Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Oldtidens menighet
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2008 kl 15:47
Oldtidens menighet


Jeg begynte å tenke på en ting... lurer på hvor mange mennesker paulus for å ta et eks, hadde med å gjøre som reisende apostel?

vi vet jo om en del av menighetene han hadde med å gjøre, men det kan vel ha vært flere...

jeg vil tippe at det er snakk om mange tusen mennesker, som han hadde et lederansvar for, på lik linje med de andre apostlene, men samtidig i sine brev er han så personlig som han er, og nevner hver enkelt med navn, og tar et oppgjør med de som har syndet, i det enkelte tilfellet...

men i dag vil jeg tro at det er helt umulig for en "storpredikant" å skulle ta seg av alle... slike som feks Joseph Prince?

eller er det bare sånn at de rett og slett ikke er helt på samme linje, at Paulus ble kjent med alle og hadde et annet type oppsyn?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-7-2008 kl 20:40


Heisann Peter. Jeg synes at du tar opp noe viktig. Det du berører er vel litt hva som er status for apostelembetet? "De Tolv" og en del andre, bl.a. Paulus, var i bibelsk tid apostler. De reiste rundt og plantet (og vannet) menigheter. De hadde autoritet over lokale forstandere og alle kristne. De hadde fått en spesiell oppgave av Jesus.

Forøvrig kan vi her også trekke inn profetembetet. I GT fantes det en rekke profeter som både/enten har egne profetbøker (Jesaja, Jona) og/eller er nevnt i andre bibelske bøker (1-2 Kongebøker etc). Disse som hadde egne bøker kan vi kalle "skriftprofeter". For det fantes "profeter" i NT også, nevnt bl.a. i Apostlenes Gjerninger. Disse skrev imidlertid ikke "hellig skrift" som sådan. Tilsvarende skrev evangelister og apostler "hellig skrift", f eks evangelisten Lukas som skrev et evangelium, eller apostlene Paulus og Peter som produserte en rekke brev.

Hvordan stiller dette seg i dag? Det er det mange som tror de har svar på. De aller fleste kristne avviser at det finnes skriftprofeter og andre produsenter av "hellig skrift" i dag (jeg er en av dem) - men noen av disse vil likefullt være åpne for at det finnes apostler og profeter i daglig virke. Den siste "stillingen" omfattes vel ganske godt av profeti-nådegave-tjenesten som Paulus-brevene nevner i noen tilfeller. Når det gjelder reelle apostler i dagens situasjon (og etter-bibelsk tid), er det nok litt vanskeligere å konkludere. Det er utbredt innenfor enkelte pentekostale og moderne kristne bevegelser å operere med at noen få ledere er apostler, men jeg tror ikke at dette er like utbredt overalt. Dessuten brukes begrepet om pionér-misjonærer, f eks var Hans Egede "Grønlands apostel" og St. Patrick (fra Irland) "Englands apostel" da landet ble gjenkristnet på 4-500-tallet.

Angående "storpredikanter" så er det som sagt vanskelig å si hvilken autoritet de egentlig er ment å skulle ha. Hva tror du selv da DJ?


mhusoy

(Det ble en del slurvete skrivefeil, derav de mange oppdateringene)

[Redigert den 29-7-2008 av mhusoy]

[Redigert den 29-7-2008 av mhusoy]

[Redigert den 29-7-2008 av mhusoy]




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-7-2008 kl 01:43


Takk for svar. :)

Vel, jeg tenkte på om at dagens menighet mangler det ansvaret for det enkelte individ, i forhold til hvordan det var i Paulus sin virksomhet. Slik at menighets sammenhenger og predikantene, lederne osv taler til hele forsamlingen i stedet for til den enkelte i salen...

Dersom noen feks har syndet, eller lever i samboerskap, eller gjør ting som strider mot den sunne lære, som Paulus sioer... vil da en leder som Joseph Smith kunne ta et oppgjør med det. Vil han få vite det? Og hvordan er det i de små menighetene... bryr man seg?

Jeg mener at på samme måte som en baby ikke trer inn i militærtjeneste så burde ikke en ny frelst stå til ansvar for alle andres synder og kvaler... og at lederne må ta slike ting så snart det dukker opp.

Litt surdeig syrer hele deigen. Virker for meg som at nyfrelste har dårlige oppvekst eller leve vilkår i menigheter i Norge. Når menigheter har partier, baktaler hverandre, kommer sammen og eter brødet men går ut av forsamlingen og snakker bak ryggen på hverandre, elsker verden og tingene i verden og storaktighet i levnet osv.. da kunne vel disse nyfrelste likså godt blitt hjemme.

Eller er jeg helt på jordet? kanskje misser jeg noe... jeg har ikke vært i mange menigheter, så hvordan kan jeg vite.. jeg bare gjetter ut i fra erfaring at det kan være sånn i resten av Norge siden det er sånn i følge forkynnelse jeg har hørt med feks Jørn Strand, og jeg har selv erfart partier og baktalelse osv i menigheter, noe som blir helt bak mål.. men det hadde de jo allerede i korinterbreevet så der er vi vel på lik linje med oldtidens menighet likevel. *sukk*

Men Gud har kontrollen. Det er vel der man må hvile ... :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-7-2008 kl 18:28


Hei igjen DJ.

Ok, du lurer på om prekenen er til individer eller til hele forsamlingen? Er det mulig at den er til "begge"?

Jeg vet ikke om Joseph Smith (mormonernes "profet") er den predikanten jeg helst ville hatt til å løse opp i moralske problemer i en kristen menighet, men deg om det...

Når det gjelder umoral etc. i store bymenigheter så vel som små bibelgrupper eller misjonsforeninger på bygdene, så mener jeg at hovedleder (ev. andre ledere - eller ledende) har et overordnet ansvar for å ta tak i tingene. Og da ved å ta direkte kontakt med den/dem det gjelder. Jesus har gode råd til framgangsmåte i forhold til dette (Matt 18). Prating (baksnakking) er noe en bør unngå i slike tilfeller.

Jeg kjenner ikke bredden i norske menigheter spesielt godt. Det blir dermed litt vanskelig for meg å kommentere dine påstander om at nyfrelste har dårlige oppvekstvilkår der, men, men, det kan jo stemme... Hvem er "Jørn Strand"? Er han en som påstår at slike ting skjer, eller er han en person som gjør slike ting? Likevel har du et poeng når du sier at det skjedde også i oldtidens menigheter. Et godt eksempel på en snublende disippel generelt sett er jo Peter (Simon). Det er nesten som om bibelhistorien gir oss en serie med forbilder på hvordan vi selv kommer til å møte utfordringer i kristenlivet.

Jada, Gud har nok kontrollen. ;)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-7-2008 kl 21:30


Er Joseph Prince, mormonernes profet? eehm.. ok?

Jeg lurer ikke på om det han sier fra plattformen er til hele forsamlingen eller til enkelt individer osv.. men om disse som har store menigheter får tid eller mulighet til å holde øye med hele menigheten..

en liten surdeig syrer hele deigen...

og jeg lurer på om det er sånn i små menigheter også, at hvem som helst får komme inn der, selv om de vet at han gjør det, og hun lever sånn osv..

Jørn Strand er en reisende musiker og predikant... og kjører en trailer som det står himmel ekspressen på. Han er forøvrig en x narkoman.. Det han sier er at folk går i menigheta og snakker om kjærlighet og bryter brødet men så går de hjem i husene og baktaler hverandre..
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-7-2008 kl 22:35


Du skrev "Joseph Smith"... :)



\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-7-2008 kl 22:46


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
Jeg lurer ikke på om det han sier fra plattformen er til hele forsamlingen eller til enkelt individer osv.. men om disse som har store menigheter får tid eller mulighet til å holde øye med hele menigheten..

en liten surdeig syrer hele deigen...


Ah, jeg skjønner. Jeg håper jo at de største menighetene har tid til å "holde øye med hele menigheten", i den forstand at de passer på hvem som kommer i ulike posisjoner, og at disse følges opp (slik at eventuelle usunne elementer kan tas hånd om så tidlig som mulig, til alles beste). Du snakker altså om en form for menighetstukt da skjønner jeg? Det bør absolutt praktiseres i alle menigheter og fellesskap.

Sitat:

og jeg lurer på om det er sånn i små menigheter også, at hvem som helst får komme inn der, selv om de vet at han gjør det, og hun lever sånn osv..


Akkurat... Vel, jeg synes det er viktig at alle er velkommen på møter og inn i fellesskapet, men samtidig er det viktig at en person som skal opptas som et medlem av en menighet har et klart vitnesbyrd om at vedkommende virkelig ønsker å følge Jesus og leve et kristenliv der stadig helliggjørelse (under Guds ledelse) er et uttalt mål. Altså kan vi snakke om et skille mellom det å slippe inn alle mennesker på møter, slik at de får høre om Jesus og møte ham, og det å oppta medlemmer/utnevne ledere etc.

Sitat:

Jørn Strand er en reisende musiker og predikant... og kjører en trailer som det står himmel ekspressen på. Han er forøvrig en x narkoman.. Det han sier er at folk går i menigheta og snakker om kjærlighet og bryter brødet men så går de hjem i husene og baktaler hverandre..


Ok, han høres jo ut som en spennende fyr. Jeg har selv vært borti noen liknende folk, de har opplevd mye vanskelig og viser ofte en helt spesiell takknemlighet til Gud. Angående hans erfaringer med menigheter blir det vanskelig for noen av oss å avkrefte hans påstander, men ut fra mitt eget synspunkt føler jeg ikke at det er grunnlag for å generalisere i så stor grad. Men at det skjer noen plasser, og blant enkelte personer (i hvilken som helst menighet), det vil jeg tro at det er rimelig grunnlag for å anta.

I så fall er det noe som kristne må jobbe mer med. Ikke nødvendigvis bare å "ta" dem som holder på slik, men snarere å legge til rette for større åndelig nærhet og fellesskap mellom menighetens folk. Dette vil medføre mer nærhet til Gud i fellesskap, og det kan bidra til å forandre menneskers hjerter.


mhusoy




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-7-2008 kl 21:26


Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Du skrev "Joseph Smith"... :)


oops.... :O hehe
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-7-2008 kl 21:34


vel... personlig liker jeg ikke å være sammen med kristne som baktaler.. og jeg burde vel være flinkere med å si i fra, istedet for å forsvare den som blir baktalt... selv om de som baktaler vil si seg enig i mitt forsvar for de som baktales... så har de likevel baktalt, og jeg burde sagt at det ikke var bra å gjøre...

å baktale, eller tale ille om noen bak deres rygg, (uansett hvor logisk og finurlig gjennomtenkt det høres ut.) er en synd..

og det står faktisk at baktalere ikke skal arve Guds rike... Paulus lista jo opp en del typer som ikke ville arve Guds rike, baktalere, horkarer, drankere, røvere, avgudsdyrkere osv...

avindsyke, spott, ondt øye, osv osv... alt dette er jo å finne blant kristne... og litt surdeig syrer hele deigen... da er det vel ikke rart at man ikke får noe særlig opptur sånn med det første... jeg mener vekkelse etc...

for vandrer man i Herrens frykt og åndens trøst?

som det står, og da de vandret i Herrens frykt og åndens trøst, ble stadig flere og flere lagt til menigheten...

de møttes også hver dag..... og brøt brødet...

rens derfor ut lastens, og ondskapens surdeig slik at dere kan bli en ny deig, for påskelammet er jo slaktet, Kristus...

finnes det ei slik menighet på jorda, hvor dette etterleves... ?

[Redigert den 31-7-2008 av PeterDJ]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-7-2008 kl 23:39


Heisann Peter, jeg synes at det er flott at du tar opp baktalelse. Dette må vel kunne sies å være det kanskje største problemet blant kristne, både på privat og menighetsplan. Selv om jeg kanskje ikke er den verste til å gjøre det selv, gjør jeg det fra tid til annen. Og selv om jeg gjerne ønsker å stoppe andre når de gjør det, så er det ofte fristende å ikke si i fra, men heller la seg lokke med...

Jeg synes det er flott at du tør å tale åpent om at baktalelse i likhet med mye annet diskvalifiserer for Guds rike. Det er ofte at vi kristne nevner homoseksualitet som en del av Pauli lastelister, men vi er tilsvarende flinke til å "overse" baktalelse - for dette angår jo de fleste av oss...

Det er litt interessant å se på hva som kvalifiserer til en baktalelse. Hva må til? Jeg antar at å kritisere en offentlig person (f eks Osama bin Laden eller George W. Bush) ikke kan regnes som "baktalelse"? Men det er kanskje mer relevant dersom en snakker om en person som en selv har møtt... Hva tenker du om grensene her?

mhusoy :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-8-2008 kl 01:21


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
vel... personlig liker jeg ikke å være sammen med kristne som baktaler.. og jeg burde vel være flinkere med å si i fra, istedet for å forsvare den som blir baktalt...
Husker en av de tidligere partorene i Betel Trondheim, Thor Einar Krogh, fortalte for mange år siden, om en predikantkonferanse i Sarons Dal der han satt sammen med noen pastorer rundt ett kaffebord i en pause mens det ble diskutert ett eller annet om en eller annen.

Han satt en stund og hørte på før han reiste seg opp og sa: Dette er synd! så gikk han ett annet sted for å fortsette kaffepausen.

[Redigert den 1-8-2008 av solbu]




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-8-2008 kl 06:14


ble litt langt dette men, den som vil lese for lese da...hehe :)

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy

Det er litt interessant å se på hva som kvalifiserer til en baktalelse. Hva må til? Jeg antar at å kritisere en offentlig person (f eks Osama bin Laden eller George W. Bush) ikke kan regnes som "baktalelse"? Men det er kanskje mer relevant dersom en snakker om en person som en selv har møtt... Hva tenker du om grensene her?

mhusoy :)


Nå kom jeg på at en kjent predikant nevnte Osama Bin Laden i en av sine taler..

men når jeg tenker meg om så tror jeg ikke det kommer noe godt ut av det.. selv om det kan virke som en uskyldig vits..

19 For ordet om eders lydighet er kommet ut til alle; derfor gleder jeg mig over eder, men jeg ønsker at I skal være vise til det gode og rene for det onde.

Dette er et vanskelig tema, fordi det er en hjertesak tror jeg. Et barn kan feks være mer åpenmunnet av natur uten å mene noe spessielt med det, i forhold til en som begynner å bli voksen... kanskje var det det Paulus mente med at han talte som et barn og tenkte som et barn, men senere forandret seg?

Feks da jeg var liten, var jeg på besøk hos en som var veldig stor, i vekt, men i samme alder. Da vi var på badvekta, var han 40-50 kg mer enn meg eller noe sånt, og jeg gikk ut i stua og sa; "Han veide 90 kg!!!" eller noe i den duren, mens våre foreldre satt og drakk kaffe.. (tror jeg gjorde det i god tro, ellers hadde jeg aldri våget å sagt noe sånt..)

For jeg sa det ikke med nedlatende tone, men av begeistring... jeg forstod ikke at det var galt å si... men jeg ante noe var galt etter jeg hadde sagt det tror jeg, men det var ingen som sa til meg at det var stygt sagt, alle var bare stille og alvorlig såvidt jeg husker..

Men da vi kom i bilen og skulle kjøre hjem fikk jeg kjeft. (kommer på et bibelvers i den sammenhengen... gjem ikke på det onde)

Et annet eks var en gang jeg var 4-5 år tror jeg, og jeg var sammen med min bestefar med post til en gammel dame som var veldig veldig syk.. hun lå på ei seng med en svetteduk og så vel ut som hun var nær døden, ikke noe pent syn selvsagt...... jeg ble litt redd tror jeg, for hun var bleik, og rynkete, og sort under øynene, dessuten forstod jeg vel ikke helt hva dødssyk var på den tiden, jeg vet ikke.

Iallefall. Da vi kom ut sa jeg med min bestefar; "Han var stygg" med alvorlig tonefall... (selv om det var en kvinne..)

Dette har bestefar fortalt om helt siden den dagen, fordi det var komisk. Og nå er han 96 år, og syns enda det er er morsomt å fortelle.

Men kanskje er til og med dette et tilfellet hvor man ikke burde le for mye?

kanskje er dette noe man burde glemme?

12 Den som taler foraktelig om sin næste, er uten forstand; men en forstandig mann tier. 13 Den som går omkring som baktaler, åpenbarer hemmeligheter; men den som er trofast i ånden, skjuler saken. (ordspråkene 11.12-13)

19 Den som går omkring som baktaler, åpenbarer hemmeligheter, og med den som er åpenmunnet, skal du ikke ha noe å gjøre. (ordspråkene 20.19)

Handler det ikke om å oppfylle kjærlighetens lov da... Jesus sa jo; dersom noen synder mot deg, da irettesett han, om han ikke hører på deg så gå til en bror, for i 2 vitners nærvær skal enhver sak stå fast, osv... om han ikke hører så ta det opp med menigheten, og om han ikke vil høre på menigheten så skal han være for deg som en hedning.

Så baktalelse handler om å åpenbare unødvendige opplysninger i negativ forstand om en person. Altså er det vanskelig å gjøre dette når det kommer til Bush, men ikke helt umulig dersom du kjenner noen, som kjenner noen...

Å si at man ikke liker hans måte å drive politikk på blir noe annet, etter min mening. Om du feks sier at du ikke liker Bush sitt forslag om røykelov, og at han ikke burde være statsminister. Da er det som å si at du ikke likte at de byttet ut de gule stripene på veien, med grønne striper og dermed burde veivesenet få ny sjef. Men man behøver vel ikke å lage spotteviser om veivesensjefen, eller i det hele tatt snakke stygt om han likevel?

Det er likedan når jeg kommer over en video på internett hvor den eneste hensikten med videoen er å henge ut Bush eller latterliggjøre han. Det er på en måte usmakelig. Og om jeg syns videoen var morsom, ikke som en 2-åring ville le av den, men i ondskap, og spott... da ville nok ikke Gud ha likt det heller.

Eller er jeg for streng her?

i bunn og grunn tror jeg det er en hjertesak... derfor blir det vel relativt? alt ettersom det du sier er i god tro, som for Gud, eller med hensikt å spotte, eller stikke noen i ryggen.. eller i ond lyst, for å bruke et bibelsk begrep..
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-8-2008 kl 10:25


jeg kan vel likså godt spørre etter den bibelske definisjonen på dranker, horkar, røver osv i samme slengen?

man har jo utrykk som å rane tienden... drive hor med verden (avgudsdyrkelse) og å være drukken, ikke som på vin... ?

og lyv ikke... der kan man vel si at den som sier han kjenner Herren men vandrer i mørket, lyver imot sannheten... i følge bibelen.

så alle disse diskvalifikasjonene kan vel strengtatt bli funnet hos de fleste.. spm er vel i hvilken grad man gjør det og om man bruker hver dag på omvendelse, eller helliggjørelse?

[Redigert den 1-8-2008 av PeterDJ]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-8-2008 kl 14:20


Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
man har jo utrykk som å rane tienden...
Det er det største tullet som finnes blant kristne. Bibelen sier ikke av i MÅ gi tiende. Ergo raner vi ingenting. Vi kan derimot gi dersom vi har lyst, og vi oppfordres til å gi tienden.

Bibelen sier at vi kan prøve Gud på det.
Det er en del andre bud og forskrifter som påbyr og forbyr ting. Det står ikke ett eneste sted at vi kan Prøve Gud ved å la være å myrde eller lyve. Det står at vi Skal Ikke.




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-8-2008 kl 14:35


Ok Peter. Du har flere gode perspektiver ovenfor, og jeg følger deg naturligvis på det. Jeg er enig i at det avgjørende er hjertelaget i det vi gjør og sier (og tenker). Det var bare interessant å spørre deg for å høre dine tanker om det. Vi får håpe at vi selv, og andre kristne, makter å leve mer i omvendelse og helliggjørelse slik at vi får mer bukt med slike uvaner.

mhusoy :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-8-2008 kl 14:57


Solbu: Ja, det er godt mulig at det er det største tullet som finnes blant kristne. Helt siden jeg ble troende, som er snart 5 år siden... har jeg lagt merke til en haug av ting, som jeg ikke finner i bibelen, men som er vanlig tradisjonell kristen tankegang..

Men jeg glemmer tingene jeg reagerer på like fort igjen. Feks dette med å rane fra Gud, var noe Hanevold sa på TV-Visjon Norge her om dagen, en kanal jeg ikke har, men ser på når det er tilgjengelig. Da siterte han fra bibelen, i Malaki.

7 Like fra eders fedres dager har I veket av fra mine lover og ikke holdt dem; vend om til mig, så vil jeg vende om til eder, sier Herren, hærskarenes Gud. Og I sier: Hvad skal vi vende om fra? 8 Skal et menneske rane fra Gud, siden I raner fra mig? Og I sier: Hvad har vi rant fra dig? Tienden og de hellige gaver. 9 Forbannelsen har rammet eder, og fra mig raner I, ja hele folket. 10 Bær hele tienden inn i forrådshuset, så det kan finnes mat i mitt hus, og prøv mig på denne måte, sier Herren, hærskarenes Gud, om jeg ikke vil åpne himmelens sluser for eder og utøse velsignelser over eder i rikelig mål! 11 Og jeg vil true eteren {gresshoppen.} for eders skyld, så den ikke ødelegger jordens avgrøde for eder; og vintreet på marken skal ikke slå feil for eder, sier Herren, hærskarenes Gud. 12 Og alle folkene skal prise eder lykkelige; for da skal eders land være et herlig land, sier Herren, hærskarenes Gud.

[Redigert den 1-8-2008 av PeterDJ]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-8-2008 kl 22:40


Vel Peter, det er vel debatt omkring enkelte deler av GT, hvorvidt det direkte gjelder for oss i dag. Det skriftstedet du har hentet inn fra Malaki 3 er vel kanskje ett av dem. NT sier jo litt om å gi gaver til Gud, men jeg er ikke sikker på om det er like kontant beskrevet som i Malaki.

Du siterer altså versene ovenfor, men hva er ditt syn på det? Er det direkte gjeldende for oss i dag? :)




\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-8-2008 kl 23:42


Det tror jeg nok kke... :)

Men en ren og usmittet Gudsdyrkelse er dette, sier Jakob. Å ta seg av enkene, de farløse osv..

Et skriftsted sier; Du gav meg ikke vann da jeg var tørst, eller mat da jeg var sulten, og besøkte meg ikke i fengsel, og kledde meg ikke da jeg var kald.

Jeg tror at man skal gjøre det som Gud gir en nåde til å gjøre.

Om du ber om nåde til å virke for Gud, da tror jeg han vil gi deg det. Og når han gir deg muligheten, da er det best å gjøre det som en kjenner er riktig. Etter min mening.

Ber du om å være sterk, så kan det hende han gir deg en situasjon der du må vise deg sterk, og han vil hjelpe deg å være det.

Ber du om å være et lys, så kan det hende han setter deg på et sted der du kan være et lys for omgivelsene, og da er alt av nåde.. til Guds ære.

Slik tror jeg det er med penger også.. vi får nåde til å gi, av hjertet, som for Gud..

Ellers var det ikke ferdiglagte gjerninger, som han hadde gjort ferdig på forhånd for at vi skulle vandre i dem..

Må innrømme at jeg opplever å ha gått forbi utallige situasjoner og muligheter hvor jeg tror Gud hadde lagt noe i armene mine, men jeg har ikke våget å tro.. eller noe har gjort at jeg ikke har grepet sjansen. Men det er også ganger hvor jeg tror at jeg grep sjansen... og troen ble virksom.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-8-2008 kl 18:36


heh.. men alt man gjør er vel ikke ferdiglagte gjerninger.. kanskje de færreste ting..

for mange dagligdagse hendelser slipper man ikke unna... spm er vel om å gi til fattige alt etter hva man har råd til, burde være en slik sak... ? siden vi bor i Norge kommer man jo sjeldent forbi de fattige så...

hva tror dere? best å finne noen organisasjoner og gi alt etter hva man har hjerte til?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen