Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2
Forfatter: Tittel: Kan vi tro på ateister?
Ion
Juniormedlem
*




Innlegg: 22
Registrert: 30-6-2008
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 13-7-2008 kl 07:01


Akk ja, men du skjønner jo hva jeg mener.

...dette kommenterte du sporenstreks gitt, men hva med å svare på det jeg spør om?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 18-7-2008 kl 06:46


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
intellektuell ateist? ... på ... mistenktes bloggspott.


Jeg reagerte litt på innlegget fra 8. juni 2008 som er viet en proselyttvideo for ateisme. Videoen fremmer ideen at den type gud som fremsettes i ureflekterte religiøse miljøer her i Vesten i vår tid faktisk ikke eksisterer.

Begrunnelse gis i 10 punkter:

Sitat:
Sammendrag av posting
1. Helbredelser som virkelig kan dokumenteres som "overnaturlige" - f.eks. gjenreisning av amputerte lemmer - forekommer ikke.
2. Gud lar barn sulte uten å foreta seg noe overnaturlig med saken.
3. Bibelen foreskriver dødsstraff for ting mange moderne vestlige mennesker oppfatter som trivielle.

4. Bibelen inneholder "mye anti-vitenskapelig vrøvl".
5. Bibelen "støtter" slaveri, og slaveri er noe alle intelligente mennesker avskyr.
6. Livet her på jorden er ikke noen dans på roser.

7. Ingen av miraklene Jesus fra Nasaret sies å har gjort etterlot noe "bevis".
8. Jesus fra Nasaret har aldri vist seg for deg.
9. Jesus fra Nasaret ønsker at du spiser kroppen hans, og slurper av blodet i samme slengen.

10. Kristnes skilsmisse-statistikk her i Vesten i vår tid er like begredelig som ikke-kristnes.


Noen tanker om disse 10 punktene?



Hilsen Soneh Chamas

[Redigert den 18-7-2008 av soneh-chamas]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 21-7-2008 kl 09:02


Sitat:
Opprinnelig postet av soneh-chamas
Sitat:
Sammendrag av posting
1. Helbredelser som virkelig kan dokumenteres som "overnaturlige" - f.eks. gjenreisning av amputerte lemmer - forekommer ikke.
2. Gud lar barn sulte uten å foreta seg noe overnaturlig med saken.
3. Bibelen foreskriver dødsstraff for ting mange moderne vestlige mennesker oppfatter som trivielle.

4. Bibelen inneholder "mye anti-vitenskapelig vrøvl".
5. Bibelen "støtter" slaveri, og slaveri er noe alle intelligente mennesker avskyr.
6. Livet her på jorden er ikke noen dans på roser.

7. Ingen av miraklene Jesus fra Nasaret sies å har gjort etterlot noe "bevis".
8. Jesus fra Nasaret har aldri vist seg for deg.
9. Jesus fra Nasaret ønsker at du spiser kroppen hans, og slurper av blodet i samme slengen.

10. Kristnes skilsmisse-statistikk her i Vesten i vår tid er like begredelig som ikke-kristnes.


Noen tanker om disse 10 punktene?


Jeg har noen...

1. Helbredelser skjer i hopetall. Jeg vet også at det finnes dokumenterte helbredelser. Problemet er at iveren etter å dokumentere helbredelser som regel ikke ligger hos den troende (som er mest opptatt av å bli frisk) men hos kritikeren.

2. Det er vi mennesker som lar barn sulte.

3. I det Gamle Testamentet utøves dødsstraff, men dette fordi Israel i sin iver etter å gjøre noe selv fikk loven, som ikke var Guds fullkomne vilje (det var jo nåden). Det er imidlertid ikke slik at vi ser på overtredelsene som trivielle i dag, m.a.o. at det ikke er viktige.

4. Bibelen inneholder ikke anti-vitenskapelige ting, den er heller ingen vitenskapelig lærebok. Faktisk inneholder Bibelen vitenskapelige sannheter som har blitt oppdaget i moderne tid:

http://www.eternal-productions.org/101science.html

5. Folk var ikke mindre intelligente før, og slaveri praktiseres faktisk den dag i dag. Å si at Bibelen støtter slaveri er vel også misvisende, for du kan ikke forsvare slaveri ut fra kristendommen. Se mitt svar på punkt 3 vedr. loven og nåden.

6. Nei, det har vel ingen påstått.

7. Bevisene foreligger i form av vitnesbyrd. Brød og fisker varer ikke evig, og man forventer vel heller ikke fotspor i vannet?

8. Det har Han heller aldri lovet i Sitt Ord.

9. Nei, dette er symbolsk tale, noe Jesus brukte mye. Utførelsen av denne befalingen ble gjort i nattverden.

10. Her må jeg nesten få se bevis.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
mhusoy
Moderator
*******




Innlegg: 741
Registrert: 20-12-2005
Bosted: Trondheim
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-7-2008 kl 21:07


Ja, du har vel ganske greie svar på disse spørsmålene Lance.. :)



\"Ingen har større kjærlighet enn denne, at han setter sitt liv til for sine venner.\" Joh. 15:13
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen