Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Paulus i Spania og Britain.
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 29-6-2008 kl 10:20
Paulus i Spania og Britain.


http://www.theseason.org/acts/acts29.htm

Jeg setter linken først, så glemmer jeg ikke den;).
For ca. et år siden kom jeg over dette "funnet". De sier at de hadde mulig funnet et kapittel av Apostlenes gjerning. De gav den navnet kap. 29.

Den er jo slettes ikke i tråd med dkk og dnk lære og er vel av den grunn ikke diskutert her i Norge, i allefall kunne jeg ikke finne spor av den på norske sider.

På høy tid.:cool2:

Hvorfor den ikke ble funnet før i senere tid? Hvem vet, kanskje Gud ikke ønsket at den skulle bli funnet før p.g.a. Hans profetier som skal oppfylles fra A til Å. Alt til sin tid.

I vers 10 så profeterer Paulus over dette.

.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-9-2014 kl 11:30


kapitel 30 forteller vel at han så dro til Norge hvor han møtte Sigurd ?

Det er nettopp pga. av slike falske tilføyninger og brev, man ble nøtt til å lage bibelen i 325 e.Kr og si det er de riktige bøkene og brevene
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 27-9-2014 kl 12:51


Sitat: skrevet av Jerusalem  
kapitel 30 forteller vel at han så dro til Norge hvor han møtte Sigurd ?

Det er nettopp pga. av slike falske tilføyninger og brev, man ble nøtt til å lage bibelen i 325 e.Kr og si det er de riktige bøkene og brevene


Av Paulus’ brever fremgår at han stod i nære vennskapsforhold til denne engelske kongefamilie. I 2. Tim. 4: 21 leser vi at «Eubulus hilser dig, og Pudens, Linus og Claudia og alle brødrene». Disse døde alle på én nær som martyrer og begravdes i det pudentiske gravsted i Rom.

Far til Claudia var: Arvirargus Gweirdd ap Cunobelin, King of the Catuvellauni .

Denne britiske kongen var en av forfedrene til vår (ca. 25 gen. tilbake)
Sigurd II Haraldsson, King of Norway.




[Redigert den 27-9-2014 kl 12:12 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-9-2014 kl 13:08


Sitat: skrevet av Viking  
Sitat: skrevet av Jerusalem  
kapitel 30 forteller vel at han så dro til Norge hvor han møtte Sigurd ?

Det er nettopp pga. av slike falske tilføyninger og brev, man ble nøtt til å lage bibelen i 325 e.Kr og si det er de riktige bøkene og brevene


Av Paulus’ brever fremgår at han stod i nære vennskapsforhold til denne engelske kongefamilie. I 2. Tim. 4: 21 leser vi at «Eubulus hilser dig, og Pudens, Linus og Claudia og alle brødrene». Disse døde alle på én nær som martyrer og begravdes i det pudentiske gravsted i Rom.


Hva i all verden har St. Pudens med den engelske kongefamilie å gjøre ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Pudens

eller Caratacus høvdingen i Catuvellauni stammen ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Caratacus



[Redigert den 27-9-2014 kl 12:18 av Jerusalem]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jerusalem
Juniorveteran
****




Innlegg: 485
Registrert: 17-10-2012
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-9-2014 kl 13:20


Sitat: skrevet av Viking  

Denne britiske kongen var en av forfedrene til vår (ca. 25 gen. tilbake)
Sigurd II Haraldsson, King of Norway.

Caratacus var høvdingen i Catuvellauni stammen som levde i den romerske provinsen Britannia ikke britisk konge !

http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_Britain










[Redigert den 27-9-2014 kl 12:27 av Jerusalem]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 27-9-2014 kl 14:08



Claudia var kona til Pudens. :)

Caractacus/ Caradoc var bror til Claudia.

Paulus sine venner var av "lost tribes of Israel"

Hvis en går mange generasjoner tilbake, til ca. 1700-1800 så ser vi at de er etterkommer av Jakob ben Isak "ISRAEL".

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 10-11-2014 kl 02:02




Leser en bibelen litt annerledes når "noen" sier at du er:

"Aaron is your 108th great grandfather". Moses må da være en slags onkel. Ikke bare jeg er etterslekt av Israel, men store deler av Norges befolkning.

Ville mange tenke noe annerledes når de leste bibelen. Ville dette ha betydning for hvordan en tolket mye av skriften?

Jeg tror ja. :)

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-11-2014 kl 13:43


Ja det vil utvilsomt ha betydning for tolkningen om man leser Bibelen som en bok

om fysisk avstamning. Leser man derimot boken sånn som den var tiltenkt, som

en bok om Guds Ord gitt til syndenes forlatelse, så kan en møte Herren.

:)

[Redigert den 12-11-2014 kl 12:47 av gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 12-11-2014 kl 21:38


Sitat: skrevet av gana  
Ja det vil utvilsomt ha betydning for tolkningen om man leser Bibelen som en bok

om fysisk avstamning. Leser man derimot boken sånn som den var tiltenkt, som

en bok om Guds Ord gitt til syndenes forlatelse, så kan en møte Herren.

:)

[Redigert den 12-11-2014 kl 12:47 av gana]


En kan ikke forstå bibelens profetier dersom en utelater det fysiske. For med eller uten kunnskap får du to forskjellige resultater på tolkningen av profetiene.

Når en ender opp med en gal tolkning av profetiene så vil
det ha betydning for hvor du ender opp.

Et godt eksempel er kirkens forhold til budene og Guds store og
hviledags sabbater. Gud har rett og kirken tar feil, hvem vil du følge?

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 13-11-2014 kl 20:11


La meg ta et eksempel som jeg har nevnt tidligere.

Begrepet Israel, Jakobs etterkommere blir "oversatt"
til å være et "åndelig Israel" takket være deres
manko på fysisk eller historisk innsikt.

Resultatet er da det store frafall som begynte da Kristus
ennå var på jorden.

Syntes det er rart at en ikke møter mer interesse omkring
dette som er så viktig.

:)

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2014 kl 21:37


Sitat: skrevet av Viking  
Begrepet Israel, Jakobs etterkommere blir "oversatt" til å være et "åndelig Israel" takket være deres
manko på fysisk eller historisk innsikt.

Resultatet er da det store frafall som begynte da Kristus
ennå var på jorden.

Syntes det er rart at en ikke møter mer interesse omkring
dette som er så viktig.
:)


Har ingenting med manko på fysisk og eller historisk innsikt å gjøre. Det har med hva Guds ord sier.
Israel er dette:

1 Mos 32,20 I skal si: Snart kommer din tjener Jakob selv efter. For han tenkte: Jeg vil forsone ham ved den gave som jeg sender foran mig, og siden vil jeg selv trede frem for ham; kanskje han vil ta nådig imot mig.

1 Mos 32,24-30 Så var Jakob alene tilbake. Da kom det en mann og kjempet med ham inntil morgenen grydde. 25 Og da mannen så at han ikke kunde rå med ham, rørte han ved hans hofteskål; og Jakobs hofteskål gikk av ledd, mens han kjempet med ham. 26 Og han sa: Slipp mig, for morgenen gryr! Men han sa: Jeg slipper dig ikke, uten du velsigner mig. 27 Da sa han til ham: Hvad er ditt navn? Han svarte: Jakob. 28 Han sa: Du skal ikke lenger hete Jakob, men Israel*; for du har kjempet med Gud og med mennesker og vunnet.<* d. e. en som kjemper med Gud.> 29 Da spurte Jakob: Si mig ditt navn! Han svarte: Hvorfor spør du om mitt navn? Og han velsignet ham der. 30 Og Jakob kalte stedet Pniel*; for [sa han] jeg har sett Gud åsyn til åsyn og enda berget livet.


Før Jesus kommer bort til Jakob vet Jakob at han har gjort galt og har kapitulert, han gir bort alt han har og står naken igjen for så å håpe han nådig får beholde livet.
Jakob kjemper for sitt usle liv han vet han har tapt og ber Jesus om velsignelse og nåde. Fordi Jakob slåss for selve livet, ikke sitt liv, som han er død for får han det igjen og blir derfor kalt Israel.

Sann tro har med tro på rettferdighet og kjærlighet å gjøre, ikke DNA og arv.

1 Mos 17,11 I skal omskjæres på eders forhud; det skal være tegnet på pakten mellem mig og eder.

5 Mos 10,16 Så omskjær da eders hjertes forhud, og vær ikke mere så hårdnakkede!

5 Mos 30,6 Og Herren din Gud skal omskjære ditt hjerte og dine efterkommeres hjerte, så du elsker Herren din Gud av alt ditt hjerte og av all din sjel, og da skal du få leve.

Rom 2,29 men den som er jøde i det skjulte, han er jøde, og omskjærelsen er hjertets omskjærelse i Ånden, ikke i bokstaven; en sådan har sin ros, ikke av mennesker, men av Gud.

Gal 3,27-29 for I, så mange som er døpt til Kristus, har iklædd eder Kristus. 28 Her er ikke jøde eller greker, her er ikke træl eller fri, her er ikke mann og kvinne; for I er alle én i Kristus Jesus. 29 Men hører I Kristus til, da er I jo Abrahams ætt, arvinger efter løfte.Gal 4,1 Men jeg sier: Så lenge arvingen er barn, er det ingen forskjell mellem ham og en træl, enda han er herre over alt sammen;

1 Pet 1,10-12 Om denne frelse var det profetene gransket og ransaket, de som spådde om den nåde som I skulde få, 11 idet de ransaket hvilken eller hvad slags tid Kristi Ånd, som var i dem, viste frem til når han forut vidnet om Kristi lidelser og om herligheten derefter; 12 for det blev dem åpenbaret at de ikke tjente sig selv, men oss, med dette som nu er blitt kunngjort ved dem som har forkynt eder evangeliet ved den Hellige Ånd, som blev sendt fra himmelen - dette som englene attrår å skue inn i.


Sitat:

Når en ender opp med en gal tolkning av profetiene så vildet ha betydning for hvor du ender opp. Et godt eksempel er kirkens forhold til budene og Guds store og hviledags sabbater. Gud har rett og kirken tar feil, hvem vil du følge?

Årsaken til at kirken ikke følger Gud og Guds ord har med deres syn på hvem Simon Peter er og hva egentlig Jesus sa til ham.

Kirken har endret fra Sabbat til solens dag, søndagen samt fjernet det andre bud i sin helhet fordi de tror de fikk lov til å endre budene av Jesus selv.

Når det gjelder tolkningene av profetiene så er det tre måter man kan se de på, bare ett kler kirken og Djevelen i ett og helhetelig uten error naken. De to som skjuler Djevelen og Kirken har forresten Kirken selv produsert for å skjule sin identitet.

Tro er:

Hebr 11,1 Men tro er full visshet om det som håpes, overbevisning om ting som ikke sees.


Når vi vet så:

Joh 16,8 Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om rettferdighet og om dom:
Joh 16,13 men når han, sannhetens Ånd, kommer, skal han veilede eder til hele sannheten; for han skal ikke tale av sig selv, men det som han hører, skal han tale, og de tilkommende ting skal han forkynne eder.
Joh 16,25 Dette har jeg talt til eder i lignelser; det kommer en tid da jeg ikke lenger skal tale til eder i lignelser, men fritt ut forkynne eder om Faderen
.


Desverre liker ikke alle dette:

Joh 15,26 Når talsmannen kommer, som jeg skal sende eder fra Faderen, sannhetens Ånd, som utgår fra Faderen, han skal vidne om mig.

Joh 16,1-3 Dette har jeg talt til eder forat I ikke skal ta anstøt. 2 De skal utstøte eder av synagogene; ja, det kommer en tid da hver den som slår eder ihjel, skal tro at han viser Gud en dyrkelse. 3 Og dette skal de gjøre fordi de ikke kjenner Faderen og heller ikke mig.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 15-11-2014 kl 01:41



Hvis du ikke vet hvem Israel er vil du heller ikke kunne
tolke profetiene riktig. Hvis du "tåketolker" i mangel av
kunnskap blir det galt LG, det er det jeg mener.


Sitat:


Jeremiah 31
31
“The days are coming,” declares the Lord,
“when I will make a new covenant
with the people of Israel
and with the people of Judah.

32
It will not be like the covenant
I made with their ancestors
when I took them by the hand
to lead them out of Egypt,
because they broke my covenant,
though I was a husband to[a] them,
declares the Lord.


De fleste feiltolker denne profetien p.g.a. at de ikke forstår hvem Israel og Juda er. Og da blir det galt. :(

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
LeifG
Storposter
*******


Avatar


Innlegg: 2077
Registrert: 12-12-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-11-2014 kl 10:43


Sitat: skrevet av Viking  

Hvis du ikke vet hvem Israel er vil du heller ikke kunne
tolke profetiene riktig. Hvis du "tåketolker" i mangel av
kunnskap blir det galt LG, det er det jeg mener.


Sitat:


Jeremiah 31
31
“The days are coming,” declares the Lord,
“when I will make a new covenant
with the people of Israel
and with the people of Judah.

32
It will not be like the covenant
I made with their ancestors
when I took them by the hand
to lead them out of Egypt,
because they broke my covenant,
though I was a husband to[a] them,
declares the Lord.


De fleste feiltolker denne profetien p.g.a. at de ikke forstår hvem Israel og Juda er. Og da blir det galt. :(



Vel. det var jo nettopp det jeg kommenterte og viser til. Hvem er Isra3el viser jeg til og alle Israelitter i ånden er i Israels hus. De regnes inn som Israelitter.

Den nye pakt du her over viser til er kristentroen og alle som tror, hedning eller Israelitt fra den gamle pakt som omvender seg og kommer til tro på Jesus Kristus som Guds Sønn, Messias regnes inn i Israels hus. Jøder/ Juda inn også.

Jer 31,1 På den tid, sier Herren, vil jeg være alle Israels ætters Gud, og de skal være mitt folk.
Jer 31,33 men dette er den pakt jeg vil oprette med Israels hus efter de dager, sier Herren: Jeg vil gi min lov i deres sinn og skrive den i deres hjerte, og jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk;


Hedninger som jøder og israelitter vil få vers 33 på samme måte, noen/ mange podet inn.

Når det er sagt så vet vi at Israels og Judas hus (hedninger deri også) vil få sitt land etter 1000 år i himmelen, og da rett etter at døden er slukt av ildsjøen. Profetier strekker seg over flere tusen år, også i bare en setning men det krever at man tror hele skriften, i en helhet.

Husk at kunnskap er null verd uten visdom og alt dette er null verd uten tro og kjærlighet, ikke minst til sannheten og rett ferden.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen