Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hun som venter på Jesus Brudgommen
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 8-5-2008 kl 21:58
Hun som venter på Jesus Brudgommen


Vi hørte fra henne her om dagen: En landsens forsamling
der de synes å ha Jesus i hjertet, ikke bare i partiskriftene -
eller "i baklomma", slik vi engang hørte en skoleungdom bekjenne.

Nå skal det være endel forsamlinger som begynner å våkne opp
til forventningen om verdenshistoriens mest sentrale hendelse:
Brudgommen, kong Jesus kommer for å hente sin tro brud.

Og det bruda smått våkner opp til, er å spørre seg selv:
Hei, hvordan skal vi ta oss ut i Hans øyne - skal Han finne
noe som er til å orke å se på?

Som i et glimt av et syn, hadde hun fått øye på seg selv som
en dvask og selvopptatt skapning i tv-sof***, omgitt av
giftige nikotin-sneiper, tømte ølbokser og chipsposer -
med rimelig komplett uorden i sitt hus.

Stadig sitter hun og sluker i seg uren og spotsk underholdning
fra satanatets mange tutende og kjørende diaboler og kanaler.
Overmåte full av råte? Nesten det.

Tenker hun på brudgommen, så handler det helst om hva Han
burde finne seg i -- av brudas krav og rettigheter, og
henfallenheter og lystmettelser.
Jentemakt må bare brudgommer respektere i vår opplyste tid?
Flørte litt med fienden hører med, det må Han bare finne seg i.


Men selv i et vanlig jordisk bryllup, pleide bruda å være
sterkt bevisst på å stå fram velstelt, frisk og flekkfri
til den ene, store begivenheten:

"Slik ville Han stille (henne) fram for seg i herlighet,
uten flekk eller rynke eller noe slikt:
hellig og uten feil skulle hun være."

(Efes 5:27)

"Eller våger vi å egge Herren til harme? Er vi sterkere enn han?"

(1Kor 10)
.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-5-2008 kl 22:41


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis

Som i et glimt av et syn, hadde hun fått øye på seg selv som
en dvask og selvopptatt skapning i tv-sof***, omgitt av
giftige nikotin-sneiper, tømte ølbokser og chipsposer -
med rimelig komplett uorden i sitt hus.

Beskrivelsen din er vel ikke så langt unna de litt utslåtte
Jesus trivdes sammen med da han vandret her nede.

Det kunne være andre det står dårligere til med.



[Redigert den 8-5-2008 av Labar]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 8-5-2008 kl 23:09


Hva selvbilde vil det være rimelig at bruda holder seg med,
når hun venter på ropet:
"Brudgommen kommer - gå og møt Ham!"

- jeg tror det var hvordan man tolket 'synet'.

Hvilket syn skulle hun være for Brudgommens øyne.


Vi engang utslåtte, vi ere mange..
og en utslått kan bli forfremmet til brud.
Da kan hun endog orke å tenke på å leve opp til rollen,
noe hun ikke kunne i sin forrige tilværelse.


Men er da Efes 5:27 bare vranglære og misforstått?


"han ligner en mann som ser på ansiktet sitt i et speil:
Han ser på det, går sin vei og glemmer straks hvordan han så ut."
(Jak 1:23)


Gud, la ei verden slokke det brudebluss jeg bær!


.

[Redigert den 9-5-2008 av Praxis]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2008 kl 00:24


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis

Hva selvbilde vil det være rimelig at bruda holder seg med,
når hun venter på ropet:
"Brudgommen kommer - gå og møt Ham!"

Selvbilde finner du her:

«Tolleren sto langt unna og ville ikke engang løfte blikket mot
himmelen, men slo seg for brystet og sa: 'Gud, vær meg synder nådig!'»




Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis

Vi engang utslåtte, vi ere mange..
og en utslått kan bli forfremmet til brud.
Da kan hun endog orke å tenke på å leve opp til rollen,
noe hun ikke kunne i sin forrige tilværelse.

Men er da Efes 5:27 bare vranglære og misforstått?

Å ”leve opp til rollen” tror jeg i lengden kan bli både slitsomt og
kunstig. Det er neppe den form for hellighet det er tenkt på i Ef 5,27.

Selv holder jeg en knapp på den tilregnede.

”En av de eldste tok da ordet og spurte meg: «Disse som er kledd i hvite kapper, hvem er de, og hvor kommer de fra?» »Herre,» svarte jeg, «du vet det.» Da sa han til meg: «Dette er de som kommer ut av den store trengsel, og som har vasket sine klær og gjort dem hvite i Lammets blod.”
(Åp 7,13-14)



-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2008 kl 00:41


Hvorfor ikke lese verset foran Ef 5:27?

Sitat:

(Eph 5:26) for å hellige den ved å rense den ved vannbadet i Ordet,


Som vel gir Labar rett i sin forståelse. Etter mitt skjønn glimrende svar fra Labar.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 9-5-2008 kl 00:50


Efes 5:27 har altså ingen sjanse til å bli godtatt av fru Brud..

Skjønte noen hvor "den tilregnede" rettferdiggjørelse stod i fare
ved å forkynne Brudens ønske om å bevare det lille lampeblusset sitt?

Skal en brud ha lov å stelle seg litt, eller er det
bare opprørende?

.

[Redigert den 9-5-2008 av Praxis]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Everaldo
Juniorveteran
****




Innlegg: 376
Registrert: 30-4-2004
Bosted: Oslo
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2008 kl 01:19


Jeg ser jo at du også har et poeng, Praxis. Det kan da ikke være sånn at jo verre stilt det er med bruden, desto bedre?

Men vi må huske på: Hvem er det som steller i stand bruden? Det er brudgommen! Er bruden i den hele tatt i stand til å gjøre noe som helst til behag for brudgommen?

Det er sikkert en hensikt med at menigheten omtales både som Kristi brud og Kristi legeme.


[Redigert den 9.5.2008 av Everaldo]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Labar
Juniorveteran
****




Innlegg: 486
Registrert: 23-9-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2008 kl 01:33


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis

Skal en brud ha lov å stelle seg litt, eller er det
bare opprørende?

Det er intet opprørende ved ønske om et hellig liv. Tvert imot – det er forventet.
Men tror du ikke den Herre som ga sitt liv for oss ville blitt skuffet om det kom
som et resultat av å ville ”leve opp til rollen”? Det er noe ved den begrunnelsen
som klinger litt dårlig – litt selvgjort på en måte.

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-5-2008 kl 14:28


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Efes 5:27 har altså ingen sjanse til å bli godtatt av fru Brud..

Skjønte noen hvor "den tilregnede" rettferdiggjørelse stod i fare
ved å forkynne Brudens ønske om å bevare det lille lampeblusset sitt?

Skal en brud ha lov å stelle seg litt, eller er det
bare opprørende?

[Redigert den 9-5-2008 av Praxis]


Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Jeg ser jo at du også har et poeng, Praxis. Det kan da ikke være sånn at jo verre stilt det er med bruden, desto bedre?

Men vi må huske på: Hvem er det som steller i stand bruden? Det er brudgommen! Er bruden i den hele tatt i stand til å gjøre noe som helst til behag for brudgommen?

Det er sikkert en hensikt med at menigheten omtales både som Kristi brud og Kristi legeme.
[Redigert den 9.5.2008 av Everaldo]



Det slår meg når jeg leser dette her, vet dere egentlig hvem bruden er? - Høys.4.8-12 og Åp.18.23 kontra Åp.21.2

Nå gleder jeg meg over mine lidelser for dere. Det som ennå mangler i Kristus - lidelser, det utfyller jeg på mitt eget kjød, for hans legeme, som er menigheten. Kol.1.24

Det er klart at en brud har lov til å pynte seg, Praxis.

Esek.16.14: Ditt navn kom ut blant folkene på grunn av din skjønnhet. For den var fullkommen på grunn av de herlige prydelser som jeg hadde kledd deg i, sier Herren Herren.

Men så kommer begrunnelsen for at det går slik som det omtales i Åp.18.23 …..- Esek.16.15: Men du stolte på din skjønnhet og drev hor i tillit til ditt store navn. Du utløser ditt hor over hver den som gikk forbi, han fikk nyte av din skjønnhet.

Til denne epoken i brudens liv er vi visstnok ennå ikke kommet ennå, det handler om frafallet, først må frafallet komme.

Esek.16.25: Ved hvert veiskjell bygde du din offerhaug. Du vanæret din skjønnhet, bredte dine føtter ut for hver den som gikk forbi, og du drev stadig hor.

Siden all tekst i Bibelen er billedspråk, betyr hor her også det politiske maktspill som bedrives i en medvirkende kamp om verdensherredømme. Det å bedra sine venner.
Dette kommer fram ved å lese hele Esek.16.k. hvor denne byen også betegnes som en skjøge, verre enn andre skjøger, for den ville ikke ha skjøgelønn.

Ut fra Esekiel 16.k.2.v vet vi med sikkerhet at det er Jerusalem det snakkes om.

Ohola, den eldste, og Oholiba, hennes søster. Og de ble mine og fødte sønner og døtre. Om deres navn er å si: Ohola er Samaria, og Oholiba er Jerusalem. Esek.23.4

Ohola drev hor og var utro mot meg. Hun ble opptent av elskov til sine elskere, til assyrerne, som hadde nærmet seg til henne. Esek.23.5

Og Herren sa til meg: Menneskesønn! Vil du dømme Ohola og Oholiba? Hold fram for dem all deres styggedom!

De gikk inn til henne som folk går inn til en skjøge. Slik gikk de inn til Ohola og Oholiba, de utuktige kvinnene. Ese.23.44

Ved å lese teksten førut: Lyden av en sorgløs mengde hørtes der inne. Til de menn av folkehopen som var der, ble det hentet drikkebrødre fra ørkenen. De satte armbånd på dere hender og prektige kroner på deres hoder. Da sa jeg om den utslitte skjøgen: Nå driver de riktig hor med henne, ja med henne!

Så bruden vil bli pyntet uten at vi kan klare å utrette en ting imot det.

[Redigert den 9-5-2008 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-5-2008 kl 16:53


Hva sier Guds ord om hva bruden kan gjøre?

Til Sardes
Skriv til engelen for menigheten i Sardes:
Dette sier han som har de sju Guds ånder og de sju stjerner: Jeg vet om dine gjerninger. Du har navn av å leve, men du er død. 2 Våkn opp og styrk det som er igjen, og som holder på å dø! For jeg har funnet at dine gjerninger ikke holder mål i min Guds øyne. 3 Husk derfor hva du tok imot og hørte! Hold fast på det og vend om! For hvis du ikke våkner, skal jeg komme som en tyv, og du skal ikke vite timen når jeg kommer over deg. 4 Men du har noen få i Sardes som ikke har skitnet til klærne sine. De skal gå med meg i hvite klær, for de er verdige til det.
5 Den som seirer, skal bli kledd i hvitt, og jeg vil aldri stryke navnet hans ut av livets bok, men kjennes ved navnet hans for min Far og hans engler.
6 Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene!

15 – «Se, jeg kommer som en tyv. Salig er den som våker og tar vare på sine klær, så han ikke må gå naken og vise sin skam.» – Åp 16.15

Men han sa til meg: «Gjør ikke det! Jeg er en tjener som du og dine søsken profetene og de som tar vare på ordene i denne boken. Gud skal du tilbe!» Åp

11 Men du, Guds menneske,
hold deg borte fra dette
og jag etter rettferdighet, gudsfrykt, tro,
kjærlighet, utholdenhet og ydmykhet.

12 Strid troens gode strid
og grip det evige liv som du er kalt til,
det som du bekjente deg til
da du bar fram den gode bekjennelsen
for mange vitner.

For øvrig, søsken, ber og oppfordrer vi dere i Herren Jesus: Dere har mottatt og lært av oss hvordan dere bør leve og være til glede for Gud, og slik lever dere allerede. Men dere må gjøre enda større fremskritt i dette! 2 Dere vet jo hvilke påbud vi ga dere fra Herren Jesus. 3 For dette er Guds vilje: at dere skal være hellige, så dere holder dere borte fra hor. 4 Hver av dere skal vite å vinne seg sin egen kone i hellighet og ære, 5 ikke i sanselig begjær som hedningene; de kjenner jo ikke Gud. 6 Ingen må krenke eller utnytte sin bror i dette. Herren straffer alt slikt, det har vi tidligere sagt dere klart og tydelig. 7 For Gud kalte oss ikke til urenhet, men til et hellig liv. 8 Den som avviser dette, avviser derfor ikke et menneske, han avviser Gud, som gir dere sin hellige Ånd.
9 Om søskenkjærligheten trenger vi ikke skrive til dere. For dere har selv lært av Gud å elske hverandre, 10 og dere viser denne kjærligheten mot alle våre søsken i hele Makedonia. Like fullt oppfordrer vi dere, søsken, til å gjøre enda større fremskritt. 11 Dere skal sette deres ære i å føre et stillferdig liv, passe deres egne plikter og arbeide med hendene, slik vi har pålagt dere. 12 Da kan dere gå fram slik det sømmer seg i forhold til dem som står utenfor, og trenger ikke å be noen om hjelp.


Bruden skal være hellig, og kan gjøre en innsats for å holde seg hellig....

Hvorfor skulle man ikke gjøre en innsats? Gi å du skal få. Med det mål du måler med skal du selv bli tilmålt. Den som arbeider får lønn.

Ondt slit er en annen sak..... :/ Det går vel mest i å stå imot, begjær etter penger, og ting i verden, hor, osv... vi er helliggjort i hans blod men skal vi falle i gjørma mange ganger før vi lærer, og tenker at vi ikke ærer han slik??

Jesus går faktisk rundt med et vaskefat, om og om igjen, men blir nesten like fort bortglemt...

Olje, og ekstra olje... (de 10 jomfruene)

Helliggjort (olje) og det å ta seg i vare.... (ekstra olje) ??
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-5-2008 kl 08:48


Sitat:
Pred.2.14:
Den vise har øyne i hodet, men dåren vandrer i mørket. Men jeg skjønte også at det går den ene som den andre.

For hvem vil ynkes over deg, Jerusalem? Hvem vil ha medlidenhet med deg, og hvem vil komme til deg og spørre om det går deg vel? Jer.15.5

Herren sa: For visst vil jeg fri deg ut, så det går deg vel! For visst vil jeg la dine fiender bønnfalle deg i ulykkens og nødens tid. Jer.15.11

Søk den byens velferd som jeg har bortført dere til, og be for den til Herren! For når det går den vel, så går det dere vel. Jer.29.7

Derfor sier Herren Herren så: Som det går med veden av vintreet blant skogens trær, den som gir til føde for ilden, slik gjør jeg med Jerusalems innbyggere. Esek.15.6

Men i dag og i morgen og dagen etter må jeg vandre videre, for det går ikke an at en profet mister livet utenfor Jerusalem. Luk.13.33

Løft dine øyne og se deg omkring! De samler seg alle sammen, de kommer til deg. Så sant jeg lever sier Herren, du skal iføre deg dem alle sammen som et smykke og binde dem om deg lik bruden. Jes.49.18

Og en av de sju engler som hadde de sju skåler, fylt av de sju siste plager, kom bort til meg og talte med meg, og han sa: Kom, jeg vil vise deg bruden, Lammets hustru. Og han førte meg i ånden opp på et stort, høyt fjell. Og han viste meg den hellige stad Jerusalem, som kom ned fra himmelen, fra Gud. Åp.21.9-10

Men før dette skal skje, skjer dette først:
Jesus forlot tempelet og gikk ut. Da kom hans disipler for å vise ham tempelbygningene.
Men han svarte og sa til dem: Ser dere ikke alt dette? Sannelig sier jeg dere: Her skal ikke bli stein tilbake på stein som ikke skal brytes ned. Matt.24.1-2

Mika.3.12: Men for deres skyld skal Sion pløyes som en åker, og Jerusalem skal bli ruinhauger, og tempelberget til skogkledde åser.

Men når dere ser Jerusalem omringet av krigshærer, da skal dere vite at byens ødeleggelse er nær. Luk.21.20

For dette er gjengjeldelsens dager, da alt som står skrevet, skal bli oppfylt (22)
Da skal dere se Menneskesønnen komme i skyen med stor kraft og herlighet. Men når dette begynner å skje, da rett dere opp og løft hodet! For deres forløsning stunder til. Og han ba dem om å ta en titt på fikentrærne og alle de andre trærne. Luk.21.27-29


[Redigert den 15-5-2008 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
PeterDJ
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 711
Registrert: 10-7-2004
Bosted: Mosjøen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-5-2008 kl 16:04


Regner med at den på bygges opp igjen før den kan bli kringsatt? eller er det det nye jerusalem som skal bli kringsatt?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen