passer veldig godt på meg, i alle fall nå for tiden. Jeg ønsker virkelig at det er rett som du skriver. Hvis så må jeg bare rope Halleluja! Jeg er frelst! Men jeg er dessverre redd det kan være litt annerledes uten å kunne forklare hvordan.

[Redigert den 20-8-2008 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 20-8-2008 kl 15:33


Sitat:
av Labar
Herren skal alltid lede oss sier profeten Jesaja (58,11)


Nemlig når du
"metter en lidende sjel", "bryter ditt brød til den som sulter,
og lar hjemløse stakkarer komme i hus" :

"Er ikke dette den faste jeg finner behag i, at I løser ugudelighets
lenker, sprenger åkets bånd, slipper undertrykte fri
og bryter hvert et åk?"

Når vi engasjerer oss til fordel for de svake, bekjemper urett og
ikke sløvt lar oss bli redskaper for den -

da kan "vår røst høres i det høye".
"Da skal ditt lys bryte frem som morgenrøden, og din lægedom
snart spire frem;
din rettferdighet skal gå frem for ditt åsyn,
og Herrens herlighet slutte ditt tog.
Da skal du påkalle Herren, og han skal svare;
da skal du rope, og han skal si: Se, her er jeg!"


Skulle gjerne kjent noen som har erfaring i dette og kan bevitne
at slik fungerer det.
Tro om vi kanskje har størst erfaring i "å faste for å kives og strides,
og for å slå med ugudelighets neve"?


Er det ikke det samme som trer fram i Jakobs brev:
Sett at en bror eller søster ikke har klær og mangler mat for dagen,
og en av dere sier til dem: «Gå i fred, hold dere varme
og spis dere mette!» – hva hjelper det,
dersom dere ikke gir dem det kroppen trenger?


Eller det sinnet trenger, fred og trygghet.
Men vårt 'samfunn' er i ferd med å barbariseres, darwiniseres sosialt.
Hvor lenge skal dette kunne hete 'samfunn', uten å forvandles
til det motsatte ?

Hvordan blir en fremmed møtt i våre forsamlinger -
kommer det ikke ganske kjapt til å hete
"hold dere nå varme alle sammen, og glem ikke å spise dere mette!"?

Hva med vår kollektivt fordelte skyld i tidens kynisme og herdelse..

burde vi samtale mer om det, heller enn å gulpe opp igjen allslags
fin-sofistiske teologiske argumenter (som hjelper de færreste) ?

"Behold, ye fast for strife and debate,
and to smite with the fist of wickedness".

Også det er Guds Ord..

.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-8-2008 kl 16:18


Hva med dem som aldri går i noen menighet?

Frelste barn (åndelig sett) som aldri fostres opp, og blir det de er ment å bli grunnet at fosterhjemmet er en menighet i strid, som et ulykkelig familiehjem, et kaldt sted hvor foreldrene krangler, og ungene blir glemt.. så de flakker heller gatelangs.. for når de møter en av "foreldrene" igjen så skal de likestilles med bestefaren og den "flinke husvante" og dømmes slik fariseerne ofret og fordømte de uskyldige.. Disse barna kan jo bli voldelige mot andre barn.. osv.. men Gud glemmer ingen, og kjenner alles veier liksom.. så, jah..

Kanskje jeg overdriver en smule, kanskje ikke.. men burde de farløse forbli farløse når fedre ikke er fedre?

Gå ut av henne mine barn.. eller mitt folk står det jo.. så du ikke blir en del av henne og får del i hennes plager.. :(
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-8-2008 kl 16:44


wbrochs

Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs

Skulle det faktum at Moses har levd bety at døden ikke kan herske over mennesker lenger? Her må du nok gi en utførlig forklaring på hva du mener.

[Redigert den 20-8-2008 av wbrochs]

Jeg mener at Bibelen forkynner enden fra a til å - Jes.46.10,
vi har ikke kommet til Moses enda - Moses betyr: Far til mange, jeg synes dette indikerer det meste, hvis en bruker Moses som et begrep istedet for en person gjør dette saken mye enklere å oppfatte.: Du har jo selv sagt: Jeg vil gjøre vel imot deg! Jeg vil la dinætt bli som havets sand som ikke kan telles for mengde.

Ja, det er riktig å se Rom.5.14 i forhold til v12 og v13, men det betyr vel ikke at absolutt alle skulle dø likevel etter at loven kom.
Tror ikke du helt forstår hva skriften her antyder, Moses kom med loven. Døden varte fra Adam til Moses.
Allikevel dør alle slik du forstår dette også etter Moses slik du forstår dette historisk sett.
Så forklarer du dette med arvesynd, da hjalp det jo lite at loven kom, for den var der vel også før loven kom?
Jesus kom jo for å frelse verden og borta denne synden og vekke opp de døde, slik du oppfatter dette at Jesus kom for snart to tusen år siden - var dette nok en skivebom?

[Redigert den 20-8-2008 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 20-8-2008 kl 18:19


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Nemlig når du
"metter en lidende sjel", "bryter ditt brød til den som sulter,
og lar hjemløse stakkarer komme i hus" :

"Er ikke dette den faste jeg finner behag i, at I løser ugudelighets
lenker, sprenger åkets bånd, slipper undertrykte fri
og bryter hvert et åk?"

Når vi engasjerer oss til fordel for de svake, bekjemper urett og
ikke sløvt lar oss bli redskaper for den -

da kan "vår røst høres i det høye".
"Da skal ditt lys bryte frem som morgenrøden, og din lægedom
snart spire frem;
din rettferdighet skal gå frem for ditt åsyn,
og Herrens herlighet slutte ditt tog.
Da skal du påkalle Herren, og han skal svare;
da skal du rope, og han skal si: Se, her er jeg!"

..........
Hva med vår kollektivt fordelte skyld i tidens kynisme og herdelse..

burde vi samtale mer om det, heller enn å gulpe opp igjen allslags
fin-sofistiske teologiske argumenter (som hjelper de færreste) ?

Også det er Guds Ord..

.


Du har rett Praxis, og dette stakk meg langt inn i samvittigheten. Vi blir formet av det samfunnet du sier darwiniseres og barbariseres. Også jeg har del i denne kollektive skylden. Det plager meg. Men ble det bedre hvis jeg holder tibudsloven?

Kan adventistene ha rett likevel, om ikke i alt, men i sitt fokus på loven?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 20-8-2008 kl 18:23


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
Hva med dem som aldri går i noen menighet?

. :(


Slike som meg. Jeg forlot Adventistsamfunnet på grunn av deres falske profet og hennes vranglære. Nå går jeg ikke i noen annen menighet rett og slett fordi jeg ikke finner en menighet som er så mye renere i forhold til hvordan man forholder seg til Guds ord.

Det er best at jeg lever isolert en stund til så får fremtiden vise vei om det vil seg slik.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 20-8-2008 kl 18:29


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
wbrochs

Jeg mener at Bibelen forkynner enden fra a til å - Jes.46.10,
vi har ikke kommet til Moses enda - Moses betyr: Far til mange, jeg synes dette indikerer det meste, hvis en bruker Moses som et begrep istedet for en person gjør dette saken mye enklere å oppfatte.: Du har jo selv sagt: Jeg vil gjøre vel imot deg! Jeg vil la dinætt bli som havets sand som ikke kan telles for mengde.

Ja, det er riktig å se Rom.5.14 i forhold til v12 og v13, men det betyr vel ikke at absolutt alle skulle dø likevel etter at loven kom.
Tror ikke du helt forstår hva skriften her antyder, Moses kom med loven. Døden varte fra Adam til Moses.
Allikevel dør alle slik du forstår dette også etter Moses slik du forstår dette historisk sett.
Så forklarer du dette med arvesynd, da hjalp det jo lite at loven kom, for den var der vel også før loven kom?
Jesus kom jo for å frelse verden og borta denne synden og vekke opp de døde, slik du oppfatter dette at Jesus kom for snart to tusen år siden - var dette nok en skivebom?

[Redigert den 20-8-2008 av Lexus]


Jeg forstår deg slik at du mener døden ikke lenger innhenter noen mennesker etter Moses. Kan du fortelle meg om et menneske som ikke kommer til å dø, eller vise meg noen fra det 1700 århundre som fremdeløes lever og går iblandt oss?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-8-2008 kl 19:27


Du ba om en utførlig forklaring på hva jeg egentlig mente hvis Moses hadde levd og døden ikke kunne herske over menneskene lengre. (ditt uttrykk)
Jeg fikk visst ikke redegjort ordentlig for dette.
Dersom døden skulle opphøre etter Moses og det i dag ikke hadde noen gyldighet fordi arvesynden lå der som en sperre, hvorfor står det da at døden varte fra forbildet Adam til Moses da det jo på forhånd var soleklart at synden var der og trengte gjennom til alle.
Så lenge synden består er vel ingen frelst, er de vel? For det kjødelige legeme er skapt til synd, og det himmelske legeme er frigjort fra denne. Men det betyr ikke at vi er frigjort straks etter vi har utåndet. Vi sitter ennå med begrepet om oppvekkelsen fra de døde, dette skulle Jesus sørge for.
Når så ikke har skjedd er dette en indikasjon på at noe er av feil oppfattelse, for skriften lyver ikke, heller ikke om at døden skulle bringes til et opphør etter Moses, punktum.
Jeg synes Paulus brev til Kolosssene 3.kap. Viser fint til hvordan vårt kjødelige og gamle legeme avvikles til fordel for det nye mennesket som er i tråd med skapelsesberetningen i 1.M.1.27: Gud skapte mennesket i sitt bilde, som hos Kol.3.10 viser til at dette er det nye mennesket med fornyet kunnskap etter sin skapers bilde.

Forståelsen av synd.
Hver den som er født av Gud, gjør ikke synd, fordi Guds sæd blir i ham. Han kan ikke synde, fordi han er født av Gud. 1.Joh.3.9
Nåvel, er arvesynden i oss ennå er vi vel ikke født av Gud ennå?
Det sikter vel heller til forklaringen hos Kol.3.5 om ikledningen av det nye mennesket etter sin skapers bilde?
Som en forstår av 1.Joh.3.8 er den som gjør synd av djevelen, for djevelen syndet fra begynnelsen, og derfor ble Guds Sønn åpenbart for å gjøre slutt på djevelens gjerninger.
Dette er altså ikke oppfylt ennå i og med at frafallet først må komme og syndens menneske åpenbares, fortapelsens sønn.

Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Jeg forstår deg slik at du mener døden ikke lenger innhenter noen mennesker etter Moses. Kan du fortelle meg om et menneske som ikke kommer til å dø, eller vise meg noen fra det 1700 århundre som fremdeløes lever og går iblandt oss?


Nei, du misforstår!
Når jeg skriver at vi ikke har kommet til Moses enda så er ikke Moses fortid, men fremtid.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 20-8-2008 kl 21:00


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
.....
Nei, du misforstår!
Når jeg skriver at vi ikke har kommet til Moses enda så er ikke Moses fortid, men fremtid.


Så du mener at Skriften lyver når den forteller at Moses alt er kommet. Det var han Gud kalte opp til seg på Sinai fjellet som mellommann mellom Israels folk og Gud for å overbringe loven til israelittene, 2. Mos 19,19-21 "Basunens lyd økte og ble sterkere og sterkere. Moses talte, og Gud svarte ham med høy røst. Og Herren steg ned på Sinai berg, på toppen av fjellet. Så kalte Herren Moses opp på toppen av fjellet, og Moses steg opp. Og Herren sa til Moses: Stig ned og advar folket, så de ikke trenger seg fram til Herren for å se ham, for da kommer mange av dem til å falle."

Hvems ærend er det forresten du går i din opptreden her i forumet?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-8-2008 kl 07:58


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs


Så du mener at Skriften lyver når den forteller at Moses alt er kommet.


Pred.1.9: Det som har vært, er det som skal bli. Det som har hendt, er det som skal hende. Det er intet nytt under solen.
v10:
Blir det sagt om noe: Se dette er nytt! - så har det vært til for lenge siden, i svunne tider som var før oss.

Nei, wbrochs, Skriften lyver ikke, men den lurer de som ikke får med seg detaljene.
Alt som står skrevet i Bibelen har allerede hendt flere ganger.

I Apokryfene er et slikt hendelsesforløp regnet fra Abraham til Abraham, og Abraham var stamfar til Jakob og Esau, og da de ble født, var det Jakob som holdt Esau om hælen. Esau står for denne verdens slutt og Jakob for begynnelsen på den kommende. Dersom slutten på et menneske er hælen og hånden er begynnelsen, da skal du ikke spørre mer Esra.
(4.Esra 2.syn, 6.kap.8-10)
Er dette nytt for deg? Jeg har nevnt dette flere ganger, men får liksom ikke gjennomslag for dette. De Bibelske tolkninger som er i dette forumet henger ikke på greip i forhold til de fakta som skriftene kan frambringe av opplysninger.
Jeg blir da enten stemplet som vranglærer eller så er svaret taushet - ingen kommentar.
Om jeg er alene med dette synet spiller ingen rolle - jeg vet at skriftene har rett.
Dersom døden skulle opphøre etter Moses, og den ennå ikke er opphørt, så lyver da ikke skriften, men siden alt sammen hender på nytt, er skriften vanskelig og forstå da det står at det og det har hendt, men det var jo i den forrige verdensalder som apokryfene kaller for en sirkel. Når det står at døden hersket fra Adam til Moses, så skulle vel dette bety at det ikke fantes død etter Moses.
Når så ikke er tilfelle for vår del, betyr det kort og godt at Moses ikke har kommet enda, noe å tenke på!
Håper disse opplysningene kan føre til en viss forståelse av noe vi ikke helt forstår.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 21-8-2008 kl 21:34


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs


Så du mener at Skriften lyver når den forteller at Moses alt er kommet.


Pred.1.9: Det som har vært, er det som skal bli. Det som har hendt, er det som skal hende. Det er intet nytt under solen.
v10:
Blir det sagt om noe: Se dette er nytt! - så har det vært til for lenge siden, i svunne tider som var før oss.

Nei, wbrochs, Skriften lyver ikke, men den lurer de som ikke får med seg detaljene.
Alt som står skrevet i Bibelen har allerede hendt flere ganger.



Så, da mener du vel også at det har hendt flere ganger allerede at Moses møtte Gud på Sinai fjellet og mottok loven Gud gav Israel? Da mener du vel at Abraham på Guds befaling flere ganger gikk opp på Moriafjellet for å ofre sin sønn Isak? Og Noah må vel ha levd mange ganger og bygget en ny ark i hvert liv for å overleve vannflommen hver gang den kom? Og Jesus da, har også han blitt født flere ganger og blitt korsfestet flere ganger? Hvordan kan du tro på slikt tull? Bibelen sier det i alle fall ikke! Hvor har du dine fantastiske teorier fra?

[Redigert den 21-8-2008 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-8-2008 kl 09:35


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Så, da mener du vel også at det har hendt flere ganger allerede at Moses møtte Gud på Sinai fjellet og mottok loven Gud gav Israel? Da mener du vel at Abraham på Guds befaling flere ganger gikk opp på Moriafjellet for å ofre sin sønn Isak? Og Noah må vel ha levd mange ganger og bygget en ny ark i hvert liv for å overleve vannflommen hver gang den kom? Og Jesus da, har også han blitt født flere ganger og blitt korsfestet flere ganger? Hvordan kan du tro på slikt tull? Bibelen sier det i alle fall ikke! Hvor har du dine fantastiske teorier fra?
[Redigert den 21-8-2008 av wbrochs]


Ja, det er helt korrekt, jeg skrev at alt som står i Bibelen gjentar seg så meget som syv ganger, jeg viser jo til skriftsteder som viser til dette. Skriften lyver ikke!
Det er heller ingen teori, det er Skriften som forteller dette.

Så du mener at Bibelen ikke forteller noe om dette, hvor tror du jeg har det fra da?
3.M.26.18: Dersom dere ikke lyder meg, da vil jeg tukte dere sju ganger mer for deres synder.

1.M.4.24: For hevnes Kain sju ganger, da skal Lamek hevnes syttisju ganger.

Herrens ord er rene ord, liksom sølv som er lutret i en smeltedigel i jorden - syv ganger renset.

Du spure om Jesus også var født og korsfestet flere ganger - jeg viste jo til det, Jesus har mange navn, et av dem er den rettferdige: Ord.24.16: For sju ganger faller den rettferdige og står opp igjen, men de ugudelige kastes over ende når ulykken kommer.

Peter spør hvor mange ganger hans bror kunne synde mot ham, og Peter tilgi ham, Peter spør inntil sju ganger?
Jesus svarer ham: Ikke sju ganger, men sytti ganger sju.
(Her menes det 70 kriger som vil gjenta seg syv ganger - like mange ganger som som jorden skal bli renset, se Salme 12.7.

Et skriftsted som du bør merke deg om du ikke tror meg er 1.Kor.15.19: Har du bare i dette liv satt vår håp til Kristus, da er vi de ynkverdigste av alle mennesker.

Vannflommen er neppe troverdig, jeg har diskutert dette før, Bibelen er en bok som oppklarer seg selv, og alt er skrevet i billedlige handlinger for at vi ikke skal forstå det, om man leser Bibelen rett fram.
Vannet samlet Gud på et sted, underlig nok - vann flyter jo utover slik vi kjenner til de fysiske lover. Han kalte vannet for hav.
I Åp-17.15 forklares vann som folk og skarer nasjoner og tungemål.
Et folkehav med andre ord.
Hos Job blir vannflom brukt som redsel for en storm som tar ham bort om natten, mens vannflommen som Noah ble utsatt for, strømmet det utrolig nok regn i 40 døgn som dekket jorden slik at det stod femten alen over fjellene.

Dette regnestykket er en komplett umulighet, 40 døgn tilsvarer 960 timer med regn som skulle dekke alle fjell på jorden så det stod 15 alen over, Himalaiafjellene er idag på over 8800 meter.
Om en er velvillig til å trekke fra 3000 meter, så er regnestykket ennå komplett umulig, for det ville ikke bare ha regnet, men fosset ned for å klare å dekke hele jorden i en høyde på nesten 6000 m o h på 960 timer!
Tror du på dette?

Vannflommen er nok ensbetydende med rytterhæren i Åp.9.16

At alt skjer på nytt er helt i tråd med de beskrivelser Skriften gir, og Predikerne er helt klare i sine utsagn: Det som har vært er det som skal bli - og det finnes ingenting nytt som ikke har vært til for lenge siden.
Tror du på Bibelen er du nødt til å tro dette også.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-8-2008 kl 11:10


En kjapt, (og nok noe lite konkret) svar på når man er frelst (rablet ned før batteriet på laptoppen ryker og jeg skal videre i hverdagens øvrige aktiviteter), Man er frelst når, og så lenge som, man har behov for Jesus.
Trenger jeg Jesus i dag til å ungå å gjøre synd? Ja. Trenger jeg Jesus i dag for tilgivelse for de synder jeg likevel gjør? Ja. Vil jeg trenge Jesus i morgen? Ja.

Så lenge jeg har behov for Jesus, er jeg frelst. Kristenliv for meg er å være i et vennskap, men mer enn det, et avhengighetsforhold til Jesus.

En bibelsk beskrivelse av dette er Jesu ord til Peter under fotvaskingen (forut for innstiftelsen av nattverden).

Dere er alt rene. (Annet sted: rene på grunn av det ord jeg har talt til dere).
Må likevell vaske føttene (daglig).

Det er klart denne daglige kampen kan oppleves strevsom, og blandes med følelser. Jeg her heldighvis lært å hvile i det faktum at det er Jesus som står der daglig og tilbyr "fotvask". Han er trofast. I det hviler jeg. Da blir kampen "lett" (i betydning at jeg hviler i trygghet selv om jeg er i kamp mot synden).




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 22-8-2008 kl 13:15


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Så, da mener du vel også at det har hendt flere ganger allerede at Moses møtte Gud på Sinai fjellet og mottok loven Gud gav Israel? Da mener du vel at Abraham på Guds befaling flere ganger gikk opp på Moriafjellet for å ofre sin sønn Isak? Og Noah må vel ha levd mange ganger og bygget en ny ark i hvert liv for å overleve vannflommen hver gang den kom? Og Jesus da, har også han blitt født flere ganger og blitt korsfestet flere ganger? Hvordan kan du tro på slikt tull? Bibelen sier det i alle fall ikke! Hvor har du dine fantastiske teorier fra?
[Redigert den 21-8-2008 av wbrochs]


Ja, det er helt korrekt, jeg skrev at alt som står i Bibelen gjentar seg så meget som syv ganger, jeg viser jo til skriftsteder som viser til dette. Skriften lyver ikke!
Det er heller ingen teori, det er Skriften som forteller dette.

Så du mener at Bibelen ikke forteller noe om dette, hvor tror du jeg har det fra da?
3.M.26.18: Dersom dere ikke lyder meg, da vil jeg tukte dere sju ganger mer for deres synder.

1.M.4.24: For hevnes Kain sju ganger, da skal Lamek hevnes syttisju ganger.


Du er bare rett og slett håpløst uforbederlig og kommer nok aldri til å forstå Bibelen før du omvender deg til Herren.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 22-8-2008 kl 13:22


Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
En kjapt, (og nok noe lite konkret) svar på når man er frelst (rablet ned før batteriet på laptoppen ryker og jeg skal videre i hverdagens øvrige aktiviteter), Man er frelst når, og så lenge som, man har behov for Jesus.
Trenger jeg Jesus i dag til å ungå å gjøre synd? Ja. Trenger jeg Jesus i dag for tilgivelse for de synder jeg likevel gjør? Ja. Vil jeg trenge Jesus i morgen? Ja.

Så lenge jeg har behov for Jesus, er jeg frelst. Kristenliv for meg er å være i et vennskap, men mer enn det, et avhengighetsforhold til Jesus.

En bibelsk beskrivelse av dette er Jesu ord til Peter under fotvaskingen (forut for innstiftelsen av nattverden).

Dere er alt rene. (Annet sted: rene på grunn av det ord jeg har talt til dere).
Må likevell vaske føttene (daglig).

Det er klart denne daglige kampen kan oppleves strevsom, og blandes med følelser. Jeg her heldighvis lært å hvile i det faktum at det er Jesus som står der daglig og tilbyr "fotvask". Han er trofast. I det hviler jeg. Da blir kampen "lett" (i betydning at jeg hviler i trygghet selv om jeg er i kamp mot synden).


Takk for den tillitsvekkende måten du sier det på. Du får frem forholdet mellom å være i en kristen utvikling der synden fortsatt har tak i oss og derfor behøver vi Jesus hele tiden. Så lenge vi behøver Jesus er vi frelst. Tro meg, men jeg har ikke tenkt på det akkurat på den måten før du nå sa det. I dag skal jeg forhåpentligvis kunne hvile tryggere i Jesu favn enn på lenge.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-8-2008 kl 17:07


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Du er bare rett og slett håpløst uforbederlig og kommer nok aldri til å forstå Bibelen før du omvender deg til Herren.


Hei wbrochs!
Like freidig og frekk som alltid?
Du mener at du sitter inne med den hele og fulle sannhet i Skriftene alene?
Du har ikke klart og motbevise et eneste standpunkt jeg har brakt på banen ut i fra bibeltekstene som du nok må innse har mer rett enn hva du går rundt å tro på.
Først må du kunne klare å argumentere din påstand for å komme med slike sirlige bemerkninger, forstår du det wbrochs?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 22-8-2008 kl 19:11


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Du er bare rett og slett håpløst uforbederlig og kommer nok aldri til å forstå Bibelen før du omvender deg til Herren.


Hei wbrochs!
Like freidig og frekk som alltid?
Du mener at du sitter inne med den hele og fulle sannhet i Skriftene alene?
Du har ikke klart og motbevise et eneste standpunkt jeg har brakt på banen ut i fra bibeltekstene som du nok må innse har mer rett enn hva du går rundt å tro på.
Først må du kunne klare å argumentere din påstand for å komme med slike sirlige bemerkninger, forstår du det wbrochs?


For det første har jeg motbevist alle dine innlegg jeg har besvart.

For det andre må jeg igjen understreke at du ikke aksepterer annet enn at de som svarer deg må argumentere på dine premisser som må bygge på "tatt ut i løse lufta argumentasjon". Det er umulig for en kristen som tror Bibelens budskap. Ingen kristen vil argumentere på dine premisser. Men bare på Bibelens.

Er du forresten enig eller uenig i hva følgende bibeltekst sier?

2.Joh 7 "For mange forførere er gått ut i verden, som ikke bekjenner at Jesus er Kristus, kommet i kjød. Dette er forføreren og Antikrist."




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-8-2008 kl 20:52


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs

Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Du er bare rett og slett håpløst uforbederlig og kommer nok aldri til å forstå Bibelen før du omvender deg til Herren.



For det første har jeg motbevist alle dine innlegg jeg har besvart.

For det andre må jeg igjen understreke at du ikke aksepterer annet enn at de som svarer deg må argumentere på dine premisser som må bygge på "tatt ut i løse lufta argumentasjon". Det er umulig for en kristen som tror Bibelens budskap. Ingen kristen vil argumentere på dine premisser. Men bare på Bibelens.

Er du forresten enig eller uenig i hva følgende bibeltekst sier?

2.Joh 7 "For mange forførere er gått ut i verden, som ikke bekjenner at Jesus er Kristus, kommet i kjød. Dette er forføreren og Antikrist."


For det første mener du nok at du har motbevist mine argumenter, og det gjør du nok naturligvis ut fra ditt bibelske ståsted, mens jeg mener jeg har motbevist dine ut fra mitt bibelske ståsted, skal vi si at det ente med uavgjort da?
Vi må vel kunne bli enige om at det finnes flere måter å tolke Skriftene på, min metode går ut på søk etter Ordet med ordets befaling om: "Let, så skal du finne" og er slett ikke tatt ut fra løse lufta, men er behørig anmerket med skrifsteder som jo kristene også bør forholde seg til.
Påstand om ting jeg har tatt fra løse lufta kreves der bevisførsel for.

Mente du virkelig å forbedre meg, wbrochs?
Jeg tror på Jesus, og jeg tror på Gud, er ikke dette nok? Om jeg ikke tror på den samme måten som deg, skulle jeg da med andre ord være fortapt?
Hva slags religion er egentlig dette?
Sitat:

Er du forresten enig eller uenig i hva følgende bibeltekst sier?

2.Joh 7 "For mange forførere er gått ut i verden, som ikke bekjenner at Jesus er Kristus, kommet i kjød. Dette er forføreren og Antikrist.


Jeg er enig! Jeg er ikke uenig i bibeltekster overhode, wbrochs! Bare måten dere tolker dem på.
I 1.Joh.2.22 blir det vist hvem en skal se etter når det gjelder Antikrist, løgneren, han som fornekter Faderen og Sønnen.
Hvis du hadde ment dette til meg, kan jeg bare si at jeg verken er hodet eller profet, Jes.9.15.
Hodet er Kristus, Ef.4.15.
Hadde du visst hvem du skulle se etter for å finne antikrist, hadde du neppe begynt med meg.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 22-8-2008 kl 21:57


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
.....
Vi må vel kunne bli enige om at det finnes flere måter å tolke Skriftene på,

Der tar du fei! Det finnes bare én måte å tolke Bibelen på og den omtales i blant annet International Standard Bible Ensycklopedia og har dette å si om "interpretation" (tolke):

Interpretation
1. General Principles:

Is a generic term and may refer to any work of literature. Referred specifically to the sacred Scriptures, the science of interpretation is generally known as hermeneutics, while the practical application of the principles of this science is exegesis. In nearly all cases, interpretation has in mind the thoughts of another, and then, further, these thoughts expressed in another language than that of the interpreter. In this sense it is used in Biblical research. A person has interpreted the thoughts of another when he has in his own mind a correct reproduction or photograph of the thought as it was conceived in the mind of the original writer or speaker. It is accordingly a purely reproductive process, involving no originality of thought on the part of the interpreter. If the latter adds anything of his own it is eisegesis and not exegesis. The moment the Bible student has in his own mind what was in the mind of the author or authors of the Biblical books when these were written, he has interpreted the thought of the Scriptures.

Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Jeg tror på Jesus, og jeg tror på Gud, er ikke dette nok? Om jeg ikke tror på den samme måten som deg, skulle jeg da med andre ord være fortapt?


Tror du følgende om Jesus Kristus, han som Bibelen beskriver som vår Gud og frelser;
Tror du på Jesus Kristus, som Gud som ble menneske, som døde for å sone for våre synder og gi oss syndenes forlatelse, at han kom som oppfyllelsen av Moseloven fordi den vitner om ham, at han i Bibelen også sies være Guds enbårne sønn, at han er vår Herre og Mester, som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd, og født av jomfru Maria for ca. 2000 år siden, som ble korsfestet, døde og stod opp fra de døde og fór opp til himmelen, at han nå er opphøyet ved Guds høyre hånd, og derfra skal komme igjen for å dømme levende og døde?

Tror du på dette så har du den rette bibelske troen på Jesus og da beklager jeg at jeg har misoppfattet din tro på Jesus Kristus.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Jon
Seniormedlem
***




Innlegg: 233
Registrert: 12-2-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-8-2008 kl 22:13




[Redigert den 1-11-2013 kl 21:55 av Jon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 22-8-2008 kl 23:25


Sitat:
Opprinnelig postet av Jon
Sitat:


skrevet av wbrochs

Der tar du fei! Det finnes bare én måte å tolke Bibelen på og den omtales i blant annet International Standard Bible Ensycklopedia og har dette å si om "interpretation" (tolke):

Interpretation
1. General Principles:

Is a generic term and may refer to any work of literature. Referred specifically to the sacred Scriptures, the science of interpretation is generally known as hermeneutics, while the practical application of the principles of this science is exegesis. In nearly all cases, interpretation has in mind the thoughts of another, and then, further, these thoughts expressed in another language than that of the interpreter. In this sense it is used in Biblical research. A person has interpreted the thoughts of another when he has in his own mind a correct reproduction or photograph of the thought as it was conceived in the mind of the original writer or speaker. It is accordingly a purely reproductive process, involving no originality of thought on the part of the interpreter. If the latter adds anything of his own it is eisegesis and not exegesis. The moment the Bible student has in his own mind what was in the mind of the author or authors of the Biblical books when these were written, he has interpreted the thought of the Scriptures.



Jeg synes ikke du skal avfeie uten videre en tolkning av Skriften som går utover den historiske-grammatiske. Lexus mener Bibelen må leses allegorisk, jeg er uening - men jeg ser at hvis Skriften er "innblåst av Gud", ligger det også mening utover den historiske og grammatiske (språklige) kontekst hvori Skriften ble produsert.


Bibelen er full av billedlige fremstillinger og det skulle ligge inne i hva ISBE også omtaler under avsnittet jeg siterte, nemlig at man ikke har tolket et skriftsted før man har fått tak i forfatteren tanke med teksten.

En bibeltekst kan både forstås ordrett og likevel samtidig være en allegori. Bibeltekster kan for eksempel være beskrivelse av historiske hendelser Gud har styrt, men som dypest sett er en profeti. Guds ord er noe langt mer en bokstavelige ord, men både ordenes betydningsvarianter og gramatikken er viktige elementer for å tolke Bibelen.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-8-2008 kl 00:01


Sitat:
Opprinnelig postet av Jon

Lexus mener Bibelen må leses allegorisk, jeg er uening

Ja, det ville jo vært rart om hele biblioteket skulle tolkes likt. Det er
jo en aldersforskjell på de forskjellige bøkene i bibelbiblioteket på nokså
mange hundre år. I tillegg kommer at det i mange av bøkene framkommer
forskjellige litterære sjangre og stilarter innen en og samme bok. Så at hele
verket som sådan skulle tolkes allegorisk må vel være et svært uvitenskapelig
tolkningsprinsipp – mon tro hvor de (i dette tilfellet Lexus) får det fra?

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1    3

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen