Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hefter fra tråden "Jesu siste ord på korset"
Thomas
Seniormedlem
***




Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 23-2-2004 kl 02:19
Spørsmål om Jesus siste ord på korset


Lurer litt på Lukas Evg 23:46 Står det at han sa Far, i Dine hender overgir Jeg Min ånd.

mens i Markus Evg 15:34 Står det at han sa Eloï, Eloî, lamà sabaktàni? (Min Gud, Min Gud, hvorfor har du forlatt Meg?)

samme som det stod i Markus som i Matteus 27:46

Mens i Johannes 19:30 står det at han sa Det er fullbrakt! før han oppgav sin ånd.

Det i Matteus og Markus kan vel bli misbrukt av de som driver feillære. Vet ikke om JDS tar noe stilling til dette.

Men det jeg lurer på hvorfor sa han det og hva betyr det. Og om hvilken av dem han sa.

[Edited on 23-2-2004 by Thomas]




(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-2-2004 kl 10:54
det er strengt tatt dette JDS-læren


bygger hele sitt avskyelige opplegg på. du skal få låne et hefte av meg, så forstår du kanskje bedre



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-2-2004 kl 12:22


Kan jeg også låne det heftet en gang? du skal få post adressen min på e-post.



«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Morjas
Blokkert





Innlegg: 26
Registrert: 21-1-2004
Bosted: Brøstadbotn/Bodø
Brukeren er frakoblet

Humør: Brukeren er desverre død.

[*] opprettet den 23-2-2004 kl 15:10


Hvilket hefte er det? Kun om JDS-læren, eller en mer forklarende om Jesu siste ord på korset? Eller et sammensurium?:)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Thor
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 21-1-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-2-2004 kl 16:38


Såvidt jeg husker er det flere steder hvor evangelistene forteller om samme hendelse med forskjellig innhold. Jeg tror det er farlig å gruble for mye på det. Lett å tvile hvis man tror at Gud kan motsi seg selv. Det gjør han selvfølgelig ikke. Det er jo en viss forskjell på profetene og evangeliene. Profetene fikk ord fra Gud. Evangelistene forsøkte å gjengi det Jesus og apostlene gjorde så riktig som mulig. En av forskjellene jeg synes kan være vanskelig å se på er den om Judas endelikt.
Sitat:

Matt 27, 3 - 5 Da Judas, som forrådte ham, så at Jesus var blitt domfelt, angret han. Han kom tilbake til yppersteprestene og de skriftlærde med de tretti sølvpengene, og sa: 4 Jeg har syndet da jeg forrådte uskyldig blod! Men de sa: Hva kommer det oss ved? Det blir din sak. 5 Da kastet han sølvpengene inn i templet, og gikk bort og hengte seg.


Sitat:

Apg 1, 16 - 18 Brødre! Det skriftordet måtte bli oppfylt som Den Hellige Ånd forut talte ved Davids munn om Judas, han som ble veiviser for dem som grep Jesus. 17 Han var jo regnet blant oss og fikk del i denne tjenesten. 18 Han kjøpte en åker for den lønnen han fikk for sin ugjerning. Så styrtet han hodestups ned og revnet, og alle innvollene hans veltet ut.

Ene versjonen fra Matteus sier at han hengte seg, den andre fra Apg. sier at han falt.

Det kan vel godt hende han sa alle de tre versjonene på korset. Men at evangelistene har valgt det ene fremfor det andre avhengig av hva de synes var viktigst. Dette er ikke noe jeg vet, bare antakelse. Men alle tre er sannsynlige. Har hørt at alle som henger på ett tre er forbannet av Gud, så det gjør den med hvorfor har du forlatt meg sannsynlig. Når han sier at han overgir sin ånd til Gud så er de jo ett i begynnelsen, men jeg tror han mener det så enkelt som at han gir sitt liv i kjøtt og blod over i Guds hender. Selv Jesus var bundet av endel menneskelige svakheter da han var i kjøtt og blod. Frykt var tydeligvis en av dem. Det ser vi på den intense bønnen i forkant av korsfestelsen.

At han sa det er fullbrakt er riktig om enn han kanskje ikke sa det. For ved korsfestelsen var hans oppdrag i kjøtt og blod på jorda fullført. Veien til Gud var åpnet gjennom at han tok på seg all verdens synd, da måtte han også være forbannet pga. synd inntil soningen var over. Så gjenoppsto han som vår vei til Guds hjerte.

Som sagt hvilken han sa eller om han sa dem alle det vet jeg ikke. Men alle unntatt Johannes har ikke vært øyenvitner til noe av det de beskriver. Om måten å beskrive på er forskjellig noen ganger så er meningene hele tida den samme. Det er ihvertfall det jeg har slått meg til ro med når en finner noe som ikke ser ut til å stemme 100% med andre vers.

[Edited on 23-2-2004 by Thor]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-2-2004 kl 20:01
Hefter fra tråden "Jesu siste ord på korset"


Hefter fra tråden "Jesu siste ord på korset"

Jeg har tre hefter som jeg er blitt tildelt av Fred Hjortland, han som er ansvarlig for www.apologeten.no, for dem som ikke vet hvem han er.

Disse tre heftene er:

Hellig (?) Latter - Hvor hellig er den?
Med fokus på Trosbevegelsen
Korsets og blodets evangelium - Et oppgjør med JDS-læren

Her blir falske profeter avslørt med navn, domfelt av sine egne ord, som motstrider Bibelens. Gode kildehenvisninger er der også, og navn på Trosbevegelsens representanter og støttespillere rundtom i verden og - mest viktig for oss - i Skandinavia.

Disse anbefaler jeg alle å lese. Her går man i dybden, og er fine å ha som tilleggsstoff til "Ulver i fåreklær"-filmen.

Jeg har bare ett eksemplar av hver.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2179
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-2-2004 kl 23:51


[Edited on 20-7-2004 by gana]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-2-2004 kl 14:14
jeg husker ikke alle navnene i hodet


og jeg låner heftene bort akkurat nå, men will look into it når eg får de tilbake.

i mellomtiden er det ikke noe galt i å lete litt rundt på egenhånd ;)




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Thomas
Seniormedlem
***




Innlegg: 220
Registrert: 17-2-2004
Bosted: Bergen
Brukeren er frakoblet

Humør: :)

[*] opprettet den 25-2-2004 kl 00:49


Såvidt jeg husker er det flere steder hvor evangelistene forteller om samme hendelse med forskjellig innhold. Jeg tror det er farlig å gruble for mye på det. Lett å tvile hvis man tror at Gud kan motsi seg selv. Det gjør han selvfølgelig ikke. Det er jo en viss forskjell på profetene og evangeliene. Profetene fikk ord fra Gud. Evangelistene forsøkte å gjengi det Jesus og apostlene gjorde så riktig som mulig. En av forskjellene jeg synes kan være vanskelig å se på er den om Judas endelikt.

snublet over denne teksten fra Lukas Evg 22:1-6 "Da for satan inn i Judas med tilnavnet Iskarot, han som var regnet blandt de tolv."

Det jeg vil frem til med det er at en må sjekke vers opp imot andre vers i bibelen for å finne mer ut hva som stemmer overens med hverandre. Men hvis en ikke har noe å støtte seg til blir det bare spekulasjoner og egentolkning i guess?




(1 kor 13)4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-2-2004 kl 13:11
Skrift tolker Skrift


dette vil du se etterhvert som du blir bedre kjent med Bibelen, thomas.



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-2-2004 kl 13:13
yep


that's me



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen